EL Vo 'Je kunt overal ter wereld zó aan de Bij de ma heersen m de hyen dejakhah Pianostemmer Toon Küttschreutter na veertig jaar uit het vak ZATERDAG 29 NOVEMBER 1986 Eigen rayon Gezelschappen Loodsboot Gedreven Sirtaki BERT VAN VELZEN ZATERDAG 29 NOVEI Zonnestralen Sterke wortels Let is een van die ondergewaardeerde beroepen, pianostemmer. Toon Küttschreutter, vermaard pianostemmer in Breda en omstreken, heeft het vak veertig jaar met hart en ziel beoefend. In concertzalen, huiskamers en studio's, maar ook in hotels en restaurants her en der in de wereld. In Griekenland, Spanje en op de Antillen. Toon Küttschreutter heeft zijn stemhamer altijd bij zich. Want ondergewaardeerd of niet, aan pianovakmensen is overal een nijpend tekort. „Ik kon overal ter wereld zó aan de slag". Het plan om het vak aan de Costa Blanca voort te zetten gaat helaas niet door vanwege arthritis aan zijn rechterhand. Toon en zijn vrouw Elly gaan er wel wonen. door Hans Rooseboom Het spijt Toon Küttschreutter wel eens dat er voor het handwerk van de pianos temmer zo weinig publieke waardering bestaat. „Een paar jaar geleden ben ik eens naar het Koningin Elizabeth Con cours in Brussel geweest. Tussen de fi nalisten in komt telkens de pianostem mer het podium op om het instrument perfect bij te stellen. Later zie je dan op de televisie de aftiteling. Alle medewer kers passeren de rol. Geluidsmensen. Belichtingspersoneel. Iedereen. Maar de belangrijkste man staat er niet bij. Dat zou toch eigenlijk wel leuk zijn". Het belangrijkste misverstand dat wijd en zijd over het vak van pianostemmer bestaat is het denkbeeld dat hij 'alleen maar' stemt. Dat een stemmer slechts hoeft te beschikken over een feilloos gehoor. Uit de beginjaren van de car rière van Toon Küttschreutter blijkt wel dat dit idee een fabeltje is. „Ik ben in 1946 begonnen bij de firma Rijk en De Lange in Rotterdam. Als volontair op de werkplaats. Het kastenwerk, het technische werk. Politoeren heb ik daar geleerd, dat hoeft tegenwoordig niet meer. Alles leerde je daar, en je werd er verrot gescholden. Tegenwoor dig bestaan er opleidingsscholen voor ons vak. Maar vroeger was het gewoon de harde leerschool in de praktijk. Je moest een hele hoop onder de knie krijgen voordat je 'de deur uitging'. „Pianostemmer wil namelijk niet alleen zeggen: stemmen. Je bent pianotechniker. Je moet alles van het binnen- en buitenwerk van het instrument weten, want je moet ook alles kunnen repareren. En neem van mij aan dat het technische binnenwerk van een piano of vleugel een ingewikkelde zaak is. Dat bestaat uit honderden onderdeeltjes, die nauw naar elkaar luisteren. „Toen ik dat allemaal onder de knie had, ben ik de deur uitgegaan. Zo noemden wij dat. Dat wil zeggen de buitendienst in. De firma Rijk en de Lange leverde namelijk instrumen ten aan heel Nederland, plus de bijbehorende stemmers voor het onderhoud. Het land was opgedeeld in rayons. Mijn rayon was Zeeland, Brabant en Limburg. „In die jaren, ik spreek van 1947-1948, had je natuurlijk nog geen auto. Dus je ging met de trein naar bijvoorbeeld Eindhoven, en je huurde daar een fiets. En zo ging je je klanten langs. En je bleef ergens overnachten, want dat ging allemaal niet op één dag. „De firma Rijk en De Lange was indertijd DE zaak van Nederland. De aristocratie kocht daar zijn piano's. De familie Philips bij voorbeeld behoorde tot onze beste klanten. Anton, Frits en Otte en al hun connecties. Die hadden allemaal vleugels staan. Steinway na tuurlijk, wantje had toen nog geen Yahama. „Dr. Anton Philips had zijn eigen concert zaaltje thuis. Je werd daar als stemmer trou wens buitengewoon goed behandeld. Die mensen speelden allemaal zelf piano. Dat hoorde gewoon bij je opvoeding. Dat is trou wens nog steeds zo: hoe hoger je komt, des te vriendelijker word je behandeld. Het betere publiek daar heb je nooit geen last mee. Net als met de mensen die heel goed spelen. Die doen nooit moeilijk. „Dat is wel eens anders. Ik kom ook wel eens ergens binnen, en dan is het: Stemmer, wilt u koffie? En dan slaan ze quasi vakkun dig twee tonen op de piano aan. Deze en deze toon daar ben ik helemaal niet tevreden over, zegt zo'n mevrouw. Goed, zij haalt koffie in de keuken. En ik 'stem' ondertussen zoge naamd die twee tonen even. Komt ze terug, slaat diezelfde tonen aan en zegt: zo is het he lemaal goed. Ach je maakt zoveel mee, de mensen willen graag interressant doen". Het vak van pianostemmer bracht Toon Kütt schreutter niet alleen nij particulieren thuis. De instrumenten van een grote firma als Rijk en De Lange vonden ook elders hun bestem ming. Toon Küttschreutter: „In die tijd vlak na de oorlog was er een groot gebrek aan vleu gels. Die waren namelijk allemaal door de Duitsers gevorderd en nooit meer teruggeko men. Dus er was een enorme vraag naar huur- vleugels. Vooral door reizende revue- en caba retgezelschappen, zoals de Sleeswijk-revue. En ik zat in de buitendienst, dus dat bete kende dat ik altijd mee moest waar die gezel schappen heengingen. „Of neem het befaamde Nederlands Ka merkoor onder leiding van Felix de Nobel. Dat was helemaal leuk. Dat was een a capella- koor, die zongen dus zonder begeleiding. Maar ze hadden wél een vleugel nodig alleen maar om vooraf een akkoord aan te slaan voor het koor. En die vleugel moest speciaal daarvoor gestemd worden. „Onze firma had ook een grote naam in de internationale concertwereld. Dus als er een grote pianist in Nederland was, moesten wij aantreden. Natuurlijk niet in het Concertge bouw, die hebben hun eigen vleugels. Maar als Stefan Askenase, ik noem maar iemand, moest optreden in Vlissingen, Venlo of Maas tricht, dan reisde je daarheen, met de vleugel mee. En dan trok je echt tijd uit voor je werk. Technische controle (mechaniek, pedalen), stemmen en intoneren (het bijstellen van het vilt op de hamertjes). Dat luisterde heel nauw, want je moest weten wat die man of vrouw ging spelen. Voor Mozart intoneer je een vleu gel heel anders dan voor Rachmaninov. Daarna was het achter het podium wachten tot de pauze. Dan nogmaals het instrument verzorgen en dan kon je naar huis. In die ouwe tijd kreeg je dan een knaak." Toon Küttschreutter spreekt nog steeds over zijn Rotterdamse tijd. Een havenstad, dat be tekent het aan- en afmeren van schepen. Ook passagiersschepen. „Zo heb ik ook bij de Holland Amerika Lijn gewerkt. Dat was wel niet mijn rayon, maar je moest wel eens voor elkaar invallen. Die grote luxe schepen, ik spreek nu van de jaren vijftig, die hadden piano's aan boord. De Nieuw Amsterdam wel een stuk of twaalf. Zo'n schip lag één dag in Rotterdam. Ging je 's morgens om acht uur aan boord om dat karwei te klaren. Om vier uur 's middags werd het schip 'verhaald', zo heette dat. Van de wal getrokken en de Nieuwe Waterweg opge sleept. Maar ik was nog lang niet klaar met die twaalf piano's. Dus werd ik al stemmend het zeegat uit gesleept. Het is voorgekomen dat ik op volle zee op de loodsboot moest stappen om weer thuis te komen". Op een gegeven moment vond Toon het werken in dienst van een baas welletjes en be gon voor zichzelf. Vanaf 1968 was zijn stand plaats Breda. De pianostemmer als vertrou wensman. „Als je als pianostemmer lang bij mensen over de vloer komt", zegt hij, „vertellen ze je op den duur alles. Je leert de gezinnen ken nen. Je ziet de kinderen opgroeien, ze gaan het huis uit, de oudste zoon neemt de piano mee, en daar stem je ook weer. Je draait hele maal met zo'n familie mee. „Er zijn ook oude mensen, die helemaal niet meer kunnen spelen, maar die wel ieder half jaar de stemmer laten komen, voor een beetje aanspraak en voor de gezelligheid. „Er was een oude mevrouw die al jaren ru zie had met haar enige dochter. Ze zagen me kaar nooit meer. Bij die dochter stemde ik de piano. Die oude mevrouw kocht toen een oud wrak van een piano, die ik moest komen stem men. Alleen maar zodat ik drie maal per jaar verslag kon komen uitbrengen over haar dochter en kleinkindertjes. Toen ik daar ach ter kwam besloot ik voortaan gratis bij haar langs te komen. Die piano van haar was trou wens helemaal niet meer te stemmen. „Heel belangrijk is je betrouwbaarheid als stemmer. Je komt tenslotte bij iedereen bin nen. Mensen laten je vaak alleen achter met geld en de sleutel. Terwijl je heel makkelijk een lijst van kostbare spullen zou kunnen ma ken, of foto's van deur- en kluissloten zou kunnen nemen. Maar ze vertrouwen je". Toon Küttschreutter kun je rustig een gedre ven pianostemmer noemen. Hij verzet geen stap zonder zijn tas met spullen. De ervaring heeft hem namelijk geleerd dat er overal men sen om zijn diensten en zijn vakkennis zitten te springen. „Een pianostemmer kan overal ter wereld zó aan de slag. Er is een enorme vraag naar. Australië, de Verenigde Staten, we konden zó „Pianostemmer wil namelijk niet alleen zeegen: stemmen. Je bent 'pianotechniker'. Je moet al les van het binnen- en buitenwerk van het instrument weten, want je moet ook alles kunnen repare ren." - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Toon Kiittschreutter in zijn huiskamer bezig met zijn dagelijks werk op een onalledaags instrument: een kostbare Engelse tafelpiano uit 1820. - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP De man met de hamer komen. Ik was eens toevallig op de Antillen, in 1968. Daar ben ik ingevallen voor een pia nostemmer die ziek was geworden. Er was daar in het hele Caribisch gebied maar één stemmer. Dat was een Dominicaan, die kwam overvliegen naar Curaqao, naar Aruba. Die man vloog alle eilanden af. Ik heb daar pia no's gestemd voor de radio en voor de televi sie. Of ik daar niet had willen büjven? Ach, het zijn maar kleine eilandjes, en eerlijk ge zegd, die Nederlandse kolonie daar, dat zijn nog van die echte kolonialen. Nee, dan liever Spanje, waar we al jaren een appartement hebben, en waar we nu ook permament gaan wonen. „Ik heb altijd mijn spullen bij me, overal. Waar we ook komen op vakantie, de tas gaat mee. Want overal staan piano's, en die zijn meestal ernstig ontstemd. In Joegoslavië, Griekenland, noem maar op. Zodra ik ergens binnenkom, in en hotel of restaurant, zie ik meteen: daar staat er een. Dat is het eerste waar ik op let. Ik vraag er nooit geld voor. De mensen zijn meestal zo dankbaar dat er altijd wel een gratis maaltijd of overnachting inzit. Natuurlijk ben ik daar ook wel een beetje op uit. „We waren een keer in Griekenland. Daar stond een oude piano, die heb ik helemaal in orde gemaakt. Die mensen waren dolblij. Hoeveel het kostte, vroegen ze. Ik wilde er na tuurlijk niets voor hebben. Ik ben er ook nog op gaan spelen. De sirtaki. Dat is een reuze feest geworden. De hele buurt kwam dansen. Toen kregen we van die mensen nog een mooi wandbord aangeboden. En toen we vertrok ken zat daar zo'n oude patriarch op een pleintje ouzo te drinken. En die man legt zijn hand op mijn hoofd en zegt 'God bless you, Antonio'." Al een jaar of zeven wonen Toon en Elly Küttschreutter een gedeelte van het jaar aan de Spaanse kust. Ook daar hetzelfde verhaal. Geen stemmer te vinden tussen Alicante en Valencia. „Er wonen daar ontzettend veel mensen uit de horeca, oudere mensen, allemaal met een zeg maar kosmopolitisch verleden. Bijvoor beeld veel mensen die overal ter wereld bij de Shell hebben gewerkt. Wat denken die men sen: ik ga niet in dat kikkerlandje wonen. En er vestigen zich steeds meer Nederlandse be drijven in Spanje. Dat land komt helemaal uit zijn isolement sinds de vestiging van de demo cratie. Koning Juan Carlos is een zeer gezien figuur. „In de loop der jaren hebben wij (mijn vrouw Elly met haar talenkennis regelt dat al lemaal telefonisch vanuit ons appartement in Benidorm) een klantenkring opgebouwd van zeventien nationaliteiten. Ik moet daarbij zeg gen dat ik in Spanje veel connecties had, om dat ik 22 jaar gewerkt heb in het zeeliedente huis Stella Maris in Rotterdam. Daar kwamen ook veel Spanjaarden. Ik was daar muziek meester. Achter de piano, want ik speel zelf ook graag. Je kunt wel zeggen dat de piano mijn hele leven is. Stella Maris was overigens een begrip in die tijd. Koningin Juliana is er nog een keer geweest". Spanje is zoals gezegd een gat in de markt voor een stemmer. „Het is wel voorgekomen dat ik eventjes vanuit Nederland op en neer naar Alicante vloog om daar mijn werk te doen. 'The Flying Tuner' noemen ze mij daar. Dat stond een keer in The Costa Blanca News". De bedoeling was dat Toon Küttschreutter zijn carrière aan de zonnige kusten zou voort zetten. Maar de voor een stemmer onontbeer lijke rechterhand is afgekeurd wegens gi wrichtsontsteking. Voor Toon zit het er dl op. Zoon René draagt er zorg voor dat het werk onder dezelfde naam in Nederland door gang vindt. Toon Küttschreutter speelt terwijl echtgenote Elly toekijkt: dat de piano mijn hele leven is. ,Ik speel graag. Je kunt wel zeggen - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Vergissen we ons, zien we een mildheid verschijnen op het doorgaans norse van de Russische beer? Het hamburger-imperium van McDonald (omzet 10 miljard dollar per jaar) werd op de Sov jet-televisie in 'Internationaal Panaroma' positief doorgelichi, waarna de mening heeft postgc- vat dat binnen afzienbare tijd de burgers van Moskou, Lenu. grad, Kiev en Odessa de tanden in het moeras van de Big Mac zullen kunnen laten zinken. Er zouden ook honderd nederzet- tingen van Pepsi-dochter Piza Hut over de Sovjet-Unie wor den verspreid. Ér kan verder weer iets gemakkelijker gedroj. ken worden (een grote kruis- tocht tegen de drank is vastge lopen in de mist) en een buiten, gewoon nuttig gebleken deel van de zwarte markt zal wor den gelegaliseerd. Dat laatste ia even verbluffend als de afschaf fing van het celibaat door de Kerk van Rome. oor het eerst in de gesc killers van de maffia in Pak Na de geruchtmakende ont eerste grote maffia-baas uit misdaadorganisatie een har macht van de maffia is ong( wapens en heroïne, alles gat blijven de maffia-bazen de 1 idan tachtig procent van alk maandelijks een bedrag aan over de brug komt ziet in h< weggeslagen door een bom van de maffia heeft in een p dit jaar al bijna negentig do zo groot is, eenzelfde aantal een militaire regering bestui Nicolosi van het Siciliaanse Gerard Kessels, correspond serie naar Palermo, de hooft geterroriseerde stad. Wat is er aan de hand? Ii dit, in onze eigen gematigde zo druilerige en winderige seüoa stel ik me voor dat het op di Prospekt Nevsky helemaal niet te harden is. Alhier klagen w steen en been over doorglim andermans problemen, maai daar rept de burger zich m huis op het bonkwerk van li staatsschoenlapper. Onder bontmuts schuilt een zwarte marktkuif, want de staalskap pers knippen te zeer naar voorschrift en met ambtelijk onverschilligheid. Thuis is t niet zelden ruzie, die op dui velse wijze wordt uitgelo! door de inwonende grijsaar Nikolai Gargantojajemski, (1 zich meermalen per avoni dronken in zijn slobberend lange onderbroek, soms zin gend, soms tierend, via de huis kamer naar het pelijk toilet begeeft, waar li achter dun behang, harde den laat en zijn laatste n telt. In deze zwarte mist va lende gaan zich nu enkele nestralen boren. De kwalil van het dagelijkse leven worden verbeterd. Naar Hongaars voorl zullen er ook in de Sovjet-Ui familiebedrijfjes gedreven gen worden. Dat is, vol) Sovjetologen die ik heb ge pleegd, „een ideologische verschuiving". Aangem wordt dat staatsloodgieters staatsbehangers, ambti kleermakers en obers die wi dig de mantel dragen van s commissies, door de zweept van het persoonlijk winstbej veranderen van nurksen in dellen van zorgzame wellevi heid, die niet langer de hor: serveren in vliegende scholt Zodra de kleermaker zijn au tenaarlijke onverschilli| laat varen zal de juten aan pelzak niet langer de hoow bron van zijn inspiratie af Waar de staat tot nu toe It mag de familie zaken doen. Nog een zonnestraal ia mist: sedert enkele maandt' de staat in 37 Sovjetstede:, welijksmakelaar geworden is nu niet eenvoudig om huwbare man tegen het lf lopen. Er staan nog tactadvertenties in de Pravda en de officiële So1! moraal heeft grote vet*' schap met de ang: preutsheid van het Roomse Leven. De staat vt zich, na jarenlange intent batten, geroepen om iaJ' welijksmarkt te treden de alleenstaande Sovjetburi van 30 tot 40 jaar oud af tien vrouwen voor mannen. De Sovjet voelen zich daardoor ooit als een godsgescl nya en Olga, mooie in vrouwen van tegen de lieten zich inschrijven a huwelijksbureau Pjatnit straat 40 en vonden de overheerst door antifet sche chauvinistische Misschien kunnen gaan zoeken bij de vl waaruit de Big Mac g' wordt. Door Gerard Kessels Een moeder: „De beste van de stad verdedigen de het grote proces. Maar ik advocaat kunnen vinden eis tot schadevergoeding moord op mijn zoon". Een onderzoeker: „Ik heb m< bankwereld moeten verdiep geen enkele professor van de me wilde helpen met een stut wijze waarop de maffia zijn ge Palermo. Op het éérste g stad zoals alle andere. Vriend sen, druk winkelend en prate: gehuil van zwaar bewapend die een rechter of hoge politi het andere einde van de sta wordt nauwelijks nog gehoort heeft geleerd met de maffia t zich aan te passen. Bij moor straten en op de pleinen van volle centrum heeft nooit iema zien. Niets horen, niets zien, motto. Vooral de laatste vijf jaar s bloed in Palermo rijkelijk. Het van de heroïne-hanael heeft de regels die bij de 'oude maffia' i in de prullenbak doen verdwijr roman van de grote Siciliaans Guiseppe Tomasi di Lamped schuwt een mafioso van tie o pel: „Wij zijn nog de luipaarde wen; maar die ons op zullen v de jakhalzen, de hyena's". Italië is er op een vakkundige geslaagd het terrorisme van de gades uit te roeien. Met de n dat echter niet. Carabinieri-gei berto Dalla Chiesa, een formiti tieman, die de strijd tegen de gades met veel bravoure had g beloofde een even harde aanpi georganiseerde misdaad toen h als prefect van politie naar kwam. Na drie maanden werd al vermoord. „Het terrorisme", zegt de on Umberto Santino, „was iets tij had weinig steun. Maar maffia ciale en economische macht n wortels in de Siciliaanse gesel De maffia, meent Rita Costa van een vermoorde officier va „is haast niet uit te roeien. De hier geboren". De maffia is ontstaan op liaanse platteland waar de grot ren de dienst uitmaakten. Een gezag, een staat, was er niet. De regeerde met behulp van kracl vrijbuiters en beulsknechten. Sc een van hen zoveel invloed dat I beurt de landadel weer terrorise Ook in Noord-Italië, in Lo kwam dit verschijnsel vanaf de eeuwen voor. Maar in het noo dween deze 'braveria', krachtpi de vorige eeuw weer omdat de kers er een sterke, correcte, sta den. De 'braveria', waaruit de maf streeks is voortgekomen, ha zich echter op Sicilië omdat h "°°it een krachtig centraal gez< De feodale verhoudingen met h grootheden bleven. De staat bij •ets vreemds en vijandigs. „Een dig en wijs bestuursambtenaar die niet corrupt was en weigerc n voor de druk van de m werd óf geïsoleerd óf uitgeslote wezensvreemds. De overplaatsi 'Jd en misschien zelfs nu nog h van de maffiose macht geweest ambtenaar die het spel niet m spelen schrijft de Siciliaans Leonardo Sciascia.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 18