r
erin i
gkutorijden wordt stuk duurder
(INISTERNIJPELS OP BRES VOOR SCHOON MILIEU
o Organisatie
Huren vliegtuigen
neemt hoge vlucht
Telefoonoorlog staat voor de deur
5eurs weer vast
IEUWSOVERZICHT OOOOO'
Vinnnnnnnn economie
MSTERDAMSE EFFECTENBEURS
ytfERDAG 8 NOVEMBER 1986
TIES
Wat wij bieden
Bijzonderheden
De sollicitatie
FINANCIËN/ECONOMIE
T11
HAAG - Nogal wat automobilisten sloeg
rt geleden de schrik om het hart, toen de
gbladen een nieuwe, hogere milieuheffing
[nlcondigden op benzine en olie.
3
bbsesbqeem
Philips verkijkt zich op WK-effect
Activiteiten offshore scherp omlaag
Hoechst wil Amerikaanse markt veroveren
FOKKER PEKT GRAANTJE MEE
A5;
meer informatie kunt u
ct opnemen met de bij
rving betrokken externe
eurs drs. P. Breman of
A.M.J. Povel van
ien Co Organisatie.
030) 93 99 41
chriftelijke sollicitatie kunt
hten aan Van Dien Co
nisatie.Churchilllaan 11,
GV Utrecht, gaarne
drs. P. Breman.
s voor
rne
nager.
echnieken en
mische persoon-
n kans om carrière
terk in ontwikke-
over uitstekende
owel mondeling
igt niet hoger dan
Een uitdagende
functie
met groeimoge
lijkheden waarin
uimte is voor eigen
tief in een vooraan-
bedrijf. Uw salaris
kelijk van opleiding
en ervaring.
PTT wil graag meer
n in dienst nemen,
ncties waarin zij nu
egenwoordigd zijn.
geschiktheid wordt
'aarom de voorkeur
ven aan een vrouw.
Een psycholo
gisch onderzoek
maakt deel uit
van de selectie-
eisen voldoet en de
eden spreken u aan,
uw schriftelijke
"elecommunicatie-
Postbus 90153,
aanvullende infór-
oruren verkrijgen bij
teur Commerciële
kantooruren
Door Frans Boogaard
Achteraf bleek het nogal mee te vallen, want de
:llvve milieuheffing gaat alleen bestaande, lande-
je heffingen vervangen.
;n globaal genomen gaat
ordat nieuwe heffingensys-
jii de automobilist er niet op
iteruit, maar zelfs iets
iruit.
je bijdrage van het
overkeer aan het milieu
pt namelijk van 70 naar 64
icent terug: voor personen-
A's van 50 naar 45, voor het
•oepsvervoer van 20 naar 19
icent. Toch is dat niet veel
er dan uitstel van executie.
nu al kan worden voor-
li dat de automobilist hele
■ejaren tegemoet gaat.
ie beperking van de groei
het autoverkeer zou zelfs
kabinetsperiode wel eens
ootste uitdaging kunnen
"den van de nieuwe minis-
lvan Milieubeheer, Nijpels.
invankelijk zag het daar
naar uit. Nijpels' voor-
Winsemius, die als or-
;atie-deskundige nogal
iag werkte met een schema -
ie indeling van de proble-
die op zijn weg lagen,
in dit geval de fases van
nalering en beleidsontwik-
ing al achter de rug te heb-
)e bijdrage van de auto aan
verzuring van het milieu
bekend; de oplossing -
loodvrije benzine - ook. En
hoewel een tijdlang Winse-_
mius de enige Nederlander'
was die loodvrij over Neer-
lands wegen raasde, wist hij
nog 'vóór zijn vertrek de intro
ductie van de 'schone' auto
veilig te stellen.
Voor een paar andere bron
nen van verzuring - de kolen-
gestookte elektriciteitscentra
les, de intensieve veehouderij -
was ook al beleid ontwikkeld
en gedeeltelijk ingevoerd, zo
dat eigenlijk alleen een doel
treffende aanpak van de raffi-
nagesector nog restte.
Maar toen kwam het eerste
meerjarenprogramma Milieu
beheer van Nijpels en daaruit
bleek dat de rekenmeesters
van het rijk, die tot het jaar
2.000 gerekend hadden met een
jaarlijkse groei van het aantal
autokilometers met één pro
cent, zich grandioos hadden
misrekend. In plaats van 14
procent zal het aantal verre
den kilometers met 30 tot 50
procent toenemen; twee- tot
driemaal zoveel dus.
En dat betekent dat alleen
de introductie van de 'schone'
auto, waarmee men tot voor
kort hoopte te kunnen vol
staan, niet toereikend meer is
Autorijden: straks dure bezigheid
om de uitworp van met name
stikstofoxiden tot staan te
brengen. Maatregelen die ver
der gaan dan de 'voertuigtech-
nische' eisen van Winsemius
moeten die harde realiteit nu
compenseren.
Waar het allemaal precies
op uit gaat komen, is ook bij
VROM nog volop in studie,
maar een paar hoofdlijnen
zijn al wel duidelijk:
Het autogebruik, voorzover
het niet het vrachtverkeer be
treft, moet worden ontmoe
digd door 'variabilisatie' van
de autokosten: het auto-rijden
per kilometer duurder maken.
Studie wordt gemaakt van
de fiscale aftrek van reiskos
ten (woon/werkverkeer), met
oog voor het gegeven dat die
belastingaftrek vaak autoge
bruik in de hand werkt.
De 'schone' auto wordt ir
EG-verband verder ontwik
keld, dus ook voor diesel- en
benzine-motoren.
Voor de langere termijn
worden maatregelen voorbe
reid die het autogebruik moe
ten ontmoedigen en het ge-
- FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN
bruik van het openbaar ver
voer moeten bevorderen.
Daartoe zijn te rekenen: be
vordering van car-pooling;
beter openbaar vervoer in de
Randstad (metro en sneltram);
betere verkeers-circulatie-
plannen; vestiging van kanto
ren en winkelcentra op plaat
sen waar een goede openbaar
vervoers infrastructuur aan
wezig is.
Een deel van deze onder
werpen wordt behandeld in de
nota Stedelijk verkeer en mi
lieu, die begin volgend jaar
onder verantwoordelijkheid
van weer Verkeer en Water
staat en VROM verschijnt.
Veel en goede beleidsvoor
nemens dus, al zal het weer
wel even duren voor het gat
tussen beleid en praktijk is
opgevuld. Het duurder maken
van elke extra autokilometer
bijvoorbeeld kan alleen wor
den doorgevoerd in nauw
overleg met het buitenland.
Zoniet, dan staan de automo
bilisten in de grensstreek weer
in file voor de grens en de
pomphouders uit die regio in
file voor de Raad van State.
Nijpels zal meer nog dan in
Brussel binnenslands de poot
moeten strekken én stijf hou
den. Want terwijl hij manhaf
tig probeert het aantal auto
kilometers terug te brengen,
heeft zijn partijgenote Smit-
Kroes (Verkeer en Waterstaat)
al een bezuiniging, onder ge
lijktijdige verhoging van de
tarieven van 150 miljoen gul
den aangekondigd op het
openbaar vervoer.
De verkiezingen zijn nog
ver weg maar het lijkt wel
alsof de WD al een sluitende
tactiek ontworpen heeft: wie
een schoon milieu hoog in het
vaandel heeft staan, stemt
Nijpels. En wie aan onbezorgd
auto-rijden de voorkeur geeft,
kan bij Smit-Kroes terecht.
(ADVERTENTIE)
kantoormachinas
Olivetti dealer
01620-31000
Door Pieter-Jan Dekkers
IISSEL - Er dreigt elk moment een 'tele-
n-oorlog' uit te breken tussen de Verenigde
ten en West-Europa, in het bijzonder met
st-Duitsland.
jorzaak daarvan is het 'dwarsbomen' van
opese telecommunicatie-bedrijven van de
voorgenomen fusie tussen het Amerikaanse
&T concern en het Franse staatsbedrijf
CT. AT&T wil op die manier een deel van
gigantische telefoonorder van de Franse
rheid in de wacht slepen,
loe hoog de ruzie inmiddels is opgelaaid
kt wel uit het besluit van de Amerikaanse
letale Commissie voor Communicatie, dat
erikaanse bedrijven geen communicatie-
erdelen meer mogen kopen bij het West-
tse concern Siemens.
ie confrontatie begon vorige maand toen
StT een bod uitbracht op het Franse (staats-
nrnunicatiebedrijf CGCT. Daarop heeft ook
Westduitse concern Siemens een bod op
CT gedaan om op die manier te voorkomen
het Amerikaanse bedrijf op de Europese
:kt zou penetreren.
en markt waar de komende jaren veel mil-
ien-orders zijn weg te halen. Zoals in
nktijk zelf, waar nog voor de jaarwisseling
definitief besluit wordt genomen over di-
lisering van alle telefooncentrales. En ook
lelgië staat een reuzenorder voor de deur.
e grote telecommunicatie-maatschappijen
kmerika en West-Europa proberen alle-
il een graantje mee te pikken. Niet altijd
(succes.
Want in België bijvoorbeeld wordt de tele
foonorder waarschijnlijk niet gegeven op basis
van kwaliteit en prijs, maar op basis van de
taalwet. Met andere woorden: de order moet
gelijkmatig verdeeld worden over Waalse en
Vlaamse communicatiebedrijven, waardoor
bijvoorbeeld Philips uit de boot dreigt te val
len.
Dit Nederlandse concern heeft de Belgische
overheid daarom al gedreigd alle Philips-ves-
tigingen uit dat land te zullen terugtrekken als
Philips inderdaad uit de boot valt.
In Frankrijk is de zaak nog ingewikkelder.
AT&T, die op dit terrein een overeenkomst
heeft gesloten met Philips, dacht zich van de
Franse order verzekerd te weten door CGCT
over te nemen. Want Fransen zijn wel zo chau
vinistisch dat ze een dergelijke order in 'eigen'
huis willen houden en dus aan CGCT zullen
gunnen, zelfs als dat staatsbedrijf gaat fuseren
met AT&T.
Siemens deed daarop een beter bod op CGCT
en dat is de Amerikaanse regering in het ver
keerde keelgat geschoten. Zelfs het Witte Huis
moest er aan te pas komen om de Westduitsers
'tot de orde te roepen'.
Zo ontbood de Amerikaanse minister van
Handel Baldridge de Westduitse ambassadeur
bij zich om hem te waarschuwen. Als, zo
luidde Baldridge's boodschap, Siemens de
overname van het Franse staatsbedrijf door
AT&T blokkeert zal Washington wraak ne
men door de Westduitse handel met de VS ex
tra te belasten.
Ook is Bonn er op gewezen dat het Ameri
kaanse Congres inzake de telecommunicatie-
industrie in een zeer protectionistische stem
ming verkeert. Eerder dit jaar heeft de repu
blikeinse senator John Danford al een wets
ontwerp bij het Congres ingediend om de
Amerikaanse telecommunicatiemarkt te slui
ten voor buitenlandse bedrijven.
Het wetsvoorstel krijgt brede steun in het
Congres, maar is nog niet in stemming ge
bracht omdat andere zaken, zoals de belasting
hervorming, voorrang kregen. Een blokkering
van het bod van AT&T op CGCT zou het wets
voorstel echter snel in stemming kunnen bren
gen.
Dat Siemens de Amerikaanse penetratie op
de Westeuropese markt wil blokkeren komt
mede omdat dit Westduitse concern al eerder
door Amerikaanse bedrijven in het defensief is
gedrongen. Zoals door de voorgenomen fusie
tussen de Franse Compagnie Générale d'Elec-
tricité (CGE) met de telecommunicatie-divisie
van het Amerikaanse International Telephone
and Telegraphe (ITT).
Door deze samenwerking komt de West
duitse dochter van ITT, Standard Electric Lo-
renz (SEL) in handen van CGE en verovert de
Frans-Amerikaanse combinatie meteen ruim
40 procent van de Westduitse markt voor digi
tale telefoonschakelingen. Bonn vindt dat daar
wat tegenover moet staan: een deel van de
Franse telefoonorder, al dan niet via het over
nemen van de Franse CGCT.
De Franse regering is door dit steekspel aar
dig in het nauw gedrongen. Aan de ene kant
staat de 'solidariteit' met de Westduitsers te
genover de Amerikaanse 'indringers', aan de
andere kant het toch riante bod van AT&T,
wat de druk op de Franse schatkist aanzienlijk
zou verlichten. Bovendien heeft AT&T Parijs
beloofd dat het de combinatie CGE/ITT zal
helpen een deel van de Amerikaanse markt te
veroveren. En die is nu eenmaal heel wat gro
ter dan de Westduitse.
Dat het Washington deze keer ernst is blijkt
wel uit het feit dat de zeven bedrijven van de
Bell Telephone Company, de befaamde 'Bell
Sisters', en andere Amerikaanse communica
tie-bedrijven aan Washington moeten melden
hoeveel orders voor electronische schakelingen
ze bij Siemens hebben geplaatst en welke or
ders er nog aan zitten te komen. Houdt Bonn
het been stijf dan kan Siemens naar die orders
fluiten.
Volgens Siemens heeft het concern tot nu toe
voor slechts enkele tientallen miljoenen dol
lars aan Amerikaanse bedrijven geleverd.
Maar het bedrijf heeft al vergevorderde plan
nen om de omzet in de VS jaarlijks met vele
honderden miljoenen dollars uit te breiden.
De Amerikaanse handelsbalans op het ter
rein van de telecommunicatie vertoonde vorig
jaar een tekort van bijna 1,3 miljard dollar.
Voor dit jaar zal er voor minstens anderhalf
miljard dollar meer worden ingevoerd dan
uitgevoerd. En dat vindt Washington onaan
vaardbaar. Zodoende.
Inlichtingen over beurskoersen 020-211711
HOOFDFONDSEN
STERDAM (ANP) - De goedkeu
van de betrokken banken om
D het verfbedrijf KBM van het
w/Molyn-concern te laten overne-
de aandeelhouders van het
- en drukintktconcern niet echt uit
helpen in januari waren de
Jelen nog ƒ115 waard en donderdag
öen zij ƒ1,50 duurder op ƒ10. Vrij-
werden na de bekendmaking
sen geadviseerd van ƒ11 tot ƒ13.
iet de overneming was op de
rsvloer al rekening gehouden. Er
en voor in totaal 77.500 aandelen
deposities ingenomen, hetgeen in-
11 dat al werd gespeculeerd op een
stijging na overnemingsnieuws.
^gens werd de handel in de aande-
JJirJt/Molyn vrijdagmorgen opge-
door de Commissasris van de
Ing.
--j Jens de bekendmaking
Koers van f160,50 en dat was ƒ3,50
dan de slotkoers van donderdag,
^iemieconcern was daarmee geen
uitschieter. De vaste stemming
onderdag bleef erin op de beurs
je echter ook een kalme indruk
J]®. Unilever was tegen het mid-
ruhn ƒ6 duurder op ƒ502,50.
was toen twee dubbeltjes meer
d op ƒ45,10. KLM maakte pas op
R51 koninklijke Olie gaf ƒ1
P ƒ207,10. Hoogovens gleed dertig
af naar ƒ54,30.
financiële waarden werden
jwr. ABN won ƒ6 op ƒ553,50 en op
^professionele markt werd zelfs
Ufder gedaan op ƒ554,75. De grote
ers werden evenens meer
terwijl de grote scheepvaart-
itonius
honius
^gr.o.l.v.
aiuel
15 thuis
"«thuis
tsthuis
tethuis
en havenfondsen hogere noteringen
lieten zien. Bij de hoofdfondsen gingen
Nijverdal-Ten Cate, Fokker, Hunter
Douglas en Stork omlaag.
Ook de lokale markt was overwe
gend hoger. Het nieuws over de be
scherming tegen een eventuele overne
ming van Holdoh-Houtunie had rond
half één geen scherpe koersval tot ge
volg. Eerder deze week liep de koers
onder invloed van geruchten over
overneming van ƒ414 naar ƒ505. Vrij
dagmiddag noteerde het aandeel ƒ497
maar kwam er geen handel tot stand.
Het blijft onzeker hoe de koers zich
verder zal ontwikkelen. Er zijn betrek
kelijk weinig aandelen in omloop, ter
wijl er ook weinig gelimiteerde orders
zouden zij a
Leidsche Wol, het fonds van Ne-
veda-breigarens, en Van Schuppen
(Scheepsjeswol) werden beide meer
waard, nadat Van Schuppen overigens
donderdag al een flink hogere notering
liet zien. Leidsche Wol won ƒ3 op ƒ97 en
Van Schuppen ƒ4 op ƒ85 na de bekend
making dat de twee in moeilijkheden
verkerende fabrieken gezamenlijk
willen proberen uit het dal te komen.
Dat VRG een gezamenlijke onder
neming opricht op Taiwan, liet beleg
gers tamelijk koud. Dit aandeel werd
zestig cent minder waard op ƒ139,20.
Op de parallelmarkt won Alanheri
zestig cent op ƒ16,60 naar aanleiding
van de donderdag bekendgemaakte
cijfers.
ot.z.hs
•ths
öt.z.hs
VK
aeneas
1968-98
98,00
(oostb.)
1972-02
105,00
(oostb.)
1972-02
100,00
lourdes
1958-88
94,50
de brouwer
1971-01
104,50
(tilburg)
1971-01
103,50
(tilburg)
1972-02
102,00
(tilburg)
1952-92
91,00
(tilburg)
1959-01
85,50
(het)
1972-02
99,50
klokkenberg
1950-90
91,00
liduina
1966-96
101,00
('s-h'bosch)
1971-01
103,50
('s-h'bosch)
1973-03
100,50
('s-h'bosch)
1972-02
100,00
SK
99,00
103,50
101,00
100,00
VK
SK
aegon
90,80
94,00
ahold
107,30
108,70
akzo
157,00
160,20
abn
547,50
552,00
alrenta
151,40
151,30
amev
75,00
76,50
amro-bank
97,30
98,30
ass. r'dam
124,00
125,00
bols
170,80
170,30
bührm.tett
210,00
218,00
dordtsche p.
195,50
194,00
elsevier
237,00
240,50
fgh
40,20
40,00
fokker
66,50
66,00
gist-broc. eert
45,00
47,40
heineken
173,50
174,50
hbg
138,00
138,00
hoogovens
54,60
53,40
hunter dougl.
60,00
60,00
intmüller
84,50
86,30
kim
46,30
46,30
kluwer
248,50
251,00
kon.papier
155,00
157,20
kon.olie
208,10
207,80
natned.
79,50
81,00 e
nmb
207,50
212,00
nedlloyd
180,20
183,50
nijv.-ten c.
136,30
134,00 a
océ-v.d.gr.
451,00
453,00
ommeren van
37,20
37,30
pakhoed
76,80
76,00
philips
44,90
45,10
robeco
92,70
93,20
rodamco
136,80
137,00
rolinco
84,10
84,10
rorento
49,60
49,70
stork vmf
28,00
27,90
unilever
497,00
498,00
vnu
325,00
327,50
wessanen
81.50
K9 sn
AANDELEN BINNENLAND
acf
67,00
68,00
audet
212,00 e
212,50
blydenstein
63,20
64,80
borsumy
142,00
142,00
boskalis
10,50
10,20
braat bouw
257,00
257,00
bredero nrc
125,00
127,50
695,00
calvé nrc
684,00
csm nrc
65,60
66,50
ceteconrc
306,00
317,00 e
cln
92,50
93,00
desseaux
189,50
193,00 b
econosto
128,50
129,00
eriks
283,00
282,00
gamma
321,00
331,00
grasso
148,00
145,00
hagemeyer
72,50
73,50
heineken hld
152,50
154,00
hoek's mach.
193,00
193,50
holee
36,80
38,50 e
hss
2,90
2,93
ihc caland
18,10
18,10
ibb kondor
480,00
479,00
kbbnrc
127,50
127,70
kbb 10%
124,50
124,10
leidsche wol
93,20
99,50
macintosh
91,50
91,50
medicopharma
72,50
74,00
meneba
98,00
102,00
moeara enim
915
910
moeara opr.
116000
116000
moeara winst
12400
12350
naarden int
90,00
90,00
nbm bouw
11,20
11,00
norit
318,20
325,00
nutricia nrc
295,00
300,00
palthe
107,50
113,50
pont
80,00
82,00
samas groep
118,00
119,30
sarakreek
37,00
37,00
schuitema
925,00
925,00
telegraaf
307,00
319,00
ubbink
182,50
183,50
ver.glas
178,00
185,00
verto
39,30
43,00
volker-stev.
27,60
27,60
vrg
139,80
140,00
westhaven
243,50
244,00
wolters
112,00
114,00
wyers
62,00 -
63,00
AANDELEN BUITENLAND!
allied lyons
290,00
290,00
att
61,00
57,60
atl.richf.
132,50
133,50
boeing
118,00
121,00
dow chemical
130,00
131,70
eastman k.
147,00
144,50
gen.e!ectric
183,50
180,30
hoechst
262,00
262,00
ibm
293,00
287,50
itt
125,00
125,50
pepsico
65,00
67,50
philip morris
164,00
170,00
schlumberger
78,20
77,00
1 BELEGGINGSINSTELLINGEN
abn aand.f
332,50
331,50
abn bel.f
53,90
54,40
alg.fondsb.
237,00
240,00
america fnd
265,50
266,00
amvabel
115,90
QQ AA f
115,50
asia pac.gf
oy.uu i
23,20
23,00
bemco austr.
66,50
67,40
bever beleg.
31,00
31,00
bogamij
164,70
164,70
chemical F
21,00
20,70
col.growth
29,70
29,70
eng.holl.bel.tr.
156,50
156,50
equity mortg.fnd
65,00
65,40
eur.assets
10,00
10,00
goldmines
208,00
208,00
holl.f.
73,30
73,50
holl.pac.f
64,70
64,50
interbonds
570,00
573,00
japanfund 37,50
leveraged 230,00
mk int. vent. 58,00
nmb dutch fund 35,20
new york ind 1885,00
obam 182,00
orco austr. 40,00
rentalent bel.mij 1241,50
rentefonds ned. 106,20
rentotaal nv 27,30
rolinco (cum.pref.) 103,50
sci/tech 14,75
technology fnd 31,50
tokyo pac.hold. 164,50
transpac.fnd 375,00
unico 85,50
unifonds 33,50
vance sanders 16,00
vibnv 83,30
viking 34,00
wereldhave 180,00
STAATSLENINGEN
12% nl 81-91 139,50
12% nl 81-88 109,10
12 nl 81-91 113,00
12 nl 81-88 106,60
11% nl 82-92 115,60
11% nl 82-92 115,50
11 nl 82-92 115,90
10% nl 82-92 113,40
10% nl 82-89 107,70
10% nl 82-92 125,30
10 nl 182-89 106,00
10 nl 1182-89 108,20
10 nl 85-92 114,40
9% nl 80-90 107,50
9% nl 83-90 107,30
9 nl 83-93 111,60
8% nl 84-94 112,10
8% nl 83-94 110,00
8% nl 184-94 110,10
8% nl 1184-94 116,70
8% nl 184-91 112,15
8% nl 1184-91 106,80
8% nl 11184-91 107,00
8% nl 84-94 109,20
8% nl 85-95 110,40
8 nl 78-88 103,15
8 nl 83-93 107,50
8 nl 85-95 109,00
7% nl 82-93 106,30
7% nl 85-00 108,90
7% nl 183-90 103,05
7 nl 1183-90 103,15
7% nl 84-00 107,15
7% nl 185-95 106,45
7% nl 1185-95 106,70
7 nl 85-96 104,40
3% nl st47-87 99,40
GEMEENTELENINGEN
2% breda 54-03
6 breda 65-96
4% breda 59-89
4% eindh.58-89
4% eindh.59-90
80,00
100,10
95,50
93,80
95.50
39,00
229,50
58,20
35,50
1885,00
182,50
40,70
1241,80
106,30
27,30
103,50
14,75
31,00
166,00
380,00
85,50
33,80
16,00
83,30
34,00
179,50
139,50
109,10
113,00
106,60
115,60
115,30
115,90
113,40
107,70
125,30
106,00
108,20
114,40
107,50
107,30
111,60
112,00
110,00
110,10
116,60
112,10
106,80
107,00
109,20
110J20
103,15
107,40
108,80
106,20
108,80
103,00
103,15
107,00
106,35
106,60
104,30
99,40
82,00
vk vorige koers a =laten
sk slotkoers gisteren b bieden
c =ex claim e gedaan/bieden
d =ex dividend f =gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en ex dividend
k =gedaan en laten ex dividend
1 gedaan en bieden ex dividend
4 eindh.60-90
4 eindh.63-93
3% eindh.54-94
4% tilb.59-89
4% tilb.I60-00
4% tilb. 1160-00
4 tilburg 53-93
PANDBRIEVEN
12% fgh 81-89
12 fgh 81-89
11 fgh 81-88
12% rabo 81-88
11 rabo 80-88
8% rabo 83-93
8% rabo 82-90
9 wuh 82-91
8% wuh 82-89
8 wuh 83-90
PARALLELMARKT
rademak.
rsv cert.
7% rsv 69-99
breevast aand.
breevast cert
grt.west.res.inc.
melle van cert.
necLelevator
ruys kramer
verkade cert.
VREEMD GELD
US dollar
Britse pond
Belg. fr.
Duitse mark
Ital. lire
Port, escudo
Can. dollar
Franse fr.
Zwits. fr.
Zweedse kr.
Noorse kr.
Deense kr.
Oost. schill.
Spaanse pes.
Griekse dr.
Finse mark
Joeg. dinar
Ierse pond
GOUD/ZILVER
Goud
Inkoop
Verkoop
Zilver
Inkoop
Verkoop
97,20
94,70
88,50
95,50
95,80
86,80
93,00
110,30
107,15
105,50
106,50
105,00
110,10
105,60
107,20
104,10
103,50
93,00
110,30
107,15
105,50
106,50
104,90
110,00
105,60
107,20
104,10
103,50
16,00
16,00
3,90
3,90
50,50
50,50
35,00
33,00
35,00
33,00
0,58
0,40
250,00
258,00
8400,00
8400,00
117,00
120,00
184,00
192,00
Ink.
verk.
2.27
2.39
3.18
3.48
5.26
5.56
110.75
114.75
15.30
17.30
1.25
1.75
1.62
1.74
33.00
36.00
133.00
137.50
31.50
34.50
29.25
32.25
28.00
31.00
15.85
16.35
1.57
1.82
1.25
1.85
44.75
47.75
0.30
0.70
2.93
3.23
30.440 per kg
30.940 per kg
390 per kg
460 per kg
EINDHOVEN - Philips heeft zich verkeken op het effect van de
wereldkampioenschappen voetbal op de verkopen van tv's en vi
deorecorders. Na de stormachtige groei in het eerste halfjaar is
de omzet in die sector veel sterker ingezakt dan was voorzien.
Een andere verklaring van Philips-bestuurder Spinosa Cattela
voor het inzakken van de winst is de lagere dollarkoers. Als de
invloed van veranderde wisselkoersen buiten de cijfers wordt
gelaten scheelt dat het concern 6 miljard gulden aan omzet en
165 miljoen gulden minder nettowinst.
Spinosa Cattela ziet in de tegenvallende resultaten een aanwij
zing dat de inspanning om beter en goedkoper te werken, moet
worden opgevoerd. Voor herstructureringen heeft Philips in de
afgelopen jaren anderhalf miljard gulden opzij gelegd. In die pot
zit nog ongeveer een half miljard. Jaarlijks wordt 200 tot 300
miljoen gulden besteed aan het reorganiseren van fabrieken,
met name door op minder plaatsen en in grotere eenheden te
gaan werken. Volgend jaar zal dat bedrag misschien wat hoger
zijn, aldus de Philips-bestuurder.
De lagere dollar heeft het Philips moeilijker gemaakt te concur
reren met Amerikaanse firma's. Dat geldt vooral voor professio
nele produkten en systemen, bijvoorbeeld medische apparatuur
en meet- en regelsystemen. LvdG)
AMSTERDAM - De offshore-activiteiten van de oliemaatschap
pijen die actief zijn op het Nederlandse continentale plat zijn als
gevolg van daling van de olieprijs sterk ingezakt. Uit een onder
zoek van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat de
oliemaatschappijen een jaar geleden nog verwachtten in 1986 in
totaal voor 4,3 miljard gulden aan de offshore uit te geven, maar
na het inzakken van de olieprijs zijn de verwachtingen bijge
steld tot 2,8 miljard gulden. De daling is het scherpst bij de
nieuwbouw van nieuwe platforms: een halvering.
Het ministerie beschikt nog niet over gegevens die aangeven wat
de daling in de offshore-activiteiten betekent voor de werkgele
genheid in deze sector. Oud-VNO-voorzitter Van Veen pleit er in
zijn functie van voorzitter van de Industriële Raad voor Oceano-
logie voor dat er in de offshore-sector naar goedkopere technie
ken gezocht wordt. Alleen op die manier kunnen de offshore-ac
tiviteiten enigszins op peil blijven, ondanks de lagere olieprijs,
aldus Van Veen. Hij doet een beroep op de overheid om in ons
land onderzoek te stimuleren naar nieuwe technieken voor het
goedkoop winnen van olie op onherbergzame plaatsen. (ANP)
FRANKFORT - Met de overname van het Amerikaanse chemie
concern Celanese (kosten 2,8 miljard dollar) wil de Westduitse
chemiegigant Hoechst meer voet aan de grond krijgen op de
grootste gesloten chemiemarkt ter wereld, die van de Verenigde
Staten. Volgens Wolfgang Hilger, voorzitter van de Raad van
Bestuur van Hoechst, is hier sprake van een 'vriendelijk overne
mingsbod'. Hoechst biedt 245 dollar per aandeel en heeft de in
tentie Celanese voor honderd procent over te nemen.
Het zwaartepunt van de produktie van Celanese ligt op het ter
rein van de kunstvezels. Het is wat dat betreft een zeer succes
volle onderneming. Ook is Celanese een belangrijke fabrikant
van organische chemicaliën alsmede technische kunststoffen en
hoogwaardige plastics. Celanese had vorig jaar een totale omzet
van 3,05 miljard dollar, waarvan tweederde in de VS. De netto
winst bedroeg in 1985 240 miljoen dollar.
Hoechsts bod op Celanese is het grootste ooit gedaan door een
Westduits concern. Als het allemaal doorgaat schaart Hoechst
zich bovendien tussen een aantal andere vooraanstaande Euro
pese ondernemingen die de sterke koersdaling van de dollar
hebben benut om hun belangen op de Amerikaanse markt te
verstevigen. Zo gingen dit jaar onder meer Bertelsmann, ICI,
Electrolux, L'Air Liquide en Hanson Trust de Westduitse che
miegigant voor met omvangrijke fusies.
Uit de deze week gepubliceerde cijfers van Hoechst (met onder
meer een vestiging in VTissingen) blijkt dat de totale omzet in de
eerste negen maanden van dit jaar met 12,1 procent is vermin
derd, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, tot 28,57 mil
jard mark. In de Bondsrepubliek zelf slonk de omzet met 2,1 pro
cent en in de rest van de wereld met 15,4 procent. De omzetdaling
is vooral veroorzaakt door koersverliezen bij dochteronderne
mingen in het buitenland. De winst vóór belasting van Hoechst-
Welt bedroeg in de eerste drie kwartalen van dit jaar 2,3 miljard
mark, 1,9 procent kleiner dan in dezelfde periode vorig jaar.
(AP/ANP)
De F-100 in aanbouw
- FOTOARCHIEF DE STEM
DEN HAAG - Met het plaat
sen van een order voor 40 F-
100-toestellen bij Fokker
staat de Ierse onderneming
GPA op het punt zich een
belangrijke plaats te ver
werven in de internationale
vliegwereld.
De onderneming, die
vliegtuigen verhuurt, wil in
de komende vijf jaar haar
vloot, die op het moment nog
52 vliegtuigen telt, uitbrei
den tot ongeveer 250 toestel
len.
Na de voorgenomen uit
breiding zal GPA's lucht
vloot 20 procent uitmaken
van het totaal aantal vlieg
tuigen in de wereld die voor
verhuur zijn bestemd en 3
procent van de totale we-
reldvloot.
GPA zal zich met dat aan
deel voegen in het gezel
schap van de grootste lucht
vaartmaatschappijen in de
westerse wereld, United
Airlines (huidige vloot 322
vliegtuigen) en North-West
Orient (ongeveer 280 toestel
len), beide uit de Verenigde
Staten.
Met Aer Lingus, Air Ca
nada en de Londense han
delsbank Guinness Peat als
partners in de onderneming
zag GPA haar winst elke
twee jaar verdubbelen, van
350.000 dollar in het begin
jaar tot 25 miljoen dollar in
1985. De onderneming schat
de winst voor 1986 op 65 mil
joen dollar.
Het deze week met Fokker
afgeloten verdrag over de
Fokker-100 is in feite het
tweede samenwerkingsver
band, dat GPA aangaat met
een vliegtuigbouwer.
In 1984 werd Irish Aeros
pace opgericht, waarin GPA
en McDonnell Douglas gelij
kelijk deelnemen voor het
gezamenlijk op de markt
brengen van vliegtuigen van
het type MD-83.
Dit jaar richtte GPA sa
men met de Canadese lucht
vaartmaatschappij Pacific
Western Airlines de geza
menlijke onderneming GPA
Jetprop op, die zich richt op
propellor-toestellen voor de
regionale luchtvaartmaat
schappijen.
GPA Jetprop kocht on
langs op de tweedehands-
markt drie F-27's (Fokker
Friendships). GPA-top man
Tony Ryan zegt dat GPA
veel ziet in de opvolger van
de Friendship, de F-28. GPA
praat daar met Fokker nog
over maar laat vooralsnog
in het midden of het de be
doeling is ook dit toestel op
de markt te brengen via een
gezamenlijke onderneming
met Fokker.
GPA is opgericht door
Tony Ryan (50) die jaren ge
leden, toen hij nog werk
zaam was voor de Ierse na
tionale luchtvaartmaat
schappij Aer Lingus, tot de
constatering kwam dat het
verhuren van vliegtuigen in
de toekomst een belangrijke
onderneming zou worden.
(ANP)