DUITSE KRIMI'S HEBBEN HUN BESTE TIJD GEHAD ilSSI ünderseries tp boek en plaat SLUIS! Hendrick ter Brugghen: 'nieuwe' ontdekking uit de Gouden Eeuw IVA van Little Pony 'ink Panther, fabeltjeskrant, oo [ins, en nog vele )G KLEINMEUBELEN an ooit. !)iste kerstdekoraties DE DUITSE Krimi's hebben hun beste tijd gehad. De ooit zo populaire politieseries, waar onze oosterburen patent op leken te hebben, trekken steeds minder kijkers. Veelvuldig wisselende hoofdrolspelers en zwakke scena rio's zijn de belangrijkste oorzaken voor deze teruglopende belangstelling. Tappert Kraaloogjes Kijkcijfers 5 auto/caravan| te Sluis om 20.30 uut EXPOSITIE IN CENTRAAL MUSEUM IN UTRECHT Herwaardering Brunswijk Hoogtepunt LSdag 9 december 1986 T2 pagina gids 1 Jheo en Thea. - foto anp Door Tom Smeets [LVERSUM - Kinderseries lenen zich bij uitstek or commerciële neven-activiteiten. Vooral de Ame- [anen zijn daar goed in, maar in ons eigen land be- inen ze het ook aardig te leren. Het hoogst alterna te duo Theo en Thea is daar een aardig voorbeeld jder de titel 'Hallo, wij zijn leoen Thea!' is er zowel een iek (Uitgeverij De Harmonie jrijs 19.90) als een lang- ielplaat verschenen. In de igO-gids gaven Theo en ieo recentelijk enige onthul de achtergrondinformatie. rheo: „Dat boek is ons eigen ee. Dat moet een warm win- iboek worden. Voor die lat zijn we gevraagd. Zelf iden we tijdens de plaatop men het idee dat we een nprestatie stonden te leve- In het contract staat dat j e een wanprestatie zelf de umekosten moet betalen, ieder nummer zeiden wij is dus de wanprestatie, hier len we voor moeten boe- *T M inprestatie' slaat de koper, gens een verklaring van duo op de hoes, 'vijf vlie- i in één klap': „Een lang- elplaat, een platenhoes, een ter (voor je tienerkamer), i puntmuts (de hoes is te- is puntmuts) en een frisbee i je het zuur van de plaat |jt, kun je hem het raam icilen)." tortomhet duo heeft er I geen hoge pet van op. En komt uiteraard uitstekend kraam te pas van de fans dit VPRO-koppel, dat nu het tweede seizoen met geheel eigenzinnige blik allerlei maatschappe- verschijnselen aankijkt it de lp betreft gebeurt dat meer met een wonder- potpourri van kerst- en 'klaasliedjes, sketches en pttekwaad zijn ook enkele tips voor waad ten koste van "je i vijanden'. Een van de ties is het heet maken e kwartjes in een koekepan, f vervolgens op straat te kij- hoe oprapers hun vingers Een tip is ook het leien van de etiketten I een blikje kattevoer en plash. 'et boek is ook gevarieerd van samenstelling. Er staan onder meer spelletjes in ('Zoek de acht verschillen'), een ver jaardagskalender, verhalen (uiteraard ook over sex), car toons en veel foto's. Het bevat bovendien als extraatjes een poster van het duo en een spel letje, 'Het domme ganzenbord'. Minstens zo populair is het trio Kaktus dat via een weke lijks optreden in Veronica's Tineke' inmiddels een eigen programma bij deze omroep heeft Van Kaktus is de lp 'Zo dwaas als een ui' verschenen, een verzameling kostelijke grapjes, verhaaltjes en vooral liedjes. En tussen al deze be drijven door snurkt Meneer Kaktus heel wat af. Teksten en muziek zijn van Peter Jan Rens, Meneer Kak tus dus. Hij wordt bijgestaan door Annemieke Hoogendijk als Mevrouw Stemband en Joost Hes in de ondergeschikte rol van Kweetniet Muzikaal klinkt het allemaal zeer vol wassen. Zoals het liedje 'Zoen- kont', waarvan niet alleen het melodietje ijzersterk is, maar ook de tekst Een citaat: Zoenen doe je op de wang En ook wel op de mond Verliefden zoenen vreselijk lang En de paus die zoent de grond. Geen langspeelplaat, maar wel alle mogelijke andere za ken levert de serie 'De Muppet babies' op. Er zijn inmiddels al meer dan honderd verschil lende artikelen in de handel, zodat de kassa van Muppet- baas Jim Henson wel weer stevig zal rinkelen. Ook de ba by-versie komt uit zijn stal. In Amerika is de serie bekroond met twee Emmy Award's, zeg maar de televisie Oscar. Sinds dit winterseizoen is deze bui tengewoon aardige serie we kelijks op het KRO-scherm te zien. De Muppet-babies figure ren in puzzels, in schoolbe- hoeften, in spelletjes, in speel goedjes en uiteraard ook in boekjes. Verrukkelijk gete kende voorleesboekjes (Uitge verij Rostrum, prijs 9.95). Der Alte is de ouwe niet meer Siegfried Lowitz zal nooit meer 'Onze Ouwe' spelen. - foto anp Door Raoul van den Booren De echte 'kenners' van de Duitse Krimi's hebben het al langer zien aankomen. De kwaliteit van Tatort was altijd al sterk wisselend omdat steeds nieuwe com missarissen opdoken, gedirigeerd door steeds andere regisseurs en omroepen. Daar heeft zelfs de ranzige Kommissar Schimanski niet veel aan kunnen veranderen. Wat Tatort door diens ver schijning aan populariteit won bij de jeugd, verloor zij weer bij de oudere kijker, die zich absoluut niet kon identificeren met het onbehouwen optreden van deze ongeschoren Ausput- zer. Derrick is de laatste jaren een soort workshop geworden voor filmers die zich oefenen in het psycho-drama, een speeltuin voor cameralieden met een hang naar close-ups. De handeling wordt onderge schikt gemaakt aan de naden kende lip en de peinzende oog opslag van Horst Tappert. Het acteren gebeurt te vaak om wille van het acteren. Boven dien hanteert de schrijver al zo lang hetzelfde cliché (het geboefte zit in luxueuze villas en de kleine man is altijd de klos) dat de scenario's voor spelbaar zijn geworden. Ein 'Fall Für Zwei' is nooit echt van de grond gekomen. De dikbuikige strafpleiter Renz en diens privé-detective Joseph Matula vormen geen koppel dat boeiend of geloof waardig overkomt. Götz George als Schimanski in 'Tatort': veel fans maar ook veel tegenstanders. Dat was wel even anders bij Siegfried Lowitz, die met zijn Horst Tappert en Fritz Wepper in 'Derrick'. foto anp slimme koppetje, zijn pientere kraaloogjes en dat onder koelde acteertalent van de man die het allemaal al gezien heeft, een monument van een 'Kommissar' neerzette. Zijn opvolger Rolf Schimpf speelt een bij voorbaat verloren wedstrijd. Lowitz is onnavolg baar. Dat is uit harde cijfers ge bleken. Van Lowitz' 101-ste en laatste optreden waren nog 18 miljoen kijkers getuige. Sinds de 62-jarige Schimpf het poli tiebureau binnenstapte (in fe bruari van dit jaar) hebben zeven miljoen Duitsers afge haakt. Aanvankelijk was het kijkvolk nog nieuwsgierig: 18,6 miljoen man wilden wei eens zien hoe Kommissar Kress het ervan af bracht. Die belangstelling ging gauw voorbij. In september waren er nog maar elf miljoen van over. Sinds de echte Koster werd neergeschoten is Der Alte de ouwe niet meer. Siegfried Lowitz denkt er echter niet over terug te keren op het scherm. De acteur zegt 'zielsgelukkig' te zijn dat hij van Der Alte af is en toert op gewekt langs de Duitse thea ters met het stuk 'De dood van een handelsreiziger'. Slechts één Duitse Krimi blijkt spannend genoeg om on veranderd grote aantallen kij kers te blijven trekken: het - foto anp opsporingsprogramma X.Y. Ungelöst. De verklaring daar voor is simpel: de op te lossen misdaden zijn écht gebeurd. Een dieptepunt in de Krimi geschiedenis werd vorige maand bereikt toen Tod auf Eis, een aflevering van Tatort, slechts vier miljoen kijkers trok. Het verhaal was zo war rig en onduidelijk dat velen al voor het einde van de film de knop omdraaiden. Dat was twaalf jaar geleden wel even anders toen Klaus Schwarz kopf als commissaris Finke het absolute record van 24 miljoen kijkers voor zich op eiste. Sinds Schwarzkopf hebben 39 acteurs en actrices de rol van commissaris gespeeld. De meesten zijn het echter beu om nog langer in onbenullige ver halen te moeten spelen en geen inspraak krijgen in de steeds slechter wordende draaiboe ken. Haferkamp was een van de populairste commissarissen van de serie 'Tatort'. - fotowdr ook beslist sven kijken ig, overdekt" PLST-TEL 01140-13738 \winkel Boomk weker ij Door Henk Egbers ECHT - In het Centraal «useum te Utrecht is tot U muari een tentoonstelling 1 zien, die behoort tot de jPPers van dit jaar: 'Nieuw tht op de Gouden Eeuw, indrick ter Brugghen en 'genoten'. 17e eeuwse Utrechtse istenaar Ter Brugghen prdt ais van beiang_ Ikste herontdekkingen van «e tijd beschouwd. Hij is «1 middelpunt van deze ex- ^sitie, die laat zien dat de mden Eeuw artistiek méér pteeest is dan Rembrandt, rwneer en Hals; hij heeft drie zelfs geïnspireerd. Natuurlijk zijn er meer Tdders bekend. In zijn ^aardwerk, Hollandse dlders in de Gouden *dw, behandelt Haak er vierhonderd. Ook bij i lees je over Hendrick ter t*Bghen (of Brugge, of Ter 8) als 'verreweg de be- aiste kunstenaar van de renters, waarover echter ^®ig bekend is'. Dat klinkt "gelijk wat provinciaals, E de domstad was inder- t centrum van de zoge- •ea noordelijke 'caravag- len'. Met Gerard van Honthorst ^'ck van Baburen was |r Brugghen er de bekend- v tavolger' van de Italiaan favaggio (1571-1610); dat zeggen: ze ondergingen Wn Italië-reis zijn ken- merkende invloeden (realis tische weergave van de mens; klare en eenvoudige compositie; het clair-obscure licht; het inspelen op de be schouwer en exacte weer gave van stoffelijke zaken). Het was een reactie op het maniërisme. Dat Ter Brugghen de laat ste tijd weer aan een grote herwaardering toe is zal enerzijds gevoed worden door een algemene reactio naire trend in de kunstwe reld (niet los van algemene culturele stromingen) en het omhoogvliegen van zijn vei- lingprijzen, anderzijds heeft de wetenschap zich gestort op deze gouden eeuwer waarvan nog weinig bekend was. Nieuwe gegevens leid den tot andere inzichten en herwaardering. Vanuit het buitenlandEen monografie uit 1958 over Ter Brugghen door Benedict Nicolson (als mede zijn talrijke publica ties, met name in The Bur lington Magazine) en een ex positie 'Hendrick Terbrugg- hen in America' in 1965/66 in Dayton en in Baltimore wa- Hendrick ter Brugghen: Fluitspeler; olieverf 71 x 56 cm, Staatliche Kunst- sammlungen, Kassei. ren daarbij belangrijke im pulsen. De samensteller van die Amerikaanse tentoonstelling had ook zijn aandeel in het concept voor de Utrechtse. Verder werd samengewerkt met het Herzog Anton Ulrich Museum in het Duitse Brunswijk, dat als Utrecht belangrijke schilderijen be zit voor dit overzicht met tachtig werken van zo'n 45 bruikleengevers (musea en particulieren in Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Dene marken, Engeland, Amerika, Noorwegen, Spanje, Polen, Oostenrijk, Hongarije en Ne derland). Er zijn werken bij die nog nooit geëxposeerd zijn of nog nooit het (bijvoor beeld Hongaarse) museum uit zijn geweest. De tentoonstelling, die on geveer 25 kunstenaars groe peert rond Ter Brugghen, is heel overzichtelijk en in structief ingericht. De ver schillende zalen zijn geken merkt door een thema; zoals een zaal met vrolijke gezel schappen, met het spel van licht en schaduw (clair-ob- scuur), de overgang naar het classicisme en dergelijke. Daarbij is een uitvoerige (375 pagina's) catalogus gemaakt, die een afdruk en weten schappelijke toelichting van alle getoonde werken geeft, alsmede via vier essays in formeert over het leven van Ter Brugghen en zijn tijd. Ter Brugghen, ie waar schijnlijk in Den Haag werd geboren, ging al jong naar Italië, nadat hij in Utrecht bij Bloemaert in de leer was geweest. Uit zijn Italiaanse periode is - in tegenstelling met bijvoorbeeld Honthorst - geen enkel werk bekend. Een sleuteldoek 'De maaltijd te Emmaus' uit 1616 (uit Tole do), op deze tentoonstelling aanwezig, verwijst onder meer naar Noord-Italiaanse invloeden. Maar het diskwa lificeert tegelijk enkele schilderijen die eerder aan hem werden toegeschreven. En zo heeft deze tentoonstel ling talrijke aspecten die voor de deskundigen en de zeer geïnteresseerde 'leken' veel discussie- en onderzoek- stof geven. Relaties met Lu cas van Leyden, Dürer e.d. kunnen gelegd worden etce tera. De 32 werkstukken van Ter Brugghen, met profane en religieuze thema's belich ten zijn exellente techniek en verbeeldingskracht. Zijn stijlmiddelen zijn op Cara- vaggio geïnspireerd, maar blijven uiteindelijk zeer per soonlijk in de vertaling. An derzijds zijn ook recente ont dekkingen gedaan die wijzen op een intense samenwer king met Van Baburen (vgl. 'Het ongelijke paar: de veile liefde'). Dat het maniërisme vooraf ging moet je ook niet uitvlakken als je het doek o 'Melancholy' van Ter Brugghen hangt in de Art Gallery of Ontario in To ronto. 'Sint Sebastiaan door vrou wen verzorgd' (dat wel als 'zijn meesterwerk' wordt be titeld) bekijkt. En de thea trale passie op zijn kruisi ging (uit het Metropolitan van New York) stuurt je naar Colmar en Grünewald. Zijn talrijke muzikanten of 'De Vrouw met een aap (uit Malibu) verwijzen naar een romeinse/carravegiaanse behandeling van zijn symbo lische taal (vaak archaise- rend), die haaks staat op de dramatische kwasi-religieu- siteit. De thematische zalen zijn zó geordend, dat je ogen van een bepaald hoogtepunt (en dat is dan Ter Brugghen) af dwaalt naar mindere goeden uit het Caraveggio-tijdvak in Nederlandse vertaling. Het is (bijna) altijd een tik keltje minder dan de mees ter, maar desondanks... Een luitspeler van Van Baburen of zijn plastische Caritas Ro- mana (Cimon en Pero - een dochter die haar vader de borst geeft) zijn prachtig, maar in vergelijking met Ter Brugghen... enfin, bekijk het maar. Een Sint Sebastiaan van Jan van Bijlert, een alle gorische vrouwenfiguur van Paulus Bor, of een jonge vrouw van Van Bronckhorst enzovoorts: het ligt allemaal net of veel onder het niveau van Ter Brugghen. In verge lijking met Bloemaert is dat minder of niet het geval. Opvallend zijn namen als Woutere Pietersz. II Crabeth, uit het bekende Goudse gla zeniersgeslacht met o.a. zon dige kaartspelers, die al vanaf 1743 in Warschau zijn (en nu weer hier) en die van Jaco van Campen (bouwer van het 'paleis' op de Dam) als schilder op de drempel van het classisistische. Van Honthorst, met onder meer het prachtige eigen bezit van het museum, 'De koppelaar ster', behoort tot de hoogte punten; als Johannes en Paulus uit het geslacht der Moreelsen. Veel meer dan binnen het bestek van dit krantenver haal opgedist kan worden is de ervaring bij de collectie zelf. Weliswaar gaat het hierbij om vervlogen tijden en zal de inhoud van veel doeken doen glimlachen, maar het vakmanschap staat boven alles. Wie de actuali teit kan of wil zien in een historisch perspectief zal op deze expositie fundamentele bouwstenen voor onze actua liteit kunnen ontdekken, ook al lijkt dat er uiterlijk abso luut niet op. Van 12 februari tot 11 april is deze expositie te zien in Braunsweich. Wie het zich zelf gemakkelijker wil ma ken gaat nu al kijken in Utrecht. Dat kan van dins dag tot en met zaterdags van 10-17 uur en zondags van 13- 17 uur. Entree 5,-; paspoort en andere kortinghouders betalen 2,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23