iekte en XJBBERS VIL WENTELWIEKEN MOTORISCH NOG ZEER KWETSBAAR 'm panning in veer op over erkiezingen ieter popula: ZATERDAG 6 DECEMBER 1986 ERPAG 6 DECEMBER 1986 DEN HAAG - De Britse helikopter, die begin november bij de Shetland Eilanden met 47 in zittenden in zee stortte, is zeer waarschijnlijk verongelukt door een technisch mankement. Dat heeft een Britse onderzoekscommissie on langs bekend gemaakt. Meccano-doos Metaalmoeheid Veel onderhoud Brent oil field Sumburgh— Orkney Is CRASH Kruising Geen 100 Kantelen Kleine kans ^kouS^^ VIZENDEN SURINA Ware Van onze correspondent )NDEN - Minister- esident Lubbers jeft op de Top van .regeringsleiders in inden gisteren met em gevraagd aan- cht te besteden aan financiering van de meenschap en het (stenverslindend ndbouwbeleid. Rubbers maakte er be- aar tegen dat beide grote ablemen 'bij het opstellen a de agenda kennelijk uit weg gegaan moesten wor- p' „Hopenlijk gaat dat l iets opleveren", zei hij teravond. Premier Lubbers noemde landbouw als scharnier Mevra ders tijd van de EG. „Ik 1 Bondsre] Frankrij wel uit aanpassi bouwbel In het 21-jarig bestaan van KLM Helikopters vond eenmaal een ernstig ongeluk plaats. Elf jaar geleden kwamen twee vlie gers om toen hun Sikorsky S-61 N neerstortte in de Noordzee. Het ongeluk gebeurde doordat een rotorblad afbrak, waarschijn lijk door metaalmoeheid. foto anp Een Boeing-Vertol Chinook helikopter van het Amerikaanse leger. Een dergelijk toestel verongelukte begin novemberi een technisch mankement. Ramp met Britse helikopter nieuwe les voor luchtvaart Door Rens Groenendijk Het helikopterverkeer op de Nederlandse Noordzee is de afgelopen jaren sterk gegroeid door de ontwik keling van de offshore-industrie. De Britse catastrofe, met 45 doden de grootste ramp met een helikopter in de burgerluchtvaart, roept de vraag op of dit een uniek ongeval was of dat er nog meer ernstige rampen staan te wachten. Uit het onderzoek komt naar voren dat de tandwiel kast van de Boeing-Vertol Chinook helikopter defect is geraakt. De rotors aan de voor- en achterkant van het toestel, die via die tandwiel kast worden aangedreven, draaiden daardoor niet meer synchroon en raakten elkaar, met desastreuze gevolgen. Slechts twee inzittenden, on der wie een piloot, overleefden de ramp. J.L. Buise, inspecteur vlieg zaken helikopters van de Rijksluchtvaartdienst (RLD), gelooft dat van de Britse ramp het nodige kan worden ge leerd. De preciese oorzaak is nog niet bekend, maar volgens Buise staat nu al vrijwel vast dat de internationale richtlij nen en veiligheidseisen door de uitkomsten zullen worden aangepast. „Een helikopter is een vlie gende meccano-doos, met zeer veel bewegende en dus onder houdsgevoelige delen. Als er een storing optreedt waardoor de rotors niet meer kunnen draaien, valt de helikopter naar beneden", aldus Buise. De helikopter waarmee de ramp plaatsvond, is in ieder geval niet te vergelijken met de machines die op de Neder landse Noordzee worden ge bruikt. De Amerikaanse Boeing Chinook is de grootste helikopter die voor civiel ge bruik in de Westerse wereld wordt ingezet. Alleen de Sov jet-Unie beschikt over grotere machines. Bij dit type zijn de rotors aan de voor- en achter kant opmerkelijk. Naast Groot-Brittannië maakt ook de Noorse offshore-industrie gebruik van Chinooks. Totdat de tandwielkasten van deze machines zijn aangepast, moe ten ze in beide landen aan de grond blijven. Ook in de Ver enigde Staten worden stappen daartoe ondernomen. Internationale werkgroe pen, waarin ook Nederland zitting heeft, zien het liefst dat alle helikopters van een kost baar computer-meetsysteem zouden worden voorzien. Daarmee zouden storingen al in een vroeg stadium kunnen worden opgespoord. „Maar de vraag is wie zo'n systeem moet betalen. De vliegmaatschap pijen kunnen door het gewicht van de computer minder pas sagiers vervoeren en boven dien zouden alle overheden uit concurrentie-oogpunt tegelij kertijd deze installatie ver plicht moeten stellen". De in voering zal daarom voorlopig wel op zich denkt Buise. laten wachten, KLM Helikopters, dat het monopolie heeft op de Neder landse Noordzee, vervoerde het afgelopen boekjaar ruim 160.000 passagiers. In het 21- jarig bestaan van KLM Heli kopters vond eenmaal een ernstig ongeluk plaats. Elf jaar geleden kwamen twee vliegers om toen hun Sikorsky S-61 N neerstortte in de Noordzee. Het ongeluk ge beurde doordat een rotorblad afbrak, waarschijnlijk door metaalmoeheid. KLM-woordvoerder P. Of ferman legt uit wat er bij voorbeeld nog meer mis kan gaan met een helikopter. „In dien de motor van een heli kopter uitvalt op een hoogte van meer dan honderd meter, kan de piloot in theorie de mo tor afkoppelen en valt de heli recht naar beneden. Door deze dalende beweging gaat de ro tor weer draaien -het zoge naamde hoover- of autorota- tie-effect- en wordt de val dusdanig afgeremd dat de snelheid niet fataal hoeft te zijn". Wat er gebeurt indien een storing optreedt in de ge compliceerde tandwielkast, bleek wel bij de recente Britse ramp. Ook bij helikopters met één rotor, zoals de KLM in ge bruik heeft, heeft een derge lijke storing ernstige gevolgen, aldus Offerman. Uit veiligheidsoverwegin gen gebruikt de KLM boven de Noordzee uitsluitend helikop ters die met twee motoren zijn uitgerust. Mocht er onver hoopt een motor uitvallen, dan kan met de andere worden doorgevlogen naar de dichtst bijzijnde landingsplaats. Vol gens de KLM-woordvoerder worden steeds meer helikop ters met twee motoren uitge rust. De eenmotorige zijn meestal zeer kleine wentel wieken, die boven land wor den ingezet. Dat er zo weinig ernstige ongelukken gebeuren met he likopters is volgens Offerman te danken aan de strenge vei ligheidsvoorschriften. De heli kopter is door de gecompli ceerde constructie en de sterke trillingen tijdens het vliegen veel onderhoudsgevoeliger dan een vliegtuig. Een nor maal verkeersvliegtuig vergt op een vlieguur een manuur onderhoud; een helikopter vraagt na een uur in de lucht vier manuren. „Dat onderhoud Schreiner Airways vliegt met dit type helicopters. Ze worden gebruikt voor beloodsing en het snel bezorgen van onderdelen op schepen of offshore-installaties. fotoanp Het vliegbereik van de Amerikaanse Sikorsky helikopters die de KLM gebruikt is beperkt tot 300 a 350 kilometer. Ze kunnen slechts anderhalf tot twee uur in de lucht blijven, met een maximale vliegsnelheid van 250 kilometer per uur. - fotoanp luistert nauw. Een vliegmaat schappij kan daar onmogelijk de hand mee lichten want dat wordt vroeg of laat gestraft", aldus Offerman. Een voorbeeld van dat in tensieve onderhoud is het feit dat de motoren van KLM-he- likopters elke nacht worden doorgespoeld met olie om cor- rosievorming te voorkomen. Het gevaar van corrosie is groot bij het vliegen boven zee. Wereldwijd gebeuren er per miljoen vlieguren veel meer ongevallen met helikopters dan met vliegtuigen. Een pre cies getal kan Offerman niet noemen, maar hij merkt op dat de vergelijking met vlieg tuigen niet geheel eerlijk is. „Helikopters worden veel ge bruikt onder moeilijke om standigheden, die veel meer risico opleveren". In Canada worden bij voorbeeld heli's ge bruikt om boomstammen te vervoeren, in berggebieden en op zee worden heli's veelvul dig ingezet voor reddingswerk onder moeilijke (weers)om- standigheden. De fabrikanten lopen (nog) niet zo hard om een helikopter te ontwikkelen die minder on derhoud vergt. „Helikopters worden hoofdzakelijk ontwik keld voor militaire doeleinden. De meeste civiele types wor den daarvan afgeleid. Militair gebruik stelt andere criteria en onderhoudskosten tellen daarbij niet zo zwaar mee", zegt Offerman, die daar wel verandering in verwacht om dat overheden ook binnen het defensieapparaat meer op de kosten moeten letten. De ramp met de Britse helikopter vond net bezuiden de Veranderingen zijn inder daad in aantocht. In opdracht van de Amerikaanse overheid zijn de fabrikanten Bell en Boeing bezig een kruising tus sen een helikopter en een vleugelvliegtuig te ontwikke len. Verwacht wordt dat over ruim twee jaar het eerste mili- Shetland Eilanden plaats. taire prototype van deze „til- trotor" gereed zal zijn. Pas in de jaren negentig komt er een type uit voor de burgerlucht vaart. Als dit betaalbaar is, zal het een revolutie in de heli kopterwereld kunnen veroor zaken. Offshore-werkers die met een helikopter van de KLM willen meevliegen, mogen niet zomaar instappen. Op Schip hol krijgen ze eerst een video- - kaartje ap presentaties te zien over de veiligheid en hoe te handelen in nood. Bij vluchten over wa ter wordt het dragen van een zwemvest door de oliemaat schappij verplicht gesteld, evenals het aantrekken van een isolatiepak, waarmee een drenkeling langer in het water kan overleven. Naast de twee piloten is in de cabine tijdens de vlucht een „flight atten dant" aanwezig, die er niet is om koffie en broodjes rond te brengen, maar uitsluitend toe zicht houdt op de veiligheid. Tevens zorgt deze functionaris voor de bediening van de lier om mensen op te halen of af te zetten. De piloten betrekt de KLM vrijwel uitsluitend van de Ma rineluchtvaartdienst en de luchtmacht. Over het alge meen hebben ze zes tot acht jaar vliegervaring. Een civiele opleiding tot helikopterpiloot bestaat niet in Nederland. Bo vendien is zo'n opleiding onbe taalbaar voor een particulier. Zijn de voorzieningen voor de veiligheid bij het vliegen met een helikopter voldoende? „Vliegen in een helikopter is beslist veilig. We blijven altijd streven naar nog optimalere vliegveiligheid, maar honderd procent is nooit haalbaar. De vliegmaatschappijen die van helikopters gebruik ma ken wisselen op technisch ge bied volop gegevens uit, stelt Offerman. „Iedereen is over tuigd van het belang daarvan. De kans op een herhaling van een ongeval moet uitgesloten worden, of in ieder geval wor den verkleind". De KLM is de enige maat schappij die helikopterdien sten aanbiedt op het Neder landse continentale plat. Schreiner Airways, waar KLM een derde belang in heeft, heeft wel een concessie, maar maakt daar geen ge bruik van. De nationale lucht vaartmaatschappij heeft sa men met Schreiner ook een klein helikopterbedrijf -Air Speed - op de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven. Dit richt zich uitsluitend op de be loodsing van schepen en het snel bezorgen van onderdelen op schepen of offshore-instal laties. Het vliegbereik van de Amerikaanse Sikorsky heli kopters die de KLM gebruikt is beperkt tot 300 a 350 kilome ter. Ze kunnen slechts ander half tot twee uur in de lucht blijven, met een maximale vliegsnelheid van 250 kilome ter per uur. In verband met dat beperkte bereik staan op de meeste offshore-installaties tanks met helikopterbrand stof. Boven windkracht tien blijven de wentelwieken aan de grond en dat moet ook wanneer de kans van ijsafzet ting op de rotorbladen bestaat. Als er een ongeluk zou ge beuren met een helikopter op de Nederlandse Noordzee, dan treedt een omvangrijk red dingsapparaat in werking, ge stuurd vanuit het Reddings Coördinatiecentrum (RCC) op het marinevliegkamp Valken burg in Katwijk aan Zee. Voor reddingsacties zijn vliegtui gen, schepen en ook helikop ters inzetbaar. Gezien het koude Noordzee water waarin overlevenden terecht komen, is snelheid bij een reddingspoging geboden. Volgens Defensiewoordvoer der W. Geneste kan tijdens werkuren binnen een half uur een marinehelikopter opstij gen, die dan nog wel naar de plaats des onheils moet vlie gen. Op andere tijden kunnen de heli's binnen een uur in de lucht zijn. Het RCC heeft di recte verbindingsmogelijkhe den met soortgelijke centra in omliggende landen, die soms reddingsmaterieel sneller naar de plaats van een ramp kunnen dirigeren. De Westland Lynx marine helikopter is niet de meest ge schikte voor reddingswerk, al dus Geneste. „Bij de aanschaf moest een compromis worden gezocht. De helikopters moe ten ook kunnen landen op ma rineschepen, wat beperkingen aan de afmetingen stelde. Ze kunnen slechts drie tot vier mensen uit het water oppik ken. Het grote aantal off shore-installaties op de Noordzee maakt het echter lUtkig mogelijk de gered: daarop af te zetten, zonodig te tanken en weer snel reddingsactie deel te nent Andere landen rond de Not zeehebben overigens veelj REN - De afgelopen da ten helikopters voor r gingen in de Vlaamse ste de mobilisatie-pamfletten hand tot hand. Rechts- nderen maakt zich op de strijd. Na vijf jaar af- gheid in Voeren willen de dinjsacties voorhanden. die eei noodlanding in het' ter miakt, kantelt na een nuut cf twaalf, wat het moeilijc maakt er nog uit ontsnajpen. Dit zegt E. He man vav het Nederlands N tisch Veiligheidsinstit (NNVI) it Scheveningen. Volgen Helleman is een onzer verslaggevers Vtor passagiers die geld in een helikopter bo z de hoordzee zitten is het absoute noodzaak dat ze li hoe ze er in geval van nood lizoen' weer openen. absoïtte noodzaak dat zeW? *unnen la"gfr iten excuseert oud- 5), een groep fanatieke ningen die hun taal verde- n. Crommelynck zit met teen in het gips bij de tele- thuis aan de Gentse kaai. Hij komt zó uit het enhuis, gniffelt hij. Een -operatie. Maar gips of kans da t er een ongeluk looPt zondag een helitopter gebeurt krukken, klein, „rmar mogelijk bl e'aatste E het". Voorde praktij ktr air. dd!nê ln 1981 bra^td™" van een heikopter die in zwembad latgzaam wordt kanteld, most worden uit weken naar iet buitenland dat is een kosbare zaak. ligheid is dikvijls een kwe van geld", meert Helleman Zijn instituit trainde ra meer dan 500 offshore-» kers op allerlei ongevallen calamiteiten di> boor- en prodiktieplatfoi kunnen voorkonen. De middelde overle\ingstijd iemand die 's wnters in zeven graden koute Noordn water terecht kont is tien minuten. In le zomet dat vijf minuten hnger. j den. Uit onderzode van laatste jaren blijkt (at somi gen die in het wafer ter# In de offshore word dik»i te vet gegeten, waardoor overlevingskans bij te wi vloed". worden, om iederi hoeveel derd, mi zegt Cro niet het tong zien de inforrr ren binne „Wij zi komen" leider meentera langen' tels). Bro stige zorf peloze n: geweld van Hap] bazen in vertrokki brokken, gebruik ten en zaak' in de gem gen in ,_PEI (AP) - De regerende Nationalist! °L,T«!Bt'an moeten het vandaag voor het s zij in 1949 vanuit het Chinese vaste het eiland vluchtten, in een verkil :men tegen een partij van inheemse ezen. het verleden hebben inheemse tegen; van de Kwomintang, of Nationalist hooguit op individuele basis aan de ■j-i, j .ngen meegedaan, zonder een partij -c S? l^ld-lde..™aftie achter fich. Krachtens de staat var lie de Nationalisten afkondigden ir van hun aankomst is de oprichting we politieke partijen verboden. i dissidenten over tot de oprichting v; locratische ^o^essieve Partij De inmiddels 2.000 leden hebben en hee sen kandidaat gesteld voor zetels in dl overievmgsaans oij je «<g»le Assemblee en de wetgevende Yuan raken nadelig worlt Nationalisten hebben de nieuwe f t als onwettig bestempeld, maar zij de oppositiekandidaten niet verbode pagne te voeren. Zij mochten echter ij niet vermelden, toen zij zich als k RLD-woordvoerder 3uis> R lieten inschrijven. Ze worden door d( ook voorstander van piaktï jalisten als onafhankelijke kandidate oefeningen, maar noimt Renteerd. kansen om uit een omgeslai Pp de stembiljetten staan de naam ei helikopter te komen erf tt f van de kandidaat zonder vermeldinj „Er zijn mooie filmpjis I s partij. De oppositie tegen de Natioi maakt van de evacuate1 «staat voornamelijk uit inheemse T: een helikopter op eer vi n die beter opgeleid en welvarende; binnenwater. De praktij! voorgaande generaties. Ze hebben zie dat deze weersomstaniigl den op de Noordzee di voorkomen. Het water is doorgaans zo koud datje dertig seconden niets met je handen runt doen. beste remedie Hij ft ongel' ken voorkomen en de veil heid op een hoger ni" brengen". De veiligheid in het „vJ Door Rob Ruggenberg luchtruim boven d? Noor' laat volgens Buise uog vei ja, ^URENT - DE cere- wensen over. „De hëlikopte ,e'eJJ!groe„t'n? van 8ran" in de luchtvaart nog steeds1 a jaar, opper- ondergeschoven kindje, al bosnegers in het het civiele gebruik sterk' "J Marowijne-ge- genomen. Op het Nedferla» 'Verloopt volgens een al plat worden tegenwoordig vaststaand schema, vijftig vluchten met hel® ®f"®?ers houden zich aan ters per dag gemaakt. Aan ,e> ook al is de gran- andere kant wordt in v»rH n!lam Keweld van het met de overlast op het va! leger uit zijn dorp land het oefenterrein va» ®n woont hij nu aan luchtmacht steeds meert ^'l"ha"t van de Marowij- de Noordzee verschover. rans 66,1 Jonsledorpje kans op een botsing tu. Dp .r.,"yana' helikopter en een straalj™ Eranm» hoe klein die ook is, m daardoor toe" Na 20 mijl uit de kust h<| de verkeersbegeleiding Schiphol boven de Noor»! op en moeten de helikoptcj loten het met visuele waï ming doen. Met omring6"! landen en Defensie is het fl dusverre niet mogelijk ge] ken afspraken over verk» begeleiding of vluchtroute maken. „Dat kan nog velel ren duren. Kennelijk nu*'! eerst weer een ongeluk ge' ren", zegt Buise. (ANP) F granman kijkt de jour- y, r®cht in de ogen. Hij t hem nu, met zachte rechtstreeks aan: r?m helpt Nederland ons Dtet? ik weet niets van moderne dingen als ba- s, waar mijn mensen Praten, maar Nederland ons redden. Alstublieft." ooka's. Het toverwoord Marowijne. Zonder ba- zo'n wonderwapen kennelijk de gehate |Twagens en patrouille- n van Bouterse kunnen Een Dam i stamgi worder junglet moeilij' lijk. Na c Saban; Bouter; kinders nieuwe rukt op ringen'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4