Zo on-Hilver$ums als het maar kan' 9 isenlotter I Na 35 jaar Molukkers >9 'Suske en Wiske' gaan lesgeven op de schooltelevisie Film van Wajda in Polen DONDERDAG 27 NOVEMBER 1986 VAAN EN WILLEM EKKEL, JONGE HELDEN VAN VPRO: (80e loter 142 I hJ1Ca'Dat leidt vaak tot hele oeiende vormen. Conflictueus Drie Spanjaarden Van den Brink India 0.000.- op LOTnr. 343464 0.000,-OP LOTnr 371749 0.000,- op LOTnr 442052 0.000,-OP LOTnr. 510613 0.000,- op LOTnr. 770874 0.000,- op LOTnr, 787085 legelmatig scheuren ze met hun eend in le verkeerde richting over de Hilver- umse Heuvellaan. De Bothalaan (niet jnoemd naar de huidige premier van iuid-Afrika, maar naar een voormalig ge- ieraal) in het omroepdorp wekte hun toede op. „Schande dat zoiets kan, h!" Het bordje werd overgeplakt met in onuitsprekelijke naam, onmisken- iaar van een zwarte. Op televisie dansen ze rond als een lel onvermoeibare positievelingen, op eek naar de jongerencultuur. Daan en Willem Ekkel, de Jonge Helden van de VPRO. „We zijn zo on-Hilversums als het maar kan. Zodra we merken dat we niet meer spontaan zijn, nokken we af". Een gesprek met een tweeling, die van uit het niets tv mocht gaan maken. De VPRO plukte Daan en Willem Ekkel van de straat en bombardeerde hen vorig seizoen tot presentatoren van een jonge renprogramma. „We waren 19 toen we hier binnenstapten, en we wisten van niks". Mart van der Sanden kan niet zeggen dat ik er ergen werk voor verzet. Ik jat de ideeën spontaan ko nen. Als ik niets voor een on- lerwerp voel, bedenk ik niets. )e andere keer, als ik het wel lardig vind, zeg ik: 'hé, we [linnen dat doen en we kun- len dat doen en we kunnen lat doen. Het ligt er maar iet aan hoe ik me voel. Ik kan teh niet de discipline opbren- jenom na te denken". Daan Ekkel maakt het heel iuidelijk. Jonge Helden, het jangerenprogramma van de ÏPRO, wordt vanuit de losse pis gemaakt. Ja, er worden nel wat vragen voorbereid voor een interview, en ja, het is wel ongeveer bekend waar tó over zal gaan. Maar veel wrdt aan improvisatie over- jelaten. Spontane invallen tij dens de opnamen bepalen voor een groot deel het resultaat. zenbestaan zijn vervelende kanten heeft. Dus proberen wij het van een andere kant te laten zien, een andere ingang te vinden. Jonge Helden werd opgezet in een tijd dat het eco nomisch tij kenterde en de eerste sporen van optimisme zich aandienden. Jonge men sen waren en zijn op zoek naar manieren om hun leven aardig in te richten, tegen de ver drukking in. En veel van hen slagen daar ook in. Dat willen we laten zien". Uitstraling Uitdagend rex™ VR-1500 videorecorde •rex Een échte feesfpnj VHS 4 prograr ma's in 14 dagen standsbediening staand beeld. 16-911 Van 1399" voor (boxen Versterker met 5-bands equalizer Dj •LG tuner Dubbel cassettedeck j ft wee 2-wegboxen 31-91 En dat is aan de uitzendin gen ook te zien. Een chaotische «irwar raast eens in de maand op zondagavond over het scherm. Snel, direct, vro- ijk, uitdagend, zo wordt Jonge lelden gemaakt. Er is wel iandacht voor problemen waarmee jongeren zitten. Haar het mag vooral geen hommer en kwel worden. Als ten dakloze in Amsterdam tan het woord komt, laat e Helden zien hoe zo iemand zich staande houdt en hoe hij probeert in zijn milieu tah nog een prettig bestaan «P te bouwen. Wim Schepens, een van de taste medewerkers: „Iedereen weet toch wel dat het daklo- Ondeugend en charmant, overal de draak mee stekend en toch of juist daardoor sym pathiek. In levenden lijve houdt de tweeling even conse quent dat imago hoog als op tv. Tijdens de fotosessie voor afgaande aan het interview denderen Daan en Willem Ek kel door de VPRO-gebouwen, ze beklimmen een fiets en donderstralen er gezamenlijk weer vanaf en ze gooien met steentjes tegen de ruiten. „Ik denk dat ze ons ge vraagd hebben omdat we een positieve instelling en uitstra ling hebben", zegt Willem Ek kel. Daan Ekkel: „We willen een tipje oplichten van de sluier en laten zien hoe groepjes jonge ren leven, welke filosofieën ze erop na houden om zich over eind te houden. We willen de jongerencultuur op verschil lende plaatsen in Nederland in beeld brengen. De subcultuur, de eigen levenswijze van jon geren, bestaat nog steeds. Ik was twee weken geleden in Groningen. Ik kon blijven sla pen bij iemand met vijf kat- ronika-bouwdoos |(lC: ,t oeiende en leerzame proiecten Nederlandstalige handleiding ZOOM, Zuivelstraat J8A 33605, TERNEUZEN' Tien Molukse kunstenaars. Stadskantoor Dordrecht. Open: werkdagen van 9.00- 23.00 uur. Tot en met 13 de cember. Voor het eerst treden hier kunstenaars met een Molukse achtergrond gezamenlijk voor het voetlicht. Een Werkgroep Molukse Kunstenaars, die in ie regio Breda is opgericht, heeft dit gerealiseerd. Beel dende kunstenaars uit Gro ningen, Breda, Amsterdam, Den Haag etc. die Moluks bloed in hun aderen hebben, zonden in. Tachtig werken hjn in Dordrecht nu te zien. ™t zijn professionele kunste naars, die er eigenlijk geen behoefte aan hebben om af zonderlijk te exposeren, want ze willen normaal meedraaien m het Nederlandse circuit, maar in het overheidsbeleid worden ze telkens terugver wezen naar de minderheids groepen of allochtoon ge noemde kunstenaarsgroepe- ingen. Is er sprake van een 'Mo- i 'Ukse kunst'? Het betreft hier I °or 80 procent tweede gene- I rati(;-Molukkers. Het zijn I j>VeU'let a'ëemeen artisten die 1 n Europa een professionele I m r ing kregen, maar in fa- 1 ual verband de Molukse I Seest nog opsnoven. Dat is te I zien. Door de eerste inventari- 1 wJU 's de geëxposeerde col- I ii-j nogal divers, maar wel I naeen behoorlijk gehalte. De I nostalgische rijstvelden lig- LVn bet verre verschiet; de I S*ukkingsvormen zijn gro- I Qeels Europees en toch ook I niet- Er is sprake van srh amalSaan van een Indi- I geesteswereld, uitge- I m=e in westerse gram- IP3 Ereda komen Boefje I luk»1?6 met ziin door Mo- I hp,,e wiisbeden en 'sprookjes' schiMngerde veelkleurige Sihl16riien en -toan-Pedro D leerrt t' -deZe geest ëesty_ II beeft in een ruimtelijk ten, die door de hele kamer hadden gescheten. De muur was half geverfd en overal stront, stront stront.In de keuken een afwas van vijf we ken. Ik stond 's morgens op. Zit die jongen aan de rum, met een grote joint keihard platen van Sid Vicious te draaien. Dat had je hier acht jaar gele den. Maar daar leven jongeren nog steeds zo". De positieve inslag over heerst, maar in Jonge Helden wordt ook tegen autoritaire, jongeren-onvriendelijke insti tuties geschopt. Carina Elle- mers, met Martijn van Beem het vaste presentatiehulpje van Daan en Willem Ekkel, ging een keer een kijkje in het leger nemen en kreeg het aan de stok met een beroeps. „Toch wordt het steeds moeilijker om dingen te vinden waar je tegenaan kunt schoppen", al dus Daan Ekkel. Rijkelui „Alles conditioneert zo snel. Mensen vinden dingen zo gauw normaal. Laatst hadden we het idee om bij rijke men sen in Laren aan te bellen om te vragen hoe zij aan hun grote huis zijn gekomen. Nou we liepen daar en zagen van die figuren staan, klooiend aan de auto in de vierde ga rage van het huis en wat van die vrouwtjes erbij. Dan denk je op zo'n moment: 'Je bent eigenlijk gek dat je het doet. Zoiets doe je toch niet'. Dat soort gedachten beginnen al door je hoofd te spelen, terwijl je eigenlijk moet zeggen: 'Donder op. Hoe komen die mensen aan die poen, terwijl anderen in een lekkend huis spel van Miro-achtige colla ges. Henk Mual uit Gronin gen, de ambachtelijke nestor in het gezelschap, maakte mo numentale doeken met ab straherende figuraties in een mooi coloriet. Christine Nan- lohy uit Amsterdam speelde met waaiers in de ruimte en ligt dicht bij het 'authentieke'. Tony Tapilatu uit Groningen schilderde uit het leven ge grepen Molukse taferelen in aquarel. Sias Fanoembu uit Cuyk maakte bronzen plas tieken die het ruimtelijk prachtig doen en waarvan de Molukse titels voor een wes terling bijzaak zullen zijn. Andjela Hitipeuw uit Al phen a/d Rhijn beheerst vol komen de westerse techniek, maar haar beelden zijn echt Indisch. Yvon Muskita uit Amsterdam blijkt met haar olieverven een knap monu mentaal kunstenaar, die com- positorisch-expressief hoge ogen gooit, maar voor een buitenstaander ziet ze er zelf Molukser uit dan haar knappe doeken. Robert Hu- wae uit Schoonhoven is zeer divers aan het zoeken binnen zijn leefwereld, hetgeen tot zeer uiteenlopend werk leidt met wisselende resultaten. Met andere woorden: deze expositie stelt bij de herden king van 35 jaar Molukkers in Nederland op een hele origi nele manier het multi-cultu- rele aspect van de Nederlan den aan de orde. Gezien de eerste pogingen vanuit deze hoek om artistiek present te zijn een tentoonstelling die om een vervolg vraagt. Al lochtone kunst als verrijking en niet als bedreiging. H.E. Marlies Verda, schilderijen, tekeningen. De Nobelaer, Et- ten-Leur. Open: dagelijks 9.00 (zo 14.00)-17.00 uur. Tot 2 de cember. Marlies Verda, die haar op- De tweeling Ekkel: „Het wordt steeds moeilijker dingen te vinden waar je tegenaan kunt schoppen". - fotopaulferguson zitten?' Maar ja, je raakt er aan gewend dat de mensen met de meeste poen de groot ste bek hebben en denken dat ze alles kunnen maken en met hun Mercedes 190 D op de af- rijstrook langs de file scheu ren". Spontaan Slaat de vergrijzing dan nu al toe bij de Jonge Helden? Daan Ekkel: „Nee hoor, als we niet meer spontaan zijn, wordt het tijd om ermee op te hou den. Dan nokken we af. Maar dat stadium hebben we nog lang niet bereikt. Ik heb het gezien dat mensen als een hy pocriete hoer met een sjagrij- nige smoel hun werk zitten te doen. Natuurlijk zijn er zo zat, ook bij de omroepen. Je zou kunnen zeggen dat half Hil versum slaapt". Willem vult aan: „Er zitten hier mensen met dikke reten op posities waar ze twintig jaar voor hebben gevochten. Die zullen blijven likken naar boven en schoppen naar onde ren, die zullen alles blijven doen om op hun plek te blijven zitten, hoe saai ze het werk ook vinden. Die mensen hin ken maar op één gedachte, die hebben niet de vrijheid om iets anders te gaan doen". Vrijheid hebben de Jonge Helden voorlopig genoeg. VPRO-tv-directeur Roelof Kiers kijkt meestal wel even naar de aflevering voordat die de lucht ingaat. Daan: „Soms doen we wel eens wat met de suggestiesvan Kiers, maar an dere keren denken we: 'Ja, hij is 48, wat weet hij er nou van. Onze kijk is toch heel anders'. En dan laten we het zitten". Willem: „Bovendien hebben we het zelf al lang en breed over zo'n onderwerp gehad. Als het dan in de uitzending zit, heeft het de vorm die wij willen. Zo'n filmpje flitst hon derd keer in je hoofd voorbij en dat kunnen we dan ook verdedigen". Een enkele keer greep Kiers toch in. Een item over hoeren- jongens in Amsterdam moest worden ontdaan van een scène waarin de interviewster met twee van die knapen in bad zat. Kiers vond het te Nieuwe- Revu-achtig. „Achteraf is het niet ver-, wonderlijk dat we daarop zijn ingegaan", zegt Wim Sche pens. „Het onderwerp was precair en we hebben lang ge praat over vier of vijf shots. Uiteindelijk zijn er twee uit gehaald, niet eens de hardste. We wilden laten zien waarom die jongens zo leven en hoe ze dat doen. Het zou hypocriet zijn om dan alles eruit te ha len, maar anderzijds mocht het pornografisch karakter niet de overhand krijgen. Maar verder kunnen we alles maken wat we willen. De VPRO laat ons inhoudelijk helemaal vrij. Zelfs bij het op nemen hebben we niets met de omroephiërarchie te maken. Wij doen alles zelf, camera, geluid, monteren, alles. Daar door hebben we niets te ma ken met cameramensen die al leen maar geïnteresseerd zijn in hun mooie plaatje en ge luidstechnici die niet eens we ten waar het filmpje over gaat. Heel on-Hilversums eigenlijk". leiding kreeg aan de vrije Akademie in Den Haag, is zeer conflictueus bezig. Het lijkt erop dat de tegenstellin gen in menselijke relaties die zij primair op het oog lijkt te hebben, zich doorzet in haar materiaal-behandeling. Met name via gouache, pastel/ houtskool 'rukt' zij aan het pijnlijke (agressie, jalouzie, macht, afwijzing, dik-zijn etc.) dat mensen in hun con tacten kunnen(l) ondergaan. Zij doorsnijdt de mens daarbij letterlijk tot collage achtige details, die spannen der zijn dan haar scènische getuigenissen van het leed. Marlies Verda heeft talent, waarvan de uitrijping nieuwsgierig maakt. H.E. Spaans, Galerie Esprit, Clinge. Open: wo. t/m zo. van 13.30 tot 17.30. Ma./di. geslo ten. De jonge aktieve Galerie Esprit aan de Gravenstraat 99 te Clinge streeft in haar ten- toonstellingsbeleid kennelijk naar internationaliteit zonder daardoor de kunst van eigen bodem tekort te willen doen. Stond de vorige tentoonstel ling in het teken van twee Antilliaanse kunstenaars, thans zijn het drie Spanjaar den die de aandacht voor hun werk vragen. Het zijn de schilderes Assumpcio Mateu, in 1952 geboren in de provin cie Gorona en thans docente aan de akademie voor beel dende kunsten te Barcelona, Manel Marzo-Mart, jaargang 1844. wonend en werkend in Jain-beeldje uit de dertiende eeuw. het Spaanse Tregura en in Dasel en de beeldhouwer Jo seph Y. Ricart, die een moei lijk toegankelijk dorp in het Spaanse hooggebergte be woont. Het werk van Assumpcio Mateu, dat bestaat uit kompo sities in gemengde technieken op papier en op betrekkelijk klein formaat, zou men kun nen karakteriseren als ly- risch-abstrakt. In overwe gend warme pastelkleuren werkt zij met cirkels die door broken zijn of waarin iets ge beurt, vlakken en lijnen brengt zij in kortsluiting met elkaar, terwijl andere werken ook een landschappelijke in spiratie verraden. Voor alles WARSCHAU (DPA) - In Warschau is voor het eerst sinds de afkondiging van de staat van beleg een nieuwe film van de kritische cineast Andrzej Wajda in premeère gegaan. De film 'Kronika Wypadkow Milosnych' (Kroniek van een lief desverhaal) kwam een jaar geleden gereed en is gemaakt naar het gelijknamige boek van Tadeusz Konwicki. De film beschrijft een liefdesgeschiedenis in Wilna kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De acteurs zijn hoofdzakelijk amateurs of debutanten, terwijl Kon wicki zelf ook een rol vertolkt. De regiseur, die momenteel verbonden is aan een theater in West-Berlijn, was niet bij de eerste opvoering aanwezig. In Polen is hij de afgelopen tijd zeer succesvol met zijn to neelbewerkingen voor een gezelschap in Krakow. Andrzej Wajda is van plan binnenkort in Polen, in opdracht van een Franse filmproducent, Dostojevski's roman 'De bezetenen' te verfilmen. komt een hand tevoorschijn, die zich wanhopig aan iets wil vastklampen maar geen hou vast vindt, een oud en ver weerd menselijk achterdeel verandert in een rotsland schap en zo meer. Dit alles met verfijnd vak manschap en in afgewogen kleuren gedaan. Zo getuigen de voorstellingen van Marzo- Mart van een zachte onver biddelijkheid. De als Japanse rolprenten gepresenteerde te keningen van Joseph Y. Ri cart, voornamelijk met de pen gedaan en met pastel of aqua rel aangezet geven figuren te zien met grote bewogenheid in het vlak gezet. Ook bij hem soms een vleugje surrealiteit. WILLEM ENZINCK Rien van den Brink, oliever ven, kunstzaal De Hoge Hees, tussen Steensel en Eersel, open woensdag tot en met zondag van 11 tot 18 uur, tot 5 januari. Na een periode van terugge trokkenheid van twee jaar treedt Rien van den Brink nu in eigen huis weer in de open baarheid. Ofschoon de signa tuur onmiskenbaar dezelfde blijft; de voorliefde voor een grafische vormgeving en blauw-grijze kleuren met al leen helderrood als contrast, is de sfeer van het werk ver anderd. Het messcherpe beeldende commentaar op de onmacht en angst van dat deel van de mensheid, dat zich bewust is van de tot onheil en ramp spoed leidende machtswellust van de rest van zijn rasgeno ten, is er niet meer. Het heeft plaats gemaakt voor bezonke- ner beelden, die meer vertel len over verdriet dan over agressie. Het blijft een uiterst merk waardige zaak in de beel dende kunst dat de meest af schuwelijke en deprimerende onderwerpen door een kun stenaar kunnen worden om gezet in voor het oog aantrek kelijke beelden. Het woord mooi is hier van toepassing op enkele van de schilderijen, Door Jan Koesen HILVERSUM - 'Suske en Wiske', de legendarische striphelden van Willy Vandersteen, gaan maandag 1, 8 en 15 december 's morgens half elf een klein half uur lesgeven op de schooltelevi sie. Het door kenners als topper omschreven avontuur 'Het Spaanse Spook' (no. 150) wordt in drie afleveringen uitgeplozen. 'Suske en Wiske, anders bekeken' is een produkt van de NCRV en de APCO, de protestants-christelijke basisstichting van de Nederlandse Onderwijs Televisie (NOT). Dit project is bedoeld voor de onderbouw van het voort gezet onderwijs. De samen stellers van het televisie-pro gramma gaan heel serieus op het onderwerp in. Zij gaan niet a priori uit van het voor oordeel dat een strip een min derwaardige vorm van litera tuur is en willen bovendien de leerlingen tot actiever kijken en lezen brengen. De strip is maatschappelijk en commer cieel zo belangrijk geworden, dat men het niet meer negeren kan. 'Suske en Wiske' zijn van alle striphelden in Nederland verreweg het populairst. De al 40 jaar oude serie is 6 miljoen maal als album over de toon bank gegaan en heeft een pa rallel-leven als feuilleton in 39 kranten met een totale oplage van 2.270.000. Er zijn meer dan 200 avonturen. De afgelo pen tien jaar heeft Vander steen veel werk overgedragen aan zijn studio en aan zijn kroonprins Paul Geerts. Op de tweede plaats (bij de dagbla den welteverstaan) staat 'Pan da' (1.250.000) en 'Boes' (1.080.000). 'Het Spaanse Spook' dateert uit 1948 en verscheen toen we kelijks in het blad 'Kuifje.' In 1952 kwam het als album op de markt in de zogeheten Blauwe Reeks (nog niet echt in kleur). In 1973 werd het herdrukt en het jaar daarop kwam er een herziene uitgave waarin het Vlaams door het Nederlands was vervangen. Willy Vandersteen tekent niet lukraak. 'Het Spaanse Spook' is daar een schitterend voorbeeld van en de schoolte levisie legt hier terecht veel nadruk op. In genoemd avon tuur duiken de helden (minus Jerom; die bestond in 1948 nog niet) naar het Belgisch-Bra bantse dorp Kriekenbeek (van 'kriekbier') dat door Alva's troepen belegerd wordt. Heel veel gebruik heeft de tekenaar van de werken van de Vlaamse schilder Pieter Breu ghel gemaakt die het bonte plattelandsleven van zijn volk heeft vereeuwigd. In 'Het Spaanse Spook' heeft Vander steen vooral van 'De Boeren bruiloft' van Breughel gebruik gemaakt. Daarbij is hij heel nauw keurig te werk gegaan, al zijn er enkele detailfouten aan te wijzen. Gebouwen kloppen, voorwerpen als karren en wa pens kloppen, de kleding is exact en ook het landschap weerspiegelt de werkelijkheid van die tijd. Zo krijgen we filmopnamen te zien (onder meer uit 'Willem van Oranje') en daarop de te keningen, om de overeen komst aan te duiden. De ca mera zwerft door de oude stad Brussel of strijkt op gravures en tekeningen neer. En dan is het heel boeiend om te zien hoe de kunstenaar vrijmoedig ge bruik van dit historische ma teriaal heeft gemaakt. De schooltelevisie maakt dit dui delijk. In de eerste aflevering wordt aangetoond hoe een stripverhaal technisch tot stand komt, in deel twee komt de overeenkomst tussen histo rie en de strip tot uitdrukking en in deel 3 wordt de werke lijkheid van die tijd (de strip verwerking) vergeleken met die van vandaag. Tijd en om geving worden in de analyse betrokken. Natuurlijk komt de vader van Suske en Wiske zelf uitvoerig in zijn sappige Vlaams aan bod- Bij de tv-lessen hoort een 'Bulkboek', een uitgave van Het Stripschap, een club van ruim 2000 leden. De program mamakers hadden natuurlijk ook 'Asterix' en 'Heer Bom mel' kunnen kiezen, maar de enorme populariteit van Suske en Wiske heeft de doorslag ge geven. Na de tv-lessen wordt er een enquête onder de leer krachten gehouden om het ef fect van deze unieke cursus vast te stellen. zonder je onmiddellijk te rea liseren dat hier de verloede ring an het mensdom aan de orde wordt gesteld. Dat geldt in het bijzonder voor een schilderij waaruit alle figuratie is verdwenen en uit wisselende scherp om rande vlekken blau is samen gesteld; van breekbaar licht- tot ondoordringbaar donker blauw. De meeste schilderijen hebben evenwel de mense lijke figuur in nood als cen traal beeldend thema. Het zijn uiterst dun opgezette doeken op een bewerkelijke virtuoze manier geschilderd. Niet dat het zichtbare flirtations met eigenkundigheid zijn, maar de zorgvuldige voorstudies wijzen erop dat iedere lijn en vlek bewust is aangebracht. Om het bedreigende en be angstigende effect te bereiken zijn de figuraties met hun maskerachtige facies en klauwtjes gereed tot vast klampen in de leegte, overtui gend genoeg. In contrast hier mee is daarom het eerder ge noemde abstracte schilderij zo bijzonder in deze reeks. De pure schilderkunstige kanten zijn daar niet ondergeschikt aan de inhoud, het formele is in balans met het onderwerp en dat schept ruimte. Mis schien is er toch nog enige kans voor het mensdom. Hoop doet leven. Lia Roose - f0t0 archief de stem echter toont zij zich een ver fijnd en trefzeker coloriste. In zijn kleuretsen op meestal klein formaat is Ma- nel Marzo-Mart een voorzich tig en behoedzaam surrealist; het gezochte en gewelddadige dat vele surrealisten eigen is ontbreekt bij hem ten enen male. Hij houdt zich aan de zichtbare werkelijkheid, maar daarin kunnen elk ogenblik vreemde dingen ge beuren en metamorphosen plaats vinden. De dreiging van de atoom bom slaat bij hem neer in af schuwwekkende landschap pen van na de ontploffing, uit de hemel boven een landschap daalt opeens een visnet neer, uit een geheimzinnig donker De dans der Goden, galerie De Ruimte, Nieuwstraat 62, Meersel, open dag. van 13-17 uur, maandag en dinsdag ge sloten, tot en met 14 december. Het is in ons taalgebied maar zeer sporadisch dat we buiten een museum een uitge breide collectie niet-westerse kunst kunnen zien. De inrich ter van de tentoonstelling, Marcel Nies heeft uiterste moeite gedaan een zo com pleet mogelijk beeld te schep pen van de Indiase bronsgiet- kunst, die al meer dan vier duizend jaar een zeer belang rijk onderdeel uitmaakt van de religieuze kunst in dit on metelijke gebied. Er is ge bruik gemaakt van verschil lende privé-verzamelingen en er zijn een paar unieke stuk ken aanwezig, die onder meer de belangstelling van het Bri tish Museum hebben. De Hin doeïstische goden zijn ruim vertegenwoordigd in al hun wonderlijke gedaanten. Maar er zijn ook prachtige ingeto gen Boeddha's en beelden uit het Jainsme, een religie, die veel overeenkomsten met het Boeddhisme vertoont. De ten toonstelling beslaat een pe riode van zevenhonderd jaar. De plasticiteit van de beel den is schitterend, ook een westerse leek, die niet op de hoogte is van de juiste beteke nis van houdingen en gebaren zal kunnen genieten van de levendigheid en de intensiteit die deze bronzen goden uit stralen. Een dansende Krishna heeft een geïdeali seerd gesloten gelaat maar is in zijn expressieve houding zo menselijk dat het allerminst moeilijk valt te begrijpen, dat de Hindoeïstische gelovigen hun beelden als levende we zens met grote bezwerende krachten beschouwen. De hoge graad van perfec tie die het brons gieten sinds historische tijden in India en omliggende landen heeft be reikt, is een andere reden om deze bijzondere tentoonstel ling niet ongemerkt voorbij te laten gaan. De Jain-beeldjes uit de 13e eeuw bezitten daar door een oerkracht in hun statische houding, die even zeer overtuigt als de ingewik kelde gebarentaal van de ver fijnd, gedecoreerde Hindoeï- stische goden uit dezelfde pe riode. Een zeer merkwaardig voorwerp van verering vormt de volkomen unieke linga uit het aan Nepal grenzende deel van India. Het is een koepel, waarop vijf levensgrote kop pen van Shiva met de hulp van beschermende slangen hemel en alle vier de wind richtingen voor kwaad behoe den. Marcel Nies, die een in drukwekkende kennis over oosterse religies bezit, zal u er graag meer van vertellen. Lia Roose 986 en lot zolang ie noorraad l. "11^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13