Opkomst en ondergang van IG-Farben-concern èstival 'Cultureel Gekleurd' in Achterom in Breda 1TY BRARD PRESENTEERT ONOPVALLEND BELGISCH POPPROGRAMMA Steve Miller: tester [n beperking OENSDAG 12 NOVEMBER 1986 T2 PAGINA GIDS 1 MMER ■HUIS it voor ieden suwe auto te lie voor iedere tand kunt u v< jroog, geriefelijk 3anda 750L rij( 1 de nieuwwaa Ige auto is da; eoor. (maanden eenz Inda 750L is I. Voor de FiatI I en een Fiat Re land. en resteert er ^n indien u wi aarbij de inruil rijden wordt in tatie. mm Ilechts tijdelijk en geui Bedragen gelden per :r maand: er maand: emaand: per maand: Stranglers ARD START MET FILMEPOS VATER UND SÖHNE B.A.D. OOSTBU „Alleen ernstige films vol vaart en spanning kunnen mijn aandacht van mijn eigen lot afleiden" Hans Dorrestijn, schrijver van Oostburg n nber 1986 het h .et gemeentehui, livljzlgd in I-mede rekening te Ibthouders voornoa x burgemeester Is Glamour in Hilversum was neer boerenkool met worst' bikerwaarde moi keer, maar de re ebt |robeert een en voor deze >kte. Steun dat t onderzoek, steile: erg dat Ids Nederland EEK 10(/ni 16 NGVEMBEI DFN. AMERSFOORT Patty vindt het helemaal eterg dat ze een stapje terug ■eft moeten doen in omroep- od en ondanks het succes .Bananasplit geen nieuw, ntastisch aanbod vanuit ilversum heeft gekregen. |00r 9 december OP KI amenwerking met FIAT jrden van een huurkffl eren bedrag is min. f 71 skïie zijn de fiat bes' -, RAT BI) UNO VA F 16.450,- EEN ZIJN EXCLUSIEF ARBS BEHOUDEN. Door Raoul van den Booren et Bananasplit presenteerde Patty Brard vorig jaar «een van de meest bekeken tv-programma's in Ne tland. Dit seizoen heeft ze echter de luwte opge- van de Belgische televisie om videoclips aan te „_gen voor 'Bingo!', een dertien-in-een-dozijn jpprogramma van de BRT. Hs je zo'n familiepro- amma presenteert word je auw een familie-meisje alleen interviews krijgt it familie-bladen, alleen fa- jie-truien mag dragen en mrtdurend een familie- mlach om de mond moet bben. Daar had ik dus ge- jeg van". Voor 'Bingo!' heeft Patty haar uiterlijk aange- t, De zelf ontworpen ge- ïide truien, die de huiselijke Heiligheid van Bananasplit eesten accentueren, hebben aats gemaakt voor sexy mi rten en een wilde haardos. omgeving waarin deze p moet werken is echter luidend minder flitsend, zo jkt in Brussel. De opnamen Studio 1 van de BRT verlo- n uiterst traag. De twee zin waarmee Patty de kijkers iet aansporen tot deelname neen kwisje moeten talloze alen over. Het decor is zeker or een popprogramma op- llend sober. „Zo'n pro- amma moeten ze in België nook voor tienduizend gul- n maken," neemt Patty het voor de Vlaamse tv-ma- is. „Dat is heel wat minder dan ze in Nederland nodig hebben." Carrière Patty Brard kwam in België terecht via BRT-producer Tom Huybrechts die op zoek was naar een presentatrice voor zijn nieuwe popmagazine 'Bingo!'. „Omdat ik mijn mu zikale carrière belangrijker vind dan een loopbaan als pre sentatrice van gezinsamuse ment sprak me dit wel aan," aldus Patty die het pro gramma samen presenteert met de Belgische Pé Ver- meesch. Eenmaal in de twee weken reist Patty Brard nu van haar woonplaats Amster dam naar Brussel. „Ik kan hier heerlijk ont spannen werken. Het is zalig dat niet echt veel mensen geïnteresseerd zijn in een meisje dat in België een pop programma presenteert. Toen ik Bananasplit nog deed moes ten ze zelfs weten wat mijn dochter eet. Die glitter en gla mour van Hilversum heeft me nooit aangesproken. Een boe- renkool-met-worst sfeer, dat was het. De Belgen hebben een heel andere instelling. Dat zie je alleen al aan het eten. Hier krijg je in de kantine heerlijke warme maalt ij afen a la carte. Dat is wel wat anders dan die rubberen gehaktballen die ze bij de NOS serveren." Patty Brard kijkt met ge- Patty Brard: „Zo hysterisch ben ik niet" Als de grap ter sprake komt die het Bananasplit-team on langs uithaalde door Avro- presentator Mark Blaisse een valse Margaret Thatcher te la ten interviewen zucht Patty Brard vermoeid. „Met die grap waren ze al drie jaar bezig. Toen ik er laatst over hoorde had ik zoiets van, hè hè, die is er eindelijk ook uit. Het valt me zwaar tegen dat ze daar bij de Avro nog intrappen. Die grap is dus echt ai in elk land uitgehaald. Dezelfde namaak- Thatcher is uitvoerig in Enge land en Amerika op televisie geweest. Maar ja, het blijkt maar weer hoe gemakkelijk je slachtoffers krijgt voor zo'n programma." Het presenteren van 'Bingo' ziet Patty Brard slechts als een leuke bijverdienste. Liever nog houdt ze zich bezig met het ontwerpen van mode, haar plannen voor het opnemen van een film ('meer kan ik daar nog niet over zeggen') en het verbouwen van haar huis in Amsterdam. Met of zonder haar Italiaanse echtgenoot vliegt ze heen en weer tussen Londen, Parijs, Rome, Am sterdam en Los Angeles waar de familie nog steeds een villa bezit. Bovendien is onlangs van Patty een LP in Engeland verschenen. „Dat is een hele ervaring. Ik praat daar met allerlei journalisten die nog nooit van mij gehoord hebben en mijn achtergrond niet ken nen. Geweldig." Kattekoppen Hoewel iedereen in Hilver sum tegenwoordig een praat show wil zit Patty ook daar niet op te wachten. „Ik heb een mengde gevoelend terug op Bananasplit. „In het begin was het leuk om te doen. Maar op het laatst had iedereen er ge woon genoeg van. Dan moet je er ook mee stoppen. Iedereen nam wel met veel poeha af scheid, maar nu zijn ze weer opnieuw begonnen. Zo ben ik niet. Ik kan dat enthousiasme niet meer opbrengen. Vrolijk blijven lachen als ik alwéér zo'n taart op m'n snoet krijg zeker. Ik werd daar gek van." hekel aan ai die pretentieuze kattekoppen die zonodig talk shows moeten gaan doen. Nee, ik noem geen namen. Een pop zangeres interviewen is veel leuker. Met Chrissie Hynde kon ik precies twee minuten en dertig seconden praten, maar het is wel een waanzin nig interessant mens. Natuur lijk zou ik het ook hartstikke leuk vinden om voor Veronica een popprogramma te presen teren. Maar het stikt daar van de mensen. Die zitten echt niet op mij te wachten. En ik ben ook geen schilleboer die langs de deur gaat om te laten zien hoe goed ik ben. Ik doe waar ik zin in heb. Ik heb geen duide lijke ambitie. Ik ben nu eenen dertig jaar. Het is niet zo dat over vier jaar nummer één in Amerika wil staan en daar voor zes plastisch-chirurgi- sche operaties heb moeten on dergaan. Zo hysterisch ben ik niet." Uitzending Bingo!: vrijdag 7 november, 18.45 uur, BRT 1. Van ome kunstredactie - Van 14 tot en met 20 decem- wordt in het Bredase Theater Ach- het festival 'Cultureel Gekleurd' louden. Het besteedt aandacht aan van culturele minderheden, jl in Filmhuls Concordia films uit "Ie Wereld-landen worden ver- EDA- ater bug wg zondag 14 december wordt in Concordia (12-17 uur) een open dag ge houden, waarbij diverse in Nederland werkzame theatergroepen een presen tatie verzorgen. Daarna volgen vanaf maandag 15 december voorstellingen van o.a. de Antilliaanse regisseur Felix de Rooy, 'Vrouwen die in regenbogen geloven maar zelfmoord overwogen', en van de zwarte Amerikaan Rufus Collins. Verder staan op het programma on dermeer voorstellingen van de Afri kaanse dansgroep Fatala, Ali Mkoma en Orange Melted. Op 11 decembere begint in het Filmhuis het filmpro gramma 'Cultureel Gekleurd' met de film 'Desirée' van Felix de Rooy en Norman de Palm. Ook wordt hun meer recente film 'Almacita di desolato' ge draaid. Ook worden o.a. verwacht: 'Leila en de wolven' van Heiny Srour uit Oman, 'Sita in de Noordzee' (Surinaams), 'Het land van mijn ouders' van Marion Bloem, 'Rembetiko' (Grieks) en 'Le thé au harem d'Archimède' (Frans/Alge rijns). Aansluitend volgt een klein 'Gay and Lesbian Festival' in Filmhuis Con cordia met zeven oudere films, waarin de homoseksuele liefde op de een of an dere manier een rol speelt. pip ipi Zak [eindredactie wim van leest i®VEMiller heeft er betrek- Fuik lang over gedaan om te worden. Hij had er s '968 al acht elpees opzit- 1 toen bij in 1973 doorbrak bet album 'The joker' en pora! met de gelijknamige jWu. Toen pas ontdekte het •f publiek de muzikant die ae jaren daarvoor steeds LFe albums had gemaakt. r 1 <te ivat meer op elpees geo- XXrde platenkopers was w Miller al wel bekend en aan het eind van de jaren een open oor had voor kerkelijke muziek zal zich tlrl jfeld son9s als 'Quick- rwgirl', 'Living in tjie USA' gangster of love' herinne- de elpee 'Fly like an K, „Ult 1976 schaarde de Zr. ""lier Band zich defini- E,? ^*1 "jtje groten dat L bwaad meer kan doen en :rii lCUtue plaat meer succes Bont' X°^ende elpees als K °f breams', 'Circle of lo ve' en 'Abacadabra' werden stuk voor stuk kassuccessen die bovendien de nodige single-hits herbergden. Wie Miller uitsluitend van die hits kent, zal wellicht op merken dat die nummers nogal op elkaar lijken en dat klopt ook wel. Steve Miller blinkt niet uit in veelzijdig heid. hij heeft grofweg gesteld twee soorten songs. De ene soort is een voortborduren op 'Living in the USA' en de an dere soort bestaat uit variaties op het verstilde thema van 'Quicksilver girl'. Desalniette min weet Steve Miller met die beperkte ingrediënten keer op keer sterke platen te maken. Zijn nieuwe (zeventiende) el pee 'Living in the 20th centu ry' is bijvoorbeeld een pracht plaat die juist doorzijn sobere opzet veel te bieden heeft. Living in the 20th century' is een eerbetoon aan Jimmy Reed. Miller speelde op 14-ja rige "leeftijd al eens met Reed samen en hij heeft hem altijd als zijn grootste invloed be schouwd. Het eerbetoon krijgt op Living in the 20th century' gestalte in drie Jimmy Reed- nummers ('I wanna be loved (but by only you)', 'Caress me baby' en 'Ain't that lovin' you baby') en de enigszins ver wante songs 'My babe' van Willie dixon en 'Big boss man' van Luther Dixon en Al Smith. In genoemde nummers, maar ook in de rest van het materiaal op Living in the 20th century' excelleert Steve Miller op gitaar. Het is een verademing om in deze tijd van eigenlijk al obligate en clichématige elektronica weer eens uitgebreid een gitarist aan het werk te horen. Steve Miller gebruikt op deze elpee veel oud materiaal, maar toch klinkt de muziek nergens ouderwets. De arrangementen The Stranglers: .steeds meer een gewone popgroep. zijn sober en smaakvol en eigenlijk van alle tijden. Daardoor en door het hoge spelpeil is Living in the 20th century' een aangename plaat met een fiks aantal hoogte punten. Het mooiste nummer staat aan het slot van de elpee. 'Behind the barn' heet die song en het is een Steve Miller- compositie van een zeer hoog niveau. Het bevat alle ingre diënten van een goede blues song en het zou me niet verba zen als het over een tijdje op een elpee van Ry Cooder te recht komt. THE STRANGLERS kwamen te voorschijn op het moment dat in Engeland de punkrage woedde en de elpees 'Rattus Norvegicus' en 'No more he roes' betekenden instant suc ces voor het kwartet muzikan ten dat gezien hun leeftijd in Engeland al gauw het predi kaat 'would be punks' kreeg. Door de jaren heen zijn The Stranglers ver van de muziek van weleer verwijderd ge raakt. Een nummer als 'Gol den brown' zou bijvoorbeeld in '77 volstrekt niet gekund hebben, maar in het kille elek tronische muziekklimaat van 1981 werd het een enorme hit. Succes ligt nu ook weer in het verschiet met de single 'Always the sun'. Dat succes zou terecht zijn, want 'Always the sun' is een prachtig num mer. Het combineert een flinke dosis Velvet Under ground (ten tijde van de derde elpee) met niet al te elektroni sche sfeermuziek van nu. Re sultaat is een dromerig num mer dat het bij diverse groe pen luisteraars goed zal doen. 'Always the sun' is afkom stig van de nieuwe Strang Iers- elpee 'Dreamtime' en die elpee is lang niet onaardig. Afgezien van de hier en daar aanwezige aloude Stranglers-kwaal van te Opgelegd effectbejag en drammerigheid heeft 'Dream time' veel sterke momenten. Dat komt vooral omdat The Stranglers zich steeds meer manifesteren als een popgroep die er op uit is mooie en sterke nummers te maken. Het over grote deel van 'Dreamtime' komt op die benadering van Burt Lancaster als Carl Julius Deutsch. Van onze rtv-redactie De opkomst en de ondergang van het Duitse chemieconcern IG-Farben staan centraal in het ruim achteneenhalf uur durende filmepos 'Vater und Söhne' waarmee de Duitse te levisie vandaag start (Duits land 1, 20.15 uur). In totaal is vijf jaar gewerkt aan dit werkstuk dat in feite het leven schildert van de familie Deutz met zijn vele lotgevallen, in triges en de economische ge volgen daarvan. De hoofdrol len worden gespeeld door o.a. Burt Lancaster, Bruno Ganz, Tina Engel, Julie Christie, Herbert Grönemeyer, Riidiger Vogler en Dieter Laser. 'Vater und Söhne' beslaat een periode van 35 jaar en be gint in 1911 bij Carl Julius Deutz (Burt Lancaster). In dat jaar staat Deutz 25 jaar aan het hoofd van een middelgrote verf- en teerfabriek. Tegen zijn zin nemen zoon Friedrich (Dieter Laser) en de geniale chemicus Heinrich Beek (Bruno Ganz) het concern over. Oorlog Dankzij de oorlog groeit de fabriek in 1916 uit tot het che- mie-imperium 'IG-Farben'. Het grote succes van de fami lie Deutz steunt op de ontwik keling van gifgassen. Na de Eerste Wereldoorlog komt het bedrijf even in de problemen. Dat verandert met de komst van het nationaal socialisme. De firma belooft de Nazi's al les te leveren wat zij nodig denken te hebben voor de voorbereiding van hun oorlog. Tijdens de Tweede Wereldoor- Bruno Ganz speelt de che micus Heinrich Beek. - FOTO ANP muziek maken neer en het heeft goed uitgepakt. 'Dream time' is daardoor de sterkste Stranglers-plaat tot op heden geworden. De fans van het eerste uur zullen er wellicht geen bal aan vinden, maar wie van betere, sfeervolle heden daagse pop houdt, moet toch eens naar 'Dreamtime' gaan luisteren. DE HYPE is in de popmuziek een opmerkelijk verschijnsel. Een hype wordt gecreëerd als een groep of artiest ineens zonder aanwijsbare reden volop aandacht krijgt en om hoog wordt geschreven. Re centelijk was dat nog goed te zien aan de publiciteit rond de Franse zangeres Sapho. Ik in terviewde haar voor deze krant in 1983 toen haar vierde elpe pas uit was en ze hier was voor een concert. Nu, dik drie jaar en een elpee later was Sa pho weer hier voor een reeks concerten en wat zie je: van Oor tot Vrij Nederland en van Volkskrant tot Haagse Post wordt Sapho ineens gepresen teerd als dé nieuwe ontdek king van 1986 en een fantasti sche zangeres. Het feit dat Sa pho nu pas 'ontdekt' wordt, zal wel te maken hebben met het gegeven dat ze destijds platen maakte voor EMI. Die platen maatschappij heeft sinds de perikelen rondom The Sex Pi stols een besmette naam bij het kliekje popscribenten waar het vernieuwende acts betreft. Tegenwoordig zit Sa pho bij het kleine Torso-label en een dergelijke 'onafhanke lijke' positie blijkt nog steeds als zaligmakend te gelden, dus vandaar die plotselinge be langstelling. Natuurlijk is Sa pho goed, maar dat was ze in '83 ook al. Het fenomeen hype was eer der dit jaar ook merkbaar rondom Big Audio Dynamite, de groep rond ex-Clash-gita- rist Mick Jones. B.A.D., zoals de groep zich al gauw liet affi cheren, heette een sensatie te zijn. De eerste elpee ivas eerder een bewijs van het tegendeel, maar desondanks blies de pro paganda-machine in Enge land B.A.D. op tot waterhoof dachtige proporties. Dat Big Audio Dynamite niet meer dan een slap aftrek sel is van The Clash blijkt uit de nieuwe elpee 'No. 10, Up- ping St.' (een persiflage op het ambtsadres van Thatcher). Toch is ook deze elpee weer aangekondigd als zijnde iets geniaals. Dat geniale zou dan voort moeten komen uit de hernieuwde samenwerking tussen Mick Jones en vroegere Clash-makker Joe Strummer. De ruzie tussen Strummer en Jones die tot het uiteenval len van The clash leidde, lijkt nu bijgelegd. Strummer schreef mee aan vijf nummers op deze plaat en bovendien produceerde hij samen met Mick Jones de elpee. Geholpen heeft het allemaal niet. 'No. 10, Upping St.' staat vol met flin terdunne composities en veel geluidsbrij. Het kan allemaal niet verhullen dat B.A.D. het meer moet hebben van de pose dan van de muziek. Dit soort groepen maakt zich schuldig aan veel te veel voorbedachte rade en doet in feite niets anders dan zijn sta tus ontlenen aan een, in het geval van The clash roemrucht verleden. B.A.D. komt nergens ook maar in de buurt van de gedreven rock van toen. De groep doet alsof en dat moet maar eens doorgeprikt wor den. log laat de directie van de 'IG' gevangenen uit het concentra tiekamp in Auschwitz voor zich werken. Als de oorlog is afgelopen, wordt het bedrijf in 1948 geliquideerd. De directie leden worden tot milde straf fen veroordeeld en spoedig weer vrijgelaten. Even later worden ze bejubeld als de hel den van het Duitse 'Wirt- schaftswunder'. Macht Regisseur en schrijver van 'Vater und Söhne' is Bernhard Sinkel. Over de titel van zijn film zegt hij„De wereld die ik beschrijf bestaat vooral uit mannen. Wat de vaders met hun handen opbouwen nemen de zoons over om hun macht te vergroten en zelfs de wereld te veroveren. Dit gegeven heb ik gebruikt om de geschiedenis van ons vaderland te schilde- De historie die Sinkel be schrijft is echter niet dezelfde als we kennen uit de geschie denisboekjes. „Daarin kun je alleen lezen over oorlogen, slachtpartijen en revoluties. Maar niets over de mannen op de achtergrond in wiens be lang de oorlogen gevoerd wer den, waarvoor die politiek be dreven werd", redeneert de Duitse regisseur. Sympathiek Sinkel is zich bewust van het feit dat de door hem neer gezette personen in 'Vater und Söhne' ondanks hun misdadig gedrag opnieuw als 'helden' voor het tv-publiek kunnen gaan leven en zelfs sympa thiek kunnen overkomen. „Maar ik vind ook dat mensen die altijd gelijk hebben en al tijd aan de goed kant staan te vervelend zijn voor een tv-se- rie. Dat betekent niet dat ik het ermee eens ben wat deze figuren gedaan hebben. Ik wil ze niet als voorbeeld opvoeren. Ik vind alleen hun levenswan del opwindend." Schuldgevoel Een centrale rol in de film serie speelt het schuldgevoel van de Duitsers ten aanzien van de oorlog en vooral het achteraf ontkennen van de vele misdaden.Zo speelt een van de belangrijkste scènes zich af tijdens de processen in Neurenberg waar firmaleider Heinrich Beek harnekkig ont kent ook maar iets van oor logsmisdaden af te weten. Sinkel: „Dat is voor mij het hele probleem. Je kunt deze oorlogsgeneratie niet verwij ten wat ze gedaan heeft. Vele anderen zouden in die situatie hetzelfde gedaan hebben. Maar je kunt hen verwijten dat ze niet in staat geweest zijn de verantwoordelijkheid voor die daden op zich te ne men." Uitzending: woensdag 12 no vember, zondag 16 november, woensdag 19 november en zondag 23 november. i i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19