'Verzoening nooit gemakkelijke weg MGR. GLAZEMAKER ENIGE NEDERLANDSE GAST IN ASSISI De Praeticq der\ Godsalichkeyt Gastanker na strand! op Wester OOK HONTE Onverklaarbare moeheid a, Kunstenaar schildert op de Muur MAANDAG 27 OKTOBER 1986 EXTRA OP MAANDAG Wat je er ook van denkt, het is natuurlijk toch nog nooit in de geschiedenis gebeurd dat leiders van alle godsdiensten in de we reld samenkomen om te bidden. PAPIER VOOR UW PEN Lubbers Bezuiniging Wielcirkels Vanuit het Evangelie \tJ^ PAPIER VOOR UW PEN MEDISCHE RUBRIEK Taxi-cheque HULST - De verplaatsin rij Picavet, net buiten dt komt volgend jaar in aari de provinciale knelpunt dorpsvernieuwing. LOSSE FLODDERS A ka T48 Door Jan Bouwmans Uitgerekend om te bidden, hetgeen religieus ge zien een veel grotere stap is dan zomaar een ont moeting beleefdheidshalve of een conferentie. Assisi, de geboortestad van de heilige Franciscus, is de plaats waar dit unieke gebeuren vandaag plaats zal hebben. Ongeveer honderd leiders van bijna even zovele christelijke kerkgenoot schappen van wereldfor maat als van joden, moslims, boedhisten, shintoïsten en hindoes komen op initiatief van paus Johannes Paulus II samen om te bidden én te vasten voor de vrede; dit als antwoord van de religies op het uitroepen van 1986 tot het jaar van de Vrede door de Verenigde Naties. Wantrouwige lieden heb ben al wel geopperd dat de 'Wereldgebedsdag voor de Vrede' in Assisi niet in de laatste plaats ter meerdere eer en glorie van de initia tiefnemer en gastheer, de paus van Rome, moet strek ken of althans het beeld en een zekere erkenning moet oproepen van de R. K. Kerk als middelpunt en hart van alle religie. Dat wantrouwen wordt beslist niet gedeeld door de oud-katholieke aartsbisschop van Utrecht, mgr. A. Glazemaker. Hij is de enige Nederlander die door de paus is uitgenodigd. Mgr. Glazemaker gaat naar Assisi als leider van de 'Oud-Katholieke Kerken van de Unie van Utrecht' die vestigingen heeft in Oost- en West-Europa en de Ver enigde Staten. Zorgvuldig Dat de wereldgebedsdag absoluut geen roomse pro pagandastunt kan worden, leidt mgr. Glazemaker af uit de uiterste zorgvuldigheid van de organisatorische op zet. „Er wordt zeer zorgvul dig omgegaan met alle reli gies. Natuurlijk, de paus is gastheer en initiatiefnemer en mag daarom het slot woord spreken. Maar het bidden in de basiliek van Assisi staat onder leiding van drie mensen van elk een afzonderlijke grote christe lijke traditie; dus de paus, iemand van de Wereldraad van Kerken en iemand van de Orthodoxe kerken. De keuze van Assisi is voortref felijk omdat Franciscus een heilige van wereldformaat is die eignelijk de grenzen van de godsdiensten over stijgt. Vervolgens is het ook voor de paus een pelgrims tocht waarvoor hij zijn do mein, het Vaticaan, moet verlaten. En aan het slot van de gebedsdag zullen de lei ders van de godsdiensten zich aan elkaar verbinden om zich voor de vrede in te zetten, maar die gelofte zul len zij tegenover een jongere afleggen." Het treffen in Assisi spreekt mgr. Glazemaker daarom zo enorm aan, om dat het een dag van vasten en gebed wordt en geen con ferentie. De godsdienstlei ders eten niets vanaf afege- lopen nacht twaalf uur tot maandagavond na het slot gebed in de basiliek. „De mohammedaanse wijze van vasten dus", stelt de oud-ka tholieke bisschop vast. Ge bed en vasten is juist wezen lijk aan alle godsdiensten en oeroud. Hierin is godsdienst helemaal zichzelf en dat spi rituele krijgt alle accent. Annexeren Maar daarom is het nog niet zo, dat er helemaal geen problemen zouden zijn. Mgr. Glazemaker: „Voor christe nen is het inmiddels een goed gebruik geworden om samen te bidden. Maar het punt nu is of je met alle we reldgodsdiensten al zover bent dat je samen kunt bid den. Je kunt elkaar namelijk in het bidden niet annexe ren. Daarom zullen de lei ders eerst op afzonderlijke plaatsen in Assisi voor zich zelf bidden en vasten. De sa menkomst in de basiliek is zo opgezet dat er niet in de strikte zin van het woord gezamenlijk wordt gebeden, maar in eikaars tegenwoor digheid. Op die wijze wordt niemand door een ander geannexeerd." Dat alle wereldgodsdien sten naar Assisi komen, maakt duidelijk dat de reli- Mgr. A.J. Glazemaker: „Bidden is zoeken naar bronnen en wortels die dieper liggen dan jezelf'. - FOTO ARCHIEF DE STEM gieuze leiders het appèl van de Verenigde Naties serieus nemen en dat vrede voor hen hoge prioriteit heeft. Maar het is ook een inhou delijke bijdrage aan de vrede in de wereld, zegt mgr. Glazemaker. „We laten er mee zien dat vrede niet een kwestie is van politieke strategieën alleen is, maar ook van houding, mentali teit, spiritualiteit. Dit is geen diskwalificatie van politieke strategieën, maar voor vrede komt meer kijken. En het is een getuigenis van hoop, dat uit een diepere bron volharding en creativi teit wil losmaken. Als je als mensen in de kerken en godsdiensten via bidden elk aar kunt vinden en elkaar in de ogen kijken, dan kan dat ook buiten de kerkelijk/ godsdienstige verbanden en relaties iets losmaken om elkaar in de ogen te zien." Vragen Maar ook naar de kérken en religies zelf toe is de we reldgebedsdag van Assisi volgens mgr. Glazemaker van waarde. „Het is een er varing die we ook nog moe ten leren. Ze roept ook weer standen en vragen op. De vraag bijvoorbeeld of je zo samen kunt suggereren dat je een geestelijke eenheid vormt die je in feite niet bent. Er zijn er die vinden dat de godsdiensten daar over eerst met elkaar duch tig moeten praten alvorens van samen bidden sprake zou kunnen zijn. Vandaar het gekozen model van res pect: geen annexatie, maar bij elkaar aanwezig zijn. Sommige in Nederland gaat ook dat te ver. Daarom heeft de Raad van Kerken bij voorbeeld het initiatief niet over kunnen nemen om in eigen land gestalte te geven. En toch zullen wij moeten leren godsdienstig pluriform te zijn. Zoals er ook al scho len zijn waarop kinderen dat moeten leren omdat ze van verschillende religies zijn. Als je gelooft dat kerken een weg voor verzoening ge leerd hebben en een weg tot het verdragen van elkaar, dan moet dat toch ook we gen geven naar andere reli gies om met elkaar om te gaan. Verzoening is nooit een makkelijke weg. Ga eerst maar eens bij die an dere godsdiensten staan en luister. Als je daar niet sa men wegen vindt, heb je po litici niets meer te verwij ten; dan ben je geen teken van hoop meer. Die houding van te willen, te zoeken en te volharden in het zoeken naar vrede is wat de kerken aan te bieden hebben." Creativiteit Bidden en vasten voor vrede: is het geen verspilling van tijd? God grijpt toch niet in de geschiedenis in, de mensen moeten het zelf doen! Aartsbisschop Glaze maker daarop: „Bidden is zoeken naar bronnen en wortels die dieper liggen dan jezelf. In die zin heeft bidden ook effect als be paalde dingen en concrete acties niet lukken. Want als acties mislukken, ben je uit gepraat als je geen diepere wortels hebt. Vanuit die die pere wortels en bronnen bloeit de zaak na de misluk king elders toch wel weer op. Dat maakt ook creativi teit los, dat geeft kracht tot volharding. Wie bidt, gaat ook anders om met de dingen. Dan ben je niet voor één gat te van gen. Dan ontstaat ruimte om te incasseren, om kortzich tigheid te boven te komen, om vol te houden. Kijk maar eens naar de zwarte bevol king van Zuid-Afrika. Dat wortels dieper gaan en het perspectief verder reikt: dat brengt bidden teweeg. En vasten is juist ook om van jezelf los te komen, je over te geven. Ook dat kan iets los maken. Dat is een oeroude ervaring van alle godsdien sten." Mgr. Glazemaker vindt het jammer dat in de eigen kerken niet paar het Assisi- gebeuren toegewerkt is kun nen worden. Toch kan er een nieuwe saamhorigheid uit geboren worden tussen alle religies en kunnen vooroor delen doorbroken worden. Mede daarom zijn de plus minus honderd leiders van de wereldgodsdiensten na Assisi nog een volle dag te gast van paus Johannes Paulus II in het Vaticaan om elkaar informeel te ontmoe ten. lefl^VraG V°L "yTG&OJ* Winkeldieven, tasjesrovers, autokrakers verontrusten in hoge mate de samenleving. Lubbers slaagt er in een autokraker bij de kraag te vatten door kordaat optre den, dat wel. In de RSV- zaak, waarin met gemeen schapsgeld grote sier is ge maakt en op onverklaarbare wijze veel geld verdwenen is, wordt laconiek optreden van Lubbers betreurd, al leen omdat een coalitie in gevaar komt. En dan wordt iedereen stil als de straf baarheid van meineed ter discussie gesteld wordt. In de ABP-affaire is eveneens met subsidies ge manipuleerd waar een kleine crimineel niet op zou komen, omdat hij de intelli gentie mist en om zo te zeg gen de honden er ook geen brood van lusten. Wie ver rijkt zich ten koste van de gemeenschap, onrechtmatig en dan ook nog met mede weten van de subsidie verle nende instantie? Het ene schandaal stapelt zich op het anderen. En luistert u nu naar de vermanende woorden van de minister-president, die de walm opstijgend uit de ABP-beerput parfumeert met de mensen er op te wij zen, dat toch vooral niet de indruk moet ontstaan, dat een onderzoek ongewenste effecten zal hebben op alle subsidieregelingen. Uit alles wat er nu al gezegd wordt, valt af teleiden dat er in een democratie met een hecht in elkaar getimmerd regeerak koord de coalitie monddood is, er geen schuldigen zijn door een ongelukkige sa menloop van omstandighe den. Is een democratie daar mee gediend als wij syste men verafschuwen waar geen sprake is van democra tie. Waar zijn Lubbers en de zijnen mee bezig? H. Telchuijs Oosterhout Wat een verstandige heer Dees toch. Die bezuinigt zo maar een dikke 300 miljoen. Waarom heeft een andere 'hoge piet' hier toch niet eer der aan gedacht. Er is toch nog zoveel te bezuinigen op deze manier. Waarom heeft men al die mensen tch een éénmalige uitkering? Waarom toch huursubsidie? Maar heeft de heer Dees (of een andere 'uitvinder) er ook aan gedacht waar die ƒ60,- vandaan moet komen als men in het ziekenhuis moet worden opgenomen? Of waar men die 100,- moet halen als men er drie dagen of langer blijft? En die 10 pop per dag als het nog lan ger duurt. Hoe denkt men over het tientje waarop die specialist zit te 'wachten' als men daarheen wordt verwe zen? En zal die fysiothera peut met 'wrijven' beginnen als hij zijn vijf gulden niet tevoren in handen krijgt. Of zal de tandarts met zijn zor gen klaar staan als de pa tiënt niet kan aantonen dat er voldoende saldo is voor zijn nota? Of zal het erop uitdraaien dat de Sociale Dienst er nog enkele loket ten moet laten bij timmeren om al die 'lijdende voorwer pen' te helpen met uitkering. Als men het 'gat' in de be groting op deze wijze wil dichten, dan bewijst dat een slechte dienst aan de ge meenschap. Juist de kleintjes en de minder draagkrachtigen krijgen nog meer lasten op hun nek. Of ik een andere oplossing weet? Ja zeker, anders zou ik niet hebben geschreven. Voer weer een 'weeldetarief' in voor luxe artikelen. Jach ten van meer dan een halve ton, op auto's die hetzelfde of meer kosten, op de over vloed van dure luxe artike len waarmede we momen teel elke dag worden gecon- fronteed. Dat slaat nog door ook. Wat betekent het tientje van die ziekenhuispatiënt als u op een jacht van 200.000 gulden gerust 30% BTW kunt leggen, die dingen blij ven toch wel varen. En de patiënt verdrinkt zelfs nog als hij aan de kant blijft staan. Zie de belastinghisto rie eens even na. In dé na oorlogse jaren hadden we ook een weeldetabel op be paalde goederen, terwijl het toen nog geen 'weelde' was. Laat de sterken de lasten dragen. Dat is redelijk en aanvaardbaar. Breda F. Vorstenbosch De inzender van 'Reflecte rende wielcirkels' in De stem van 22 oktober heeft" (als automobilist?) natuur lijk het gelijk aan zijn zijde wanneer hij het heeft over het slechte verkeersgedrag van fietsers. Deze laatsten hebben overigens evenzeer gelijk als zij op hun beurt wijzen op het laakbare weg gedrag van deelnemers aan het snelverkeer. Maar ik ge loof dat het weinig uithaalt elkaar met verwijten om de oren te gaan slaan. En we mogen niet generaliseren. Zij, die wel op verantwoorde wijze van de weg gebruik maken, zijn altijd nog in de meerderheid. Wat de categorie fietsers betreft, dienen we in aan merking te nemen dat zich daarin alle kinderen en jeugdigen bevinden. We zijn allemaal ooit jong geweest. Toen ik veertien was, heb ik ook wel eens in jeugdige overmoed een overtreding begaan. Als kind krijg je verkeersles. Maar na de ba sisschool is dat afgelopen. Dat is natuurlijk fout. Overigens zou een wat fietsvriendelij ker beleid vanwege de overheid wel licht een goede uitwerking kunnen hebben op de ver- keersdiscipline van de (jeug dige) fietser. Zoals een be tere inrichting van kruis punten en afstelling van verkeerslichten. Waardoor je niet minutenlang in weer en wind voor rood licht hoeft te staan om vervolgens hooguit 5 seconden 'groen' te krijgen. En brommers horen sowieso in de stad niet op een fietspad. Het zijn motor voertuigen, ook al ontkent de wet dat. Allemaal toe standen die irritatie in de hand werken en die een ver antwoord verkeersgedrag niet ten goede komen. Tenslotte: zouden wij toch maar niet proberen wat toe geeflijker te zijn tegenover onze mede-weggebruiker en wat strenger ten opzichte van ons eigen rijgedrag? W. Giesing Breda De meeste politieke partijen ontlenen hun te voeren poli tiek vanuit een bepaald be ginsel. Zo beroept het CDA zich voor haar te voeren be leid op het evangelie. Wat dit betekent voor de sociaal zwakkeren onder ons, tekent zich reeds duidelijker af. Voor de uitkeringsgerech tigde met een minimale uit kering is en wordt de toe stand als in de dertiger ja ren, weliswaar in een an dere vorm, maar niet min der schrijnend. Wanneer in januari a.s. het nieuwe stel sel voor de sociale zekerheid wordt ingevoerd en daarna half '87 de eigen bijdrage van ziekenfondspatiënten in de verschillende ziektekos ten een feit geworden is, dan heeft Lubbers inderdaad voor het grootste gedeelte z'n karwei afgemaakt en is er een tweedeling in onze sa menleving ontstaan waarin er totaal geen sprake is van enige solidariteit en er voor een grote groep van onze be volking sprake is van grote armoede. Ik kan me moeilijk voor stellen dat dit alles, een af spiegeling is van wat men er in dat evangelie mee bedoeld heeft. Kees Krol Dongen BE*Ge«N „Allemaal moe", zong ooit Toon Hermans: „pa is moe, moe is moe". Klopt. Heel wat mensen komen bij de huisarts omdat ze zich ter gend moe voelen. Je kunt om een hoop re denen moe zijn. Na een ste vige inspanning bijvoor beeld, maar daar zul je nie mand over horen klagen. Zenuwen, stress, ofwel in het huisartsentaaltje: 'ner veus functionele klachten', zijn een belangrijke reden. Verder kun je van allerlei ziekten moe zijn. Met een gesprek en lichamelijk on derzoek zal de huisarts pro beren de oorzaak te achter halen. Dat lukt soms, maar heel vaak ook niet. Wat nu? Misschien is er wel sprake van een simpele bloedar moede. In zijn meest uitgespro ken vorm geeft dat de vol gende klachten: moe, ont zettend moe gevoel, duize ligheid, hartkloppingen, pijn op de borst en korta demigheid. De patiënt ziet er vaak bleek uit. Dit is het mooist te controleren onder de oogleden of onder het nagel bed. De nagel is een venster met een recht streeks uitzicht op de bloedvaten. Pers je, door op de nagel te drukken, de bloedvaten leeg, dan kan bij ernstige bloedarmoede het nagelbed nauwelijks nog bleker worden. Verder kunnen aan nagels, haren, tong, baarmoederslijmvlies en slokdarm allerlei afwij kingen voorkomen. Zo erg is het meestal niet. Bovendien komen een aan tal klachten (duizeligheid, hartkloppingen en moe ge voel) heel vaak bij "zenu wenvoor. Nu komt het la boratorium te hulp. Van een, uit een mngerprik op gezogen druppeltje bloed, kan de huisarts een he moglobine (laten) bepalen. Hemoglobine (Hb) is de rode stof die de bloedcellen rood kleurt, en belangrij ker, de zuurstof vervoert. Hoe minder Hb, hoe meer bloedarmoede. Veel huis artsen prikken bij een on verklaarbare moeheid daarom voor alle zekerheid een 'Hb-eetje'. Of dat nou zin heeft wordt al vanaf 1954 betwij feld. Allerlei onderzoek in ziekenhuis en poli hadden als conclusie dat je bij on verklaarbare moeheid zo'n prikje netzo goed kunt la ten. Sinds kort is dat nu ook bij de patiënten van de huisarts onderzocht. Dat ging zo. Negen Heerlense huisartsen prikten bij 174 mensen met onverklaar bare moeheid een Hb, en ook nog eens bij 148 verge lijkbare patiënten zonder die klacht. De medische fa culteit in Maastricht zette de resultaten op een rijtje. Conclusie: beide groepen hadden gemiddeld een even hoog Hb. Van de groep 'onverklaarbare moeheid' had niemand bloedarmoe de, integendeel, die enkele twee gevallen zaten uitge rekend bij de controle groep. Zelfs als de huisart sen een bloedarmoede heel aannemelijk achtten, dan bleek dat niet uit de Hb. Bij de vrouwen was die iets la ger, maar nog heel mooi; bij de mannen zelfs iets ho ger. Kortom, een Hb-eetje prikken bij onverklaarbare moeheid heeft geen zin. Of door dit onderzoek minder 'Hb-eetjes' zullen worden geprikt, blijft de vraag. Patiënten willen nu eenmaal graag weten of hun bloed in orde is. En wat moet de huisarts an ders aan met een moeheid waar geen verklaring voor is? Nu kan hij na het bepa len van het Hb geruststel lend zeggen: „Meneer/me vrouw, met het bloed is al les in orde". De wetenschap heeft dan gesproken. Wie zich in de Bondsrepubliek Duitsland in een taxi laat vervoeren dient in principe met Duits geld te betalen. De chauffeur mag een Eurocheque weige ren. Dat heeft het Oberlandesgericht in Frankfurt in ho ger beroep bepaald, nadat een lagere' rechtsinstantie had uit gesproken dat een taxichauf feur een cheque dient te accep teren. De affaire die tot deze princi pe-uitspraak heeft geleid speelde zich vorig jaar oktober af bij de luchthaven Rhein-Main van Frankfurt. Een echtpaar dat uit bundig vakantie had gevierd en alle contante geld had verbrast wilde met de laatste Eurocheque het taxivervoer terug naar huis betalen. De chauffeur weigerde het echtpaar te vervoeren, met als argument dat zijn bazin hem had verboden cheques als be taalmiddel te accepteren. An dere taxichauffeurs weigerden uit solidariteit eveneens het echtpaar naar huis te brengen, zodat de betrokkenen in arren moede bij een bankvestiging op de luchthaven de cheque tegen contant geld moest inwisselen. De Frankfurters stapten ver bolgen naar de rechter om de chauffeur aan te klagen wegens het niet voldoen aan zijn ver- voerplicht. Het Amtsgericht in Frankfurt was het met de reizi gers eens en veroordeelde de chauffeur tot een boete van 50 mark. De chauffeur tekende beroep aan en werd nu in het geüjk ge steld. Het Oberlandesgericht stelde, dat alleen contant Duits geld het wettige betaalmiddel in de Bondsrepubüek is. Natuur lijk mogen taxichauffeurs of - ondernemers ook cheques in be taling aannemen, maar niemand kan hun daartoe op grond van garant ook op accu en uitlaat Door Rink Droit de vervol de wet op dwingen. Volgens de voorzitter vi Frankfurter vereniging van bedrijven, Horst Kaspar, zeker 90 procent van dj chauffeurs en -bedrijven bezwaar tegen de Eurod» Bij de opleiding van taxit feurs wordt erop gewezet Eurocheques net zo contant geld. Niettemin nog steeds enkele taxiond mers, die niet eens een bail tie hebben en daarom mei! cheques weinig aan Wie geen contant Duits op zak heeft en met een reizen dient tevoren nul chauffeur over de wijze taling tot overeenstemmii komen, aldus Kaspar. gevallen willen passag buitenlands geld betalen wordt ook vaak vooral wanneer het gaat Amerikaanse, Britse of f valuta. Wie alleen bneljs 100 DM bij zich heeft kat een kort ritje rustig insl De chauffeur is op grond riefverordeningen verplii jetten tot 100 mark tewii Geld van Van een onzer Voor deze sanering, en die sele, hebben gedeputeerde st joen gulden gereserveerd. Tlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll 'Zulks ondanks mijn her haalde smeekbeden' kunt u in het Engels vertalen met: 'Such contrary to my re iterated supplications' en ook in het Nederlands van 1751: 'Sulcks contrarie mijne iteratieve smeekin gen ende supplicaties'. Waakman Dijkhuysen ge bruikte deze zin in zijn ver slag van de ondergang van het VOC schip De Gelder- malsen op 3 januari 1751 en wat 'ze contrarie syne re- iteratieve smeeking en ende supplicaties' hadden nagelaten mee te nemen uit het zinkende schip was be halve 'ren casje gout' ook het boek De Praeticq der Godsalichkeyt. Een droef verslag dat hij besluit met: 'tot ons sensibel leetwesen medebrengenge de fatale tijdingh dat De Geldermal- sen den derden deser maand des middags met een noordenwind, bram- seilcoelte ende goed weder is vergaen'. Waarom dit 235 jaar oude verhaal? Om de spel ling, omde benijdenswaar dige vrijheid van spellen die onze voorouders geno ten. Door geen schoolfrik ken aan banden gelegd, los van en ver boven alle her senschimmen van goed en fout nederlands was het enige kompas waarop zij voeren: Zo lang mijn lezers mij snappen is het goed. Lezers snapten en snappen het nog altijd of ze nu le zen: kasje goud, kastje gout, kisje goudt of kistje gout, zoals we nu in onze tijd het bloemistje snappen in het winkelcentrum dat op het bord voor zijn win keldeur had geschreven: Gele Freesias. We hadden het even goed begrepen als hij had gespeld: Geele Fre- sias. Alleen de frikken krij sen Fout! Fout! „Nederlanders hebben geen benul van taal of stijl", zegt Gerrit Komrij, „maar spelt er één balken brij i.p.v. balkenbrei (of net De Nederlander Van taal heppie echt geen flauw benul en spraakkunst vintie flauwe kul' maar gaat ut om korte of lange ei dan issie d'rasde kippe bei! anders om) dan honen hem als analfabeet", denten staken sinds jmn dag bij onnutte overtxl ting des geestes hun aw daan. Middelbare scht ren staken de laatste jm hun staakje mee. ffao staken de slachtoffers de gruwelijke geesteski ling op de basisscl niet? Waarom komen niet in opstand tegen frikken die hun wijsmul dat rijstebrij fout is rijstebrei goed (of net ders om) en spellingen reistebrei, reystebrey rejtebrej te klanten'! vinden om er een van afgrijzen aan w» maken. „Nederlands is de taaI de Nederlanders sprei zegt prof. Kruisinga in boek 'Het Nederlands Nu'. Taal is op z'n bes"' er niets van merkt, weer een andere raar. Hij bedoelt: als aandacht niet wordt el leid doordat iemand m praat dan wij. W» iemand die praat zegt#i goud of goudt als woorden leest laant sprak is dezelfde. Ni merkt iets behalve de ken. Wat zal ik uitwijden over de perspektieven of uit over de wijdse pei ven van dit pleidooi spellingstolerantie. U? U is een ijgeng' scheitleister en kretsl de frikken mee: „Fout hij kennie spelle!" In Hulst is het nieuws met blijdschap ontvangen, al zal een half miljoen gulden vol gens wethouder G. van Voorde bij lange na niet genoeg zijn. De verplaatsing van de ex portslagerij naar een plekje op het bedrijventerrein stond aanvankelijk nog niet voor volgend jaar gepland. Maar vanwege de milieu-aspecten hebben burgemeester en wet houders de operatie eerder bo venaan hun prioriteitenlijstje, gezet. „We hebben nu al een jaar geprobeerd om de ver plaatsing te verwezenlijken", zegt wethouder Van de Voor de. „Omdat het bedrijf vanaf de grond terug opnieuw moet worden opgebouwd is het een zeer dure aangelegenheid. Maar als het lukt, zou dat voor Hulst een goede zaak zijn". Ook Picavet zelf heeft er wel oren naar. Het bedrijf is nu op een punt aangekomen dat er, om te voldoen aan de hinder wetbepalingen, allerlei inves teringen gedaan moeten wor den. Voor B en W is dat tevens een reden om de proberen de verplaatsing zo snel mogelijk te realiseren. Het geld dat de provincie nu I in het vooruitzicht heeft ge- Isteld is daarvoor niet toerei- 1 send, zodat de gemeente zelf ook nog flink moet bijpassen. „We zullen er voor moeten sparen", zegt Van de Voorde. v d v d ti k st tr ie di er m H 2C V- 23 de rii tei de de zij aa BERLIJN (AP) - De New- yorkse graffiti-kunstenaar Keith Haring is begonnen de Berlijnse Muur op te sieren met zijn tekeningen. In op dracht van de Arbeitsgruppe 13. August, een West'] mensenrechtenorgai Haring onder het t van nieuwsgierige J wachten van de 'an«' aan het karwei begon' De 28-jarige Harinfj een deel van de beWjl scheiding tussen "1 Oost-Berlijn met iV elkaar hand in hand" de kleuren rood en een gele achtergrond- Van onze correspondent HANSWEERT - De Belgische binnenvaart tanker Gascar (WO ton) is vrijdagavond na stranding op de Wester- schelde geplooid. Het 88 meter lange schip |Was leeg van butaan onder van Antwerpen naar Ter gen. Het schip was echter iet ontgast. Door een navigatiefout van schipper liep de tanker om- weeks 21 uur tijdens afgaand en twee uur na hoog water :r hoogte van de boei num- er 60 vast op de platen van Mkenisse. De schipper probeerde in Tste instantie op eigen acht vlot te komen maar aaide bij deze poging zoveel ®d onder het schip weg dat ,e eodem van de tanker nog 'echts op enkele plaatsen op zandbank rustte. Het pa- ouillevaartuig V87 van de «keersdienst Westerschelde t>SM was ter plaatse om bij j ntuele calamiteiten direct kunnen optreden. Gedu- ®de de stranding werd het tteepvaartverkeer in de om- tng gewaarschuwd de ge wande tanker zeer voorzich- 'S te passeren. Enkele uren na stranding begon de tanker hoogte van ruim 3 te plooi- De plooi in het schip zorgde ,'0or dat de Gascar over de .te breedte meer dan 30 een- eter werd ingedrukt, er trad geen lekkage op. 'Wee leden van het brand- /f'korps uit Kruiningen lv a,®en in de loop van de hd met meetapparatuur jr de plaats des onheils om tingen te verrichten naar Ue!-c-ele exPlosieve dampen, schipper van de Gascar gaf iif sleeP" en bergingsbe- Jl Polderman uit Hans- ilntV °Pdracht om het schip L te trekken. Zaterdagmor en 'i'Psfreeks half zes trok- ■j. de sleepboten Alpha en (terhaai de tanker vlot, wa vai ten na< ges gas vai wa ste str; kee ges een scli vai pre de An we „Di vai güc „m J zw; afgi Zee wijl peil flin was hoo dan sen den. aan Zeei mi wij de. D

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4