Betico Croes een plattelandsjongen met internationale allure Indonesië kan ongestraft mensenrechten schenden Grote verwarring over Reagan's buitenlands beleid o even..L UITBLAZEN All the preside 'Zoveel- de-man' ROL VAN NEDERLAND IS OPPORTUNISTISCH, HYPOCRIET EN DUBBELHARTIG Deetman stemt in met plan CDA-WD voor het onderwijs Opel Omega ai destemcoi vriennEf-ï 9raa9 in de geschi nier d ,ke Uncle Sam die een stë Zulk"aar de jaren negentig looc roemruchte pagina's vergete DONDERDAG 27 NOVEMBER 1986 PAGINA; KON NORTH ALLEEN MILJOENEN DOORSLUIZEN NAAR CONTRA'S? - DONDERDAG 27 NO WIM KOCK ER WAS ooit een mi nister die ons voorre kende dat als we per Nederlander een bedrag - niet eens zo'n geweldig groot bedrag - in 's lands schatkist zouden storten het land in één klap uit de geldzorgen zou zijn. Een aantrekkelijk idee als alterna tief voor de jaren van loonmati ging die de minister in het ver schiet zag üggen. Zoals dat wel eens meer gaat met een toeval lig opkomende, volstrekt onbe nullige en geen enkel verband met de dagelijkse gang van za ken houdende herinnering, wilde ik plotseling per se weten welke minister dat was geweest. Zulke bevliegingen kosten tijd, maar in het redactiearchief werken aardige, behulpzame en kundige meiden die me al bij naam groeten voor ze me kun nen zien. Dat komt omdat ik, voor ik de deur open, altijd met de ring aan m'n vinger tegen de deur tik. Ik schijn de enige te zijn die dat doet. Elders in het bedrijf heeft iemand een bordje 'Binnen zonder kloppen' op de deur hangen, maar ik kan het niet laten. Oorspronkelijk mag klop pen een gebaar van beleefdheid of nederigheid zijn geweest, een manier van belet vragen en een mondig mens anno 1986 vraagt geen belet. Hoogstens bij de koningin omdat het de enige manier is om langs de mare chaussee te komen. Ik vind evenwel dat er nog een andere reden is om te kloppen voor je een vertrek binnentreedt, ook al is dat een kantoorruimte. Ook op z'n werk heeft een mens recht op privacy. Hij/zij moet dat recht ook kunnen praktiseren. Als hij/zij jeuk heeft moet hij/zij zich kunnen krabben, om het zo maar eens te zeggen. Met de klop op de deur kondig je je binnenkomst aan en geef je degene die je gaat bezoeken de gelegenheid de krabbende hand onder de bloes vandaan, de peuterende vinger uit neus of oor te halen of hoe dan ook snel een waar dige houding aan te nemen. Het redactiearchief in dus. Was het Boersma? Zijlstra? Ne- lissen? Nee, het moest een an der geweest zijn. Zo kwam ik bij het mapje Roolvink terecht. Bauke Roolvink, minister van Sociale Zaken en Volksgezond heid in het kabinet-De Jong (1967-1971), overleden in 1979. Een verrassend dunne map voor een minister van Sociale Zaken. Het moet een sociaal rustige tijd zijn geweest. Wel wat strijd over loonmaatregelen ter beteugeling van de inflatie, maar ook 'de beste wet op het minimumloon die Europa kent.' Mooie tijden, maar dat betekent niet dat er niets te kla gen viel. Uitgedaagd door een we duwe met vier kinderen (de bij standsmoeder bestond zeker nog niet?) ging Roolvink op een maartse zaterdagmorgen van 1971 met haar boodschap pen doen in de supermarkt. Hij duwde haar karretje, maar keek tegelijkertijd nauwlettend toe wat ze insloeg voor de komende week. Het ging er de weduwe immers om de minister aan het lllllllllllllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllr- .öBi ACHTERGROND T5 verstand te brengen dat het le ven veel te duur geworden was. Ze moest rondkomen van 900 gulden schoon in de maand waar eerst een huur van 110 gulden afging. De boodschappen in de su permarkt kostten 37,55. Bij de slager kwam er nog 20,52 bij en de groenteman incas seerde 18,42. Samen ƒ76,49. De weduwe schatte verder dat ze 20 gulden per week kwijt was aan de melkman, zodat ze op een bedrag van tegen de 100 gulden per week zat voor le vensmiddelen. De minister liet de begelei dende journalisten weten niet erg onder de indruk te zijn ge komen. „Het leven is duur, maar het regeringsbeleid is goed", sprak hij. Het commentaar dat de krant wijdde aan Roolvinks winkelwandehng is ook in het archief bewaard gebleven. De commentaarschrijver zag er een verkiezingsstunt in. „Minister Roolvink heeft er meer kaas van gegeten hoe je je zaak moet verkopen dan hoe je moet inko pen." Er waren parlementsver kiezingen in het voorjaar van 1971. Hét bezwaar van de com mentaarschrijver gold echter het feit dat Roolvink niet op pad was gegaan met iemand met een écht smalle beurs. De weduwe had een inkomen van 900 gulden schoon in de maand en dat was in 1971 redelijk. Daarbij kwam dat haar huur met 110 gulden uitzonderlijk laag mocht heten. Er waren, al dus het commentaar, maar ge noeg mensen die met minder moesten rondkomen en een huur betaalden van rond de 200 gulden per maand. „En dan hoeft men", aldus het com mentaar, „nog niet eens aan de minimumloontrekkers te den ken, die met niet meer dan 600,- 'vuil' naar huis komen." Het waren de cijfertjes die me troffen in dit verhaal. Een minimumloon van 600 gulden bruto. Levensmiddelen voor vijf personen voor een hele week voor nog geen 100 gulden. Huren van 110 en 200 gulden. We kennen de verhalen over een pakje sigaretten voor een kwartje en een borrel van vijf tien cent. Maar dat was voor de oorlog. Langgeleden. 1971 ech ter lijkt pas gisteren. Het anti-inflatiebeleid van minister Roolvink en diens di recte opvolger heeft niet veel geholpen, mogen we constate ren. En verder gaf het mapje- Roolvink geen uitsluitsel over de vraag of hij het is geweest die ons destijds het idee aan de hand deed van 'zoveel-de-man' om 's lands geldnood in één klap te lenigen. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie drs J.H.M Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda, 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Postadres: Postbus 65. 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14. 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ®01650-37150 Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand, 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, j 1,80 per kwartaal, f 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur eri zondag van 18.30 tol 21.30 uur 076-236394/236911 Ronlrrolfltipc1 Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. MET DE DOOD van Betico Croes verliest Aruba niet al leen de grote voorvechter van de status aparte, maar verliest' vooral het platteland, de 'ku- nuku', van Aruba zijn belang rijkste leider. Daar werd hij aanbeden en bewierookt en noemde men hem vol trots 'el lider maximo', de grootste lei der. Betico Croes ontpopte zich als een leider met groot charisma, die dema gogie en verbale intimidatie op de juiste momenten wist af te wisselen met charme en gevatheid. Hij was in de ogen van vriend en vijand een persoonlijkheid met allure, een poli ticus van formaat, die zich kon me ten met de 'zware' jongens in Den Haag: Lubbers, De Koning, Den Uyl en De Gaay Fortman. Uiteindelijk hebben zij het allen moeten afleggen tegen Betico Croes die, met zijn in de loop der jaren zorgvuldig veroverde alleenheerschappij, de status aparte voor Aruba heeft kunnen doordruk ken. Door een bizarre speling van het lot mocht Croes niet alleen geen mi nister-president van Aruba worden, ook was het hem niet gegund op de laatste dag van 1985 de ceremonie rond de intreding van de status aparte mee te maken. Slechts enkele uren voordat Aruba de status van land kreeg binnen het Koninkrijk reed hij met zijn wagen tegen een lichtmast op waarna hij in een coma terecht kwam. Het premierschap moest hij laten aan zijn grootste ri vaal Henny Eman, de kleinzoon van de geestelijke vader van Aruba's status aparte, Henny Eman sr. Betico Croes werd geboren op 25 januari 1938 en heette officieel Gil bert» Frangois Croes. Na de lagere school en drie jaar HBS ging hij naar Nederland, waar hij in 1959 zijn hoofdakte behaalde. Terug op Aruba stond hij tot 1969 voor de klas en be haalde hij in zijn vrije tijd de aktes LO-Spaans en LO-handelskennis. Hij betrad de politieke arena in 1967 als lid van de AVP, de Aru baanse Volks Partij, waar hij als vijfde op de lijst stond. Op 1 juli 1967 nam hij voor de AVP zitting in de Arubaanse Eilandsraad en werd hij gedeputeerde van onderwijs. Het was de eerste en tevens laatste open bare bestuurlijke functie die hij be kleedde. Na interne ruzies om het leider schap stapte Croes uit de AVP en richtte hij op 9 februari 1971 bij hem thuis de Movimentu Electoral di Pueblo (MEP) op. Een partij die zich in haar beginselverklaring ten doel stelde te komen tot een 'fundamen tele herziening van de bestaande rechtsorde in het Koninkrijk'. Tij dens de daarop volgende verkie zingscampagne bleek dat de MEP aanstuurde op afscheiding van het Antilliaanse staatsverband en een rechtstreekse band van Aruba met Nederland. In feite blies Croes de af- scheidingsdrang zoals die was geuit door de oude Henny Eman en de AVP, weer nieuw leven in. De ideeën van de MEP sloegen aan, want bij de eerste verkiezingen na de oprichting haalde de MEP meteen zeven van de 21 zetels in de Arubaanse eilandsraad. In 1975 be haalde Croes met zijn MEP de abso lute meerderheid. Daarmee begon een periode van bijna tien jaar waarin Croes de vol strekte alleenheerschappij over het eiland kreeg. Zijn alleenheerschap pij werd niet alleen op Aruba en de andere eilanden met bezorgdheid gadegeslagen. Ook in Nederland werd op het allerhoogste politieke niveau nauwelijks verhuld dat men Betico Croes' optreden als een ern stige bedreiging voor de democratie op Aruba zag. Betico Croes had ongecontroleerde macht, omdat hij geen bestuurlijke functies bekleedde. Hij liet zich be noemen tot 'algemeen adviseur' van het Arubaanse bestuurscollege en trad vanuit die functie op als ware hij de president van Aruba. Geen beslissing kon worden genomen als die niet eerst zijn goedkeuring had verkregen. Beslissingen die tijdens zijn afwezigheid werden genomen en waar hij het niet mee eens was, werden bij terugkeer moeiteloos door hem ongedaan gemaakt. De functie van adviseur maakte hem bovendien onkwetsbaar voor con trole vanuit de Arubaanse eilands raad. Betico Croes was zo geobsedeerd door de status aparte, dat hij geen Betico Croes. enkele aandacht meer had voor de economische ontwikkeling van Aru ba. Hij sprak van een 'heilige strijd' en tegenstanders werden afgeschil derd als 'verraders' van de Aru baanse zaak. Aruba deed het tot eind 1984 economisch zó goed dat pessi mistische monden voorlopig ge snoerd konden worden. Betico Croes ging door met zijn heilige strijd en kreeg in 1983 Nederland en de an dere eilanden uiteindelijk zo ver dat zij op de ronde-tafel-conferentie in Den Haag akkoord gingen met de status aparte. Hoewel daar onher roepelijk aan was vastgekoppeld dat Aruba per 1 januari 1996 onafhanke lijk zou worden, slikte Betico Croes de koppelverkoop. Intussen werd steeds duidelijker dat de discussies over de staatkun dige verhoudingen een verlam mende werking hadden op het totale beleid. Signalen van de oliemaat schappij Exxon dat het niet goed ging met de Lago-raffinaderij op het eiland, werden genegeerd of kregen niet die aandacht die ze behoorden te krijgen. Toen eenmaal de klap van de sluiting werd uitgedeeld, kwam die bij Croes persoonlijk dubbel hard aan. Op het moment dat de sta tus aparte binnen handbereik was, begon de bevolking van Aruba zich te realiseren hoe kwetsbaar het eiland was en kwam er steeds open- lijker kritiek. Vakbonden die in 1977 nog gehoor gaven aan Betico Croes' oproep te staken voor de status aparte, begon- nen luidruchtig te protesteren en vroegen zich af waar de honderden miljoenen aan winstbelasting waren gebleven die door Exxon in de jaren daarvoor aan Aruba waren afgedra gen. Een afdoende en bevredigende verklaring heeft Croes nooit kunnen geven. De sluiting van de Lago-raf- finaderij zou achteraf de aanzet zijn voor de zware verkiezingsnederlaag die Croes en de MEP op 22 november 1985 leden. Binnen de MEP waren intussen de nodige strubbelingen ontstaan en enkele belangrijke leden stapten op. De oppositie begon zich te bundelen en hield de bevolking voor dat de verkiezingen op 22 november 1985 de laatste kans waren voor een veran dering. De kiezers gaven op niet mis te verstane wijze jgehoor aan de op roep van de oppositie en brachten de MEP een zware verkiezingsneder laag toe door haar de absolute meer derheid te ontnemen. De MEP viel in één klap terug van dertien naar acht zetels: een spectaculair verlies van bijna veertig procent. Betico Croes was diep getroffen. Een partijgenoot met wie hij veel optrok zei dat Croes zich na de verkiezingen zeer ter neergeslagen voelde. De zwaarste klap was dat het hem niet gegund was de eerste minister-president te worden van het nieuwe land Aruba. Door Mathieu Kothuis BEGIN deze maand sloot president Soeharto van Indonesië na ruim twin tig jaar vrede met zijn voorganger Soekarno die na een mislukte staats greep door de commu nisten (in '65) als presi dent door Soeharto aan de kant werd gezet. Soekarno, de eerste presi dent van Indonesië die zijn land op 17 augustus 1945 on afhankelijk van Nederland verklaarde, werd uitgeroepen tot held van Indonesië. Ook Mohammed Hatta, Soekar- no's vice-president tot 1956 werd (postuum) tot held van zijn land uitgeroepen. In een toespraak prees Soeharto beide mannen om hun 'loya liteit bij het verdedigen en leiden van de natie naar on afhankelijkheid'. „Zij zijn een voorbeeld voor andere Indonesisische burgers", zo zei de president. In '68 kwam Soekarno offi cieel ten val en zijn Indone sische Nationalistische Partij ging in '71 samen met enkele christelijke partijen op in de Indonesische Democratische Partij, de kleinste van de drie officiële groeperingen in het land. De communistische partij PKI die onder Soe karno tot de grootste partij in het vrije westen uitgroeide is sindsdien officieel verboden. Oud-president Soekarno - FOTO ARCHIEF DÉ STEM. Die herwaardering van Soekarno's rol tijdens de on afhankelijkheid van Indone sië klinkt nogal cynisch tegen de achtergrond van het op treden van het Soeharto-re- gime tegen de verschillende verzetsgroeperingen in het land zoals in Irian Jaya en Oost-Timor. Zoals Soekarno zijn leven wijdde aan de vrij heidsstrijd van de Indone siërs tegen de Nederlanders, vechten de Papoea's en Oost- Timorezen nu al jaren hun eigen vrijheidsstrijd. De roep van beide volken werd in de afgelopen twintig jaar niet gehoord. Bij en na de Indonesische invasie van Oost-Timor, op 7 december '75, vielen naar schatting 200.000 doden. De invasie volgde op het uitroe pen van de Democratische Republiek Oost-Timor door het Fretilin, het Revolutio naire Front van Onafhanke lijk Oost-Timor. Het Fretilin geniet grote steun van de plaatselijke bevolking. Na de Indonesische invasie werd door de VN met 72 tegen 10 stemmen een resolutie aan genomen waarin de regering van Indonesië werd opgeroe pen haar strijdkrachten on verwijld terug te trekken. Het Oost-Timoreze volk moest volgens deze resolutie in staat worden gesteld zijn recht op zelfbeschikking en onafhankelijkheid uit te oefenen. In '82 belastte de Algemene Vergadering van de VN se cretaris-generaal Perez de Cuellar met de opdracht met 'alle betrokken partijen' door onderhandelingen tot een op lossing voor Oost-Timor te komen. Sindsdien zijn talloze gesprekken gevolgd tussen de Portugese (Oost-Timor is een voormalige Portugese kolo nie. red.) en Indonesische am bassade bij de VN over de toekomst van Oost-Timor. Het Fretilin dat zich opwerpt als de enige wettige verte genwoordiger van de Oost- Timorezen, werd echter bij geen van die gesprekken be trokken. De Oost-Timoreze vrijheidsstrijd duurt sinds dien voort. Volgens Amnesty International is de situatie in deze voormalige Portugese provincie nog steeds zorge lijk. Indonesische troepen richten er van tijd tot tijd grote bloedbaden aan. (Dit is het vijfde artikel in een reeks over Indonesië Vorige afleve ringen werden geplaatst op 2122, 25 en 26 november) De kwestie Oost-Timor is illustratief voor het onge straft schenden van de men senrechten door het Soe- harto-bewind. Bij de staats greep in '65 zijn naar schat tingen bijna een miljoen mensen om het leven geko men. Door het brute optreden van het Indonesische leger in Irian Jaya (het voormalige Nieuw Guinea) zijn honder den slachtoffers gevallen en tienduizend papoea's ge vlucht naar het buurland Pa poea Nieuw-Guinea. Volgens Amnesty International schenden de militairen in In donesië op een systematische en grove wijze de mensen rechten. Voormalige commu nistische voormannen bij de staatsgreep in '65 werden na meer dan twintig jaar geëxe cuteerd. Doodseskaders zijn in alle delen van het land ak- tief tegen opposanten van de regering en het land kent nog steeds een zware vorm van perscensuur. Terwijl de internationale gemeenschap overal elders klaarstaat om het schenden van de mensenrechten aan te klagen gaat Indonesië kenne lijk vrijuit. Soeharto krijgt van de Reagan-regering in Washington complimentjes over de economische en poli tieke weg die hij bewandelt. In de VS bestaat, anders dan in het geval van Zuid-Korea en de Filippijnen, nauwelijks discussie over de interne In donesische ontwikkelingen. Het Amerikaanse Congres houdt geen hoorzittingen over de besteding van de Amerikaanse hulp aan Indo nesië zoals het wel deed met de hulp aan ex-presiden! Marcos van de Filippij nen. De rol van Nederland ten I aanzien van Indonesië is niet j minder opportunistisch, hy pocriet en dubbelhartig. Sinds '67 is Nederland voor zitter van de IGGI (Inter Gouvernementele Groep in- zake Indonesië), een donatie-1 landengroep van 15 landen] die samen met het IMF en d Wereldbank jaarlijks grote] sommen geld pompt in de In donesische economie, laatste jaren voert de Neder- II landse delegatie bij de Com missie voor de Mensenrech-ll ten in Genève, onder leiding van prof. Kooymans, een ware veldtocht tegen het schenden van de mensen rechten in Suriname. Met geen woord werd echter j refereerd aan de situatie in Indonesië. Na een zwakke roep om opschorting van c ontwikkelingshulp aan Indo- j nesië na de executies Munir, Rustomo, Lestarioenll Untung in juni vorig jaar, werd na negen nieuwe exen- ties van voormalige commu nisten (in september jl.) van uit de Tweede Kamer niets meer gehoord. En toch word! in het Nederlandse beleid eer. duidelijke relatie gelegd tus sen ontwikkelingshulp en het schenden van de mensen rechten (zie het opschorten I van de hulp aan Suriname). Wat Indonesië betreft g discussie, geen kritiek, g vragen. Door Jo Wijnen AMERIKA heeft gisteren ge schokt en met ongeloof gerea geerd op het ontslag van presi dent Reagans veiligheidsadvi seur John M. Poindexter en op de bekendmaking dat de uit geheime wapenleveranties aan Iran gemaakte winsten naar de Nicaraguaanse Contra's zijn gestuurd. De nieuwe leider van de democrati sche meerderheid in de Senaat, Ro bert Byrd, sprak van 'schokkende onthullingen'. „De president is bui tengewoon slecht geadviseerd, waardoor zijn geloofwaardigheid nog meer is aangetast. Het is onge looflijk dat de president niet schijnt te weten wat er in het sousterrain van het Witte Huis gebeurt", aldus Byrd. De meerderheidsleider in het Huis van Afgevaardigde, de demo craat Jim Wright, verzuchtte: „Het is volkomen mis met het buitenlands beleid van Reagan". Over dat beleid vielen gisteren in Washington buitengewoon harde woorden te beluisteren. De voorma lige Amerikaanse minister van bui tenlandse zaken, Henri Kissinger, zei: „Het buitenlandbeleid is volko men uiteengevallen. Tot afgelopen zomer dacht ik dat het vrij hecht in elkaar stak. Dat is, na IJsland en na het bekendwoorden van de wapenle veranties aan Iran, een illusie geble ken". Kissinger vroeg zich af waarom geen enkele hogere rege ringsfunctionaris, bij het vernemen van de wapenleveranties aan Iran, de morele moed had naar de presi dent te stappen en te zeggen: „Dit kan niet langer". Kissinger maakte daarmee een indirect verwijt aan het adres van minister George Shultz. „Buitenlandse zaken blijkt een koninkrijk op zichzelf te zijn, dat handelt alsof het geen deel uit maakt van de regering", aldus Kis singer. De voormalige veiligheidsadvi seur van president Carter, dr. Zbig- niew Brzezinski, zei: „Een president die moet toegeven dat hij niet op de hoogte is van wat er in zijn eigen huis gebeurt, heeft de controle op het beleid verloren". Brzezinski en Kis singer vonden, evenals tal van repu blikeinse en democratische leden van het Congres, dat zeer diepgaand moet worden onderzocht wat de rol van de ontslagen luitenant-kolonel Oliver North is geweest. Bijna alle critici hadden hun twijfels over de vraag of alleen North van het door spelen van geld naar de Nicara guaanse Contra's op de hoogte kon zijn. Het wekte vooral verbazing dat de chef van de Witte-Huisstaf, Do nald P. Regan - die zich gisteren vol komen op de vlakte hield - niet op de hoogte zou zijn van Norths doen en laten. Tal van congresleden drongen niet alleen aan op een uitvoerig onder zoek naar de gang van zaken rond de wapenleveranties en naar de rol die kolonel North heeft gespeeld, maar zeiden ook dat het gehele buiten landse beleid van president Reagan grondig moet worden doorgelicht. In het State Department ontstond, na de onthullingen van de president en diens minister van justitie Meese, grote verwarring. Functionarissen lieten weten dat 'onze diplomaten in het buitenland niet meer weten wat ze moeten zeggen'. Vraag blijft hoe de miljoenenwin sten, die werden gemaakt met de ge heime verkoop van Amerikaanse wapens aan Iran, op de Zwitserse bankrekeningen van de Nicara guaanse Contra's terecht konden ko men. De enige man die de waarheid kent is luitenant-kolonel Oliver L. North van het Amerikaans corps mariniers die gisteren de laan werd uitgestuurd. North was stafmede werker van de Nationale Veilig heidsraad die in het Witte Huis ze telt en die werd aangevoerd door John Poindexter. North was een vrij onbeduidende figuur in het Witte Huis en niemand gelooft dat hij zijn werk zonder voorkennis of medeweten van 'ho gere goden' heeft kunnen doen. Bo vendien gelooft niemand dat North in zijn eentje hét plan heeft kunnen verzinnen en uitvoeren om de reus achtige overwinsten uit de wapen transacties met Iran door te sluizen naar de Contra's in Nicaragua. Feit is dat Israël en nog een drietal niet met name genoemde landen za ken hebben gedaan met Iran. Feit is voorts dat Israël zaken met Iran heeft gedaan op uitdrukkelijk ver zoek van het Witte Huis. En feit is tenslotte ook dat Israël zich al met geheime wapentransacties met Iran bezig hield nog voordat de VS hun 'Iraanse Connectie' aanknoopten. De 12 miljoen dollar die de VS van Iran ontvingen voor de levering van 2008 anti-tankraketten, zijn door Is raël overgemaakt aan de CIA. Die heeft het geld vervolgens in de kas van het Amerikaans ministerie van defensie gestort. De bij de transac ties met betrokken tussenpersonen, hebben Iran derhalve veel meer geld gevraagd, waarschijnlijk zelfs meer dan het dubbele bedrag dat de VS wilden ontvangen. En voor dat geld - 10 tot 30 miljoen dollar - bestond een tevoren vastgelegde bestemming: de Nicaraguaanse Contra's. In Wash ington wordt nu gezegd dat North de vrije hand zou zijn gelaten onder het motto: „Doe maar wat je niet laten kunt, Oliver, zolang wij maar niet weten watje uitspookt". Zeker is dat de contacten met Iran tot stand zijn gekomen via Israël. En Israël zou gebruik hebben gemaakt van de diensten van een schatrijke Arabische zakenman en wapenhan delaar, Adnam M. Khashoggi. Toen Israël eenmaal toegang had tot de Iraanse wapenmarkt - wat het vorig jaar al leidde tot diverse verschepin gen - werd de Amerikaanse buiten landse inlichtingendienst CIA getipt. De CIA legde de mogelijkheid van geheime contacten met Iraanse top functionarissen vervolgens bij de in het Witte Huis zetelende Nationale Veiligheidsraad ter tafel. Die voelde wel iets voor het aanknopen van contacten, al was het maar om aldus de bevrijding van de Amerikaanse gijzelaars in Libanon te bewerkstel ligen. Toen het State Department en het Pentagon zich uiterst terughoudend opstelden, pakte de Nationale Vei ligheidsraad de zaken zelf aan. Daarmee overschreedt de NSC in feite haar bevoegdheden. Immers, de NSC voert niet uit, maar adviseert alleen maar de president. In januari stemde president Reagan in met de contacten en de daaraan verbonden wapenzendingen. Al in februari vond, door tussenkomst van Israël, een eerste verscheping plaats. Rea gans voormalige veiligheidsadviseur Robert McFarlane - die in december ontslag had genomen - werd in het 'complot' betrokken en legde tenslot te, tesamen met North, de concrete contacten. In mei vlogen North en McFarlane in een met wapens volge stouwde Boeing-707 naar Teheran en spraken daar met hoge Iraanse functionarissen. Opmerkelijk is intussen dat de start van de transacties samenviel met het chronisch geldgebrek van de Nicaraguaanse Contra's. Die hadden in 1985 mondjesmaat hulp van de VS gekregen: niet meer dan 27 miljoen dollar 'humanitaire steun' waarmee het 18.000 man tellende Contra-leger ternauwernood op de been gehouden kon worden. De CIA heeft waar schijnlijk de enorme sommen geld die de Contra's nodig hadden niet op tafel durven of kunnen leggen, om dat het bekend worden daarvan tol een politieke rel zou hebben geleid In maart wees het Congres Reagans steunplan voor de Contra's - da' voorzag in een bedrag van 100 mil- joen dollar - af en dat maakte de I zaak van de Nicaraguaanse opstan-1| delingen uiterst onzeker. Afgelopen zomer ondernam I gan een tweede poging het Congres II tot het steunen van de Contra's sJ bewegen. Dat lukte pas na een hevig I politiek gevecht met de Amer:-j kaanse volksvertegenwoordiger I die het steunplan overigens aan al-1 lerlei beperkingen bonden. Het is dus niet uitgesloten dat geduremis II de eerste helft van dit jaar naara.-1 ternatieve fondsen voor de Contra- is gezocht. Maar als dat door mid® van de wapenleveranties aan Iran is I gebeurd, dan mag het hoogst opmer kelijk heten dat slechts alleen eer ondergeschikt man als luitenant-I®' lonel North hiervan op de hoog1' was. Intussen is er, door de wapenlf veranties een merkwaardige P»' tieke as ontstaan tussen Iran, de V» Israël en Saoedi-Arabië. Dat laats» land blijkt, in een poging de vrede® het gebied van de Perzische Golf' bewaren, eveneens contacten me het vijandig gezinde Iran te heb» gezocht. Waarschijnlijk is Saoe™' Arabië een van de landen die bij wapenleveranties aan Iran is trokken. Bovendien hebben de Sa»; dies het afgelopen j aar olie voor W geraffineerd dat daartoe, na de bom bardementen van Iraakse vlieg1" gen op zijn installaties, niet meer staat was. Het Amerikaanse Congres is vasjf besloten in deze kwestie de onder» steen boven te halen. En presi® Reagan heeft, in een laatste pof? de geloofwaardigheidscrisis wam 1 hij zich bevind te boven te kom een commissie van onderzoek het werk gezet die hem, het Congj^ en het Amerikaanse volk moet' formeren wat er precies is gebeur Of Ronald Reagan met die pl% linge hang naar openhartigheid laatste twee jaar va rozijn presl(le.er schap kan redden, moet nog wor bezien. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Slechts even verzette ministei Deetman (Onderwijs) zich gisteren tegen het al ternatief van CDA en VVD voor zijn plan om vierjarigen alleen aan het begin van het schooljaar toe te laten. De bewindsman legde om standig uit vooral bedenkin gen te hebben tegen één van de drie mogelijkheden die CDA en WD de basisscholen willen bieden om zelf hun vorm van bezuiniging te kie zen. Deetman heeft nauwelijks bezwaar tegen een keuze tus sen óf minder uren voor 4-ja- rigen óf voor 4-, 5- en 6-jari- gen, maar wel tegen vergro ting van de klassen. Uiteinde lijk legde hij zich bij de wens van de twee regeringspartijen neer, „maar met pijn in het hart, omdat het kabinetsvoor stel toch duidelijker en beter is". PvdA-zegsman Wallage he kelde gisteren fel het 'dictaat' dat Deetman naar zijn mening krijgt opgelegd van de rege ringspartijen. „De WD steunt de bewindsman tegelijkertijd van harte, terwijl het CDA al leen gedoogd", aldus Wallage die een motie indiende waarin het beleid van Deetman wordt afgekeurd en waarin tevens het alternatief van CDA en WD wordt veroordeeld. Deze motie krijgt geen meerderheid in de kamer. Minister Deetman ontkende gisteren in alle toonaarden dat het hem alleen maar om 'botte bezuinigingen' gaat. „Het on derwijs moet een spoorboekje voor de toekomst zijn. En daarbij sluiten wij aan", aldus de minister. Hij zei begrip te hebben voor het verzet dat is ontstaan tegen de plannen. Van een onzer ver ROTTERDAM - Voor de tweed 'Auto van het Jaar* naar Opel ge - als opvolger van de Ford Sco Opel Omega: de opvolger van de De Nederlandse Volvo 480 ES totaal 115 punten, waardoor de c op een zeer acceptabele zesde p met 12 concurenten. Liefst 48 van de beschikbar de Omega. Met een totaal van 2 de Westduitse Audi 80 ruim vo< gaarde. De derde plaats (175 pi duitse auto: de BMW 7-serie met De op voorhand hoog genoteer Japanse ontwikkeling) kwam m stellende vierde plaats; juist voo 145 punten. Achter de Volvo 480 ES (115 de Renault 21, de Fiat Croma, d< de Lada Samara, de Nissan Sunn (ADVERT] X EEN en al emotie: zenuwtrekjes r bevende handen. Een lichte vib stem. Een wanhopige Amerikaan dramatische beelden op uit de Ie Zelfs Ronald Reagan, die zo gra loyaliteit en integriteit uit een on fatsoenlijk Amerika etaleert, moe baksteen laten vallen. Ronald Reagan is verstrikt ge: sen. Hij gelijkt van de ene op de e onheil aantrekt, gedeeltelijk doo tieke vulkaan van de Iran-affaire I rook laten hangen, zodat de erup buiten konden komen. „Met betri beleid en ik neem de verantwo mij", zei Reagan een week gelee kaanse pers echter, die Reagan c vallend lief behandelde, bleef in i stingen zoeken naar dé waarheic oecties, de Israël-connecties en Justitie kwam zelf met de in Ame K'icaragua-connectie. Voor Reac de pers voorlopig het spitwerk n waarheid zou nog eens best ond "ggen. Wat is er fout gegaan? Is, zoal president van Amerika toch een ppervlakkigheid die er geen idee n?hZit!Heeft Rea9ans sterke zev or neeft hij domweg de implicatie [®6 Khomeiny totaal verkeerd be Het grote raadsel is opnieuw, w „1® een Politiek van ramboTsme vc egene die 18 maanden onderha vrXa!i9de mannen, die ook nog rins! heill9e oorlog van de a\ R.,^s stak in de herbewapening mn-j MVlk bijna het besluit de Am ZL and weet het kennelijk hnar eerd W0l"den dat de zwalke a aaandse de geloofwaardigheii vmJÏÜÏ?st en dat Amerika te kijk s den omspringt met haar inte

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2