m
'Ik Jan Cremer'
voor nageslacht
LANGE UITZENDING OP 29 DECEMBER
1
1
Hoe de video-dominee een
orkaan uit zijn baan bidt
Drie Nederlandse
films dingen
naar Franse prijzen
W.L. Brugsma weg bij 'Capitool'
door
GIRO 5657
ager
Brandpunt
over
Suriname
pienuhin lid van
Franse Academie
^OS-contract voor
pbriiik van platen
G1
Reclame
Kijk, morgen
zondag 21 december
Nederland 2,
12.45 uur
naarSocutera
IIMemisa
I temperament.
VARA redt opera
Door Jan Koesen
LVERSUM - Onhollands goed. Tweede reactie: onbegrijpelijk dat
Jieshow geflopt is. Op 29 december brengt de VARA een televisie-regi-
tratie van de roek-opera 'Ik Jan Cremer'. Slechts anderhalve maand
tocht die opera leven. Daarna werd hij afgevoerd omdat hij geld ver-
tond. Een tweede leven, of een zwanezang, wordt hem nu door de
l'ARA verschaft die daarvoor zeer valt te loven.
ials is opgedragen. In roomboter
en de plakken pas in de pan la-
n als de boter net begint te wal-1
en om, om en om. De keuken I
;r ruiken. Na een minuutje of tien I
ulinaire test. Aan tafel. Het vlees]
tad mals. In partjes delen met de 1
t van het tafelmes, zoals de recla- j
elooft, lukt echter niet helemaal,
de eerste hap valt al direkt op dat j
bij het doorbijten anders aan-
structuur is anders. Fijnere,
eesdraadjes, dat weet ik niet pre- j
.maak is, het moet gezegd, rond-
effelijk. Er zit meer vleessmaak]
het wel, dan wat ik van mijn]
derlapje gewend ben. En de Li-
igt bepaald niet zwaar op de]
met al, een prima stukje vlees,
bedrag dat je misschien voor een I
e lende van een ander ras even-1
bent.
aaltijd maak ik een afspraak met
onman. Hij blijkt nog maar goed
jaar Limousinvlees te verkopen,
ervaringen zijn dermate goed dat 1
dere rundvlees bij hem niet meer I
ine komt. „Ik heb veel klanten die I
I weten dat het Limousin-vlees is. I
alleen dat het goed vlees is wal l
verkoopt, en dan is vanzelfspre-1
na," zegt Boonman.
:te groep klanten weet echter wel
unan als een van de weinigen
Limousin-vlees verkoopt en die I
>eit. Ze zeggen het voort. Momen-
e slager elke week een hele lim°u'
en beest van 14 tot 18 maande»
450 kilo. Hij koopt ze bij
an der Breggen en nog enkele an- j
:ers in Brabant.
„Als je als slager met een nieu* I
t moet je op twee dingen kunne»
konstante kwaliteit en, wat vroe-
Ie Limousins een probleem was.
aanvoer. De kwaliteit van Li-
ees is erg constant; er is geen ver-1
,en de ene koe of de andere. Uc
aelangrijk. Het vlees blijft zonde' I
te hulpmiddelen mooi rood. 0°^
>pen in de vitrine half over elka»'
e je op het overlapte gedeelte
'an tijd geen kleurverschil."
r betaalt meer voor het vlees d'
;er voor andere runderen dee
middeld een rijksdaalder per W1
luurder. Maar, omdat de Litn°u
eel gunstig uitbeenpercentage, I
slagerstermen heet, heeft, na
n meer verkoopbaar vlees van
tan bijvoorbeeld van een Ffl
komt dat het vlees minder vett-
aken spelen in het voordeel v
:r. Dan mag de inkoop we! du
je haalt die prijs er toch weer ui
wijze slaagt hij erin het Limous
t te bieden voor een prijs die n>
erschilt van die van zijn o°nC
lie het gebruiklijke rundvlees v
a is tevreden met de Lim°u^
ooit meer anders. Zijn rund"
jgt behoorlijk en hij zegt zelf
eltjk plezier te beleven aan J
del dan vroeger het geval w
tnd is rijp voor het betere vB
de slager, zijn handen genoeg"!
lit Jan Cremer1 kon net als
je geestelijke vader niet met
(sten omgaan. Ik kan niet
zeggen, jammer, want
|iist dat smijten met geld
leeft deze show een allure
(«gegeven die op Broadway
li andere lustoorden van het
[irasement niet misplaatst
ii zijn. Het moet in Neder-
kd altijd van de armen en
lillsvaaktezien.
Ik Jan Cremer' kreeg daar-
Itegen een jasje mee dat een
pingsmantel genoemd kon
laden: een prachtig decor op
lie niveaus, meeslepende
■ziek, een prettig verhaal,
looie schoften en lekkere
loeren, schitterende change
menten en zelfs het dansen, al-
lid in een Nederlandse show
waarbij je besmuikt la
llend het hoofd afwendt, is
tier een genoegen.
1 Jan Cremer schreef een
nedogenloze bestseller met
de zijn ego-kietelende titel 'Ik
Jan Cremer' (zelden was een
titel zo raak). Sedert de rebel
lie van Willem van Oranje je
gens het Spaanse gezag was de
natie niet zo in tweeën ge
deeld: de Jan-haters en de
Jan-lovers bestreden elkaar te
vuur en te zwaard, te kansel
en te kruk. In de woorden van
de schrijver Louis Ferron:
'Het fenomeen Jan Cremer
manifesteerde zich met de
kracht van een natuurramp.
Grimmig, schaamteloos en ge
wapend met een verwoestende
humor schreef hij zijn een-
mansguerrilla tegen de gehele
wereld. De legende was gebo
ren, een legende sterk genoeg
om tot een mythe te worden.
De mythe van de volksjongen
die alles aan zijn laars lapt,
lak heeft aan welke autoriteit
dan ook en die maar één doel
voor ogen staat: „The grea
test" te zijn. Als schilder, als
schrijver en niet in de laatste
plaats als minnaar.'
'Ik, Jan Cremer' bevatte de
avonturen van de schrijver die
op de vooravond van de oorlog
op een potje leerde poepen, die
op zijn veertiende zijn maag
delijkheid aan een wulpse bo
venbuurvrouw verloor, die ge
teisterd werd door opvoeders,
wanhopig het Vreemdelingen
legioen introk, plakplaatjes
spaarde van Marilyn Monroe
en Doris Day waarbij hij in de
woorden van die andere
volksschrijver Gerard Reve
het wonder aan zichzelf ver
richtte en die suizend op een
Harley in seks en bluf naar
glorie steeg, hoe dan ook: werd
gekocht.
Logisch dat niet lang daarop
een boek kwam met de even
correcte titel 'Ik Jan Cremer 2.'
Het laatste wat van Jan werd
Op 29 december brengt de VARA de roek-opera 'Ik Jan Cremer.' De eerste legionair die op
de foto geïnspecteerd wordt, is onze Jan, vertolkt door Peter Tuinman. - foto vara
vernomen was een poos gele
den toen zijn uitputtende epos
'De Hunnen' den volke werd
aangeboden, helaas voor de
schrijver met aanzienlijk min
der succes. Maar zo vergaat de
Aardse glorie.
Van de Jan Cremers is een
roek-opera gemaakt die na
tuurlijk ook bedoeld was om
het geluk van de megalomane
Jan compleet te maken. Len-
naert Nijgh schreef de teksten,
Gerard Stellaard compo
neerde de muziek. Peter Tuin
man werd aangezocht voor de
titelrol die hem op het forse
lijf geschreven is. Rick Atwell
zorgde geassisteerd door
Aimée Covo voor de choreo
grafie waarbij hij leergierig
naar West Side Story keek.
Paul Staples kreeg de kans
een droomdecor te bouwen. En
de show over de kosmische su
perschelm ging met veel deci
bellen van start. Van meet af
aan was duidelijk dat het
werkstuk artistiek geslaagd
was. Maar zelfs bij volle zalen
rolde er meer geld uit de kassa
dan erin. En toen er geen sub
sidie kwam en de schouw
burgdirecteuren het ook niet
zagen zitten, viel het doek over
de opera even snel als het op
getrokken was. Ten eeuwige
schande van de Nederlandse
cultuur, want als 'Ik Jan Cre
mer' 'I, Jack Cremer' was ge
weest, zou de opera de wereld
veroverd hebben.
De VARA heeft dit werk
voor het nageslacht gered. Re
gisseur Rinus Spoor heeft het
spektakel uitstekend in beeld
gebracht. Een voorstelling
kreeg hij de kans om te bepa
len waar hij zijn camera's kon
neerzetten en de volgende dag
was het al raak. Maar die
haast is niet aan de produktie
te zien. Ook vlocht Spoor be
hendig archiefopnamen in de
show. De opera is tenslotte in
stereo opgenomen en ook daar
mag de vlag voor uit.
De opera wordt in twee de
len uitgezonden, gescheiden
door een uitzending van Ach
ter Het Nieuws, waarin een
interview van 20 minuten met
de auteur die terugblikt op dat
wat in elk geval een vol leven
genoemd kan worden. Maar
ook kijkt Jan koen naar de ne
vels van de toekomst. 'Ik Jan
Cremer' is een grotere knaller
dan het vuurwerp, twee nach
ten later. Hij zal iedereen be
hagen, behalve misschien die
ouderling in Zierikzee.
ILVERSUM (ANP) - In de
KO-televisierubriek Brand-
it Zaterdageditie, zaterdag
fM. 1,17.41 uur) is een eigen
tortage van de gebeurtenis-
in Suriname te zien.
I'wrts brengt Brandpunt Za-
rdageditie een gesprek m',
tol. Diekstra, voorzitter va
voorbereidingsconuniss e
het rapport 'Zelfdoding
1 Jonge mensen', dat donde' -
'm is verschenen. Daarnaast
Mt nog aandacht besteed
culturele evenementen
Hens de komende Kerstda-
i en een samenvatting van
voetbalwedstrijd tussen Li-
ol en Charlton Atlantic,
in de KRO-televisierubriek
Sport op maandag is maandag
(Ned. 2, 20.35 uur) een terug
blik te zien op de voetbalwed
strijd Cyprus - Nederland met
Rinus Michels en Arnold
Muhren. Voorts worden ge
sprekken uitgezonden met
studiogasten Han Berger, Nol
de Ruijter, Wim Kieft en het
zaalkorfbalteam van Rhoda
uit Amsterdam.
In de VARA-televisieru-
briek 'Achter het nieuws' is
maandag (Ned. 1, 22.50 uur)
een reportage te zien over de
Nederlandse rioleringen en
een reportage over willekeu
rige arrestaties van kinderen
en hun mishandeling in Zuid-
Afrika. In de uitzending komt
Maurice de Hond met de laat
ste cijfers over de theoretische
zetelverdeling in de Tweede
Kamer, wanneer er nu verkie
zingen zouden worden gehou
den en de top-5 van de popu
lairste politici van 1986. Tot
slot is een interview met de
wereldkampioen schaken
Kasparov te zien.
HILVERSUM (ANP) - De pu
blicist W.L, Brugsma zal na
komende zondag niet meer te
rugkeren als presentator van
het NOS-programma het Ca-
pitool. Zijn taak wordt over
genomen door de vroegere
eindredakteur van de NOS-
rubriek Panoramiek, Pieter de
Vink, die dan samen met
Maartje van Weegen en Fred
Verbakei het vaste presenta
tieteam gaat vormen. Dat is
door de NOS meegedeeld.
Brugsma maakte sinds sep
tember 1983 deel uit van het
W.L. Brugsma. - fotoanp
presentatieteam. Zijn vertrek
heeft te maken met zijn
drukke werkzaamheden als
publicist waardoor de presen
tatie hem te zwaar begon te
vallen. Hij neemt dan ook 'met
weemoed' afscheid van het
Capitool, aldus de NOS-
woordvoerder. Brugsma zal
overigens wel incidenteel be
schikbaar blijven voor de
NOS, onder meer voor de bui
tenlandrubriek Panoramiek.
Zondag presenteert hij zijn
laatste Capitool, dat dit keer
gewijd zal zijn aan 'kardinaal,
kerk en vrouw', naar aanlei
ding van de recente opmerkin
gen van mgr. Simonis over de
plaats van de vrouw in de
(kerkelijke) maatschappij.
pus (DPA) - De tot Brit
Jicaturaliseerde Ameri-
haose vioolpedagoog Sir
Vchudi Menuhin is in Parijs
Buitengewoon Lid opgeno-
itn in de Franse Academie
Schone Kunsten.
^Gisteren herdacht de 70-ja-
violist muzikaal de dood
zijn vriend, de Franse
pianist Pierre Bertaux. De
fikrede in de grieks-ortho-
r® kerk van Saint-Julien-
f-Pauvre hield Golo Mann.
jjjLVERSUM (ANP) - De
LhLen de Wereldomroep
rwen een tienjarig contract
Resloten met de Nederlandse
ftreniging van Producenten
j" importeurs van beeld en
raidsdragers (NVPI) voor
i gebruik van grammofoon-
pten.
het contract is een be-
E gemoei(^ van zes miljoen
den, dat ten goede zal ko-
11 aan uitvoerende kunste-
Ps 6n platenproducenten,
"«gisteren door de NOS be-
s f emaakt. In het contract
tnri g("'kruik van platen voor
erwijsdoeleinden en muzi-
aankondigingen vrijge-
o van een vergoeding.
Lf betrokken organisaties
"en eveneens overeen-
(2nmil^g bereikt over een
'sr, 8 voor het vertonen
^deoclips op televisie.
L e'ke clip van drie tot vier
uten dient normaliter een
e *g,van 300 gulden betaald
tent en aan de clipsprodu-
L J1' Lie NOS heeft echter
L. dfhng bedongen, die af-
lalin6 van het aantal her-
(5 "geri van een clip, kan op-
L tot 50 procent. Deze
LZfkömst geldt voor 1986
'w. aldus de NOS.
TV-dominee Jerry Falwell gaat tekeer tegen zonda
ren. - foto ap
Door Bert van Velzen
HET GROOTSTE kanon onder de Ameri
kaanse religieuze standwerkers op de Pray
TV is Pat Robertson. Hij is de grootmeester
van de elektronische evangelisatie, de leeuw
van de videokansel. Hij is groter dan Oral
Roberts, die de fiere bijnaam Tornado van
de Prairie' draagt. Hij is welsprekender dan
de zoetgevooisde evangelist Ike, die in glit-
terpakken optreedt in een reli-disco die de
duivelen doet kermen.
Gebrek aan geld is de wortel van alle
kwaad, zo predikt de grote showman Ike,
maar Robertson is origineler in zijn taalge
bruik. Hij noemt drankhuizen 'met rood flu
weel beklede riolen', hij belooft dat niet-
christenen 'als termieten zullen worden uit
geroeid door middel van goddelijke spuit
bussen', hij roept zijn volgelingen op om 'een
kruistocht te beginnen tegen de sinistere
drieëenheid van Charles Darwin, Karl Marx
en Sigmund Freud' en God, die hem bij zijn
voornaam noemt, heeft hem geopenbaard
dat er in de hemel geen sex is. Dat laatste
moet voor veel ouders een hele geruststelling
zijn.
Pat Robertson heeft van de videokansel
een kathedraal gemaakt. In de oertijd van de
etherprekers vond ik het al heel knap als een
radiogebedsgenezer zijn gehoor van gekwel-
den en gepijnigden wist te bewegen de uitge
teerde hand op de radio te leggen, zodat zij de
heilzame vibraties zouden voelen opklimmen
door de arm naar de plekken waarin het
kwaad zich genesteld had. Robertson beveelt
de geteisterden onder tientallen miljoenen
volgelingen aan om voor het beeldscherm
neer te knielen en, via een geestelijke af
standsbediening, genezing te vinden van
hernia, aambeien en nog verschrikkelijker
kwellingen. Robertson is de kampioen ook
van radicaal religieus rechts, een milieu dat
politiek beschouwt als een complex geeste
lijke oefeningen om de duivels uit de ziel van
Amerika te drijven en ter voorbereiding van
de mensheid op Armageddon, het geweld
waarin de wereld zal sterven.
Nederland heeft de Big Mac omhelsd,
maar qua relibiz zijn we nog braak terrein.
Robertson incasseert 230 miljoen dollar per
jaar, belastingvrij. Dat is een half miljard
gulden. Pray TV is big business in Amerika,
waar zo'n 40 miljoen burgers religieus rechts
en radicaal willen zijn en de overtuiging
koesteren dat de natie aan de machten van
het kwaad wordt uitgeleverd. Pat Robertson
brengt zwaar geschut in de slag tegen het
voortwoekerende heidendom. God heeft hem
zijn persoonlijke opvattingen laten weten
over zaken als de B-l bommenwerper (vóór)
en het nu al jaren slepende gelijkberechti-
gingsamendement op de grondwet (tegen).
Op de televisie konden miljoenen Ameri
kanen zien hoe Pat de orkaan Gloria uit een
lamlendige koers bad en omboog, teneinde
het zondige New York te treffen. Het is ook
duidelijk waar zijn zakelijke succes vandaan
komt. Pat kocht een failliet radiostation in
Virginia voor 37.000 dollar en God gaf hem
onmiddellijk een goede tip: „Pat, ik wil dat je
een zender van RCA koopt". Op deze wijze is
Pat op hoog bevel republikeins kandidaat
voor het presidentschap, hetgeen door rea-
gans vice-president George Bush in hoge
mate wordt betreurd.
De volgelingen van Robertson zien hem
misschien nog niet in 1988 in het Witte Huis,
maar een machtig evangelisch blok zou Bush
wellicht kunnen dwingen voorstander te
worden van ongelukkige zaken als de inter
nering van aidspatiënten. Wat kunnen wij
toch nog veel van Robertson leren. Wij zitten
alleen nog maar op de kniëen voor de buis als
het beeld wappert en er wat gesleuteld moet
worden. Er heerst in Nederland een slecht
relibusiness-klimaat. Bij de EO hebben ze
trouwens niemand die een orkaan uit zijn
baan kan bidden.
„Die be-richt-en in het Nieuws voor
do—ven en slecht—ho—ren—den leidt
in ve—le ge—val-len tot lees-blind-
heid"
Drs. Flip de Wijs, hardhorend.
OP de BRT kun je reclame
zien die geen reclame is. Een
jonge vrouw komt thuis na
een enerverende werkdag,
zet het koffie-apparaat aan,
draait de douche-knop open
en strijkt enige tijd later met
natte haren neer op de bank
om een heel lekker kopje
koffie te drinken. Waar gaat
het om? Gelukkig, daar
komen de letters in beeld:
'Koffie, zo ben ik'.
Wat die zin betekent is niet
duidelijk, maar we weten
dat het produkt koffie in
onze aandacht wordt
aanbevolen. Een ander spotje
toont opwaaiend en plooiend
textiel. Een stem zegt: 'Vers
linnen, waarin de natuur
nog ademt'. Tenslotte komt
er weer een tekst in beeld:
'Belgian Linen siert de
mooiste tafels'. Aha, linnen
dus.
De Belgische tv kent geen
STER, geen etherreclame
zoals die in de meeste andere
landen bestaat. Dat noemt de
BRT 'handelsreclame'. Die is
niet toegestaan. Wat wel mag
zijn mededelingen van
openbare, niet-commerciële
instellingen, zoals Gemeente
Krediet en
overheidsinstituten. Ook
toegestaan is reclame voor
produkten, zonder dat de
naam van een merk of een
bedrijf wordt genoemd. Zo
verschijnen er na het leuke
intro-filmje met de poster-
ophanger (de Vlaamse
Loekie) spots voor kolen,
aardgas, koffie, Belgische
kaas en ook Nederlandse
kaas.
Het lijkt een weinig
effectieve manier van
reclame maken. Is er wel
animo voor? „Jazeker", zegt
men bij de BRT. „De vraag is
zelfs groter dan het aanbod.
De BRT moet alle aanvragen
bekijken en er gaat nogal
wat tijd zitten in het
bestuderen van de dossiers.
Er zit dus veel meer in dan
nu te zien is".
Het zal inderdaad wel eens
moeilijk te bepalen zijn of
een aangeboden spotje zuiver
produktreclame is of
misschien stiekem in de
richting gaat van echte
reclame. Daar zullen wel
hele strakke regels voor zijn.
„Nee", meldt de BRT. „Ons
probleem is dat wel moeten
werken zonder
reglementering. We kijken
maar een beetje naar de ons
omringende landen. Tabak
laten we niet toe, hoewel dat
natuurlijk ook een produkt
is. Alcohol-reclame is er ook
nog niet geweest. We weten
dat sommige produkten
controverses kunnen
oproepen. Er is bijvoorbeeld
heibel geweest over reclame
voor suiker. Van artsen
vooral".
Ook over de tijdstippen van
uitzending is niets officiéél
vastgelegd. De BRT zoekt de
dichtstbekeken programma's
uit: „We zenden reclame uit
in de prime time-uren,
bijvoorbeeld tussen Hoger-
lager en Panorama". In
principe is het mogelijk dat
er zoveel reclame wordt
aangeboden dat tussen alle
programma's in de
avonduren een spot wordt
uitgezonden. Dat zou de
begintijden van de
programma's nog veel
onzekerder maken dan ze nu
al zijn.
Met deze silaanzachte
sponsoring is het
bedrijfsleven niet tevreden
en de BRT ook niet. De
Vlaamse omroep wil
dolgraag echte reclame
uitzenden, maar daar voelt
de minister van cultuur
helemaal niets voor. Die ziet
veel liever een nieuwe,
commerciële zender, want de
regering heeft in
mediazaken maar één
duidelijk doel: "het
monopolie van de BRT te
doorbreken'. Zolang er niets
is geregeld moeten de kijkers
het doen met 'Koffie, zo ben
ik'.
Reclame is er in vele, vele
soorten. In Nederland
kunnen we volgend jaar
kennis maken met zwevende
blokken, reclame die niet
aan het Journaal zit
vastgeniet. Daarnaast
hebben we vele vormen van
sponsoring, waarover ons
ministerie van WVC al jaren
boze rapporten schrijft, die
na verloop van tijd weer in
de la verdwijnen. Echt
optreden zou het instorten
tot gevolg hebben van heel
wat mooie studiovleugels in
Hilversum.
Luid en duidelijk, maar
tegelijk ook vreselijk
ergerlijk, is de spot van
Myrna. My ma is de
telefoniste van AVRO. Ze
schrijft zuigelingen en
honden in als nieuw lid en
lacht altijd. Ze wordt
tegenwoordig veel gebeld
door een jongen die op een
feestje zit en daar besluit lid
van de AVRO te worden. Het
feestje is vreselijk saai, dat
zie je zo. De jongen blijkt
zijn tijd te doden met het
lezen van de AVRO-bode. Zo
erg is het daar. Tenslotte wil
iedereen op het feestje lid
worden en is de blijdschap
van Myrna niet te stuiten.
Dat is de Nederlandse
vorm van zachte reclame.
Gaat het om het
lidmaatschap van de AVRO
als produkt? Ik denk het
niet, ik begin te geloven dat
Myrna hier het produkt is.
De spotjes moeten er voor
zorgen dat Myrna geliefd
wordt in de huiskamers en
volgend jaar haar eigen
praatshow krijgt, eventueel
samen met een ander AVRO-
produkt, Hans van der Togt.
DEN HAAG (ANP) - Drie Nederlandse films zullen meedingen
naar de jaarlijks uit te loven Franse prijzen voor korte films.
Dit heeft de selectiecommissie van de Werkgroep Buitenlandse
Filmmanifestaties vrijdag meegedeeld.
Twee animatiefilms spron
gen er voor de commissie met
een uit: 'De Karakters' van
Evert de Beijer die ook al
wordt ingestuurd voor de Os
cars en 'Welterusten Schat'
van het collectief De Dames in
samenwerking met Paul Hae-
nen. 'De Tovenaarsleerling'
van Marion Bloem wordt er
aan toegevoegd omdat die toch
ook uitstak boven het niveau
van de overige.
De commissie laakte het peil
van de inzendingen dat ze in
vergelijking met dat van voor
gaande jaren laag vindt. Bij de
beoordeling speelde ook mee
dat de doorsnee documentaire
films min of meer buiten de
prijzen vallen. Ze worden
meer geschikt geacht voor
vertoning op de televisie dan
op het witte doek, terwijl de
Fransen juist uitzien naar
werk dat in de bioscopen kan
worden gedraaid.
De commissie bereikte geen
overeenstemming over 'Het
Lot' van Jindra Markus en
over 'Requiem' van Sjef La-
gro. In beide gevallen maakte
één van de commissieleden
zich er sterk voor ook deze
films in te zenden. In de com
missie zaten deze keer: produ
cent T. Burghard, filmdistri
buteur en -exploitant C. Kop
pies, filmcriticus J. Roodnat
en regisseur-producent G.
Sluizer.
(ADVERTENTIE)
(na het Capitool)
Daarin ziet u onder andere
ex-president Nyerere,
al jarenlang politiek leider van
Tanzania, die vaststelt dat
Memisa de gezondheidszorg
in de derde wereld zéér doel
gericht aanpakt.
Ook uw steun is van harte
welkom!
f njl Gezondheidszorg
II II in de Derde Wereld
Eendrachtsweg 49 3012 LD ROTTERDAM