DES MOSA-ONTWERPER: 'FUNCTIONALITEIT BOVEN ALLES' iT SMITHS EN HET BELANG VAN SPEELSE VORMEN DESTEM r- DRAAGTAS Zo'n dertig miljoen exemplaren zijn er inmiddels gemaakt van het 'gewone' restaurant-koffiekopje, model Sonja. Het functionele staat voorop bij het ontwerpen van servies voor de hotelwereld. Ook duurzaamheid en stapelbaarheid zijn erg belangrijk. (schoen tbruin en donker-grijs laars De vorm en naam van een zoutje geniet de voortdurende zorg en aandacht van de fabrikant. Er is echter maar een soort zoutje dat de tand des tijds lijkt te doorstaan: de gewone chips. ijl je niet weet wat je >n? IODES geweest bent, gelost. elke bezoeker 158-1447 00-18.00 uur. Sonja, de klassieker onder de koffiekoppen Door Adri Gorissen egenwoordig drinkt men koffie en thee uit I één kop. Vroeger had men voor de koffie, die bij de maaltijd werd gedronken, een hoge kop zodat de koffie minder snel afkoelde. Voor thee, die tussendoor werd gedronken, was er een lage kop zodat het afkoelen sneller verliep. Dat dergelijke elementen van de cultuur verdwijnen, verarmt de vormgevingsmogelijkheden en het werk verliest daardoor wat van zijn charme. Gelukkig komen er wel nieuwe trends voor in de plaats, maar die veranderen nogal snel'. Piet Stockmans, als industrieel ontwerper part-time in dienst van de Koninklijke Mosa in Maastricht, zal bij de meeste mensen niet zo bekend zijn. Toch zullen heel veel Nederlanders al eens een door hem ontworpen koffiekop in handen hebben gehad. In de meeste gevallen zal dat het model Sonja zijn geweest, de klassieker onder de hotelkoppen. Sonja weet ook de weg te vinden naar de gewone huishoudens. Er zijn inmiddels al zo'n dertig miljoen exemplaren van gemaakt. Sonja is dan ook wat Stockmans noemt een tijdloze functionele kop. Bij het ontwerpen van koppen stelt de Mosa-ontwerper dat functionele aspect voorop. „De taak van de industrieel ontwerper bestaat uit een aantal aspecten. Het produkt dat hem wordt gevraagd moet functioneel zijn en ergonomisch goed in elkaar zitten. Verder moet het goed geproduceerd kunnen worden en wat heel belangrijk is, goed verkocht kunnen worden. De ontwerper moet al die eigenschappen goed samenbregen op een esthetische manier, zodat het produkt er mooi uitziet. Maar van dat esthetische aspect maak ik geen probleem. In de hotelwereld staat het functionele natuurlijk voorop, duurzaamheid en stapel baarheid zijn erg belangrijk. Daar moet de ontwerper rekening mee houden". Die functionaliteit wordt duidelijk gemaakt door de hoofdeisen die aan een koffiekop worden gesteld. Dat zijn er nogal wat. Van belang is allereerst de inhoud, er moet 160 tot 180 cc in kunnen. Het kopje moet goed op te nemen zijn, wat afhankelijk is van de vorm van het oortje, het formaat en de mogelijkheid de vingers onder het schoteltje te kunnen steken. In verband met die laatste eis worden er nooit geheel platte schoteltjes gemaakt. NIVEAU Andere belangrijke eisen zijn stapelbaarheid en afwasbaarheid. Iemand die een kop wil afwassen, meet overal goed bij kunnen komen. Bovendien moet de kop glad van binnen zijn om hem goed schoon te kunnen maken. Sinds de vaatwasmachines hun intrede deden, moeten de koppen bovendien in de richel aan de onderkant enkele gleufjes hebben. Die voorkomen dat er water op blijft staan. De hotelwereld stelt nog enkele andere eisen. De kop en schotel moet een zodanige vorm hebben dat het lepeltje goed op het schoteltje blijft liggen. Bovendien moeten de suiker- en melkzakjeser makkelijk op kunnen liggen, zonder dat de kans bestaat dat ze tijdens vervoer er af vallen. Er moet bovendien slechts een geringe kans zijn dat die melk en suiker nat worden. Verder wordt in hotels meer dan ergens anders gevraagd om sterkte en duurzaamheid. Tot slot speelt daar wat Stockmans noemt 'een traditioneel aspect' een rol. „De kop moet uitdrukking geven aan een bepaald niveau". Of een kop aan al die ei9en voldoet. wordt tijdens de ontwerpfase nauwgezet onderzocht. Het ontwerpen begint met de vaststelling dat er behoefte is aan een nieuw model. Stockmans: „Die behoefte kan ontstaan doordat de concurrentie met een goed nieuw model op de markt komt, omdat er een tekort in ons eigen assortiment blijkt te zitten of doordat de verkoop van een ander model begint te dalen. Ook kan die behoefte ontstaan door nieuwe productietechnieken of veranderingen in de eetcultuur". KRIMP De voorontwerpen worden door Stockmans in gips gemaakt. „Wanneer dat gebeurd is, wordt het in de markt getest en bekeken of het aan de gesignaleerde behoefte voldoet. Als dat ze is, wordt er een prototype in porselein gemaakt. Dat is nodig omdat je sommige aspecten in gips niet kunt beoordelen, omdat dat materiaal te licht is, niet glanst en anders aanvoelt. Het porseleinen prototype wordt opnieuw getest. Dan wordt ook bekeken hoe de decors op het model zijn af te stemmen. De uitvoering in porselein maakt ook meteen duidelijk wat wel en niet kan. Porselein heeft in de oven namelijk veel te lijden onder krimp en deformatie. Daardoor kun je veel dingen niet in porselein maken. Als vormgever moet je daar rekening mee houden. Wanneer er produktie- technisch geen problemen zijn, wordt het model in produktie genomen en wordt een zogenaamde nul-serie gemaakt, om na te gaan of de produkties in grotere series geen problemen oplevert. Als dat allemaal goed gaat, komt de nieuwe kop op de markt. Meestal is dat een half jaar nadat het eerste voorontwerp is gemaakt". Bij dat ontwerpen staat zoals gezegd de functionaliteit voorop. Dat betekent dat er weinig ruimte is voor echt buitenissige vormgeving. Een vierkante kop en schotel bijvoorbeeld is wel te maken, maar is niet praktisch. „Uit een vierkante kop kun je niet goed drinken", aldus Stockmans. „Een kop is bovendien het best in een ronde vorm te maken en kan dan het goedkoopst worden geproduceerd". BREUK Een dicht oortje roept ook praktische bezwaren op, is niet 'gebruikersvriendelijk'. „Een dicht oor glijdt uit de vingers. Een kop heeft, zeker als hij vol is, een relatief hoog gewicht. Daarom heeft het oortje een opening nodig. Er zijn natuurlijk wel andere mogelijkheden te bedenken. Ik heb eens een kop met een grijpring gemaakt, waardoor je minder last van breuk hebt. Zo'n grijpring vraagt echter aanpassing van de gebruikers. Zoiets vraagt tijd om door te dringen. Die ring heb ik vijftien jaar geleden gemaakt, maar is pas sinds drie jaar op de markt. Voor dergelijke dingen geldt, dat de markt er rijp voor moet zijn", stelt de Mosa- ontwerper. Een kop en schotel uit één stuk lijkt zo op het eerste gezicht ook een aardig idee. De harde realiteit leert echter weer anders. „Je moet er rekening mee houden dat veel mensen in feite een beetje gehandicapt zijn, want je moet kinderen en ouderen tot die categorie rekenen. Voor die 'gehandicapten' is een kop en schotel uit één stuk veel te zwaar. En ook hier komt weer de functionaliteit om de hoek kijken. Als van zo'n kop en schotel uit één stuk het oortje kapot gaat, kun je alles weggooien. Wanneer ze los zijn, kun je vaak nog wel een losse kop of een losse schotel bijkopen. Afwassen is trouwens ook veel moeilijker wanneer de kop en schotel aan elkaar vastzitten. Al met al is los tot nu toe het meest functioneel gebleken. Dat is niet voor niets vroeger zo bedacht. Hoewel je je niet moet doodkijken op wat in het verleden is gemaakt, is het natuurlijk wel zo dat heel veel dingen vroeger niet voor niets zo zijn gemaakt, dat er toen ook al over is nagedacht". Sonja, de klassieker onder de hotelkoppen. 'De mensen vinden een ringling leuk' VRIJDAG 31 OKTOBER 1986 V.l.n.r. hamka, wokkei, I mamamia en I tingling. Door Adri Gorissen wNRM r zijn mensen die B proberen de randjes van de wokkels te eten totdat de stam overblijft. Veel mensen laten een ringling over hun vinger zakken en stoppen dan de vinger in de mond om de ringling op te eten. Anderen, die twee soorten tegelijk willen eten, steken een ringling aan een wokkei of een mamamia. Een speelse vorm wordt op prijs gesteld, is iets wat een produkt speciaal maakt'. Hoewel hij vindt dat het belang van de vorm niet overtrokken moet worden, erkent marketing-man Aad Boon van de Smiths Foodgroup in Broek op Langedijk dat de vorm van zoutjes een rol speelt bij de waardering ervan door de consument. Smiths is in Nederland marktleider op het gebied van de cocktail-snacks, zoals de zoutjes in vaktermen worden genoemd. Er worden daarvan jaarlijks door alle fabrikanten samen 120 miljoen zakjes verkocht. Bij Smiths gaat het om wokkels, chipito's, ringlings, pico bello's, hamka's, pom tips, grillo's, mamamia's, pipes de paris en hai Boon: „Een vergelijkbare vorm ale die van de wokkei is te vinden bij Italiaanse pasta's. De wokkei is daar dan ook van afgeleid. Hetzelfde geldt voor de mamamia's (een gebogen pijpje)". Bestaat er bij de wokkei nauwelijks verband tussen de naam en de vorm, bij veel andere vormen is dat wel het geval. „Als je in de naam kunt refereren aan de vorm versterkt dat het verband en het herinneringsvermogen. De ringling is wat dat betreft een goed voorbeeld. Voor de hamka's, die de vorm van een netje hebben, dachten we in eerste instantie aan de naam netjes. Later hebben we de naam op de ingrediënten gebaseerd en zijn er daardoor in geslaagd heel dicht bij het produkt te blijven. Als je er in slaagt om van de smaak, de vorm en de naam een eenheid te maken, dan zitje goed". Een zoutje waarbij de mensen van Smiths daarin zijn geslaagd, is de hai hai. De hai hai is volgens Boon vrij pittig en smaakt Oosters. Vandaar dat de vorm ervan, die overigens nauwelijks te omschrijven vait, een enigszins Oosters karakter heeft gekregen, terwijl ook de naam ernaar verwijst. „We proberen dat zelfs door te trekken naar de verpakking en de reclame toe", aldus Boon. De meeste zoutjes worden gemaakt met extruders, apparaten waarin aardappelmeel of mais vermengd met smaakstoffen onder hoge druk en hoge temperatuur tot een substantie wordt gemaakt die door een klein gaatje naar buiten wordt geperst. Voor dat gaatje wordt een matrijs geplaatst, die de vorm bepaalt. Sommigie zoutjes hoeven daarna alleen nog maar gedroogd te worden en zijn gereed. Andere worden nog in de olie gebakken, wat bepaalde consequenties heeft voor de vorm. VOCHT De mamamia bijvoorbeeld is niet zomaar hol. Wanneer de mamamia's uit de extruder komen, worden ze eerst gedroogd. Ze zijn dan nog heel klein en erg hard, net als macaroni. Om ze de gewenste brosheid te verschaffen en groter te maken worden ze in olie gebakken. Bij het bakken is het zaak dat het vocht kan verdwijnen uit de mamamia. Wanneer deze niet hol zou zijn, zou dat met name binnenin problemen opleveren. Het vocht zou daar niet weg kunnen, met als gevolg dat de mamamia binnenin niet bros maar keihard zou zijn. Vanwege datzelfde vochtprobleem kunnen de meeste zoutjes ook niet hai's. Smiths heeft onderzoek laten doen naar het belang van de vorm. Boon: „Daaruit bleek dat voor de consument de smaak en textuur (mate van brosheid) op de eerste plaats komen. Maar de vorm was ook een belangrijk element in de waardering. De mensen vinden het fijn als de zoutjes een leuke vorm hebben. Een vorm die wat voorstelt, wordt positief gewaardeerd. Een ringetje (ringling) vinden de mensen leuk. In een hai hai ziet de een een kinderwiegje, de ander een helm. De vorm geeft jeu aan het produkt, want de mensen kunnen dan wat met hun fantasie doen. Belangrijk vinden ze ook dat de zoutjes er zo goed uitzien dat ze er bij hun gasten eer mee kunnen inleggen". De 'bedenkers' van de vorm van nieuwe zoutjes, de mensen van de afdelingen 'research and development' en marketing van Smiths en medewerkers van reclamebureaus houden dan ook terdege rekening met de mening van de consument. Daar wordt zelfs bewust naar gevraagd wanneer een nieuwe creatie in ontwikkeling is. De ideeën voor nieuwe vormen worden opgedaan door naar andere produkten te kijken, komen spontaan opborrelen of worden bepaald door het produktieproces. erg dik worden gemaakt. Ook dat zorgt weer voor moeilijkheden, want ook 'breuk' moet voorkomen worden, omdat de consument geen prijs stelt op bijvoorbeeld een zakje wokkelgruis. Om de zoutjesfan te laten zien dat het produkt in orde is, maar ook om hem of haar een indruk te geven van de vorm, zit in de meeste verpakkingen een venster. „Vroeger hadden we heel grote vensters in de verpakkingen. Tegenwoordig zijn het meestal kleine aan de achterkant van de zak. De vensters zijn verkleind omdat onze produkten gevoelig zijn voor licht en vocht. Wanneer ze te lang aan licht worden blootgesteld zijn ze minder goed houdbaar, wat niet wil zeggen dat ze bederven, maar de smaak wordt minder", aldus Boon. Wat dat betreft zou er dus beter geen venster in de zoutjesverpakkingen kunnen zitten. Dat kan volgens Boon echter ook weer niet 'omdat de consument wil zien wat hij koopt'. REGISTREREN Omdat de consument ook wil weten of hij een echte wokkei van Smiths koopt, zijn de vormen van de zoutjes uit Broek op Langedijk geregistreerd. Boon: „Het registreren van de vorm van zoutjes is een unieke zaak, die echter van groot belang is voor de goede naam van Smiths. In het verleden hebben we al processen gevoerd tegen nabootsers. En met succes. Zo bracht een firma aan het begin van de jaren tachtig een produkt op de markt dat dezelfde vorm had als onze wokkei. We hebben toen een proces aangespannen en gewonnen". Gelukkig heeft Smiths niet alleen te doen met nabootsers, maar kloppen er ook geregeld mensen van buiten aan met ideeën voor nieuwe zoutjes. Zo lanceerden de samenstellers van het 'Zoutjesvademecum', een gids voor de zoutjesliefhebber, het idee om chips te maken in de vorm van computerchips. Die zouden dan mikro's moeten gaan heten. Het idee is nog niet door het bedrijf in overweging genomen, hoewel Boon de link tussen computerchips en aardappelchips wel aardig vindt. Een vernieuwing van de vorm van chips, die overigens geheel door het bakken wordt bepaald, is voor de verkoop ervan volstrekt overbodig. Want ofschoon zoutjes wel eens uit de gratie raken en er een alternatief voor moet komen, is dat bij chips niet nodig. „Het is heel gek", zegt Boon, „terwijl chips eigenlijk een heel saai produkt zijn, zijn ze absoluut niet meer weg te denken". met warme vacht gevoerd kleuren zwart en lichtgrijs maten 36 - 41

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19