Ihinese tovenarij en ungfu van Carpenter Moord en fraude in de kunsthandel Meelijwekkend meisje ten onder in de stad ook in de BIOSCOOP SPEELFILMS OP TELEVISIE Klassieke musical met duo Astaire en Rogers d eel, ofwel uurlijk ook de inruil- ibruiken. jrende 48 maanden effectieve rente op overigens, die fiscaal is er dan nog zo'n en: de rest in één keer uw 305 inruilen voor 1 dat laatste kan kans is groot dat uw t dan die restbetaling. manier om Select- enkbaar. jrdt het als u bedenkt Select biedt geen cent aat op dit aanbod en krijgt u er voor maar bij cadeau. dus om snel naar uw in te stappen voor tegen één dat u zich en over deze wel héél voor de 305 Select lies vertellen over de ïelden voor de andere Hersentumor Marx Brothers 'A HORA DE ESTRELA' VAN SUZANA AMARAL VRIJDAG 31 OKTOBER 1986 BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA' >r Peugeot Talbot ikelijke voorwaarden nst REDFORD INLEGAL EAGLES' mm inN d. c: TUHET HANNAH AND HER SISTERS' Prachtige impressie en rijpe Woody Allen ven en't eerder van ons irdreef 14, tel. 076-65 5987 59-2986 MOERDIJK Auto- GASTEL Autobedrijf Dictus, d. Broek, Achterhoeksestraat ans, Brücknerlaan 14, tel. 013 - Door Marjan Mes oor de liefhebber van it werk van Woody Al- >n is de komst van dere nieuwe film van ;ze cineast een blijde beurtenis. 'Hannah id her sisters' kan qua ijl en inhoud geplaatst orden tussen de twee ieesterwerkjes, 'Annie all' en 'Manhattan', en et familiedrama 'Inte- ors'. Een lichtvoetige, aar ook weemoedige liegeschiedenis, die ivens herinnert aan irgmans 'Fanny exander'. |In 'Hannah and her sisters' at het om een bejaard echt- ar uit toneelkringen en hun ie, eveneens artistiek be- lafde dochters. Bovendien igint en eindigt de film met irstmis, al zitten er in dit ge il drie jaar tussen. Er is weer n verhaalloze, impressionis- iche stijl en de thematiek be- ilst opnieuw de worsteling in onzekere, neurotische instenaars/intellectuelen et hun relaties. De dialoog is isschien wat minder briljant ingewikkeld, maar dat eeft ook het voordeel, dat ;ze Woody Allen-film zeer snietbaar is voor een groter ubliek. Er valt niettemin ook oor de echte liefhebber heel at te genieten en te grinni- En om de manier waarop Al- n zijn obsessies en de liefde jor zijn personages schildert. De drie zusters uit 'Hannah and her sisters' van Woody Allen. V.l.n.r. Mia Farrow, Barbara Hershey en Dianne Wiest. - foto orion pictures litmaal wordt de stad New lork bijzonder 'Europees' ge- igistreerd, in kleur. Dat mag r na zoveel zwart-witfilms iel bij worden vermeld. slaagd rt De titel 'Hannah and her zters' lijkt vrij willekeurig. ieder geval krijgt Hannah Ilia Farrow) niet de meeste andacht. Wel is zij kennelijk rtistiek het meest geslaagd i is zij een evenwichtige vrouw op wie haar zusters en vrienden kunnen rekenen en vertrouwen. Van haar toneel carrière wordt niets getoond, wel haar functie als echtgeno te, moeder, dochter en zuster. Zus Holly (Dianne Wiest) is een mislukt actrice, di^voort- durend zonder succes aan audities deelneemt en een vage bevlogenheid bezigt. Ook in de liefde is deze oudste zus ter het minst gelukkig. De jongste zuster, de aantrekke lijke Lee (Barbara Hershey), is eveneens vaag doende met kunst en studies. Zij woont sa men met een oudere, autori taire, Europese beeldhouwer, die haar meer als zijn leerling dan als zijn minnares be schouwt. Als de echtgenoot van Han nah (Michael Caine) haar avances maakt, gaat ze daar dan ook onmiddelijk op in, hoewel met schuldgevoelens jegens haar zuster. De verlief heid van de oudere zwager op zijn jeugdige schoonzusje wordt ontroerend en geestig verbeeld. Hannah zelf is eer der getrouwd geweest met de ambitieuze televisieregisseur Mickey (Woody Allen). Him huwelijk liep op de klippen door Mickey's (vermeende) on vruchtbaarheid. Na kunstmatige inseminatie kreeg Hannah een tweeling, Mickey bleef na hun scheiding eenzaam en neurotisch achter. Hij is gefixeerd op denkbeel dige ziektes en het zoeken naar een geestelijk hoevast. Een gevreesde hersentumor blijkt na velerlei medisch on derzoek niet aanwezig en ju belend verlaat hij voor de zo veelste maal het ziekenhuis. Spirituele bevrediging tracht de jood Mickey te vinden bij het katholicisme en Hara- krishna. Zijn ouders bezorgt hij hiermee bijna een hartver lamming. Uiteraard maakt Woody Allen zichzelf in deze rol weer op een geestige ma nier belachelijk, maar aan doenlijk is hij net zo goed. De ouders van de drie zus ters worden gespeeld door Lloyd Nolan en Maureen O'Sulivan. Deze laatste is be kend van haar Jane-rol in de oude Tarzanfilms en zij is bo vendien de échte moeder van Mia Farrow. De ouders heb ben een tumultueus huwelijk achter de rug. De ooit beeld schone moeder kan het op haar oude dag niet laten om met andere mannen te flirten en is verslaafd aan de alcohol. Zij adoreert Hannah om haar talent, om het feit dat zij de enige is, die blijkbaar ontsnapt is aan een derderangs carrière. Hannah's rustige geluk wordt kort bedreigd door het over spel van haar echtgenoot met haar zusje, maar uiteindelijk kan hij toch niet besluiten om haar te verlaten. Het probleem wordt vanzelf opgelost als de altijd zoekende Lee verliefd wordt op een van haar profes sors. De familie is tijdens de laat ste kerstmis gelukkig bijeen. Lee met haar prof, Hannah met haar eigen man en Holly met Mickey. Deze twee wer den eerder al eens zonder suc ces aan elkaar gekoppeld. Na dat Mickey zijn levenslust heeft teruggekregen door het zien van een oude Marx Bro thers-film, wordt hij verliefd op Holly, die een tv-script heeft geschreven, dat hij fan tastisch vindt. Het neurotische dueo is aan het slot getrouwd en Holly blijkt zwanger, on danks Mickey's zogenaamde onvruchtbaarheid. Woody Allen heeft in 'Han nah and her sisters' al zijn oude thema's met lichtvoetige terloopsheid gehanteerd. Kunst en amusement blijken opnieuw bestand tegen gevoe lens van vertwijfeling en zin loosheid. De vrouwenrollen worden prachtig uitgebeeld, vooral ook in hun uiterlijke verschijning. Liefde voor elk aar en hun ouders blijft on danks alle twijfels en misver standen de belangrijkste drijf veer in het leven van de drie zusters. Ongetwijfeld heeft Allen met opzet de Zweedse Berg man-acteur Max von Sydow gekozen voor de rol van de Europese minnaar van Lee. Een uiting van zijn bewonde ring voor de Europese cultuur en Bergman, die hij al meer in zijn werk heeft betrokken. Prachtig is de muzikale bege leiding van oude Broadway- songs, big bandnummers en Bach-fragmenten. 'Hannah and her sisters' van Woody Allen draait in Grand Theater in Breda. Marcélia cartaxo als de ongelukkige Macabéa in 'A Hora de Estrela'. - fotocinemien. Von onze filmredactie Uit Zuid-Amerika komen de laatste jaren interessante films. Vooral uit die landen, zoals Brazilië en Argentinië, waar de dictatuur werd afge schaft. Denk maar aan *Pixote' en 'La Historia Oficial'. De meeste Braziliaanse films gaan overigens aan ons land voorbij, maar na een bekro ning op het Filmfestival van Berlijn werd 'A Hora de Estrela' van Suzana Amaral in de filmhuizen ingezet. Suzana Amaral heeft laat carrière gemaakt. Als moeder van negen kinderen ging zij op haar 37e nog naar de universi teit, samen met haar oudste zoon. Daarna begon zij met een filmopleiding. 'A Hora de Estrela' (Het uur van de ster) is haar speelfilmdebuut. Hoofdrolspeelster Marcélia Cartaxo werd in Berlijn be kroond voor haar rol van een meelijwekkend meisje, dat voor mislukkingen in de wieg is gelegd. Deze Macabéa is vanuit het armelijke, door droogte geplaagde noorden van Brazilië naar Sao Paolo gekomen; een wereldstad, waar zij zich maar nauwelijks kan handhaven. Een anti-hel din, die bovendien ook nog le lijk is en haar best doet om haar kantoorcollegaatje, dat succesvoller is in werk en lief de, na te apen. Met simpele middelen, maar ook met hu mor, wordt het trieste lot van Macabéa verbeeld. De regisseuse blijkt sterk in de kleine details. Uit de radio schalt voortdurend commer ciële onzin, die Macabéa niet eens begrijpt. Omdat zij zich zo graag wil ontwikkelen, doet zij haar best om achter allerlei wetenswaardigheden te ko men. Een al even naïeve vriend, die haar alleen maar beledigt, moet de antwoorden op haar vragen schuldig blij ven, omdat hijzelf - ook uit het noordoosten afkomstig - even eens van toeten noch blazen weet. Bovendien voelt hij er - met zijn vergeefse macho-dro men - niets voor om Macabéa te steunen in haar drang naar kennis en ontwikkeling. De relatie met deze metaalarbei der loopt dus ook op niets uit. Regisseuse Amaral legt niet de nadruk op de armoede, maar meer op de problemen, die de emigratie van een on wetende plattelandsbevolking naar de grote stad opleveren. Macabéa is een 19-jarige wees, die samen met vier andere, veel handiger meisjes een ake lig kamertje in een huurka zerne moet delen. Haar onver mogen om haar leven te ver beteren, wordt vooral veroor zaakt door de anonimiteit van de grote stad, waar de ver armde plattelandsbevolking haar toevlucht zoekt zonder zich aan te kunnen passen. 'A Hora de Estrela' van Su zana Amaral draait in Film huis Concordia tot en met 5 november; 19.30 en 22.00 uur. T2 PAGINA GIDS 1 ZATERDAG Schatjes (Nederland 1984, Ned. 2, 20.35 uur). Film van Ruud van Hemert over kinderen die hun ouders terroriseren. Met Peter Faber, Geert de Jong, Akkemay en Frank Schaafs- ma. Le guignolo (Frankrijk 1980, Ned. 2, 23.15 uur). Avonturen film van Georges Lautner met Jean-Paul Belmondo als kunstdief. Gypsie colt (USA 1954, Did. 1, 10.55 uur). Jeugdfilm over een paard, dat wordt verkocht, maar naar zijn bazinnetje te rugvlucht. The seventh cross (USA 1944, Did. 1, 22.05 uur). Zeven gevan genen ontsnappen uit Duits concentratiekamp. Met Spen cer Tracy. Gone with the wind (USA 1939, Did. 2, 17.15 en 20.15 uur). Een van de beroemdste en grootste films aller tijden, met Vivien Leigh en Clark Gable. Het vier uur durende epos wordt door het ZDF in twee delen uitge zonden. The five pennies (USA 1959, België 1, 16.00 uur). Het levens verhaalvan de jazzmusicus Red Nichols, gespeeld door Danny Kaye. Virtuoos zijn de duetten met Louis Armstrong. DINSDAG Carry on - Don't loose your head (Engeland 1966, Did. 2, 20.15 uur). Een aflevering uit de 'Carry on'-serie van Gerald Thomas, ditmaal spelend tij dens de Franse Revolutie. WOENSDAG Foul play (USA 1978, Ned. 1, 22.05 uur). Komische film over argeloze jonge vrouw, die een microfilm over een aanslag op de paus krijgt toegespeeld. Met Goldie Hawn en Chevy Chase. Dangerous to know (USA 1938, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Mach tige gangster probeert een za kenman zijn verloofde afhan dig te maken. Akim Tamiroff en Gail Patrick vertolken de hoofdrollen. DONDERDAG The champ (USA 1979, Ned. 2, 20.25 uur). Een aan lager wal geraakte bokskampioen tracht voor zijn zoontje een come back te maken. Franco Zeffi- relli regisseerde deze 'remake' met Jon Voigt en Ricky Schro der. Magic town (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Weinig suc cesvolle opiniepeiler ontdekt dat een klein stadje de mening van het doorsnee Amerikaanse volk vertegenwoordigt. James Stewart in een satire van Wil liam Wellman. VRIJDAG Chariots of fire (Engeland 1981, BRT 1, 20.15 uur). Twee Olym pische atleten leggen scheve verhoudingen in Engelse maat schappij bloot. Ben Cross en Ian Charleson in Oscar-win nende film van Hugh Hudson. Von onze filmredactie er gelegenheid van het Dans- stival Breda vertoont Film- lii Concordia van 6 tot en iet 12 november de films Top at' uit 1935 en The Cotton lub' uit 1985. De eerste om 110 uur, de tweede om 22.00 ir. 'Top Hat' van Mark Sand- ch is een nog altijd schitte rde musical van nauwelijks iderhalf uur, waarin Fred staire en Ginger Rogers de erren van de hemel dansen zingen. Het verhaaltje stelt iets voor, maar de choreogra- t, de muziek, het decor en de insprestaties blijken onover- offen. De Art Déco-decors in een genot voor het oog, de sale achtergrond voor swin- nde en smeltende beweging, aar we nu met nostalgie, TIJDENS DANSFESTIVAL maar ook met bewondering voor het onovertroffen vak werk uit de jaren dertig tegen aan kijken. We zien Astaire en Rogers, het legendarische dansduo, op hun stralendst in onvergetelijke nummers als 'Cheek to cheek', 'Isn't this a lovely day to be caught in the rain?', 'Top Hat', 'White tie and tals', en andere liedjes van Irving Berlin. 'The Cotton Club' van Fran cis Coppolo contrasteert daar mee als de dag van de nacht. Hoewel zich afspelend in de jaren twintig/dertig is het een typische film uit onze jaren tachtig met veel geweld, maar ook met schitterende dans- en andere scènes, waarbij tap- danser Gregory Hines de show steelt. Een combinatie van muzikale en gangsterfilm over de legendarische jazzclub in Harlem, die! geleid werd door blanke ganisters, maar waar uitsluitend Zwarte artiesten hun talent mochten tonen ten overstaan van een overwe gend duur en blank publiek. Het verhaal is weinig overtui gend, maar het geheel is mee slepend. OT 305 VA F 623,- PER MAAND. Von onze filmredactie aat 1, tel.: 01684-2390. at 23a, tel.: 01170-2255. ieneluxweg, tel.: 01620-22150. 31650-36328/36450. 'Wat alle filmstijlen en -gen- s worden gepersifleerd en de xngfu-tovenarij vliegt je om oren in 'Big trouble in "tie China'. Regisseur John 'ipenter hield altijd al van genre-film en van boven- tuurlijke verschijnselen. >ar zijn 'Halloween', The 'g' en 'Christine' waren wel manweg 21, tel.: 01150-12035. idpoortstraat 4, tel.: 01176-140 n 20-22, tel.: 01680-23380. Ilelnierstraat 3. tel, 016706672 JJJJ tanender. h 'Big trouble in Little Chi- speelt Kurt Russell een 'ehtere, Amerikaanse ichtwagenchauffeur, die fzeild raakt in een wervel- »d van actie en Chinese to- larij. Als hij samen met zijn 'nese gokkameraad uit Chi- '«wn diens vriendin van het gveld gaat ophalen, wordt vriendin samen met nog Kurt Russell. - foto archief de stem een andere Chinese vrouw door Chinese vechtersbazen ontvoerd. Beide dames blijken groene ogen te hebben en dat schijnt in China een wonder baarlijk fenomeen. Er is een duizend jaar oude geest, die in het huwelijk wil treden met een groenogige vrouw, omdat dat de enige manier is om zijn lichaam terug te krijgen. Dat is hij kwijtgeraakt op bevel van een Chinese keizer, heel lang geleden. Het wordt een woeste strijd tussen de verbouwereerde Kurt Russell en zijn Chinese vriend enerzijds en groepen Chinese vechters anderzijds. Tijdens de achtervolgingen gebeuren de wildste en meest onwaarschijnlijke dingen, waarbij het verhaal er net als bij die Kungfu-spektakels steeds minder toe doet. Een groteske klucht vol spectacu laire stunts en decors, maar je gaat de logica van een begrij pelijk verhaal op den duur wel missen. 'Big trouble in Little China' van John Carpenter is te zien in Mignon in Breda. Debra Winger en Robert Redford als juristenpaar in "Legal Eagles'. 'Sans toit ni loi' (Zonder dak of wet) van Agnes Varda is ge prolongeerd in Cinésol 1 in Breda. Een mooie en knappe film over een jonge zwerfster, die op het Franse platteland tracht te overleven. Een soort parabel over samenlevings problemen, waarin vooral de vraag wordt gesteld in hoe verre men helemaal vrij kan zijn. 'Secrets of love', verfilmde erotische verhalen uit de we reldliteratuur, is te zien in Roxy 2 in Bergen op Zoom. Delen uit deze film gebruikt Veronica voor de late woens dagavond-uitzendingen. 'Abel' van en met Alex van Warmerdam blijft in Cinésol 2 in Breda en is ook te zien in Luxor in Terneuzen. The Co- lor Purple' van Steven Spiel berg draait thans in Cinésol 3 in Breda, Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Mee slepend relaas van een zwarte vrouw (Whoopie Goldberg), maar een slechtlopend ver haal. De slapstick-klucht 'A fine mess' (Een mooie boel) van Blake Edwards is nu te zien in Casino 2 in Breda. Bekende te levisieacteurs proberen het leuk te houden in een zwak achtervolgingsverhaal met gooi- en smijtwerk. Topgun' gaat nog door in Casino 3 in Breda, City 1 in Roosendaal, Cinema'ctueel 2 in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst. 'Aliens', het griezelspektakel in de ruimte, gaat verder in Casino 4 in Breda en Capitole in Antwerpen. 'Down and out in Beverly Hills', de komedie van Paul Mazursky met Bette Midler en Richard Dreyfus, draait in Gulden Vlies 3 in Brugge en Quellin in Antwer pen. In Theater Achterom draait op donderdag 6 november het programma 'Film en Experi ment'. Vertoond worden: 'De Brug* uit 1928 van Joris Ivens, zijn befaamde debuut, waarin de beweging rond de spoor brug over de Maas in Rotter dam in ritmische beelden is gevangen. 'Das Stahltier*, een mengsel van documentaire en expressionistische speelscènes uit 1935 van Willy Otto Zielke. En 'La Soufrière', een filmge dicht van Werner Herzog uit 1977 over het lege vulkaan landschap van Guadeloupe. Er dreigt een uitbarsting, die niet komt. Nobelskoop in Etten- Leur brengt dinsdag 4 novem ber 'Brutti, sporchi e cattivi', de bizarre, komische film van Ettore Scola. Door Marjan Mes Met zijn onverwoestbare charme speelt Robert Redford een substituut-officier van justitie in 'Legal Eagles', een niet al te diepgravende thriller van Ivan Reitman. Debra Winger (uit Terms of Endear ment') is de advocate, die met hem gaat samenwerken in een moord- en fraudezaak in de Newyorkse kunstwereld. De openingsbeelden behel zen een party ten huize van een gevierd kunstenaar, Dear- don, die even later in vlammen opgaat De kunstenaar komt om bij de brand, maar zijn kleine dochtertje is ooggetui ge. Zes-en-twintig jaar later komt deze Chelsea Deardon in het nieuws doordat ze een schilderij, dat haar vader haar destijds cadeau gaf, steelt bij een kunsthandelaar, die er op dubieuze wijze aan is geko men. Chelsea (Daryl Hannah) is thans een wat mysterieuze, maar ook wel wat enge per formance-kunstenares. Red- ford raakt onder de indruk van een symbolische voorstel ling, die zij van haar verleden geeft, compleet met vuur en vlammen. Al gauw rijst bij beide juristen - Debra is de verdediger van de later van moord verdachte Chelsea - de gedachte, dat al die kostbare schilderijen van Deardon wel eens zouden kunnen zijn ge stolen in plaats van bij de brand vernield. En dat die brand opzet is geweest om de kunstenaar te vermoorden. Ze stuiten op een dure kunsthan delaar (een intrigerende rol van Terence Stamp), die vreemd genoeg een kostbare Picasso aangeboden heeft ge kregen in ruil voor een heel wat minder kostbare Deardon. Het nieuwsgierige juristen- paar raakt tijdens een achter volging van deze figuur in diens macht, maar even later is de kunsthandelaar ver moord. En het lijkt er even op, dat Deardon's dochter de da der is. Maar natuurlijk zit de frauduleuze en misdadige kunstwereld er achter. Robert en Debra lopen ook nog bijna in de val van een van de be trokkenen, die zich als politie- inspecteur had uitgegeven. Uiteraard worden ze verliefd op elkaar. Zij eerst stilzwij gend op hem en hij later, on danks zijn aanvankelijke be langstelling voor die myste rieuze performance-artieste, ook op haar. Allebei zijn het nerveuze alleenstaanden met slaapproblemen. Zo bevat 'Legal Eagles' van alles wat: wat romantiek, wat psychologie, wat misdaad, wat spektakel (van ontploffende en brandende gebouwen) en wat voorzichtige humor. Maar geen van deze elementen is sterk genoeg om van een echt geslaagde film te kunnen spreken. Ivan Reitman (regis seur van films als 'Ghostbus- ters' en 'Meatballs') is er ook niet de man naar om een echt goed uitgewerkte thriller af te leveren. Jammer, want het scenario bevat gegevens voor een echt spannende thriller. Maar die komen er toch niet helemaal uit. 'Legal Eagles' van Ivan Reitman draait in Casino 1 in Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21