taan9
KLEUR IN HET INTERIEUR
ek naar
lnet
rburen
DE STEM
AG1NA ZEELAND 4
N AARDENBURG:
De kleur in het interieur. Er is de laatste jaren wat
afgemorst met blikken verf. Eerst het felle oranje
over het gezellige bruin. Dat maakte weer plaats
voor het frisse blauw met wit en het neutrale grijs
volgde. Maar de sneltreinen onder de
trendvolgers zijn dat station ook al lang
gepasseerd. Niet meer bij te houden dus.
Hetzelfde geldt voor meubels. Op naar total,
design; alles in de woning moet op elkaar
afgestemd zijn. Hoe? Dat maakt het individu
steeds vaker gewoon zelf uit, maar het zal vooral
om lichte tinten gaan. De sombere tijden schijnen
voorbij te zijn. En dat is ook aan de verlichting te
merken.
■■■BHm
er. „Technisch is het zeker
ogelijk, alleen juridisch zal
et niet makkelijk zijn om de
ignalen naar hier te laten
oorseinen. Ook zullen er veel
ensen aan mee moeten doen.
n Oostburg had men bere-
end zeker 50 tot 60 procent. In
Aardenburg is er nog geen on-
"erzoek geweest, maar het col-
ege staat er niet negatief te-
enover".
De Aardenburgse raad ging
isteravond unaniem akkoord
et het collegevoorstel om de
'nister van WVC te verzoe-
en de panden Markt 2 tot en
et 4 op de monumentenlijst
plaatsen. De raad deed te
vens een principe-uitspraak
betreffende deelname aan het
rojekt fluoride-spoelen van
e DGD (Districts Gezond-
eids Dienst). Met 8 voor en 3
-gen werd besloten tot deel-
ame aan het projekt.
VRIJDAG 31 OKTOBER 1986
w
mrtmtsm
m
_V
- FOTO DE STEM COR J. DE BOER
Retranchement ingehul-
gd. In '44 werd door de
mpagnie van Alexander
i dat plaatsje een nood-
ug gelegd. Sergeant Hick-
an sneuvelde bij de opera-
De bevolking van Re-
nchement heeft er altijd
T gepleit om de brug de
am van de sergeant te ge-
n. Ruim veertig jaar na de
rlog is die wens eindelijk
vervulling gegaan.
388. Spreekuur zat. om 13 uur en
_nd. om 12 uur in de dierenkliniek
'nnepoortstr. 14, IJzendijke.
TANDARTSEN
est-Zeeuwsch-Vlaanderen
andarts A.v. Herk, Breedestr. 25,
itburg, tel. 01170-2493. Spreek-
ur zat. en zond. 12-12.30 uur.
;t-Zeeuwsch-Vlaanderen
Tandarts G. Fassaert, praktijk:
Margrietstr. 9, Kloosterzande, tel.
01148-1905, privé: tel. 01148-2197.
Spreekuur zat. 10-10.30 en 18-18.30
j. zond. 12-12.30 u.
Walcheren - Tandarts P. Bruijn-
zee), Londensekaai 35, Middelburg,
tel. 01180-25963. Spreekuur zat. en
zond. 11-12 uur.
Zuid- en Noord-Beveland - Tand
arts J. Chilla, Markt 11, Kruinin-
gen, tel. 01130-1443. Spreekuur zat.
en zond. 10-11 uur.
APOTHEKEN
4xel - Apotheek Axel, Oranjestr. 6,
el. 01155-2888. Geop. zat. 10-11 en
6-17 uur. Verder uitsluitend voor
ipoedgevallen en recepten.
Soes - Apotheek Goese Polder, de
ïpinne 1162, tel. 28228.
luist - Apotheek Zoetevaart,
-luist. Geop. zat. 11-12 uur en 15-17
uur, zond 15.30-16.30 uur. Voor
poedgevallen buiten openingstij
den is de dienstdoende apothekers
assistente thuis bereikbaar tel.
14255.
Middelburg - Apotheek Humme-
len, Markt 69, tel. 12134. (vanaf
vrijd. 17.30 uur).
Terneuzen - Apotheek Hamann,
tel. 01150-12060. Geop. zat. van 8.30-
17.30 u., zond 11.30-12.30 u. en 17-18
u.
vlissingen - Apotheek de Singel,
Singel 9, tel. 12730.
ZIEKENHUIZEN ZEEUWSCH-
V LAAN DEKEN
Voor eerste hulp bij ongelukken:
eerst dienstdoende huisarts raad-
degen
luist - St Liwuinaziekenhuis tel.
01140-12651.
Oostburg - St Antoniusziekenhuis,
tel. 01170-3355.
AMBULANCE EN BRANDWEER
Zeeuwsch-Vlaanderen - Tel. 01150-
2200.
EN WELOVERWOGEN
Door Rosé Lokhoff
Trends zullen er wel blijven,
maar probeer daar maar
eens van op de hoogte te
blijven. Met een horloge is het
simpel: het loopt voor of achter, of
het geeft de juiste tijd aan. Met een
trend is het wat anders. Er op vooruit
lopen moet, meelopen mag nog net,
maar er achteraan komen is
verboden. Tenzij je zo ver
achterloopt dat je weer voorloopt.
Zelfs met het voorspellen van de
volgende trend loop je het gevaar
het predikaat 'uit de tijd' opgelegd te
krijgen.
Zonder volledig te willen zijn, enkele
trends die de kleur in het interieur de
laatste tien jaar bepaalden: het
nostalgische bruin met veel
plantegroen, het geloogde grenen,
de zwart-witte schaakborden, de
blauw-witte frisheid en het neutrale
grijs. De trendvolger heeft in die
jaren wat potten verf aangebroken.
Wijs geworden heeft die 'meeloper'
overigens ook steeds de oude verf
bewaard. Want je weet maar nooit;
over een paar jaar kan die weer van
pas komen.
Wie bepaalt de trend? De
consument, zegt iedereen die de
boterham ermee verdient. 'Want wij
kunnen maken wat we willen, als de
consument het niet ziet zitten, wordt
het niet verkocht en dus zeker geen
trend', is de gedachte.
Maar om die consument toch een
beetje te sturen, zijn in heel de
wereld teams van experts bezig die
voortdurend prognoses uitwerken en
daarbij zelfs enkele jaren vooruit
denken. Eenmaal op de beurzen
worden de produkten nog eens
gewogen door de groothandel en
wordt die gevolgd door de detaillist,
dan kan er weer een trend van
komen.
Een van die teams wordt gevormd
binnen het Dutch Design Centre
(DDC) in Utrecht. Daar steken wat
'grote jongens' de koppen bij elkaar.
„Wij werken met een commissie van
deskundigen;
binnenhuisarchitecten, ontwerpers,
inkopers enzovoorts. Onderwerpen
zijn wat doen we met de komende
beurs, wat worden de modellen, wat
de kleuren en wat de combinaties
daarvan?", vertelt een
produktontwikkelaar van Pastoe, een
van de 'poten' van het DDC.
„Grijs verzakt al. Wij komen nu
bijvoorbeeld met een tafelblad met
spetterlak op een zwarte
ondergrond. Slaat het aan, dan zitje
goed. Je moet de tendensen in de
modewereld in de gaten houden en
erop inspelen. Afgelopen zomer zag
je veel groen; wij komen nu met
jade", legt hij de tactiek uit.
„Twee jaar geleden was het: terug
naar Mondriaan bijvoorbeeld. Meer
primaire kleuren. Maar dat zwakt nu
ook af. Wit-zwart is eigenljk nooit
weggeweest, bepaalde andere
tendensen blijven ook sluimeren. De
Rietveldstoel blijf je toch ook zien,
alleen in bepaalde tijden wat meer
dan anders".
GOK
Pastoe zoekt het nu meer in metallic
blauw, rood, terracotta, zilver-grijs.
Accenten bovenop het bestaande
programma. 'Een weloverwogen gok
die je neemt', heet het. „Aan de
andere kant blijven ze misschien wel
het oude witte kastje kopen. Ook al
laatje ze honderd zwarte zien".
De DDC-groep heeft dit jaar volgens
kenners al zeer veel bijgedragen aan
het niveau van de meubels. Samen
met een hoop Italianen, want daar
komt toch nog steeds het
allermooiste vandaan.
„De ontwerpers van bijvoorbeld
Memphis en Alchimia maken wat ze
zelf mooi vinden. Hen maakt het niks
uit of het verkoopt en ze zullen het
dus zeker niet opdringen. Wij
worden daar zeker ook wel door
geïnspireerd, maar dan zo datje
daar als consument waarschijnlijk
helemaal niets van terugvindt. Alleen
weet je dan van jezelf dat je het daar
vandaan hebt gehaald", aldus de
DDC-man. High tech is volgens hem
weg, maar ook weer niet helemaal.
„Je kunt details daarvan blijven
verwerken in je ontwerpen".
In Zeeuwsch-Vlaanderen floreert al
zo'n zeventig jaar de huidige gigant
Pot. Naast een afdeling 'exclusief'
met tijdloos eigentijdse meubelen
van onder andere Montis, Des
Bouvries, Macintosh, De Sede en
noem zo nog maar eens wat prijzige
ontwerpen, zijn er diverse andere
afdelingen die proberen de trends te
volgen.
Remie Arends, binnenhuisarchitect
bij Pot Axel: „Wit en zwart is bij de
dure meubelen favoriet. Als je iets
koopt van 3 of 4.000 gulden, zoek je
niet zo snel meer naar gewaagde
kleuren. De trend is nu de
basiskleuren zwart, wit en grijs met
accessoires die de kleuraccenten
leggen. Dat kunnen primaire kleuren
zijn, maar ook pasteltinten".
GLIMLACH
Volgens hem zeggen nu veel
jongeren: we stemmen zelf wel het
geheel af. Vandaar dat het aanbod
Wandlamp,
ontwerp
F.A. Porsche
(Lucl).
goK
groot moet zijn. Hij is van mening dat
bevliegingen van 'de groten' die niet
al te dol zijn, afgezwakt terugkomen
in het Nederlands interieur. Aan de
andere kant voorspelt hij dat
bijvoorbeeld de bizarre kunstgrepen
van Studio Alchimia in Milaan of
Memphis over een paar jaar toch ook
zullen worden verspreid. „Meubels
met een glimlach. Dal ga je hier
straks afgezwakt terugzien", zegt hij.
„De avant-garde geeft de trend aan
en wordt daarna gepopulariseerd".
Maar het blijft natte-vingerwerk.
„Kijk maar naar Bauhaus. ledereen
zei in die tijd: je lijkt wel gek. Er werd
niet naar omgekeken, maar nu is er
proces na proces omdat er zoveel
geïmiteerd wordt. Nu pas is er de
erkenning voor ideeën van toen".
Els Pot heeft binnen de zaak van
haar vader een eigen winkeltje met
stoffen. Zij bezoekt beurzen maar is
ook niet veel wijzer geworden over
de komende trend. „Dat is zeer
moeilijk. Dezelfde leverancier komt
met zoveel verschillende dingen, dat
het soms wel het Kröller Möller
museum lijkt. Zo komen bijvoorbeeld
de bloemmotieven weer terug. Dat is
lang klassiek geweest, maar nu ook
weer modern. Er komt wel meer
raffinement in kleuren. Daarnaast
hebben we nu iemand die kleden
voor ons maakt die door de klant zelf
kunnen worden ontworpen".
Wie kiest voor total design, volgt het
voorbeeld van Bauhaus. Alles in de
woning vormt een duidelijke
eenheid. Bauhaus, maar ook de
Stijlgroep, stamt uit de jaren twintig.
Bekende voorbeelden van de stijl,
rationeel en klaar, zijn stoelen van
Rietveld, Stam, Breuer en Le
Corbusier. De principes zijn al vaker
het belangrijkste stijlkenmerk van de
twintigste eeuw genoemd en ook nu
komt dat wel uit. Design is namelijk
in sommige gevallen vaak re-design.
Het heeft een kleine halve eeuw
geduurd, maar de erkenning is er nu
toch helemaal.
DOOD
Studio Alchimia uit Milaan heeft
samen met Memphis weer een kijk
op wonen in 21ste eeuw. Het lijkt wel
een bizarre tekenfilm, met
adembenemende fantasieën.
Normaal vormgegeven stoelen
krijgen abstracte kunstwerken of
kleuren op leuning of zitting. Vrolijke
kleuren. Met veel gevoel voor humor,
lak aan beperkingen. Het praktische
of functionele moet wijken voor het
bizarre of oogstrelende.
De beeldende kunst heeft duidelijk
steeds meer invloed op design. Zo
hebben de ontwerpers uit het post
modernisme begrepen dat logica
alleen onvoldoende was om aan de
toekomst te denken. Zij keren terug
naar de verbeelding en intuïtie. Bij
post-modernisme berust alles op het
imaginaire, maar dat moet wel
beheerst worden, anders rust het
nergens meer op. Maar aan de
andere kant richten ze zich op het
verleden, want uiteindelijk betekent
toekomst de dood voor de stroming.
Hoe moeilijk het ook moge klinken.
Kleur of geen kleur in het interieur,
er zal ook licht moeten schijnen om
er iets van te kunnen zien. En
natuurlijk halogeen, want dat is niet
alleen in, maar ook nog eens
energie-besparend, veel helderder
en gaat langer mee. Daarnaast wordt
de vormgeving sterk beïnvloed door
de afmetingen van het lampje en hoe
kleiner dat is, hoe meer kanten de
ontwerper uit kan.
Die ontwerper is overigens al lang
niet meer in alle gevallen een
Italiaan. Hij werkt nog wel voor
Italiaanse fabrikanten, maar namen
als F. A. Porsche, Simone Drost en
Olaf von Bohr duiden er al op dat de
rest van Europa ook niet stil heeft
gezeten.
VERPLICHT
Paul van Genderen van Light uit
Breda volgt alles op het gebied van
eigentijdse verlichting. Eigentijds,
maar ook weer niet al te modisch.
„Als je duizend gulden uit hebt
gegeven voor een lamp en na een
jaar staat de trend helemaal op zijn
kop, moet het niet zo zijn dat je dan
een ouderwets ding in je huis hebt
staan. Vandaar dat knallende
kleuren niet veel voorkomen. Als je
daaraan mee wil doen, ben je haast
verplicht steeds iets nieuws te
kopen", zegt Van Genderen die
naast de detailhandel ook veel doet
aan advisering.
Wat hem daarbij opvalt, is dat veel
mensen pas aan de verlichting
denken als de woning al is ingericht.
„Oh ja, hoor je ze dan denken, we
moeten ook nog wat lampen
aanschaffen. Maar dat is fout
natuurlijk. Net zoals het bepalen van
de plaats van bijvoorbeeld de luie
stoel. Die komt vlak bij een lichtpunt
omdat dat zo handig is. Eigenlijk
moet je kijken naar waar je het liefst
zit en dan de lamp er bij plaatsen. Nu
lopen de mensen nog vaak achter de
lampen aan in plaats van
andersom", is zijn mening.
Volgens hem bestaat een goede
verlichting uit twee elementen: de
algemene en de accenten. Of, zoals
hij het noemt, de up- en de down-
lights. „Daarvan moeteen
combinatie worden gevonden. Heb
je alleen maar accentlicht, dan
worden de contrasten in de ruimte te
groot. Er is die trend geweest met
spotjes in elke hoek, maar daarmee
was het probleem ook niet opgelost.
Je moet eerst een goede basis
hebben".
MUSEUM
Net als bij de meubels zijn er ook in
zijn speciaalzaak ontwerpen uit de
Bauhaus-tijd te vinden. „Nog steeds
actueel. Er zijn ontwerpen uit de
jaren twintig die niemand herkent als
zijnde uit die tijd. Hele simpele
plafonnières bijvoorbeeld worden
nog dagelijks verkocht. Het oudste
model met halogeen is trouwens ook
al zeventien jaar oud. Je hebt nu
eenmaal van die trendsetters die
jaren vooruit lopen. Er is een heel
selecte groep die dat waardeert en
er desnoods twee jaar voor wil
sparen".
Als 'vakidioot' bezoekt Paul van
Genderen veel beurzen. In Milaan
heeft hij een kijkje genomen in de
studio van Memphis. Zelf heeft hij in
de collectie een ontwerp van Ettore
Sottsass uit die stroming. „Ik heb
daar echt de schitterendste zaken
gezien. Heel choquerend ook. Dat
benadert kunst", vindt hij. Maar ook
is hij van mening dat in de verlichting
toch altijd het functionele voorop zal
staan.
„Als je in een kunstgalerie ook een
lampje hebt staan, is dat mooi
meegenomen, maar andersom moet
je zaak geen museum worden
natuurlijk".