UITBLAZEN Kandidaten voor presidentschap treden aan 0LGEN 'Bezuinigingen tasten onderwijs in essentie aan' Kabinet heeft niet meer geld voor ambtenarel Gemeentelijke informatie ëVëtl 1 KATHOLIEKE OUDERVERENIGING NKO VIERT 20-JARIG BESTAAN STRIJD TUSSEN CDA EN WD DOOR RAPPORT VAN ALBEDA ESTEMCOMP ifieuramp m en Alfa T5 PAGl ACHTERGROND5 NU CONGRESVERKIEZINGEN IN VS VOORBIJ ZIJN: [N HAAG (ANP) - E de aardgasprijs in zal voor de kleinver tot twee cent. WIM KOCK DEZE week verscheen in de voortuin van een van de buren een paal. Daaraan zat een bordje ter grootte van het velletje A4 dat erop was vastgemaakt. Mannen met een geel autootje bij zich hadden die paal daar neer gezet. De gemeente dus. Van de overkant van de straat vandaan kon ik zien dat in de linkerbo venhoek van het A4-tje het ge meentewapen stond afgedrukt. Ik moet toegeven dat ik bloed- nieuwsgierig werd naar wat er verder op dat witte velletje stond. Was het soms een nieuw soort schandpaal waarop de ge meente kond deed van het feit dat de bewoners hun huur niet betaalden? Nee, dat kon niet. Niet zozeer omdat je de ge meente niet tot zoiets in staat zou mogen achten, maar om de doodeenvoudige reden dat het die mensen hun eigen huis was. Was het dan misschien een waarschuwing voor voorbijgan gers, brievenbezorgers en kran tenjongens dat in dat huis een besmettelijke ziekte heerste? Ik popelde. Wat kon d&ér nou op geschreven staan? Het was waarschijnlijk de bedoeling van de gemeente dat ik de straat overstak om kennis te nemen van de bekendmaking, maar twee dingen weerhielden mij daarvan: schroom en schaamte. Ten eerste was de bewoon ster van het betrokken pand net bezig met werkzaamheden, vlak achter het grote raam en vond ik het nogal brutaal om onder haar ogen op het bord af te stappen om het te lezen. Ten tweede zou ik door over te ste ken blijk van mijn nieuwsgie righeid geven en dat wilde ik niet. Even overwoog ik of ik er in een wijde boog heen kon lo pen, pretenderend een toeval lige voorbijganger te zijn wiens oog blijft steken bij dat bordje. Maar 'toevallige voorbijganger' spelen in je eigen straat is bela chelijk. Ik reed dus naar m'n werk zonder te weten wat er op dat bordje stond. „Heb je dat rare bord aan de overkant gezien?" vroeg mijn vrouw toen ik 's middags weer was thuisgeko men en het net bezorgde huis- aan-huisblad zat door te blade ren. „Ja, maar ik weet niet wat het te zeggen heeft," antwoordde ik. „Ik wel", zei mijn vrouw. „Ben jij gaan kijken dan?" vroeg ik. „Nee", zei ze, „maar voorbij gangers hebben het staan lezen en ze praatten erover. Ik was buiten en kon ze dus horen. Het gaat over de verbouwing van hun garage en berging. En of daar bezwaren tegen zijn." „Oh," zei ik, „is het dét. Dat heb ik net zitten lezen in de gemeentelijke informatieru briek van het weekblad." Inbreiden „ONZE stad is de laatste tijd flink ingebreid." Ziet u iets aan die zin? Vorige week werd er in de krant ge- p schreven over de 'toekomstige j= in- en uitbreidingen' van de ge meente. Mijn zoon, die tegen- 5 woordig in de grote stad stu- deert, maar in de weekends het kleine nog niet versmaadt en iiiiiiiiiiiiiimiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiii een veertiendaagse 'column' doet voor de lokale radio, viel over dat woord 'inbreidingen' en hij gebruikte het in zijn co lumn als kapstok voor een tot de krant gerichte sneer. Daar door kreeg ik het een dag later weer aan de stok met een ge meentebestuurder die de uit zending had gehoord. „Je zoon had ongelijk met dat inbrei den", zei hij, „het woord be staat wel degelijk." Een raads lid viel hem bij. „Inbreiden staat in mijn nieuwe Neologis men-boekje," riep hij met zijn hoofd het voor hem karakteris tieke uitroepteken makend. „Ja, m'n zolen," zei ik, „in dat boekje staat ook de vervoe ging van het werkwoord shitten. Shit; shitten, shitte, geshit. Daarom is het nog geen Neder lands." Met mensen die boekjes vol neologismen koesteren is het moeilijk discussiëren over de aanvaardbaarheid van 'nieu we' woorden in het ABN. Ook de andere verdedigers van het typische stadhuiswoord 'inbrei- ding' hadden slechts minach ting voor de getuigen die ik achtereenvolgens opriep: het Groene Boekje en de heren Koenen, Kramer en Van Dale. „De nieuwe of de ouwe?" riepen ze. Ik moest toegeven dat het de oude, tweedelige Van Dale was geweest waarin ik tevergeefs naar 'inbreiden' had gezocht. „De nieuwe zal het wel hebben", zeiden ze. Door puur toeval kon ik 's avonds thuis wél de nieuwe driedelige Van Dale raadplegen en ook die bleek 'inbreiden' niet te erkennen. Ik belde de heren van het stadhuis meteen op om ze dat te zeggen. „Voor mij blijft 'inbreiden' dus voor lopig jullie eigen groepskoeter- waals", voegde ik eraan toe. Wat natuurlijk niet weg neemt dat het in de toekomst ooit een legitiem plekje ver overt op de ABN-woordenlijst. Mocht u nog niet duidelijk geworden zijn wat de gemeen- tehuizers bedoelen met inbrei den dan volgt hier mijn poging de verklarende tekst voor de toekomstige vierdelige Van Dale te schrijven: Inbreiden, (breidde in, h. inge breid), (overg.) sluiten, vullen, dichten (stedebouwk. vakt.): de stad is aanzienlijk ingebreid, er zijn nu bijna geen kale plekken meer; door inbreiding is de stad van haar kaalslagvlakten ver lost; inbreidingsplan; uitbreiden door inbreiden, het woningbe stand vergroten door open plekken in de stad vol te bou wen. (met tegenz. opgen.). Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom. Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, «01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, «01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, «01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, «01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8 30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. ZATERDAG 8 NOVEMBER 1986 Door Jo Wijnen MET DE congresverkie zingen nauwelijks ach ter de rug, maakt poli tiek Amerika zich al weer op voor een nog be langrijker en beslissen der electoraal gevecht: de presidentsverkiezin gen van november 1988. Over een goed jaar wor den de eerste z.g. voor verkiezingen gehouden. En dus staan een aantal kandidaten gespannen tussen de coulissen in afwachting van het te ken voor het voetlicht te treden. Enkele kandidaten hebben over hun ambities geen twij fel gelaten. De belangrijkste van hen is de republikeinse vice-president George Bush. Hij heeft al een gigantisch campagne-apparaat opgezet en de nodige miljoenen bij een geharkt om een snelle start te kunnen maken. Bush mag - althans op dit ogenblik - als de kroonprins van pre sident Beagan worden aan gemerkt. En van alle republi keinse kiezers vindt ongeveer 34 procent dat Bush de be langrijkste kanshebber voor de republikeinse kandida tuur in 1988 is. Bush moet overigens ge weldig geschrokken zijn van de uitslag van de achterlig gende congresverkiezingen. Als de democratische over winning het eerste teken is van de neergang van Ronald Reagans politieke aantrek kingskracht, dan krijgt Bush het nog zeer moeilijk. Want de kiezers zullen hem straks geheel met de ideeën, de poli- -« [-FRPAG 8 NOVEMB L onle Haagse redactie I HAAG - Het kabinet i nog geen standpunt be- j over het advies van de m'ssie Albeda over de ar- vriend van Ronald Reasj 5voorwaarden voor amb- j- Premier Lubbers George Bush, de belangrijkste Republikeinse kandi daat voor het presidentsschap. - FOTO AP Gary Hart, de belangrijkste kandidaat voor de Demo craten. ren. en nog enkele andere r, blikienen zullen hetw doen. Aan de democrat]! irraad wel nadrukkelijk kant zullen senator jt bet rapport van de com- Biden (Delaware), afgev; je niet ingaat op de nega- dige Richard Gephardt (i gevolgen die aanpassing souri) en Bruce Babbit gouverneur van Ara naar voren dringen. Nu ze er in zijn een meerderheid in de Set te veroveren, krijgen de mocraten plotseling detlgens Lubbers beschouwt genheid zich sterker te pi :app°rt 6e commissie leren en een grotere ro! er gisteravond na de mi- jus verhoging) van de lo- van ambtenaren aan die j,et bedrijfsleven kunnen voor de werkgelegen- tiek en de stijl van Reagan identificeren. De belangrijkste democra tische kandidaat is Gary Hart uit Colorado. Hart stelde zich niet meer verkies baar voor de Senaat om zich met alle kracht op de presi dentsverkiezingen te kunnen storten. Hij verwierf grote bekendheid in 1984 toen hij het Walter Mondale uiterst moeilijk maakte in de voor verkiezingen. Harts belang rijkste concurrent is de New- yorkse gouverneur Mario Cuomo. Die heeft in feite nog niets van zijn presidentiële ambities laten blijken, maar hij wordt niettemin als een uiterst belangrijk kandidaat beschouwd. Cuomo geniet in New York een ongekende po pulariteit Hij werd afgelo pen week andermaal tot gou verneur gekozen en mocht bogen op een zeer grote meerderheid. Hij is een uit stekend spreker, een bijna charismatisch leider en een keiharde werker. Maar zijn Italiaanse afkomst en het feit dat hij katholiek is zijn zeer in zijn nadeel. Bovendien heeft Cuomo zelf vaak last van zijn Italiaans tempera ment: onder grote spanning verliest hij nogal eens de greep op zichzelf. De democraten hebben verder de zwarte dominee Jesse Jackson achter de hand, die een grote populari teit bij de zwarte bevolking heeft. Onderaan de democra tische kandidatenlijst staat Sam Nunn, de senator uit Georgia. Nunn is een uiterst verstandige en zeer be kwame man, die zich overi gens nog niet kandidaat heeft gesteld, maar die niettemin als een van de beste politici van zijn partij wordt be schouwd. In de nieuwe Se naat wordt Nunn voorzitter van de zeer machtige defen siecommissie. Die functie biedt hem de gelegenheid zich krachtig te profileren en nationale bekendheid te ver werven. Als Nunn bereid is zich kandidaat te stellen, zal hij zonder twijfel hoge ogen gooien. Omdat George Bush de re publikeinse kandidatenlijst domineert, vallen de andere kanshebbers in zijn partij minder op. Toch is daar een man als Bob Dole, de senator uit Arkansas, een bekwaam en gematigd man die vooral naar voren zal treden als mocht blijken dat de Rea- - FOTO AP gan-revolutie inderdaad is uitgewoed en de republikei nen in argstiger politiek vaarwater willen geraken. Daar is Jack Kemp, de goed ogende, welbespraakte afge vaardigde uit de Staat New York. Daar is Pat Robertson, de aalgladde televisie-domi nee die kan rekenen op het geld en de morele steun van miljoenen uiterst behou dende christenen. En daar is de succesrijke voormalige gouverneur uit Delaware, Pierre du Pont. De voormalige minister van buitenlandse zaken, Alexander Haig, wil zich ze ker bij de republikeinse kan didaten voegen. De voorma lige senator Howard Baker uit Tennessee, de onlangs te ruggetreden senator Laxalt uit Nevada - de boezem- Amerika's nationale poli' te spelen. De republikei daarentegen moeten or een antwoord zien te vit 7- op de vraag waarom ze! senaatsmeerderheid vt; ren. Hun nederlaag is 1® lijk het begin van een gj dige politieke neergang moeilijk tot staan te brei is. Maar tegelijkertijd nen diezelfde republikei natuurlijk voortbouwen de nog steeds grote popi teit van Ronald Reagan, afgelopen week bewezen de president bepaald niet] alles in staat is. In zowel de republikt als de democratische zijn kandidaten genoeg vi handen. Maar er is niet kandidaat die er tot i\ echt uitspringt, niet één didaat die niet gehint wordt door politieke of soonlijke tekortkoi niet één kandidaat die magische aantrel kracht heeft op de kaanse kiezersmassa. Maar zoals de geschil heeft geleerd: zo'n kandit kan alsnog uit het oneii grote krachtenveld van Amerikaanse politiek voorschijn treden. (5a daarom ook maar een van het probleem. „Al- tij [ocht de stijging hoger uit I' dat een gevolg is van lari daartoe gebruikt. ,t antwoordt minister De (Economische Zaken) Iren op Kamervragen ter ereiding van de behan- ig van het energie hoofd- van zijn begroting. j (januari zou de gasprijs (nlijk met zestien tot ze pen cent omlaag moeten, verzoek van het kabinet k |fl dat beperkt tot elf a st plf cent. Het 'tegoed' dat <ie poor ontstaat zal worden ekend met de prijzen voor da hverbruikers in het eerste Door Peter de Leeuw OUDERS zijn als eersten verantwoor delijk voor de (katholieke) opvoeding van hun kinderen. Die stelling dient als grondslag van de Nederlandse Ka tholieke Oudervereniging (NKO). Al twintig jaar lang, want vandaag viert de vereniging haar vierde lustrum in het Beatrixgebouw van de Konink lijke Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht. Ongetwijfeld zal voorzitter J. van Veen in zijn feestrede herinneren aan de jongste be zuinigingsplannen van onderwijsminister Deetman. De kritiek van de NKO op dat be leid is niet mals geweest. „Onaanvaardbaar", staat er te lezen in de NKO-periodiek Kon- takt, „omdat de maatregelen de kwaliteit van het onderwijs in zijn essentie aantasten." Het gaat om plannen van de minister die betrek king hebben op het speciaal onderwijs, vierja rigen en vervanging van zieke leerkrachten. De NKO is de grootste ouderorganisatie die Nederland rijk is. Ze telt als leden veertien honderd ouderbesturen van middelbare- en basisscholen en vertegenwoordigt op die ma nier vijfhonderdduizend ouders van school gaande kinderen. Naast de NKO bestaan er, minder grote, organisaties die op protestant- christelijke en algemene leest geschoeid zijn. Wellicht heeft de NKO in de twintig jaar van haar bestaan nooit zo'n felle kritiek gele verd op het onderwijsbeleid van een minister van eigen (CDA)-huize als in 1986. Toch heeft j uist dit j aar het werk van de NKO een stimu lans gekregen. Vanaf 1987 kunnen de afzon derlijke ouderbesturen weer rekenen op een bijdrage van de rijksoverheid. Een gulden per leerling om precies te zijn, die uitgegeven moet worden aan ouderparticipatie in het on derwijs. Als het betreffende onderdeel van de onderwijsbegroting tenminste goed gekeurd wordt. Als die goedkeuring komt, krijgen de ouders hun oude, financiële rechten terug. Sa men met de invoering van de wet op het ba sisonderwijs, augustus 1985, verviel de gelde lijke steun voor ouderbesturen. Die werden financieel afhankelijk van de medezeggen schapsraad van de school. In vele gevallen ging de samenwerking goed, maar niet altijd bleken medezeggei^schaps- en ouderraad twee handen op één buik. Reden voor de NKO om te pleiten voor financiële steun voor alleen ouderparticipatie. „Begin jaren zestig begon de bewustwor ding van ouders die hun kinderen naar het katholiek onderwijs lieten gaan. Vanzelfspre kend was ouderparticipatie niet, want de geestelijken hadden toen alle macht in han den. In 1966 kregen de ouders een officiële vinger in de pap, toen werd de Nederlandse Katholieke Schoolraad opgericht In die raad hadden schoolbesturen, organisaties van on derwijsgevenden en ouders zitting. Maar die laatsten misten een organisatie, dat was de aanleiding om de NKO op te richten. We ko zen voor de vorm van een vereniging om een zo'n democratisch mogelijke organisatie te zijn", vertelt de heer A. Brekoo, landelijk be stuurslid van de NKO, in Etten-Leur. Met de heer H. Frishert en de dames W. Overbeek en C. van de Berg zet hij de geschiedenis van de NKO opeen rij. „Vanaf 1976 is het schoolbestuur wettelijk verplicht om de oprichting van een oudercom missie te bevorderen", vervolgt Brekoo. „De ouders krijgen dus vaste voet aan de grond in de school halverwege de jaren zeventig. In 1982 worden de medezeggenschapsraden inge voerd in het onderwijs, naar het voorbeeld van de ondernemingsraad in het bedrijfsle ven. Met de wet op de Medezeggenschapsraad vervalt de wettelijke verplichting om een oudercommissie in te stellen. Binnen zeer veel scholen blijft het een goede gewoonte. Die ge steund wordt door de NKO." Mevrouw Van de Berg geeft enkele va beelden van ouderparticipatie in de (Brt praktijk: „We kregen op een bepaald mor van ouders vaak te horen dat verwij; naar het speciaal onderwijs zoveel voeteil aarde hadden. Zo'n zaak pak je dan aan| NKO in Breda. Maar ouders kunnen bij ook terecht met individuele vragen. Ven vallen natuurlijk de zogenoemde lees-, rek en overblijf moeders onder ouderparticipi] Die activiteiten willen we nadrukkelijk ven doen. Ouderparticipatie is er niet om vat te hebben op de school." De NKO ontvangt de laatste tijd veler gen van ouders die een ouderraad willen 1 richten. Nadat het ledental terug liep aanl begin van het jaar, gaf dat cijfer het la halfjaar weer een stijgende lijn te zien. gens de NKO is dat te danken aan de fi ciële steun die de overheid waarschijr weer gaat geven. Naast het hoofdbestuur I da, waarin de diverse, katholieke ouder! ren van die stad samenwerken, telt Brabant binnenkort nog zo'n bestuur, november wordt in Roosendaal officieel 1 hoofdbestuur West-Brabant van de NKOj ïnstalleerd die dan twintig jaar bestaat. Mi daaraan vooraf gaat vandaag het feest) Utrecht freede kwartaal van 1988. jt De Kortes antwoord tt dat het tegoed ook ge it zal worden voor een be ting van de prijsstijging in I mocht deze nodig zij n. tt de antwoorden blijkt dat de daling van de [riciteitsprijzen sedert 1984 voornamelijk zijn irzaakt door de lagere tofkosten. Het basista- Ipeelt een veel geringe rol. be ge Door Max de Bok JAAR OP JAAR hebben de ambtenaren in ons land vele miljarden moeten inleveren. Dat begon al in 1976 onder het kabinet-Den Uyl met het 'opschonen van de trend'. Het trendbe- leid had tot dan toe de ambtenaar ervan verze kerd dat zijn loon in de pas bleef lopen met de ontwikkeling van het loon in het bedrijfsleven. Maar toen Duisenberg, mi nister van financiën in die tijd, de trend zette met de eis dat de jaarlijkse stijging van de overheidsuitgaven niet hoger mocht zijn dan 1%, kwam ook de ambtenaar on der vuur te liggen. Zijn op volgers handelden in zijn geest: verdere opschoning van de trend en trendkortin gen werden de mode. Tot in het regeerakkoord van het kabinet-Lubbers I gebroken werd met het trendbeleid. Bevriezing en aftopping van de ambtelijke salarissen, verkleining van de vakantie uitkering, bruto-kortingen - er was elk jaar wel wat. De ambtenaar als trendzetter, voorbeeld voor het particu liere bedrijfsleven. De amb tenaar als sluitpost van de begroting, zoals de bonden niet nalieten achtereenvol gende ministers van Binnen landse Zaken te verwijten. Mr. Rietkerk, de in fe bruari van dit jaar overleden minister van Binnenlandse Zaken, laat zich in december van 1985 overhalen het over leg met de ambtenarenbon den op te schorten tot het •moment waarop er meer zicht zou zijn op de loonont wikkelingen in de marktsec tor. Zijn opvolger heet Rudolf de Korte. In de weinige maanden dat hij het departe ment beheert, blaast hij als een tornado door de verhou dingen. „Als ik niet voor de ambtenaren zorg, wie zal het dan wel doen?", vraagt hij zich niet zonder pathos af. De Korte werpt zich op als grote afslanker, de schepper van een kleiner, efficiënter én be ter betaald ambtenarenap paraat. Begin april worden de re sultaten van de zogenoemde pakketvergelijking bekend. Grote groepen ambtenaren (vooral de hoger betaalden) hebben een structurele ach terstand opgelopen bij wat er in het particuliere bedrijfsle ven wordt betaald. Natuur lijk stellen de ambtenaren bonden voor deze gegevens te betrekken in het overleg over de arbeidsvoorwaarden 1986. De Korte reageert verras send. Rietkerk was bij zijn voorstel om de ambtenaren salarissen te bevriezen, uit gegaan van een loonstijging in het bedrijfsleven van 1,5 a 2%. Nu blijkt, dat die loon stijging vermoedelijk hoger uitvalt, levert dat de schat kist meer bezuinigingen op. In zijn testament schreef De Korte:„Het tenminste qua ruimte volgen van de loon- Prof. Albeda: Verstrek kend advies. - FOTO ARCHIEF DE STEM ontwikkeling in het bedrijfs leven betekent dat op de ar beidsvoorwaarden geen om buigingen meer mogelijk zijn. Een bevriezing van de ambtenarensalarissen zou de verschillen met het bedrijfs leven al verder doen oplo pen." De inkt is nog niet droog of De Korte werkte als mede onderhandelaar van de WD in de formatie en als minister in het kabinet mee aan het besluit om ook in 1987 de ambtenarensalarissen te be vriezen. De uitvoering daar van - en het voortzetten van de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden 1986 - laat hij over aan zijn opvol ger minister Cees van Dijk. En toch, het kan verkeren, werd De Korte deze week de 'lieveling' van de ambtena ren. Minister Van Dijk trok zich in zijn eerste overleg met de bonden weinig of niets aan van de opvattingen van zijn voorganger. Hoewel- hij de bonden in september ƒ50 miljoen extra bood bo venop de al beschikbare ƒ87 miljoen, leidde het overleg niet tot overeenstemming. De bonden schakelden daarom de advies-en arbitragecom missie Albeda in. De 'drie wijzen' - de oud-bewindslie den Albeda, Rood en Vonhoff - velden een vernietigend oordeel. Pikant is overigens, dat twee van hen, Albeda en Rood, als ministers mee-ver- antwoordelijk zijn geweest voor de kortingen op de amb tenarensalarissen. Rood zelfs nog even als minister van Binnenlandse Zaken! De reden dat de bonden nu De Korte wel in hun armen willen sluiten, ligt in het oor deel van de commissie-Albe da, dat hij als minister van Binnenlandse Zaken 'con crete verwachtingen' heeft gewekt, die Van Dijk nu aan z'n laars lapt. „De commissie acht deze gang van zaken weinig correct." Kort samengevat komt de opvatting van de commissie- Albeda hierop neer: ten on rechte hebben achtereenvol gende kabinetten het loon van de ambtenaar onderge schikt gemaakt aan de (be grijpelijke) zorg om het fi nancieringstekort; als het verantwoord is de pensioen bijdrage te verlagen dan niet alleen het werkgeversdeel, maar ook het werknemers deel; het gevoerde overleg met de bonden bleek wel 'open' maar niet 'reeël'. Kort en goed vertaald; er moet op nieuw onderhandeld worden en het kabinet moet die on derhandelingen met een be ter gevulde geldbuidel in gaan. Bindend is het advies van Albeda c.s. niet, maar terecht constateerde minister Van Dijk dat het een vérstrek kend advies is. Het zet het kabinet min of meer voor het blok. Niets doen lijkt uitge sloten; het zou de overheid nog sterker het stempel van een onzorgvuldige werkge ver opdrukken; de bonden zouden ongetwijfeld tot ak- ties overgaan en de rechter zou zich, met het advies van de commissie-Albeda in de hand, wel driemaal wachten dergelijke acties te verbie den. Wat dan te doen? Even zeer lijkt uitgesloten dat het - kabinet besluit meer geld uit te trekken voor de ambtena ren, want dat leidt per ke rende post tot een forse aan slag op het overheidsbudget. De vakantie-uitkering ver hogen tot 8 schept het pro bleem dat er dan geen slui tende motieven meer zijn om die verhoging aan de mensen met een uitkering te onthou den. Hoe vérstrekkend het ad vies van de commissie-Al beda is, blijkt ook uit de on middellijk na publicatie op gelaaide strijd tussen de coa litiepartners CDA en WD. Die strijd was aan het oog onttrokken door het regeer akkoord, waarin partijen af spraken dat er tot 1990 nog eens 2,3 miljard bezuinigd moet worden op ambtenaren en trendvolgers. Een broos compromis. Want het CDA was het vooral te doen om verdere arbeidstij dverkorting. betekent in de visie va»] christen-democraten voor het scheppen van de 'nullijn' voor ambtei en trendvolgers gehani dient te blijven. 'Werk inkomen' is de bijpi slogan. Het CDA vir ook, dat het kabinet z al te veel gelegen moet li liggen aan het advies van! beda en de zijnen. F woordvoerder Paulis het wel heel gemakkelijk „Gewekte verwachtï moeten worden gehonoi maar 1986 is een gepa: station". Hij 'vergeet' maar even, dat het advies) juist gaat over 1986. De WD kiest een ani opstelling. Het is er een mooi weer spelen met hel] vies van Albeda. FW woordvoerder Linschotetl kent voor, dat er ƒ2 miïj op de plank ligt. Voor tering van de arbeids; waarden 600 miljoen, '1 arbeidstijdverkorting miljard. Ook hij 'vergeet] dat bedrag niet bestem'] voor 1986, maar voor de ja] daarna. Voor Lins< steekt de wereld eenvoJ in elkaar: gebruik helemaal voor verbet van de arbeidsvoorwaal vergeet die arbeidstijd' korting maar. 'Inkomen1 ven werk' is voor dit geV'j WD-slogan. Het zou bijdragen dat de inkom' verschillen tussen de kenden en de niet-wet' den nog verder worden groot. Dat is de WD leen geen zorg, het is «e wust beleid. 3 meldden de Franse autoritei' van een brand in een chemii [erecht was gekomen 'niet giftig grote paniek omdat hele delen v fis gevolg van de eerder niet si Rijn-incident is hei zoveelste v< lenis van gif of andere milieura wordt gemanipuleerd, in zich destijds in het Italiaanse lische ramp had afgespeeld, we üijk in de doofpot te stoppen. Pa welke verschrikkelijke gevolge - had aangericht, verser in het geheugen ligt de r [ussische Tsjernobyl. De Scandi -rste dat er iets mis was en toen toe dat er zich een ramp had vooi ehjnend is ook het voorval in Bi Inemische fabriek kwamen zever {ulgaarse persagenschap beperl leiding van 's lands chemisct iheid was vervangen. Geen wc [uk en ook werd er gezwegen ove -oals in de meeste gevallen wore "ogelijk achter te houden, 'hts wanneer de bewijslast zich zin heeft, wordt de zwijgzaamh ten ijskoud cynisme beschikken }°ger aan te slaan dan mensenlc ilieu. ,-RKOOP van Alfa Romeo is een |ae keus op Fiat laten vallen en F l°ar Agnelli is, zoals verwacht, e ■overtuigen dat Alfa Italiaans mo ""et 20 enthousiast en heeft Al Pen genegeerd. Maar toen Ford f werking tussen de Italianen plot! |™ername van het staatsbedrijf Privatiseringsgolf van de -nt de Spaanse overheid Seat aa rst'n Rover aan Ford liep vast op aer 'normale' omstandigheden h 9eweest. „De overheid hoort I?' Produceren van auto's", ze -9an in deze krant. En hij heeft lender British Leyland maakte J< ^i'seerd bedrijf een zeer rendabe r,\oop van Alfa Romeo vloeit o 'n de auto-industrie voortschrijc ndus)6611 overcaPac'teit van twint ïzet. en de onvermijdelijke h "ere auto-industrieën zijn nu doorgaan, zij het op het gebie f n.9- .De ontwikkelingskosten zijn inmiddels zo hoog gewor miljarden-investeringen nauv Ln trend zal enerzijds leider "«noelijkere auto's, anderzijds b oqu eer|heidsworst wordt ver is n o,0mst van Alfa Romeo onder Fiat h 2eker als Fiat wil doen ge iraï<sC rJer Lancia zal ongetwijfe Eiin h Pe eonsument zal op lan de belastingbetaler gelukkig w

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2