ATEN >akkerjoü Klaus-Maria Brandauer in serie 6Quo Vadis 'Groot Bescheurboek' toont genialiteit Van Kooten en De Bie EIL POSTMAN GAA T DE GEESTDODENDE TV TE LIJF KKER JAN USES UIT OPj .ECTRO JNEN- - -« AND voor. ER- [0REN jdjes 2.98 UILAAS- EN TJjfl 3ROOMSNIT5.50 ranse prijzen voor uteurs uit Zweden h Verenigde Staten WDR vervangt biecht scène in 'Kir Royal' VI- MISDAG 25 NOVEMBER 1986 IOUDEN •kaanbieding En 3 jaar geleden kozen we voor öllerzuinigste CV-ketel, 'n Radson!' Holland Festival op jacht naar sponsors Engelse actie tegen AIDS in Televizier Mm»» J I gerijpt, om in alle rust van te genieten. BRT-reeks borstkanker ook op tv in Nederland c: „Ik geloof dat meer mensen het geloof in de synthesizer zullen verliezen" Andy Partridge, popmuzikant (XTC) T2 PAGINA GIDS 1 150-12028 We moeten nog leren wat televisie is' Door Dirk Vellenga jK AMERIKA heeft een Gerrit Komrij, een strijder jende dwang van de treurbuis. Het is Neil Postman, t in eigen land maar ook in Nederland indruk ,akte met zijn boek 'Wij amuseren ons kapot - de istdodende werking van de beeldbuis'. Dit boek is een onderzoek jr en een klaagzang over de ingrij kste ontwikkeling, ach in het Amerikaanse nirele leven in de tweede It van de twintigste eeuw at voorgedaan: de onder- ij van het Typografische jperk en de opkomst van Televisie Tijdperk". Heil Postman gaat verder je weg die Marshall McLu- insloeg in de jaren zestig izijn kreet 'Het medium is toodschap'. De inhoud van hek, religie, onderwijs enz. eranderd en wordt gegoten vorm die voor televisie (hikt is, aldus Postman. De jepaalt ons wereldbeeld, de schept een eigen wereld- Amerika is bakermat van de huidige tv-cultuur. Het be gon al in het midden van de vorige eeuw, toen Ameri kaanse pioniers hun oog lieten vallen op de geweldige ruimte in het westen. Het nieuwe communicatiemiddel in dat onmetelijke, nieuwe land schap was de telegraaf. Via elektronische weg kan men mededelingen doen over gi gantische afstanden. Ook de Amerikaanse kranten wier pen zich op het nieuwe avon tuur. Het ging niet meer om de kwaliteit of de bruikbaarheid van informatie, maar om het stuntwerk. De kranten richt ten zich op nieuwe punten: hoe veel, van hoe ver en hoe snel? Hliam Howard Taft, een Telegraaf m van 300 pond, met vele lerkinnen, kon in een ildloos tijdperk nog presi- itvan Amerika worden. In lijd van het schrift bestond geen verband tussen de ibeelden van een politicus lijn lichamelijke kenmer- Nu bepaalt zijn uiterlijk Daarna kwam de fotografie, volgens Neil Postman, een aanvuling op 'die grote stroom telegrafisch nieuws-uit-ner- gensland, die zee van feiten over onbekende oorden en vreemden met een onbekend gezicht, waarin de lezers drei gen te verdrinken'. De foto gaf 'Sesamstraat': volgens Neil Postman schadelijk voor de geestelijke gezondheid. dat verre nieuws een concreet gezicht. Radio en televisie maakten de informatie-revo lutie compleet. Vertier sche Tijdperk was de mens van de taal en van communi catie met argumenten en rela tiveringen, met woord en we derwoord. De tv-mens leeft bij amusement, bij bewegend vertier. Het inhoudelijke is to- De mens uit het Typografi- taal ondergeschikt aan het vi suele. De tv geeft geen samen hang, laat grote historische lijnen weg en snijdt ons af van het verleden, betoogt Postman, pe televisie omgeeft ons met een 'eeuwig durend, verbrok keld heden'. De Amerikaanse tv-presen- tator Bill Moyors zei het zo- „Wij Amerikanen weten alles van de afgelopen 24 uur, maar weinig of niets van de laatste zestig eeuwen of jaren". 'Sesamstraat', ooit be schouwd als een ideaal tv-pro- gramma voor kinderen, wordt door Neil Postman gezien als een 'voorbereiding op de in trede in de amusementsmaat schappij'. Het is een show met 'leuke poppen, beroemde gas ten, pakkende deuntjes en snelvuur-montage'. Serieus Volgens Postman wordt het pas echt precair als de televi sie serieus probeert te worden. Het A-Team en Cheers zijn volkomen ongevaarlijk, omdat ze niks pretenderen, maar de geestelijke gezondheid wordt geschaad door 'Sesamstraat' en actualiteitenrubrieken. Gerrit Komrij, die natuurlijk de inleiding bij de Neder landse uitgave van 'Wij amu seren ons kapot' mocht schrij ven, doet er nog een schepje bovenop: „Bij serieus bedoelde programma's als 'Het Capi- tool' verwacht men van geen kijker meer dat hij aan het denken wordt gezet, het gaat om de presentator als Bekende Nederlander. Elke discussie wordt door een korte kalen derspreuk van die presentator gesnoerd, elk onderwerp -van oorlog tot varkenspest, van terrorisme tot trendvolgers- verdriet- wordt met dezelfde handigheid afgeraffeld". Neil Postman doet een paar voorzichtige aanbevelingen. Vernietiging van de tv is niet meer mogelijk, constateert hij, kennelijk met enige spijt. Maar we kunnen wel een paar uitwassen verbieden, zoals het uitzenden van politieke recla me. Verder zal de houding van de kijker ten opzichte van de tv moeten veranderen. Er moet eindelij k eens echt gedis cussieerd worden over televi sie, want: „We moeten nog le ren wat televisie is". Hebben wij die dagelijkse stroom van informatie en beelden nodig? De mogelijk heden op tv-gebied zijn kolos saal, maar is het allemaal even nuttig? We hebben koortsig van enthousiame de tv bin nengehaald, zoals we nu de computer binnenhalen, zonder over de zin en onzin van het medium na te denken. Post man wil een 'demystificatie van de media'. Het is al eerder geroepen. Maar de waarschuwingen zijn theorie, terwijl de televisie realiteit is. Ook al blijkt dat bij nader onderzoek slechts een schilfer van de realiteit te zijn. Neil Postman: *Wij amuseren ons kapot'. Uitg. Het Wereld venster, prijs 27,50. Van onze correspondent BONN - De Westdeutsche Rundfunk in Keulen heeft zich de ernstige kritiek uit de katholieke wereld en de om- roepraad van de Bayerische Rundfunk aangetrokken, fcn biechtscène in de derde aflevering van de komische serie 'Kir Royal' zal worden overgedraaid, zodat katho lieken zich niet meer in hun godsdienstige gevoelens ge kwetst hoeven te voelen. De succesvolle serie wordt vanaf 1 december op het terste Duitse net herhaald. Ook vanuit het buitenland bestaat belangstelling voor de in 'Kir Royal' vastgelegde belevenissen van een society-reporter van een Mün- thense krant. In de bewuste aflevering van 6 oktober diende een biechtstoel als plaats van handeling voor dubieuze han- iel in bouwgrond. De biechtvader verleende pas verge ving van de gebiechte zonden tegen betaling van een Aan 'Kir Royal' werken acteurs van formaat mee, zoals «Franz-Xaver Kroetz als reporter Baby Schimmerlos, «Senta Berger als zijn liefje Mona, Dieter Hildebrandt als lie dienstbare fotograaf Herbie en Ruth Maria Kubit- Ischek als de krante-uitgeefster Friederike. Het draaiboek ■stamt van Helmut Dietl, die ook de regie voert. sn wij een heerlijke srlijke JRDSTRAAT 79 01150-19817 «rit»™ jRlJS (AFP) - De Franse Médicis voor de beste roman 1986 is ren verleend aan de Ame- auteur John Hawkes 'zijn boek 'Avonturen in ■nandel in huiden in Alas- I voor het werk van |hJanse auteur ging naar Combescot voor zijn boek 'Les Funérailles de La Sardine'. De prijs Fèmina buitenland 1986 door een jury bestaande uit vrouwen ging naar de Zweed Torgny Lindgren voor zijn roman Bethsabe en de prijs voor een Frans werk naar de auteur René Belletto voor zijn roman 'De hel'. (ADVERTENTIE) 'Toen we in 1983 dit pand kochten zat er geen CV in. Samen met de installateur kozen we voor Radson. Kompleet. CV-ketel, boiler en radiatoren. En wat hij zei is waar! Het is altijd overal lekker warm en de energie rekeningen vallen reuze mee!" Radson verlegt de norm. Telkens weer. Zo als met de ER Electronic. Zonder waakvlam. Zuiniger dan zuinig. Radson kent nog meer geldbesparende variaties. Met ketels, boilers en talloze kombi-ketels. Vul de bon in. Radson. Op ons kunt u rekenen. Gooi ook uw oude CV-ketel eruit! Stuur mij komplete informatie over alle Radson CV-ketels en boilers ST 251186 Straat- Postkode: Plaats: Opsturen - in open envelop - aan Radson. Antwoordnummer 67, 5960 WJ Panningen. Bellen kan ook (04760)88580. Klaus Maria Brandauer. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De Italiaanse regisseur Franco Rosi heeft een zes-delige tv-serie ge maakt naar het boek 'Quo Vadis' van de Poolse schrijver Henryk Sienkiewicz en de NCVRV zendt deze serie vanaf zondag (30 no vember) uit. De Italiaanse RAI maakte 'Quo Vadis' samen met de Franse Antenne 2 en de Engelse Channel 4. De bultenoponamen zijn gemaakt in Joegosalvië. De hoofdrol wordt gespeeld door de Oosten rijke acteur Klaus Maria Brandauer, die be kend werd door o.a. 'Mefisto' en 'Out of Afri ca'. Hij speelt de rol van keizer Nero, de gril lige heerser over het Romeinse wereldrijk. Nero krijgt te maken met een groep mensen die zich 'christenen' noemen en geleid worden door Petrus (Max Von Sydow). In 'Quo Vadis' wordt de botsing beschreven tussen twee werelden. Er zijn ook contacten tussen de twee werelden, een Romeinse sena tor vat liefde op voor de christen-slavin Lygia. Hij keert na jaren van strijd aan het front te rug naar Rome. Hij merkt dat de sfeer in Rome totaal bedorven is door de tirannie van keizer Nero, corruptie en geweld. Andere grote namen in 'Quo Vadis' zijn Frederic Forrest, Christina Raines, Philippe Leroy en Fran?oise Fabian. AMSTERDAM (ANP) - De Holland-Festivaldirectie wil voor 1987 anderhalf miljoen gulden via sponsoring bijeen zien te krijgen voor dekking van het totale budget van 9 miljoen gulden, waaraan Am sterdam en rijk samen 4 mil joen bijdragen. Volgens direc teur 's-Gravensande ziet het er nu al naar uit dat het streefbedrag van sponsors ze ker bijeenkomt. De KLM wordt met een bij drage van 300.000 gulden in de vorm van vervoersfaciliteiten hoofdsponsor van het Hol land-Festival. Het bedrijf heeft met Holland Festival een samenwerkingsovereenkomst van drie jaar gesloten dat ook voorziet in het bekend maken van Holland-Festivalactivi teiten in het buitenland. De luchtvaartmaatschappij krijgt daarvoor in de plaats de ver koop van kaarten in het bui tenland en vermelding van de naam op onder meer program ma's. Intussen hebben zich al meer sponsors gemeld, waar onder De Volkskrant en de Nederlandse Spoorwegen. HILVERSUM (ANP) 'AVRO's Televizier' brengt op vanavond tussen 22.10 en 22.55 uur via Nederland 1 een uit voerige reportage uit Enge land op het televisiescherm, die een beeld geeft van de deze week door de Engelse overheid begonnen omvangrijke voor lichtingscampagne over de ge vreesde ziekte AIDS. Het tweede onderdeel in deze uitzending is geheel ge wijd aan Iran. (ADVERTENTIE) ÊÈSÊKKWÊÊËÊÊÊk Napoleon Brandy V.S.O.P. -J Druppel voor CRANDON druppel tot leven gekomen I'**. JF en in stilte <Delcavê if wijn en gedistilleerd Tel. «nststsKW Van onze RTV-redactie DE RVU Educatieve Omroep gaat de reeks tv-programma's van de BRT over borstkanker in december in Nederland uit zenden. De reeks is vorig jaar in België met meer dan ge wone belangstelling gevolgd. In samenwerking met de BRT zijn de zes uitzendingen terug gebracht tot vier van ieder on geveer een half uur. In de programma's zijn ge tuigenissen te zien van vrou wen die een borstoperatie on dergingen en worden inlich tingen gegeven over vroegtij dige opsporing van kanker, tips voor zelfzorg en weten schappelijke informatie. Sa menstelster Paula Semer, die vijf jaar geleden zelf met de ziekte geconfronteerd werd, vertelt over haar ervaringen, angsten en problemen. De programma's worden uitgezonden op 5, 12, 17 en 24 december om 14.00 uur op Ne derland 1. De BRT heeft bij de tv-reeks een bijbehorend boek uitgegeven. Informatie hier over is te krijgen bij de BRT, 09-327373555. Door Wim van Leest 14 Jaar humor van de aller bovenste plank, 14 jaar haar scherpe satire op de Neder landse samenleving, 14 jaar de tijd in trends zo ongeveer een jaar vooruit zijn, 14 jaar prikkelende spreuken om het eens van een andere kant te bekijken. De Bescheurkalen der was niet minder, veeleer veel meer dan dat. Was, want er komt geen nieuwe Bescheurkalender meer. In zijn 14-jarig bestaan is de Bescheurkalender van Kees van Kooten en Wim de Bie uitgegroeid tot een feno meen, dat waarschijnlijk (de heer C. van der Laak zoekt dat momenteel uit) over de hele wereld zijn weerga niet kent. Van Kooten en De Bie hebben zelf een selectie ge maakt uit al die kalender blaadjes van de afgelopen 14 jaar en zodoende is er nu de bloemlezing 'Het groot be scheurboek'. Het Bescheur boek beslaat 424 bladzijden (qua vorm een dik telefoon boek) en is daarmee het dik ste pret-boek dat in ons land voor handen is. Het is misschien wat ex treem gesteld, maar zonder Van Kooten en De Bie zou de Nederlandse samenleving er veel anders uit zien. Sinds hun Cliché-mannetjestijd hebben ze steeds aange schopt tegen wat er scheef zat in ons land. Bij 'Hadi- massa' deden ze dat nog bin nen een collectief van gelijk gestemden en werd er nog gekozen voor het wat oubol lige middel van de sketch. In 'Het gat van Nederland' was de eerste aanzet te zien van wat binnen een paar jaar zou uitgroeien tot 'Het Simplis tisch Verbond'. Dat Verbond maakte er een levenstaak van om met een lichte vertekening van de werkelijkheid te laten zien hoe gek Nederlanders kunnen zijn, hoe zelfingeno men mensen zich kunnen ge dragen en vooral hoe er door vakjargon, softe sector praat, 'Me Age'-idioom, re clamecultuur, parlementaire spreektaal, sportverdwazing, radio-gebral, tv-geleuter en zogenaamde nieuwe journa listiek in het Nederland van de jaren '70 en '80 een Baby lonische spraakverwarring is ontstaan, die nog immer voortwoedt. Jury Daarbij slaagden Van Kooten en De Bie erin hun humor en satire op vele fron ten ten toon te spreiden. Meer dan welke humoristen ook, benutten ze zowel tv als grammofoonplaat als papier optimaal bij het overbrengen van hun kijk op Nederland en zijn inwoners. De jury van de tv-prijs 'Nipkow Schijf' was op den duur ge dwongen om die prijs toe te kennen aan 'het beste na Koot en Bie' en de langspeel platen van het Simplistisch Verbond zijn nog steeds zeer de moeite waard. Dat geldt in nog hogere mate voor de verzamelde 'Modermismen' van Kees van Kooten en zijn overige boeken 'Treiter trends', 'Koot droomt zich af', 'Koot graaft zich autobio', 'Veertig' en 'Hedonia'. De co lumn van Wim de Bie in het zaterdagse bijvoegsel in de Volkskrant is al even hoog staand en bij vlagen subliem. Lezen in 'Het Groot Be scheurboek' is kijken naar de jongste geschiedenis van ons land. Ook al zijn de beschre ven personen en situaties vaak fictief, toch kun je er wel degelijk aan zien hoe ons land er op een bepaald mo ment voorstond en vooral hoe het gesteld was met de doorsnee Nederlander-die- iets-in-zij n-mars-denkt- te- hebben. Al lezend lach je je te pletter om de rake type ringen van bepaalde levens stijlen en suggestieve kant tekeningen bij maatschappe lijke ontwikkelingen. 'Het Groot Bescheurboek' laat nog eens overduidelijk zien hoe geniaal Van Kooten en De Bie waren en zijn. Het boek bevat louter hoogte punten en staat barstensvol met schitterende spreuken en uitdrukkingen. In navol gende hoogtepunten zie je als het ware het jaar weer voor je: 'Dr. Ferry Hoogendijk praat alsof zijn slipje schrijnt' (1973), 'Televisie, Af en toe kijken wij nooit' (1974), 'een echte feminist blijft staan als ze pist' (1975), 'Als uw kinderen beginnen te ga pen wanneer u over 1968 ver telt, staat u aan de verkeerde kant van de generatiekloof' (1976), 'Bekende Nederlan ders zijn vaak het eerste bruin en blijven dat het langste' (1977), 'Het voordeel van twéé kleine kinderen is dat u ze af en toe met de kop pen tegen elkaar kunt slaan' (1978), 'Wij zijn nog van de generatie die aan zijn wit- blijvende billen kan zien hoe bruin hij aan het worden is' (1979), 'Sportverslaggeving: Als er staat dat er van de Jacobse en Van Es presenteren namens Van Kooten en De Bie de Bescheurkalender van 1981. - fotoanp eerste zeven plaatsen drie door Nederlanders werden bezet, betekent dit dat de derde Nederlander zevende werd' (1980), 'Tros-Aktua had gisteravond een fantas tische primeur: de nieuwe single van Babe!' (1981). 'Meer dan de helft der Ne derlanders knipt al niet eens meer de waardepunten uit het lege koffiepak' (1982), 'Mijn naam is Kitty van der Laan en ik ben de moeder van Basje de Winter, Marja Janssen en Henk de Vries' (1983), 'Bij concerten van de Stones en de Kinks is de toenmalige flower-power generatie nu zo'n beetje aan zijn eerste hartaanvallen toe' (1984), 'Dag buurbvrouw. Kan ik misschien een lepelije cocaïne van u lenen en mag ik even een kopietje bij u maken (1985), en 'Wij hiel pen nog gewoon een omaalje oversteken, maar wie dat nu doet, bedrijft flankerend be jaardenbeleid' (1986). I 'Het Groot Bescheurboek' is dan ook verplichte kost voor wie van stijlvolle hu mor en geniale satire houdt. Welzijnswerkers, -logen en - agogen zouden 'Het Groot Bescheurboek' eerst eens grondig moeten lezen alvo rens de samenleving lastig te vallen met hun krampachtig taalgebruik. 'Het Groot Bescheurboek' sluit het Bescheurkalender tijdperk op gepaste wijze doch onverbiddelijk af. Er komt geen nieuwe Bescheur kalender. Ter verzachting van de pijn van dat onge twijfeld voor velen enorme gemis zijn in het Bescheur boek 'dank zij de inspannin gen van de heer C. van der Laak alle kalendaria van ka lenderstaatjes van 1987 tot en met 2000!' opgenomen. Kees van Kooten Wim de Bie, Het Groot Bescheur boek, uitgeverij De Harmo nie, prijs 29,90. li i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21