tor da KRO-STUDIO! IS VERNIEUWD GRATIS PERSOONLIJK ZINNEBEELDEN' VAN SEF PEETERS CHERRY duyns v0lgde kankerpatiënten torf Als er iemand bang is voor ziekenhuizenben ik DONDERDAG 30 OKTOBER 1986 ikervrije hoest- 3op die de ebelige keel smeert van dat hinderlijke schraap' probeert te helpen. f willen van gevoelige nest. Verkrijgbaar als n doelmatige en ogen niet worden eren vanaf 2 jaar. middel tegen allerlei nde jarenlange in, weinig risico's kent. Buikgericht u nog meer informatie over binnen- en buitenlandse -programma's. PROBEER KRO-STUDIO DEZE WEEK BEL 035-714 714 IQ-test Menselijk Brandscherm Veelzijdigheid Lijfelijk Groeivormen 'Het begon met een zwarte wolk' Door Henk Egbers BREDA - „Op de kunstacademies waar ik stu deerde (Tilburg, Rijks-Amsterdam, Krefeld en Maastricht) maakte ik bewust nooit iets af. De laatste jaren merk ik bij me zelf op dat ik ernaar neig om dingen wel af te maken". Van deze ontwik keling, zoals die zich met name tussen 1980 en 1986 aftekende in het werk van Sef Peeters, heeft De Beyerd in Breda een overzichtstentoonstelling ge naakt. ckleVs Mixtura iir Van mijn oude werken jleef alleen de herinnering, de lia, over. Niets tastbaars neer". Sef vindt het 'een leuke ,iaag' als tegen hem gezegd ivordt: 'Heeft dat misschien net je ouder worden te ma ten?'. Maar je kunt er ook een trendmatige ontwikkeling in den: van de installatie naar iet autonome beeld. De tentoonstelling heet Persoonlijke zinnebeelden', let gaat om tekens of symbo len. Sef wijst op verwantschap iet het Duitse woord Sinn- lild. Dat is niet zo verwonder- ijk, want in genoemde periode leeft hij vooral in Duitsland ;ewerkt (vanuit zijn Bredase atelier). Zijn exposities - in stallaties in onder meer Ham burg, Berlijn en Stuttgart - kregen uitstekende kritieken. Hij vindt het Duitse woord opener dan symbool. „Het gaat namelijk niet om vastgelegde betekenissen. Die zijn varia bel; voor mij en de kijker". Die veranderlijkheid heeft niets te maken met vrijblij vendheid. Wel zijn de dingen vaak verbonden met gebeur tenissen in zijn eigen leven, ze duiden op processen daarin. Op zijn jeugd als tuinderszoon in Venlo bijvoorbeeld. „De Sef Peeters bij zijn 'Konstruktie om de Stroom te Bundelen'. (ADVERTENTIE) voor een gratis proefnummer of koop hem los in de betere tijd- schriftenhandel en ontvang geld terug op bank of giro. plaatsen die ik daarbij aan wil raken zijn buikgericht en daaronder; maar ook mijn hersens met hun denk- en overlegwerk. Het kunstwerk is een medium. Ik ga uit van mijn eigen binnenruimte en pas de ervaringen en hun ver beelding aan bij de ruimten die ik tegenkom". Of om het met Jörg Zutter in de catalogus nog mooier te zeggen: „In zijn beeldend scheppingsproces distancieert Peeters zich met zijn ruimte lijke situaties die opgebouwd zijn uit lichaamservaringen, subjectief tijdsgevoel en om gang met de geestelijke wer kelijkheid van de tegenwoor dig alom opgeld doende ten dens zich uitsluitend bezig te houden met de uiterlijke ver schijningsvormen. Zijn beel den en plastische constructies zijn daarom geen modieuze architectuurmodellen, maar onthulde, innerlijke vormen". Het begon met een zwarte wolk, die hem deed herinneren aan een IQ-test op de lagere school. Hij voelde zich voor de gek gehouden. Die wolken werden rood en blauw. Zeven tekeningen, die telkens in een ruimte anders gearrangeerd werden; in scène gezet als bij een opera ('Operafragmen ten'), maar toch met een medi tatieve sfeer. De wolk maakte zich los tot een soort sculptuur (tegen de muur gestut), die schoorvoetend naar de ruimte lonkt. Er staan tafels naast en op elkaar. Sef spreekt daarbij van een 'zelfportret' met ratio- neel-emotionele tekenwaarde. Op elkaar stellen ze het acade mische probleem van beeld en sokkel, maar met een gemo delleerde rode vrouwenkont erop (zoals de catalogus ver duidelijkt) gaat hem om een persoonlijke emotionele on macht. 'Persoonlijke zinne beelden' Maar uit de tekens groeien groie objecten/sculp turen, waarvan de zelfstan digheid over de tekenwaarde heenreikt. Sonja Herst, die de expositie begeleidde: „Toen we het dia- archief van Sef Peeters had den bekeken en onze keuze maakten voor de tentoonstel ling, bleek achteraf dat we geen notie hadden van het ding en zijn volume". De 'Kon struktie om de Stroom te Bun delen' (1985) is daarvan een voorbeeld. Een onderbroken tunnel van holle elementen, die ononderbrokenheid sugge reren. Maar de symboliek is niet verdwenen. Het wankel evenwicht dat deze ringen genieten op de py- ramide-achtige standaarden verwijst naar risico's bij het kanaliseren van stromingen in het algemeen. Sef denkt daar bij tevens aan een ruggegraat, slokdarm, levenenergie aan een pijp, die op een oven staat. Geen wonder dus dat hij ook bij het maken van een oven uitkwam - 'een ding dat ik van jongsaf ken van de tuinderij' - en bedoeld als 'energie-container'. Ook deze oven is nog niet af, maar be vindt zich in een opbouwfase. - FOTO MARCEL BEKKEN De hang naar de zelfstan dige sculptuur komt bijvoor beeld ook tot uitdrukking in het beeld 'Dak als last'. Hij gaat daarbij uit van de tafel- structuur en vervangt het blad door gestapelde vellen golf karton (recycling als tegenzet in een 'afvalmaatschappij). Niet de lichamelijke ervaring, maar het vormgeven van denkbeeldige woonsituaties (als afscheiding en beschut ting gezien) staat hierbij voor op. Zijn laatste sculptuur 'Kaas' (geïnspireerd door de Duitse negatieve uitdrukking 'Kase') grijpt wat terug op zijn opera fragmenten. Het gaat hier om een object dat bestaat uit bij elkaar gebrouwen dingen. „Als ik daarmee een tentoon stelling inricht, heb ik telkens het gevoel cadeautjes uit te pakken", aldus Sef Peeters. Er zal nog verschillende keren uitgepakt moeten worden, want na Breda komt deze ten toonstelling in het Belgische Hasselt en de Duitse steden Oldenburg en Erlangen. De artiest ziet zijn werk vooral aangekocht door musea en collectioneurs. „Onlangs kocht een hartspecialist een nogal constructie-achtige tekening van me. Dat vind ik nou aar dig, want dat heeft ook iets met zijn vak te maken." Sef Peeters met 'Persoon lijke zinnebeelden'. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Open: Dagelijks (behalve ma) 10.00 (za en zo 13.00)-17.00 uur. Tot 30 november. Door Jan Koesen HILVERSUM - Cherry Duyns wordt kribbig als ik hem vraag of hij het niet vervelend vindt dat tegen over zijn nieuwe pro gramma 'Levensberichten' de NCRV-topper 'St. El sewhere' staat. Een verge lijking tussen zijn drieluik over kankerpatiënten in een Amsterdams zieken huis met de zich eveneens in een ziekenhuis afspe lende vervolgserie acht hij uit den boze. 'Levensberichten' bestrijkt drie maal ruim een uur en de VPRO start er zondag mee. Het is een sober en integer werkstuk. Met schroom en eerbied volgt Duyns de staf en de patiënten op Vier Midden, de oncologische afdeling van het Academische Ziekenhuis van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ook wordt Duyns kwaad als ik suggereer dat het drieluik beter 'Doodsberich ten' had kunnen heten. Hoewel kanker en dood (ten onrechte) vereenzelvigd worden, vindt Duyns dat hij tekenen van le ven heeft verfilmd, dat zijn werkstuk niet een doembe- richt is, dat artsen, verpleeg kundigen en patiënten toch van hun levensdriften getui gen en dat niet alles onherroe pelijk op de dood afstevent. En daarin heeft de televisie-ma ker gelijk. „Ik verkeerde in mijn on schuld nog in de verwachting dat kanker bespreekbaar was geworden", zegt Cherry Duyns. „Maar dat is niet zo. De patiënten op zo'n afdeling hebben veel isolement, fami lieleden komen niet, kennissen blijven weg. Bovendien weet ik uit eigen ervaring het on vermogen dat je bevangt bij het bezoeken van zo'n patiënt. Als er iemand bang voor een ziekenhuis is, ben ik het. Ik haat ziekenhuizen. Ik vind het walgelijk. Toen iemand me eens over zijn ooroperatie be gon te vertellen, ben ik wegge rend en op de wc flauwgeval len. Nu ik een maand op die afdeling heb rondgelopen, denk ik er anders over." Cherry Duyns heeft het ge bruikelijke journalistieke pad verlaten. We krijgen geen ver handeling en cijfers te ver werken, geen statistieken en ook geen boodschap over de nieuwste bestrijdingstechnie- ken van deze ellendige volks ziekte. Duyns heeft een men selijk dokument gemaakt dat ontstegen is aan pure registra tie. Duyns kreeg na langdurig overleg het vertrouwen van artsen, verpleegkundigen en patiënten. Hij trok een witte jas aan en stapte met camera man en geluidstechnicus door die ene gang met 13 kamers en 21 patiënten. De gruwelijke beelden registreerde hij be wust niet. Wel heeft hij de mi crofoon opengelaten. In de eerste aflevering staat een verpleegkundige centraal. Zij heeft vroeger op een uitge verij gewerkt, maar vond hier geen bevrediging in. We vol gen haar door de kamers, ze verzorgt patiënten, voert staf besprekingen, wordt ontroerd, verdrietig en blij, zegt dat dit leven, hoewel hard, toch uiterst zinvol voor haar is. Een patiënt, middelbaar van leef tijd, vertelt over zijn toekomst waar hij vreselijk bang voor is. Hij barst soms in tranen uit. De camera draait door, de mi crofoon blijft werken, Duyns houdt zijn mond, de man kal meert weer. Mag je zomaar iemands verdriet onder een miljoenenpubliek brengen? vraag ik. En weer wordt hij korzelig. „Ik heb niet rondge lopen alleen om een portie verdriet te verfilmen". Scènes die de patiënten uiteindelijk niet vastgelegd wilden zien, heeft Duyns weggelaten. In al deze details toont hij kiesheid. De tweede aflevering heeft als spil een zaalarts, een man die heel persoonlijk met zijn zieken omgaat en die bewogen wordt als een van hen on danks alle moeite toch zal sterven. In het slot, over drie weken, komen vooral de pa tiënten naar voren. Er is ook een beetje te la chen in het drieluik. Mensen die goede berichten horen worden blij, verpleegkundigen die hun werk afgerond zien met herstel worden persoon lijk gelukkig. Het bezoek heeft Cherry Duyns buiten zijn lens gehouden. Hij is een poos deel geworden van de zwaarste af deling op een ziekenhuis. Zijn eigen angst is op den duur om geslagen in een gevoel van so lidariteit. Het is deze zuivere houding die 'Levensberichten' tot een ontroerende belevenis maakt. Een maand lang filmen in een ziekenhuis: niet alleen ve- driet. - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Vier kunstenaars en nun brandscherm. Tongerlohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open: dagelijks 14-17 uur. Tot 16 november. De Tafelronde van Roosen daal schonk 10.000 aan de nieuwe schouwburg van Roosendaal. Gemeente, pro vincie en bedrijfsleven maakten er 60.000 van en de beeldende kunst was gered voor dit projekt. Voor de hand liggend was geweest de toepassing van de 1% regeling bij de bouw; eventueel aan gevuld uit particuliere bron nen. Dus geen koppel-subsi- dies meer. Het kunstwerk zou een beschilderd brandscherm in de grote zaal worden. Vijf Brabantse kunstenaars wer den uitgenodigd voor een I ontwerp. De resultaten waren niet zo j denderend. Ze zijn op deze expositie te zien. Peter Voor- mey kreeg de opdracht, de vier anderen mogen nu als troostprijs daarbij exposeren. Zo lijkt het want nadere in formatie over de 'bekroonde' lag voor de hand. Ook is het .ammer dat je op deze expo sitie (meestal open als de schouwburg gesloten is) niet het eindresultaat van Voor- 'ney kunt zien; bijvoorbeeld via video, dia's of foto's. Ge kozen is voor een ontwerp dat I het meest de vrije associatie I en een actuele vorm van schilderen benadert. De 'deurstelling heeft mogelijk een rol gespeeld? Als argeloze bezoeker blijft het rikraaien. Jan Dijker is de man met de meest monumentale erva- 1 dngen. Zijn ontwerp roept herinneringen op aan zijn I vroegere werken in kerken cn raadhuizen. De expositie 1 aat zien hoe hij nu schilde rend minder statisch - hoe- Wel op een andere manier ook I esthetiserend - bezig is. Bij I hem, maar zeker ook bij Tho mas van der Linden, met zijn hardkleurig chaotisch ont werp, zou je wensen dat één van de werken op de bijko mende expositie als ontwerp was ingezonden. De collage met vijftien aquarellen van Van der Linden is interessan ter dan zijn brandscherm- ontwerp. Ook wat Jacques Siegers doet met zijn soms wat Miro/Kandinsky-achtige associaties is op doek over tuigender dan op zijn ont werp voor monumentale uit voering. Gerard Hendriks heeft zich bij zijn plan wat ontworsteld aan het wel knap maar gladsierende van zijn 'Paintings of paintings. Maar je kimt je afvragen of dat geen brandscherm met ver groot 'bloemetjesbehang' ge worden zou zijn. Mentaal lijkt hij evenwel het dichts bij de gekozen Voormey te liggen. Angela Molenaars-Kor- mann, schilderijen, batik en beelden. Gemeentehuis Nieuw-Ginneken, Wilhelmi- naplein 5, Ulvenhout. Open: ma-vrij 9-12 en 14-16 uur (vrijdagmiddag niet). Tot en met 7 november. Het gemeentehuis van Nieuw-Ginneken biedt regel matig expositieruimte aan eigen inwoners of bij deze ge meente betrokkenen. De ene keer is het een hobbyist, de andere keer een professionele kunstenaar. Zeker wanneer dat niet duidelijk kenbaar gemaakt wordt (of is) kan zo'n beleid verwarrend zijn en noch de amateur noch de professional in zijn waarde laten. Dat kunst ook een me dium kan zijn voor een beter kontakt tussen gemeentehuis en de burgers is een goed ge geven. Angela Kormann is een kunstenares met een profes sionele achtergrond. Ze stamt uit München en kreeg in Duitsland haar opleiding. Te vens woonde ze een tijdlang in Zuid-Amerika (Venezue la). Al deze gegevens zijn in haar werk terug te vinden, hoewel ze nu al 25 jaar in ul venhout verblijft. Voor zover bekent timmert ze met haar resultaten - althans in de eigen regio - niet langs de weg. Haar laatste publiek op treden lijkt een interview met Jacques Martens in De Stem in 1965. Op haar schilderijen is ze bijna op een fauvistisch-drif- tige manier bezig portretten, landschappen en taferelen te noteren in olie, krijt en mengtechnieken. Ze komt uit een omgeving waar Die Brücke indertijd als schilder beweging bloeide en sporen naliet. Ook het Zuidameri- kaanse coloriet lijkt van in vloed geweest. Naast een knipoog naar Van Gogh, de duitse strakheid, maar tevens de pastelachtige wat vage in timiteit van het 'Steine- riaanse schilderen'. Een enorme veelzijdige verwer king van schilderskunstige denkwijzen, maar ook van technieken. Haar keramische beelden staan in schril kontrast met de rest; zowel in vormgeving als glazuur. De stenen tors heeft meer kwaliteit. Een kunstenares die haar kwali teit niet zoek in de 'Beschran- kung' omdat ze veel pijlen op haar boog heeft. Ze schiet vaak raak, maar ook wel eens mis. HE In de Vleeshal van Middel burg (foto) wordt momenteel nogal het een en ander met elkaar in tegenspraak ge bracht. Wij kunnen ons geen vleesbedrijf meer voorstellen in deze gothische 'kerkelijke' ruimte. Exposities en musea horen naar ons huidige ge voel in een dergelijke omge ving thuis. Maar de Vlaming Johan van Geluwe probeert nu het actuele museumwezen in relatie met de moderne kunst onderuit te halen; met humor te relativeren. Hij doet dat door met Beëlzebub de duivel - het museum met een museum - uit te drijven. Zijn verzameldrift heeft te maken met alles wat zich met musea bezig houdt. Na zijn 'Cabinet van de Conservator' dit jaar in Gent heeft hij nu in de Vleeshal daarvan een uitgebreidere situatie ge maakt als 'The Museum of Museums' - een kunstkabinet met restanten van bestaande musea. Bovendien bracht hij er enkele vrienden onder. Morton Kaplan stalt er zijn verzamelwoede uit, die re flecteert op de 'oppervlakkige mentaliteit binnen de Ameri kaanse cultuur'. Hilmar Liptow heeft meer dan 800 voorwerpen uit het voetspoor van Van Gogh ge haald; van behang tot oude schoenen. Jean-Pierre Vetter laat verwonderd zien wat kunstenaars met de Mona Lisa uitgehaald hebben in zijn M-L Museum. De mooi gemaakte catalogus is een doos (als een verzamelmu- seum) met goede teksten en beeldingen. Met deze exposi tie wordt bewezen dat de geest van de jaren zeventig nog niet dood is! Hoewel: de representatieve museumge bouwen verrijzen hier en el ders weer snel uit de grond. In de th te Eindhoven wordt vandaag zelfs een internatio naal Symposium gehouden over Museumarchitectuur. In de Vleeshal kan men terecht tot 16 november dagelijks (behalve maandag) 13-17 uur. Ton Riera, schilderijen en keramiek sculptuur. Jean Rodney. Nieuwe Ginneken- straat 20a, Breda. Open: di-zo 10 (zo. 14) - 17 uur. Tot en met 29 november. Opvallend is dit werk van de Spanjaard Riera zeker. Het is alsof de deuren van de Sixtijnse kapel open gaan en een nieuwe Michelangelo op je afkomt; al is dat een wat overtrokken vergelijking. Want Toni is ook een handige kunstenaar. Maar dat was de Romein waarschijnlijk ook. Je kunt Riera ook een vak man met latijnse allure noe men, die soms de richting van de salonkunst uitgaat. Hij schildert en tekent voornamelijk gebalde licha melijkheid; het accent ligt op een Rubensiaans behagen in menselijke lijven. Hoofden doen nauwelijks terzake; het gaat om de torsen. De span ning lees je niet af van het gelaat maar van de onder huidse bogen. De enscenerin gen zijn enerzijds academisch theatraal en anderzijds bela den met een verlangen naar schoonheid, al of niet gehol pen door draperieën die tege lijk verhullen en onthullen. Riera bezigt een typische techniek. Hij schildert voor namelijk met acryl, maar be werkt zijn oppervlakken met geplakte papier-'draden', die de huid nog naturalistischer maken. Daarbij tekent hij soms in met de pen of met de kwast talrijke kleurige arce ringen en grillige lijntjes. Hij beheerst dit werk zo dat hij het gevaar voor kitsch weet te mijden. Zijn tekeningen in de map overtuigen, op één uitzondering na, niet zo. Bovendien werkt hij met keramiek. De scherfachtige torsen van ongeveer 50 cm hoog (geglazuurd, met tex- tielafdruk e.d.) hebben een gelijksoortige allure en blij ven de foefjes toch de baas. Ze zijn van een grotere inti miteit dan zijn schilderijen. Ook onder de kleine plastie ken zitten verschillende mooie torsen, die vaak uit en kele handbewegingen ont staan lijken te zijn. Ernest Joachim, beelden en Hans Lucken, etsen. Galerie Kersten, Markt 10, Geertrui- denberg. Open: di-zo 10 (zo 11-17 uur). Tot 9 november. Twee kunstenaars uit Zee land. Ernest Joachim heeft er negentien sculpturen van ge polijst brons, keramiek en polyester geplaatst. Bij ieder materiaal heeft hij zijn eigen uitdrukkingsvormen gezocht. Dat is een goed gegeven. Hèt thema dat hem vooral bezig houdt zijn groeivormen, met hun openheid en gesloten heid. Vormen uit de natuur van mens en plant; door gaans gestyleerd en soms te gen het realistische natuur lijke gegeven aan. De kleine bronzen vormen hebben een monumentale allure en roe pen soms naar een grotere schaal. Vaak terecht, want ze zijn het waard. Rondom be zitten zij een evenwicht tus sen volumes en belijningen. De grotere keramische te kens ademen een geheel an der klimaat. Ze bestaan uit grote vlakken die vloeiend in elkaar overlopen. De pure ge stookte aarde past daarbij. Wanneer hij - in één geval - die vorm begroeid (met opge brachte elementen) aflevert gaat er veel verloren van de uitdrukkingskracht, die het juist van de grote lijnen moet hebben. De gestyleerde po lyester menselijke figuur, op gebouwd uit een aantal ron dingen, overtuigt ons minder. De illustratieve buitenkant heeft te weinig binnenkant. De etsen van Hans Lucken zijn tweevoudig van karak ter. Er is een serie met geo metrisch opgebouwde vlak ken in zwart-wit. Een lijnen spel, dat meestal niet zo ver rassend is, maar nogal 'braaf'. Een tweede serie is mogelijk wat 'romantischer of landschappelijker'. Lucken doorbreekt daarop zijn rech thoekigheid door met kort genoteerde streepjes de ruimte van het blad te ver kennen. Niet zo spannend. 4LTIJD-IN-DE-BUURTDRC

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23