Bi Vier exposities in Beyerd Breda DUBBELDIK degom e wereld aan 'De Speurneuzen' kostelijke tekenfilm Asterix en Obelix bestrijden Caesar EYERD [ONDERDAG 18 DECEMBER 1986 t ad naar uithoek, ;en drukke baan )r een rustig rflat, eveneens. eenzaam. Dat 't de. Maar wat doe en beseft, dat "die- lezelfde situatie r eenzaam gevoel, oekt, komt u wel- nen, volleybal, een )f samen gezellig samen koken de schoolkantine? 3tde eenzaamheid :r.De een pakt een •e vriendin, buurt en als u het nummer van op de achterzijde ntrale nummer weg wijst naar de! infonnatieoverde plaats. pgaand OVERZICHT JAN VAN TOORN Bidault TWEE WEKEN GELDIG ÈN EXTRA VOORDELIG: Gekleurd W: ontvangt U als U Uw onder- antoren van De Stem in, doet u het dan. Als u ruim-| ren op een van onze kantorei en opstuurt, dan garanderenl 'an de Felicltatiedienst kkelijk pakket met ■arde- en reductie van merkartikelfa- ksdag bezoek van de t kerk. huw.: n. iet de Stichting Ideële Reclarn&^J „Duitsers vertellen mij ook over hun nare ervaringen in Nederland. Dat ze vaak voor nazi worden uitgescholden" Rob Meines, correspondent NOS In Bonn. T2 PAGINA GIDS 1 NEDERLAND heeft de naam een voorbeeld te zijn op I het terrein van de vrije meningsuiting. Maar heeft de overheid daarbij een positieve rol gespeeld? Nauwe lijks, zo blijkt uit 'Gij zult geen aanstoot geven', een overzicht van de medla-censuur In Nederland, ge- schreven door de prof. R.H. J. van den Heuvel, hoog leraar politicologie aan de VU. Het vormt het laatste deel van het jubileumboek van de zestigjarige VPRO, dat vandaag verschijnt onder de titel 'Een vrij zinnige houding. De VPRO en Nederland 1926-1986'. Door Boet Kokke ILVERSUM - Tot ver in de negentiende euw waren kranten in Nederland belast met [et dagbladzegel. Dat had tot gevolg dat de ranten zo duur waren dat 'de gewone man' ze U kon betalen. En dat was ook precies de be doeling: de overheid zat er bepaald niet op te pringen dat iedereen in dit land op de hoogte ras en eventueel zijn zegje kon doen. Geen wonder dus dat, toen de nieuwe tijd aanbrak, iet nieuwe media, die overheid helemaal nerveus (terd. Want zo'n radio wat zou dat indringende riezelige apparaat de mensen niet allemaal kunnen brengen of wijsmaken? niets mochten bevatten dat een 'rechtstreekse dan wel zij- delingsche of bedekte onder mijning van godsdienst, zede lijkheid, gezag en volkskracht' inhield, kon vrijwel onbeperkt worden ingegrepen. De overheid, zegt Van den Heuvel, had een volstrekt overtrokken idee van de 'in dringendheid' van de nieuwe media en probeerde vanuit dat vertrekpunt de gevaren zoveel mogelijk in te dammen. Al maakten niet alle overheden het zo bont als het gemeente- -tuur van Sittard, dat in 3 alle films verbood die handelden over 'moord, moordaanslag, zelfmoord, in braak in gebouwen of brand kasten met valse sleutels of met inbrekerstuig' Maar wat gebeurde er na de oorlog? Had men toen zó ge noeg van de door de Duitsers uitgeoefende censuur-terreur dat vrijheid en blijheid hoog in het vaandel kwamen? Nauwelijks, zegt Van den Heuvel. Er werd wel wat ge nuanceerder gedacht dan in de jaren dertig, maar de overheid wilde er nog bepaald niet aan Die grondhouding, zo blijkt het essay van Van den Ifeuvel, bepaalde de houding i opzichte van media als i, radio en tenslotte televi- |:e En het merkwaardige feit 1 zich voor dat waar ten lachte van de gedrukte me- a nooit preventieve censuur [id bestaan, die er wèl kwam oor de nieuwe media. De erheid had met name met de als 'distributiegoed' oen kan wèl onbeperkt kran- i drukken, maar de radio sgelijkheden zijn per defini- ie beperkt) bemoeienis en mat i en passant het recht aan vooraf te bepalen wat men !1 en wat men niét geschikt chtte voor het volk. niemand weet het eer, maar in de jaren dertig uren er in het vrije Neder- ind zéér vergaande regels Ivoor wat er via de radio wel en piet mocht. Politieke discus sbijvoorbeeld waren taboe, Jfe zouden de mensen maar liitsen. En op grond van de ^paling dat programma's Van onze kunstredactie AFGELOPEN zaterdag zijn er in het cultureel centrum de wyerd in Breda vier tentoonstellingen geopend van nogal uiteenlopende aard. De overzichtstentoonstellingen van Jan Toorn domineert in het gebouw, maar men moet om «eze tentoonstelling te kunnen zien eerst de ruimtes bezoe ken waarin het werk van tekenaar-schilder Jaap Mulder et dat van de schilderes Anna Meulenbroeks hangt. Museaal gezien natuurlijn, een puur praktische oplos sing in dit gebouw, maar in zekere zin zouden de schil derijen en tekeningen van "eulenbroeks en Mulder als ^Psychologische inleiding - beide hebben een zeer indi vidualistische kijk op de ®ngen - op het werk van "an Toom kunnen worden Sezien; deze befaamde gra- nsche ontwerper is ook niet direct een conformist te noe men. Wat weggestopt in het bo- 'enzaaltje, maar daarom minder interessant nangt de vierde tentoonstel- wig: Kunst voor de Koepel. zijn op schaal uitge- ontwerpen van vijf Nederlandse kunstenaars, °or de kunsttoepassing in e drie koepelgevangenis- n, die ons land rijk is in ut Arnhem en Haarlem. Wat geïsoleerd van de rest magen er in de bovenzaal •dl koepeltjes als een soort Paraplus, waar je onder °et gaan staan om de re- 1 van hun aanwezigheid Wzhtekken. In deze perfect S?Strueerde schaal- arkieuüngen van de over ervingen van de drie ge- angenissen waarvan de "aker(s) onvermeld bleven kuÜVÜn viif ruimtelijke Kunstvoorwerpen, ni,.® dl:ie koepelgevange- „rZ\n aJn aan een fikse re- ahe toe en komen °m als rijksgebouwen in aanmerking voor de per centageregeling voor de beeldende kunst. Het obse derende centralisme van de gevangeniskoepel is voor elk van de vijf uitgangspunt ge weest. Ter gelegenheid van liet hele gebeuren is een pu blicatie verschenen waarin heel illustratief de ont staansgeschiedenis van zoiets merkwaardigs als een koepelgevangenis en zijn uitwerking op de bewoners ervan door een bouwhistori- cus en filosofen zijn be schreven (zeker de moeite van het aanschaffen waard) en waarin tevens de kunst werken met commentaar van een beoordelingscom missie zijn opgenomen. Een leerzaam document waarin eindelijk weer een echte functie aan kunst wordt toegekend. Zij het niet met zoveel woorden. Van de vijf inzendingen is de uit zwarte latten be staande kubus van Bob Bo- nies, waarin het idee van ge vangen-zijn sterk naar vo ren komt, afgekeurd, even als de excentrisch in de koe pel gespannen baan stof van Loes van Horst die 'een dy namische beweging naar buiten de koepel suggereert'. Dat mag niet. Over bleven: Jan van Munster, die met zijn drie elkaar kruisende zwart-wit kunstlichtbuizen de op zich fraaie ruimte van een koepel onderstreept en daarmee de Georges Bidault mocht niet in 'Brandpunt'. - fotoap de 'nieuwe media' even vrij te laten als de gedrukte. Er kwam een wazige regeling tot stand, die uitging van controle (eventueel in de vorm van strafmaatregelen) achteraf, maar die de minister toch de mogelijkheid liet vooraf in te grijpen. Dat viel aanvankelijk nogal mee, want de omroepen legden zich behoorlijk veel zelfdisci pline (of -censuur) op. Maar in 1947 sloot de regeringscom missaris een spreker uit van optreden voor de microfoon, omdat de man de Indonesië- politiek van de regering zou aanvallen. Het pikante aan de kwestie was dat dit eerste slachtoffer van de na-oorlogse censuur Pieter Sjoerds Ger- brandy was, de oud-premier, die voor de oorlog de controle commissie voor de omroep leidde. 'De voormalige censor gecensureerd', stelt Van den Heuvel gniffelend vast. Maar intussen werd het duidelijk dat de publieke opi nie van ingrijpen-van-boven steeds minder moest hebben. Dat bleek heel duidelijk toen het kabinet KRO's 'Brand punt' onder druk zette om een interview met Bidault, die zich verzette tegen de officiële Franse politiek ten opzichte van Algerije, niet uit te zen- Fred Haché en Barend Servet den. De KRO ging door de knieën en er stak een storm van verontwaardiging op. Kranten, die het interview af drukten, werd overigens geen strobreed in de weg gelegd Uit het parlement werd nogal eens aangedrongen op maatregelen, zoals in april 1960, toen de befaamde freule Wttewaal zich had gestoten aan een Carmiggelt-citaat op de televisie: 'God schiep de vrouw, zag hoe het de man verging en bleef vrijgezel'. En drie jaar later ontstond er een volwassen rel rond het num mer 'Beeldreligie' in het satiri sche VARA-programma 'Zo is het'. Maar het liep allemaal met een sisser af, ondanks de hetze van de rechtse pers. de censuur trok zich terug. - foto anp bië Nederland om de uitzen ding van de documentaire 'De dood van een prinses' te voor komen. De regering deelde de NOS mee 'bezorgd' te zijn over de kwestie, maar de NOS zond het programma gewoon uit en daarmee was de kous af. Van den Heuvel concludeert terecht: radio en televisie zijn in dit opzicht volwassen media geworden. Er volgden nog een paar in cidenten: de spruitjeskoningin in de Barend Servet-show was er de bekendste van. Maar toen de Raad van State de door de minister uitgedeelde berisping vernietigde, was het duidelijk: de censuur liep op z'n laatste benen. In 1978 was het zover. Op 1 september van dat jaar werd de omroepwet gewijzigd en werd officieel vastgesteld dat er 'geen voorafgaand toezicht is op de inhoud van een radio- of televisie-uitzending'. Werkte die 'theorie' ook in de praktijk? Jawel. Want twee jaar later vroeg Saoedie-Ara- Door Marjan Mes HET historische speurdersduo Sherlock Holmes en zijn assis tent Watson speelt de hoofdrol in een kostelijke, nieuwe te kenfilm uit de Disney-stu- dio's: 'Basil and Dawson'. On der de titel 'De Speurneuzen' en met Nederlandse stemmen is deze prachtig getekende film in ons land uitgebracht. Holmes en Watson zijn twee muizen; de een spits en dun, de ander een goeïge dikzak. De overige bewoners van een mi niatuurwereld in het grote Londen van 1870 zijn ook alle maal muizen, in de leukste ge daantes in de beste traditie van de Disney-techniek; raak gestileerd met mooie, heldere kleuren en tegen een wat wa ziger, romantische achter grond. Sherlock Holmes heet in het Engels Basil, maar hier wordt hij Holmuis genoemd; een excentrieke detective met een duidelijke angst voor vrouwen en voor emoties. Zelfs tegen het schattige kleine meisje, dat zijn hulp in roept als haar vader is ont voerd, durft hij niet aardig te doen. De vader van het kind is een uitvinder, die door een dui velse rat en zijn bende scho rem, wordt gedwongen om ge mene apparaten uit te vinden. Detective Holmuis en het kleine meisje, dat haar va der kwijt is in de Disney-tekenfilm 'De Speurneuzen'. - fotouip VANDAAG alvast recen sies van twee tekenfilms die met het oog op de ko mende feestdagen in pre mière zijn gegaan. Mor gen vindt u op de vaste filmpagina de andere kerstpremières, waaron der', de Nederlandse film •Flodder". Holmuis en Dawson slagen erin de rat op te sporen in de riolen van Londen. Spannende achtervolgingen met originele vondsten, angstaanjagende ef fecten en koddige karikaturen maken 'De Speurneuzen' tot een leuke tekenfilm voor jong en oud. Holmuis en de zijnen profiteren van de diensten van een enige hond, een basset met normale, dus ten opzichte van de muizen, enorme proporties. Een bedreiging vormt daaren tegen een evengrote poes, die op de muizenkolonie jaagt, maar die ook voor de duivelse rat en zijn bende criminelen gevaarlijk is. Dieren en objec ten, zoals de voorwerpen in een speelgoedwinkel zijn een lust voor het oog.'De Speur neuzen' draait in Casino in Breda (matinee). (ADVERTENTIE) Voor een abonnement (3 maanden voor (10,-) of gratis proefnummer kunt u bellen: 035-714 714. Van onze filmredactie 'ASTÊRIX et la surprise de Cesar1 is de vierde en nieuwste te kenfilm gebaseerd op de strips van Goscinny en Uderzo. Onder de titel 'Asterix contra Caesar" en met Nederlandse ondertitels draait hij in ons land. Een aardig avontuur van de twee moedige Galliërs; de kleine Asterix en zijn dikke, domme vriend Obelix. Het door de toverdrank van hun druïde Panoramix on overwinnelijke duo en het hondje Idéfix maken allerlei omzwervingen als de Romei nen twee leden van hun stam hebben ontvoerd. Zij gaan achter dit tweetal, de jonge held Tragicomix en zijn mooie verloofd Walhalla, aan en ko men uiteindelijk in het Ro meinse Colloseum terecht. Daar maken zij hardhandig korte metten met de zwaard vechters. Het prachtig gete kende bouwwerk zelf sneuvelt ook onder hun komisch ge weld. Het leukst is echter de blinde verliefdheid van de dikke goedzak Obelix op Wal halla, waardoor hij zomaar bomen omver loopt. De onderdelen voor deze nieuwe Asterix-tekenfilm. werden door verschillende Europese cartoontekenaars in hun eigen studio getekend. Hun ongelijksoortige bijdra gen werden door het regieduo Paul en Gaetan Brizzi tot een homogeen geheel verwerkt. Vlotte cartoongrapjes met nogal wat herhalingen in een voortdenderend avonturen verhaal, dat leuk is om te zien, maar technisch niet het ni veau van een Disney-produk- tie haalt. Maar in Europa mis sen we dan ook de financiële middelen om een zo tijdrovend en duur karwei als het ver vaardigen van een lange te kenfilm tot een traditie te ma ken. 'Asterix contra Caesar" draait in Cinésol 1 in Breda. DA 9.1 TM 21.2.82 m voor beeldende kunst Poster van Jan van Toorn uit de serie' 'Mens en omge- ving' in de Beyerd. aandacht afleidt van de functie, Marius Quee, door de commissie geprezen om zijn 'filosofische aanpak van een tijd-ruimtelijk gesteld probleem' in zijn uit perspex panelen bestaande zeven hoek in een assymetrisch raamwerk van aluminium: een ongevaarlijke, weinig concrete aanknopingspun ten oproepende decoratie en als laatste Auke de Vries wiens fantastische, in wan kele evenwicht verkerende mobiel van metalen banden en strippen ondanks de sug gestie van vlucht naar de vrijheid wèl door de beugel kon omdat het de besloten heid van de koepel respec teert. Positieve kunst met een opbeurend karakter is dus wat in onze gevangenis sen nodig is. Objectiviteit is een niet te hanteren en bedriegelijk be grip. Jan Van Toorn, een van de meest besproken ont werpers van ons land, van wiens werk en visies nu bin nen de muren van_ De Beyerd kan worden kennis genomen, is zich daar zeer bewust van. Het is een on derdeel van zijn werk ge worden dat tot de toeschou wer of beschouwer te laten doordringen. De correcte weergave van een feit be staat niet, dus wanneer je je nu maar bewust bent dat je als informatie-medium, ook een grafisch ontwerper valt daaronder, je onderwerp ge kleurd weergeeft dan is dat gegeven op een verant woorde manier te hanteren. Zijn ver doorgevoerde vorm van realitivisme is de be langrijkste indruk die deze plezierige tentoonstelling, begeleid door een prima ca talogus, achterlaat. Een tv-toestel zit in een stoel en via dit apparaat praat Van Toorn met u over voor hem belangrijke zaken vooral mensen en hun in vloeden op elkaar. Een wand is met een grote hoeveelheid affiches bedekt, vele ervan hebben grote esthetische kwaliteiten maar Van Toon waarschuwt u ervoor met een op de muur geschreven tekst dat grafiek zo uit zijn verband wordt gerukt: heG' gaat niet om het mooie plaatje maar om de schap, die van velerlei kan zijn. Bob Bonies: afgekeurde koepelkunst mooie bood- f Er is een grote maquette, die als een axiometrie onder een hoek is geplaatst en zo een overzicht biedt van de tentoonstellingsruimten van de Oosterscheldewerken waaraan Van Toorn even eens meewerkte. Omdat het hier wat moeilijker is de af wisselende, om niet te zeg gen dynamische vormgeving niet de boventoon te laten voeren hangt hier een infor matieblad aan de muur, waarin Van Toorn, ernstig bezorgd over de kwaliteit van het kunstonderwijs, zich opstelt als de maatschappe lijk bewogen docent, die zich niet zozeer om de vorm als wel om de inhoud van lesge ven en lesnemen bekom mert. Dan is er een serie kalen derbladen die als plamfetten voor een demonstratie om kleurige standaardjes staat. Hieruit blijkt het duidelijkst welke vormen Van Toorn het meest geschikt acht om zich fat te drukken: alle denkbare combinaties van lacheiide, huilende, gemene en lieve mensen heeft hij ge maakt. 'Óm met behulp van dergelijke beeldtaal sociale belangstelling weer te geven lijkt misschien voor de hand liggend maar het is de kunst om uit de chaotische hoe veelheid, datgene te kiezen wat het bedoelde signaal overbrengt en dat kón Van Toorn. De tekeningen van Jaap Mulder, die studeerde aan St.-Joost Breda, hebben een elementair karakter. Ze gaan over het ontstaan, de geboorte van het beeld. Een blad papier waarop een lijn wordt gezet is niet langer een blad papier als zodanig. Jan Mulder is in staat om met zijn aarzelende, kronke lende en sensitieve lijnen het schemergebied van dit wor dingsproces tastbaar te ma ken. De kleine bladen heb ben een wat droger en stu dieuzer karakter door de grotere kleurcontrasten. Maar de grote vellen, die ge lig van tint zijn en waarop voornamelijk in oker is ge schilderd, dragen een heel direct emotionele lading. Deze wordt veroorzaakt door de goedgebruikte tech niek van dun naar dik ver lopende, niet-rechte lijnen, die vaak diagonaal zijn aan gebracht en daardoor een suggestie van spanning op roepen. Wat minder zijn de figuratieve tekeningen. Deze zijn absurdistisch zoals bij voorbeeld de vliegende ap pel. Ze zijn weliswaar kleur rijk, vrolijk maar laten geen blijvende indruk achter. Anna Meulenbroekcs, zij studeerde zowel aan St.- Joost als aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch, schildert haar angsten en twijfels uit in landschappen. Landschap pen die vol zijn van dreiging en geheime krachten. Het zijn soms realistisch her kenbare landschappen met het perspektief, soms ab stracte grote vlakken, waar bij bij de met fel gekleurde serpentine-achtige vormen gevulde bladen de meeste aandacht trekken. Het is Anna Meulenbroekcs niet om een aan esthetiek gebon den weergave te doen. De soms k^nervullende bladen zijn agressief en/of beang stigend, met forse streken en veel zwart geschilderd. Het werken op verschillende formaten die gezamenlijk een onderwerp vormen en soms ook de vloer in beslag nemen, wijst op een zoeken naar een andere uitdruk kingsvorm. De kleurige ser pentine-kronkels in combi natie met lijnvormige zwart-witstucturen spreken hiervan de duidelijkste taal. Voor alle tentoonstellin gen gelden de volgende ope ningstijden: di-vrij. 10-17 uur, za. en zo. 13-17 uur, maandag, eerste kerstdag en nieuwjaarsdag gesloten, tweede kerstdag 13-17 uur 24 en 31 december 10-15 uur. Alle tentoonstellingen lopen tot en met 1 februari. .4Mb

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21