Opkomst en ondergang
van IG-Farben-concern
èstival 'Cultureel Gekleurd' in Achterom in Breda
1TY BRARD PRESENTEERT ONOPVALLEND BELGISCH POPPROGRAMMA
Steve Miller:
tester
[n beperking
OENSDAG 12 NOVEMBER 1986
T2 PAGINA GIDS 1
MMER
■HUIS
it voor ieden
suwe auto te
lie voor iedere
tand kunt u v<
jroog, geriefelijk
3anda 750L rij(
1 de nieuwwaa
Ige auto is da;
eoor.
(maanden eenz
Inda 750L is
I. Voor de FiatI
I en een Fiat Re
land.
en resteert er
^n indien u wi
aarbij de inruil
rijden wordt in
tatie. mm
Ilechts tijdelijk en geui
Bedragen gelden per
:r maand:
er maand:
emaand:
per maand:
Stranglers
ARD START MET FILMEPOS VATER UND SÖHNE
B.A.D.
OOSTBU
„Alleen ernstige films vol vaart en
spanning kunnen mijn aandacht van
mijn eigen lot afleiden"
Hans Dorrestijn, schrijver
van Oostburg n
nber 1986 het h
.et gemeentehui,
livljzlgd in
I-mede rekening te
Ibthouders voornoa
x burgemeester
Is
Glamour in Hilversum was
neer boerenkool met worst'
bikerwaarde moi
keer, maar de re ebt
|robeert een
en voor deze
>kte. Steun dat
t onderzoek, steile: erg dat
Ids Nederland
EEK 10(/ni 16 NGVEMBEI
DFN. AMERSFOORT
Patty vindt het helemaal
eterg dat ze een stapje terug
■eft moeten doen in omroep-
od en ondanks het succes
.Bananasplit geen nieuw,
ntastisch aanbod vanuit
ilversum heeft gekregen.
|00r 9 december OP KI
amenwerking met FIAT
jrden van een huurkffl
eren bedrag is min. f 71
skïie zijn de fiat bes'
-, RAT BI)
UNO VA F 16.450,-
EEN ZIJN EXCLUSIEF ARBS
BEHOUDEN.
Door Raoul van den Booren
et Bananasplit presenteerde Patty Brard vorig jaar
«een van de meest bekeken tv-programma's in Ne
tland. Dit seizoen heeft ze echter de luwte opge-
van de Belgische televisie om videoclips aan te
„_gen voor 'Bingo!', een dertien-in-een-dozijn
jpprogramma van de BRT.
Hs je zo'n familiepro-
amma presenteert word je
auw een familie-meisje
alleen interviews krijgt
it familie-bladen, alleen fa-
jie-truien mag dragen en
mrtdurend een familie-
mlach om de mond moet
bben. Daar had ik dus ge-
jeg van".
Voor 'Bingo!' heeft Patty
haar uiterlijk aange-
t, De zelf ontworpen ge-
ïide truien, die de huiselijke
Heiligheid van Bananasplit
eesten accentueren, hebben
aats gemaakt voor sexy mi
rten en een wilde haardos.
omgeving waarin deze
p moet werken is echter
luidend minder flitsend, zo
jkt in Brussel. De opnamen
Studio 1 van de BRT verlo-
n uiterst traag. De twee zin
waarmee Patty de kijkers
iet aansporen tot deelname
neen kwisje moeten talloze
alen over. Het decor is zeker
or een popprogramma op-
llend sober. „Zo'n pro-
amma moeten ze in België
nook voor tienduizend gul-
n maken," neemt Patty het
voor de Vlaamse tv-ma-
is. „Dat is heel wat minder
dan ze in Nederland nodig
hebben."
Carrière
Patty Brard kwam in België
terecht via BRT-producer
Tom Huybrechts die op zoek
was naar een presentatrice
voor zijn nieuwe popmagazine
'Bingo!'. „Omdat ik mijn mu
zikale carrière belangrijker
vind dan een loopbaan als pre
sentatrice van gezinsamuse
ment sprak me dit wel aan,"
aldus Patty die het pro
gramma samen presenteert
met de Belgische Pé Ver-
meesch. Eenmaal in de twee
weken reist Patty Brard nu
van haar woonplaats Amster
dam naar Brussel.
„Ik kan hier heerlijk ont
spannen werken. Het is zalig
dat niet echt veel mensen
geïnteresseerd zijn in een
meisje dat in België een pop
programma presenteert. Toen
ik Bananasplit nog deed moes
ten ze zelfs weten wat mijn
dochter eet. Die glitter en gla
mour van Hilversum heeft me
nooit aangesproken. Een boe-
renkool-met-worst sfeer, dat
was het. De Belgen hebben een
heel andere instelling. Dat zie
je alleen al aan het eten. Hier
krijg je in de kantine heerlijke
warme maalt ij afen a la carte.
Dat is wel wat anders dan die
rubberen gehaktballen die ze
bij de NOS serveren."
Patty Brard kijkt met ge-
Patty Brard: „Zo hysterisch ben ik niet"
Als de grap ter sprake komt
die het Bananasplit-team on
langs uithaalde door Avro-
presentator Mark Blaisse een
valse Margaret Thatcher te la
ten interviewen zucht Patty
Brard vermoeid. „Met die grap
waren ze al drie jaar bezig.
Toen ik er laatst over hoorde
had ik zoiets van, hè hè, die is
er eindelijk ook uit. Het valt
me zwaar tegen dat ze daar bij
de Avro nog intrappen. Die
grap is dus echt ai in elk land
uitgehaald. Dezelfde namaak-
Thatcher is uitvoerig in Enge
land en Amerika op televisie
geweest. Maar ja, het blijkt
maar weer hoe gemakkelijk je
slachtoffers krijgt voor zo'n
programma."
Het presenteren van 'Bingo'
ziet Patty Brard slechts als
een leuke bijverdienste. Liever
nog houdt ze zich bezig met
het ontwerpen van mode, haar
plannen voor het opnemen
van een film ('meer kan ik
daar nog niet over zeggen') en
het verbouwen van haar huis
in Amsterdam.
Met of zonder
haar Italiaanse echtgenoot
vliegt ze heen en weer tussen
Londen, Parijs, Rome, Am
sterdam en Los Angeles waar
de familie nog steeds een villa
bezit. Bovendien is onlangs
van Patty een LP in Engeland
verschenen. „Dat is een hele
ervaring. Ik praat daar met
allerlei journalisten die nog
nooit van mij gehoord hebben
en mijn achtergrond niet ken
nen. Geweldig."
Kattekoppen
Hoewel iedereen in Hilver
sum tegenwoordig een praat
show wil zit Patty ook daar
niet op te wachten. „Ik heb een
mengde gevoelend terug op
Bananasplit. „In het begin was
het leuk om te doen. Maar op
het laatst had iedereen er ge
woon genoeg van. Dan moet je
er ook mee stoppen. Iedereen
nam wel met veel poeha af
scheid, maar nu zijn ze weer
opnieuw begonnen. Zo ben ik
niet.
Ik kan dat enthousiasme
niet meer opbrengen. Vrolijk
blijven lachen als ik alwéér
zo'n taart op m'n snoet krijg
zeker. Ik werd daar gek van."
hekel aan ai die pretentieuze
kattekoppen die zonodig talk
shows moeten gaan doen. Nee,
ik noem geen namen. Een pop
zangeres interviewen is veel
leuker. Met Chrissie Hynde
kon ik precies twee minuten
en dertig seconden praten,
maar het is wel een waanzin
nig interessant mens. Natuur
lijk zou ik het ook hartstikke
leuk vinden om voor Veronica
een popprogramma te presen
teren. Maar het stikt daar van
de mensen. Die zitten echt niet
op mij te wachten. En ik ben
ook geen schilleboer die langs
de deur gaat om te laten zien
hoe goed ik ben. Ik doe waar ik
zin in heb. Ik heb geen duide
lijke ambitie. Ik ben nu eenen
dertig jaar. Het is niet zo dat
over vier jaar nummer één in
Amerika wil staan en daar
voor zes plastisch-chirurgi-
sche operaties heb moeten on
dergaan. Zo hysterisch ben ik
niet."
Uitzending Bingo!: vrijdag 7
november, 18.45 uur, BRT 1.
Van ome kunstredactie
- Van 14 tot en met 20 decem-
wordt in het Bredase Theater Ach-
het festival 'Cultureel Gekleurd'
louden. Het besteedt aandacht aan
van culturele minderheden,
jl in Filmhuls Concordia films uit
"Ie Wereld-landen worden ver-
EDA-
ater
bug wg
zondag 14 december wordt in
Concordia (12-17 uur) een open dag ge
houden, waarbij diverse in Nederland
werkzame theatergroepen een presen
tatie verzorgen.
Daarna volgen vanaf
maandag 15 december voorstellingen
van o.a. de Antilliaanse regisseur Felix
de Rooy, 'Vrouwen die in regenbogen
geloven maar zelfmoord overwogen',
en van de zwarte Amerikaan Rufus
Collins.
Verder staan op het programma on
dermeer voorstellingen van de Afri
kaanse dansgroep Fatala, Ali Mkoma
en Orange Melted.
Op 11 decembere
begint in het Filmhuis het filmpro
gramma 'Cultureel Gekleurd' met de
film 'Desirée' van Felix de Rooy en
Norman de Palm. Ook wordt hun meer
recente film 'Almacita di desolato' ge
draaid.
Ook worden o.a. verwacht: 'Leila en
de wolven' van Heiny Srour uit Oman,
'Sita in de Noordzee' (Surinaams), 'Het
land van mijn ouders' van Marion
Bloem, 'Rembetiko' (Grieks) en 'Le thé
au harem d'Archimède' (Frans/Alge
rijns). Aansluitend volgt een klein 'Gay
and Lesbian Festival' in Filmhuis Con
cordia met zeven oudere films, waarin
de homoseksuele liefde op de een of an
dere manier een rol speelt.
pip
ipi
Zak
[eindredactie wim van leest
i®VEMiller heeft er betrek-
Fuik lang over gedaan om
te worden. Hij had er
s '968 al acht elpees opzit-
1 toen bij in 1973 doorbrak
bet album 'The joker' en
pora! met de gelijknamige
jWu. Toen pas ontdekte het
•f publiek de muzikant die
ae jaren daarvoor steeds
LFe albums had gemaakt.
r 1 <te ivat meer op elpees geo-
XXrde platenkopers was
w Miller al wel bekend en
aan het eind van de jaren
een open oor had voor
kerkelijke muziek zal zich
tlrl jfeld son9s als 'Quick-
rwgirl', 'Living in tjie USA'
gangster of love' herinne-
de elpee 'Fly like an
K, „Ult 1976 schaarde de
Zr. ""lier Band zich defini-
E,? ^*1 "jtje groten dat
L bwaad meer kan doen en
:rii lCUtue plaat meer succes
Bont' X°^ende elpees als
K °f breams', 'Circle of lo
ve' en 'Abacadabra' werden
stuk voor stuk kassuccessen
die bovendien de nodige
single-hits herbergden.
Wie Miller uitsluitend van
die hits kent, zal wellicht op
merken dat die nummers
nogal op elkaar lijken en dat
klopt ook wel. Steve Miller
blinkt niet uit in veelzijdig
heid. hij heeft grofweg gesteld
twee soorten songs. De ene
soort is een voortborduren op
'Living in the USA' en de an
dere soort bestaat uit variaties
op het verstilde thema van
'Quicksilver girl'. Desalniette
min weet Steve Miller met die
beperkte ingrediënten keer op
keer sterke platen te maken.
Zijn nieuwe (zeventiende) el
pee 'Living in the 20th centu
ry' is bijvoorbeeld een pracht
plaat die juist doorzijn sobere
opzet veel te bieden heeft.
Living in the 20th century'
is een eerbetoon aan Jimmy
Reed. Miller speelde op 14-ja
rige "leeftijd al eens met Reed
samen en hij heeft hem altijd
als zijn grootste invloed be
schouwd. Het eerbetoon krijgt
op Living in the 20th century'
gestalte in drie Jimmy Reed-
nummers ('I wanna be loved
(but by only you)', 'Caress me
baby' en 'Ain't that lovin' you
baby') en de enigszins ver
wante songs 'My babe' van
Willie dixon en 'Big boss man'
van Luther Dixon en Al
Smith.
In genoemde nummers,
maar ook in de rest van het
materiaal op Living in the
20th century' excelleert Steve
Miller op gitaar. Het is een
verademing om in deze tijd
van eigenlijk al obligate en
clichématige elektronica weer
eens uitgebreid een gitarist
aan het werk te horen. Steve
Miller gebruikt op deze elpee
veel oud materiaal, maar toch
klinkt de muziek nergens
ouderwets. De arrangementen
The Stranglers: .steeds meer een gewone popgroep.
zijn sober en smaakvol en
eigenlijk van alle tijden.
Daardoor en door het hoge
spelpeil is Living in the 20th
century' een aangename plaat
met een fiks aantal hoogte
punten. Het mooiste nummer
staat aan het slot van de elpee.
'Behind the barn' heet die song
en het is een Steve Miller-
compositie van een zeer hoog
niveau. Het bevat alle ingre
diënten van een goede blues
song en het zou me niet verba
zen als het over een tijdje op
een elpee van Ry Cooder te
recht komt.
THE STRANGLERS kwamen
te voorschijn op het moment
dat in Engeland de punkrage
woedde en de elpees 'Rattus
Norvegicus' en 'No more he
roes' betekenden instant suc
ces voor het kwartet muzikan
ten dat gezien hun leeftijd in
Engeland al gauw het predi
kaat 'would be punks' kreeg.
Door de jaren heen zijn The
Stranglers ver van de muziek
van weleer verwijderd ge
raakt. Een nummer als 'Gol
den brown' zou bijvoorbeeld
in '77 volstrekt niet gekund
hebben, maar in het kille elek
tronische muziekklimaat van
1981 werd het een enorme hit.
Succes ligt nu ook weer in
het verschiet met de single
'Always the sun'. Dat succes
zou terecht zijn, want 'Always
the sun' is een prachtig num
mer. Het combineert een
flinke dosis Velvet Under
ground (ten tijde van de derde
elpee) met niet al te elektroni
sche sfeermuziek van nu. Re
sultaat is een dromerig num
mer dat het bij diverse groe
pen luisteraars goed zal doen.
'Always the sun' is afkom
stig van de nieuwe Strang Iers-
elpee 'Dreamtime' en die elpee
is lang niet onaardig. Afgezien
van de hier en daar aanwezige
aloude Stranglers-kwaal van
te Opgelegd effectbejag en
drammerigheid heeft 'Dream
time' veel sterke momenten.
Dat komt vooral omdat The
Stranglers zich steeds meer
manifesteren als een popgroep
die er op uit is mooie en sterke
nummers te maken. Het over
grote deel van 'Dreamtime'
komt op die benadering van
Burt Lancaster als Carl Julius Deutsch.
Van onze rtv-redactie
De opkomst en de ondergang
van het Duitse chemieconcern
IG-Farben staan centraal in
het ruim achteneenhalf uur
durende filmepos 'Vater und
Söhne' waarmee de Duitse te
levisie vandaag start (Duits
land 1, 20.15 uur). In totaal is
vijf jaar gewerkt aan dit
werkstuk dat in feite het leven
schildert van de familie Deutz
met zijn vele lotgevallen, in
triges en de economische ge
volgen daarvan. De hoofdrol
len worden gespeeld door o.a.
Burt Lancaster, Bruno Ganz,
Tina Engel, Julie Christie,
Herbert Grönemeyer, Riidiger
Vogler en Dieter Laser.
'Vater und Söhne' beslaat
een periode van 35 jaar en be
gint in 1911 bij Carl Julius
Deutz (Burt Lancaster). In dat
jaar staat Deutz 25 jaar aan
het hoofd van een middelgrote
verf- en teerfabriek. Tegen
zijn zin nemen zoon Friedrich
(Dieter Laser) en de geniale
chemicus Heinrich Beek
(Bruno Ganz) het concern
over.
Oorlog
Dankzij de oorlog groeit de
fabriek in 1916 uit tot het che-
mie-imperium 'IG-Farben'.
Het grote succes van de fami
lie Deutz steunt op de ontwik
keling van gifgassen. Na de
Eerste Wereldoorlog komt het
bedrijf even in de problemen.
Dat verandert met de komst
van het nationaal socialisme.
De firma belooft de Nazi's al
les te leveren wat zij nodig
denken te hebben voor de
voorbereiding van hun oorlog.
Tijdens de Tweede Wereldoor-
Bruno Ganz speelt de che
micus Heinrich Beek.
- FOTO ANP
muziek maken neer en het
heeft goed uitgepakt. 'Dream
time' is daardoor de sterkste
Stranglers-plaat tot op heden
geworden. De fans van het
eerste uur zullen er wellicht
geen bal aan vinden, maar wie
van betere, sfeervolle heden
daagse pop houdt, moet toch
eens naar 'Dreamtime' gaan
luisteren.
DE HYPE is in de popmuziek
een opmerkelijk verschijnsel.
Een hype wordt gecreëerd als
een groep of artiest ineens
zonder aanwijsbare reden
volop aandacht krijgt en om
hoog wordt geschreven. Re
centelijk was dat nog goed te
zien aan de publiciteit rond de
Franse zangeres Sapho. Ik in
terviewde haar voor deze
krant in 1983 toen haar vierde
elpe pas uit was en ze hier was
voor een concert. Nu, dik drie
jaar en een elpee later was Sa
pho weer hier voor een reeks
concerten en wat zie je: van
Oor tot Vrij Nederland en van
Volkskrant tot Haagse Post
wordt Sapho ineens gepresen
teerd als dé nieuwe ontdek
king van 1986 en een fantasti
sche zangeres. Het feit dat Sa
pho nu pas 'ontdekt' wordt, zal
wel te maken hebben met het
gegeven dat ze destijds platen
maakte voor EMI. Die platen
maatschappij heeft sinds de
perikelen rondom The Sex Pi
stols een besmette naam bij
het kliekje popscribenten
waar het vernieuwende acts
betreft. Tegenwoordig zit Sa
pho bij het kleine Torso-label
en een dergelijke 'onafhanke
lijke' positie blijkt nog steeds
als zaligmakend te gelden, dus
vandaar die plotselinge be
langstelling. Natuurlijk is Sa
pho goed, maar dat was ze in
'83 ook al.
Het fenomeen hype was eer
der dit jaar ook merkbaar
rondom Big Audio Dynamite,
de groep rond ex-Clash-gita-
rist Mick Jones. B.A.D., zoals
de groep zich al gauw liet affi
cheren, heette een sensatie te
zijn. De eerste elpee ivas eerder
een bewijs van het tegendeel,
maar desondanks blies de pro
paganda-machine in Enge
land B.A.D. op tot waterhoof
dachtige proporties.
Dat Big Audio Dynamite
niet meer dan een slap aftrek
sel is van The Clash blijkt uit
de nieuwe elpee 'No. 10, Up-
ping St.' (een persiflage op het
ambtsadres van Thatcher).
Toch is ook deze elpee weer
aangekondigd als zijnde iets
geniaals. Dat geniale zou dan
voort moeten komen uit de
hernieuwde samenwerking
tussen Mick Jones en vroegere
Clash-makker Joe Strummer.
De ruzie tussen Strummer
en Jones die tot het uiteenval
len van The clash leidde, lijkt
nu bijgelegd. Strummer
schreef mee aan vijf nummers
op deze plaat en bovendien
produceerde hij samen met
Mick Jones de elpee. Geholpen
heeft het allemaal niet. 'No. 10,
Upping St.' staat vol met flin
terdunne composities en veel
geluidsbrij. Het kan allemaal
niet verhullen dat B.A.D. het
meer moet hebben van de pose
dan van de muziek.
Dit soort groepen maakt
zich schuldig aan veel te veel
voorbedachte rade en doet in
feite niets anders dan zijn sta
tus ontlenen aan een, in het
geval van The clash roemrucht
verleden. B.A.D. komt nergens
ook maar in de buurt van de
gedreven rock van toen. De
groep doet alsof en dat moet
maar eens doorgeprikt wor
den.
log laat de directie van de 'IG'
gevangenen uit het concentra
tiekamp in Auschwitz voor
zich werken. Als de oorlog is
afgelopen, wordt het bedrijf in
1948 geliquideerd. De directie
leden worden tot milde straf
fen veroordeeld en spoedig
weer vrijgelaten. Even later
worden ze bejubeld als de hel
den van het Duitse 'Wirt-
schaftswunder'.
Macht
Regisseur en schrijver van
'Vater und Söhne' is Bernhard
Sinkel. Over de titel van zijn
film zegt hij„De wereld die ik
beschrijf bestaat vooral uit
mannen. Wat de vaders met
hun handen opbouwen nemen
de zoons over om hun macht te
vergroten en zelfs de wereld te
veroveren. Dit gegeven heb ik
gebruikt om de geschiedenis
van ons vaderland te schilde-
De historie die Sinkel be
schrijft is echter niet dezelfde
als we kennen uit de geschie
denisboekjes. „Daarin kun je
alleen lezen over oorlogen,
slachtpartijen en revoluties.
Maar niets over de mannen op
de achtergrond in wiens be
lang de oorlogen gevoerd wer
den, waarvoor die politiek be
dreven werd", redeneert de
Duitse regisseur.
Sympathiek
Sinkel is zich bewust van
het feit dat de door hem neer
gezette personen in 'Vater und
Söhne' ondanks hun misdadig
gedrag opnieuw als 'helden'
voor het tv-publiek kunnen
gaan leven en zelfs sympa
thiek kunnen overkomen.
„Maar ik vind ook dat mensen
die altijd gelijk hebben en al
tijd aan de goed kant staan te
vervelend zijn voor een tv-se-
rie. Dat betekent niet dat ik
het ermee eens ben wat deze
figuren gedaan hebben. Ik wil
ze niet als voorbeeld opvoeren.
Ik vind alleen hun levenswan
del opwindend."
Schuldgevoel
Een centrale rol in de film
serie speelt het schuldgevoel
van de Duitsers ten aanzien
van de oorlog en vooral het
achteraf ontkennen van de
vele misdaden.Zo speelt een
van de belangrijkste scènes
zich af tijdens de processen in
Neurenberg waar firmaleider
Heinrich Beek harnekkig ont
kent ook maar iets van oor
logsmisdaden af te weten.
Sinkel: „Dat is voor mij het
hele probleem. Je kunt deze
oorlogsgeneratie niet verwij
ten wat ze gedaan heeft. Vele
anderen zouden in die situatie
hetzelfde gedaan hebben.
Maar je kunt hen verwijten
dat ze niet in staat geweest
zijn de verantwoordelijkheid
voor die daden op zich te ne
men."
Uitzending: woensdag 12 no
vember, zondag 16 november,
woensdag 19 november en
zondag 23 november.
i i