Nederlandse lied uit jaren zestig klinkt opnieuw in. b Geen steun voor Europa-tv Op de snede van analyse en bewondering \Serie start morgen op Radio 2 HILVERSUM - Begin jaren zestig doet zich een merkwaardig verschijnsel voor in de wereld van het Nederlandse amusement. Bijna van de ene dag op de andere worden de vertolkers van het lichte lied, meestal gezapige dertigers en nog ouder, opzij gezet door een jonge garde. Wereldprimeur: schetsboeken van Van Gogh h tedendaagse keramiek Niveau Segeren n in deze advertentie kunt u in kopen, behalve de artikelen ertjes b(j staan. Die artikelen open in AH winkels waar één p de deur staat izen gelden van donderdag j 13 december a.s. loorraad strekt Lv£\ (ANP) - Minister jnkinan van WVC heeft tij- ie conferentie over mas tte van de Raad van jopa in Wenen geen steun i enige betekenis ontvan- t ÏOOr Europa-televisie. Leen Italië wilde finan- Lover de brug komen. Por tal had wel belangstelling Ear heeft een financieel pro- Lu. De overige consortium- i'ners (West-Duitsland en Ierland) hebben toe nu toe niets van zich laten horen. Van de andere lidstaten uit de 21 landen tellende Raad had de bewindsman gisteren even min wat gehoord, zo vertelde hij tegen het einde van de con ferentie. Eerder had de bewindsman al in een toelichting zijn 'frus traties' geuit over het gebrek aan medewerking van de Europese lidstaten voor het Europese project. Brinkman maakte duidelijk dat hij 'niet van plan is een dood paard te gaan trekken'. „Als blijkt dat de andere landen om wat voor reden dan ook niet met extra geld op ta fel komen, zal ik de Kamer er toch op wijzen dat ik het niet verantwoord vindt er vele miljoenen extra in te stoppen", aldus de bewindsman. „Het zal dan altijd meer kosten dan de tien miljoen die eerder in het kader van het West Nally- plan naar voren is gekomen". Zoals bekend heeft de Britse sport- en mediamakelaar West Nally een reddingsplan op tafel gelegd bij de consor tiumpartners van Europa TV. Het Britse bedrijf zei bereid te zijn zich garant te stellen voor 50 miljoen Zwitserse franc over een periode van vijf jaar. De consortiumpartners zou den eenzelfde bedrag op tafel moeten leggen. Van onze rtv-redactie Weg met Mieke Telkamp, Annie de Reuver, Corry Brokken, Teddy Scholten, Willy Alberti en het Cocktail Trio. Vrij baan voor Ria Valk, Rob de Nijs, Johnny Lion, Willeke Alberti, Anneke Grön- loh, Herman van Keeken en Peter Koelewijn. Herman Stok presenteert de radioserie.- foto archief de stem f §<M« f M' E> t> m>'' i ii «i I'imiii" i I ''M llll» «II* ,11 jRia Valk ivas een verte- I gmwoordiger van een |«iewe generatie in de ja- f0t0 archief de stem Een tijdperk was passé, een ander draaide voor. Tie ners waren het nog, onge schoold, zonder ervaring, maar met hun moderne mu ziek werden de oudjes, zeer tot hun verdriet en chagrijn, weggespeeld. Over dit fenomeen heeft de VARA een veertiendelige radioserie gemaakt in het kader van het vijf jaar gele den gestarte programma 'Wie in het Nederlands wil zingen.' Dit is niet bedoeld als nostalgie voor de middel baren van nu, maar vooral als elektronische geschied schrijving. Eerder kon men in 'Wie in 't Nederlands wil zingen' luisteren naar het Nederlandstalige lied van voor de oorlog; vervolgens haalde de VARA-radio het vaderlandse lied tussen 1945 en 1960 uit de mottedoos, toen het kinderrepertoire, de met een Zilveren Reiss-mi- crofoon onderscheiden 'Door de nacht klinkt een lied' en vorig jaar nieuwe liedjes over de jaren tachtig. Grondig De nieuwe serie over de jaren zestig is uitermate grondig aangepakt. Het is de opkomst van rock 'n roll en van de eigen teksten. Voor heen zong men vooral ver taald werk uit Amerika, iets wat men in die tijd rustig kon flikken aangezien de hits uit de States toch pas maanden later over de oce aan kwamen vliegen. Het was de tijd toen geschrok ken omroepen liedjes als 'Beste Ouwe' van Gerard Cox over de koningin wei gerden te draaien, toen rock 'n roll als een voorbijgaand iets werd gezien en Elvis Presley niet als een blij- verdje. Toen kwam Lurelei, toen kwam Annie M.G. Schmidt. De radio moest er eerst helemaal niets van hebben, maar de revolutie was niet meer te stoppen. De liedjes die elkeen bo ven de dertig nog kan mee zingen worden weer ge draaid, maar ook komen de artiesten, de producers, re gisseurs, teksdichters en componisten aan het woord. Zo zijn te beluisteren Ria Valk, Rob de Nijs, Willem van Kooten, Joop Koopman, Frans de Kok, Harrie de Groot, Skip Voogd, Ad van der Gein, Gerrit den Braber, Co de Kloet, Willem Duys, Willem van Beusekom, Pe ter Koelewijn, Conny Van- denbos, Gerard Cox en nog veel meer. De VARA heeft de serie zeer leerzaam in hoofdstuk ken verdeeld: de platenin dustrie, het repertoire, de radio, het cabaret, de eerste musicals, het uitgaansleven, de televisie, festivals en prijzen en tenslotte een ba lans. Aan dit unieke project is meer dan een jaar van nij ver zoeken voorafgegaan. Herman Stok (presentator), Petél den Boef, Hans van Dijk, Henk van Gelder (ver bindende teksten) en Beer Gertenbach. De serie start morgen om 14 uur op Radio 2. Het is mogelijk dat er een televisie-versie van komt, maar dit hangt van de centjes af. Door Henk Egbers KRETEN als 'wereldpri meur' worden veel te snel in de mond genomen, maar in dit geval kan uitgever Meu- lenhoff/Landshoff deze kwalificatie terecht gebrui ken. Vincent van Gogh (1853-1890) is bijna 100 jaar na zijn dood wereldberoemd en zijn kunstwerken zijn in honderden publikaties over de wereld gereproduceerd. Dat dacht je. Zijn zeven schetsboeken, die tot heden slechts voor wetenschappe lijke arbeid beschikbaar waren, zijn nu voor het eerst in een mooi boek integraal gepubliceerd. Vincent zal glimlachen (of pijnlijk getroffen zijn) om de bloedige ernst waarmee zijn schetsboeken weer gerecon strueerd zijn, nadat je als kunstenaar ongeveer ver hongerd bent. Voor de nabe staanden - die zijn leven nu materieel of emotioneel in hun zak hebben - geven deze schetsboeken een hele inte ressante aanvulling. De auteur van dit boek, Johannes van der Wolk, was directeur van het Rijksmu seum Vincent van Gogh te Amsterdam en is thans Van Gogh-conservator bij het Rijksmuseum Kröller-Mül- ler in Otterlo. De uitgave van dit boek is dan ook niet zo populair, maar weten schappelijk getint. De uit voerige manier waarop hij bijvoorbeeld hypothetisch of uit bestaande gegevens de zeven boekjes reconstrueert veronderstelt een meer dan alleen kunstzinnige belang stelling. Het heeft iets van een religieus fanatisme ten aanzien van relikwieën. Ook zijn taalgebruik daarbij is een beetje die van een wat omslachtige professor. Onmisbaar Maar beschouw deze op merkingen maar als 'terzij des' want het beeldmate riaal en het informatieve denkmateriaal is voor lief hebbers van Van Gogh een onmisbare aanvulling vol artistieke lust. „Nu is het dan gelukkig zover dat de eind 1977 gemaakte en in 1985 geactualiseerde af spraak aangaande de ver schijning van het onderha vige boek, zijn beslag heeft gekregen," zo luidt het in de inleiding. Het waarom daar van wordt niet meegedeeld, maar u kunt ervan uitgaan dat dit wetenschappelijk/ artistieke kunstwereldje vol niet-artistieke voetangels en klemmen zit. Van der Wolk gaat aller eerst in op het fenomeen v 1 i f Dubbel-blad uit Van Goghs schetsboek 7. 'schets' en de manier waarop de kunstenaar uit Zundert dat fenomeen gehanteerd heeft. Nu heeft Van Gogh geen fenomenen gehanteerd, maar soms wat schetsboek jes gekocht of zelf gevouwen om als notitieboekjes onder weg vol te krabbelen met dingen die hij wilde onthou den (beeldend en verbaal). Dat die boekjes van belang zouden kunnen worden heeft hij zelf nooit bedacht. Daarom heeft hij er zelf in gescheurd en gekrabbeld, maar hebben anderen na zijn dood er ook uit geplukt, ingelijst etc. Het zijn dus ge havende gevallen. Van der Wolk vertelt in zeven hoofd stukken hoe, naar zijn me ning de boekjes er ongeha vend hebben uitgezien en wat er in staat. Telkens vol gen dan, op ware grootte, de schetsen en notities. Zo ge trouw zelfs dat de pagina's die Van Gogh onbewust op de kop heeft gehouden (wist hij veel), ook op de kop zijn afgedrukt in dit boek. Relaties In een slothoofdstuk geeft de auteur relaties aan tussen deze schetsen en zijn ander werk; heel duidelijk en hy pothetisch. Voor de weten schap liggen hier nog terrei nen braak. Dit boek kan weer heel wat scripties ople veren... Als leek vraag ik me af: heeft Van Gogh in Zun dert en Etten-Leur geen schetsboekjes gehad, omdat deze plaatsen bij de periode indeling niet aan de orde zijn. Zijn ze verloren ge raakt of weten we daarvan niets? Dan de schetsen zelf. Aan de hand ervan is heel inte ressant zijn levensloop te volgen. Heel duidelijk bij voorbeeld als er echte en gipsen naakten afgebeeld zijn, want dat wijst op zijn academietijd in Antwerpen. Verder is het vaak heel roe rend om te zien met welke directheid, maar ook met welke worsteling Van Gogh de dingen die hij zag en waarop hij oefende of wat hij wilde onthouden krab belde in zijn papieren maat. Het is allemaal heel direct. In zijn slotbeschouwing geeft Van der Wolk ook dui delijk aan de wisselwerking tussen zijn tekeningen en ander werk (oliedoeken etc.). Wetenschap en kunst gaan hier hand in hand. Van der Wolk laat voelen hoe moeilijk het is een balans te vinden tussen die rationele analyses en emotionele be wondering. Hij is erin ge slaagd via dit boek nog iets meer over Van Gogh te ont hullen op de snede van be wondering en analyse. Johanes van der Wolk: 'De schetsboeken van Vincent van Gogh'. 300 afbeeldingen waarvan 50 in kleur. Ui tg. Meulenhoff/Landshoff, prijs 79. ratis voor u in de winkel: •rHande.'f-. I* Hedendaagse keramiek uit Noord Engeland. Galerie De jVerbeelding, Klokkenstraat 12, 'irle-Hertog. Open: dinsdag dag 1330-17.00 uur en na te- lefoontje (09-3214699216). Tot 18 Itnuari. Bij de reeds eerder aanbe volen expositie met (tot 15 pecember) schilderijen van Beien Sieger en keramische werkstukken van Hein Se- jverijns en Marga Knaven is werk gevoegd van een aan tal keramisten uit Engeland; $n land dat een traditionele jfaam heeft op dit gebied. |Een zeer diverse collectie iVan het min of meer gedegen J^bruiksgoed tot pure plas- Ijieken en mengvormen. Het traditionele Engelse werk "ind ik persoonlijk wat saai, öar het getuigt van een ppaalde levensstijl die op kt moment weer wat meer ■aanslaat. Het werk van bij voorbeeld Ruth King, Geor- jgta Naylor en Carla Gustav- |®>n is goe{j gedraaid en I °°rzien van een rustig dé- 'oor. Het andere uiterste zijn Pore bruine plastieken, mo- lumentaal, van James Ro- fc'af 'n sinterklaas- IS i.enk aan grote mii- tachtigen. Deze zijn in klei l'teecoreerd met elementen «Z, schaakspel. Daar tus- Im 6611 Helen Ventress I vaasachtige varianten Ida 'x>°t; heel mooi ge- |v ?,n' Bii Kathryn Lawrence Jij en he wat Memphisach- lrl\ ecoraties °P. terwijl lor. g'azuren op 'vallei lnitrUurscherven' van Den- KnT1*! iete exotisch heb- K j, David Graves maakte Isciii. t m°oie geometri- |l J,lguren en Brian Ash- IhaL pots'. die met hun |snr/*,c'rkels op pootjes, uit ■me^neSland i«ken te ko- TTV naam van Meg Pot tere past bij enkele schale- nomdat ze zo heerlijks ('op getut' met kraaltjes) aards zijn. Er is dus veel te zien en te koop (unica's). Op 20 de cember komt er een andere tentoonstelling bij name lijk van Jonge grafiek uit Nederland (Willy Duffhues, Ans Bun, Jan Schoenmakers en Jan Korevaar) en België (Dirk van der Eecken, Frans en Frank en Peter de Ko- ninck). H.E. Kunst 1986. Galerie/Boekhan del Van Geyt te Hulst Tot 15 ja nuari 1987. Open: Werkdagen van 9-12 en van 14-18 uur. DL gesloten. Za. tot 17 uur, zo. van 14-17 uur. Bij wijze van uitzonde ring op de regel dat zij nu al jarenlang een expositie van Kleine Formaatjes organi seert die op de kado-tijd van Sint Nikolaas en Kerstmis gericht is, richtte Boekhan del/Galerie van Geyt een tentoonstelling in onder de titel Kunst 1986, waarin be halve uitgesproken kleine ook middelgrote en grote formaten aan bod komen. Ook hier geldt het oude principe voor elk wat wils te brengen en de bezoeker kan dan ook kiezen uit niet min der dan honderd vijfenze ventig werken van beel dende kunst: schilderijen, tekeningen, aquarellen, et sen en noem maar op. Ook klein beeldhouwwerk is aanwezig. De vertegenwoordigde kunstenaars, wier naam in de meeste gevallen reeds spreekt voor de kwaliteit van hun werk zijn: Herma- nus Perserik, Pieter de Bodt, Henri Bol, J. Courtens, Mar jan de Glopper, Jenny Ho- man, Anton Homan, Frans Koppelaar, Harry op de Laak, Maija de Lange, Jo- han Mekkink, Han Mes, Nettie Michels, Toon Odijk, J. Beusens, M. Piel, Jopie Roosenburg, N. Schmid, Jantje Schut, H. J. Slijper, Hein Stork, Szikra Zsuza, Szikra Janos, Lia van Vught en Nico Wijnberg. In dit korte bestek op de inzending van elk dezer kunstenaars in te gaan is ondoenlijk; voldoende is het vast te stellen dat het hier een expositie op niveau be treft waaruit wij zonder dat dit iets ten nadele van de andere exposanten betekent enkele werken noemen, die ons als bijzonder geslaagd voorkwamen: van Herma- nus Perserik: Dover in de Zon, van Henri Bol uit Heusden aan de Maas een kerkinterieur uit Heusden en een Schaaltje appels, Stil leven met lakstempel en Bloemen van Johan Mek kink, de gehele inzending van Harry op de Laak, van Han Mes een paar prachtige schilderijtjes: Meloen en Boekenplank, van Jopie Roosenburg een stilleven met rode stoel en twee fi guurstukken, de grafiek van Jenny Homan. Maar men doet er het verstandigst aan zelf te gaan kijken! WILLEM ENZINCK Jan van der Vaart keramiek, Leentje Einders kleurenetsen, Jan Einders materieschilderijen. In galerie Segeren, Raadhuis straat 8, Breda. Open di t/m vrij 10-18 il, do tot 21 u., za tot 17 u., t/m 31 januari Duiven, bollen en scherpe vouwen zijn de uitgangs punten voor het koele aar dewerk van Jan van der Vaart. De eerste twee vor men brachten hem tot een serie unica, geheel voorzien van een metaaloxyde huid. Dat is erg aardig omdat daardoor de verwijzing naar mechanische vormen des te nadrukkelijker wordt: ook de knalpij p van een auto heeft een vormgeving, die het aankijken waard is. On danks dat Van der Vaart een aantal van deze 'technische vormen' combineerde, blij ven de contouren ervan so ber en duidelijk. De serie ge goten vazen is wat speelser. Deze wit en zwart porselei nen objecten zijn zichtbaar functionel. De messcherpe vouwen, die zich als een spi raal om de zuilachtige vor men heen slingeren, zijn de enige decoraties. Met veel effect evenwel, vanwege de slagschaduwen die de vazen een plastisch aanzicht ge nieten. Jan Linders giet ook zijn materiaal. Zijn betonnen re liëfs, waarvan er hier acht kleine formaten te zien zijn, noemt hij materieschilderij en. Twee ervan zijn opval lend vanwege het koloriek. Er werden pastelkkleuren in de fresco-techniek aange bracht (dit is in een natte ondergrond met pigmenten schilderen). De andere re liëfs zijn wat vormgeving betreft veel spannender. Het zijn vage aan geometrische architectuur herinnerende vormen in wit of bijna wit met een decoratie van Ara bische lettertekens in basre liëf, die zo scherp het beeld doorsnijdt dat het aan een reclame over mediterane ar chitectuur zou kunnen doen denken. De wat plompe hou ten kaders vormen slechts een practische bescherming voor deze kwetsbare mate rie. Zo statisch als de beeld vorming van Jan is, zo be weeglijk zijn de kleuretsen van Leenlje Linders. Zij maakt voor haar beeldvor ming vaak gebruik van blinddrukken en etsplaten binnen een blad. Door de vormen eerst zonder, daarna met een beetje en later met veel kleur naast elkaar af te drukken, otnstaat een rit misch beeld met een sterke suggestie van beweeglijk heid. Binnen het werk van leentje Linders doet zich een merkwaardig feit voor. In dividueel zijn de bladen adembenemend in hun weergave van beweging. Van alle sportmomenten, of het nu om oceaansurfen of hockeyen gaat, is het juiste moment gekozen. Alsof een perfecte reportagefotograaf aan het werk is geweest. LIAROOSE Dit is een landschap van Lau Heidendael (1946). Lim burg en Zuid-Frankrijk spelen een grote rol op zijn schilderijen van tere kleuren, licht en ruimte. Hij was in Tilburg een leerling van Gerard Princée en ontving in 1970 de Van Spaendonckprijs. In 1974 ontving hij voor grafiek op de Rijksacademie in Amsterdam de Prix de Rome. Hij exposeert momenteel, tot 6 januari, in Galerie Hüsstege, Verwerstraat 28, Den Bosch. Ook de in 1945 in Oegstgeest geboren Lenneke Ruhaak exposeert er. Ker- mamische beelden; met name vrouwenbeelden, geïnspi reerd door Zuid-Amerikaanse indianenculturen. Dins dag-zaterdag 11-17 uur. EXPOSITIES BREDA: Jan van Toorn, een van de belangrijkste ontwer pers, krijgt een eerste overzicht sexpositie in De Beyerd. Die wordt op 13 december om 16 uur door Jean Leerling geopend. Te vens gaan dan nog open de vol gende exposities: Anna Meulen- broeks - een debuut met schilde rijen, Jaap Mulder - recente schilderijen en tekeningen - en 'Kunst voor de Koepel' - Bob Bo- nies, Loes van der Horst, Jan van Munster, Marius Quee en Auke de Vries maakten kunst plannen voor de koepelgevange nissen van Breda, Arnhem en Haarlem. TERNEUZEN: Meer dan 100 kunstenaars hebben belangeloos werken beschikbaar gesteld voor een grote veiling ten bate van Amnesty International. Deze vindt plaats op vrijdag 12 december in het Terneuzens Museum vanaf 18.30 uur. Zoals eerder gemeld worden de wer ken die Westbrabantse kunste naars maakten voor Amnesty International op zondag 14 de cember in BREDA, om 14 uur in De Beyerd, geveild door Auke van der Werff, veilingmeester Sotheby-Van Waay. TILBURG: In de galerie van de 'voormalige' bibliotheek - en documentatie academie te Til burg exposeert de Bredase Ber- the Piethaan. „Ze zegt dat haar lijnen nooit echt ophouden. On dertussen stelt het niet iets spe ciaals voor; het is echt abstract" Tot 19 december. VLISSINGEN: De Amster dammer Marc Ruijgrok, die in het voorjaar in Boymans-van Beuningen exposeerde, heeft nu zijn werk gebracht naar de ge meentelijke galerie Bellamy 19. Zijn uitdrukkingswijzen zijn beeldhouwen (opbouwen van elementen) en tekenen. Er is sa menhang. Vorm en ruimte, kleur en licht Hier alleen via tekenin gen gebracht. Tot 23 december dinsdag-vrij dag 10-12.30 en 13.30-17 uur; zaterdag 13-17 uur. RAAMSDONKSVEERGale- riedee aan de Elftweg 2 heeft zijn veertigste expositie gewijd aan Fritz Schremmer. Bij de opening daarvan heeft galerie houdster Dimp Nelenemans haar droefheid uitgesproken over de te geringe aandacht die kunst in de media en daarom bij het publiek krijgt. Schrem mer verdient, hoe dan ook, wèl aandacht Niet alleen omdat hij docent is aan St-Joost. Fritz zelf: „Het materiaal is mijn partner. Ik geef het behandelin gen die eigen reacties tot gevolg hebben. Jaren geleden maakte ik sculpturen van metaal. Door het opblazen van deze vormen kregen deze een hele visualiteit. Momenteel werk ik tegenge steld. Met behulp van een pers laat ik het materiaal zichzelf vorm geven. Er ontstaat een synthese tussen kern en mate riaal." Van huis uit is hij een zeer kundig edelsmid, die mens en leven voorziet(zag) van siera den. Vanuit dit vak heeft hij zich ontwikkeld tot monumentaal kunstenaar/designer die zijn oorsprong niet verloochent. Tot en met 21 december: dinsdag zondag 12-18 uur. OOSTERHOUT: Het is in deze donkere dagen een tijd van le zen. Een kunstenaar die tot on derwerp tot uitgangspunt van zijn kunst gemaakt heeft is Willy Duffhues uit Tilburg. In de openbare bibliotheek in De Bussel heeft hij tot 15 december zijn schilderijen en grafiek daaromtrent opgehangen. Een betere plaats was niet denkbaar. EINDHOVEN: Pieter de Bodt, zeventig jaar geleden in Ooster hout geboren en 'gevoed' door de benedicijnen aldaar en kunste naar Gerrit de Moree in Breda heeft zijn artistieke bestaan in Den Haag, het Zeeuws-Vlaamse Zaamslag (tot 1981 hoofddocent Zeeuws Instituut voor Kunstzin nige Vorming) en Heusden ge stalte te geven. Een overzicht daarvan wordt onder de titel 'Realiteit in geabsorbeerde beel den' opp 13 december geopend in Museum Kempenland te Eind hoven (tot 8 februari). In de ko mende week heeft De Stem een interview met deze kunstenaar. AMSTERDAM: Uit de in- midddels befaamd geworden Truus Trompert-collectie, waarin de Bredanaar Frits Huysmans meer dan vierhon derd kunstwerken gemaakt naar dit bekende model samen bracht, zijn 75 tekeningen geëx poseerd in de Rijksacademie, Stadhouderskade 86. Tot en met 30 december maandag-vrij dag 10-16 uur. AARSCHOT: In deze Belgi sche plaats ontvingen twee Bre dase kunstenaars internationale prijzen voor grafiek. Uit meer dan 400 inzendingen ontving Roel Monster de eerste prijs, ter wijl de derde prijs voor Jaco- mijn den Engelsen was. DELFT: Op 13 december wordt in het Prinsenhof de 18e Contour-tentoonstelling ge opend. Die duurt tot 15 februari. Delft neemt hiermee een traditie op, die in de zestiger en zeventi ger jaren faam had. Het feit dat koningin Beatrix bij deze ope ning aanwezig is wil dat onder strepen. Deze Contour expo seert: JCJ van der Heyden, Lu- cassen, Peter Struycken, Arie Berkulin, Frank van den Broek, Adam Colton, Rene Daniels, Jaap van den Ende, Helen Frik, Frank Mandersloot, Marien Schouten, Han Schuil, Roos Theeuws, Roy Villewvoye, Leo Vroegindewey, Elsa Standfield, Madeion Hooykaas en Rob Scholte. j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21