r erin i gkutorijden wordt stuk duurder (INISTERNIJPELS OP BRES VOOR SCHOON MILIEU o Organisatie Huren vliegtuigen neemt hoge vlucht Telefoonoorlog staat voor de deur 5eurs weer vast IEUWSOVERZICHT OOOOO' Vinnnnnnnn economie MSTERDAMSE EFFECTENBEURS ytfERDAG 8 NOVEMBER 1986 TIES Wat wij bieden Bijzonderheden De sollicitatie FINANCIËN/ECONOMIE T11 HAAG - Nogal wat automobilisten sloeg rt geleden de schrik om het hart, toen de gbladen een nieuwe, hogere milieuheffing [nlcondigden op benzine en olie. 3 bbsesbqeem Philips verkijkt zich op WK-effect Activiteiten offshore scherp omlaag Hoechst wil Amerikaanse markt veroveren FOKKER PEKT GRAANTJE MEE A5; meer informatie kunt u ct opnemen met de bij rving betrokken externe eurs drs. P. Breman of A.M.J. Povel van ien Co Organisatie. 030) 93 99 41 chriftelijke sollicitatie kunt hten aan Van Dien Co nisatie.Churchilllaan 11, GV Utrecht, gaarne drs. P. Breman. s voor rne nager. echnieken en mische persoon- n kans om carrière terk in ontwikke- over uitstekende owel mondeling igt niet hoger dan Een uitdagende functie met groeimoge lijkheden waarin uimte is voor eigen tief in een vooraan- bedrijf. Uw salaris kelijk van opleiding en ervaring. PTT wil graag meer n in dienst nemen, ncties waarin zij nu egenwoordigd zijn. geschiktheid wordt 'aarom de voorkeur ven aan een vrouw. Een psycholo gisch onderzoek maakt deel uit van de selectie- eisen voldoet en de eden spreken u aan, uw schriftelijke "elecommunicatie- Postbus 90153, aanvullende infór- oruren verkrijgen bij teur Commerciële kantooruren Door Frans Boogaard Achteraf bleek het nogal mee te vallen, want de :llvve milieuheffing gaat alleen bestaande, lande- je heffingen vervangen. ;n globaal genomen gaat ordat nieuwe heffingensys- jii de automobilist er niet op iteruit, maar zelfs iets iruit. je bijdrage van het overkeer aan het milieu pt namelijk van 70 naar 64 icent terug: voor personen- A's van 50 naar 45, voor het •oepsvervoer van 20 naar 19 icent. Toch is dat niet veel er dan uitstel van executie. nu al kan worden voor- li dat de automobilist hele ■ejaren tegemoet gaat. ie beperking van de groei het autoverkeer zou zelfs kabinetsperiode wel eens ootste uitdaging kunnen "den van de nieuwe minis- lvan Milieubeheer, Nijpels. invankelijk zag het daar naar uit. Nijpels' voor- Winsemius, die als or- ;atie-deskundige nogal iag werkte met een schema - ie indeling van de proble- die op zijn weg lagen, in dit geval de fases van nalering en beleidsontwik- ing al achter de rug te heb- )e bijdrage van de auto aan verzuring van het milieu bekend; de oplossing - loodvrije benzine - ook. En hoewel een tijdlang Winse-_ mius de enige Nederlander' was die loodvrij over Neer- lands wegen raasde, wist hij nog 'vóór zijn vertrek de intro ductie van de 'schone' auto veilig te stellen. Voor een paar andere bron nen van verzuring - de kolen- gestookte elektriciteitscentra les, de intensieve veehouderij - was ook al beleid ontwikkeld en gedeeltelijk ingevoerd, zo dat eigenlijk alleen een doel treffende aanpak van de raffi- nagesector nog restte. Maar toen kwam het eerste meerjarenprogramma Milieu beheer van Nijpels en daaruit bleek dat de rekenmeesters van het rijk, die tot het jaar 2.000 gerekend hadden met een jaarlijkse groei van het aantal autokilometers met één pro cent, zich grandioos hadden misrekend. In plaats van 14 procent zal het aantal verre den kilometers met 30 tot 50 procent toenemen; twee- tot driemaal zoveel dus. En dat betekent dat alleen de introductie van de 'schone' auto, waarmee men tot voor kort hoopte te kunnen vol staan, niet toereikend meer is Autorijden: straks dure bezigheid om de uitworp van met name stikstofoxiden tot staan te brengen. Maatregelen die ver der gaan dan de 'voertuigtech- nische' eisen van Winsemius moeten die harde realiteit nu compenseren. Waar het allemaal precies op uit gaat komen, is ook bij VROM nog volop in studie, maar een paar hoofdlijnen zijn al wel duidelijk: Het autogebruik, voorzover het niet het vrachtverkeer be treft, moet worden ontmoe digd door 'variabilisatie' van de autokosten: het auto-rijden per kilometer duurder maken. Studie wordt gemaakt van de fiscale aftrek van reiskos ten (woon/werkverkeer), met oog voor het gegeven dat die belastingaftrek vaak autoge bruik in de hand werkt. De 'schone' auto wordt ir EG-verband verder ontwik keld, dus ook voor diesel- en benzine-motoren. Voor de langere termijn worden maatregelen voorbe reid die het autogebruik moe ten ontmoedigen en het ge- - FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN bruik van het openbaar ver voer moeten bevorderen. Daartoe zijn te rekenen: be vordering van car-pooling; beter openbaar vervoer in de Randstad (metro en sneltram); betere verkeers-circulatie- plannen; vestiging van kanto ren en winkelcentra op plaat sen waar een goede openbaar vervoers infrastructuur aan wezig is. Een deel van deze onder werpen wordt behandeld in de nota Stedelijk verkeer en mi lieu, die begin volgend jaar onder verantwoordelijkheid van weer Verkeer en Water staat en VROM verschijnt. Veel en goede beleidsvoor nemens dus, al zal het weer wel even duren voor het gat tussen beleid en praktijk is opgevuld. Het duurder maken van elke extra autokilometer bijvoorbeeld kan alleen wor den doorgevoerd in nauw overleg met het buitenland. Zoniet, dan staan de automo bilisten in de grensstreek weer in file voor de grens en de pomphouders uit die regio in file voor de Raad van State. Nijpels zal meer nog dan in Brussel binnenslands de poot moeten strekken én stijf hou den. Want terwijl hij manhaf tig probeert het aantal auto kilometers terug te brengen, heeft zijn partijgenote Smit- Kroes (Verkeer en Waterstaat) al een bezuiniging, onder ge lijktijdige verhoging van de tarieven van 150 miljoen gul den aangekondigd op het openbaar vervoer. De verkiezingen zijn nog ver weg maar het lijkt wel alsof de WD al een sluitende tactiek ontworpen heeft: wie een schoon milieu hoog in het vaandel heeft staan, stemt Nijpels. En wie aan onbezorgd auto-rijden de voorkeur geeft, kan bij Smit-Kroes terecht. (ADVERTENTIE) kantoormachinas Olivetti dealer 01620-31000 Door Pieter-Jan Dekkers IISSEL - Er dreigt elk moment een 'tele- n-oorlog' uit te breken tussen de Verenigde ten en West-Europa, in het bijzonder met st-Duitsland. jorzaak daarvan is het 'dwarsbomen' van opese telecommunicatie-bedrijven van de voorgenomen fusie tussen het Amerikaanse &T concern en het Franse staatsbedrijf CT. AT&T wil op die manier een deel van gigantische telefoonorder van de Franse rheid in de wacht slepen, loe hoog de ruzie inmiddels is opgelaaid kt wel uit het besluit van de Amerikaanse letale Commissie voor Communicatie, dat erikaanse bedrijven geen communicatie- erdelen meer mogen kopen bij het West- tse concern Siemens. ie confrontatie begon vorige maand toen StT een bod uitbracht op het Franse (staats- nrnunicatiebedrijf CGCT. Daarop heeft ook Westduitse concern Siemens een bod op CT gedaan om op die manier te voorkomen het Amerikaanse bedrijf op de Europese :kt zou penetreren. en markt waar de komende jaren veel mil- ien-orders zijn weg te halen. Zoals in nktijk zelf, waar nog voor de jaarwisseling definitief besluit wordt genomen over di- lisering van alle telefooncentrales. En ook lelgië staat een reuzenorder voor de deur. e grote telecommunicatie-maatschappijen kmerika en West-Europa proberen alle- il een graantje mee te pikken. Niet altijd (succes. Want in België bijvoorbeeld wordt de tele foonorder waarschijnlijk niet gegeven op basis van kwaliteit en prijs, maar op basis van de taalwet. Met andere woorden: de order moet gelijkmatig verdeeld worden over Waalse en Vlaamse communicatiebedrijven, waardoor bijvoorbeeld Philips uit de boot dreigt te val len. Dit Nederlandse concern heeft de Belgische overheid daarom al gedreigd alle Philips-ves- tigingen uit dat land te zullen terugtrekken als Philips inderdaad uit de boot valt. In Frankrijk is de zaak nog ingewikkelder. AT&T, die op dit terrein een overeenkomst heeft gesloten met Philips, dacht zich van de Franse order verzekerd te weten door CGCT over te nemen. Want Fransen zijn wel zo chau vinistisch dat ze een dergelijke order in 'eigen' huis willen houden en dus aan CGCT zullen gunnen, zelfs als dat staatsbedrijf gaat fuseren met AT&T. Siemens deed daarop een beter bod op CGCT en dat is de Amerikaanse regering in het ver keerde keelgat geschoten. Zelfs het Witte Huis moest er aan te pas komen om de Westduitsers 'tot de orde te roepen'. Zo ontbood de Amerikaanse minister van Handel Baldridge de Westduitse ambassadeur bij zich om hem te waarschuwen. Als, zo luidde Baldridge's boodschap, Siemens de overname van het Franse staatsbedrijf door AT&T blokkeert zal Washington wraak ne men door de Westduitse handel met de VS ex tra te belasten. Ook is Bonn er op gewezen dat het Ameri kaanse Congres inzake de telecommunicatie- industrie in een zeer protectionistische stem ming verkeert. Eerder dit jaar heeft de repu blikeinse senator John Danford al een wets ontwerp bij het Congres ingediend om de Amerikaanse telecommunicatiemarkt te slui ten voor buitenlandse bedrijven. Het wetsvoorstel krijgt brede steun in het Congres, maar is nog niet in stemming ge bracht omdat andere zaken, zoals de belasting hervorming, voorrang kregen. Een blokkering van het bod van AT&T op CGCT zou het wets voorstel echter snel in stemming kunnen bren gen. Dat Siemens de Amerikaanse penetratie op de Westeuropese markt wil blokkeren komt mede omdat dit Westduitse concern al eerder door Amerikaanse bedrijven in het defensief is gedrongen. Zoals door de voorgenomen fusie tussen de Franse Compagnie Générale d'Elec- tricité (CGE) met de telecommunicatie-divisie van het Amerikaanse International Telephone and Telegraphe (ITT). Door deze samenwerking komt de West duitse dochter van ITT, Standard Electric Lo- renz (SEL) in handen van CGE en verovert de Frans-Amerikaanse combinatie meteen ruim 40 procent van de Westduitse markt voor digi tale telefoonschakelingen. Bonn vindt dat daar wat tegenover moet staan: een deel van de Franse telefoonorder, al dan niet via het over nemen van de Franse CGCT. De Franse regering is door dit steekspel aar dig in het nauw gedrongen. Aan de ene kant staat de 'solidariteit' met de Westduitsers te genover de Amerikaanse 'indringers', aan de andere kant het toch riante bod van AT&T, wat de druk op de Franse schatkist aanzienlijk zou verlichten. Bovendien heeft AT&T Parijs beloofd dat het de combinatie CGE/ITT zal helpen een deel van de Amerikaanse markt te veroveren. En die is nu eenmaal heel wat gro ter dan de Westduitse. Dat het Washington deze keer ernst is blijkt wel uit het feit dat de zeven bedrijven van de Bell Telephone Company, de befaamde 'Bell Sisters', en andere Amerikaanse communica tie-bedrijven aan Washington moeten melden hoeveel orders voor electronische schakelingen ze bij Siemens hebben geplaatst en welke or ders er nog aan zitten te komen. Houdt Bonn het been stijf dan kan Siemens naar die orders fluiten. Volgens Siemens heeft het concern tot nu toe voor slechts enkele tientallen miljoenen dol lars aan Amerikaanse bedrijven geleverd. Maar het bedrijf heeft al vergevorderde plan nen om de omzet in de VS jaarlijks met vele honderden miljoenen dollars uit te breiden. De Amerikaanse handelsbalans op het ter rein van de telecommunicatie vertoonde vorig jaar een tekort van bijna 1,3 miljard dollar. Voor dit jaar zal er voor minstens anderhalf miljard dollar meer worden ingevoerd dan uitgevoerd. En dat vindt Washington onaan vaardbaar. Zodoende. Inlichtingen over beurskoersen 020-211711 HOOFDFONDSEN STERDAM (ANP) - De goedkeu van de betrokken banken om D het verfbedrijf KBM van het w/Molyn-concern te laten overne- de aandeelhouders van het - en drukintktconcern niet echt uit helpen in januari waren de Jelen nog ƒ115 waard en donderdag öen zij ƒ1,50 duurder op ƒ10. Vrij- werden na de bekendmaking sen geadviseerd van ƒ11 tot ƒ13. iet de overneming was op de rsvloer al rekening gehouden. Er en voor in totaal 77.500 aandelen deposities ingenomen, hetgeen in- 11 dat al werd gespeculeerd op een stijging na overnemingsnieuws. ^gens werd de handel in de aande- JJirJt/Molyn vrijdagmorgen opge- door de Commissasris van de Ing. --j Jens de bekendmaking Koers van f160,50 en dat was ƒ3,50 dan de slotkoers van donderdag, ^iemieconcern was daarmee geen uitschieter. De vaste stemming onderdag bleef erin op de beurs je echter ook een kalme indruk J]®. Unilever was tegen het mid- ruhn ƒ6 duurder op ƒ502,50. was toen twee dubbeltjes meer d op ƒ45,10. KLM maakte pas op R51 koninklijke Olie gaf ƒ1 P ƒ207,10. Hoogovens gleed dertig af naar ƒ54,30. financiële waarden werden jwr. ABN won ƒ6 op ƒ553,50 en op ^professionele markt werd zelfs Ufder gedaan op ƒ554,75. De grote ers werden evenens meer terwijl de grote scheepvaart- itonius honius ^gr.o.l.v. aiuel 15 thuis "«thuis tsthuis tethuis en havenfondsen hogere noteringen lieten zien. Bij de hoofdfondsen gingen Nijverdal-Ten Cate, Fokker, Hunter Douglas en Stork omlaag. Ook de lokale markt was overwe gend hoger. Het nieuws over de be scherming tegen een eventuele overne ming van Holdoh-Houtunie had rond half één geen scherpe koersval tot ge volg. Eerder deze week liep de koers onder invloed van geruchten over overneming van ƒ414 naar ƒ505. Vrij dagmiddag noteerde het aandeel ƒ497 maar kwam er geen handel tot stand. Het blijft onzeker hoe de koers zich verder zal ontwikkelen. Er zijn betrek kelijk weinig aandelen in omloop, ter wijl er ook weinig gelimiteerde orders zouden zij a Leidsche Wol, het fonds van Ne- veda-breigarens, en Van Schuppen (Scheepsjeswol) werden beide meer waard, nadat Van Schuppen overigens donderdag al een flink hogere notering liet zien. Leidsche Wol won ƒ3 op ƒ97 en Van Schuppen ƒ4 op ƒ85 na de bekend making dat de twee in moeilijkheden verkerende fabrieken gezamenlijk willen proberen uit het dal te komen. Dat VRG een gezamenlijke onder neming opricht op Taiwan, liet beleg gers tamelijk koud. Dit aandeel werd zestig cent minder waard op ƒ139,20. Op de parallelmarkt won Alanheri zestig cent op ƒ16,60 naar aanleiding van de donderdag bekendgemaakte cijfers. ot.z.hs •ths öt.z.hs VK aeneas 1968-98 98,00 (oostb.) 1972-02 105,00 (oostb.) 1972-02 100,00 lourdes 1958-88 94,50 de brouwer 1971-01 104,50 (tilburg) 1971-01 103,50 (tilburg) 1972-02 102,00 (tilburg) 1952-92 91,00 (tilburg) 1959-01 85,50 (het) 1972-02 99,50 klokkenberg 1950-90 91,00 liduina 1966-96 101,00 ('s-h'bosch) 1971-01 103,50 ('s-h'bosch) 1973-03 100,50 ('s-h'bosch) 1972-02 100,00 SK 99,00 103,50 101,00 100,00 VK SK aegon 90,80 94,00 ahold 107,30 108,70 akzo 157,00 160,20 abn 547,50 552,00 alrenta 151,40 151,30 amev 75,00 76,50 amro-bank 97,30 98,30 ass. r'dam 124,00 125,00 bols 170,80 170,30 bührm.tett 210,00 218,00 dordtsche p. 195,50 194,00 elsevier 237,00 240,50 fgh 40,20 40,00 fokker 66,50 66,00 gist-broc. eert 45,00 47,40 heineken 173,50 174,50 hbg 138,00 138,00 hoogovens 54,60 53,40 hunter dougl. 60,00 60,00 intmüller 84,50 86,30 kim 46,30 46,30 kluwer 248,50 251,00 kon.papier 155,00 157,20 kon.olie 208,10 207,80 natned. 79,50 81,00 e nmb 207,50 212,00 nedlloyd 180,20 183,50 nijv.-ten c. 136,30 134,00 a océ-v.d.gr. 451,00 453,00 ommeren van 37,20 37,30 pakhoed 76,80 76,00 philips 44,90 45,10 robeco 92,70 93,20 rodamco 136,80 137,00 rolinco 84,10 84,10 rorento 49,60 49,70 stork vmf 28,00 27,90 unilever 497,00 498,00 vnu 325,00 327,50 wessanen 81.50 K9 sn AANDELEN BINNENLAND acf 67,00 68,00 audet 212,00 e 212,50 blydenstein 63,20 64,80 borsumy 142,00 142,00 boskalis 10,50 10,20 braat bouw 257,00 257,00 bredero nrc 125,00 127,50 695,00 calvé nrc 684,00 csm nrc 65,60 66,50 ceteconrc 306,00 317,00 e cln 92,50 93,00 desseaux 189,50 193,00 b econosto 128,50 129,00 eriks 283,00 282,00 gamma 321,00 331,00 grasso 148,00 145,00 hagemeyer 72,50 73,50 heineken hld 152,50 154,00 hoek's mach. 193,00 193,50 holee 36,80 38,50 e hss 2,90 2,93 ihc caland 18,10 18,10 ibb kondor 480,00 479,00 kbbnrc 127,50 127,70 kbb 10% 124,50 124,10 leidsche wol 93,20 99,50 macintosh 91,50 91,50 medicopharma 72,50 74,00 meneba 98,00 102,00 moeara enim 915 910 moeara opr. 116000 116000 moeara winst 12400 12350 naarden int 90,00 90,00 nbm bouw 11,20 11,00 norit 318,20 325,00 nutricia nrc 295,00 300,00 palthe 107,50 113,50 pont 80,00 82,00 samas groep 118,00 119,30 sarakreek 37,00 37,00 schuitema 925,00 925,00 telegraaf 307,00 319,00 ubbink 182,50 183,50 ver.glas 178,00 185,00 verto 39,30 43,00 volker-stev. 27,60 27,60 vrg 139,80 140,00 westhaven 243,50 244,00 wolters 112,00 114,00 wyers 62,00 - 63,00 AANDELEN BUITENLAND! allied lyons 290,00 290,00 att 61,00 57,60 atl.richf. 132,50 133,50 boeing 118,00 121,00 dow chemical 130,00 131,70 eastman k. 147,00 144,50 gen.e!ectric 183,50 180,30 hoechst 262,00 262,00 ibm 293,00 287,50 itt 125,00 125,50 pepsico 65,00 67,50 philip morris 164,00 170,00 schlumberger 78,20 77,00 1 BELEGGINGSINSTELLINGEN abn aand.f 332,50 331,50 abn bel.f 53,90 54,40 alg.fondsb. 237,00 240,00 america fnd 265,50 266,00 amvabel 115,90 QQ AA f 115,50 asia pac.gf oy.uu i 23,20 23,00 bemco austr. 66,50 67,40 bever beleg. 31,00 31,00 bogamij 164,70 164,70 chemical F 21,00 20,70 col.growth 29,70 29,70 eng.holl.bel.tr. 156,50 156,50 equity mortg.fnd 65,00 65,40 eur.assets 10,00 10,00 goldmines 208,00 208,00 holl.f. 73,30 73,50 holl.pac.f 64,70 64,50 interbonds 570,00 573,00 japanfund 37,50 leveraged 230,00 mk int. vent. 58,00 nmb dutch fund 35,20 new york ind 1885,00 obam 182,00 orco austr. 40,00 rentalent bel.mij 1241,50 rentefonds ned. 106,20 rentotaal nv 27,30 rolinco (cum.pref.) 103,50 sci/tech 14,75 technology fnd 31,50 tokyo pac.hold. 164,50 transpac.fnd 375,00 unico 85,50 unifonds 33,50 vance sanders 16,00 vibnv 83,30 viking 34,00 wereldhave 180,00 STAATSLENINGEN 12% nl 81-91 139,50 12% nl 81-88 109,10 12 nl 81-91 113,00 12 nl 81-88 106,60 11% nl 82-92 115,60 11% nl 82-92 115,50 11 nl 82-92 115,90 10% nl 82-92 113,40 10% nl 82-89 107,70 10% nl 82-92 125,30 10 nl 182-89 106,00 10 nl 1182-89 108,20 10 nl 85-92 114,40 9% nl 80-90 107,50 9% nl 83-90 107,30 9 nl 83-93 111,60 8% nl 84-94 112,10 8% nl 83-94 110,00 8% nl 184-94 110,10 8% nl 1184-94 116,70 8% nl 184-91 112,15 8% nl 1184-91 106,80 8% nl 11184-91 107,00 8% nl 84-94 109,20 8% nl 85-95 110,40 8 nl 78-88 103,15 8 nl 83-93 107,50 8 nl 85-95 109,00 7% nl 82-93 106,30 7% nl 85-00 108,90 7% nl 183-90 103,05 7 nl 1183-90 103,15 7% nl 84-00 107,15 7% nl 185-95 106,45 7% nl 1185-95 106,70 7 nl 85-96 104,40 3% nl st47-87 99,40 GEMEENTELENINGEN 2% breda 54-03 6 breda 65-96 4% breda 59-89 4% eindh.58-89 4% eindh.59-90 80,00 100,10 95,50 93,80 95.50 39,00 229,50 58,20 35,50 1885,00 182,50 40,70 1241,80 106,30 27,30 103,50 14,75 31,00 166,00 380,00 85,50 33,80 16,00 83,30 34,00 179,50 139,50 109,10 113,00 106,60 115,60 115,30 115,90 113,40 107,70 125,30 106,00 108,20 114,40 107,50 107,30 111,60 112,00 110,00 110,10 116,60 112,10 106,80 107,00 109,20 110J20 103,15 107,40 108,80 106,20 108,80 103,00 103,15 107,00 106,35 106,60 104,30 99,40 82,00 vk vorige koers a =laten sk slotkoers gisteren b bieden c =ex claim e gedaan/bieden d =ex dividend f =gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en ex dividend k =gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden ex dividend 4 eindh.60-90 4 eindh.63-93 3% eindh.54-94 4% tilb.59-89 4% tilb.I60-00 4% tilb. 1160-00 4 tilburg 53-93 PANDBRIEVEN 12% fgh 81-89 12 fgh 81-89 11 fgh 81-88 12% rabo 81-88 11 rabo 80-88 8% rabo 83-93 8% rabo 82-90 9 wuh 82-91 8% wuh 82-89 8 wuh 83-90 PARALLELMARKT rademak. rsv cert. 7% rsv 69-99 breevast aand. breevast cert grt.west.res.inc. melle van cert. necLelevator ruys kramer verkade cert. VREEMD GELD US dollar Britse pond Belg. fr. Duitse mark Ital. lire Port, escudo Can. dollar Franse fr. Zwits. fr. Zweedse kr. Noorse kr. Deense kr. Oost. schill. Spaanse pes. Griekse dr. Finse mark Joeg. dinar Ierse pond GOUD/ZILVER Goud Inkoop Verkoop Zilver Inkoop Verkoop 97,20 94,70 88,50 95,50 95,80 86,80 93,00 110,30 107,15 105,50 106,50 105,00 110,10 105,60 107,20 104,10 103,50 93,00 110,30 107,15 105,50 106,50 104,90 110,00 105,60 107,20 104,10 103,50 16,00 16,00 3,90 3,90 50,50 50,50 35,00 33,00 35,00 33,00 0,58 0,40 250,00 258,00 8400,00 8400,00 117,00 120,00 184,00 192,00 Ink. verk. 2.27 2.39 3.18 3.48 5.26 5.56 110.75 114.75 15.30 17.30 1.25 1.75 1.62 1.74 33.00 36.00 133.00 137.50 31.50 34.50 29.25 32.25 28.00 31.00 15.85 16.35 1.57 1.82 1.25 1.85 44.75 47.75 0.30 0.70 2.93 3.23 30.440 per kg 30.940 per kg 390 per kg 460 per kg EINDHOVEN - Philips heeft zich verkeken op het effect van de wereldkampioenschappen voetbal op de verkopen van tv's en vi deorecorders. Na de stormachtige groei in het eerste halfjaar is de omzet in die sector veel sterker ingezakt dan was voorzien. Een andere verklaring van Philips-bestuurder Spinosa Cattela voor het inzakken van de winst is de lagere dollarkoers. Als de invloed van veranderde wisselkoersen buiten de cijfers wordt gelaten scheelt dat het concern 6 miljard gulden aan omzet en 165 miljoen gulden minder nettowinst. Spinosa Cattela ziet in de tegenvallende resultaten een aanwij zing dat de inspanning om beter en goedkoper te werken, moet worden opgevoerd. Voor herstructureringen heeft Philips in de afgelopen jaren anderhalf miljard gulden opzij gelegd. In die pot zit nog ongeveer een half miljard. Jaarlijks wordt 200 tot 300 miljoen gulden besteed aan het reorganiseren van fabrieken, met name door op minder plaatsen en in grotere eenheden te gaan werken. Volgend jaar zal dat bedrag misschien wat hoger zijn, aldus de Philips-bestuurder. De lagere dollar heeft het Philips moeilijker gemaakt te concur reren met Amerikaanse firma's. Dat geldt vooral voor professio nele produkten en systemen, bijvoorbeeld medische apparatuur en meet- en regelsystemen. LvdG) AMSTERDAM - De offshore-activiteiten van de oliemaatschap pijen die actief zijn op het Nederlandse continentale plat zijn als gevolg van daling van de olieprijs sterk ingezakt. Uit een onder zoek van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat de oliemaatschappijen een jaar geleden nog verwachtten in 1986 in totaal voor 4,3 miljard gulden aan de offshore uit te geven, maar na het inzakken van de olieprijs zijn de verwachtingen bijge steld tot 2,8 miljard gulden. De daling is het scherpst bij de nieuwbouw van nieuwe platforms: een halvering. Het ministerie beschikt nog niet over gegevens die aangeven wat de daling in de offshore-activiteiten betekent voor de werkgele genheid in deze sector. Oud-VNO-voorzitter Van Veen pleit er in zijn functie van voorzitter van de Industriële Raad voor Oceano- logie voor dat er in de offshore-sector naar goedkopere technie ken gezocht wordt. Alleen op die manier kunnen de offshore-ac tiviteiten enigszins op peil blijven, ondanks de lagere olieprijs, aldus Van Veen. Hij doet een beroep op de overheid om in ons land onderzoek te stimuleren naar nieuwe technieken voor het goedkoop winnen van olie op onherbergzame plaatsen. (ANP) FRANKFORT - Met de overname van het Amerikaanse chemie concern Celanese (kosten 2,8 miljard dollar) wil de Westduitse chemiegigant Hoechst meer voet aan de grond krijgen op de grootste gesloten chemiemarkt ter wereld, die van de Verenigde Staten. Volgens Wolfgang Hilger, voorzitter van de Raad van Bestuur van Hoechst, is hier sprake van een 'vriendelijk overne mingsbod'. Hoechst biedt 245 dollar per aandeel en heeft de in tentie Celanese voor honderd procent over te nemen. Het zwaartepunt van de produktie van Celanese ligt op het ter rein van de kunstvezels. Het is wat dat betreft een zeer succes volle onderneming. Ook is Celanese een belangrijke fabrikant van organische chemicaliën alsmede technische kunststoffen en hoogwaardige plastics. Celanese had vorig jaar een totale omzet van 3,05 miljard dollar, waarvan tweederde in de VS. De netto winst bedroeg in 1985 240 miljoen dollar. Hoechsts bod op Celanese is het grootste ooit gedaan door een Westduits concern. Als het allemaal doorgaat schaart Hoechst zich bovendien tussen een aantal andere vooraanstaande Euro pese ondernemingen die de sterke koersdaling van de dollar hebben benut om hun belangen op de Amerikaanse markt te verstevigen. Zo gingen dit jaar onder meer Bertelsmann, ICI, Electrolux, L'Air Liquide en Hanson Trust de Westduitse che miegigant voor met omvangrijke fusies. Uit de deze week gepubliceerde cijfers van Hoechst (met onder meer een vestiging in VTissingen) blijkt dat de totale omzet in de eerste negen maanden van dit jaar met 12,1 procent is vermin derd, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, tot 28,57 mil jard mark. In de Bondsrepubliek zelf slonk de omzet met 2,1 pro cent en in de rest van de wereld met 15,4 procent. De omzetdaling is vooral veroorzaakt door koersverliezen bij dochteronderne mingen in het buitenland. De winst vóór belasting van Hoechst- Welt bedroeg in de eerste drie kwartalen van dit jaar 2,3 miljard mark, 1,9 procent kleiner dan in dezelfde periode vorig jaar. (AP/ANP) De F-100 in aanbouw - FOTOARCHIEF DE STEM DEN HAAG - Met het plaat sen van een order voor 40 F- 100-toestellen bij Fokker staat de Ierse onderneming GPA op het punt zich een belangrijke plaats te ver werven in de internationale vliegwereld. De onderneming, die vliegtuigen verhuurt, wil in de komende vijf jaar haar vloot, die op het moment nog 52 vliegtuigen telt, uitbrei den tot ongeveer 250 toestel len. Na de voorgenomen uit breiding zal GPA's lucht vloot 20 procent uitmaken van het totaal aantal vlieg tuigen in de wereld die voor verhuur zijn bestemd en 3 procent van de totale we- reldvloot. GPA zal zich met dat aan deel voegen in het gezel schap van de grootste lucht vaartmaatschappijen in de westerse wereld, United Airlines (huidige vloot 322 vliegtuigen) en North-West Orient (ongeveer 280 toestel len), beide uit de Verenigde Staten. Met Aer Lingus, Air Ca nada en de Londense han delsbank Guinness Peat als partners in de onderneming zag GPA haar winst elke twee jaar verdubbelen, van 350.000 dollar in het begin jaar tot 25 miljoen dollar in 1985. De onderneming schat de winst voor 1986 op 65 mil joen dollar. Het deze week met Fokker afgeloten verdrag over de Fokker-100 is in feite het tweede samenwerkingsver band, dat GPA aangaat met een vliegtuigbouwer. In 1984 werd Irish Aeros pace opgericht, waarin GPA en McDonnell Douglas gelij kelijk deelnemen voor het gezamenlijk op de markt brengen van vliegtuigen van het type MD-83. Dit jaar richtte GPA sa men met de Canadese lucht vaartmaatschappij Pacific Western Airlines de geza menlijke onderneming GPA Jetprop op, die zich richt op propellor-toestellen voor de regionale luchtvaartmaat schappijen. GPA Jetprop kocht on langs op de tweedehands- markt drie F-27's (Fokker Friendships). GPA-top man Tony Ryan zegt dat GPA veel ziet in de opvolger van de Friendship, de F-28. GPA praat daar met Fokker nog over maar laat vooralsnog in het midden of het de be doeling is ook dit toestel op de markt te brengen via een gezamenlijke onderneming met Fokker. GPA is opgericht door Tony Ryan (50) die jaren ge leden, toen hij nog werk zaam was voor de Ierse na tionale luchtvaartmaat schappij Aer Lingus, tot de constatering kwam dat het verhuren van vliegtuigen in de toekomst een belangrijke onderneming zou worden. (ANP)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 7