erie met 'gewone, (ansarme mensen' n Londense wijk Etherpiraten frauderen met musicassettes 1/1N1C7N Chroniqueur van het nachtleven doof Hollandse humor 4RA verwacht heel veel van Eastenders ZATERQj VV4 6 DECEMBE-|ggg (stelling EN naargeestig eintje. Wat schamel oen achter een hek. gebladderde gevels, luren uit het lood, pub, een groente wat andere •aampjes. Kil, guur eer. Lou Beale Huisarts Cockney Concert Tom Waits zondag op tv Prijs voor vertaler Kees Mercks aTERDAG 6 DECEMBER 1986 loor (trie en handel", rote doorbraak op het gebied van» pche hervormingen kan misscia nde week bereikt worden als Congres van de CornmunisttK begint in Vietnam. Dan zal era robbertje gevochten worden tula tde 'havikken' die nog zij aan zijj len hebben met de revolutionaire llo Chi Minh en de wat jongere pt- |che partij-elite. Vietnam heeft i dere malen kenbaar gemaakt datf [graag betere contacten met en hl; pet Westen wil. Maar zowel W pa als de Verenigde Staten lijkenju psse in Indo-China verloren te lil de kwestie van de 1 miljoen bo itelingen en de Vietnamese inval lodja in 1979 is de westerse bere >m nog langer steun te verlenen fli i (omen. Voor het eventueel herstell i ie contacten moet Vietnam een pr :n, en dat is de terugtrekking uit 1 land Cambodja. Maar aan dat fro lbodja is een patstelling ontstaa (Cambodjaanse regering van Ha [rin die de Vietnamezen hebben gei :rd, is niet in staat om het land teb (n als de 140.000 man Vietnam» >en zijn verdwenen. De Rode Khme ilia's die door China gesteund wo len de andere verzetsbewegingen zi lir veel sterker dan het regeringsleg' [Cambodja. Veel beweging zit er lbodja dus niet in", ïam zal naar alle waarschijnlijkha I moeten vertrouwen op steun van d :t-Unie. Of het zou zo moeten zijn d< ir Vietnam zo gevreesde toenadenn in de bondgenoot de Sovjet-Unie 'ietnamese erfvijand China eindelij zet. De kans is dan groot dat me! he ïalen van de banden met de Volisrt liek China, Vietnam in zo'n situati wat minder interessant wordt voo ikou. In zo'n geval zal het Westen te trappelen om contacten met Viet- te vernieuwen. Het land is met <h marinebasis Cam Ranh en het fflifr rliegveld bij Danang immers van fegisch belang voor het bestrijken va» acific. It s, althans volgens de westerse medil |g tijd stil geweest in Zuid-Oost-A» laier zijn veel tekenen die nu wijzen op litike veranderingen en mogelij» luw allianties. Maar het Medisch Co le Tederland Vietnam gaat tot nadt' tumgewoon door met de hulpverleninj i Vitnam, zij het mondjesmaat. Als et» 'n de 'einige westerse organisaties. >ch ishet betreurenswaardig dat de be ssinga voor het al dan niet verlenen manilire hulp nog steeds genoi irden 0 basis van politieke motivatie loe lege aan een tbc-patiëntje in Viet- m uit at de huidige machtsverhoudit' n in aid-Oost-Azie geen hulp tan HELP HET VOLK VAN VIETNAM Door Jan Koesen Sen bonte bevolking, gere- iteerd uit een weinig kapi- Ikrachtige groep. En Cock- i-gekwetter. Het niet-be- ande Albert Square, ten ten van de Londense Tha- s. fanaf maandag daalt een uwe soap opera over ons i: de 'Eastenders' van de C, gekocht door de VARA. arlopig alleen op de maan- om 15.20 uur op derland 1. Vele jaren gele- veroverde de arbeidersse- Coronation Street' huis en s. Heel Nederland leefde e met dit armeluisstraatje Manchester. Toen was het b jaren stil. Twee jaar gele- probeerde de VARA op- uw de serie te doen herle- maar scherm-kijkend Ierland gaf geen kik meer. let 'Eastenders' moet het Iers gaan. Een 'soap opera' armee de rode omroep zich identificeren. 'Coronation eet', maar dan moderner, ïntijdser, minder mikkend de schaterlach en op zijn idens. 'Eastenders' staat nu lan de top in Groot Brittan- iast End is een kolossale k van 5 bij 2 mijl, aan de irkant van de Thames. Ver- est door bommen en V I's, vallen, grauw, de zelfkant 1 de havens, pal tegenover andere, fraaie Londen van litehall, Big Ben en Picca- ly Circus. Een ghetto, veel rkloosheid, grote bekken en iden harten, blank en zwart daartussen, een eigen il.een eigen normenstelsel. riezelig Albert Square bestaat niet. 't bestaat alleen in de serie, 't is nep, een hol vat, een ookplein, gelegen op de set n de BBC in Elstree, Noord aden. Albert Square is grie- ig echt. Met veel vernuft en oeite hebben de decorbou- ers een stukje Londen ge- aakt dat zo uit East End kan men. De pseudo-huizen ïden zorgvuldig bestreken gegarandeerd snel afblad- ïende verf, tussen straat- ien werd plastic onkruid ge- ®t en plastic hondepoep ge- "iidfde Natuur heeft nu ech- dit sub-detail op zich geno ot, met liefde werden tegels broken, muren gescheurd en dfiti-kunstenaars ontferm- 11 zich obsceen over schut- gen. "ie dit ziet, verbaast zich niet meer over het succes van de BBC-produkties in de hele wereld. Zoveel vakmanschap, zoveel liefde voor het ge ringste detail, maar natuurlijk ook de zekerheid van een im mens afzetgebied, de theater traditie en de taal. Het decor van 'Eastenders', de grootste buitenset ooit door de BBC be steld, moet naar men ver wacht nog vele jaren mee gaan. Talloze factoren moes ten verwerkt worden; de stand van de zon, belendende hoge gebouwen die niet klopten met de story, bewoners van Elstree die uiteraard weinig zin had den om nog jaren tegen een lege decormuur van vijftien meter hoog aan te kijken, het stratenlawaai enzovoort. Kwesties als wind en regen waren niet te verwaarlozen, want Albert Square moet net als een echt plein de grillen van de natuur kunnen weer staan. Ook de plaatselijke pub, 'The Queen Victoria', door de wijk kortweg 'The Vic' ge noemd, is een wonder van authenticiteit, compleet met echt zwakschuimend bier en dartbord, posters en keukentje voor de snacks. Er is een was serette en er zijn huiskamers. Alleen aan het feit dat de ver trekken geen dak hebben en dat hele wanden ontbreken, duidt er op dat het slechts schijn is. De bewoners van East End hebben geen cent te makken, dus ook hun uitbeelders niet. Bij allerlei lommerds en vlooi- emarkten moest oude meubel troep gekocht worden. Elke stoel, elke tafel, elk behang moest eruit zien alsof het al jaren in gebruik was, alsof kinderen, honden en de slij tage van alle dag hun gang hadden kunnen gaan. De VARA heeft ruim 20 af leveringen aangekocht, maar verwacht en hoopt dat deze voorraad te weinig is. 'Easten ders' is het doorlopende ver haal van een volksbuurt in een grote stad. Er zijn types bij en mindere figuren. Centraal staat de 70-jarige Lou Beale, een harpij, die inwoning heeft van dochter Pauline en werk loze schoonzoon Arthur. Lou is wat men noemt aanwezig. Geen zaak of ze bemoeit zich ermee. Ze verbiedt zelfs haar dochter om een kind te krij gen, snerpend loopt ze door de straten, pookt in groentekar ren, heeft overal commentaar op, maar tegelijk is Lou -hoe kan het anders?- in haar hart een prima wijf met veel wijs heid van de straat. Ze heeft het allemaal meegemaakt; il lusies en ondergang, de Blitz- oorlog, de verloedering van haar wijk, het uiteenvallen van families, de terreur van speculanten. Lou is de spil van 'Eastenders'. Rond haar cirke len de anderen. Daar is Pete, Pauline's tweelingbroer. Hij drijft een groentekraam, was vroeger een feestnummer, is nu door de jaren getemd. Den runt de pub. Hij heeft het hoog in de bol. Hij ritselt wat, kleedt zich modieus en wordt hierin opge jut door zijn vrouw Angie, die hunkert naar een hogere sta tus, welke ze nooit bereiken kan. Zij blijft, dure kleren en sieraden ten spijt, 'gewoon.' Saeed en Naima komen uit In dia en zweven tussen twee culturen. Debbie en Andy wo nen samen, heel verliefd, beter ontwikkeld dan de rest, en de wijk beschouwt hen dan ook goedmoedig als 'outsiders.' Tony en zijn zoon Kei vin ko men uit het Caraïbische ge bied. Tony is lawaaiig, gezel lig, vol grappen, maar tegelijk een gevoelige man. Een tweede spil in de serie is Dr.Legg die de helft van Al- bert Square op de wereld heeft gezet. Het prototype van de drukke, bazige huisarts die Geen Engelse serie zonder pub. In de decor-pub van 'EastEnders' is alles namaak, behalve het bier. Geheel links Pauline en haar moeder Lou. - foto vara zich geheel vereenzelvigd heeft met zijn buurt. Hij wordt zeer bemind en gerespecteerd. Dan zijn er jonge criminelen, tieners met ontwrichte levens, scharrelaars, meelopers, schatjes en hufters. Bij elkaar een stuk of twintig mensen, een dwarsdoorsnede van een volkswijk. De serie is in Engeland enorm aangeslagen. Zeker de helft van het Verenigde Ko ninkrijk kijkt minstens een maal per week. In februari van dit jaar, toen de serie een jaar gedraaid had, waren er 24 miljoen kijkers, een record. Per week rollen er 1000 brie ven binnen. 10.000 maal rin kelt de telefoon. En zoal zo vaak worden werkelijkheid en fictie door het publiek ge mengd. Als een actrice 'zwan ger', is krijgt ze babykleertjes en adviezen; als iemand een partner 'verliest', vallen de condoleances op de BBC-mat. 'Onaangename figuren' krij gen te verstaan dat ze die aar dige die en die met rust moe ten laten. Het maken van een derge lijke serie is fabriekswerk. Hart van de fabriek is produ cer Julia Smith. Zij heeft het laatste woord, 'Eastenders' is haar baby. Bijna 20 schrijvers zijn ingehuurd. Er wordt in koortsachtig tempo gewerkt. Het schema laat geen afwij kingen toe. Julia Smith kan uren vertellen over haar baby. „We hebben East End gekozen als decor omdat dit een wijk is met een multi-raciale cultuur. Het gaat om gewone mensen, kansarm, met veel werkloos heid. Elk van de hoofdperso nen is zorgvuldig uitgewerkt. Wij willen natuurlijke dialo gen en situaties. Maar boven dien geven wij op deze manier ook jonge schrijvers een kans het vak te leren. We hebben twee teams van schrijvers, elk aangevoerd door een paar oude rotten en voor de rest jong volk." De centrale figuur van 'Eastenders' (op stoel) is de oude Lou Beale (Anna Wing). Staande achter haar Pauline, ge speeld door Wendy Richard, in Nederland zeer gevierd als 'Miss Brahms' in 'Wordt u al geholpen'. - fotovara Veel acteurs komen uit East End en spreken dus hun Cock ney perfect. Anna Wing, die het vrouwelijke serpent Lou Beale uitbeeldt, ontpopt zich als een charmante flirt. Haar grote liefde is het theater. Een professional op en top. Haar 'Lou' ziet ze niet als een ver schijning die de trap afgegooid moet worden, maar als een warme volksvrouw die men moet nemen zoals ze is. Anna heeft aan talloze tv-produk- ties meegemaakt, maar heeft ook op de planken gestaan. Geboren in East End, woont ze nu in het veel sjiekere West End, maar als het kan, sluipt ze in haar vrije tijd naar haar buitenhuis in het fraaie Sus sex Downs. Haar leven heeft parallellen met dat van Lou Beale. „Mijn vader verkocht groente en vis in East End, een hoek van de winkel was bestemd voor de verkoop van kolen voor de haard. Mijn moeder vervoerde die kolenzakken zelf op een handkar. Het paard van de groente- en viskar woonde achter in ons huis, dus stonk het er altijd naar paardepoep en in de zomer waren er ver schrikkelijk veel vliegen. Mijn grootmoeder kon niet lezen, wel kende ze de Bijbel uit haar hoofd. Als ze 'tea' ging drin ken, nam ze haar eigen kop en schotel mee. Als mijn vader mijn moeder tijdens hun ver kering te laat thuis bracht, kieperde grootmoeder een em mer water om hem heen. En vrijdagsavonds gingen we een voor een in hetzelfde bad, rond een kachel. Toch hou ik van East End, toch voel ik me hier thuis. Dit is een plaats waar de mensen van elkaar houden, dit is eigenlijk mijn stekkie." Wendy Richard speelt in 'Eastenders' de lieve Pauline, die gebukt gaat onder haar dominerende moeder Lou. Wendy, bekend in Nederland als de wulpse en fraaie Miss Brahms in de warenhuisko medie 'Wordt u al geholpen?' heeft talloze Cockney-rollen gespeeld. Groter verschil dan tussen Pauline en Miss Brahms is haast niet denk baar, en dit pleit weer voor het vakmanschap van dat leger van acteurs in Engeland. Wendy heeft een bizarre hob by: zij verzamelt kikkers en heeft daar al 400 stuks van.'Ik heb kikker-zeepjes, en kikker sieraden, kikker-theepotten en kikkers op mijn badhand doeken, ik heb zelfs een vlie gende kikker op de plee." Susan Tully, 19 jaar, speelt een 16-jarig moedertje, maar wekt in levende lijve de in druk eind 20 te zijn. Geboren in East End geeft ze de ver slaggever een college Cockney. „Oorspronkelijk een dievetaal. Op de markt konden dieven en helers zo rustig met elkaar praten terwijl een bobby in de buurt er niets van verstond. Ik hou van East End," zegt ze, „Hier heb ik geboren, hier wil ik altijd blijven. Hier wonen mijn vrienden, hier zijn mijn waarden, nergens anders is het zo goed." boor Ton Boender havenkroeg, ver na mid- "Hcht. De penetrante geur 11 volle asbakken en ver haald bier. Achter de piano morsige zanger wiens ge- evotendcels schuil gaat scheve pet, een on- delijk baardje en blauwe rettenwalm. De zanger is a, maar klinkt zwart. ^Ven nadat hij inzet ver- j®' het ruzieachtig geroeze- *s van zeebonken, hoeren kleine criminelen. De JWe intensiteit en hartver- «urende schoonheid van de posities van de zanger lij— he condensdruppels op de hvolle bier- en whiskeygla- v» h® kroeg extra glans te ^^chien is de carrière van 36-jarige Amerikaanse bmm componist en acteur Waits niet precies zo be- J, maar het moet er toch ',°p lijken. Wel vormt de mtelijke wereld van trot- tje^l°uche bars de inspi- het on voor veel nummers in „omvangrijk repertoire st Chroniqueur van achtleven, van de zelf kant, zo staat hij te boek. Inmiddels is hij een gevierd artiest. Zo speelde hij vorig jar tijdens zijn Europese toernee acht keer voor een uitverkocht Dominion Theatre in Londen (8 x 2300 toeschouwers en wa ren zijn vijf concerten in Ne derland, onder meer in het Concertgebouw in Amsterdam en in de Rotterdamse Doelen, weken van tevoren uitver kocht. Zondagavond zendt de VPRO-televisie een helaas slechts veertig minuten du rende registratie van een con cert van Waits uit, dat in 1983 in Canada is opgenomen. De eerste lp van hem da teert uit 1973: Closing Time. Een jaar later, als zijn tweede lp The Heart of Saturday Night op punt van verschijnen staat, wordt de in Californië geboren zanger al geïnter viewd door Constant Meijers van Muziekkrant Oor. Waits trad tot dan voornamelijk op als voorprogramma van ar tiesten als Frank Zappa, Billy Preston en Charlie Rich. „Het liefst zou ik nachtclubs doen. Daar kom ik het beste tot mijn recht. Maar om in een grote hal na te streven wat iemand als Zappa probeert te bereiken, is natuurlijk een uit- "daging, een goeie ervaring. Met name voor een solo-ar tiest Het verschaft een uitste kend gevoel als je in staat blijkt te zijn een publiek tot luisteren te dwingen. Maar wie weet, op een goede dag", tekent de Oor-redacteur op uit Waits' mond. Profetische woorden, zo blijkt achteraf. Die goede dagen voor Waits Tom Waits. hebben toch lang op zich laten wachten. Hij maakt sinds '73 weliswaar vrijwel jaarlijks een elpee, maar hij geniet des ondanks in slechts kleine kring bekendheid. Hij bewon dert de schrijvers Jack Ke- rouac en Charles Bukowski enorm. De neerslag daarvan is op veel van zijn op bebop, jazz en blues geïnspireerde num- - foto wea mers te horen. Nogal wat songs bestaan uit dan weer ro mantische, dan weer cynische of humoristische en intelli gente teksten, die met begelei ding van een enkel instrument worden voorgedragen. Tom Waits trad in Neder land voor het eerst op in 1976. Een jaar later trad hij op in de RAI voor een handjevol toe schouwers. Pas in 1981 trok hij een 'volle bak' in Muziekcen trum Vredenburg in Utrecht. Begeleid door een bassist en een saxofonist wist hij met een weergaloos concert de sfeer van een rokerige nachtclub op te roepen in de kille muziek- hal. Het niveau van dat optre den werd echter nog overtrof fen door de concerten die Waits vorig jaar gaf, toen be geleid door een vijf man sterke band. Met die musici bleek hij met name het afwijkende, meer experimentele karakter van zijn laatste twee alom be jubelde lp's Swordfishtrombo- nes (1983) en Rain Dogs ('85) perfect uit te kunnen voeren. Te verwachten is dat in de uitzending van zondagavond een 'dwarsdoorsnede' van de acht daaraan voorafgaande' platen te zien en te horen is. In een aankondiging van de VPRO was onlangs te zien dat Waits zich, zoals in 1981 in Ne derland, in het uit te zenden concert laat begeleiden door een sax en een bas. Op zoek naar The Heart of Sunday Night, in dit geval. Tom Waits in concert, zondag, Ne derland 2, 23.19 uur. DIT STUKJE gaat niet over Europa-tv, want Europa-tv heeft nooit be staan. De landen die mee deden waren Portugal, Ita lië, Ierland, West-Duits- land en Nederland. Dat zijn, op West-Duitsland na, onbelangrijke landen in het Europese geheel. Europa-tv was een hersen schim. We moeten ons cul tuurgoed beschermen te gen de commercie, werd er geroepen. Maar uiteinde lijk dreef Europa-tv geheel op sport en het poppro gramma 'Countdown'. Het enige gevolg van dit onza lige avontuur is dat 'Countdown', zeer populair in Portugal, een geslaagde lancering kreeg en voor taan op Music Box (en over een paar maanden op Su per Channe) te zien zal zijn. Het basisidee was de Euro pese Gedachte. Daar word je even stil van, maar net als bij de kerstgedachte trekt niemand er zich iets van aan. De Europese Ge dachte is hoogstens een af- sraak tussen multinatio nals om om de beurt per ongeluk afval in de Rijn te dumpen. Je kunt er geen tv-zender op laten draaien. Nederlandse tv-kijkers hebben geen boodschap aan de Europese Gedachte. We zijn een klein land en dat willen we zo houden. Onze kabel bulkt van de buitenlandse zenders, we willen ze allemaal hebben, maar als het nieuwe eraf is, kijken we weer gewoon naar Nederland. De popu lairste programma's in ons land zijn 'Wedden dat', Zeg 'ns AAA' en 'Dossier Ver hulst'. We willen Neder lands horen, we koesteren ons nationale beroemdhe den. Wij willen Carry Tef- sen, of ze nu reclame maakt voor de VARA-Gids of voor Nutroma. Robert Redford en Don Johnson zijn geliefd, maar in Nederland worden de dames pas echt opgewon den door de wilskrachtige blik van Derek de Lint. Nederland Muziekland in plaats van Engelse video clips, Lee Towers in plaats van Frank Sinatra. Tineke praat en lacht op z'n Hollands en haar pro gramma haalt hoge cijfers. Ze maakt grote blunders, maar dat geeft niet, ze is 'eigen'. Ze toonde ooit een foto uit een roddelblad, dat door middel van een truc foto Liz Snoyink en Tim Krabbé met elkaar had la ten trouwen. Gemeen hè, zei ze, maar ze noemde niet de naam van het blad, ter wijl dat toch de leukste in formatie was. De vorige keer vertelde Ti neke dat het zo vreemd was dat Marga Bults voor Nederland naar het Euro visie Songfestival mag en niet een echte ster als Anita Meyer, Annie Schil der of dat meisje van Pus sycat. Ze veegde de vloer aan met de jury. Deze week moest ze alles her roepen. De echte sterren waren niet gevraagd of wilden niet. Kennelijk had Tineke de eerste keer hele maal niet geïnformeerd bij de jury. Daarover zei ze niets en ze vermeldde ook niet wat haar tot deze cor rectie had gebracht. Tineke probeert een on derwerp niet evenwichtig te brengen door ook even te infomeren bij de tegen partij. Ze is gewoon een buurvrouw die komt bin nenvallen en haar hart uitstort. Daarom houden we in Nederland zo van haar. Als een vrouw ver telt dat ze triest afscheid moest nemen van een door haar verzorgd, gehandi capt kind, doet Tineke geen moeite ook even de stichting te spreken te krij gen die het voogdij - schap over het jongetje heeft. Tineke is spontaan en houdt van spontane bij - dragen, ook al gaat het om een gore kroegmop. Woensdag vertelde voert- baller René van der Gijp er eentje, aangespoord door zijn vader en zijn oom, ook voetballers. „Renè heeft nog een leuke uitsmijter", zei de oude Van der Gijp trots en René vertelde een mop over een man die twee keer in de kroeg een rondje gaf voor de hele zaak, om dat hij zoveel geluk had gehad. Als hij voor de derde keer weer alle gas ten tracteert, wordt ge vraagd wat er aan de hand is. René van der Gijp: „Hij zeg, wat er nou gebeurt, hij zeg, ik maak een wip met mijn vriendin, hij zeg, wat er nou gebeurt, valt er plotseling een steen naar beneden, hij zeg, hij zeg, recht op m'n kont. Maar waarom geef je dan een rondje voor de hele zaak? Nou, hij zeg, ik heb vrese lijk geluk gehad, als die steen vijf minuten eerder was gevallen, hij zeg, dan had ik 'm op m'n kop ge kregen". Zoiets kan alleen op de Ne derlandse televisie. Zeg nou zelf, dit staaltje van hoogstaande Hollandse humor zou het op Europa- tv nooit gehaald hebben. AMSTERDAM - Etherpiraten blijken steeds vaker betrokken bij de produktie van de honderdduizenden illegale muziekcas- settes die jaarlijks in de handel worden gebracht. De Opsporingsdienst van de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra heeft bij ver schillende piraten ontdekt dat er moederbanden voor casset tes in de studio werden ver vaardigd. Het aantal markt- controles zal nu worden opge voerd. Volgens woordvoerder Ro nald Mooij van de dienst zijn er, omgekeerd, tijdens onder zoeken naar deze fraude ook personen aangehouden die be trokken bleken te zijn bij de etherpiraterij. De markt wordt beheerst door de illegale Top 40 'musi cassettes', aldus de Neder landse Vereniging van Produ centen en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI). „Wat jaren geleden begon als een hobby van enke len, is uitgegroeid tot een zeer omvangrijke fraude. Op blanco cassettes van gerenom meerde merken (opvallend vaak TDK) wordt het meest hitgevoelige Top 40 materiaal vastgelegd." Volgens de NVPI is het niet toevallig dat etherpiraten steeds vaker bij die fraude zijn betrokken: „Ze hebben er de apparatuur voor en ze weten ook hoe ze daarmee moeten omgaan." Behalve bandjes met hits worden er ook cassettes ge maakt van verzameld werk van Nederlandse artiesten. Uit de geluidskwaliteit blijkt een professionele produktie. De etherpiraten spelen ook een belangrijke rol bij de promo tie. Ronald Mooij„Je kunt op dat op de radio zelf horen." De verkoopprijs van de illegale cassettes ligt rond de 12,50. Ze worden verkocht via niet- tradtionele kanalen: coffee shops, kappers, sigarenzaken en benzinestations, aldus de NVPI. DENB HAAG (ANP) - De Martinus Nijhoff-prijs 1987, groot 7.500 gulden, is Kees Mercks toegekend voor zijn vertalingen van moderne Tsjechische literatuur waar onder werk van Vaculik, Crü- se, Grapek en Hrabal. Dit heeft het bestuur van het Prins Bernhard Fonds vrijdag meegedeeld. De toekenning geschiedde op advies van een jury, waarin zaten: Henriëtte Sehatz, Fer dinand van Ingen, Arthur Langeveld, Hans van Pinxte- ren, Fokke Procée, Piet Schrij vers en August Willemsen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 29