Nederlandse lied
uit jaren zestig
klinkt opnieuw
in.
b
Geen steun voor Europa-tv
Op de snede van
analyse en
bewondering
\Serie start morgen op Radio 2
HILVERSUM - Begin jaren zestig doet zich
een merkwaardig verschijnsel voor in de
wereld van het Nederlandse amusement.
Bijna van de ene dag op de andere worden
de vertolkers van het lichte lied, meestal
gezapige dertigers en nog ouder, opzij gezet
door een jonge garde.
Wereldprimeur: schetsboeken van Van Gogh
h
tedendaagse
keramiek
Niveau
Segeren
n in deze advertentie kunt u in
kopen, behalve de artikelen
ertjes b(j staan. Die artikelen
open in AH winkels waar één
p de deur staat
izen gelden van donderdag
j 13 december a.s.
loorraad strekt
Lv£\ (ANP) - Minister
jnkinan van WVC heeft tij-
ie conferentie over mas
tte van de Raad van
jopa in Wenen geen steun
i enige betekenis ontvan-
t ÏOOr Europa-televisie.
Leen Italië wilde finan-
Lover de brug komen. Por
tal had wel belangstelling
Ear heeft een financieel pro-
Lu. De overige consortium-
i'ners (West-Duitsland en
Ierland) hebben toe nu toe
niets van zich laten horen.
Van de andere lidstaten uit de
21 landen tellende Raad had
de bewindsman gisteren even
min wat gehoord, zo vertelde
hij tegen het einde van de con
ferentie.
Eerder had de bewindsman
al in een toelichting zijn 'frus
traties' geuit over het gebrek
aan medewerking van de
Europese lidstaten voor het
Europese project. Brinkman
maakte duidelijk dat hij 'niet
van plan is een dood paard te
gaan trekken'.
„Als blijkt dat de andere
landen om wat voor reden dan
ook niet met extra geld op ta
fel komen, zal ik de Kamer er
toch op wijzen dat ik het niet
verantwoord vindt er vele
miljoenen extra in te stoppen",
aldus de bewindsman. „Het zal
dan altijd meer kosten dan de
tien miljoen die eerder in het
kader van het West Nally-
plan naar voren is gekomen".
Zoals bekend heeft de Britse
sport- en mediamakelaar
West Nally een reddingsplan
op tafel gelegd bij de consor
tiumpartners van Europa TV.
Het Britse bedrijf zei bereid te
zijn zich garant te stellen voor
50 miljoen Zwitserse franc
over een periode van vijf jaar.
De consortiumpartners zou
den eenzelfde bedrag op tafel
moeten leggen.
Van onze rtv-redactie
Weg met Mieke Telkamp, Annie de Reuver,
Corry Brokken, Teddy Scholten, Willy Alberti en
het Cocktail Trio. Vrij baan voor Ria Valk, Rob de
Nijs, Johnny Lion, Willeke Alberti, Anneke Grön-
loh, Herman van Keeken en Peter Koelewijn.
Herman Stok presenteert de radioserie.- foto archief de stem
f
§<M«
f M'
E> t>
m>'' i ii «i
I'imiii"
i
I ''M llll»
«II*
,11
jRia Valk ivas een verte-
I gmwoordiger van een
|«iewe generatie in de ja-
f0t0 archief de stem
Een tijdperk was passé,
een ander draaide voor. Tie
ners waren het nog, onge
schoold, zonder ervaring,
maar met hun moderne mu
ziek werden de oudjes, zeer
tot hun verdriet en chagrijn,
weggespeeld.
Over dit fenomeen heeft
de VARA een veertiendelige
radioserie gemaakt in het
kader van het vijf jaar gele
den gestarte programma
'Wie in het Nederlands wil
zingen.' Dit is niet bedoeld
als nostalgie voor de middel
baren van nu, maar vooral
als elektronische geschied
schrijving. Eerder kon men
in 'Wie in 't Nederlands wil
zingen' luisteren naar het
Nederlandstalige lied van
voor de oorlog; vervolgens
haalde de VARA-radio het
vaderlandse lied tussen 1945
en 1960 uit de mottedoos,
toen het kinderrepertoire, de
met een Zilveren Reiss-mi-
crofoon onderscheiden 'Door
de nacht klinkt een lied' en
vorig jaar nieuwe liedjes
over de jaren tachtig.
Grondig
De nieuwe serie over de
jaren zestig is uitermate
grondig aangepakt. Het is de
opkomst van rock 'n roll en
van de eigen teksten. Voor
heen zong men vooral ver
taald werk uit Amerika, iets
wat men in die tijd rustig
kon flikken aangezien de
hits uit de States toch pas
maanden later over de oce
aan kwamen vliegen. Het
was de tijd toen geschrok
ken omroepen liedjes als
'Beste Ouwe' van Gerard
Cox over de koningin wei
gerden te draaien, toen rock
'n roll als een voorbijgaand
iets werd gezien en Elvis
Presley niet als een blij-
verdje. Toen kwam Lurelei,
toen kwam Annie M.G.
Schmidt. De radio moest er
eerst helemaal niets van
hebben, maar de revolutie
was niet meer te stoppen.
De liedjes die elkeen bo
ven de dertig nog kan mee
zingen worden weer ge
draaid, maar ook komen de
artiesten, de producers, re
gisseurs, teksdichters en
componisten aan het woord.
Zo zijn te beluisteren Ria
Valk, Rob de Nijs, Willem
van Kooten, Joop Koopman,
Frans de Kok, Harrie de
Groot, Skip Voogd, Ad van
der Gein, Gerrit den Braber,
Co de Kloet, Willem Duys,
Willem van Beusekom, Pe
ter Koelewijn, Conny Van-
denbos, Gerard Cox en nog
veel meer.
De VARA heeft de serie
zeer leerzaam in hoofdstuk
ken verdeeld: de platenin
dustrie, het repertoire, de
radio, het cabaret, de eerste
musicals, het uitgaansleven,
de televisie, festivals en
prijzen en tenslotte een ba
lans.
Aan dit unieke project is
meer dan een jaar van nij
ver zoeken voorafgegaan.
Herman Stok (presentator),
Petél den Boef, Hans van
Dijk, Henk van Gelder (ver
bindende teksten) en Beer
Gertenbach. De serie start
morgen om 14 uur op Radio
2. Het is mogelijk dat er een
televisie-versie van komt,
maar dit hangt van de
centjes af.
Door Henk Egbers
KRETEN als 'wereldpri
meur' worden veel te snel in
de mond genomen, maar in
dit geval kan uitgever Meu-
lenhoff/Landshoff deze
kwalificatie terecht gebrui
ken. Vincent van Gogh
(1853-1890) is bijna 100 jaar
na zijn dood wereldberoemd
en zijn kunstwerken zijn in
honderden publikaties over
de wereld gereproduceerd.
Dat dacht je. Zijn zeven
schetsboeken, die tot heden
slechts voor wetenschappe
lijke arbeid beschikbaar
waren, zijn nu voor het eerst
in een mooi boek integraal
gepubliceerd.
Vincent zal glimlachen (of
pijnlijk getroffen zijn) om de
bloedige ernst waarmee zijn
schetsboeken weer gerecon
strueerd zijn, nadat je als
kunstenaar ongeveer ver
hongerd bent. Voor de nabe
staanden - die zijn leven nu
materieel of emotioneel in
hun zak hebben - geven deze
schetsboeken een hele inte
ressante aanvulling.
De auteur van dit boek,
Johannes van der Wolk, was
directeur van het Rijksmu
seum Vincent van Gogh te
Amsterdam en is thans Van
Gogh-conservator bij het
Rijksmuseum Kröller-Mül-
ler in Otterlo. De uitgave
van dit boek is dan ook niet
zo populair, maar weten
schappelijk getint. De uit
voerige manier waarop hij
bijvoorbeeld hypothetisch of
uit bestaande gegevens de
zeven boekjes reconstrueert
veronderstelt een meer dan
alleen kunstzinnige belang
stelling. Het heeft iets van
een religieus fanatisme ten
aanzien van relikwieën. Ook
zijn taalgebruik daarbij is
een beetje die van een wat
omslachtige professor.
Onmisbaar
Maar beschouw deze op
merkingen maar als 'terzij
des' want het beeldmate
riaal en het informatieve
denkmateriaal is voor lief
hebbers van Van Gogh een
onmisbare aanvulling vol
artistieke lust. „Nu is het
dan gelukkig zover dat de
eind 1977 gemaakte en in
1985 geactualiseerde af
spraak aangaande de ver
schijning van het onderha
vige boek, zijn beslag heeft
gekregen," zo luidt het in de
inleiding. Het waarom daar
van wordt niet meegedeeld,
maar u kunt ervan uitgaan
dat dit wetenschappelijk/
artistieke kunstwereldje vol
niet-artistieke voetangels en
klemmen zit.
Van der Wolk gaat aller
eerst in op het fenomeen
v
1
i
f
Dubbel-blad uit Van Goghs schetsboek 7.
'schets' en de manier waarop
de kunstenaar uit Zundert
dat fenomeen gehanteerd
heeft. Nu heeft Van Gogh
geen fenomenen gehanteerd,
maar soms wat schetsboek
jes gekocht of zelf gevouwen
om als notitieboekjes onder
weg vol te krabbelen met
dingen die hij wilde onthou
den (beeldend en verbaal).
Dat die boekjes van belang
zouden kunnen worden
heeft hij zelf nooit bedacht.
Daarom heeft hij er zelf in
gescheurd en gekrabbeld,
maar hebben anderen na
zijn dood er ook uit geplukt,
ingelijst etc. Het zijn dus ge
havende gevallen. Van der
Wolk vertelt in zeven hoofd
stukken hoe, naar zijn me
ning de boekjes er ongeha
vend hebben uitgezien en
wat er in staat. Telkens vol
gen dan, op ware grootte, de
schetsen en notities. Zo ge
trouw zelfs dat de pagina's
die Van Gogh onbewust op
de kop heeft gehouden (wist
hij veel), ook op de kop zijn
afgedrukt in dit boek.
Relaties
In een slothoofdstuk geeft
de auteur relaties aan tussen
deze schetsen en zijn ander
werk; heel duidelijk en hy
pothetisch. Voor de weten
schap liggen hier nog terrei
nen braak. Dit boek kan
weer heel wat scripties ople
veren... Als leek vraag ik me
af: heeft Van Gogh in Zun
dert en Etten-Leur geen
schetsboekjes gehad, omdat
deze plaatsen bij de periode
indeling niet aan de orde
zijn. Zijn ze verloren ge
raakt of weten we daarvan
niets?
Dan de schetsen zelf. Aan
de hand ervan is heel inte
ressant zijn levensloop te
volgen. Heel duidelijk bij
voorbeeld als er echte en
gipsen naakten afgebeeld
zijn, want dat wijst op zijn
academietijd in Antwerpen.
Verder is het vaak heel roe
rend om te zien met welke
directheid, maar ook met
welke worsteling Van Gogh
de dingen die hij zag en
waarop hij oefende of wat
hij wilde onthouden krab
belde in zijn papieren maat.
Het is allemaal heel direct.
In zijn slotbeschouwing
geeft Van der Wolk ook dui
delijk aan de wisselwerking
tussen zijn tekeningen en
ander werk (oliedoeken etc.).
Wetenschap en kunst
gaan hier hand in hand. Van
der Wolk laat voelen hoe
moeilijk het is een balans te
vinden tussen die rationele
analyses en emotionele be
wondering. Hij is erin ge
slaagd via dit boek nog iets
meer over Van Gogh te ont
hullen op de snede van be
wondering en analyse.
Johanes van der Wolk: 'De
schetsboeken van Vincent
van Gogh'. 300 afbeeldingen
waarvan 50 in kleur. Ui tg.
Meulenhoff/Landshoff,
prijs 79.
ratis voor u in de winkel:
•rHande.'f-.
I* Hedendaagse keramiek uit
Noord Engeland. Galerie De
jVerbeelding, Klokkenstraat 12,
'irle-Hertog. Open: dinsdag
dag 1330-17.00 uur en na te-
lefoontje (09-3214699216). Tot 18
Itnuari.
Bij de reeds eerder aanbe
volen expositie met (tot 15
pecember) schilderijen van
Beien Sieger en keramische
werkstukken van Hein Se-
jverijns en Marga Knaven is
werk gevoegd van een aan
tal keramisten uit Engeland;
$n land dat een traditionele
jfaam heeft op dit gebied.
|Een zeer diverse collectie
iVan het min of meer gedegen
J^bruiksgoed tot pure plas-
Ijieken en mengvormen. Het
traditionele Engelse werk
"ind ik persoonlijk wat saai,
öar het getuigt van een
ppaalde levensstijl die op
kt moment weer wat meer
■aanslaat. Het werk van bij
voorbeeld Ruth King, Geor-
jgta Naylor en Carla Gustav-
|®>n is goe{j gedraaid en
I °°rzien van een rustig dé-
'oor.
Het andere uiterste zijn
Pore bruine plastieken, mo-
lumentaal, van James Ro-
fc'af 'n sinterklaas-
IS i.enk aan grote mii-
tachtigen. Deze zijn in klei
l'teecoreerd met elementen
«Z, schaakspel. Daar tus-
Im 6611 Helen Ventress
I vaasachtige varianten
Ida 'x>°t; heel mooi ge-
|v ?,n' Bii Kathryn Lawrence
Jij en he wat Memphisach-
lrl\ ecoraties °P. terwijl
lor. g'azuren op 'vallei
lnitrUurscherven' van Den-
KnT1*! iete exotisch heb-
K j, David Graves maakte
Isciii. t m°oie geometri-
|l J,lguren en Brian Ash-
IhaL pots'. die met hun
|snr/*,c'rkels op pootjes, uit
■me^neSland i«ken te ko-
TTV naam van Meg Pot
tere past bij enkele schale-
nomdat ze zo heerlijks ('op
getut' met kraaltjes) aards
zijn. Er is dus veel te zien en
te koop (unica's). Op 20 de
cember komt er een andere
tentoonstelling bij name
lijk van Jonge grafiek uit
Nederland (Willy Duffhues,
Ans Bun, Jan Schoenmakers
en Jan Korevaar) en België
(Dirk van der Eecken, Frans
en Frank en Peter de Ko-
ninck).
H.E.
Kunst 1986. Galerie/Boekhan
del Van Geyt te Hulst Tot 15 ja
nuari 1987. Open: Werkdagen
van 9-12 en van 14-18 uur. DL
gesloten. Za. tot 17 uur, zo. van
14-17 uur.
Bij wijze van uitzonde
ring op de regel dat zij nu al
jarenlang een expositie van
Kleine Formaatjes organi
seert die op de kado-tijd van
Sint Nikolaas en Kerstmis
gericht is, richtte Boekhan
del/Galerie van Geyt een
tentoonstelling in onder de
titel Kunst 1986, waarin be
halve uitgesproken kleine
ook middelgrote en grote
formaten aan bod komen.
Ook hier geldt het oude
principe voor elk wat wils te
brengen en de bezoeker kan
dan ook kiezen uit niet min
der dan honderd vijfenze
ventig werken van beel
dende kunst: schilderijen,
tekeningen, aquarellen, et
sen en noem maar op. Ook
klein beeldhouwwerk is
aanwezig.
De vertegenwoordigde
kunstenaars, wier naam in
de meeste gevallen reeds
spreekt voor de kwaliteit
van hun werk zijn: Herma-
nus Perserik, Pieter de Bodt,
Henri Bol, J. Courtens, Mar
jan de Glopper, Jenny Ho-
man, Anton Homan, Frans
Koppelaar, Harry op de
Laak, Maija de Lange, Jo-
han Mekkink, Han Mes,
Nettie Michels, Toon Odijk,
J. Beusens, M. Piel, Jopie
Roosenburg, N. Schmid,
Jantje Schut, H. J. Slijper,
Hein Stork, Szikra Zsuza,
Szikra Janos, Lia van Vught
en Nico Wijnberg.
In dit korte bestek op de
inzending van elk dezer
kunstenaars in te gaan is
ondoenlijk; voldoende is het
vast te stellen dat het hier
een expositie op niveau be
treft waaruit wij zonder dat
dit iets ten nadele van de
andere exposanten betekent
enkele werken noemen, die
ons als bijzonder geslaagd
voorkwamen: van Herma-
nus Perserik: Dover in de
Zon, van Henri Bol uit
Heusden aan de Maas een
kerkinterieur uit Heusden
en een Schaaltje appels, Stil
leven met lakstempel en
Bloemen van Johan Mek
kink, de gehele inzending
van Harry op de Laak, van
Han Mes een paar prachtige
schilderijtjes: Meloen en
Boekenplank, van Jopie
Roosenburg een stilleven
met rode stoel en twee fi
guurstukken, de grafiek van
Jenny Homan. Maar men
doet er het verstandigst aan
zelf te gaan kijken!
WILLEM ENZINCK
Jan van der Vaart keramiek,
Leentje Einders kleurenetsen,
Jan Einders materieschilderijen.
In galerie Segeren, Raadhuis
straat 8, Breda. Open di t/m vrij
10-18 il, do tot 21 u., za tot 17 u.,
t/m 31 januari
Duiven, bollen en scherpe
vouwen zijn de uitgangs
punten voor het koele aar
dewerk van Jan van der
Vaart. De eerste twee vor
men brachten hem tot een
serie unica, geheel voorzien
van een metaaloxyde huid.
Dat is erg aardig omdat
daardoor de verwijzing naar
mechanische vormen des te
nadrukkelijker wordt: ook
de knalpij p van een auto
heeft een vormgeving, die
het aankijken waard is. On
danks dat Van der Vaart een
aantal van deze 'technische
vormen' combineerde, blij
ven de contouren ervan so
ber en duidelijk. De serie ge
goten vazen is wat speelser.
Deze wit en zwart porselei
nen objecten zijn zichtbaar
functionel. De messcherpe
vouwen, die zich als een spi
raal om de zuilachtige vor
men heen slingeren, zijn de
enige decoraties. Met veel
effect evenwel, vanwege de
slagschaduwen die de vazen
een plastisch aanzicht ge
nieten.
Jan Linders giet ook zijn
materiaal. Zijn betonnen re
liëfs, waarvan er hier acht
kleine formaten te zien zijn,
noemt hij materieschilderij
en. Twee ervan zijn opval
lend vanwege het koloriek.
Er werden pastelkkleuren in
de fresco-techniek aange
bracht (dit is in een natte
ondergrond met pigmenten
schilderen). De andere re
liëfs zijn wat vormgeving
betreft veel spannender. Het
zijn vage aan geometrische
architectuur herinnerende
vormen in wit of bijna wit
met een decoratie van Ara
bische lettertekens in basre
liëf, die zo scherp het beeld
doorsnijdt dat het aan een
reclame over mediterane ar
chitectuur zou kunnen doen
denken. De wat plompe hou
ten kaders vormen slechts
een practische bescherming
voor deze kwetsbare mate
rie.
Zo statisch als de beeld
vorming van Jan is, zo be
weeglijk zijn de kleuretsen
van Leenlje Linders. Zij
maakt voor haar beeldvor
ming vaak gebruik van
blinddrukken en etsplaten
binnen een blad. Door de
vormen eerst zonder, daarna
met een beetje en later met
veel kleur naast elkaar af te
drukken, otnstaat een rit
misch beeld met een sterke
suggestie van beweeglijk
heid. Binnen het werk van
leentje Linders doet zich een
merkwaardig feit voor. In
dividueel zijn de bladen
adembenemend in hun
weergave van beweging.
Van alle sportmomenten, of
het nu om oceaansurfen of
hockeyen gaat, is het juiste
moment gekozen. Alsof een
perfecte reportagefotograaf
aan het werk is geweest.
LIAROOSE
Dit is een landschap van Lau Heidendael (1946). Lim
burg en Zuid-Frankrijk spelen een grote rol op zijn
schilderijen van tere kleuren, licht en ruimte. Hij was in
Tilburg een leerling van Gerard Princée en ontving in
1970 de Van Spaendonckprijs. In 1974 ontving hij voor
grafiek op de Rijksacademie in Amsterdam de Prix de
Rome. Hij exposeert momenteel, tot 6 januari, in Galerie
Hüsstege, Verwerstraat 28, Den Bosch. Ook de in 1945 in
Oegstgeest geboren Lenneke Ruhaak exposeert er. Ker-
mamische beelden; met name vrouwenbeelden, geïnspi
reerd door Zuid-Amerikaanse indianenculturen. Dins
dag-zaterdag 11-17 uur.
EXPOSITIES
BREDA: Jan van Toorn, een
van de belangrijkste ontwer
pers, krijgt een eerste overzicht
sexpositie in De Beyerd. Die
wordt op 13 december om 16 uur
door Jean Leerling geopend. Te
vens gaan dan nog open de vol
gende exposities: Anna Meulen-
broeks - een debuut met schilde
rijen, Jaap Mulder - recente
schilderijen en tekeningen - en
'Kunst voor de Koepel' - Bob Bo-
nies, Loes van der Horst, Jan
van Munster, Marius Quee en
Auke de Vries maakten kunst
plannen voor de koepelgevange
nissen van Breda, Arnhem en
Haarlem.
TERNEUZEN: Meer dan 100
kunstenaars hebben belangeloos
werken beschikbaar gesteld
voor een grote veiling ten bate
van Amnesty International.
Deze vindt plaats op vrijdag 12
december in het Terneuzens
Museum vanaf 18.30 uur. Zoals
eerder gemeld worden de wer
ken die Westbrabantse kunste
naars maakten voor Amnesty
International op zondag 14 de
cember in BREDA, om 14 uur in
De Beyerd, geveild door Auke
van der Werff, veilingmeester
Sotheby-Van Waay.
TILBURG: In de galerie van
de 'voormalige' bibliotheek - en
documentatie academie te Til
burg exposeert de Bredase Ber-
the Piethaan. „Ze zegt dat haar
lijnen nooit echt ophouden. On
dertussen stelt het niet iets spe
ciaals voor; het is echt abstract"
Tot 19 december.
VLISSINGEN: De Amster
dammer Marc Ruijgrok, die in
het voorjaar in Boymans-van
Beuningen exposeerde, heeft nu
zijn werk gebracht naar de ge
meentelijke galerie Bellamy 19.
Zijn uitdrukkingswijzen zijn
beeldhouwen (opbouwen van
elementen) en tekenen. Er is sa
menhang. Vorm en ruimte, kleur
en licht Hier alleen via tekenin
gen gebracht. Tot 23 december
dinsdag-vrij dag 10-12.30 en
13.30-17 uur; zaterdag 13-17 uur.
RAAMSDONKSVEERGale-
riedee aan de Elftweg 2 heeft
zijn veertigste expositie gewijd
aan Fritz Schremmer. Bij de
opening daarvan heeft galerie
houdster Dimp Nelenemans
haar droefheid uitgesproken
over de te geringe aandacht die
kunst in de media en daarom
bij het publiek krijgt. Schrem
mer verdient, hoe dan ook, wèl
aandacht Niet alleen omdat hij
docent is aan St-Joost. Fritz
zelf: „Het materiaal is mijn
partner. Ik geef het behandelin
gen die eigen reacties tot gevolg
hebben. Jaren geleden maakte
ik sculpturen van metaal. Door
het opblazen van deze vormen
kregen deze een hele visualiteit.
Momenteel werk ik tegenge
steld. Met behulp van een pers
laat ik het materiaal zichzelf
vorm geven. Er ontstaat een
synthese tussen kern en mate
riaal." Van huis uit is hij een
zeer kundig edelsmid, die mens
en leven voorziet(zag) van siera
den. Vanuit dit vak heeft hij zich
ontwikkeld tot monumentaal
kunstenaar/designer die zijn
oorsprong niet verloochent. Tot
en met 21 december: dinsdag
zondag 12-18 uur.
OOSTERHOUT: Het is in deze
donkere dagen een tijd van le
zen. Een kunstenaar die tot on
derwerp tot uitgangspunt van
zijn kunst gemaakt heeft is
Willy Duffhues uit Tilburg. In
de openbare bibliotheek in De
Bussel heeft hij tot 15 december
zijn schilderijen en grafiek
daaromtrent opgehangen. Een
betere plaats was niet denkbaar.
EINDHOVEN: Pieter de Bodt,
zeventig jaar geleden in Ooster
hout geboren en 'gevoed' door de
benedicijnen aldaar en kunste
naar Gerrit de Moree in Breda
heeft zijn artistieke bestaan in
Den Haag, het Zeeuws-Vlaamse
Zaamslag (tot 1981 hoofddocent
Zeeuws Instituut voor Kunstzin
nige Vorming) en Heusden ge
stalte te geven. Een overzicht
daarvan wordt onder de titel
'Realiteit in geabsorbeerde beel
den' opp 13 december geopend in
Museum Kempenland te Eind
hoven (tot 8 februari). In de ko
mende week heeft De Stem een
interview met deze kunstenaar.
AMSTERDAM: Uit de in-
midddels befaamd geworden
Truus Trompert-collectie,
waarin de Bredanaar Frits
Huysmans meer dan vierhon
derd kunstwerken gemaakt
naar dit bekende model samen
bracht, zijn 75 tekeningen geëx
poseerd in de Rijksacademie,
Stadhouderskade 86. Tot en met
30 december maandag-vrij dag
10-16 uur.
AARSCHOT: In deze Belgi
sche plaats ontvingen twee Bre
dase kunstenaars internationale
prijzen voor grafiek. Uit meer
dan 400 inzendingen ontving
Roel Monster de eerste prijs, ter
wijl de derde prijs voor Jaco-
mijn den Engelsen was.
DELFT: Op 13 december
wordt in het Prinsenhof de 18e
Contour-tentoonstelling ge
opend. Die duurt tot 15 februari.
Delft neemt hiermee een traditie
op, die in de zestiger en zeventi
ger jaren faam had. Het feit dat
koningin Beatrix bij deze ope
ning aanwezig is wil dat onder
strepen. Deze Contour expo
seert: JCJ van der Heyden, Lu-
cassen, Peter Struycken, Arie
Berkulin, Frank van den Broek,
Adam Colton, Rene Daniels,
Jaap van den Ende, Helen Frik,
Frank Mandersloot, Marien
Schouten, Han Schuil, Roos
Theeuws, Roy Villewvoye, Leo
Vroegindewey, Elsa Standfield,
Madeion Hooykaas en Rob
Scholte.
j