OOK HET lAATSTE WINKELTJE GAAT NU DICHT DINSDAG 30 DECEMBER 1986 VAN ZEELAND Plaatselijk nieuws Westdorpe Sas van Gent politierapport Reliëf T16 PAGINA ZEELAND T20 PAGINA ZEELAND 4 Topbiljart - In zaal Het c Raedhuys hield de topbi^ club de jaarlijkse prijski waaraan 25 spelers de« men. Opvallend was dat de Zeeuws-Vlaamse cl slechts spelers van Heikant van Marionette uit Hulst a wezig waren, terwijl Het 0 Raedhuys bij bijna alle pr kampen aanwezig is. Uitsl 1. Th. Baart, Koewacht; j van Hoye, Waasmunster; 3. de Jonge, Heikant; 4. L. v Mol, Westdorpe; 5. M. de Mi re, Waasmunster. Zonnebloem - In verenig! gebouw Concordia hield de deling Westdorpe van De nebloem de traditionele ki viering. Hiervoor goede belangstelling. De eenkomst begon met eucharistieviering wai pastor Jos Thiellier vooq Het parochieel dames] zorgde voor de muzikale lijsting. Hierna volgde nog gezamenlijke koffietafel. DE PAULUSPÓLDER is altijd een gebied ge weest waar de inwoners goed hun brood kon- |den verdienen. Een polder die ook bekend itond om zijn hoge grondwaterstand, liggend [tussen de grote Stoppeldijk-, de Hoof- en Mo llen- en de Westvogelpolder. Op de kaart van 1866 wordt hij doorkruist door een groot aantal voetpaden en blijken er heel wat gezinnen te wonen in diverse gehuchten. Nu, eind 1986, is ^^^nDvei^rmdaLdriihet een schilderachtig gebied met nog enkele bouw op prijs stellen, bieekioorspronkelijke bewoners. De cafés zijn al ja- de opbrengst van de geidinjreniang gesloten en 1 januari 1987 gaat het meling, die tijdens drie kei i diensten werd gehouden, llaatste winkeltje dicht. Marie Fruytier stopt kerkbezoekers legden een tiermee en dat betekent voor de autochtonen het definitieve einde van datgene wat Pauluspól der nog iets van de allure van een dorpje gaf. drag van 1.129,30 uit als b drage in de hoge kosten v verwarming. Vorig ja bracht de inzameling ongevi evenveel op. Een oude hoeve in de Pauluspólder. Jt Nieuwjaarsreceptie - De g meente Sas van Gent hoi maandag 5 januari de ja lijkse nieuwjaarsreceptie in burgerzaal van het gemeen huis aan de Westkade. De ceptie duurt van 19.00 tot 29 uur. Heemkundige Kring - Heemkundige Kring Sas Gent houdt dinsdag 13 janu de jaarvergadering in cul reel centrum De Speye, vang 20.00 uur. Voor de pai staan de gebruikelijke forn liteiten op het programi Hierna vertoont P. Holleba een diaserie over de excur naar Leuven. Tot slot vo ook een serie dia's over 'I Oude Sas' uit de verzameli van de secretaris. Concert - Organist Arie K reman uit Terneuzen zondag 11 januari om 15.001 een orgelconcert in de rk k< van Sas van Gent. Op het p gramma staan onder and de bekende Toccata en Fu van J.S. Bach. Verder brer de Terneuzense organist van de vele Noêls uit Frail rijk ten gehore, dit ter afsli ting van de kersttijd. Het c< eert duurt ruim drie kwartif Oude Klooster - De stichti Het Oude Klooster en de meente Sas van Gent stel] zaterdag 10 januari tuss 14.00 en 16.00 uur iedereen de gelegenheid het onlan volledig gerenoveerde Ou Klooster aan de Westkade bezichtigen. De gemeei heeft de buitenzijde van gebouw gerestaureerd, terw de stichting Het Oude Kloosl het interieur ingrijpend hei opgeknapt. Momenteel vind de woningbowuvereniging S van Gent-Vooruit en de Kril van Werkgevers onderdak het monumentale pand. BRESKENS - In de nacht Vi zondag op maandag is ingi broken in het recreatiecel trum Schoneveld. Door f1 verwijderen van een wand men het centrum binnen geld men. Toen men het centra binnen was heeft men brandkast opengebrand en men met een aanzienlijk gek bedrag er vandoor gegaan.u het restaurantgedeelte werde sigaretten en drank vermis Deze inbraak moet zijn pleegd tussen 01.00 en 1 uur. De dader(s) heeft/heb» het pand later via een now deur verlaten. SLUIS - Maandagmiddag streeks 14.00 uur is in de pellestraat een man leerd van plusminus 30 die aan enige meisjes zün slachtsdelen toonde. Late de man er vandoor ge8a' Een tweede aangifte k*a van een dertienjarig dat in de Sint Annastraat a een man vanuit een witte 3 werd benaderd. De man is ter met de auto er vandoor 6 gaan. DRAAIBRUG - Maan#* avond omstreeks 17.00 uU op de kruising Rijksweg Provincialeweg een aa ding ontstaan, waarbij trokken waren: AA.T-L. Sluis, die vanuit de rich Aardenburg het middels deelte van de weg was ops^'j den en mejuffrouw Dc' J| uit IJzendijke die °veL,n| voorrangweg van de rich Sluis kwam aangereden toedracht is niet helernaa* delijk; de rijkspolitie nof de aanrijding onverklaar Zij verzoekt eventuele 6 .f. gen zich met hen in ding te stellen, tel. O1170-3 De teloorgang DoorJeanette Vergouwen PAULUSPÓLDER - Precies zoals de boeren en boe rinnen na het afleveren van hun graan en boter in Hulst huiswaarts keerden, volgen wij de route naar de Pauluspólder. Zij liepen enkele uren, maar met de auto wordt dit traject in een kwartiertje afgelegd. Omdat de winter probeert Van de gehuchten Pieleput, baas te worden over het land- Let^^g en Heernisse is schap en omdat de bietencam pagne nog maar net voorbij is, ligt de Havendijk er tussen Rustwat en De Kraai lekker modderig bij. De bochtige dijkweg slingert zich langs een half bevroren kolenveld en een schilderachtige drinkput waar omheen de knotwilgen gelaten staan. Een triest ge zicht. Zouden ze nog steeds hun kruinen laten hangen om dat niet ver daar vandaan in 1903 een drievoudige moord heeft plaatsgevonden? Die vreselijke misdaad, die gepleegd werd in de gemeente Hontenisse, hield maanden lang de bevolking bezig. Nog steeds vraagt men zich af waarom een dergelijke gru weldaad nooit echt werd opge lost. De daders (en volgens de ingewijden was dat de zoon Sam alleen) braken zaterdag 8 mei in in de woning van de hofstede van Frans Koole. Voordat men er met een be hoorlijke som geld vandoor ging, werden de drie slachtof fers Frans Koole, zijn vrouw en zijn schoondochter, op een beestachtige manier mishan deld met een mes en een ploeg kouter (een zwaar ijzeren soort voorschaar). De politie zette een grootscheeps onder zoek in, maar heeft niet kun nen bewijzen dat Sam de da der was. De slachtoffers kon den niets verduidelijken, om dat de verwondingen van te ernstige aard waren (onder andere herstenletsel). Zij stierven na een pijnlijke, ho peloze strijd. Sam zat bijna vijf maanden in voorarrest, het verstopte geld werd ge vonden, maar het bewijsmate riaal was ontoereikend. Sinds dien kreeg de hoeve de toepas selijke naam: Het Moordhof. Tegenwoordig voeren fiets routes en kronkelige dijkwe gen erheen, maar ten tijde van de misdaad was er geen ver bindingsweg tussen de hof stede en Pauluspólder. De Ma- gretsedijk voert ons door een behoorlijk geaccidenteerd ter rein. De oude polder is erg in geklonken en vertoont een af wisselend reliëf. We slaan rechtsaf naar het centrum van Pauluspólder. Op de kaart van 1866 staat aangegeven dat er Rt de bocht een molen stond. Daar is nu niets meer van te rug te vinden. Wel krijgt de reiziger even later een prach tig zicht op de kerktorens van Rapenburg, Boschkapelle en Hengstdijk. Aan de watergang die door de gehele polder slin gert, staat een oude knotpopu- uer, naast hem een dood ex emplaar. Een angstaanjagend beeld dat symbool staat voor bet gehucht waar onze weg heenvoert. De weg op de wat hoger ge legen zandruggen maakt veel bochten door de laag gelegen akkers, die na twee ruilverka velingen nog steeds een natte indruk maken. Voor de tweede wereldoorlog was het in deze Jbgio bijna elke winter prijs. De bevolking had echter een oplossing gevonden voor dit terugkerend probleem. Met platte schuiten voer men over de ondergelopen velden. momenteel de laatste het meest bekend. In nummer 3, waar vroeger Bisschop een winkel uitbaatte, wordt nu een meer rozige bezigheid uitgeoe fend. Het kerkepad van de vo rige eeuw is nu het doodlo pende Heernissekerkpad dat eindigt bij de mooi beboomde hoeve waar schilder Jacobus de Jonge de vele gezichten op het Zeeuws-Vlaamse land schap uitwerkt. Dit pad is een van de vele die vroeger door de Pauluspól der liepen. Van heinde en ver trokken de gelovigen naar de parochiekerk. Pauluspólder was toen het middelpunt. Waar eens het mooie gothische kerkje, de St.-Gerulphuskerk, stond, werd later een school gebouwd. Meester Bert Wij nacker weet nog te melden dat in het boek 'Zeeland door de eeuwen heen' van M. van Em- pel en H. Pieters het volgende gemeld wordt: „De Ser Pau- welpolre was al voor 1263 be dijkt. In dat jaar gaf de bis schop van Utrecht, Hendrik van Vianden, aan de prior van de abdij van Dongen, heer Oli vier van Axel, de opdracht om naast de bestaande Catharina- kerk van Heinsdijk, een nieuwe parochiekerk te bou wen. Dit werd de Gerulphus- kerk, het trotse eigendom van Pauluspólder tot het in 1861 zijn recht moest afstaan aan het gehucht Rapenburg." School Het centrum bezat in 1866 minimaal een 30-tal gebou wen. Nu staan er nog enkele huisjes. Een plek midden in de polder, waar vooral mensen neerstrijken die in het week einde rust zoeken en hun weekendoptrekje bewonen. De 'nieuwe' school heeft geen on derwijskundige taak meer. Meester Wijnacker wijst met een knoestige wandelstok de belangrijke woonhuizen aan. „Kijk, dat grote makelaars- huis dat was vroeger het café van Fons en Sjoken Sponselee. In de oude school kwam het café van La Feber en de nieuwe school, dat is nu ge woon een woonhuis." De gan zen waken duidelijk over het gehucht, waar we halt houden voor nummer 37. Boven de voordeur hangt het wit emaille bordje met de vermelding: Tabaksvergun- ning. Tot 1 januari staan er op de vensterbank voor de etala geruit nog drie 'kokienenfles- sen', binnenin ontdekken we ook nog een voorraad waspoe- der, pakjes soep, chocotofzak- ken, rolleijes King, saroma- pudding en snoep. In de ruimte van vijf vierkante me ter staat een houten toonbank met een ouderwetse weeg schaal erop. Op de schappen grote vierkante koektrommels en glazen stopflessen vol lek kers. De eigenaresse, Marie Fruy tier, staat hier bekend als Me- rie van Lewies. Het was im mers haar moeder Louisa die 65 jaar geleden, toen zij we duwe werd, het winkeltje startte. Na haar dood in 1961 nam haar dochter de handel over en bemande dit laatste van de De laatste 'meester' van Pauluspólder, meester Wijnacker, voor de school die hij kocht. Pauluspólder met onze 'cultuur'." Een andere autochtoon, Fons Sponselee (neef van Fons en Sjoken) beaamt de beteke nis van Nonkel Fons. „Met hem stierf de polder en de tijd waarin we samen zoveel deel den." Hij zelf woont nu in een bungalow die gebouwd is op de plaats waar vroeger het kerkhof lag. „Mijn kruip ruimte is net over de beende ren weggegaan," merkt hij op. Ook hij vertelt met verve over de kerkepaadjes waarlangs de mensen in het 'helledonker' hun weg moesten vinden, soms besprongen door Den Ossaert en met de kriebels in hun buik als ze langs het dodenhuisje moesten. Net als Marie gaat ook hij met zijn vrouw elke woens dagmiddag naar de bejaar- dengymnastiek op Rapenburg, om fit te blijven. Hij vindt de sluiting van het winkeltje een triestige zaak. „Daar kon je toch van alles krijgen. Waar is de tijd gebleven dat er hier een kolenboer, een boter- en eie renboer en een handelaar in stoffen was naast de vele boe renbedrijven?" vraag hij zich met weemoed af. Strontstamper Marie wil niet veel kwijt over haar nering. Wel denkt ze vaak terug aan de tijd waarin de kinderen op weg naar school nog even aanwipten om snoep te kopen en zich tevens te warmen bij de kachel. „De blokken van toen zijn nu spek ken en ze kosten een dub bel tij e in plaats van één cent. De lollies van stroop en babbe- luten noemden de jonge smik kelaars een 'strontstamper' omdat het stokje er zo raar in zat en de jodelak is verdwe nen," legt ze uit. Ze verkocht naast de voedingswaren ook klompennagels en klein repa ratiemateriaal. Fons Sponselee heeft zijn laatste pak koffie bij Merie gekocht. Met kerst was het weer nat en herleefde voor de Pauluspolderinwoners de tijd van voor de ruilverkavelin gen. Aan het begin van de eeuw kreeg dit gebied elektri citeit. „We gingen toen 's avonds naar Rapenburg om te kijken of de lampen het wel deden," lacht Fons, die er niet om rouwt dat ook de twee stille en de gezongen mis op kerstdag tot het verleden ho ren. Vijfentwintig jaar geleden overleed Nonkel Fons. Als hij nu zou terugkomen zou hij ze gen: „Dit had ik niet ver wacht." Zijn polder totaal ver- anderd...teloorgegaan....de ca- fè's verdwenen, geen spelende kinderen meer rond de school en dan ooa nog het laatste winkeltje dicht. Het enige wat blijft is het schilderachtige landschap, hier en daar be slikte boerenerven, de herin neringen en de zwermen wilde ganzen die pendelen tussen Putting en Pauluspólder - FOTO'S DE STEM/COR J DE BOER dig gestroomd hebben en Ma rie denkt met zichtbaar plezier terug aan die tijd. „Toen was er veel leut. De kermis was op de eerste zondag van septem ber. De mannen gingen bollen en het jonge volk vermaakte zich in de danstent van Vlieg- her." De bezoeker vult aan: „Ja, toen had de polder nog iets te betekenen. De mensen, arm of rijk, ze gingen gewoon met elkaar om tijdens de kermis. Want er waren er toch bij met een karakter als een rol pin- draad hé!" Samen keuvelen ze over de vele overstromingen en de strijd van de mensen te gen het water, het slik en de vele modder. Net als tijdens de kermis, toen de mannen uren lang zaten te zeveren in de ca fés, halen zij de verhalen uit de goeie ouwe tijd op over de 'krippen' die later afkomstig leken te zijn van mussen, over de metershoge waterregen die Jan Sponselee opwierp als hij zijn volk naar de kerk reed, wanneer het water weer eens een paar decimeters te hoog stond over de gevangen krab ben die met een flakkerend kaarsje op hun schild door het moze-gat gestoken werden, over de kippen die rondliepen over de dansvloer en de prille liefdes die toen opbloeiden. „De polder is opgehouden te bestaan toen Nonkel Fons ge storven is. Hij was een oerge zellig mens. Hij had blijkbaar vaak kiespijn, want hij moest nogal eens spoelen met alco hol. Bij hem leefde het hele volksleven op. Toen hij stierf op kerstdag in 1961 sloot het laatste café en was het gedaan 'Merie van Lewies' achter de toonbank van haar winkeltje, dat binnekort kan worden bijgeschreven in de geschiedenis van de polder. winkeltje tot vandaag. Met nieuwjaar is alles voorbij en verliest Pauluspólder zijn laatste stukje dat thuishoort in het rijke volks verleden van de polder. „Ik zijn het beu," ver zucht ze. „De polder is niet meer wat of dat ie geweest is. Er is niet veel meer over van de Pauluspoldenaren. Er zit ten hier nu veel Belgen. De 'echte' zijn op de vingers van Winkels Samen met een streekge noot haalt ze herinneringen aan vroeger op. Toen telde het gehucht twee winkels en wel vijf café's (Burm, La Feber, Mannaert, Vermeulen en Sponselee). Tijdens de polder- kermis moet de tap overvloe- Zicht op het gehucht. i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13