even UITBLAZEN Maatschappelijke dienstverlening en het belang daarvan voor de economie 'Zachte sector' moet terug naar de markt Pastoor Terroristen zijn idealisten 'Samen op Weg' passeert 't 'point of no return BESLUITE Belgische boetes (2) STEM COM WIM KOCK DONDERDAG 13 NOVEMBER 1986 ACHTERGROND PAGl ONDERDAG 13 NOVE MGR. TER SCHl Sterke gulden ast afzet Nederland aan' DAT de Belgen ver keersovertredingen, waarvan statistisch is vastgesteld dat er de meeste verkeersongeluk ken uit voortvloeien (te hard rijden, door rood licht rijden en voorrangs- regels negeren bijvoor beeld) extra zwaar beboeten is misschien zo onverstandig nog niet. (Zie ook Uitbl. van giste ren). Dat ze van buitenlandse overtreders borgsommen eisen omdat de ervaring heeft geleerd dat een buitenlander zelden een boete betaalt, lijkt me logisch en niet echt discriminerend. Een goed gelijkheidsprincipe moet je ook om kunnen keren: als een Belgische ingezetene in het uiterste geval wél van zijn bed kan worden gelicht om hem te dwingen alsnog een boete te betalen moeten er ook middelen zijn om te kunnen in casseren bij Duitsers, Neder landers en Fransen. Tot een inbeslagneming van de auto hoeft het toch eigenlijk niet te komen, zou je zeggen. Wie met de auto naar het bui tenland gaat en België is bui tenland - steekt toch zeker wel wat geld of (Euro)cheques in zijn zak 'voor het geval dat'. Er kan je op reis heel wat meer ge beuren dan het krijgen van een bekeuring voor een verkeers overtreding. Je kunt stukken aan je auto krijgen, ziek wor den, onverwacht genoodzaakt zijn in een hotel te overnachten enzovoort. Aan de andere kant: als je in je rechtsgevoel word aangetast en dus je zaak wil la ten voorkomen, dan overstijgt een borgsom van 6000 frank (360 gulden) natuurlijk wel de kosten van een nacht in een ho telbed. Probleem nummer één is, zo meent de ANWB blijkens een artikel in het jongste nummer van De Kampioendat de in België rondrijdende Nederlan ders niet of slechts gedeeltelijk op de hoogte zijn van de daar geldende verkeerswetten. Maar strenge wetten en de even strenge handhaving daarvan door de rijkswacht vormen niet het enige probleem. Het lijkt erop dat de rijkswacht niet al leen streng maar ook bruut op treedt. De klacht dat de gen darmen het speciaal op Neder landers hebben voorzien lijkt ongegrond sinds klachten over hun optreden ook worden ge hoord in Duitsland en vooral in Frankrijk, waar de burgerij van politiezijde toch ook wel wat gewend is. Vragen hierover ge steld in het Europese parlement kwamen uit Franse koker. De bij de ANWB klagende slachtoffers van de Belgische verkeersjustitie maken ook vaak melding van 'onbeschoft, dreigend en onberekenbaar op treden' van de rijkswacht. Het schijnt zelfs zo te zijn dat men sen die geld voor boete of borg som bij elkaar willen bellen het gebruik van de telefoon op het rijkswachtbureau wordt ont zegd. Een bezoeker van de Vo geltjesmarkt die een verkeers bord niet had opgemerkt klaagt dat hij werd meegenomen en 'in een soort wachtkamer ge bracht, waar hij ruim een uur heeft zitten wachten tussen een stel heroïneverslaafden en een prostituê.' Ook fietsers zijn niet veilig voor de strenge blikken van de rijkswacht. Een fietser die een stopbord negeerde en daarvoor 250 gulden boete moest beta len, laat de ANWB weten: „Ik vroeg of ze zich niet vergisten, of het misschien 250 francs moest zijn. Maar ze zeiden dat ik niet brutaal mocht worden. Ik moest onmiddellijk het ge vraagde geld neertellen, of mijn fiets werd in beslag genomen." Een staaltje van willekeur uit het ANWB-klachtenboek: Een man rijdt in Brasschaat, niet harder dan 50 km door groen licht, wordt desondanks klemgereden door politiebus en in die bus 'agressief benaderd'. De man ontkent door rood licht te zijn gereden en roept zijn vrouw tot getuige. Daarop krijgt hij van de rijkswacht de insinuerende vraag te horen: 'Oh, wat zegt u? Is dat uw vrouw? Is dat werkelijk uw vrouw?' Als de man zich legiti meert blijkt hij directeur te zijn van een blijkbaar ook bij de rijkswachters 'bekend bedrijf. Het proces-verbaal gaat niet door. Meneer kan verder rij den. De Antwerpse provinciale commandant van de rijks wacht, Goossens, bij wie de ANWB-Koerier belet vroeg, ontkent dat de rijkswachters plotseling vreemdelingenhaters zijn geworden. Van de klachten die de ANWB de rijkswacht chef voorlegt is deze niet onder de indruk: „Men aanvaardt niet meer dat het gezag iets vaststelt. De automobilist zegt altijd dat hij het niet heeft ge daan, dat hij niet zo hard reed, daar kijk ik niet van op." Het ligt volgens hem aan de Neder landers zelf. „Met de Duitsers hebben we nooit moeite, die betalen direct hun boete als ze worden aangehouden. De Ne derlanders komen echter vaak arrogant over, gaan in discussie en geloven het soms pas als de takelwagen arriveert. En dan willen ze vaak wél betalen." Wat we zeggen zijn we dus zelf, volgens Goossens. Ik vreesde het ook al: de botsin gen tussen het 'vaststellend ge zag' in België en de Neder landse automobilisten vindt zijn diepste oorzaak in de men- taliteitskloof die gaapt tussen Nederland en België. Nederlan ders, geconfronteerd met Bel gisch gezag doen er goed aan zich te realiseren dat ze zich in een land bevinden waar de kin deren nog steeds met twee woorden leren spreken. Zeker tegen rijkswachters want daar zijn tegenwoordig zelfs volwassen Belgen bang IIIIIIIIIIIIWIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIh? Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452, Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automalische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 MORGEN organiseert de Stichting Zorg en Weten schap in de Rotterdamse Erasmus-universiteit een themadag over 'Economie en maatschappelijke dienstver lening'. Geprobeerd wordt een ant woord te geven op vragen als 'Rendement en profijt van de via de maatschappelijke dienstverlening bestede col lectieve middelen' en 'Econo mische benadering van de maatschappelijke dienstver lening'. Het zal duidelijk zijn dat deze vragen met name wor den opgeroepen door een sterk bezuinigende overheid en het felle maatschappe lijke verzet daartegen. Vooral in tijden van econo mische teruggang wordt in de samenleving al gauw ge wezen op die 'geldverslin dende' maatschappelijke sector, waar de overheid jaarlijks zo'n 10 miljard gul den in stort, als ware het een bodemloze put. Gezien de ingrijpende bezui nigingen die het kabinet in de sociaal-maatschappelijke sector wil doorvoeren is er alle reden voor herbezin ning. Draagt de maatschap pelijke dienstverlening überhaupt wel bij aan onze economie?. En moeten nomische waarden y, gehanteerd als motievi het bestaan van de j schappelijke dienstver) te rechtvaardigen?. Een tweedelig versla» de opvatting van een a hooggeleerde heren, 4 zinnige zaken te berde i gen, maar de oplossing maar liever willen over aan de overheid. Vandal eerste aflevering. Door Pieter-Jan Dekkers HET beeld dat de door snee Nederlander heeft van de maatschappe lijke dienstverlening is niet best. Er wordt vaak smalend ge sproken over de 'zachte sec tor', die niet efficiënt werkt, waar gebrek aan zakelijk heid overheerst, overgede- mocratiseerd, waar besluiten moeizaam en dus traag wor den genomen en waar meer wordt gepraat dan gewerkt. Derhalve is die sector 'bu reaucratisch' en 'verzuild' en worden de problemen te vaak politiek en te weinig za kelijk benaderd. Kortom, een slecht imago voor een sector, waarvan - en dat zal later blijken - vooral de laagstbe taalde en slecht opgeleide groepen profiteren. Volgens drs. L. Marken- steyn van het bureau Beren schot hebben de organisaties die in de maatschappelijke dienstverelening werken het er ook naar gemaakt. Zo zijn de afgelopen jaren tal van zaken in deze sector tot stand gekomen die wel in het be lang waren van de werkne mers, de hulpverleners, maar niet in dat van de klanten. Het aanbod aan hulp 'creëer de' de vraag en dat is zelfs voor een gesubsidieerde in stelling op den duur niet meer haalbaar. Elk dreigend overheidsin grijpen via de subsidiepot wordt door organisaties en betrokken werknemers met ongekende felheid bestreden. Daarbij staat niet altijd de vraag centraal of de gele- Sociaal werk, niet met de marktsector te vergelijken. verde diensten onmisbaar zijn en voldoende aftrek vin den. Gelukkig verandert dat, constateert Markensteyn. Het mistige, politieke ge lobby heeft bezuinigingen niet kunnen voorkomen. Daarom wordt naarstig ge zocht naar argumenten om de overheid af te houden van nieuwe bezuinigingen. De betrokken organisaties gaan beseffen dat een rechtvaar diging van het bestaan alleen te vinden is in de behoefte van de groepen, waarvoor men is 'opgericht'. Daarbij mag het econo misch motief nimmer de overhand krijgen. Want za ken als minderhedenbeleid, gehandicapten- en bejaar denzorg kunnen nu eenmaal niet vereenzelvigd worden met producten in de markt sector. De maatschappelijke dienstverlening heeft na tuurlijk wel invloed op de economie. Pakweg driekwart van de kosten zijn loonkosten en dat geld wordt via koop kracht rechtstreeks in de economie gesluisd. Verder le vert bouw en onderhoud van accommodaties ook een bij drage aan de economie. - FOTO HANS CHABOT Volgens Markensteyn wordt door de maatschappe lijke dienstverlening jaar lijks 5 miljard gulden recht streeks in de economie ge pompt. Ook de 2 miljard gul den die de gebruikers voor diensten betalen gaan die weg. Een groot deel van de rest stroomt via de fiscus weer terug in de staatskas, waardoor de overheid op nieuw over dat geld kan be schikken. Bezuinigingen in deze sector hebben dus on vermijdelijk negatieve effec ten op de economie. Boven dien is nog nimmer de schade berekend die ontstaat als diensten worden afgekapt en gebruikers hun maatschap pelijk gedrag daaraaan gaan afstellen. Subsidiëring van maat schappelijke dienstverlening is niet te vergelijken met het besteden van overheidsgeld aan infrastrcturele werken als wegen, bruggen, havens en dergelijke. Behalve dat dergelijke investeringen veel bedrijven werk verschaffen wordt de economische poten tie van gebieden sterk ver groot, waardoor zich nieuwe bedrijven vestigen en de werkgelegenheid toeneemt. Er ligt een duidelijke relatie met de economie. Het besteden van collec tieve gelden aan nieuwe, kansrijke technologieën moet in datzelfde licht worden be oordeeld. Niet alleen meer werkgelegenheid maar ook een extra impuls voor de eco nomie omdat toeleveringsbe drijven meer werk krijgen en de concurrentiepositie wordt versterkt. Enigszins cynisch voegt Markensteyn eraan toe dat dit natuurlijk niet geldt voor de vele miljarden guldens die de overheid de afgelopen ja ren in bedrijven en bedrijfs takken heeft gestopt die al ten dode waren opgeschre ven. Wat dat betreft was de RSV-zaak echt een bodem loze put. Volgens hem mag het eco nomisch motief geen recht vaardiging zijn voor de mate waarin de overheid geld stopt in de maatschappelijke dienstverlening. Wat wel een rol kan spelen is het werkge legenheidsaspect, zoals in de marktsector. Maar de be hoefte van de gebruiker aan bepaalde diensten moei traal staan. Dat houdt wel in 4 maatschappelijke diens lening heel wat vat marktsector kan' leren bedrijven in de particj sector hebben in econot moeilijke tijden te r- met een geringere stroom. Maar bedrijver altijd wel mogelij khe* het dal te komen met van externe géldsch,. (banken en/of beleggers een bedrijf aannemelijk maken dat het toei, heeft met nieuwe prod en nieuwe afzetma. blijft de geldkraan m| wel open. Vaak word zelfs verder opengedraa: Het steeds opnieuw zoeken van 'de behoeft (nieuwe) producten markt, het consumes richt denken, is in de schappelijke dienstverli sterk ondergewaardi Voeling houden mei markt. Het is hèt woord' waarmee deze de schraperige overheij gemoet zou moeten tri Er moet een eind aan de mentaliteit datji monopolist toch wei markt aan je bindt, Markensteyn. Want meeste organisaties maatschappelijke zorg ben - voorlopig - wein, vrezen van concurrent de particuliere sector, privatiseringsdwang - overheid moet niet mee toom te houden zijn. Morgen: Ruimte ben gingen in maatschappelijke perkt Van onze verslaggever ILBURG - „Bij alle ge roeide samenwerkingsver- ,nden in onze kerk moeten niet vergeten dat de pas tor het hoofd is van de paro ze die hij namens de bis hop bestuurt." pit was gisteren een van de ementen van het kerkbeeld it mgr. J- ter Schure, bis hop van Den Bosch, schetste 1 een bijeenkomst van Het ieuwsblad in Tilburg. 01 sc te la v< er In m zii in di kc ge lei VNC )EN HAAG (ANP) - Gerr eleid voeren inzake Zui recht, kunnen van de erwachten. De werkgevers in het VNO ihuwen voor zulke gemeente ede zei woensdag dat dergel l^worspelbaar en niet rechtszeb Ook deze week ontploften er bommen: in Parijs en in Antwerpen. Geplaatst in de nacht, ontploft in de nacht. Glas vloog in het rond, muren raakten be schadigd. Bij deze aanslagen raakte nie mand gewond. Een bagatel. Wie ligt er wak ker van? De samenleving is inmiddels erger gewend. Vandaag en morgen enkele aspecten van terrorisme Door Jan van de Ven Terroristen laten bom men ontploffen namens de massa. Ook als de klap in een menigte valt, wordt mede namens de slachtoffers een daad verricht tegen een te be strijden autoriteit. Het gaat erom een autoriteit schrik aan te jagen en hem naar het pijpen van de aanslagers te laten dansen. Het zit de terroristen ech ter niet mee. Het doel van de aanslagen laat zich geen schrik aanjagen. En de hoop, dat de massa zich achter het ideaal van de bommenleg gers schaart vervliegt al snel. Het 'proletariaat' is niet ach ter het vaandel te krijgen. Sterker nog, politie en justi tie weten aanslagers gevoe lige klappen uit te delen door aanstichters op te pakken en voor de rechter te brengen. Toch gaan terroristen door, zo beschrijft C.J.Visser in zijn boekje 'Terrorisme en West-Europa'. Zij zijn idea listen en laten niet af fana tiek verwezenlijking van de idealen na te streven. Zo kan het, dat enkele tientallen de rust van miljoenen versto ren; telkens weer onschuldi- gen het slachtoffer worden van explosieven. En ze worden niet wijzer, de extreem linksen. In Italië houden zij stand en in Duits land hebben zij zich door een strakke organisatie op te bouwen ongrijpbaarder ge maakt. Maar niet alleen ex treem linksen hebben idea len. In Ierland woedt een 'godsdienstoorlog'. De af scheidingsbeweging van de Basken heeft weer andere idealen. Wat alle groepen ge meen hebben is het fanatiek nastreven van een ideaal. Er is nog wel een overeen komst. Elke groep heeft er baat bij in de haar vijandige wereld onopgemerkt te blij ven. Wie zich niet onzicht baar kan maken, wordt al snel ter verantwoording ge roepen. Onderduiken in de samenleving blijkt echter niet eenvoudig. Daaraan is het toe te schrijven, dat ver volgende instanties na ver loop van korte of lange tijd toch kans zien plegers van aanslagen op te pakken. Overheden zijn in de bestrij ding van terreur zeer succes vol. Visser geeft in zijn over zicht aan hoe dat komt. Groeperingen kunnen slechts aan het oog onttrokken blij ven als zij gering van om vang zijn. Een vereiste, waaraan twee groepen al niet voldoen. Zowel de af scheidingsbeweging in Spanje (ETA) als het Ierse republikeinse leger (IRA) zijn te groot om in het ge heim te opereren. Leden van te grote eenheden kennen elkaar en zodra handhavers van de rechtsorde een te op vallend figuur in de kraag vatten, volgt bij 'doorslaan' een serie arrestaties, die de organisatie een gevoelige klap toebrengt. Hoe klein de groep ook is, er komen momenten waarop zij in het daglicht treedt. Bij het plegen van aanslagen moet de veilige dekking wor den prijsgegeven. Voor de te genstanders zijn dat momen ten om te proberen een vin ger achter de organisatie te krijgen. Aldus kon de politie in België de leiding van de CCC oprollen. In Italië kwam een aanzienlijk deel van de Rode Cellen in handen van justitie. En de Duitsers deci meerden met arrestaties de RAF. Verder dan het oppakken van belangrijke terroristen is de politie nooit gekomen. Al tijd bleven er idealisten vrij rondlopen. Zij namen de fak kel over en na enige tijd van rust - om een organisatie op te bouwen - deden zij van zich spreken. Het is nog de vraag of de Belgen voorgoed afzijn van de CCC. Duitsers en Italianen blijven in elk géval opgescheept met RAF en Rode Cellen. De RAF heeft onlangs bewezen weer springlevend te zijn door een hoge ambtenaar dood te schieten en bommen in West- Berlijn te laten ontploffen. Aan de verbetenheid ter rorisme met wortel en tak uit te roeien hebben handhavers van de openbare orde een element toegevoegd. Ge bruikmakend van het gege ven, dat ook extremisten menselijke wezens zijn, stelt justitie in Italië verklikkers kwijtschelding van straf in het vooruitzicht. Een lok kertje waar de goegemeente het moeilijk mee heeft. Door de piramidale organisatie van een extreme organisatie zullen immers alleen de lei dinggevenden in staat zijn de politie informatie te ver schaffen. Gewone terroristen weten te weinig om voor in formant te kunnen doorgaan. Toch werkt het aanbod in Italië. Teleurgestelde idealis ten hebben zich al bij de poli tie gemeld. Zij droegen ertoe bij, dat hele groepen aanslag- plegers achter de tralies ver dwenen. Een onverwacht succes voor de politie, dat nog vrij lopende agressors ertoe brengt in saamhorigheid verder weg te duiken. Een soortgelijke praktijk staat ook Duitsland te wach ten. Daar liggen wetsvoor stellen om verklikkers van Zoals bekend besloot de •nhemse gemeenteraad on- ngs bedrijven te boycotten e zaken doen met Zuid-Af ri- Arnhem en andere gemeen- 3 besloten ook bedrijven te ycotten die meewerken aan bouw van de raketbasis in oensdrecht. Volgens Van Lede mogen meenten wel een eigen me- ig hebben maar dienen zij or de rijksoverheid geno- ;n besluiten te respecteren, mogen dat niet doorkrui- 1 met een afwijkend beleid. Van onze Haagse redactie [RECHT De afzet van pro- ikten van metaal- en elec- itechnische bedrijven groeit nmerkelijk minder snel dan t Centraal Planbureau nog september voorspelde. Het B ging van 5% groei uit, sar dat getal is niet meer albaar. Dat zei de nieuwe voorzitter n de FME (metaalwerkge- rs), drs. J.C. Blankert, giste- tijdens de jaarvergadering n zijn organisatie. De exportpositie van de me- ilbedrijven heeft flink hade opgelopen. Het CPB aanvankelijk een groei tl 6% voor dit jaar voorspeld, lar tot augustus is de groei |t groter dan 1%. De binnen- idse afzet groeit dit jaar 4%, 't precies is wat men ervan verwacht. Het verlies zit s in de buitenlandse markt. FME-voorzitter noemde 'verontrustend'. •We waren de laatste jaren tegendeel gewend", aldus inkert. Als voornaamste re de gulden op de interna- ile valutamarkt. Die akt dat Nederlandse pro- tten in verhouding duur Ze cu co vo ge ba, in: m( m: wi rel nu ka H.: Ier re< ve: op va sie kei del een Ee: mr ha nu I ap; da kei reg ree gal To ten te Tej an< opi vai ini' one me ech lan I Hei zij de dar tocl slis dec gionaal af en blijft dl' doen. Door Jan Boutvmans Deze week zullen de Ne derlandse Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken in Ne derland in hun hereni gingsproces 'Samen op Weg' de drempel over schrijden waarna geen terugkeer meer mogelijk is. De generale synodes van beide kerkgenoot schappen, daartoe ver enigd in de zogenoemde 'Combisynode', zullen op 13, 14 en 15 november in Ede besluiten om min of meer tot federatie over te gaan. Kern van de zaak is dat beide kerkgenootschappen formeel zullen verklaren dat het stadium van vrijblij vendheid tegenover elkaar voorbij is en dat ze zich ver plichten de weg van volledige hereniging op alle onderde len verder af te leggen. Dit gebeurt als afronding van de raadpleging die de afgelopen twee jaar onder alle her vormde en gereformeerde gemeenten en organen zijn beslag heeft gekregen. Behalve het besluit tot de finitieve hereniging be spreekt de Combysynode ook de schets van het kerkmodel van de nieuwe herenigde kerk. Op dit vlak liggen juist de meest taaie en weerbar stige problemen die nog om een oplossing vragen. Het gaat hierbij over praktische zaken als organisatie, perso neelsbeleid, financieel beleid, beroepbaarheid en honore ring van predikanten met alle bestaande verschillen en gevoeligheden vandien. Het overschrijden van de onherroepelijke drempel ge beurt precies 100 jaar na de Doleantie, de uittreding van de gereformeerden uit de hervormde kerk onder lei ding van Abraham Kuyper. De pijn van die scheiding is na 100 jaar echter nog niet zodanig gesleten dat de totale hereniging na alles wat reeds bereikt is, alleen nog maar gladjes kan verlopen. Veel zeggend is in dit verband de formulering van het resul taat van de raadpleging: „Geen van beide (afzonder lijke) synoden heeft uitge sproken dat de bij de raad pleging verkregen reacties reden geven om niet te ver klaren dat beide Kerken zich in staat van hereniging ach ten". Beide kerken stippelden in 1982 het herenigingstracé uit en legden in 1984 de inten tieverklaring af dat ze zich „in staat van hereniging" be vonden. Het is niet uitgesloten dat bepaalde stromingen in beide kerken zich opnieuw zullen afscheiden, hoewel de gene rale synodes er alles aan doen om alle leden erbij te houden. Zo is de definitieve opstelling van de Gerefor meerde Bond in de her vormde kerk een vraagteken. Deze hervormde rechter vleugel heeft steeds grote be zwaren gehad tegen 'Samen op Weg'. Tien predikanten en gemeenteleden uit die hoek hebben de komende Combi synode dan ook een open brief geschreven waarin ze pleiten voor terugkeer „tot de kerk der Hervorming die ten onzent in de Nederlandse Hervormde Kerk haar bed ding kreeg". Met andere woorden, de gereformeerden moeten maar van hun dwa lingen terugkeren in de her vormde moederkerk. Van de andere kant wensen de brief schrijvers ook blijvende ruimte voor gemeenten die geen deel willen uitmaken van de herenigde kerk. Tegenover dit alles staat weer dat 'Samen op Weg' zo inspirerend werkt dat ook de Evangelisch-Lutherse Kerk zich er daadwerkelijk bij wil aansluiten. Ook daarover zal op de Combisynode worden gesproken. De moderamina (hoofdbesturen - JB) van de hervormde en gereformeerde kerken hebben de Evange lisch-Lutherse synode on langs bericht dat hen nog niet helder voor ogen staat hoe de evangelisch-lutherse deelneming eruit zou kunnen zien. De voorbereidende stuk ken van de Combisynode be nadrukken zeer zwaar dat hereniging van plaatselijke gemeenten nooit geforceerd mag worden en dat die dus ook niet tot federatie ver plicht kunnen worden. Dat plaatselijke gemeenten zelf hun tempo bepalen, geeft reeds aan dat het nog lang kan duren voordat feitelijk van een herenigde kerk ge sproken mag worden. De Combisynode bespreekt ook de invoering van het alle geledingen in besp» te geven. Als concrete' regelen worden onder aTO„ol .uqoio genoemd dat de ff1 |^™et dat hel wraakacties tegen meerde kerken hun 1 in classicale afvat dat zo spoedig moge® genomen voor het oi: weer benoemen van predikanten, tieke 1 januari 1988 van wordt en dat op de» turn de beide pensi' sen van predikant^ voorkeur bij het moet de organisa® beide kerken op alle tf worden omgesmeed geheel. straf te vrijwaren klai ook daar heeft de i meente moeite met kt cepteren van het Duitse regering kan1 ziet hij de sterke positie op elk protest antw» 1 de dat in Italië succes wast nale randeerd. Waarom dal in Duitsland? Mogelijk omdat terror in elke regio anders af gesteld. Hebben zij niet gegeven van verschil i»1 taliteit? Afspraken van schillende groepen om» u..AU| te werken zijn imm« 'C WaCllt adDGc niets uitgelopen. De W ropese terreur speeltz» tNTALLEN heilige huisjes zijn de der de slopershamer van het no- ,1 racht 10 of ramp kan de opgei [landers knakken, waarmee zij de willen pulken. Het is in onze ge De kooplieden en boekhouc ddboekje deskundig bewaakt en d oor andere politieke ideologen) h« fier overeind gehouden en de h„rf,Mr, ade telkens weer scherper afgi ker^i^^rchRMten Jes van de Nederlander or Si ipflTn M l l bemoeien is hem met de m tofsamerfTn Weg, 1 L^m°ei2ucht heeft haar grenze] r een periode van ,h[s°r9anen wordt die langzaam 1 jaar voor om het nieu»< v ®"[9e barrières worden opgewc del, 'Schets 1986' genaa» ET^zitter van de machtige wer „Ho hAS«® "lu|=rna die gemeenten de wacht en te moeten boycotten die zak Douwen aan de rakettenbasis en Deventer) gaat onderner van afvaardiging vera»1 [tenten ons in de toekomst nodig j-tl n„nirtnln r, TO dfd VSH Kl l\ iaavL - -1 J I van bijvoorbeeld nieuwe indus op ons te rekenen. belemmeringen worde» /oor de overgevoeligheid van de n begrip op te brengen. Immers ■1 j ««11 B „t. 1 buitenlands beleid, de lai ïkanten, date orde raken z|jn ZQnder rechtskl salaneringsr^Wuitend het Rijk regarderen. Een rreinen beweegt, treedt formee tègeflote r'Chtin9 toch besluiten ni ^tuurlijk voorkeur Dij nei cirwi i een 9emeenteraad, wordt ondergebracht '1 0n QrKI'n.ken en gebaren maken '0 ®en Net ding zijn als dat soop hlenf r»Z0U Z'in d00r de P°'i,iek< VaiiB ®err|eenten moeten er bo\ en in lokale bijziendheid en sel net is voorts nooit zo fijntjes ika h ne™en om een doel te bere oestrijden door zelf te gaan disc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2