1 door
laten
FNV: NS wilt van
de conducteur af
Miljoenenschade bij brandstichting Makro
Kort geding over
afvalgips Moerdijk
Bouw Tolbrug start in 1988
I )e;relHcl
LOONSVERHOGING VAN 1 PROCENT EN 5 ROOSTERVRUE DAGEN
atv
tbvaKabo
oudt vast
1STEM COMMENTAAR
)e klad in de kwaliteit
Minister: midden januari
standpunt over euthanasie
Zo kent u MeubeHabrie!< Oisterwijk nog niet
Eiken past wel DEGELIJK in elk interieur
IJDAG 19 DECEMBER 1986
T28 PAGINA 3
ij Postbank
Braks: tevreden met visoverleg
s BINNENLAND1
Ipenbaar vervoer
ïaar verwachting
procent duurder
UTRECHT (ANP) - Bonden en werkgevers in
het wegtransport hebben gisteren een prin
cipe-akkoord bereikt over een nieuwe eenja
rige CAO voor de 60.000 werknemers in deze
bedrijfstak.
Meubelfabriek Oisterwijk
GEMIDDELDE PRIJS TOLKAARTJE WORDT f7
T5 PAGINA
t het rendement van ved
drijven zal dalen.
Om dat te voorkomen zal
concurrentiepositie vaj
drijven van 'binnenuit
jeten worden versterkt*» HAAG (ANP)
:t andere woorden: er zal Jogaat niet akkoc
de lonen - de belangrij ksti .«tellen van de directie van
sfpn unnr hpnrnvpn i
sten voor bedrijven - moe.
1 worden bezuinigd wj
;n de strijd met het buiten-
ld niet verliezen. Loonnia. huidige 38-urige werk-
dus. laten.
jng dus.
Wie de toekomst wil voor.
ellen, maakt slechts de duj.
1 aan het lachen', is een
spraak van een vooraan-
tand econoom, die de voor-
ellings-'industrie'
enings- inausine graag "lijke opvattingen over
neemt gidstijd verkorting zodanig
Het ontwerpen van een ewtfzigd dat de doorvoe-
volgend jaar allemaal zou
innen lopen mits de prijzer
s en de dollar zich zo ont-
,1*) vindt dit volstrekt on-
n voor economen en politi.
ondernemers zijn gebaat
at zekerheden, alvorens ze
in geld in nieuwe bedrijven
jken.
En omdat geen enkel sce-
rio hem die zekerheid
ïdt zal hij zich volgend jaar
t zo gedragen als dit jaar
termate voorzichtig. Hij
it zich niet tot overmoedij
drag verleiden met opti-
istische voorspellingen, de
n nog fraaier dan de ande-
Ook niet als een staatsse-
etaris (pas 'anderhalve'
Economische Zaken) uit
losse pols voorspelt dat de
wang van de Nederlandse
port volgend jaar, tegen
ie verwachtingen in, mei
aar liefst 5 procent zal
n.
ivoelens, zoniet met
l beven tegemoet wordt ge
en. Bovendien heeft Hasen-
s nauwe contacten gehad
et functionarissen die op
on beurt weer kind aan huis
in in de Washingtonse resi-
ntie van
ïsh, Reagans kroonprins
or het presidentschap.
Ortega had dus alle reden
i Hasenfus op vrije voeten
stellen. Hij hoopt natuur-
k dat de ex-marinier be-
stende verklaringen zal af-
»gen voor het Witte Huis.
Ortega, die als de aarts-
jand van Ronald Reagan
ardt beschouwd, hoopt dat
met de vrijlating van
ïgene Hasenfus de Ameri
lanse president en diens se-
ndant Bush in grote verle-
■nheid zal brengen.
Overigens kan Hasenfus
:h, in tegenstelling tot Rea
ms voormalige medewer-
■rs Poindexter en North,
et op het vijfde amende-
ent van de Amerikaanse
institutie beroepen. Hij
«ft geen Amerikaanse wet-
overtreden en zal dus,
HAAG (ANP) - Abva-
Jiogaat niet akkoord met de
postbank om de invoering
de gemiddeld 36-urige
tweek af te kopen en het
Be directie van de Postbank
af van het streven naar
36-urige werkweek met
argument dat de maat-
Ook twijfelt men aan de
van de vakbeweging ten
De bond verwijst hierbij
de uitkomsten van een
jerzoek naar de gevolgen
ji verdergaande arbeidstijd-
rkorting bij de Postbank,
naruit blijkt dat een gemid-
jd 36-urige werkweek niet
«ft te worden uitgesloten.
De bond wil alleen maar in-
jmmen met de door de Post-
ink aangeboden compense-
Ode maatregelen, indien for-
kan worden vastgelegd
li begin 1987 kan worden ge
loken over een verder-
aande arbeidstijdverkorting
i week, uiterlijk ingaande
[1 januari 1988. Hierbij moe-
in dan de uitkomsten van het
idergenoemde rapport wor-
B besproken.
BRUSSEL - De Europese ministers van Visserij zijn het gis
teren in Brussel eens geworden over de hoeveelheden vis,
die volgend jaar gevangen mogen worden.
Het eindresultaat van de onderhandelingen vond minister
Gerrit Braks, ondanks het feit dat Nederland 4000 ton min
der tong mag vangen, „redelijk positief uitgevallen voor Ne
derland." Hij vond dat er voor Nederland toch meer uitgeko
men is dan aanvankelijk door de Europese Commissie was
voorgesteld. „Het tongbestand wordt inderdaad zwakker",
aldus Braks, „maar het voorstel van de Europese Commissie
om de vangsten ervan volgend jaar tot de helft terug te
brengen is ronduit belachelijk."
Nederlandse vissers mogen volgend jaar nu 11.270 ton
tong vangen, 13800 ton kabelj auw, 1040 ton schelvis, 210 ton
koolvis, 7.920 ton wijting, 59.900 ton schol, 35.920 ton ma
kreel en 99.000 ton haring.
UTRECHT (ANP) - De Ver-
voersbond FNV vreest dat de
NS-directie op een reeks tra
jecten de conducteur wil af
schaffen en gaat overstappen
op eenmansbediening of ver
koop via automaten.
Zeer tegen de zin van de
vakbonden en de onderne
mingsraad (OR) is die een
mansbediening al sinds jaar
en dag van kracht op de Zoe-
termeer-lijn (Den Haag - Zoe-
termeer) en volgens de Ver-
voersbond FNV wil de directie
ondanks negatieve adviezen
van de OR nu ook in juni '87
eenmansbediening doorvoeren
op de Hofpleinlij n (Rotterdam
Hofplein - Den Haag) en op de
nieuwe lijn Zoetermeer - Rot
terdam die in 1988 of '89 in ge
bruik wordt genomen.
Volgens een woordvoerder
van de Vervoersbond wil de
NS-top bovendien de conduc
teur laten verdwijnen tussen
Hoek van Holland en Rotter
dam, op de lijn Utrecht - Rhe-
nen - Veenendaal en tussen
Gorkum en Geldermalsen. Hij
vreest dat het daar niet bij zal
blijven. NS gebruikt daarbij
vooral kostenbesparingen als
argument maar volgens de
Vervoersbond FNV wegen de
kosten nauwelijks tegen de
baten op omdat de ervaring
leert dat met het verdwijnen
van de conducteur ook vanda
lisme en zwart rijden fors toe
nemen. Bovendien komt de
serviceverlening op de tocht te
staan. De Vervoersbond wijst
daarbij op slechte ervaringen
met de Zoetermeerlijn maar
NS heeft tot nu toe altijd ge
steld dat het met die Zoeter
meerlijn wel meeviel.
De vakbondswoordvoerder
zei dat de NS-directie formeel
de adviezen van de OR naast
zich neer kan leggen. De OR is
daarmee in feite uitgepraat.
Vandaar dat men nu via de
vakbonden wil proberen de
NS-directie tot andere ge
dachten te bewegen.
Akkoord cao-wegvervoer
EN HAAG (ANP) - CDA,
en de kleine rechtse par-
ijen leggen minister Smit
erkeer en Waterstaat) niet
ut op uitsluiting van extra
rlelsverhogingen voor het
[tnbaar vervoer in 1987.
Een motie van de PvdA-er
iitricum kreeg donderdag
alleen de steun van de
ndere linkse fracties. Voor
987 is de verwachting dat de
rijs van de kaartjes in het
vervoer omhoog
at met 3 procent (waarbij 1
weent BTW-verhoging is in-
ihoord, opening van zaken
oeten geven.
achtig publiek kunnen ge-
uiken. Dat kon echter niet
in zijn mede-auteurs wor-
in gezegd.
'Meneer Anton' Drees-
ann heeft de afgelopen ja-
een sterk stempel ge-
De regeringsfracties, ge-
eund door SGP, GPV en
1PF, legden zich neer bij
mits conclusie uit haar over
ig met de bestuurders van de
ervoermaatschappijen, dat er
nor 1987 weinig ruimte is te
frwaehten om de tarieven
«iten schot te laten.
Ook alle andere wijzigings-
oorstellen vanuit de oppositie
n overtreden en zaï ous,
ocht hij onder ede worden »fbracht bi] de begrotings
indeling begin deze
mand sneuvelden. Alleen een
ndA-amendement om meer
ïld uit te trekken voor de
®B (de fietsersbond) kreeg
tgemene instemming (minus
W-kamerlid Leerling).
AMSTERDAM (ANP) - De Makro heeft
door de brand in haar vestiging in Dui
ven een schade geleden van enige tien
tallen miljoenen guldens. Alleen al de -
vanwege Kerstmis - extra grote voor
raad in die vestiging was zeker 10 mil
joen gulden waard.
Het gebouw is verder helemaal ver
woest. Directeur J. M. Dijk van het cen
trale hoofdkantoor van de Makro deelde
dit mee.
De schade aan de vestiging in Duiven-
drecht bleef volgens Dijk beperkt tot
enige tienduizenden guldens. De brand
daar werd snel ontdekt door medewer
kers, die (ook wegens de kerstdrukte) 's
nachts aan het werk waren. Deze men
sen blusten zelf de brand en de
sprinkler-installatie deed zijn werk. De
brandweer was wel ter plaatse, maar
kwam niet echt in actie.
De branden, donderdagochtend vroeg,
bij de Makro-vestigingen in Duiven en
Duivendrecht zijn opgeëist door de Re
volutionaire Anti-Racistische Actie (Ra-
Ra). Dat blijkt uit een anonieme verkla
ring, die onder andere bij het ANP in
Utrecht is afgegeven. RaRa was ook ver
antwoordelijk voor de brand, in septem
ber 1985, bij de Makro-brand in Duiven
drecht.
De onbekende actievoerders ontstaken
ongeveer tegelijkertijd rookbommen in
de bedrijven te Duiven en Duivendrecht,
zo blijkt uit hun verklaring. De actie is
ook nu weer gericht tegen Makro-eige-
naar SHV, volgens RaRa een van de Ne
derlandse bedrijven, die ongebreideld
zaken blijven doen in en met Zuid-Afri
ka. RaRa zegt de branden te hebben ge
sticht in solidariteit met de bevrijdings-
strijd in Zuid-Afrika.
RaRa maakt zich grote zorgen over de
huidige ontwikkelingen in dat land,
waar door maatregelen van de overheid
geen beelden en geen informatie meer
vandaan komen. „De wereld zwijgt zon
der toe te zien. De verontwaardiging
zakt weg, zo ook de ondersteuning van
het verzet", aldus RaRa.
ukt op het Vendex-con-
rn. De verbreding van
tiviteiten in de richting
in dienstverlening is vooral
in werk. En wie herinnert
ch niet het tv-optreden van
it vinnige mannetje tijdens
n roerige vakbondsverga-
ring? Dat persoonlijk ld"
rschap bergt risico's in s®
lor een bedrijf van derge-
ke omvang (omzet 14 mn-
rd, 50.000 werknemers),®"
t nu er sprake van is dat ue
iderneming binnen
ren aan de beurs genot
ordt.
Dat op zichzelf is al een
storische gebeurtenis voo
t in 1880 als manufacturen
ak begonnen familieoe-
ijf. De komst van de w
ïkse' Van der Zwan bete*
int voor de oer-kathohe»
-ooms en Dreesmannen n
ide van een bewogen
lofdstuk. 'Meneer Ane
:t wel nooit worden.
ff CREDO van Ruud Lubbers bij het aantreden van zijn tweede
«met klonk idealistisch: De Nederlandse samenleving moet
^'gemaakt worden voor de jaren negentig. Hij, de grote Ma-
'e'.zou het karwei afmaken. Hij werd zelfs beloond met een gi-
™sch kiezersmandaat en leek voorbestemd met een zekere vi
ssen wat aantrekkelijker maatschappelijk klimaat te scheppen.
81 is tot nu toe anders gelopen. Premier Lubbers heeft sinds zijn
we van 21 nog weinig tactische brille getoond en de irritaties in
l" coalitie liggen huizenhoog opgestapeld. Het kabinet-Lubbers
'n zijn prille bestaan van incident naar incident gerold: de
«beien in de WD en de daarmee gepaard gaande strijd om het
«schap van de liberalen, het geruzie over onderwijszaken, de
'®e over de 'luie' ambtenaren, de rel rond de uitreiking van de
asnnusprijs, de zaak-Brokx, de zaak-de zwarte weduwe, de
»Hirohito-de Korte, de visaffaire en de botsingen in de Kamer
«kvoor het kerstreces.
mcidenten hebben het kabinet weliswaar nooit in direct ge-
gebracht, maar zij hebben de homogeniteit en interne kracht
)n E,e CoaIit,e verzwakt en een kruitvat aan ergernissen gescha-
L, gemakkelijk kan exploderen. Bovendien moet de eigen-
latóp h°0r de ech,e kracht van de coalitie nog komen. Als de
ilapnrt slecht zou doen bij de statenverkiezingen van maart
ins 7 iiaar' zouden de spanningen tussen CDA en WD wel
MJ°h0°g kunnen oplopen dat de doodgraver van Lubbers II
«teld kan worden.
>n dan met zijn tweeën
trale stelling van My^ut
enzaamheid geen abs°
Ier alle omstandigheden
n bestreden moet wor
t jezelf is in elk geya' .ri
nzaamheid te lijf te kun"
is bij de bisschoppen^^
belast met de oecumene-
n luidt dat iedereen w
ene kent, maar dat niepj
m. Ze constateert ook da
che samenwerking J}.
t moeilijker gaat dani s*
he samenwerking. 1
het belang van de they
r oecumenische prolDie
en dat daardoor de
afgeremd dan bevorde
fflvatto .- er no9 geen enkele grote partij is erin geslaagd een
an hotsanf1er|hangend beleid te ontwikkelen ter bestrijding
iu 1Smotste nationale vraagstuk: de werkloosheid. Hetzelfde
S'zorn °r een ander probleem dat op langere termijn dreigt. De
nendp '9sstaat die nu al onder zware druk staat, zal in de ko-
tar„Jaren no9 zwaarder worden belast door de toenemende
-'Snjzing van de bevolking.
Een
volwassen politiek kan niet zonder een zekere mate van
che rtoïk n de Nederlandse politiek - de christen-democrati-
'lanno ale en de socialistische - ontbreekt het aan zicht op
|jaa,®re,terrniin- De scheidslijnen tussen 'links' en 'rechts', die
vpr !?ren in de Nederlandse politiek een zekere duidelijk-
cid ie h» en' z'in vervaa9d en vaak onzichtbaar. Overheer-
ibborc ida9e''jkse pragmatisme, zoals dit onder het kabinet-
op zirh i«hoo9ste gebod werd gebombardeerd. Pragmatisme
't betrap 8 is niet ve[werpelijk, maar er hoort meer te zijn. Wat
11| p« onderscheidt het kabinet-Lubbers I zich niet van Lub-
3 iaa? 00k 9een tekenen die erop wijzen dat het poli-
1987 iets beters belooft. De armoede aan ideeën blijft.
jfi ^tre«is het in de politiek niet anders dan in het Europese
'Patroon, Armnoede is troef en de klad zit in de kwaliteit.
Oder de
waan van alle dag duren de apathie en de zakelijkheid
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Het kabinet komt nog tijdens het kerstreces van
de Tweede Kamer, waarschijnlijk halverwege volgende maand,
met een standpunt over de wenselijkheid van wetgeving op het
terrein van de euthanasie.
Minister Korthals Altes
(Justitie) schrijft dat in ant
woord op vragen van het
GPV-kamerlid Schutte.
Het kabinet zal in zijn
standpunt ruime aandacht ge
ven aan de mogelijkheid van
een wijziging van de Wet op
de Lijkbezorging, zodat artsen
naar waarheid aangifte moe
ten doen van euthanasie. Ook
wordt gekeken naar de moge
lijkheid om een verklaring
van overlijden af te laten ge
ven door een onafhankelijke
arts, dus niet de behandelende
arts.
Korthals Altes erkent dat
politie en justitie in de huidige
situatie niet altijd even snel en
doeltreffende kunnen optre
den in euthanasie-gevallen
omdat artsen de plicht tot ge
heimhouding hebben. Artsen
vullen nu vaak op de overlij
densakte niet 'euthanasie' in
als doodsoorzaak. Ze doen dat
niet, omdat ze daarmee grote
kans op strafvervolging lopen.
Dit heeft een woordvoerder van de Vervoersbond
FNV meegedeeld. Deze bond noemt het overigens een
'onderhandelingsresultaat'. Hij is er wel tevreden
over maar hij zal het zonder positief of negatief ad
vies aan zijn leden voorleggen.
Het akkoord voor 1987 om- bleek te functioneren. Boven-
vat een boetebeding voor
werkgevers die zich niet aan
de CAO houden, een loonsver
hoging van één procent en
vanaf 1 juli vijf roostervrije
dagen per jaar waardoor de
gemiddelde werkweek op 39
uur komt.
Verder gaat de leeftijd voor
vervroegd uittreden omlaag
van 61 naar 59 jaar. De uren
die in weekeinden worden ge
werkt zullen niet langer wor
den vergoed met vrije uren
maar met het uurloon plus een
toeslag van 30 procent. De
Vervoersbond FNV is daar
volgens de woordvoerder niet
rouwig om, omdat de zoge
naamde 'tijd-voor-tijd-rege-
ling' in de praktijk niet goed
dien worden nu in de cao 26
verplichte vrije weekeinden
opgenomen.
Beide partijen hebben nu
afgesproken dat ieder bedrijf
moet zorgen voor een goede,
ook door de werknemers goed
gekeurde verantwoordings-
staat van de werk-, rust- en
wachturen. Per bedrijf moeten
ook de gemiddelde dienst- en
correctietijden bekend worden
gemaakt zodat elke chauffeur
kan nagaan of hij niet uitzon
derlijk 'gepakt' wordt. Wille
keur zou op die manier moeten
worden uitgesloten.
Het boetebeding houdt in
dat werkgevers die de cao ern
stig overtreden de bedrijfstak
een boete moeten betalen.
MOERDIJK - Het Zeehavenbedrijf Dordrecht heeft een kort
geding aangespannen tegen de gemeente Klundert over de berg
afvalgips in Moerdijk.
Het Zeehavenbedrijf wil de
gipsberg op zijn terrein ver
plaatsen naar een overdekte
loods, maar Klundert heeft dat
verboden.
Het met cyanide verontrei
nigde gips is al onderwerp ge
weest van menig rechtzaak.
De Dordtse president van de
rechtbank bepaalde afgelopen
zomer dat het Westduitse be
drijf Benckiser, waar het gips
vandaan komt, het materiaal
ook weer moet weghalen.
Daarover loopt nog een hoger
beroep. Voorlopig ligt het gips
nog op acht plaatsen in Neder
land, waaronder Moerdijk.
De inspectie voor de milieu
hygiëne en het ministerie van
VROM vinden dat de gipsber-
gen moeten worden afgedekt
om milieuvervuiling te voor
komen. Benckiser en het Zee
havenbedrijf waren tot de
overeenstemming gekomen
dat de gipsberg tijdelijk in een
loods op het terrein van het
Zeehavenbedrijf kan worden
opgeslagen. De inspectie vond
dat ook wel een goed idee,
maar de gemeente Klundert
lag dwars. Klundert vindt dat
de gipsberg moet blijven lig
gen en ter plaatse moet wor
den afgedekt.
(ADVERTENTIE)
Met dit wandmeubel laat u uw
fantasie de vrije loop. Immers,
door de losse elementen zijn tien
tallen opstellingen mogelijk. In
blank of geloogd eiken.
!1U L
ge-eiktgoed
Roosendaal. Dr. Brabers-
straat 24, 01650-69142
koopavond vrijdag).
Oisterwiik. Heusdense-
baan 65, 04242-19012
(koopavond vrijdag).
Hulst Absdaalseweg 1,
01140-11498 (koopavond
vrijdag).
Vervolg van pagina 1
DEN HAAG - De TBM-deel-
nemers willen begin 1988 met
de bouw beginnen. In 1992
moeten de eerste auto's de
oversteek van Zeeuwsch-
Vlaanderen naar Zuid-Beve
land kunnen maken. Op de
brug zal tol worden geheven.
Volgens Van der Zwan gaat de
gemiddelde prijs van een tol-
kaartje ƒ7 bedragen. Dat is
even veel als momenteel be
taald wordt voor een overtocht
met het veer.
De TBM-deelnemers wach
ten nu nog op het groene licht
van de Nederlandse overheid.
Minister Smit-Kroes (Verkeer
en Waterstaat) moet de maat
schappij vergunning geven om
te bouwen. Zelf is de bewinds
vrouw nogal enthousiast over
het plan, maar wel wil zij van
het ministerie van Financiën
de zekerheid dat de bijdrage
van 38 miljoen uit de schat
kist wordt betaald en niet door
Verkeer en Waterstaat opge
bracht moet worden.
Van der Zwan zei dat Fi
nanciën niet onwelwillend te
gen het plan staat. Bij Finan
ciën was er tot voor kort grote
aarzeling, omdat naast het be
drag ineens ook de exploitatie
lasten van de veren tot 1992 op
de schatkist zouden blijven
drukken.
TBM heeft, zo bleek uit de
toelichting gisteren, verschil
lende onafhankelijke instel
lingen laten onderzoeken of de
financiering, de bouw en de
gekozen tracé's wel haalbaar
zouden zijn. Volgens Van der
Zwan zijn de plannen met
glans door die toetsing geko
men.
De plannen, met de advie
zen, zijn gisteren officieel in
gediend bij het rijk. Minister
Smit-Kroes heeft een commis
sie onder voorzitterschap van
de Zeeuwse gedeputeerde drs.
R. Barbé ingesteld. Die com
missie moet het plan (en dat
van een concurrent) bekijken
en daarover rapporteren aan
de minister. Op grond van die
rapportage zal het rijk beslis
sen.
TBM gaat ervan uit dat een
brug over de Westerschelde
ongeveer 60% meer verkeer
naar Zeeland zal trekken dan
de veren op dit moment doen.
Afgelopen jaar staken onge
veer 7.500 voertuigen per et
maal de Westerschelde over.
Dat worden er over tien jaar -
als er dan een brug is - ruim
11.000. Veel verkeer dat uit
België en Noord-Frankrijk nu
via Antwerpen en Breda naar
Rotterdam rijdt, zal kiezen
voor de brugverbinding, zo is
de verwachting.
De plannenmakers hebben
tot slot ook laten onderzoeken
in hoeverre de Belgische auto
riteiten zeggenschap moeten
hebben over de brug. Die brug
komt 50 meter boven de Wes
terschelde te hangen. De pilo
ten waar de brug aan opge
hangen worden steken 200 me
ter boven het landschap uit.
Berekeningen hebben geleerd
dat de brug in het vlakke land
tot bij Duinkerken te zien zal
zijn, als het weer een ruim
zicht toelaat.
Die aanslag op het land
schap telt volgens de geraad
pleegde volkenrechtgeleerde
prof. dr. Riphagen niet. „Als
de brug gebouwd mag worden
van de Nederlandse overheid
is er niets aan de hand", zo zei
Van der Zwan. „Of dat ook in
overeenstemming is met het
goede nabuurschap weet ik
niet", aldus de NIB-directeur.
Zowel directeur R. Lubbers
van Hollandia Kloos als de
heer Koopman van Grootint
die de bouw voor hun reke
ning willen nemen, zeiden dat
het niet doorgaan van de plan
nen geen gevolgen zal hebben
voor hun bedrijven. „Het is
niet zo dat we met leegloop te
maken krijgen als dit niet
doorgaat", aldus Lubbers. Wel
zou het voor de bedrijven „een
kater zijn", zo vulde Koopman
aan.
J
js <v yy
Merijn heeft vandaag een vrije
dag.
Fokker
DE VASTE Kamercommissie
voor economische zaken wil in
de loop van januari een ge
sprek arrangeren met de Raad
van Bestuur van Fokker. Aan
leiding vormen berichten in de
pers over een tijdelijk onver
mogen van Fokker om over-
heidskredieten volgens
schema af te lossen. Met name
PvdA en WD lieten zich don
derdag tijdens een besloten
overleg met minister De Korte
nogal kritisch uit over het feit
dat zij van de problemen niet
op de hoogte zijn gesteld door
de Fokker-top.
Harttransplantaties
DE BEGELEIDINGSCOM
MISSIE Harttransplantatie
heeft het ministerie van Wel
zijn, Volksgezondheid en Cul
tuur geadviseerd, volgend jaar
dertig harttransplantaties
mogelijk te maken. Daarbij
zou een incidentele overschrij
ding mogelijk moeten zijn.De
Ziekenfondsraad heeft in no
vember voor 1987 subsidiebe
dragen uitgetrokken voor zes
tien harttransplantaties in het
academisch ziekenhuis in
Utrecht en twintig in het aca
demisch ziekenhuis in Rotter
dam.
AIDS-medicijn
HET Academisch Medisch
Centrum (AMC) in Amster
dam heeft dezer dagen van de
Amerikaanse producent van
het AIDS-vertragende AZT
toestemming gekregen op zeer
beperkte schaal met dit mid
del te experimenteren. Maar
20 tot 30 AIDS-patiënten kun
nen aan de proef meedoen.
Bank-cao
DE BANKWERKGEVERS en
drie van de vier betrokken
vakbonden hebben donder
dagmorgen in alle vroegte een
onverwacht principe-akkoord
bereikt over de cao 1987 voor
de ongeveer 100.000 werkne
mers in het bankbedrijf.De
onderhandelingen zijn tot nu
toe bewust buiten de publici
teit gehouden om het moei
zame proces niet nodeloos te
verstoren. Evenals bij de vo
rige cao zijn de werkgevers
niet bereid dé gemiddelde
werkweek in het bankbedrijf
te verkorten ten behoeve van
de werkloosheidsbestrijding.
Voor de Dienstenbond FNV is
dat aanleiding om het prin
cipe-akkoord slechts als eind
bod te beschouwen, waarover
de leden moeten beslissen.
Onderzeeërs
EEN ruime Kamermeerder
heid (CDA, WD, D66 en GPV)
steunt het kabinet in zijn be
sluit een exportvergunning af
te geven voor de levering van
zes onderzeeboten aan Saoedi-
Arabië.Volgens deze fracties
zal de levering de veiligheid
van de staat Israël niet ernstig
in gevaar brengen. Zij hechten
grote waarde aan de economi
sche belangen voor de Neder
landse scheepsnieuwbouw.De
overige partijen (PvdA, PSP,
PPR en SGP) geloofden niet in
de 'stabiliserende rol' van Sa-
oedi-Arabië in het Midden-
Oosten of plaatsten er grote
vraagtekens bij (RPF).
Hollandia Kloos
HOLLANDIA Kloos, de on
derneming van de familie van
premier Lubbers, hoeft geen
nadere informatie te verstrek
ken over de gang van zaken
rond de bouw van een grote
vliegtuighangar in Koeweit.
Dit blijkt uit een uitspraak
van de ondernemingskamer
van het gerechtshof in Am
sterdam, nadat de Stichting
Onderzoek Bedrijfs Informa
tie (Sobi) van Pieter Lakeman
de jaarrekening over 1984 van
het staalconstructiebedrijf
had aangevochten.
Cao bouw
DE ONDERHANDELINGEN
over de nieuwe bouw-cao
(250.000 werknemers) zitten
volgens de bonden muurvast
Werkgevers en bonden zijn
donderdag tijdens de derde
onderhandelingsronde geen
stap dichter tot elkaar geko
men, zodat de kans om het nog
voor de jaarwisseling eens te
worden over de arbeidstijd
verkorting (van belang we
gens de collectieve roostervrije
dagen in januari) definitief
verkeken is.
Zelfdoding
Zelfdoding is in ons land een
belangrijker doodsoorzaak
dan verkeersongelukken.
Jaarlijks maken 1.800 mensen
een eind aan hun leven, terwijl
er ruim honderd minder de
dood vinden in het verkeer.De
hulpverlening, die niet in staat
is een gestage groei van het
aantal zelfmoordgevallen te
gen te houden, moet beter. Dat
concludeert de Gezondheids
raad in een advies aan het mi
nisterie van WVC.