Perfect hoeft niet. :a" ERJAN KADOBON -V- 25.- reparatie NSTGEBITTENj De Laatste Romanticus zondag in Amsterdams Concertgebouw december vangt u een gratis lot. PSALON BRESKENS TEIT, j aankoop n winterjack VAKMANSCHAP tting rberg ïting schieting j EXTRA KLEINTJE] Geen opnamen Volume Effectbejag Wonder Tornado Come back IfÉRDAG 22 NOVEMBER 1986 01172-1668 aan al uw wensen ums oges enz. ikolaasaktie Ie kleuren zwart, bruin of blauw. Peril an pasvorm. Ze passen als een twcej luid om uw huidige stoelen. En ook voor de achterbank hej ien we een pas- ende set. Set roorstoelhoezen tu voor Bslpemp.ne Periodisi Keuring. De V.A.G Idéaler is hèt aangewezen adr< ^voor de APK keuring van uwV of Audi. Wij hebben de apparatui om zo'n keuring uit te voeren (MANSCHAP. NET EVEN ANDERS ZEN tel. 01150-13456 23 nov. ier Jaargetij- aarde. Aan- lur, Sociëteit schieting in jratis 25,-, 3 uur. 23 nov. ock, Heikant, Begin 14.30 [ORGEN gaat in het terdamse Concertgebouw de doper uit. Vijftig jaar geleden shij er voor het laatst: Vladimir owitz, grootvorst van het der. Ook toen al was hij Jdberoemd. Nu, op 82-jarige tijd, is hij het nog steeds. :lijk komt hij echt. Want in 2 was ook al alles in kannen en jen, maar op het laatste ment konden de bezitters van [felbegeerd kaartje hun geld bij Concertgebouw komen jjhalen. Horowitz wenste toen jn in Londen te spelen. Door Hans Rooseboom IN APRIL van dit jaar trad Vladi mir Horowitz, 82, vitaal en virtuoos, voor het eerst na 61 jaar in zijn ge boorteland op. In Moskou en Le ningrad speelden zich sensationale taferelen af. Vijf politiecordons wa ren opgetrommeld om de meute bij het Moskouse Conservatorium in bedwang te houden. Ze konden niet verhinderen dat er toch mensen le vensgevaarlijke capriolen uithaal den om via het dak de zaal binnen Ie komen. Dergelijke taferelen zullen morgen in en rond het Amsterdamse Concertge bouw wel niet te zien zijn, maar de magi sche aantrekkingskracht van de naam Horowitz zorgde er wel voor dat de be schikbare toegangskaarten 200 gul den) in een vloek en een zucht de kassa uitvlogen. Horowitz is een legende, en bij een le gende horen uiteraard legendarische ver halen. Direct al bij de bekendmaking van Horowitz' optreden in Amsterdam sta ken de geruchten de kop op dat de mae stro tal van bizarre voorwaarden stelde aan een optreden. De zaaltemperatuur zou precies 21 graden moeten zijn, geen graad meer en geen graad minder. Het concert zou pre cies om 16.00 's middags moeten aanvan gen. En er is natuurlijk het gegeven dat de meester alleen op zijn eigen Steinway wenst te spelen, die dus altijd meegaat. Evenals zijn eigen pianostemmer. Wat is daarvan waar Stelt Horowitz inderdaad allerlei exorbitante eisen (ove rigens niets bijzonders voor een vedette: Frank Sinatra eist bij ieder optreden 50 verschillende soorten whiskey in zijn kleedkamer. Ook zo'n mythe)? Het Concertgebouw relativeert deze verhalen. „Ach, misschien is dat in het verleden wel het geval geweest", zegt voorlichtster Harriet de Wever. „In ieder geval is het zo dat er een contract is tus sen Horowitz en het Concertgebouw, en wat daarin staat is tussen hen. Over het honorarium wordt uiteraard ook niets bekend gemaakt". keuring kost u £50,;. Maar als u uj auto meteen een grote beurt geel^ dan is de APK gratis. Zondag 23 no»l Café de Kastanje, terzande. Aanva uur, 50.- gratify Zondag 23 n°v- j kalkoenschiei op 2 Staande wjPgj Sebastiaan, l"' Aanvang 13.00jjÜ> Maak een reclame met een Het helpt klaar terwijl u wacht Loszittend gebit? Wij verhelpen dit kxelsestraat 1 - Zaamslag tel. 01153-1650 open van 8.00-18.00 uur Donderdag gesloten Het is bekend dat Horowitz een geld wolf is, die behalve voor zijn optredens ook nog eens flink 'vangt' voor televisie- tn plaatopnamen. Hoe staat het daarmee in Amsterdam „Er wordt van dit concert in Amster dam helemaal niets opgenomen, niet voor de televisie, niet voor de plaat, en ook niet voor de radio", aldus de ietwat teleurstellende mededeling van het Con certgebouw. „Het concert wordt zelfs net rechtstreeks op de radio uitgezon den". Wie Horowitz dus deze keer in Am sterdam wil horen moet er zelf bij zijn. Overigens ben je dan al te laat, want alle toegangskaarten zijn zoals gezegd verge ven. Dat betekent overigens alles bij elk aar een recette van ongeveer vier ton. Maar naar verluidt is dat voor Horowitz net genoeg. De Perscombinatie legt er naar eigen zeggen als sponsor nog 'een tors bedrag' bovenop. Horowitz is overigens niet te koop, ffigt hij zelf. Een een aantal jaren geleden werd hij uitgenodigd door de befaamde Hollywood Bowl om een openluchtcon- eert te geven. „Ze boden me een gewel- !ff som"' verte|t Horowitz daarover. „Maar ik weigerde, omdat ik weet dat ntjn spel in de Bowl niet goed zou klin- en. Ik wordt graag goed betaald maar ik en niet te koop". Of hij voor zijn re fute optreden in het Witte Huis (waar- jl mevrouw Reagan achterwaarts in de Pantenbak voltigeerde) een honorarium ntving, of dat de e#r hem genoeg was, is Net te achterhalen. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk m Horowitz' fenomenale spel. Opmer- enjk daarbij is dat de maestro een klei ne, tengere man is, om niet te zeggen ma- ï,er' -*P zijn oude dag is dat niet anders, es te verwonderlijker is het geweldige ume dat hij uit zijn Steinway weet te "eren. Zijn spel klinkt doordringender j l)vei?°mpelender dan van welke an- re pianist ook. Onder zijn handen °rat de vleugel werkelijk een volledig Wonie-orkest. kerfZ6^ ze^trouwens Hat hij niet wer- Jk virtuozer is dan zijn collega's. Dat'''1 SPe' blinkt alleen maar anders". ls volledig waar, hoe je verder ook Ik ben Horowitz over Horowitz' pianistische aanpak wenst te oordelen. Niemand speelt als Horowitz. De vermaarde muziekcriticus van de New York Times, Harold C. Schonberg, zegt over Horowitz' uniciteit: „In de ge schiedenis van het pianospel zou hij best eens de enige in zijn soort kunnen zijn. Wanneer hij eruit stapt, kan niemand hem vervangen. Er is geen levende pia nist die qua toonvorming en klankscha kering is te vergelijken met de vulkani sche Horowitz. Horowitz zelf: „Veel jonge pianisten spelen met meer precisie en sneller dan ik. Maar er zit zo weinig achter. Soms, als ik naar een beginneling luister, denk ik bij mezelf: die man heeft gouden vin gers! Maar na een kwartiertje begint het me al te vervelen". „De jonge pianisten van deze tijd concentreren zich op de no ten. Maar ik vind emoties belangrijker dan mijn partituur of de toetsen. Ik heb bovendien een stem in mijn hoofd, die zingt wat ik aan het spelen ben. Tijdens mijn spel ga ik helemaal in die stem op. Ik kan goed naar mezelf luisteren. Ik hoef geen gezichten te trekken, ik voel het gewoon hier, in mijn hart". En zo is het ook. Horowitz speelt geen Bach, Scarlatti, Chopin, Schumann, Liszt of Scriabin, Horowitz speelt altijd Horo- - witz. Een befaamde uitspraak van hem is ook nog: „Perfect hoeft niet. Ik ben Ho rowitz". Wat je vooral op het spel van Horo witz kunt aanmerken is zijn gebrek aan eerbied voor de partituur. In onze hui dige tijd van 'oerteksten' en authentieke uitvoeringen is dat in veler ogen een zon de. Waar hij, Horowitz, het nodig acht brengt hij wijzigingen of aanvullingen aan. In alle gevallen doet hij dat uit ef fectbejag. Vladimir Horowitz schuwt de publiciteit zeker niet. Hier geeft hij een dansdemon- stratie in de New Yorkse discotheek Stu dio 54. Als je Horowitz beluistert met de ge schreven bladmuziek van het gespeelde stuk voor je, kun je in haast iedere maat wel een kleine afwijking constateren. Deze 'vrije' wijze van partituur-behande ling is geheel in overeenstemming met de grote, ouderwetse 'klavierleeuwen'-tradi- tie. Een traditie die rechtstreeks afstamt van Franz Liszt, die het in zijn tijd ook niet zo nauw nam met de illustere com ponisten. In mei van dit jaar werd Horowitz in Hamburg onderscheiden met de Orde van Verdiensten van de Bondsrpubliek. In Hamburg begon meer dan 50 jaar geleden de nog immer voortdurende zegetocht van Horowitz. Wanneer Horowitz een plaat maakt dan is dat bijna altijd een opname van een zaaloptreden. Zelf noemt hij dat schertsenderwijs „een vorm van luiheid". Maar meer serieus voegt hij daar aan toe: „Op déze manier krijgt het publiek de waarheid te horen. Ik laat met opzet fouten voor wat ze zijn. Ik ben óók maar een mens. Dat mogen ze best weten. Ik zou mijn spel best kunnen bijschaven totdat er een glad geheel ontstaat, maar ik houd van verrassingen". Horowitz werkt in Amsterdam nage noeg hetzelfde programma af als in Mos kou een half jaar geleden. Daarvan is een plaat-opname gemaakt, die een goed beeld geeft van de Horowitz van heden. En dat beeld roept, behalve bewondering voor zijn nog steeds fabelachtige tech niek en klankvorming, ook een aantal vragen op ten aanzien van die getrouw heid aan de geschreven muziek. Vladimir Horowitz heeft een lange en grillige carrière achter de rug, die hem stormachtige successen en wereldver maardheid hebben gebracht, maar die ook ettelijke malen is onderbroken door perioden van psychische ontwrichting. Zo heeft hij tussen 1953 en 1965 niet één openbaar concert gegeven. Vladimir (Volodya) Gorowitz werd in 1904 in Kiev geboren in een gegoed joods milieu. Een wonderkind was hij naar eigen zeggen niet. Maar hij was toch al een jonge pianist met grote toekomst mogelijkheden toen de Bolsjevieken in 1917 de macht overnamen. Het gezin Gorowitz (de naam Horo witz nam hij later in het buitenland aan) werd het huis uitgezet, de piano werd het raam uitgesmeten en Vladimir werd ge dwongen om samen met de later even eens beroemd geworden violist Nathan Millstein een 'mobiele artistieke brigade' te vormen. Dat betekende spelen voor arbeiders in fabriekshallen. In 1925 mochten Horowitz en Mill stein van Trotski naar het buitenland „om ze in het westen te laten zien dat we niet alleen maar materialisten zijn". De jonge Horowitz neemt de gelegen heid te baat zijn land voorgoed te verla ten (hij zou er dus pas in 1986 weerke ren). Maar zijn naam moet nog gevestigd worden. Er gebeurt een wonder. Eén van In oktober van dit jaar maakte Vladimir Horowitz Nancy Reagan zo aan het lachen dat ze pardoes van haar stoel viel. Vladimir Horowitz achter de vleugel: Veel jonge pianisten spelen met meer precisie en snel ler dan ik. Maar er zit zo weinig achter. Soms, als ik naar een beginneling luister, denk ik bij mezelf: die man heeft gouden vingers! Maar na een kwartiertje begint het me al te vervelen". die onvergetelijke verhalen uit de wereld van de muziek. Trekkend door Europa is Horowitz in Hamburg neergestreken. Als hij op een dag verkleumd bij zijn hotel aankomt na een wandeling in de dierentuin wacht een gejaagde heer hem op. Hij moet ogenblikkelijk invallen bij het Hamburgs Symfonie Orkest. De soliste is flauwge vallen. 'Hoe laat?', vraagt Horowitz. 'Direct, het eerste deel yan het concert is al aan de gang'. 'Goed. Ik speel Tsjaikofski. Geef me een glas melk'. De dirigent is een onbekende, Eugen Pabst. Als Horowitz aan het begin van het Tsjaikofski-concert de beroemde dreunende akkoorden op de vleugel aan slaat, verlaat de dirigent verbijsterd het podium. Hij gaat gefascineerd naast Ho rowitz staan en dirigeert nog slechts af wezig verder. De zaal is laaiend enthousiast over de onbekende jonge Russische pianist. Zijn naam is in één klap gemaakt. De vleugel op het Hamburgse podium blijft na af loop „achter als een overwonnen draak", zoals de plaatselijke krant schrijft. Horowitz verovert de Verenigde Sta ten, waar men van oudsher een voorkeur heeft voor donderende klavierleeuwen, die enige show niet schuwen. Hij ver werft er zijn bijnaam 'de tornado uit de steppen'. Er breken jaren aan waarin Horowitz als een razende over de wereld jaagt. Jaar in jaar uit treedt hij op, zonder zich rust te gunnen. Hij groeit gedurende de jaren dertig uit tot DE grote pianist van zijn tijd. Hij wordt beroemd door zijn toegif ten. Vaak speelt hij dan zijn eigen bewer kingen, zoals die van thema's uit Car men, van de 'Stars and Stripes' en van werken van Liszt, die onder Horowitz acrobatische handen nog sensationeler worden dan ze toch al zijn. Horowitz, die inmiddels is getrouw met de nuchtere dochter Wanda van de beroemde dirigent Arturo Toscanini, gaat gas terugnemen. Hij trekt zich steeds meer terug van de concertpodia, om zich toe te leggen op het maken van grammofoonplaten. Hij wijdt zich daar bij ook aan componisten die wat minder goed bij het grote publiek liggen, zoals Scarlatti en Skriabin. Deze twee compo nisten staan overigens ook in Amsterdam op het programma. Intussen groeit de legende. Hoe min der hij optreedt, hoe groter zijn naam wordt. Vooral in de jaren tussen 1953 en 1965 toen hij zich in het geheel niet in het openbaar het zien. Zijn come back in 1965 werd dan ook met grote spanning tegemoet gezien. Het publiek was hem in die twaalf jaar aller minst vergeten. Op de dag voordat de kaartverkoop voor Carnegie Hall in New York van start ging, brachten 1500 mu ziekliefhebbers de nacht op straat door, in de rij voor een kaartje. Echtgenote Wanda Horowitz kwam de mensen 's avonds koffie brengen. Na dit hoogtepunt trad Horowitz meer en meer voor de televisie op, zodat men ook in de huiskamers over de hele wereld van het fenomeen kennis kon ne men. Van zijn opmerkeüjke manier van zitten bijvoorbeeld. De kruk ver van de toetsen, de armen en de benen gestrekt. De afgelopen tien jaar is Horowitz psychische gesteldheid meer en meer ge stabiliseerd, wat uitstekend te horen is op de opnamen die een half jaar geleden van het optreden in Moskou werden ge maakt. Eveneens eerder dit jaar zond de Vpro-televisie de nu al klassiek geworden film De laatste Romanticus over Horo witz uit. De meester in zijn New Yorkse appartement, spelend voor de camera's, schertsend, anekdoten vertellend over zijn afgod Rachmaninov en over zijn schoonvader Toscanani. Vooral wordt uit die film duidelijk welke overheersende rol mevrouw Horo witz speelt. Wanda, de dompteuze van de getemde en tot rust gekomen klavier- leeuw. Op de vraag hoe het komt dat haar man op zijn leeftijd nog over zoveel kracht en energie beschikt zegt zij zonder blikken of blozen: „Dat komt omdat ik altijd zo goed voor hem heb gezorgd. Ik heb misschien niet de muzikale talenten van mijn vader Arturo Toscanini geërfd, maar wél zijn hersens". Aan die hersens dankt de wereld nog steeds Vladimir Horowitz.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25