taan9 KLEUR IN HET INTERIEUR ek naar lnet rburen DE STEM AG1NA ZEELAND 4 N AARDENBURG: De kleur in het interieur. Er is de laatste jaren wat afgemorst met blikken verf. Eerst het felle oranje over het gezellige bruin. Dat maakte weer plaats voor het frisse blauw met wit en het neutrale grijs volgde. Maar de sneltreinen onder de trendvolgers zijn dat station ook al lang gepasseerd. Niet meer bij te houden dus. Hetzelfde geldt voor meubels. Op naar total, design; alles in de woning moet op elkaar afgestemd zijn. Hoe? Dat maakt het individu steeds vaker gewoon zelf uit, maar het zal vooral om lichte tinten gaan. De sombere tijden schijnen voorbij te zijn. En dat is ook aan de verlichting te merken. ■■■BHm er. „Technisch is het zeker ogelijk, alleen juridisch zal et niet makkelijk zijn om de ignalen naar hier te laten oorseinen. Ook zullen er veel ensen aan mee moeten doen. n Oostburg had men bere- end zeker 50 tot 60 procent. In Aardenburg is er nog geen on- "erzoek geweest, maar het col- ege staat er niet negatief te- enover". De Aardenburgse raad ging isteravond unaniem akkoord et het collegevoorstel om de 'nister van WVC te verzoe- en de panden Markt 2 tot en et 4 op de monumentenlijst plaatsen. De raad deed te vens een principe-uitspraak betreffende deelname aan het rojekt fluoride-spoelen van e DGD (Districts Gezond- eids Dienst). Met 8 voor en 3 -gen werd besloten tot deel- ame aan het projekt. VRIJDAG 31 OKTOBER 1986 w mrtmtsm m _V - FOTO DE STEM COR J. DE BOER Retranchement ingehul- gd. In '44 werd door de mpagnie van Alexander i dat plaatsje een nood- ug gelegd. Sergeant Hick- an sneuvelde bij de opera- De bevolking van Re- nchement heeft er altijd T gepleit om de brug de am van de sergeant te ge- n. Ruim veertig jaar na de rlog is die wens eindelijk vervulling gegaan. 388. Spreekuur zat. om 13 uur en _nd. om 12 uur in de dierenkliniek 'nnepoortstr. 14, IJzendijke. TANDARTSEN est-Zeeuwsch-Vlaanderen andarts A.v. Herk, Breedestr. 25, itburg, tel. 01170-2493. Spreek- ur zat. en zond. 12-12.30 uur. ;t-Zeeuwsch-Vlaanderen Tandarts G. Fassaert, praktijk: Margrietstr. 9, Kloosterzande, tel. 01148-1905, privé: tel. 01148-2197. Spreekuur zat. 10-10.30 en 18-18.30 j. zond. 12-12.30 u. Walcheren - Tandarts P. Bruijn- zee), Londensekaai 35, Middelburg, tel. 01180-25963. Spreekuur zat. en zond. 11-12 uur. Zuid- en Noord-Beveland - Tand arts J. Chilla, Markt 11, Kruinin- gen, tel. 01130-1443. Spreekuur zat. en zond. 10-11 uur. APOTHEKEN 4xel - Apotheek Axel, Oranjestr. 6, el. 01155-2888. Geop. zat. 10-11 en 6-17 uur. Verder uitsluitend voor ipoedgevallen en recepten. Soes - Apotheek Goese Polder, de ïpinne 1162, tel. 28228. luist - Apotheek Zoetevaart, -luist. Geop. zat. 11-12 uur en 15-17 uur, zond 15.30-16.30 uur. Voor poedgevallen buiten openingstij den is de dienstdoende apothekers assistente thuis bereikbaar tel. 14255. Middelburg - Apotheek Humme- len, Markt 69, tel. 12134. (vanaf vrijd. 17.30 uur). Terneuzen - Apotheek Hamann, tel. 01150-12060. Geop. zat. van 8.30- 17.30 u., zond 11.30-12.30 u. en 17-18 u. vlissingen - Apotheek de Singel, Singel 9, tel. 12730. ZIEKENHUIZEN ZEEUWSCH- V LAAN DEKEN Voor eerste hulp bij ongelukken: eerst dienstdoende huisarts raad- degen luist - St Liwuinaziekenhuis tel. 01140-12651. Oostburg - St Antoniusziekenhuis, tel. 01170-3355. AMBULANCE EN BRANDWEER Zeeuwsch-Vlaanderen - Tel. 01150- 2200. EN WELOVERWOGEN Door Rosé Lokhoff Trends zullen er wel blijven, maar probeer daar maar eens van op de hoogte te blijven. Met een horloge is het simpel: het loopt voor of achter, of het geeft de juiste tijd aan. Met een trend is het wat anders. Er op vooruit lopen moet, meelopen mag nog net, maar er achteraan komen is verboden. Tenzij je zo ver achterloopt dat je weer voorloopt. Zelfs met het voorspellen van de volgende trend loop je het gevaar het predikaat 'uit de tijd' opgelegd te krijgen. Zonder volledig te willen zijn, enkele trends die de kleur in het interieur de laatste tien jaar bepaalden: het nostalgische bruin met veel plantegroen, het geloogde grenen, de zwart-witte schaakborden, de blauw-witte frisheid en het neutrale grijs. De trendvolger heeft in die jaren wat potten verf aangebroken. Wijs geworden heeft die 'meeloper' overigens ook steeds de oude verf bewaard. Want je weet maar nooit; over een paar jaar kan die weer van pas komen. Wie bepaalt de trend? De consument, zegt iedereen die de boterham ermee verdient. 'Want wij kunnen maken wat we willen, als de consument het niet ziet zitten, wordt het niet verkocht en dus zeker geen trend', is de gedachte. Maar om die consument toch een beetje te sturen, zijn in heel de wereld teams van experts bezig die voortdurend prognoses uitwerken en daarbij zelfs enkele jaren vooruit denken. Eenmaal op de beurzen worden de produkten nog eens gewogen door de groothandel en wordt die gevolgd door de detaillist, dan kan er weer een trend van komen. Een van die teams wordt gevormd binnen het Dutch Design Centre (DDC) in Utrecht. Daar steken wat 'grote jongens' de koppen bij elkaar. „Wij werken met een commissie van deskundigen; binnenhuisarchitecten, ontwerpers, inkopers enzovoorts. Onderwerpen zijn wat doen we met de komende beurs, wat worden de modellen, wat de kleuren en wat de combinaties daarvan?", vertelt een produktontwikkelaar van Pastoe, een van de 'poten' van het DDC. „Grijs verzakt al. Wij komen nu bijvoorbeeld met een tafelblad met spetterlak op een zwarte ondergrond. Slaat het aan, dan zitje goed. Je moet de tendensen in de modewereld in de gaten houden en erop inspelen. Afgelopen zomer zag je veel groen; wij komen nu met jade", legt hij de tactiek uit. „Twee jaar geleden was het: terug naar Mondriaan bijvoorbeeld. Meer primaire kleuren. Maar dat zwakt nu ook af. Wit-zwart is eigenljk nooit weggeweest, bepaalde andere tendensen blijven ook sluimeren. De Rietveldstoel blijf je toch ook zien, alleen in bepaalde tijden wat meer dan anders". GOK Pastoe zoekt het nu meer in metallic blauw, rood, terracotta, zilver-grijs. Accenten bovenop het bestaande programma. 'Een weloverwogen gok die je neemt', heet het. „Aan de andere kant blijven ze misschien wel het oude witte kastje kopen. Ook al laatje ze honderd zwarte zien". De DDC-groep heeft dit jaar volgens kenners al zeer veel bijgedragen aan het niveau van de meubels. Samen met een hoop Italianen, want daar komt toch nog steeds het allermooiste vandaan. „De ontwerpers van bijvoorbeld Memphis en Alchimia maken wat ze zelf mooi vinden. Hen maakt het niks uit of het verkoopt en ze zullen het dus zeker niet opdringen. Wij worden daar zeker ook wel door geïnspireerd, maar dan zo datje daar als consument waarschijnlijk helemaal niets van terugvindt. Alleen weet je dan van jezelf dat je het daar vandaan hebt gehaald", aldus de DDC-man. High tech is volgens hem weg, maar ook weer niet helemaal. „Je kunt details daarvan blijven verwerken in je ontwerpen". In Zeeuwsch-Vlaanderen floreert al zo'n zeventig jaar de huidige gigant Pot. Naast een afdeling 'exclusief' met tijdloos eigentijdse meubelen van onder andere Montis, Des Bouvries, Macintosh, De Sede en noem zo nog maar eens wat prijzige ontwerpen, zijn er diverse andere afdelingen die proberen de trends te volgen. Remie Arends, binnenhuisarchitect bij Pot Axel: „Wit en zwart is bij de dure meubelen favoriet. Als je iets koopt van 3 of 4.000 gulden, zoek je niet zo snel meer naar gewaagde kleuren. De trend is nu de basiskleuren zwart, wit en grijs met accessoires die de kleuraccenten leggen. Dat kunnen primaire kleuren zijn, maar ook pasteltinten". GLIMLACH Volgens hem zeggen nu veel jongeren: we stemmen zelf wel het geheel af. Vandaar dat het aanbod Wandlamp, ontwerp F.A. Porsche (Lucl). goK groot moet zijn. Hij is van mening dat bevliegingen van 'de groten' die niet al te dol zijn, afgezwakt terugkomen in het Nederlands interieur. Aan de andere kant voorspelt hij dat bijvoorbeeld de bizarre kunstgrepen van Studio Alchimia in Milaan of Memphis over een paar jaar toch ook zullen worden verspreid. „Meubels met een glimlach. Dal ga je hier straks afgezwakt terugzien", zegt hij. „De avant-garde geeft de trend aan en wordt daarna gepopulariseerd". Maar het blijft natte-vingerwerk. „Kijk maar naar Bauhaus. ledereen zei in die tijd: je lijkt wel gek. Er werd niet naar omgekeken, maar nu is er proces na proces omdat er zoveel geïmiteerd wordt. Nu pas is er de erkenning voor ideeën van toen". Els Pot heeft binnen de zaak van haar vader een eigen winkeltje met stoffen. Zij bezoekt beurzen maar is ook niet veel wijzer geworden over de komende trend. „Dat is zeer moeilijk. Dezelfde leverancier komt met zoveel verschillende dingen, dat het soms wel het Kröller Möller museum lijkt. Zo komen bijvoorbeeld de bloemmotieven weer terug. Dat is lang klassiek geweest, maar nu ook weer modern. Er komt wel meer raffinement in kleuren. Daarnaast hebben we nu iemand die kleden voor ons maakt die door de klant zelf kunnen worden ontworpen". Wie kiest voor total design, volgt het voorbeeld van Bauhaus. Alles in de woning vormt een duidelijke eenheid. Bauhaus, maar ook de Stijlgroep, stamt uit de jaren twintig. Bekende voorbeelden van de stijl, rationeel en klaar, zijn stoelen van Rietveld, Stam, Breuer en Le Corbusier. De principes zijn al vaker het belangrijkste stijlkenmerk van de twintigste eeuw genoemd en ook nu komt dat wel uit. Design is namelijk in sommige gevallen vaak re-design. Het heeft een kleine halve eeuw geduurd, maar de erkenning is er nu toch helemaal. DOOD Studio Alchimia uit Milaan heeft samen met Memphis weer een kijk op wonen in 21ste eeuw. Het lijkt wel een bizarre tekenfilm, met adembenemende fantasieën. Normaal vormgegeven stoelen krijgen abstracte kunstwerken of kleuren op leuning of zitting. Vrolijke kleuren. Met veel gevoel voor humor, lak aan beperkingen. Het praktische of functionele moet wijken voor het bizarre of oogstrelende. De beeldende kunst heeft duidelijk steeds meer invloed op design. Zo hebben de ontwerpers uit het post modernisme begrepen dat logica alleen onvoldoende was om aan de toekomst te denken. Zij keren terug naar de verbeelding en intuïtie. Bij post-modernisme berust alles op het imaginaire, maar dat moet wel beheerst worden, anders rust het nergens meer op. Maar aan de andere kant richten ze zich op het verleden, want uiteindelijk betekent toekomst de dood voor de stroming. Hoe moeilijk het ook moge klinken. Kleur of geen kleur in het interieur, er zal ook licht moeten schijnen om er iets van te kunnen zien. En natuurlijk halogeen, want dat is niet alleen in, maar ook nog eens energie-besparend, veel helderder en gaat langer mee. Daarnaast wordt de vormgeving sterk beïnvloed door de afmetingen van het lampje en hoe kleiner dat is, hoe meer kanten de ontwerper uit kan. Die ontwerper is overigens al lang niet meer in alle gevallen een Italiaan. Hij werkt nog wel voor Italiaanse fabrikanten, maar namen als F. A. Porsche, Simone Drost en Olaf von Bohr duiden er al op dat de rest van Europa ook niet stil heeft gezeten. VERPLICHT Paul van Genderen van Light uit Breda volgt alles op het gebied van eigentijdse verlichting. Eigentijds, maar ook weer niet al te modisch. „Als je duizend gulden uit hebt gegeven voor een lamp en na een jaar staat de trend helemaal op zijn kop, moet het niet zo zijn dat je dan een ouderwets ding in je huis hebt staan. Vandaar dat knallende kleuren niet veel voorkomen. Als je daaraan mee wil doen, ben je haast verplicht steeds iets nieuws te kopen", zegt Van Genderen die naast de detailhandel ook veel doet aan advisering. Wat hem daarbij opvalt, is dat veel mensen pas aan de verlichting denken als de woning al is ingericht. „Oh ja, hoor je ze dan denken, we moeten ook nog wat lampen aanschaffen. Maar dat is fout natuurlijk. Net zoals het bepalen van de plaats van bijvoorbeeld de luie stoel. Die komt vlak bij een lichtpunt omdat dat zo handig is. Eigenlijk moet je kijken naar waar je het liefst zit en dan de lamp er bij plaatsen. Nu lopen de mensen nog vaak achter de lampen aan in plaats van andersom", is zijn mening. Volgens hem bestaat een goede verlichting uit twee elementen: de algemene en de accenten. Of, zoals hij het noemt, de up- en de down- lights. „Daarvan moeteen combinatie worden gevonden. Heb je alleen maar accentlicht, dan worden de contrasten in de ruimte te groot. Er is die trend geweest met spotjes in elke hoek, maar daarmee was het probleem ook niet opgelost. Je moet eerst een goede basis hebben". MUSEUM Net als bij de meubels zijn er ook in zijn speciaalzaak ontwerpen uit de Bauhaus-tijd te vinden. „Nog steeds actueel. Er zijn ontwerpen uit de jaren twintig die niemand herkent als zijnde uit die tijd. Hele simpele plafonnières bijvoorbeeld worden nog dagelijks verkocht. Het oudste model met halogeen is trouwens ook al zeventien jaar oud. Je hebt nu eenmaal van die trendsetters die jaren vooruit lopen. Er is een heel selecte groep die dat waardeert en er desnoods twee jaar voor wil sparen". Als 'vakidioot' bezoekt Paul van Genderen veel beurzen. In Milaan heeft hij een kijkje genomen in de studio van Memphis. Zelf heeft hij in de collectie een ontwerp van Ettore Sottsass uit die stroming. „Ik heb daar echt de schitterendste zaken gezien. Heel choquerend ook. Dat benadert kunst", vindt hij. Maar ook is hij van mening dat in de verlichting toch altijd het functionele voorop zal staan. „Als je in een kunstgalerie ook een lampje hebt staan, is dat mooi meegenomen, maar andersom moet je zaak geen museum worden natuurlijk".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13