Inra dn Limburg moet eigen tv-zender krijgen' Schilderijen als leerzame documentaires Proef met goedkoop sehouwburgkaartje voor minima succes DiM AVRO EN TROS STRIJDEN OP HOOG NIVEAU VPRO hoeft 'Gouden Bergen' toch niet te rectificere Aanslag op prins Charles BEN JANSSEN, 'SUPERSANEERDER' VAN DE REGIONALE OMROEP DINSDAG 16 DECEMBER 1986 „NSDAG 16 DECEMBER 19 j NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Maximaal Reacties BELGIE NED 1 Toekomst Tv-zender uske en Wiske„De d MICHAEL BAXANDALL BEKIJKT KUNST OP ANDERE MANIER one „Hansen die dement worden, kunnen het net als kinderen soms heel helder zien. En met grote eerlijkheid" Joop Admiraal, acteur 0u^lrs Ponto- J wwrtnmerrou* f/ii i, "tl drtde triend AA® waarover mspral T2 PAGINA GIDS Niemand lacht meer om Blaisse-grap van 'Bananasplit Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Tussen de AVRO en de TROS is een ge vecht op hoog niveau ontstaan over de grap die met AVRO- medewerker Mark Blaisse is uitgehaald voor het TROS- programma 'Bananasplit'. De AVRO wil koste wat het kost verkomen dat publiekelijk wordt getoond dat Mark Blaisse namens Televizier Magazine een interview had met de Britse premier Marga ret Thatcher en pas laat ont dekte dat hij te doen had met een dubbelgangster, de Britse actrice Janet Brown. AVRO-directeur Wibo van de Linde heeft Cees de Daas, zijn collega bij de TROS schriftelijk laten weten dat van uitzending gaan sprake mag zijn. Een persvoorlichter van de AVRO maakte het nog eens extra duidelijk: „De AVRO staat achter Mark". Mark Blaisse heeft inmiddels een schadevergoeding van een miljoen gulden geëist als het omstreden fragment wel wordt uitgezonden in Bana nasplit. De TROS blijft 'hopen dat het toch nog goed komt'. Op welke manier dat zou moeten gebeuren kon de voorlichting van de TROS niet meedelen. Men gaat er bij Bananasplit altijd vanuit dat toestemming van de 'slachtoffers' nodig is en die toestemming is tot nu toe steeds zonder problemen gegeven. Als Blaisse en de AVRO blijven weigeren zal het gewraakte onderdeel nooit Ralph Inbar. op de buis komen. „Maar we hebben nog even de tijd", al dus de TROS. „De uitzendin gen van Bananasplit beginnen pas weer in maart". In oktober werd Mark - foto archief de stem Blaisse gebeld met de medede ling dat Maragaret Thatcher zich in cognito in Nederland bevond en in het Kurhaus een interview wilde toestaan aan één vertegenwoordiger van de Mark Blaisse. - fotoanp Nederlandse nieuwsmedia. Haar keus was gevallen op Televizier. Blaisse stemde toe en werd omringd door 'body guards' naar het Kurhaus in Schevingen gebracht. Zijn ca mera-team volgde. Het gesprek ontwikkelde zich zo natuurlijk dat de AVRO-journalist niets in de gaten had. De Britse premier zong 'Tulips from Amsterdam' en wilde een dansje met Blaisse maken. Toen stapte Ralph Inbar naar voren om duidelijk te maken dat het om een grap van Bananasplit ging. Inbar beweert dat Blaisse na de aanvankelijk schaamte wel om de affaire kon lachen. Dat gaf hem de indruk dat de scene in een van de uitzendin gen van Bananasplit in het nieuwe seizoen gebruikt zou kunnen worden. Mark Blaisse stelt dat hij onmiddellijk aan Inbar heeft duidelijk gemaakt dat hij geen toestemming tot uitzending zou geven. AMSTERDAM (ANP) - De VPRO hoeft niet terug te komen op de bewering, dat het effectenkantoor Green Tree een nieuwe dekmantel is van het omstreden kantoor First Commerce Secu rities. De president van de rechtbank in Amsterdam, mr. J. As- scher, had eerder in een kort geding de omroep wel veroordeeld tot een rectificatie. In een nieuw kort geding, aangespannen door de VPRO, kwam de omroep met nieuwe feiten over banden tussen beide kantoren en schortte mr. Asscher in feite zijn von nis op. Hij hoeft echter geen definitieve uitspraak hierover te doen, doordat Green Tree balzeil haalt. Green Tree procedeert niet verder en heeft met de VPRO af spraken gemaakt over de wijze waarop aan dit kantoor om com mentaar gevraagd zal worden bij eventuele nieuwe uitzendin gen, waarin Green Tree genoemd wordt. Zoals bekend spande Green Tree een kort geding aan, omdat dit kantoor vond ten onrechte op een lijn gesteld te zijn met de beleggingsmaffia in ons land in een uitzending van het tv-pro- gramma Gouden Bergen. De raadsman noemde de uitspraak dat First Commerce Securities een nieuwe dekmantel zou zijn v First Commerce pertinent onjuist. De VPRO kwam tijdens zittingen van de kort gedingen met meer informatie over bi dingen tussen beide kantoren dan in het programma. First Commerce Securities is bij het college van beroep vu het bedrijfsleven in beroep gegaan tegen het weigeren vane vergunning om in effecten te mogen handelen. Even voord medio dit j aar een nieuwe wet van kracht werd, die zo'n vergu ning noodzakelijk maakt, nam Green Tree de gehuurde fa, toorruimte, apparatuur en een deel van de verkoopstaf van Fit Commerce over. Green Tree stelt overigens geen vergunning nodig te hebt» omdat dit kantoor handelt in aan de Amerikaanse NASDa; beurs genoteerde fondsen en onder toezicht staat van de Ame: kaanse beurs-autoriteiten. De financiële afwikkeling van, transacties gaat buiten dit bemiddelingskantoor om. F, woordvoerder van het ministerie van financiën bevestigt, 4 kantoren die lid zijn van de NASDAQ vrijgesteld zijn var, plicht om een vergunning te hebben. Medewerkers aan de film 'Flodder Nederland 1,19.30 uur). FOTO ANP Ballof 14.40 I fire Vanmiddag presenteert de jVVRO een oude komedie, waarin Gary Cooper en Barbara Stanwyck de hoofdrollen spelen. In 'Ball of fire' zijn acht professoren al negen jaar bezig een woordenboek samen te stel len. Uiteindelijk komen ze aan het hoofdstuk schut tingwoorden toe, dat hen enige problemen oplevert. Nu wil het toeval, dat een striptease-danseres, die voor een stel gangsters op de vlucht is, een beroep op hen doet. zich c kele t van bi tocht mama confrc van hi steedt aanda volks! gie. ook d van M stigms niet. 20.1 Sportman van het Jaar Wie wort de sportman en sportvrouw van 1986? Evert van Benthem maakt een goede kans, maar ook Hein Vergeer, Marco van Basten, Nelli Cooman en Guusje van Mourik. De voornaamste kanshebbers voor de sport ploeg van het jaar zijn dit maal de dames hockeyploeg en de amateurwielerploeg. Vanavond zullen we te ko men, welke favorieten de sportjournalisten van Ne derland hebben uitverkoren. Het feestelijk programma in de Kurzaal te Scheveningen wordt opgeluisterd door Ali son Moyet, Gerard Cox en John Parr. Max gramn om d< Duitse Met heeft harten haar twintii wonde lairste mir e: over stens 2. verkoc zullen gen a; haar haald. chael Leand merss bock, partne Roken rol Prinses Diana en prins Charles brachten een bezoek aan de Pinewood-filmstudio's in Londen en mochten zich vermin met enige stuntattributen die werden gebruikt voor de film 'The Living Daylights', het nieuwste avontuur van James Ba Jeroen Krabbé, die een rol speelt in de Bond-film, keek lachend toe, toen Diana een nepfles liet neerkomen op het fioo/dii haar echtgenoot. - ENSCHEDE (ANP) - Het ex periment van de Twentse Schouwburg om Ensche- deërs met een minium-inko- men een forse korting te ge ven is een groot succes, al dus een woordvoerder van de schouwburg gisteren. Van de 8500 formulieren die de Sociale Dienst aan men sen met een uitkering heeft verstuurd, zijn er inmiddels 210 ingestuurd. In totaal zijn er op deze wijze 1615 kaartjes besteld en 'dat is aanzienlijk meer dan we hadden durven dromen', zo zegt hij. Volgens hem werd er ver wacht dat het veel moelijker zou zijn deze groep Ensche- deërs naar het theater te krijgen. Die verwachting was gebaseerd op eerdere pogingen van de schouw burg om het bezoek van minder draagkrachtigen te stimuleren. De experimentele regeling van de Twentse Schouw burg komt er op neer dat per voorstelling in de grote zaal maximaal 100 plaatsen be schikbaar zijn ten behoeve van degenen met een mini- mum-inkomen en in de kleine zaal 50. Zij betalen ongeveer de helft minder voor een kaartje. Voor be paalde voorstellingen is de belangstelling zelfs groter dan er ruimte is. Favoriete optredens zijn die van onder andere Tineke Schouten en de Wierdense Re vu. De Twentse Schouwburg heeft van andere theaters uit het land veel reacties ge had op haar initiatief mi nima korting te geven. „Wij hebben dan ook de indruk dat ons voorbeeld navolging zal krijgen, zeker nu blijkt dat het een succes is", aldus de woordvoerder van de schouwburg in Enschede. Hij verwacht dat de regeling van de Twentse Schouw burg een permanent karak ter krijgt. In de emancipatierubriek van de NOS komen van avond drie generatiesaan het woord over het verschil in opvoeding vroeger en nu. De redactie heeft de commu nistische familie Geleynse in de studio uitgenodigd, als ook een mijnwerkersfamilie en drie generaties Molukse vrouwen. Door Raoul van den Booren Een eigen Limburgse televi sie-omroep in de steigers en een volwaardige regionale ra diozender met een ploeg ge rustgestelde medewerkers. Dat zijn de belangrijkste voornemens die Ben Janssen voor het komende jaar heeft gemaakt als tijdelijk hoofd van de Regionale Omroep Zuid. „Alleen dan is mijn op dracht geslaagd," zegt de man die de NOS naar Limburg heeft gedetacheerd om orde op zaken te stellen bij de door in terne problemen zwaar geha vende 'Regionale'. Twee maanden werkt Jans sen nu aan zijn taak om Lim burg vóór zijn vertrek, uiter lijk 1 januari 1988, aan een ge zonde regionale omroep te hel pen. Hiervoor moest de voor malige leiding, bestaande uit hoofdredacteur/directeur Ar- mand Sliepen en programma leider Pieter Beek, het veld ruimen. Vergelijkbare reorga nisatie-klussen knapte Ben Janssen eerder op bij Radio Noord en Radio Oost waar door hij zich in Hilversum de reputatie verwierf een echte 'trouble-shooter' te zijn, een kwalificatie die Janssen zelf Ben Janssen: „Opnemen wat er in de provincie gebeurt". FOTO FRANS WFLTF.RS 'onverdiend en onzin' vindt. Janssen moet de ROZ in feite klaarstomen voor de ver zelfstandiging waarbij de om roep wordt losgekoppeld van 'Hilversum' om een echte Lim burgse aangelegenheid te worden. De Stichting Provin ciale Omroep Limburg (SPOL), waarin tal van Lim burgse instellingen en bedrij ven zijn vertegenwoordigd, staat al te trappelen om straks in het door Janssen opge maakte bed te duiken. Wat deze betreft is er geen twijfel mogelijk dat de SPOL de nieuwe streekradio in Lim burg gaat verzorgen. „De SPOL is absoluut representa tief voor wat er in Limburg leeft. Garanties voor de jour nalistieke onafhankelijkheid worden vastgelegd in een red actiestatuut. Met het krijgen van een zendmachtiging kan het niet meer misgaan." Op de vraag hoe het nu bij de ROZ gaat antwoordt Jans sen dat 'het niet meevalt en ook niet tegen'. Over het op stappen van Beek en Sliepen wil hij slechts kwijt dat hij zelf daarin geen enkele mede zeggenschap heeft gehad. Ook blikt de Hilversumse afgezant niet graag terug in het rumoe rige verleden van de Lim burgse omroep. „De geschied schrijving laat ik aan iemand anders over. Ik ben ingehuurd om er voor de toekomst iets van te maken." Dat hij daarbij met dezelfde soort problemen te maken krijgt als zijn voorgangers deert hem niet. „Geld is een gegeven. Krijg je er minder van, dan moet je verant woorde keuzes maken. Het zelfde geldt voor Radio 1. We moeten nou eenmaal meer zendtijd vullen. Dat moeten de ROZ-medewerkers leren ac cepteren en dan lukt het ook." Wat trof Janssen twee maanden geleden aan toen hij voor het eerst vanuit zijn woonplaats Hengelo in Maas tricht arriveerde? „Een om roep met grote problemen en een opgestapte leiding die niet in staat was geweest die pro blemen op te lossen," stelt hij vast. „Dat is trouwens niet zo verwonderlijk. De ROZ had te maken met een verdrievoudi ging van de zendtijd en daar tegenover ingrijpende bezui nigingen. Bovendien speelde op de achtergrond het verzelf standigingsproces. Dat bracht een hoop onzekerheid voor de medewerkers met zich mee. Die problemen zijn trouwens niet uniek voor de ROZ. Ook andere regionale omroepen zitten ermee. Alleen is de lei ding van ROZ niet in staat ge weest een behoorlijk werkkli maat te scheppen waarin het maken van goede program ma's voorop stond." Janssen is inmiddels begon nen aan de uitvoering van zijn saneringsplan. Dat bestaat grofweg uit vier delen: een in terne schoonmaakbeurt, het opbouwen van contacten met de toekomstige machthebber, de SPOL, het opzetten van een editiestelsel binnen de ROZ en, opmerkelijk genoeg, voorbereiden van een li burgse televisiezender, laatste is volgens Janssen simpel als een eitje, piept'. Kordaat brengt hiji plannen in beeld. „Het!" gebouw in Maastricht is dig uitgerust voor tv-uitS dingen. Ik stel me voords.1 niet a la Europa TV met» gebouwen en decors werken, maar bij voortij simpele vloeistofdia's als 4 tergrond. De camera achtel een bestelbusje laden en oif men wat er in de provincie| beurt." Om dergelijke reg programma's te maken j volgens Janssen een audioj suele dienst moeten wcf opgericht. „Die kan danrt mefilmpjes gaan maken 'j Limburgse bedrijven stellingen. Die hebben t grote behoefte aan. Uitdij brengsten kunnen de f gramma's worden ben- Van reclame op de zen® geen sprake want dat i»J eenmaal niet van de ffljf wet. Ik weet wel dat dij1] maal niet zomaar te rea» is, maar vóór ik Limburs'l laat wil ik bereikt hebböj de technbische voorbed gen zover rond zijn ®'l SPOL er maar in stappen." Labyrint: Bidden De moderne nuchterheid heeft het voorouderlijk bij geloof niet kunnen verdrin gen. Niet dat er nog heksen worden verbrand, maar de magie blijft in het dagelijks leven een grote rol spelen. Onder de titel 'Bidden om te genezen...' houdt Labyrint Met de lock' avond cyclus semitis lock' is mental than d en 'De tië' va Nathai film d acteurs Duitsef keer met d< joden men ol spijt ei; in wer utopie, plaatse: pen, hel een ge een joo de scèn geeft joodse bori zij van Na 8Door Henk Eg be ra Als je wekelijks recensies schrijft over beeldende kunst dan vraag je je af: zullen 'ze' het snappen wat je denkend noteert, of is het abacadabra? Kunstrecensenten lopen het gevaar te verzanden in een vakjargon. Achteraf bekeken lijkt dat ook zijn voordelen te hebben. In het boeiende kunst tijdvak tussen 1400 en 1500 in Italië (quattrocento) waren er ook al recensenten. Uit hun woordge bruik kunnen we nu veel afleiden. Het is één van de facetten voor deze 'sociale geschiedenis van de picturale stijl'; een boeiend boek. „Maatschappelijke feiten leiden tot ontwikke ling van karakteristieke visuele vaardigheden en gewoonten, die op hun beurt herkenbare elemen ten worden in de stijl van een schilder". Dat is het uitgangspunt van Michael Baxandall geweest bij zijn colleges aan de universiteit van Londen. Dit boek is daarvan de weerslag. „Het richt zich eer der tot mensen met een algemene historische be langstelling voor de renaissance dan tot hen die alleen in de renaissance-schilderkunst geïnteres seerd zijn". Baxandall bekijkt de schilderskunst uit die tijd niet vanuit speculatieve vooronderstellingen, maar vanuit de sociale, religieuze en commerciële context; met andere woorden: op een schilderij kun je lezen hoe mensen uit een bepaalde periode dachten, handelden, leefden. Sociale geschiedenis en kunstgeschiedenis liggen in elkanders ver lengde. Zo bekijkt hij bijvoorbeeld uit de contrac ten van die tijd hoe opdrachtgever en schilder met elkaar omgingen. Afspraken over de soort verven die gebruikt zullen worden zijn van groot belang in relatie met het onderwerp, dat soms door de opdrachtgever nauwkeurig wordt omschreven. Ook vakmanschap en omschrijving van het aan tal uren dat de meester zelf (de rest is voor zijn knechten) aan het kunstwerk zal besteden zijn te kenend voor de sociale situatie van kunstenaar en koper in die tiid. Hoe gek het misschien ook mag klinken: in die periode werd op een andere manier gekeken dan nu. Je zou het ook zo kunnen formuleren: onze tv- ogen hebben nu een andere instelling dan die van mensen die nog maar pas geconfronteerd werden met de leer van het perspectief in de schilder kunst. Het kijken is cultureel bepaald. Baxandall zet uiteen hoe men in die tijd visueel was uitge rust. Invloeden vanuit de theologie en de volks- prediking blijken daarbij groot. Zelfs vragen als 'Was Maria blond of donker', laat staan die over fysionomie van Christus speel den daarbij een rol. De ritme van het lichaam, de groepering van de personen, de symboliek van de kleuren en met name de wiskundige kennis wa ren van grote invloed. Met name wat verteld wordt over rekenkundige reeksen in relatie met onder meer het muntstelsen en van daaruit weer op de schilderkunst laat duidelijk de samenhang zien tussen het sociale leven en zijn artistieke uitingen. i Tenslotte wordt door Baxandall het vocabulair van de Italiaanse geleerde Cristoforo Landino be keken. Uit de begrippen die hij hanteert lievo, puro, prospectivo etc.) leidt hij af hoe e: dacht werd over de manier van schilderen 0> vensgevoel bij Fra Angelico, Del Castigno e.a zegt dat de schilderijen een documentaire w® hebben die vergelijkbaar is met doop-, trou« begraafboeken. „Een dergelijk inzicht vornj' noodzakelijke voedingsbron voor de geschied^ dige verbeeldingskracht en het visuele vormt'- een noodzakelijke aanvulling op het verbale dus de auteur. Een heel interessant uitgangspunt, dat»0 intrinsieke waarde van dit boek bepaalt. An zijds wordt hier 'de' kunstgeschiedenis we. verengd tot die van het klassiek geheten geW'i bij de middellandse zee. Er was méér aan df Zelfs in de Lage Landen, om van de rest va( wereld nog maar te zwijgen. Conclusie boeiend eenzijdig boek. Michael Baxandall: 'Schilderkunst en de leefwa^* het quattrocento'. Uitg. Sun, prijs 29,50. Dw'flaas zm urn w mm en mmm mms HoE 6AAT HET -L MET öf.K, ^/ERKOOPJLAZ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 20