BOEKEN Bob den Uyl en Rotterdam Hemel en hel in het Zeeuws-Vlaamse land Woorden proeven en eten Verhalen van de bajf| rips op het ERNST PAWEL PAKT IN BIOGRAFIE VERVREEMDINGSTHEORIE AAN 'MEANDER' VAN TESSA DE LOO: IRONISCH EN GRIMMIG Verschenen De eenling en de boven hem gesteldefug^^t ZATERDAG 6 DECEMBER 1986 De schoolslag', nieuwe scholiere BUNKERS BOUWEN' VAN RENÉ STOiï sfee en Wiske: ru&pun^l Het leven van Franz Kafka in menselijk perspectief Door Gerard van Herpen 'KAFKA had het over ons; hij bracht de pro blemen aan het licht waarmee wij, in een wereld zonder God waarin niettemin ons heil op het spel stond, werden geconfron teerd'. Simone de Beauvoir schreef die veelbetekenende regel over Franz Kafka in haar boek 'De Bloei van het leven' en zij gaf er heel treffend mee aan in welke mate zij zich getroffen voelde door de absurde hulpe loosheid van de mens in de verhalen van Franz Kafka. Critici die geen raad wisten met de gecompliceerde neuro ses waaronder de mens Kafka zijn leven lang gebukt ging, hebben hun uiterste best ge daan om die verkrampte reac ties van Kafka aan de hand van zijn verhalen of brieven te verklaren. De ondoorgronde lijkheid van de mens Kafka zou dan op zijn minst een in troductie opleveren voor het literaire werk van de schrijver Kafka. „Das sind Bilder, nur Bil- der", stelt Kafka zijn biograaf Janouch gerust. „Men fotogra feert dingen om ze los te kun nen maken van hun zin. Mijn geschiedenissen zijn een vorm van de ogen sluiten". Met die uitlating zijn overigens Kaf ka's verhalen niet van hun verontrustende betekenis ont daan. Taal was weliswaar het wezen van Kafka's bestaan, maar met die taal keerde hij terug naar het grondvlak van het leven, waar mensen in hun relaties met anderen in ver drukking komen, waar zij overgeleverd zijn aan de on achterhaalbaarheid van auto riteit en macht. Geen wonder dat in zijn va derland, Tsjechoslowakije, een onderscheid in stand wordt gehouden naar werk en per soon. Zijn persoon wordt in zijn geboortestad Praag vijftig jaar na zijn sterfdag nog wel in ere gehouden, maar zijn werk is, naar waarde geschat, buiten de literaire circulatie gehouden. Daarmee lijkt de verontrustende betekenis van zijn kunstenaarschap, ook in communistische landen, wel verklaard. Erkenning Pas na na zijn dood is er er kenning gekomen voor het li teraire werk van Franz Kafka. Er is een wereldoorlog nodig geweest om op een verschrik kelijke manier duidelijk te maken welke wereld Franz Kafka in een zo verblindend licht had gezet. Ernst Pawel, de auteur van een adembene mend mooi boek over 'Het Le ven van Franz Kafka', noemt die wereld 'onze eigen wereld na Auschwitz, een wereld op de rand van de ondergang'. Het zijn de laatste regels van zijn biografie over Kafka en ik wil er deze beschouwing graag mee beginnen, omdat zij aan tonen dat het niet consequent is om in het werk van Kafka over 'vervreemding' te spre ken, als Kafka zelf over een wereld schrijft die voor - .- sherkenbaar blijft. „Zijn werk is ondermijnen^, niet omdat hij weigerde ge noegen te nemen met halve waarheden en compromissen. In droombeelden die hij op groef uit de diepste lagen van zijn eigen ik, en in een taal van een kristalheldere zuiverheid, gaf hij vorm aan de pijn van het menselijk bestaan". Zijn vriendin Milena Je- senska, die in 1944 in Ravens- brück om het leven kwam, schreef op 5 juni 1924 over zijn verhalen: „Ze zijn zo waar achtig dat ze naturalistisch lijken. Ze weerspiegelen de ironie en profetische visie van een man die gedoemd was de wereld te zien in zo'n verblin dend licht dat hij haar on draaglijk vond en eraan ten gronde ging". Conceptie Ernst Pawel, de schrijver van dit 500 pagina's dikke Kafka-boek, kiest in zijn werk voor de mens Kafka, voor het leven van Kafka, maar hij laat in een doordachte en heldere conceptie het complete bouw werk van Kafka's leven en werk overeind. Ernst Pawel begint in zijn boek over Kafka natuurlijk te peuteren in het ingewikkelde raderwerk van het duits-tsjechische joden dom, waartegen Kafka zich zijn leven lang heeft afgezet en waarin hij zichzelf toch on ontkoombaar heeft herkend. Ernst Pawel hakt in zijn boek geen knopen door, maar .iij maakt wel de grotere ver banden in het toch al zo inge wikkelde leven van Kafka zichtbaar. Die raakvlakken zijn door Pawel beschreven op een ouderwetse manier, niet helemaal ontdaan van een groots gevoel voor dramatiek. De familie van Kafka wordt in die conceptie met aandacht voor het detail beschreven. Praag, binnen het Keizerrijk een stad van tweede garni tuur, blijft ook in dit boek even invloedrijk als bedrei gend aanwezig. Precies zo be dreigend als Kafka de stad ('het moedertje met klauwen') zijn leven heeft ondergaan. Vrouwen In het ingewikkelde raam werk van Kafka's leven spelen zijn relaties met vrouwen, die zijn vriendinnen waren, na tuurlijk een betekenisvolle rol. Nergens heb ik die verbinte nissen met zoveel begrijpende eerbied beschreven gezien als in dit boek van Ernst Pawel. Dat bijna vaderlijke, wijze be grip voor onlogische wendin gen en neurotische processen in Kafka's leven, bepaalt voor een belangrijk deel de sfeer van deze met zoveel toewij ding en zorgvuldigheid ge schreven Kafka-biografie. Er is bij alle uitvoerigheid, logische opbouw en aandacht Franz Kafka: een kluizenaar die wist hoe het in de wereld, toeging. - foto archief de stem voor de menselijke aspecten van het fenomeen Kafka, toch ook een vreemde benadering van de betekenis van Franz Kafka als schrijver en denker. Het is natuurlijk niet zo dat Ernst Pawel aan die betekenis voorbij gaat, maar de lezer heeft wel het (ver)vreemde ge voel dat hij door door te drin gen in het leven en alle daar mee samenhangende proces sen, vanzelf wel kennis krijgt aan Kafka als literair genie. En dat blijft, zelfs voor wie voor ogen houdt dat het hier primair om de mens Kafka gaat, toch een heel vreemde gewaarwording. Het literaire genie dat Kafka heet, komt in dit boek vreemd om de hoek kijken. Wie in dit boek te wei nig of geen vervreemdings processen in het leven van Franz Kafka op het spoor komt, heeft bij deze biograaf een kostelijk voorbeeld van vervreemding bij de hand. Ernst Pawels Kafka-bio grafie is, afgezien van die soms wat al te consequente aanpak, een meesterlijk en grootschalig boek, dat Kafka's persoon in het perspectief van zijn leven en zijn tijd plaatst. Hoe 'mesjogge' Kafka ook moge zijn geweest, zijn men selijkheid krijgt in dit boeiende boek van Pawel een nieuw en acceptabel profiel. Dat is, bij al het vakmatige ge zeur over Kafka's abstractie en vervreemding, een ware verademing. Ernst Pawel: 'Het leven van Franz Kafka'. Uitg. Van Gen nep, prijs f .64,50 Door Hans Rooseboom 'DE POGING de hemel op aarde te verwezenlijken heeft altijd weer geleid tot de hel'. Dit citaat van Karl Pop per heeft Tessa de Loo als motto voorin haar roman 'Meander' gezet. De cultuurpessimist Pop per beoogde met zijn uit spraak de verwezenlijking van bepaalde politieke ideo logieën, die naar zijn over tuiging onvermijdelijk moet leiden tot dictatuur en poli tieterrein-. In de roman van Tessa de Loo draait het niet om zulke grote historische processen, maar om de verwerkelijking van een ideologie op iets kleinere schaal: een mens en milieuvriendelijke com mune in het verdronken land van Zeeuws-Vlaande ren. Het boek behandelt op komst en teloorgang van een gemeenschap van wereld verbeteraars op het breuk vlak van de jaren zestig en zeventig. Vooral in het eer ste van de drie delen, als de commune nog redelijk op rolletjes loopt, kan Tessa de Loo de ironie aan bod laten komen, zij het met mate. Van alle kanten stromen de omgeturnde wiskundele raren, transcendent-medi- teerders en makrobiotische balletdanseressen toe. In het land waar het leven goed is leggen ze zich toe op het af leggen van 'oude structuren' om vanuit hun commune de wereldgeschiedenis opnieuw te beginnen. Natuurlijk loopt deze am bitieuze onderneming via zuurdesembrood, granen- koffie, eikelcacao, zilver vliesrijst, notenpasta, zee wier, zeezout, suikermais, waterkers en volkoren koekjes. Alle beetjes helpen. De charismatische leider van de commune 'Meander' heet Jesse Deodaat. Een beeije doorzichtige naam: Jesse is de Oudnederlandse vorm van Jezus, en Deodaat betekent 'godsgeschenk'. Jesse is het enige lid van de commune die dwars door alles heen het geloof in de hoge doelstellingen bewaart. De andere bewoners gaan langzaam ten onder in de ongelijke strijd tussen de mooie theorieën en hun im mer aanwezig gebleven 'normaal-menselijke', bur gerlijke gedachten en gevoe lens. De gepropageerde vrije liefde (iedereen wisselt op den duur van partner) loopt stuk op jaloezie, het zuivere leven ontaardt in woeste stappartijen in het naburige Antwerpse nachtleven, het gebrek aan administratie doet de alternatieve brood bakkers en kaasmakers be sluiten elders een eigen be drijf te beginnen. Langzaam desintegreert de commune. Naar het slot van de roman toe verdwijnt de ironie in de beschrijving. De individuele levens der deelnemers eisen steeds meer hun deel. De gemeen schapszin sterft aan haat en nijd, jaloezie en verdriet. De sfeer wordt grimmig. Aan het slot, wanneer lei der Jesse zijn 'vrienden' stuk voor stuk smeekt om in Tessa de Loo. weerwil van alles samen verder te gaan, weet Tessa de Loo een sfeer van 'Göt- terdaammerung' op te roe pen. Triest en eenzaam ver dwijnt Jesse met zijn zoontje Frodo aan de hand in de re gen. Het einde van een we reld. 'Meander' is een heel mooi (en prachtig geschreven) boek dat niet nalaat de lezer - foto anp in een toestand van onbe stemde treurigheid achter te laten. Tessa de Loo: 'Meander". Uitg. De Arbeiderspers, prijs 35,50 (geb. 51,-). Ed Brok: 'Kaper tegen wil en dank'. Uitg. De Boeren schuur, prijs 19,95. De jour nalist Ed Brok beschrijft in dit boek het verhaal van Theo van Eijck, de marinier uit Riel die in 1964 de geschiedenis in ging als de eerste vliegtuigka per. Niet alleen zijn verhaal over de kaping en zijn be weegredenen komen uitvoerig aan bod, ook Van Eijcks ver dere loopbaan als computer deskundige wordt beschreven. Mark Eyskens: 'Bron en Horizon'. Uitg. Lannoo. Oud politicus en hoogleraar Eys kens etaleert zijn wereldvisie. Het 'avondland' kan uit dé im passe (de onpersoonlijke for mulierenknevel) raken als het beleid van morgen persoons gericht en dus persoonsvrien- delijk is. Ambtenaren uit alle bestuurslagen zijn er voor het individu en niet omgekeerd. Falen zij in het wijzigen van hun instelling dan gaat het avondland alsnog naar de ver dommenis. De ambtenaar is gewaarschuwd. Mr. M. Moszkowicz: 'Recht voor z'n raap (deel 2)'. Uitg. Teleboek, prijs 18,-. Snoeve rijen van een advocaat over zijn prestaties in de rechtszaal. Het boek had ook kunnen he ten 'zie eens hoe goed ik ben'. Het boek is leuk als relatiege schenk voor zijn cliënten, die de rekening hebben betaald. Fay Weldon: 'Vergeet me niet'. Uitg. Bert Bakker, prijs 29,90. Een iets oudere satire van Weldon op 'het ideale hu welijk'. De man heeft een vriendin, de vrouw sterft na een ongeluk, maar neemt toch wraak. Vladimir Nabokov: 'De to venaar". Uitg. Bert Bakker, prijs 24,90. Onuitgegeven manuscript van Nabokov uit 1939. Een soort voorstudie voor 'Lolita'. Zoon Dimitri schreef een uitgebreid nawoord. Phil Bosnians: 'Zomaar voor jou'. Uitg. Lannoo, prijs 14,50. Oude en nieuwe wijs heden van Bosmans. W. Pollmann-Wardenier: "Verkenningen in de haptono mie'. Uitg. A.W. Bruna, prijs 24,90. Tasten en voelen om een beter mens te worden. Toon Vollering: 'Ski-fit door ski-aerobic'. Uitg. A.W. Bruna, prijs 29,90. Trai ningsprogramma, ook met vi deoband. 'Heerlijke soepen en een pansgerechten'. Uitg. Van Dis- hoeck, prijs 29,90. Dee] 1 uit een serie van acht. Anton Pieck: 'Herinnerin gen aan Amsterdam'. Uitg. Van Holkema en Warendorf, prijs 59,50. Stadsgezichten van de 91-jarige ambachts man. K|N(|ll!ljM'N Door Muriel Boll IN 'A is een aardappel' merkte je al dat Nicolaas Matsier iets met taal heeft, maar ook in zijn tweede kinderboek met de intrigerende titel 'Ida stak een zebra over' gaat het over dat taalonderwerp. In het verhaal 'De woordenwinkel' wordt een prachtig stokoud woord ge vonden: tagrijn. Ik heb vast voor u opgezocht wat het bete kent, een koopman in oudroest of oud touwwerk en nog lan ger geleden betekende het 'knorrepot'. In 'De groeten van meneer Salute' vertelt Salute over zijn groetenfabriek. Hij legt uit dat schriftelijke groeten het vei ligst zijn, omdat die met de post meegaan; mondelinge groeten zijn gevaarlijk, want je laat ze weieens ergens lig gen of je raakt ze onderweg kwijt. Van groetjes kun je ge lijk een hele zak vol kopen, omdat ze klein en goedkoop zijn. Vriendelijke groeten zijn meestal pastelkleurig, maar hartelijke groeten hebben de kleur van het hart, rood, of oranje alsof de zon in brand staat op een zomerdag. Harte lijke groeten zijn bovendien van duurzaam materiaal ge maakt en blijven jaren goed. In het titelverhaal schrikt Ida zich letterlijk een hoedje als ze op de zebra bijna omver gereden wordt. Ineens zit er zomaar een mooi paars hoedje met een lint op haar hoofd. De buurvrouw gelooft niet dat Ida zich dat geschrokken is: 'Schrik mij dan ook maar eens een hoedje!'. Dat brengt Ida op een idee en ze begint een hoe- denwinkeltje 'Idee van ida'. De andere verhalen gaan over poezen, Joep de beroepshonde- nuitlater en de speelgoeddief. Ik vind ze iets beter dan de verhalen uit 'A is een aardap pel', je voelde wel waar de schrijver heen wilde, maar het kwam er soms net niet van. Matsiers eerste boekje gaat behalve over letters vooral over eten. Het begint met het 'Het chocoladelettergevecht'. De W verliest een poot, wordt een N die op zijn beurt in de strijd een V wordt. Verder gaat het over kasteters (die niet houden van samen eten), de dierendelicatessenwinkel en over de tafelmanieren van m Tekening van Jan Putte in 'Olaf de rover'. soldatenkinderen. Wande laars zijn mensen die voor hun plezier lopen en plezier slin gert meestal een beetje en maakt ronde hoeken. Soldaten lopen langs een onzichtbare li- neaal...' Net zo rechthoekig eten ze dus. Matsier schrijft zijn ab surde verzinsels heel aan dachtig en zonder omhaal van woorden, verhalen voor fijn proevers. Beide boeken zijn mooi uitgegeven en Willem van Malsen illustreerde ze met kleine zwarte tekeningetjes zoals u die misschien kent uit de NRC. Ik vind ze de ene keer beter bij het verhaal passen dan de andere keer. Rindert Kromhout schrijft wekelijks over kinderboeken in de Volkskrant en in de af gelopen zes jaar schreef hij zelf dertien kinderboeken. Over Merel schreef hij al drie boeken, nieuw is 'Tijgers in de tuin'. Sylvia Weve maakte de illustraties; ik vind ze leuk, maar ik weet niet of ze kinde- meesten hebben de buit f binnen, maar voor som- het allerlaatst heeft ge acht met kadootjes kopen, misschien iets aan goedkope tips op de Jreep. Koop 'Opzij voor je vader ,n de 'Playboy' voor je moe- ,r Als je thuis een compu- rhebt, bedenk dan een le moeilijke opgave voor n samen waar ze meer ,n één avond mee zoet zijn. 'oor je broer of zus een thrift met zelfgeschreven [J, versierde recepten of een tel geurvreters <Let op de l0ede maat). Een plek vette pinnen of bromvlie- Door Hans Rooseboom DE NIEUWSTE bundel van Bob den Uyl is een drielii Tussen zwerftochten in Zuid-Duitsland en Frankrijk j staat hij deze keer uitvoerig stil bij zijn geboorte- woonplaats Rotterdam. Den Uyl is een reislustig type. Zijn lezers kennen zijn nuchtere, humoristische verhalen over de gemakken en (vooral) de ongemakken van het reizen. Per fiets, per trein, per bus of per taxi. De fiets, jarenlang het fa voriete vervoermiddel van Bob den Uyl, heeft hij nu de finitief in de schuur gezet. De trein is gebleven. Ook in dit boek staan weer volop de aanvaringen tussen de hoofdpersoon en het (in dit geval Franse) spoorwegper soneel, zoals conducteurs en loketbeambten. Andere geliefde 'slachtof fers' van Den Uyl zijn stee vast hoteliers, portiers, obers en taxichauffeurs. Koppigheid aan beide zijden ligt meestal ten grondslag aan deze eeuwige botsingen tussen de eenling en de over hem gestelde. Enkele van de verhalen in deze bundel, spelend in Beieren en Frankrijk, ston den al eerder in De Volks krant. Nieuw is de afdeling 'Rotterdam'. Bob den Uyl schrijft hier een vurig pleidooi voor zijn stad. Hij verweert zich tegen de mensen die altijd maar weer vragen waarom hij daar hij in godsnaam blijft wonen. „Verschillende per sonen, zelf wonend in plaat sen als Venray, Almelo, Peize en Zuidwolde, hebben me toevertrouwd dat ze het cultureel leven er niet ont wikkeld genoeg vonden". Verder ontkracht Den Uyl 'de mythe van de wederop bouw' van Rotterdam (er is meer afgebroken dan opge bouwd), het waanidee dat Rotterdammers zo hard werken en het onjuiste beeld van een totaal door de petro chemische industrie ver vuilde stad. Ertussendoor vertelt hij enkele Rotter damse j eugdherinneringen. Gewoontegetrouw schrijft Den Uyl ook hier een ple rig proza, vol humor, een ondertoon van ger» neerdheid, van telend stelde levenverwachting.] Hij blijft een meesteI het beschrijven van huj ristische voorvallen, het verhaal over een kernij' uit de Franse keui| onder de naam andou tes. Andouilletes zijn pens, uitwerpselen en zweet bereide worstjes dagenlang liep ik rondi die doordringende stank mijn neus". „Pas vele jaren kwam de troost. Ik zat in J Parijse gelegenheid toenl een keurig geklede Amtf kaan binnenkwam en i tegenover mij plaats Hij keek de kaart in entj stelde tot mijn onbes lijke vreugde andouillti Daar ging ik eens echtg voor zitten. Na enige i kwam de kelner weer I Op tien meter afsta meende ik de stank al| herkennen, maar de kaan zag de schotel metd vergenoegde blik nadeij Dat was schranzen geblai zo gaf zijn houding tel nen. Maar toen de schal voor hem stond en hij ers overheen boog, kwam erJ vreemde blik in zijn ogetl Toen maakte hij enigelf ren een afwerende, rii rige beweging met hoofd alsof hij een vlieg® joeg. Daarna schoof hij il bord van zich af, betaald! verliet de zaak. In de de( opening zag ik hem nog« die rukkende hoofdtal ging maken; dat zou hijcf getwijfeld nog vele doen. Diep bevredigd a'.l verder aan mijn casso;| het leek wel of een ge stige geest dit hele tod speciaal voor mij in ss| had gezet". Bob den Uyl: 'Een uitzii liefde'. Uitg. Querido sterdam. Prijs 25,-. l ook nv sp ue Uit 'Schoolslag'. 'SCHOLIEREN doen het aktii 'Schoolslag'. Het is een scholie door het Landelijk Aktie Kom dactie schrijft dat ze veel in [wat met school te maken heeft In dit eerste nummer wordl lierenstatuut dat er nog steec Hans van Mierlo en iemand v D'66 geïnterviewd over hun zeten hoe je een schoolcafé m [praktische tips op pagina 8. [leerlingen betrokken worden I Een leerlingencommissie v: Ireul in Zeist heeft éénderd ran leraren. Ze vertellen hoe iterviews met De Jonge Held slag' kun je aanvragen bijLA [sterdam. ren van een jaar of vijf aan spreken. De korte verhaaltjes gaan over de belevenissen van een vijfjarig meisje met een afschuwelijk buurmeisje, maar ze heeft ook vriendjes en in ieder geval haar trouwe speelgoedhond Alexander. De verhalen zijn geschreven als afleveringen voor het ra dioprogramma 'Kletsmajoor' van de NCRV en misschien ligt het daaraan dat je Merel niet echt leert kennen. In een doorlopend verhaal kun je makkelijker karakter en spanning brengen, dat blijkt wel in 'Olaf de rover'. Rover hoofdman Olaf en beer Diede- rik zijn in de woestijn op zoek naar een schat. Ze ontmoeten een woestijnheks en een woes- tijnkat en plotseling breekt het owneer los; pas in de laat ste zin van dit hoofdstuk ont dek je dat het maar fantasie was. Schitterend zoals Krom hout je ineens laat belanden op de zandberg van gemeente werken. De rest van het ver haal is dramatisch, want Olaf verkoopt per ongeluk zijn beer. De mooie tekeningen in grijs en zwart van Jan Putte passen heel goed bij het ver haal. Beide boeken zijn heel ge schikt om voor te lezen en dat is de beste basis voor later leesplezier N. Matsier en YV. van Malsen: A is een aardappel/Ida stak een zebra over - j 18.50. R. Kromhout: Tijgers in de tuin ill. Sylvia Wewe - ±f 17.50. R. Kromhout: Olaf de rover. 111. Jan Putte - ±j 17.50. De boeken zijn uitgegeven door Querido. Door Hans Rooseboom DE GEVANGENIS figureert niet vaak als decor voor lij werk. De verhalenbundel 'Bunkers bouwen' van René brengt daarin verandering. Vier van de zes verhalen spelen zich regelrecht in de bajes af, in de twee andere loert de gevangenis op de ach tergrond. Afgezien van de ellende die de gedetineerde zelf mee maakt, is het leven in de lik voor een buitenstaander inte ressante leeskost. Zeker als er over dat leven goed wordt ge schreven. En die kunst ver staat René Stoute. Zijn weer gave is overtuigend. Uit buitenlandse literatuur en uit Amerikaanse speelfilms kan men weten dat de gevan geniswereld er een is met ge heel eigen wetten. Er is na tuurlijk het volstrekte isole ment van de eenling in zijn cel, maar er is anderzijds ook de gevangenisgemeenschap die in een constante machtsstrijd is gewikkeld. Gedetineerden versus directie en bewakings personeel, en gedetineerden onderling („Het is hier een be graafplaats waar nog geleefd wordt met een intensiteit die ze boven de grond allang kwijt zijn"). Al die aspecten komen bij René Stoute aan de orde. Ingestuurd door Stephan Snej V ervreemding De vervreemding van de buitenwereld ten gevolge van de eenzame opsluiting: „Me neer Padrie droeg ooit een horloge, maar dat is lang gele den. Hij weet dat het er weinig toe doet de loop van de wijzers te volgen, zolang hij zelf deel uitmaakt van een radarwerk van een grotere orde dan hij zelf is". „Het dragen van een horloge moet als opsmuk worden be schouwd. De regelmaat hapert nooit, het lichaam neemt de klokfunctie over en de geest hoeft zich geen enkele inspan ning te getroosten, de vaste wissewasjes komen vanzelf naar hém toe: thee om half- acht, koffie om tien uur, warm eten om twaalf uur, 's middags om drie uur weer thee, brood René Stoute, hier well eerste boek 'Op de rtijj vuile zwanen'. - foto ARCHIEF K| rond de klok van vijf laatste koffie om acht Da's het klokje van tevrei heid dat daar tikt". Machtsstrijd Het tweede aspect val bajesbestaan: de onderl verstandhouding, de ma' strijd en de strenge hier;' waarin de gedetineerden ingedeeld. Helemaal 09 aan, door iedereen uitge' staat de 'ontuchter', de ki' verkrachter. De kleine nese apotheker daareiil die zijn vrouw koelbloeii de weg heeft geruimd, si hoog aanzien. Er bestaat ook een leve' handel in de gevangenis was in die tijd dat bal- schillen roken erg in was. Naast bananesd was er een stille markt' nootmuskaat voor de j' en andere gebruikers, shave voor de alcholis' aspirines voor de zwaa" digen". Zo schildert René Stoa'; wereld van vereenzaW® isolatie, maar ook van strijdbaarheid en solidary René Stoute: 'Bunkers wen', verhalen. Uitg. beiderspers,prijs 24,90, -o O" itanm, Dmbik, murlutM pon/jiA hxr uiiktyirilmoe' r i ambonem OMTZBTTENl "'6KA)H/E EN /K '£Rca VAN t>E

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 30