BIJZONDERE EXPOSITIE IN PARIJS 'Parijs st Pravda: Bre verantwoor< voor tekortk -ZATERDAG 20 DECEMBER 1986 ZATERDAG 20 DECEMBE "N 29 Juni 1942. Mussolini vereert het Italiaanse legioen van Rommels Afrika Korps met een bezoek. De Engelsen zijn zojuist uit Tobroek verjaagd en de weg naar Egypte ligt open. „Binnen twee weken zal ik in Cairo een gouverneur aanstellen", zegt de 'Duee'. Een glorieus moment voor Italië. Ten behoeve van het thuisfront klimt Mussolini op een schimmel en zwaait dreigend met het hem aangeboden zwaard van de Islam. De foto prijkt in veel kranten. Uit propaganda-overwegingen wordt echter een tweede versie in omloop gebracht. De originele foto is geretoucheerd en ontdaan van hinderlijke details. Het paard van de Duce wordt niet meer bij het bit vastgehouden. Het decor is woester gemaakt voor Benito de Veroveraar. PARIJS - „Een nog tamelijk onschuldig voor beeld van manipulatie", vindt de Parijse jour nalist en cineast Alain Joubert. u PERSBUREAU SURII Joeri Gagarin (zittend tweede van links) en zijn collega-kosmonauten. Wladimir Komarov is op een tweede versie afgevoerd. Naar verluidt wegens een afwijkende mening en niet ge heel 100 procent Russische voorouders. De geschiedenis vervalst Door Bob van Huet Hij is de samensteller van de tentoonstelling 'Foto's die de geschiedenis vervalsen', die sinds het begin no vember veel bezoekers trekt in het Musée d' Art Mo derne de la Ville de Paris. Joubert -ook docent fotogra fie aan de Ecole des Arts Déco- ratifs- heeft de afgelopen ja ren uitgebreid onderzoek ver richt naar wat hij noemt de 'imagerie du pouvoir' ofwel 'et beeld dat de macht van zich zelf geeft. Daarbij hadden vooral totalitaire regimes zijn aandacht. Van Napoleon tot Fidel Castro. Orwell De expositie in het moderne kunstmuseum van Parijs be gint met een uitvergroot frag ment uit George Orwells be roemde boek 1984. Winston Smith, de hoofdpersoon, was immers werkzaam op de ar chiefafdeling van het Ministe rie van Waarheid. Daar hield hij zich hoofdzakelijk bezig met het herschrijven van de geschiedenis. Want wie het verleden beheerst, beheerst ook heden en toekomst, zo meende Orwell. Dat de werkelijkheid de fic tie soms angstig benadert, to nen de 250 door Joubert gese lecteerde foto's. „Ik heb vooral een overzicht willen geven van de verschillende technieken die voor aanpassingen zijn ge bruikt. Hoe bijvoorbeeld men sen zijn uitgewist en hoe met details is gespeeld. Maar dit is lang niet alles. In het Rusland van Lenin en het Italië van Mussolini is een soort syste matische staatskunst ontstaan van trucages en vervalsin gen." Pravda's aangepast. Beroemd zijn de prenten waarop Trotzki is uit gewist. De communistische schilder Brodsky corrigeerde de ge schiedenis op verbluffende wijze door de bij een belang rijke redevoering van Lenin aanwezige Trotzki en Kame- nev weg te werken achter een houten schot. Een figurant werd ingevoegd om het even wicht van de foto te bewaren. Het herziene plaatje is terug te vinden in Russische school boeken. Joubert zegt dat er in het Moskouse Instituut van Mar xisme en Leninisme 396 foto's liggen van de 'Vader van de Revolutie'. Eenderde is daar van is onbruikbaar omdat de in 1924 gestorven Lenin daarop poseert met in onge nade gevallen personen. De behoefte aan 'goede' Lenin-fo- to's was wel eens zo nijpend dat Stalin zijn eigen portret over dat van een dissident liet plakken om samen met zijn il lustere voorganger gezien te Benito de Veroveraar. kunnen worden. Dergelijke operaties verliepen wat be treft de verhoudingen niet al tijd even gelukkig. Kortom, net zoals Orwell het beschreef. „Niet helemaal", zegt Alain Joubert, „want in het boek 1984 worden de origi nele foto's niet bewaard maar vernietigd." Hij zegt ervan overtuigd te zijn dat het 'fetis jisme' van de archieven zwaarder weegt dan de be hoefte om definitief uit te wis sen. „Tijdens de 'Praagse Len te' toen de Tsjechen zich wat vrijer durfden te voelen en in de archieven gingen spitten, vond men tal van originele fo to's terug. Samen met de gere toucheerde versies nog wel. Ik ben er zeker van dat ergens in Rusland nog een origineel Trotski-archief moet be staan." Een ogenschijnlijk slechte vervalsing kan een politieke boodschap uitdragen. Een voorbeeld hiervan is de foto van de begrafenis van de Grote Roerganger Mao in sep tember 1976. Op het Tien An Men-plein in Peking poseer den de achtergebleven Chinese leiders in een plechtige rij. Kort daarna hadden de eerste partij-zuiveringen plaats, waarbij mevr. Mao en haar 'Bende van Vier' werden ont maskerd als 'Bourgeois-avon- turiers'. Al de volgende maand verscheen een herziene foto van Mao's begrafenisplechtig heid. In de rij van het Tien An Men-plein zaten opvallend grote gaten. Volgens Joubert wilden de nieuwe leiders hier mee duidelijk maken dat ze de absolute macht in handen hadden en konden elimineren wie ze wilden. Het Chinese volk was gewaarschuwd. Iets dergelijks was overi gens al vertoond in Tsjecho- slowakije na de val van Dub- cek. Op de tentoonstelling in het Musée d'Art Moderne is er een foto te zien waarop alleen de punten van zijn schoenen bleven staan. „Absoluut geen bedrijfsongeval, maar opzet en manipulatie", weet Alain Joubert. „De Tsjechen zijn de grootmeesters van de foto- vervalsingen. Zelfs de Russen zouden nog een hoop van ze kunnen leren. Westen Alain Joubert meent dat er ook in de westerse democra- tiën wel eens met persfoto's wordt gerommeld. Het oercon servatieve Franse weekblad Figaro Magazine werd er vier jaar geleden op betrapt een foto uit Nicaragua zo te heb ben bewerkt dat het leek alsof de Sandinisten Mosquito-in- dianen aan het verbranden waren, terwijl het ging om een crematie uit hygiënische over wegingen door het Rode Kruis. De fotograaf spande een pro ces aan tegen het blad en won dat. Een orgaan van de Franse communistische partij ging in 1962 over de schreef door een vervaarlijke knuppel te mon teren in de hand van een ach- Bulgaarse retoucheerkunst. Todor Jivkov (rechts) ontstuj. aan hinderlijke microfoons als hij tot secretaris-genen van de Bulgaarse communistische partij is benoemd. ter demonstrerende stakers aanhollende politie-agent. „Maar het grote verschil met wat er in de totalitaire landen gebeurd is, dat je in onze democratiën niet straffe loos vervalsingen kunt ver spreiden. Door de pluriformi teit vcan de media komt dat altijd uit. Bovendien wordt het nieuws bij ons niet vanuit een centrale gedistribueerd zoals in Rusland, maar is er een veelheid van bronnen. Dat proces tegen Figaro Magazine is tekenend voor de situatie. In Amerika worden weliswaar veel foto geretoucheerd, maar het betreft dan alleen die van filmsterren. Beslist niet die van politici. In de tijd van Roosevelt gaf de staf op het Witte Huis an fotografen de instructie de president liever niet in zijn rolstoel te fotogra feren. Maar dat kun je onmo gelijk vergelijken met die me chanische historische verval sing in het Oostblok. Een geval is bekend van een kandidaat voor het gouverneurschap in Californië, die een lokale krant opdracht had gegeven een tegenstander van een foto af te snijden. Dat kwam uit en die man verloor prompt de verkiezingen. Graag had ik dat Amerikaanse voorbeeld op de expositie laten zien, maar Time/Life dat de rechten van die foto bezit, vroeg daarvoor zo'n absurd hoog bedrag, dat ik er maar bij heb gelaten." Gagarin In een aantal communistische staten zijn vandaag de dag nog mensen bezig de geschiedenis te vervalsen. Vooral de Russen blijven op dit terrein actief. Alain Joubert kreeg onlangs een boek onder ogen dat deze zomer in Moskou was uitgge- ven. Het betrof een vijfde of zesde versie van het levens verhaal van de gevierde kos monaut Joeri Gagarin. Met nieuwe illustraties, waarop Door correspondentie met an dere verzamelaars en veel eigen onderzoek ter plaatse („ik heb heel wat oudere Prav da's uitgespeld") ontdekte Joubert dat de manipulatie met historische foto's veel gro ter was dan hij aanvankelijk dacht. Van Mao kwamen hele series bewerkingen boven wa ter. Het gros van de foto's van Lenin bleek geretoucheerd, verknipt of op andere wijze behalve een van zijn vroegs collega's (naar het heet gens een afwijkende raeni| en niet geheel 100 procent Ris sische voorouders) ook vroegere premier ChroesjS was verdwenen. „Ik heb van Russen gehot dat ze zich herinnerden Chroesjtsjov en Gagarin tijds staande in een opent; gen samen over de boulevards paraderen na geslaagde Vostok-vta! maar in het onlangs versdf nen boek maakt Gagarin ereronde alleen, als Chroesjtsjov er nooit is bij f weest." Een apart verschijnsel!! de staatsportretten van cob munistische leiders. Op 75-j rige leeftijd had Brezjnjev gavere huid dan menig® nequin. Bizar is ook datjeug foto's vaak worden aangek Bij Mao werd zo een nonet lant vastgehouden sigaretta peuk weggepoetst, terwijl knopen van de gulp vanLt achter een plooi wat mid opzichtig werden gei» Dat alles opdat aan de voort stemming van de leider t kan worden getwijfeld. grote roerganger rookt mers geen peuken als deeers* de beste boer iq Wuhan. Udel Een eigen plek op de» toonstelling kreeg de liaanse dictator Mussol* misschien wel de ij deïsten* die ooit heeft bestaan. In® geval heeft hij zich op een voetstuk laten s® Bij de 'Duce' gaat het er vo® om te imponeren. Figurant werden afgevoerd vooral de aandacht niet van Mi$ lini af te leiden. Maar vo< zover Joubert heeft km nagaan, zijn bij de 'Duce'* tegenstanders bewust in donkere kamer geëlimim Hitier ging wat dat veel verder en waagde zelfs zijn propaganda-i ter Goebbels eens te weghalen van de foto. trof een plaat waarop F® en minister samen po met de cineaste Leni R>{; stahl. Beiden zouden dame verliefd zijn Het verhaal wil dat Hit*f, jaloers was dat hij kof# graaf Heinrich Hoffmann dracht gaf de rivaal uit het milie-album te werken. historisch bewezen is dat maal niet. De tentoonstelling 'Ffjj die de geschiedenis ven®*1 is dagelijks van 10.00 tof uur te zien in het Musée»' Moderne de la Ville de aan de Avenue du PreS J Wilson 11. De expositie tot 12 januari 1987. Op dag gesloten. Bij de uitgeverij Barrault is c', eens een boek uitgekomen door Alain Joubert melde vervalsingen. Een derlandse versie daarvan de maak. MOSKOU (RTR/DPA) - Wijlen de Brezjnev is gisteren in de Pravda ver de ontwikkeling van 'negatieve fenoi komingen' in de Russische maatschap In een zeldzame aanval op de persoon van een voormalig Sovjet-leider legde het partij- dagblad de schuld van veel huidige problemen van de Sovjet-economie bij Brezjnev, die heeft overdreven wat er tijdens zijn 18-jarige bewind in het land is bereikt. Het commentaar in de Pravda wordt door deskundi gen gezien als teken van het proces van 'de-Brezjnevise- ring' door de huidige partijlei der Michail Gorbatsjov. Ter gelegenheid van het tachtigste geboortejaar van de in 1982 overleden Brezjnev, schreef de Pravda dat zijn bewind werd gekenmerkt door 'gebrek aan', de door Gorbatsjov nage streefde, 'openheid, democra tie, efficiëntie en vastbesloten heid'. Het artikel, dat door het persbureau Tass tevoren werd verspreid, prees Brezjnev wel voor zijn aandeel in de op bouw van de Russische indu strie na de Tweede Wereldoor- leg, als plaatselijk partijleider 'n delen van de Oekraïne en in Moldavië. Maar, schreef de Pravda, tijdens de laatste jaren van Brezjnevs bewind kwam de economische ontwikkeling Praktisch tot stilstand. Het Wad keerde zich tegen zijn stijl van regeren en noemde Brezjnev verantwoordelijk voor tiev< maa Hi mini ren in s< Jose 1953 jov door rol ii schri 'hij i ger c plicii klari een 1 de s! ger. Ar); op B de o| defei het i berei voor kern zenli Prav In Gort Tsjei 'an stam diept tot e< wing; passi De Het meesterwerk van Brodsky. Trotski en Kamenev zijn voor het nageslacht uitgewist. Paramaribo <anp> - Frankrijk probleem van de vluchteli s in Frans Guyana op te lossen in s *eiten'erIt*nS me' Surinaamse auto De Franse militaire attaché in Par riapn5!?' Pierre Annoi, heeft dit woer ag t'Jdens een onderhoud meegedei j chef-staf van het Surinaamse 1 scr lvan Graanoogst. Dit heeft het Su: uamse nieuwsagentschap SNA dondi 0a8 gemeld. deuüriiname dat a! eerder steun en rr ennr lng ^a{* aangeboden, heeft enki Daar v°orstellen aan Parijs gedaé ver» °P» wordt binnenkort een reac v«~wacht, aldus SNA. Par^1110' en Franse zaakgelastigde der ,Jna^'k°' Gaston Lepaudert, die ee nisto„n hadden gebracht aan n Herr u3n Buitenlandse Zaken Hei Prant. s?rg' 'egden er de nadruk op <j F°or Surinamen invasieplannen hei wimÜ1 de Franse troepen langs de Mar ché „:fmer betreft zei de militaire att: om ric'sens SNA, dat deze zijn ingez; ootitmw teJingen op te vangen, 1etai„lere,n en te belpen. Hij gaf een g WlUeerd exposé over de Franse mil

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4