1 door laten FNV: NS wilt van de conducteur af Miljoenenschade bij brandstichting Makro Kort geding over afvalgips Moerdijk Bouw Tolbrug start in 1988 I )e;relHcl LOONSVERHOGING VAN 1 PROCENT EN 5 ROOSTERVRUE DAGEN atv tbvaKabo oudt vast 1STEM COMMENTAAR )e klad in de kwaliteit Minister: midden januari standpunt over euthanasie Zo kent u MeubeHabrie!< Oisterwijk nog niet Eiken past wel DEGELIJK in elk interieur IJDAG 19 DECEMBER 1986 T28 PAGINA 3 ij Postbank Braks: tevreden met visoverleg s BINNENLAND1 Ipenbaar vervoer ïaar verwachting procent duurder UTRECHT (ANP) - Bonden en werkgevers in het wegtransport hebben gisteren een prin cipe-akkoord bereikt over een nieuwe eenja rige CAO voor de 60.000 werknemers in deze bedrijfstak. Meubelfabriek Oisterwijk GEMIDDELDE PRIJS TOLKAARTJE WORDT f7 T5 PAGINA t het rendement van ved drijven zal dalen. Om dat te voorkomen zal concurrentiepositie vaj drijven van 'binnenuit jeten worden versterkt*» HAAG (ANP) :t andere woorden: er zal Jogaat niet akkoc de lonen - de belangrij ksti .«tellen van de directie van sfpn unnr hpnrnvpn i sten voor bedrijven - moe. 1 worden bezuinigd wj ;n de strijd met het buiten- ld niet verliezen. Loonnia. huidige 38-urige werk- dus. laten. jng dus. Wie de toekomst wil voor. ellen, maakt slechts de duj. 1 aan het lachen', is een spraak van een vooraan- tand econoom, die de voor- ellings-'industrie' enings- inausine graag "lijke opvattingen over neemt gidstijd verkorting zodanig Het ontwerpen van een ewtfzigd dat de doorvoe- volgend jaar allemaal zou innen lopen mits de prijzer s en de dollar zich zo ont- ,1*) vindt dit volstrekt on- n voor economen en politi. ondernemers zijn gebaat at zekerheden, alvorens ze in geld in nieuwe bedrijven jken. En omdat geen enkel sce- rio hem die zekerheid ïdt zal hij zich volgend jaar t zo gedragen als dit jaar termate voorzichtig. Hij it zich niet tot overmoedij drag verleiden met opti- istische voorspellingen, de n nog fraaier dan de ande- Ook niet als een staatsse- etaris (pas 'anderhalve' Economische Zaken) uit losse pols voorspelt dat de wang van de Nederlandse port volgend jaar, tegen ie verwachtingen in, mei aar liefst 5 procent zal n. ivoelens, zoniet met l beven tegemoet wordt ge en. Bovendien heeft Hasen- s nauwe contacten gehad et functionarissen die op on beurt weer kind aan huis in in de Washingtonse resi- ntie van ïsh, Reagans kroonprins or het presidentschap. Ortega had dus alle reden i Hasenfus op vrije voeten stellen. Hij hoopt natuur- k dat de ex-marinier be- stende verklaringen zal af- »gen voor het Witte Huis. Ortega, die als de aarts- jand van Ronald Reagan ardt beschouwd, hoopt dat met de vrijlating van ïgene Hasenfus de Ameri lanse president en diens se- ndant Bush in grote verle- ■nheid zal brengen. Overigens kan Hasenfus :h, in tegenstelling tot Rea ms voormalige medewer- ■rs Poindexter en North, et op het vijfde amende- ent van de Amerikaanse institutie beroepen. Hij «ft geen Amerikaanse wet- overtreden en zal dus, HAAG (ANP) - Abva- Jiogaat niet akkoord met de postbank om de invoering de gemiddeld 36-urige tweek af te kopen en het Be directie van de Postbank af van het streven naar 36-urige werkweek met argument dat de maat- Ook twijfelt men aan de van de vakbeweging ten De bond verwijst hierbij de uitkomsten van een jerzoek naar de gevolgen ji verdergaande arbeidstijd- rkorting bij de Postbank, naruit blijkt dat een gemid- jd 36-urige werkweek niet «ft te worden uitgesloten. De bond wil alleen maar in- jmmen met de door de Post- ink aangeboden compense- Ode maatregelen, indien for- kan worden vastgelegd li begin 1987 kan worden ge loken over een verder- aande arbeidstijdverkorting i week, uiterlijk ingaande [1 januari 1988. Hierbij moe- in dan de uitkomsten van het idergenoemde rapport wor- B besproken. BRUSSEL - De Europese ministers van Visserij zijn het gis teren in Brussel eens geworden over de hoeveelheden vis, die volgend jaar gevangen mogen worden. Het eindresultaat van de onderhandelingen vond minister Gerrit Braks, ondanks het feit dat Nederland 4000 ton min der tong mag vangen, „redelijk positief uitgevallen voor Ne derland." Hij vond dat er voor Nederland toch meer uitgeko men is dan aanvankelijk door de Europese Commissie was voorgesteld. „Het tongbestand wordt inderdaad zwakker", aldus Braks, „maar het voorstel van de Europese Commissie om de vangsten ervan volgend jaar tot de helft terug te brengen is ronduit belachelijk." Nederlandse vissers mogen volgend jaar nu 11.270 ton tong vangen, 13800 ton kabelj auw, 1040 ton schelvis, 210 ton koolvis, 7.920 ton wijting, 59.900 ton schol, 35.920 ton ma kreel en 99.000 ton haring. UTRECHT (ANP) - De Ver- voersbond FNV vreest dat de NS-directie op een reeks tra jecten de conducteur wil af schaffen en gaat overstappen op eenmansbediening of ver koop via automaten. Zeer tegen de zin van de vakbonden en de onderne mingsraad (OR) is die een mansbediening al sinds jaar en dag van kracht op de Zoe- termeer-lijn (Den Haag - Zoe- termeer) en volgens de Ver- voersbond FNV wil de directie ondanks negatieve adviezen van de OR nu ook in juni '87 eenmansbediening doorvoeren op de Hofpleinlij n (Rotterdam Hofplein - Den Haag) en op de nieuwe lijn Zoetermeer - Rot terdam die in 1988 of '89 in ge bruik wordt genomen. Volgens een woordvoerder van de Vervoersbond wil de NS-top bovendien de conduc teur laten verdwijnen tussen Hoek van Holland en Rotter dam, op de lijn Utrecht - Rhe- nen - Veenendaal en tussen Gorkum en Geldermalsen. Hij vreest dat het daar niet bij zal blijven. NS gebruikt daarbij vooral kostenbesparingen als argument maar volgens de Vervoersbond FNV wegen de kosten nauwelijks tegen de baten op omdat de ervaring leert dat met het verdwijnen van de conducteur ook vanda lisme en zwart rijden fors toe nemen. Bovendien komt de serviceverlening op de tocht te staan. De Vervoersbond wijst daarbij op slechte ervaringen met de Zoetermeerlijn maar NS heeft tot nu toe altijd ge steld dat het met die Zoeter meerlijn wel meeviel. De vakbondswoordvoerder zei dat de NS-directie formeel de adviezen van de OR naast zich neer kan leggen. De OR is daarmee in feite uitgepraat. Vandaar dat men nu via de vakbonden wil proberen de NS-directie tot andere ge dachten te bewegen. Akkoord cao-wegvervoer EN HAAG (ANP) - CDA, en de kleine rechtse par- ijen leggen minister Smit erkeer en Waterstaat) niet ut op uitsluiting van extra rlelsverhogingen voor het [tnbaar vervoer in 1987. Een motie van de PvdA-er iitricum kreeg donderdag alleen de steun van de ndere linkse fracties. Voor 987 is de verwachting dat de rijs van de kaartjes in het vervoer omhoog at met 3 procent (waarbij 1 weent BTW-verhoging is in- ihoord, opening van zaken oeten geven. achtig publiek kunnen ge- uiken. Dat kon echter niet in zijn mede-auteurs wor- in gezegd. 'Meneer Anton' Drees- ann heeft de afgelopen ja- een sterk stempel ge- De regeringsfracties, ge- eund door SGP, GPV en 1PF, legden zich neer bij mits conclusie uit haar over ig met de bestuurders van de ervoermaatschappijen, dat er nor 1987 weinig ruimte is te frwaehten om de tarieven «iten schot te laten. Ook alle andere wijzigings- oorstellen vanuit de oppositie n overtreden en zaï ous, ocht hij onder ede worden »fbracht bi] de begrotings indeling begin deze mand sneuvelden. Alleen een ndA-amendement om meer ïld uit te trekken voor de ®B (de fietsersbond) kreeg tgemene instemming (minus W-kamerlid Leerling). AMSTERDAM (ANP) - De Makro heeft door de brand in haar vestiging in Dui ven een schade geleden van enige tien tallen miljoenen guldens. Alleen al de - vanwege Kerstmis - extra grote voor raad in die vestiging was zeker 10 mil joen gulden waard. Het gebouw is verder helemaal ver woest. Directeur J. M. Dijk van het cen trale hoofdkantoor van de Makro deelde dit mee. De schade aan de vestiging in Duiven- drecht bleef volgens Dijk beperkt tot enige tienduizenden guldens. De brand daar werd snel ontdekt door medewer kers, die (ook wegens de kerstdrukte) 's nachts aan het werk waren. Deze men sen blusten zelf de brand en de sprinkler-installatie deed zijn werk. De brandweer was wel ter plaatse, maar kwam niet echt in actie. De branden, donderdagochtend vroeg, bij de Makro-vestigingen in Duiven en Duivendrecht zijn opgeëist door de Re volutionaire Anti-Racistische Actie (Ra- Ra). Dat blijkt uit een anonieme verkla ring, die onder andere bij het ANP in Utrecht is afgegeven. RaRa was ook ver antwoordelijk voor de brand, in septem ber 1985, bij de Makro-brand in Duiven drecht. De onbekende actievoerders ontstaken ongeveer tegelijkertijd rookbommen in de bedrijven te Duiven en Duivendrecht, zo blijkt uit hun verklaring. De actie is ook nu weer gericht tegen Makro-eige- naar SHV, volgens RaRa een van de Ne derlandse bedrijven, die ongebreideld zaken blijven doen in en met Zuid-Afri ka. RaRa zegt de branden te hebben ge sticht in solidariteit met de bevrijdings- strijd in Zuid-Afrika. RaRa maakt zich grote zorgen over de huidige ontwikkelingen in dat land, waar door maatregelen van de overheid geen beelden en geen informatie meer vandaan komen. „De wereld zwijgt zon der toe te zien. De verontwaardiging zakt weg, zo ook de ondersteuning van het verzet", aldus RaRa. ukt op het Vendex-con- rn. De verbreding van tiviteiten in de richting in dienstverlening is vooral in werk. En wie herinnert ch niet het tv-optreden van it vinnige mannetje tijdens n roerige vakbondsverga- ring? Dat persoonlijk ld" rschap bergt risico's in s® lor een bedrijf van derge- ke omvang (omzet 14 mn- rd, 50.000 werknemers),®" t nu er sprake van is dat ue iderneming binnen ren aan de beurs genot ordt. Dat op zichzelf is al een storische gebeurtenis voo t in 1880 als manufacturen ak begonnen familieoe- ijf. De komst van de w ïkse' Van der Zwan bete* int voor de oer-kathohe» -ooms en Dreesmannen n ide van een bewogen lofdstuk. 'Meneer Ane :t wel nooit worden. ff CREDO van Ruud Lubbers bij het aantreden van zijn tweede «met klonk idealistisch: De Nederlandse samenleving moet ^'gemaakt worden voor de jaren negentig. Hij, de grote Ma- 'e'.zou het karwei afmaken. Hij werd zelfs beloond met een gi- ™sch kiezersmandaat en leek voorbestemd met een zekere vi ssen wat aantrekkelijker maatschappelijk klimaat te scheppen. 81 is tot nu toe anders gelopen. Premier Lubbers heeft sinds zijn we van 21 nog weinig tactische brille getoond en de irritaties in l" coalitie liggen huizenhoog opgestapeld. Het kabinet-Lubbers 'n zijn prille bestaan van incident naar incident gerold: de «beien in de WD en de daarmee gepaard gaande strijd om het «schap van de liberalen, het geruzie over onderwijszaken, de '®e over de 'luie' ambtenaren, de rel rond de uitreiking van de asnnusprijs, de zaak-Brokx, de zaak-de zwarte weduwe, de »Hirohito-de Korte, de visaffaire en de botsingen in de Kamer «kvoor het kerstreces. mcidenten hebben het kabinet weliswaar nooit in direct ge- gebracht, maar zij hebben de homogeniteit en interne kracht )n E,e CoaIit,e verzwakt en een kruitvat aan ergernissen gescha- L, gemakkelijk kan exploderen. Bovendien moet de eigen- latóp h°0r de ech,e kracht van de coalitie nog komen. Als de ilapnrt slecht zou doen bij de statenverkiezingen van maart ins 7 iiaar' zouden de spanningen tussen CDA en WD wel MJ°h0°g kunnen oplopen dat de doodgraver van Lubbers II «teld kan worden. >n dan met zijn tweeën trale stelling van My^ut enzaamheid geen abs° Ier alle omstandigheden n bestreden moet wor t jezelf is in elk geya' .ri nzaamheid te lijf te kun" is bij de bisschoppen^^ belast met de oecumene- n luidt dat iedereen w ene kent, maar dat niepj m. Ze constateert ook da che samenwerking J}. t moeilijker gaat dani s* he samenwerking. 1 het belang van de they r oecumenische prolDie en dat daardoor de afgeremd dan bevorde fflvatto .- er no9 geen enkele grote partij is erin geslaagd een an hotsanf1er|hangend beleid te ontwikkelen ter bestrijding iu 1Smotste nationale vraagstuk: de werkloosheid. Hetzelfde S'zorn °r een ander probleem dat op langere termijn dreigt. De nendp '9sstaat die nu al onder zware druk staat, zal in de ko- tar„Jaren no9 zwaarder worden belast door de toenemende -'Snjzing van de bevolking. Een volwassen politiek kan niet zonder een zekere mate van che rtoïk n de Nederlandse politiek - de christen-democrati- 'lanno ale en de socialistische - ontbreekt het aan zicht op |jaa,®re,terrniin- De scheidslijnen tussen 'links' en 'rechts', die vpr !?ren in de Nederlandse politiek een zekere duidelijk- cid ie h» en' z'in vervaa9d en vaak onzichtbaar. Overheer- ibborc ida9e''jkse pragmatisme, zoals dit onder het kabinet- op zirh i«hoo9ste gebod werd gebombardeerd. Pragmatisme 't betrap 8 is niet ve[werpelijk, maar er hoort meer te zijn. Wat 11| p« onderscheidt het kabinet-Lubbers I zich niet van Lub- 3 iaa? 00k 9een tekenen die erop wijzen dat het poli- 1987 iets beters belooft. De armoede aan ideeën blijft. jfi ^tre«is het in de politiek niet anders dan in het Europese 'Patroon, Armnoede is troef en de klad zit in de kwaliteit. Oder de waan van alle dag duren de apathie en de zakelijkheid Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Het kabinet komt nog tijdens het kerstreces van de Tweede Kamer, waarschijnlijk halverwege volgende maand, met een standpunt over de wenselijkheid van wetgeving op het terrein van de euthanasie. Minister Korthals Altes (Justitie) schrijft dat in ant woord op vragen van het GPV-kamerlid Schutte. Het kabinet zal in zijn standpunt ruime aandacht ge ven aan de mogelijkheid van een wijziging van de Wet op de Lijkbezorging, zodat artsen naar waarheid aangifte moe ten doen van euthanasie. Ook wordt gekeken naar de moge lijkheid om een verklaring van overlijden af te laten ge ven door een onafhankelijke arts, dus niet de behandelende arts. Korthals Altes erkent dat politie en justitie in de huidige situatie niet altijd even snel en doeltreffende kunnen optre den in euthanasie-gevallen omdat artsen de plicht tot ge heimhouding hebben. Artsen vullen nu vaak op de overlij densakte niet 'euthanasie' in als doodsoorzaak. Ze doen dat niet, omdat ze daarmee grote kans op strafvervolging lopen. Dit heeft een woordvoerder van de Vervoersbond FNV meegedeeld. Deze bond noemt het overigens een 'onderhandelingsresultaat'. Hij is er wel tevreden over maar hij zal het zonder positief of negatief ad vies aan zijn leden voorleggen. Het akkoord voor 1987 om- bleek te functioneren. Boven- vat een boetebeding voor werkgevers die zich niet aan de CAO houden, een loonsver hoging van één procent en vanaf 1 juli vijf roostervrije dagen per jaar waardoor de gemiddelde werkweek op 39 uur komt. Verder gaat de leeftijd voor vervroegd uittreden omlaag van 61 naar 59 jaar. De uren die in weekeinden worden ge werkt zullen niet langer wor den vergoed met vrije uren maar met het uurloon plus een toeslag van 30 procent. De Vervoersbond FNV is daar volgens de woordvoerder niet rouwig om, omdat de zoge naamde 'tijd-voor-tijd-rege- ling' in de praktijk niet goed dien worden nu in de cao 26 verplichte vrije weekeinden opgenomen. Beide partijen hebben nu afgesproken dat ieder bedrijf moet zorgen voor een goede, ook door de werknemers goed gekeurde verantwoordings- staat van de werk-, rust- en wachturen. Per bedrijf moeten ook de gemiddelde dienst- en correctietijden bekend worden gemaakt zodat elke chauffeur kan nagaan of hij niet uitzon derlijk 'gepakt' wordt. Wille keur zou op die manier moeten worden uitgesloten. Het boetebeding houdt in dat werkgevers die de cao ern stig overtreden de bedrijfstak een boete moeten betalen. MOERDIJK - Het Zeehavenbedrijf Dordrecht heeft een kort geding aangespannen tegen de gemeente Klundert over de berg afvalgips in Moerdijk. Het Zeehavenbedrijf wil de gipsberg op zijn terrein ver plaatsen naar een overdekte loods, maar Klundert heeft dat verboden. Het met cyanide verontrei nigde gips is al onderwerp ge weest van menig rechtzaak. De Dordtse president van de rechtbank bepaalde afgelopen zomer dat het Westduitse be drijf Benckiser, waar het gips vandaan komt, het materiaal ook weer moet weghalen. Daarover loopt nog een hoger beroep. Voorlopig ligt het gips nog op acht plaatsen in Neder land, waaronder Moerdijk. De inspectie voor de milieu hygiëne en het ministerie van VROM vinden dat de gipsber- gen moeten worden afgedekt om milieuvervuiling te voor komen. Benckiser en het Zee havenbedrijf waren tot de overeenstemming gekomen dat de gipsberg tijdelijk in een loods op het terrein van het Zeehavenbedrijf kan worden opgeslagen. De inspectie vond dat ook wel een goed idee, maar de gemeente Klundert lag dwars. Klundert vindt dat de gipsberg moet blijven lig gen en ter plaatse moet wor den afgedekt. (ADVERTENTIE) Met dit wandmeubel laat u uw fantasie de vrije loop. Immers, door de losse elementen zijn tien tallen opstellingen mogelijk. In blank of geloogd eiken. !1U L ge-eiktgoed Roosendaal. Dr. Brabers- straat 24, 01650-69142 koopavond vrijdag). Oisterwiik. Heusdense- baan 65, 04242-19012 (koopavond vrijdag). Hulst Absdaalseweg 1, 01140-11498 (koopavond vrijdag). Vervolg van pagina 1 DEN HAAG - De TBM-deel- nemers willen begin 1988 met de bouw beginnen. In 1992 moeten de eerste auto's de oversteek van Zeeuwsch- Vlaanderen naar Zuid-Beve land kunnen maken. Op de brug zal tol worden geheven. Volgens Van der Zwan gaat de gemiddelde prijs van een tol- kaartje ƒ7 bedragen. Dat is even veel als momenteel be taald wordt voor een overtocht met het veer. De TBM-deelnemers wach ten nu nog op het groene licht van de Nederlandse overheid. Minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) moet de maat schappij vergunning geven om te bouwen. Zelf is de bewinds vrouw nogal enthousiast over het plan, maar wel wil zij van het ministerie van Financiën de zekerheid dat de bijdrage van 38 miljoen uit de schat kist wordt betaald en niet door Verkeer en Waterstaat opge bracht moet worden. Van der Zwan zei dat Fi nanciën niet onwelwillend te gen het plan staat. Bij Finan ciën was er tot voor kort grote aarzeling, omdat naast het be drag ineens ook de exploitatie lasten van de veren tot 1992 op de schatkist zouden blijven drukken. TBM heeft, zo bleek uit de toelichting gisteren, verschil lende onafhankelijke instel lingen laten onderzoeken of de financiering, de bouw en de gekozen tracé's wel haalbaar zouden zijn. Volgens Van der Zwan zijn de plannen met glans door die toetsing geko men. De plannen, met de advie zen, zijn gisteren officieel in gediend bij het rijk. Minister Smit-Kroes heeft een commis sie onder voorzitterschap van de Zeeuwse gedeputeerde drs. R. Barbé ingesteld. Die com missie moet het plan (en dat van een concurrent) bekijken en daarover rapporteren aan de minister. Op grond van die rapportage zal het rijk beslis sen. TBM gaat ervan uit dat een brug over de Westerschelde ongeveer 60% meer verkeer naar Zeeland zal trekken dan de veren op dit moment doen. Afgelopen jaar staken onge veer 7.500 voertuigen per et maal de Westerschelde over. Dat worden er over tien jaar - als er dan een brug is - ruim 11.000. Veel verkeer dat uit België en Noord-Frankrijk nu via Antwerpen en Breda naar Rotterdam rijdt, zal kiezen voor de brugverbinding, zo is de verwachting. De plannenmakers hebben tot slot ook laten onderzoeken in hoeverre de Belgische auto riteiten zeggenschap moeten hebben over de brug. Die brug komt 50 meter boven de Wes terschelde te hangen. De pilo ten waar de brug aan opge hangen worden steken 200 me ter boven het landschap uit. Berekeningen hebben geleerd dat de brug in het vlakke land tot bij Duinkerken te zien zal zijn, als het weer een ruim zicht toelaat. Die aanslag op het land schap telt volgens de geraad pleegde volkenrechtgeleerde prof. dr. Riphagen niet. „Als de brug gebouwd mag worden van de Nederlandse overheid is er niets aan de hand", zo zei Van der Zwan. „Of dat ook in overeenstemming is met het goede nabuurschap weet ik niet", aldus de NIB-directeur. Zowel directeur R. Lubbers van Hollandia Kloos als de heer Koopman van Grootint die de bouw voor hun reke ning willen nemen, zeiden dat het niet doorgaan van de plan nen geen gevolgen zal hebben voor hun bedrijven. „Het is niet zo dat we met leegloop te maken krijgen als dit niet doorgaat", aldus Lubbers. Wel zou het voor de bedrijven „een kater zijn", zo vulde Koopman aan. J js <v yy Merijn heeft vandaag een vrije dag. Fokker DE VASTE Kamercommissie voor economische zaken wil in de loop van januari een ge sprek arrangeren met de Raad van Bestuur van Fokker. Aan leiding vormen berichten in de pers over een tijdelijk onver mogen van Fokker om over- heidskredieten volgens schema af te lossen. Met name PvdA en WD lieten zich don derdag tijdens een besloten overleg met minister De Korte nogal kritisch uit over het feit dat zij van de problemen niet op de hoogte zijn gesteld door de Fokker-top. Harttransplantaties DE BEGELEIDINGSCOM MISSIE Harttransplantatie heeft het ministerie van Wel zijn, Volksgezondheid en Cul tuur geadviseerd, volgend jaar dertig harttransplantaties mogelijk te maken. Daarbij zou een incidentele overschrij ding mogelijk moeten zijn.De Ziekenfondsraad heeft in no vember voor 1987 subsidiebe dragen uitgetrokken voor zes tien harttransplantaties in het academisch ziekenhuis in Utrecht en twintig in het aca demisch ziekenhuis in Rotter dam. AIDS-medicijn HET Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amster dam heeft dezer dagen van de Amerikaanse producent van het AIDS-vertragende AZT toestemming gekregen op zeer beperkte schaal met dit mid del te experimenteren. Maar 20 tot 30 AIDS-patiënten kun nen aan de proef meedoen. Bank-cao DE BANKWERKGEVERS en drie van de vier betrokken vakbonden hebben donder dagmorgen in alle vroegte een onverwacht principe-akkoord bereikt over de cao 1987 voor de ongeveer 100.000 werkne mers in het bankbedrijf.De onderhandelingen zijn tot nu toe bewust buiten de publici teit gehouden om het moei zame proces niet nodeloos te verstoren. Evenals bij de vo rige cao zijn de werkgevers niet bereid dé gemiddelde werkweek in het bankbedrijf te verkorten ten behoeve van de werkloosheidsbestrijding. Voor de Dienstenbond FNV is dat aanleiding om het prin cipe-akkoord slechts als eind bod te beschouwen, waarover de leden moeten beslissen. Onderzeeërs EEN ruime Kamermeerder heid (CDA, WD, D66 en GPV) steunt het kabinet in zijn be sluit een exportvergunning af te geven voor de levering van zes onderzeeboten aan Saoedi- Arabië.Volgens deze fracties zal de levering de veiligheid van de staat Israël niet ernstig in gevaar brengen. Zij hechten grote waarde aan de economi sche belangen voor de Neder landse scheepsnieuwbouw.De overige partijen (PvdA, PSP, PPR en SGP) geloofden niet in de 'stabiliserende rol' van Sa- oedi-Arabië in het Midden- Oosten of plaatsten er grote vraagtekens bij (RPF). Hollandia Kloos HOLLANDIA Kloos, de on derneming van de familie van premier Lubbers, hoeft geen nadere informatie te verstrek ken over de gang van zaken rond de bouw van een grote vliegtuighangar in Koeweit. Dit blijkt uit een uitspraak van de ondernemingskamer van het gerechtshof in Am sterdam, nadat de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informa tie (Sobi) van Pieter Lakeman de jaarrekening over 1984 van het staalconstructiebedrijf had aangevochten. Cao bouw DE ONDERHANDELINGEN over de nieuwe bouw-cao (250.000 werknemers) zitten volgens de bonden muurvast Werkgevers en bonden zijn donderdag tijdens de derde onderhandelingsronde geen stap dichter tot elkaar geko men, zodat de kans om het nog voor de jaarwisseling eens te worden over de arbeidstijd verkorting (van belang we gens de collectieve roostervrije dagen in januari) definitief verkeken is. Zelfdoding Zelfdoding is in ons land een belangrijker doodsoorzaak dan verkeersongelukken. Jaarlijks maken 1.800 mensen een eind aan hun leven, terwijl er ruim honderd minder de dood vinden in het verkeer.De hulpverlening, die niet in staat is een gestage groei van het aantal zelfmoordgevallen te gen te houden, moet beter. Dat concludeert de Gezondheids raad in een advies aan het mi nisterie van WVC.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 3