w 'v* Dfu nyi Wie stijlvol tot actie wil aansporen, reserveert de Oriënt Express Donms I\ce\tivi:s Bedrijven geven 650 miljoen uit aan cadeautjes (leliul \P STAD EN STREEKItëRDAG 8 NOVEMBER 1986 - V Dynamisch Vliegreizen Veel nieuws Betere geschenk É^- **>v ÏP^ i idse keuken. ook Jeroen Trimbos Ernst von Mayenfeldt vi de Delftse stichting No Terra. Zij vroegen gemeei tescretaris B. Josten pi brief om de ondergrond woning te behouden. Waar Siegmund zich oo aan stoorde, was de ti 'holbewoner'. Een term het beeld oproept van et hedendaagse Cro Magnoi mens die in een uitgegravi hol onder de grond woot Siegmunds huis is echte slechts een meter diep uitg graven. Daardoor steekt kt huis maar 1.50 meter bote het maaiveld uit en Sief mund hoopte op die manie aan de verplichte bouwve: gunning te ontsnappen. I woning is afgedekt met 1 ton aarde. Totdat er een uitspraal weten beide partijen niet ze aan toe zijn. „Die onat heid is ontzettend lastig voelt je een beetje vogi verklaard", zegt Siegc Het liefst zou hij een stukje van de grond kop® zijn ondergrondse huis werkplaats uitbreiden, boterham wil hij in di komst blijven verdien^ maquette-bouwer. „Dan ik op eigen benen staan, valt de uitspraak negat' dan gaan we gewoon wi ga ik geen dikke prol maken". Siegmund kijkt echtë ver niet in de toekomst 1 het goed afloopt heb je j'J niks zorgen zitten Pakt het fout uit dan dan altijd beginnen met PI ren", is zijn redenering- De gewaardeerde tegfj tij heeft nog geen wL lijnde plannen mocht spraak in haar voori vallen. Mr. Elink Schuif „Dat is nog niet uigek seerd. Er gaan binnen milie wel stemmen op een bos te planten. Of zelf te gaan wonen". familie sluit 'helema uit'. Elink Schuurmaf j we winnen hebben we d hand. Dan kunnen we o de boer ernaast verkop1 eventueel het stukje woning aan Siegmund 1 boerderij aan Vreeken c: Cl 1 ras?® llJNA driehonderd jfjjven en organisaties [jen zich aangemeld bij de jsatie van 'Sales [motion Vakbeurs'. Die lisatie had drie dagen lang jfriropa-en de Noordhal van [immens grote RAI-complex msterdam gehuurd. De vierkante meter waren I voldoende om de stands ier te brengen, ale' is de grootste vakbeurs Lt gebied van marketing- Uunicatie in Europa. Een ideeën-driedaagse voor het bedrijfsleven, fsale' wordt namelijk getoond wat er allemaal gedaan kan worden om [verkoop te stimuleren. Van promotie-artikelen tot audio-visuele looptechnieken. e traditionele reclamebureaus hebben het dan ook heel erg moeilijk [het hoofd boven water te houden. Want Sales Promotion beweegt 1 in een hectische wereld. Een wereld vol snelle jongens en mooie ■den, nauwelijks te vertalen termen en steeds weer nieuwe ideeën, lat wel blijft zijn de relatie-geschenken. Met de bedrijven die zich in [sector gespecialiseerd hebben, gaat het uitstekend. Door Romain van Damme LN IEDERE Incentive Magazine, het maandelijks terugkerende Ne- Iderlandse vakblad voor de reclame- [industrie, wordt een pagina vrijge maakt voor premium-nieuws. 'Een Maandelijkse rubriek vol premium- liieuws'. Premium is in dit vakge bied het woord voor kleine ge schenkjes. Die geschenkjes worden uitgedeeld aan de klanten. Op die manier hopen de bedrijven de klan ten over een tijdje weer te kunnen jegroeten. Dat moge duidelijk zijn. Bovenaan die pagina staat een afbeel ding van de Destillatore. 'Een hit op par k's' staat erbij. De Destillatore wordt [gebruikt om in korte tijd ter plekke uit [rode of witte wijn een 'Weinbrand' te [destilleren. Een zeer fraai apparaat voor [de 'niet onredelijke prijs van ca. 225 gul- n'. Die prijs van 225 gulden geeft aan dat er in het aankopen van relatie-geschen ken niet gekeken wordt op een gulden meer of minder. De ballpoints met op druk en de kleurige aansteker zijn welis waar nog altijd te koop, maar de aan dacht richt zich de laatste tijd vooral op de duurdere geschenken. Dit jaar zal in totaal voor 650 miljoen gulden aan relea- tiegeschenken en geschenkjes worden uitgegeven door de Nederlandse bedrij ven. Dat is maar liefst zeventig miljoen gulden meer dan vorig jaar. In vergelij king met '83 is het verschil nog veel gro ter, bijna 200 miljoen gulden. Sale' 86 maakt dan ook duidelijk dat de groei van de 'gewone reclame' achter blijft op de omzet in andere promotie-ac tiviteiten. In totaal wordt er naar schat ting dit jaar ongeveer 3,9 miljard gulden uitgegeven aan de reclame in de traditio nele media zoals kranten, tijdschriften, radio, televisie en bioscoop. Ten opzichte van vorig jaar is dat 200 miljoen gulden meer. Nog altijd een aardig bedrag, ze ker. Maar niet zo spectaculair als er an dere cijfers naast gelegd worden. Aan Een beetje relatie krijgt een pen van 925 gulden brievenbusreclame,- in vakjargon direct mail, werd vorig jaar ruim 2,5 miljard uitgetrokken. Dit jaar zal dat bedrag de grens van drie miljard gulden ruim schoots overschrijden. Bovenstaande is slechts een kleine greep uit de vele cijfers die Sales Promo tion biedt. Dat het in dat wereldje zo goed gaat, heeft uiteraard te maken met het herstel van de economie. Op het mo ment dat duidelijk werd dat de economie weer aantrok, maakten de bedrijven weer meer ruimte vrij voor het reclamebudget. Op Sale'86 is het bijvoorbeeld opmerke lijk dat heel wat stands bemand worden door jonge, maar natuurlijk zeer dynami sche bedrijven. Vaak bedrijven die slechts een of twee jaar bestaan. Die bedrijven gooien de bezoekers, iedere dag duizenden, dood met termen die nauwelijks te vatten zijn. Zoals in stand 224 waar 'Bridge' een onderkomen gevonden had. 'Een kreatief full service buro voor aktie marketing met ruim zes tig medewerkers'. Die medewerkers zijn verdeeld over vier gespecialiseerde units. Zoals BCS, specialist in joint-promo tions, sponsoring, charactermerchandi- sing en advertentie-exploitatie. Blijkbaar beseft 'Bridge' dat het voor de slager op de hoek niet altijd even gemakkelijk te begrijpen is. Vandaar dat er om het half uur een een vijftien minuten durende vi deofilm gepresenteerd werd. Om het een en ander uit te leggen. Of neem 'Future World' een alweer jong en dynamisch bedrijf uit Den Haag. Dat bedrijf verzorgt promotionele acties door robots en/of hostesses. Produktie van robots naar eigen ontwerp. Die stand trok dus veel bekijks. Ook al om dat het bureau reclame maakte met een sprekende robot die de Europa-en Noordhal 'onveilig maakte'. Tot grote hi lariteit van de bezoekers. „Ja, hier is een markt voor", vertelde een van de verte genwoordigers, „we leven nou eenmaal in een wereld vol technologie. Daar springen we op in. Promotie met robots. We kunnen dat begeleiden en adviseren. De vraag is vrij groot". Lopend door de enorme hallen wordt de blik vervolgens gevangen door stands van Singapore Airlines en Finnair. Dat zijn toch twee luchtvaartmaatschappijen. Zouden er dan zelfs al vliegtuigen als re latiegeschenken uitgedeeld worden Nee dus, tenminste, nog niet. In de 146 pagi na's tellende catalogus wordt onder nummer 121 vermeldt dat 'Surprising Singapore' de Singapore tourist promo tion board en Singapore Ailrlines het verre oosten als verrassende incentive be stemming presenteren. Incentive bete kent letterlijk prikkelend, aansporend. En Finnair laat enkele pagina's verder weten dat het prikkelende ook voor rei zen naar Finland geldt. Het Fins Ver keersbureau voegt daar er bij de vol gende stand aan toe dat Fins Lapland het meest prikkelend is. Het wordt duidelijker als uitgelegd wordt dat er in de reclamewereld vaak met beloningssystemen gewerkt wordt. Dat beloningssysteem wordt vooral toe gepast in de autobranche, de geneesmid delenverkoop en bij de verkoop van com puters. Een verkoper die een recordver koop boekt, mag bijvoorbeeld naar Sin gapore en omgeving. Naar verwachting wordt er dit jaar voor dergeüjke belonin gen 330 miljoen gulden vrijgemaakt door de diverse bedrijven. Natuurlijk is dat bedacht in Amerika. Daar, aan de andere kant van de grote plas waar alles moge lijk is, werd deze vorm van belonen in het begin van de zeventiger jaren geïntro duceerd. Het doel is dus duidelijk, de verkoop naar een hoger niveau tillen. In Amerika wordt vrijwel geen enkel middel onbeproefd gelaten. Zelfs de gezinsleden van ae partijen (verkopers, afnemers) in de competitie te betrekken. In Nederland ligt dat iets moeilijker omdat nogal wat inspecteurs van belas tingen dergelijke aangeboden trips een verkapte vorm van inkomen vinden. Dat geldt volgens Wim Huisman, voorzitter van Incentive Travel Management Asso ciation Netherlands, kortweg ITMAN, voor de Europese reizen. Oorden waar je normaal gesproken nooit komt, zijn be lastingvrij. Dat zijn derhalve vaak exoti sche oorden. En dat verklaart de aanwe zigheid van Singapore Airlines weer. Sale'86 biedt veel nieuws. Op allerlei gebied. Bedrijven die zich gespecialiseerd nebben in laserprinting/injektprinting. Wat dat is? Nieuwe technieken waarmee mailings, boodschappen via de brieven bussen zoals reclamefolders, sterk op de persoon gericht kunnen worden. Het is slechts een voorbeeld. In al die drukte blijft er echter genoeg ruimte over voor te exclusieve VIP-coflectie Ögtón^V02770. jxikuns hL,rr"iU'1 "5* «iMwhiaJ?Mwsf0*"," mn! Sm?,1""' 'uhf Bestslor, A M«< 51 cm liicgc teto.icoop'aSS" mctvi 4* cm 650.- 925.- de bedrijven die zich richten op de rela tiegeschenken. Vroeger, maar wat is vroeger in deze branche, was de stroom relatiegeschen ken lang niet zo breed als nu. Destijds ging het vooral om de pennen. Een ge liefkoosd promotie-artikel. Ook in deze tijd nog. Dat blijkt wel in de RAI-hallen waar menig pennetje te vinden is. Ook Parker Pen Benelux BV dat gevestigd is in Breda, heeft een stand betrokken. In Amsterdam probeert de pennengigant de klant te vangen met de introductie van de driedelige Parker Vector Set. Een fraaie driedelige set. Parker heeft nog al tijd een groot percentage van de markt in handen. De totale markt van schrijfge reedschap steeg in vier jaar met maar liefst 37 procent. Van 175 miljoen gulden in '81 tot 239 miljoen in '85. In dat laat ste bedrag zit 26 miljoen gulden voor re- latiegfeschenken. Concurrenten voor Parker zijn Cardin en Schaeffer. Dat geldt voor de duurdere pennen. In de ca tegorie wegwerp-pennen hebben deze merken heel wat terrein moeten prijsge ven aan tal van bedrijfjes die pennen op de markt brengen. En er wordt wat op de markt gebracht. Onder meer de wuppies. Ja zeker, die ko men uit de ruimte. 'Wuppies zijn kleine donzige, bal-achtige wezens met een goed hartje en ze zijn zeer werklustig. Ze .komen uit de ruimte, vele lichtjaren gele den, en ze hebben kleur en plezier in ons leven gebracht. Ze hebben zich snel aan onze gewoontes aangepast en zich ge nesteld in de harten van alle mensen, jong en oud.' Einde citaat dat in een zeer kleurige folder staat. Aangeboden door een bedrijf uit Naarden. Wat is nou de bedoeling van die wuppies. Heel eenvou dig. De wuppies hebben zelfklevende voetjes. Ze plakken zich dus overal aan vast. Aan een wuppie zit een labeltje. En dat labeltje is natuurlijk heel belangrijk. Want op dat labeltje wordt de naam van het bedrijf vermeld. Bijvoorbeeld Dag blad De Stem. Zo'n wuppie met label wordt dan door desbetreffend bedrijf keurig verspreid. „Hoe we aan die naam komen? Eh, ja goede vraag, wacht even", zegt Marion Verkley die zich vervolgens naar een col lega spoedt. Een paar minuten later is ze terug. „Nou, dat is zo bedacht. Iemand riep eens iets in die geest. Dat blijft dan hangen. Iemand pakt dat op, gaat er mee aan het werk en dan krijg je dit. Leuk toch? We staan hier al vijf jaar met deze wuppies. Ieder jaar denken we, dit is de laatste keer geweest. Maar iedere keer is het een succes. Dat komt omdat de men sen zelf ideeën aandragen." Ze wijst naar een wuppie op ski's. „Iemand heeft een bedrijf dat gericht is op de wintersport. Die wilde wuppies met ski's. Nou, die komen dan." Er zijn inmiddels 58 ver schillende wuppie-types. Die zijn niet te koop bij No. 1 Busi nessclub. Een bedrijf uit Etten-Leur dat een paar jaar bestaat. Lang genoeg om een zeer fraaie honderd pagina tellende catalogus uit te geven. Op de frontpagina pronken schitterende artikelen. Verdeeld m relatiegeschenken, kado-artikelen en premiums. Op de achterpagina staat de exclusieve VIP-collectie. Onder meer een uniek televisietoestel. Formaat: 11,5x7x2. Centimeter wel te verstaan. Met draaiknoppen voor contrast, volume en zenderkeuze. Dat kost 560 gulden. Het pronkstuk is Pelikan Toledo, het meesterstuk onder de vulpennen. Een 24 karaat gouden houder, door de hand van de goudsmid gegraveerd en afgewerkt. De 18 karaat penpunt staat borg voor een perfect handschrift. Kosten, 925 gul den. Dat is toch een alleraardigst cadeau. „Dat noemen wij hebbedingetjes", zegt mevrouw Cock van het bedrijf dat zeer veel, zo niet alles kan leveren, „neem die Toledo-pen. Er is zeer veel vraag naar die pen. Mensen willen dat hebben. Zo als een Cartier-horloge. Dat is ook niet zo goedkoop. Het is inderdaad heel goed te merken dat het beter gaat met de eco nomie. De bedrijven maken dan meer geld vrij voor deze doeleinden. Het aan schaffen van relatiegeschenken." „Vroeger werd je doodgegooid met pennen en aanstekers", zegt ze wat on eerbiedig, „nu besteed men meer tijd en geld aan het wat betere geschenk. Dat is vooral dit jaar heel sterk te merken. Vo rig jaar trok het wat aan, maar nu is het met sprongen vooruit gegaan. Wat de be drijven willen hebben? Nou, de luxere pennensets, de mooiere klokken, Zoals de klokken van Seiko. Luxe lederwaren. Omdat het nu weer beter gaat met de economie zijn er veel bedrijven bijgeko men. Vaak gaat het om eenmansbedrijf jes. Die verdwijnen weer als het slechter gaat. Want het budget voor deze vorm van reclame is vaak de sluitpost. In Ne derland zijn in deze branche ongeveer vijf grote bedrijven. Wij kunnen vrijwel alles leveren". Dat is logisch als even later verteld wordt dat het bedrijf een onderdeel is van Vendex International (vroeger Vroom en Dreesmann). Inkopen wordt dan al een stuk eenvoudiger. Het is trou wens toch opvallend dat nogal wat be drijven elkaar de hand reiken. Bakker Contintal BV uit Etten-Leur verzorgt bij voorbeeld de verzending van No. 1 Busi nessclub, want dat is in feite een postor derbedrijf. Metra, een onderneming van VNU die zich onder andere wekelijks be zighoudt met de distributie van zes mil joen tijdschriften, kan altijd een beroep doen op Felicitas BV. In samenwerking met die BV kan het aangebodene uitge breid worden met hostess-begeleiding van produkten op verkooppunten. Die samenwerking vindt dan plaats onder de naam Distrimerchandising. Op weg naar de uitgang wordt de weg plotseling geblokkeerd door een verte genwoordiger van Holbox. 'De snelste displaymaker van Nederland' staat er op de stand. De vertgenwoordiger houdt een horloge vast. Niet zomaar een horloge. „Kijk maar eens goed", zegt hij. Het wordt snel duidelijk. Normaal staan op de wijzerplaat van een horloge twaalf cij fers. Een tot en met twaalf. Edoch, niet op deze wijzerplaat. Daar staat een 1 op, dan een tijdje niets. Vervolgens de 7,8 en 9. „Zie je het", vraagt de vertegenwoor diger. „Precies, 1987. Is dat niet leuk? Nee, dit is uniek. We wensen u een voor spoedig nieuwjaar en dan kan dit horloge uitgepakt worden. Dit kan weer na bijna 400 jaar. In het jaar 2345." En in een adem wordt er aan toegevoegd: „Citizen tekent voor het uurwerk. Bureau Booy voor het ontwerp, Hobox voor de pro duktie en Ravelh voor de verkoop. Een geniaal relatiegeschenk. De verkoop is exclusief. Dit idee is namelijk wereldwijd gedeponeerd. Echt, ik meen het, een schitterend idee."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25