envanl fen? W/S Inrfl Delft' durft de concurrentie et de andere beurzen aan J DE AMBITIEUZE SPAARDER KIJKT VERDER DAN Z'N NEUS iiy ledige nservici AAL iiderdeel lisico. testen wi emmen undig en ROOM AND V, RO TOTAAL REKENING \UNST- EN ANTIEKBEURS ZORGVULDIG EN LICHTVOETIG 1 BEELDEN Haar-kunst EQERDAG 23 OKTOBER 1986 cht in de krant. cl r\ mJT IS grote spreiding blijft met de Ro-totaal Rekening uw risico. Marlus van Beek Belangwekkend Zeeuws billen we aan de allure! min mogelijk cono |ns de hiervoor beschri itoorruimte te kunnen iien wij uw reactie gr: I tegemoet. Ichriftelijke reactie aan Es, t.a.v. de heer A.A., Postbus 460, IJK, of bel 04160-30: een afspraak met u. 2 b *3 „Ik ben zeer teleurgesteld over het collectief en buitengewoon enthousiast over het individu" Seth Gaaikma 12 PAGINA GIDS 1 (ADVERTENTIE) Door Henk Egbers UT - De 38e Oude Kunst- en Antiekbeurs (dt van vandaag tot en met 4 november, t39 deelnemers, gehouden in 'Het Prinsen- te Delft. Voorzitter Aronson wimpelde itberaden alle roddel en Delft-concurre- de activiteiten weg, tijdens de perspresen- ie.'„Delft is nog steeds de beste antiekbeurs je wereld", zei de zich internationaal oriën- ende antiquair L. van Aalst uit Breda. sift heeft dit jaar vier dissidenten (onder meer an- Dirven uit Eiiidhoven), die met nog twee ande- ln Den Haag binnenkort een eigen beurs houden, iison: „Het was een smaakproblematiek. Zij wil- het oude gebouw van Delft inruilen voor een meer endaags onderkomen. Maar ze moeten niet menen flenst te kunnen uitmaken. Ze kunnen weer terug- nen". (Inmiddels zijn vier nieuwe antiquairs aan maken). teleend is verder de onder- i Strijd, die de laatste ja- jntstaan is tussen de beur- Delft en Amsterdam, istricht heeft een deel van andel in schilderijen weg- igen uit Delft. De bekende izen,van Breda en Rotter- 1 die overigens zorgden i nieuw bloed in Delft, be lli het afgelopen jaar tot tnwerking. Delft dreigde laatste jaren daardoor en i de economische recessie in het gedrang te komen, lijkt deze vanouds gere geerde onderneming, met Ie internationale faam, iie hervinden. kkertj es loewel Delft, als de andere nen, zich blijkbaar niet onttrekken aan lok jes, wordt toch op de eer plaats de kracht gezocht in presentatie met zeer hbog «alificeerde stukken. De te totaalindruk bevestigt ten volle. De lokkertjes be- m dit jaar uit een wed- li tussen de stands en een extra presentatie uit de collec tie (voornamelijk) Neder landse bodemvondsten van H. van Beuningen. Op 27 oktober zullen de echtgenotes van de commissa rissen van de koningin de mooiste stand kiezen. De ruim brons, tin, pijpaarde, steen goed en aardewerk uit de 10.000 stukken tellende verza meling Van Beuningen zijn zeer bijzonder. Ze zijn met name opgegraven in Rotter dam, Delft en Middelburg- Vlissingen en Reimerswaal. Vijf fraaie apothekerspotten, gedateerd op 1579 werden bij voorbeeld in Vlissingen uit een beerput gehaald. De beurs zelf valt op door een zekere lichtvoetigheid. De tijd van het zware, deftige eiken meubel en andere kwantitatief indrukmakende stukken lijkt voor een groot deel voorbij. Dat heeft met economie en smaak te maken. Stand 1 (Limburg) met zijn franse Directoire meubels is al een beetje representatief daarvoor; zoals een Lode wijk XV Zeeuws kastje naast Em- De twee meter hoge Minerva in 1662 gehakt door Rombout Verhulst is door Van Aalst uit Schotland voor verkoop naar de beurs van Delft gebracht. - FOTO VAN AALST ruzie tussen het Huis van Oranje fn de Republiek in stand 6 (Waterman) siert de omslag van de fraaie agenda, die voor 15,- te koop is. Ver- "der- zijn ze er 'allernaal' - Ruysdael, De Hondecoeter, Van Goyen, De Momper, Vinc- kebooms etc. - (11, De Boer); de talrijke marines (onder meer pire 9, Van 't Hof). Hoewel verder het schilderijenbestand in Delft niet meer is wat Het geweest is, valt er nog heel wat te zien (en te kopen). Agenda De historische allegorie van Jan Wyckersloot (1672) over de Van Eertvelt en De Vlieger) bij Katenburg (11) en vanitas- stillevens van de in Breda ge boren (ca 1640) Evert Collier. Genoemd dient zeker de nieu weling Jan Morsink (32), die met zijn ikonen duidelijk het traditionele beeld op dit ge bied tijdens het laatste decen nium beurzen doorbreekt Opvallend is het twee meter hoge marmeren beeld van Mi nerva uit 1662 van Rombout Verhulst (1624-1698), onder meer bekend door zijn werk aan het paleis op de Dam en in de Nieuwe Kerk. Van Aalst uit Breda kreeg het terug uit Schotland waarheen het in 1841, vanuit Leiden, verdween. Het staat in deze stand bij een in Delft vervaardigde tapisse rie (rond 1620), die uniek is. De afdeling uurwerken wordt door Mario Crijns uit Breda (7) bediend met een prachtig staand hollands hor loge met een speelwerk van dertien bellen, terwijl bij Stender (30) een deckwatch of garde temps ook al een uniek stuk is. Juwelen, glas, kera miek, textiel en niet te verge ten zeer fraaie exotica (29,23) en uitzonderlijke Jugendsti- 1 Art Deco-ontwerpen (24, Leidelmeijer) vragen intense aandacht Genoemd moet ten slotte ook de 100-jarige A.C. Beeling Zoon, die op de beurs zijn deel III van het boekwerk Nederlands Zilver uitbrengt en tien pronkstuk ken exposeert. Daaronder be vindt zich het bed van een ka merheer van de aartsbisschop van Trier uit 1574.... Oude Kunst- en Antiek beurs Delft Van 23 oktober tot en met 4 november. Dagelijks van 11-17 uur. 's Zondags van 13-17 uur en dinsdagen don derdagavond van 19-22 uur. Toegangsprijs is 9,-- op de beide avonden 5,— en de be kende kortingskaarten: 7,—. De 200 pagina' s teillende gids kost 20. ~Y' Wie tevreden is met een paar procenten vaste rente hoeft niet ver te zoeken. Ambitieuze spaar ders zijn daar echter snel op uitgekeken. Die kijken verder, want die willen verder. Voor hen heeft de Robeco Groep de Ro-totaal Rekening ontwikkeld. Uw spaar geld wordt volgens een vaste verdeel sleutel verdeeld: 25% aandelen (Robeco/ Rolinco), 25% obligaties (Rorento), 25% onroerend goed (Rodamco), 25%'rente en winstdeling' (Roparco). De waarde van de beleggingen onder gaat stijgingen en dalingen maar door de beperkt. Het is een unieke spaarvorm voor spaarders die ambitie willen combinerpn met voorzichtigheid. Als u 4 jaar geleden (september 1982) f. 1.000,- op een Ro-totaal Rekening zou hebben gestort, dan zou uw spaargeld ge groeid zijn tot f. 1.634,- (september 1986). Dit betekent gemiddeld 13,1% per jaar. Die 13,1% is een voorbeeld uit het» verleden en kan geen garantie zijn voor de toekomst. Wanneer u wilt sparen mét ambitie vult u dan onderstaande bon in. Ja, ik wil graag meer weten over de Ro-totaal Rekening. Naam: Adres: (a u b blokletlcrs) m/v Postcode/Plaats: De coupon zonder postzegel sturen naar: De Robeco Groep, Antwoordnummer 5555. i 3000 VB Rotterdam. Tel. 010 - 46633 33 ol'466 77 77, op werkdagen van 8.00-21.00 uur. J 1 HAAR in de hoofdrol. Afrika Museum, Berg en Dal, Postweg 6. Open: dage- 10.00 (za en zo 13.00)- 1J.OO uur. Tot 1 janauri. Hei haar-beeld in Neder land wordt steeds meer ver dikt met haartooien, die ge tuigen van veel fantasie. Het iaat daarbij vooral om men- ien met kroeshaar en een Mrikaanse achtergrond in hun stamboom. Met name allochtone bewoners hebben vaak hele kunststukken op hun hoofd. Bij de Nederlan ders met hun sluike haar be- "aan er dikwijls veel vra- |en over het hoe en waarom van deze haardrachten; over ie ingewikkelde technieken uie daarbij gebruikt worden en over het gedrag van het haar zelf als materiaal. Deze tentoonstelling geeft op heel instructieve manier een in- th"uk hoe haardrachten in Afrika, maar ook in andere helen van de wereld (zoals Suriname en de Antillen, in het verleden bevolkt met "laven uit Afrika), niet al ten vaak een grote-estheti- "ene waarde hebben, maar hok iets vertellen over de "ager en zijn of haar plaats m de samenleving. Aan de hand van beelden .roet haardrachten), kapma- teiaal (vaak kunstig gesne- ®n), sieraden (gebruikt in he naren), foto's, kaarten en ■aksten worden, met name de "•vensfasen van de mens ™et daarbij gebruikte haar drachten fraai uitgelicht y^der is er een heel aardig boekwerkje bij uitgegeven, uat cultuurhistorisch inspi- avend is. Veel haarstijlen c)n verloren gegaan, maar a sprake van een revival, zijn er niet zoveel mensen eer die vakkundig de ge- aagde technieken daar- w ^heersen. Deze ten- stelling is in vele op enten verrassend vol inte- essante informatie. HE. Haar als kunstwerk. Beeld van de van Jack Poell hand Jack Poell, beelden en grafiek. Galerie De Verbeel ding, Baarle-Hertog, Klok- kenstraat12. Open: di-zo 13.30-17.00 uur. tot en met 9 november. De mensbeelden van Poell zijn ruimtelijke tekens. Wie zijn 'Weduwe' zag op 'Na tuur en sculptuur' in Eersel (1982) weet dat zijn vertrek punt tamelijk realistisch-fi- guratief was. De laatste ja ren is hij meer gaan abstra heren op het gegeven van de menselijke romp. Zijn beel dende aanknopingspunten verwijzen naar 'het klassie ke' of roepen soms reminis centies op aan enkele andere bekende Nederlandse beeld-, houwers van de volumi neuze gesloten vorm. Maar Poell behoudt zijn eigen ka rakter; is geen epigoon. Was zijn weduwe 'het beeld' van een totale droeve eenzaam heid, die niet in staat is te breken, zijn gebalde romp- vormen zijn kreten in de ruimte. Het verbeelden werd tot beelden. De esthetische dramatiek -zelfs leed kan behagen- werd bij zijn jongste ont wikkeling ontdaan van bijna alle mooidoenerij en omgezet in veel hoekiger boodschappen. Via een soort environment van ijzeren staketsels met keramische rompen probeert Jack Poell zijn toch al dramatische beelden een theaterachtige allure te geven. Indrukwek kend. Zijn laatste beeld ademt dezelfde sfeer, maar de mid delen zijn discreter; tegelijk ingetogener en harder. De mens binnenste buiten ge keerd. De materie keramiek wordt daarbij knap gehan teerd. In kleine bronzen komt zijn monumentale ge richtheid wel eens in botsing met de kleine schaal. Ge noemd dienen verder de fraaie monotypes, die ten dele in relatie staan met zijn ruimtelijk werk. De rulle te keningen bewaren een mooi evenwicht tussen esthetica en innerlijke geladenheid. Allure, die niet oppervlak kig is. Interessante exposi tie. HE. ■Verbeeld' Marlus van Beek, beeldbouwkunst. Etcetera, Markiezenhof, Steenbergse- straat 8, open van 14 tot 17 uur dagelijks, behalve maandag. Tot en met 16 no vember. Marius van Beek is een Nederlandse beeldhouwer die een aantal bekende pro jecten op zijn naam heeft staan. Het oudste is het mo nument aan de Waalbrug bij Nijmegen, het meest recente is de spectaculaire Poort voor de zon in Arnhem. In de loggia op de binnen plaats van het Markiezenhof staan drie bronzen beelden, beelden waarin Marius van Beek de aandacht en de liefde voor zijn vrouwelijke soortgenoten heeft uitge drukt. Vitale beelden die het goede in ons onderstrepen; de liggende moeder met kind doet dat op de meest overtuigende manier. De moeder ligt vreemd te ba lanceren op een sokkel (waarom niet lager), de ar men wijd uitgespreid, de be nen enigszins opgetrokken, de blik gericht op het kind op haar buik, dat overigens net als vele middeleeuwse Christuskinderen lelijk van proportie is met zijn te kleine hoofd en weinig kin derlijk lichaampje. Het doet evenwel geen afbreuk aan het open en kwestbare ka rakter van dit beeld. Van Beek is de man van het brede gebaar: binnen zijn de drie 'studies op het thema peinzende vrouw' on weerstaanbaar. Als alle an dere bronzen zijn ook deze fragmentarische beelden oorspronkelijk ruw opge- kneed, zonder fijn uitge werkte details. Vreemd ge noeg versterkt deze aanpak juist de beelden, die uit niet veel meer bestaan dan een kop met of zonder arm. Ze hebben de intensiteit van de vluchtige schets die precies raak is. Een serie krijttekeningen opgebouwd tut gebogen zwarte en rode lijnen, wel licht ontleend aan de li neaire effecten die de plooi val van draperieën van mid deleeuwse beelden hebben, hangt er wat verloren bij, krachteloos tegenover het fysieke geweld van de mo numentale beelden, de foto's van de grote projecten en de tekeningen van vrouwelijke naakten. Ruimtelijk in de zin van expansief zijn Van Beek's beelden niet. Ze zijn wel solide en volumineus, soms plomp, de aandacht van alle kanten opeisend doordat de pure vorm vanuit iedere hoek opnieuw weer aantrekkelijk is. Uit de kleine bronzen en chamottebeeldjes spreekt vooral het plezier dat Van Beek in zijn werk heeft; het vastleggen van menselijke houdingen op een meer sug gestieve dan detaillistische wijze. Het volume, zo na drukkelijk in de beelden aanwezig, vormt ook het be langrijkste punt van aan dacht bij de grote naaktte- keningen op karton, de rode arceringen, de schaduwpar tijen op het lichaam en de blauwe achtergrond, ver zwakken al dan niet bedoeld het Rubensaalse effect van de getekende-van-Beek- vrouwen. Lia Roose Jef van Tuerenhout, re trospectieven. Cultureel Centrum An toon Spinoy, Mechelen. Open: alle dagen van 10-12 en van 13-17 uur. Tot en met 2 november. Ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag richtte het bestuur van zijn geboor testad Mechelen een retros- pektieve tentoonstelling in van de ook ver buiten de grenzen van België bekende Vlaamse schilder Jef van Tuerenhout. In de ruime za len van het Cultureel Cen trum Antoon Spinoy (ingang Minderbroedersgang) getui gen meer dan tachtig me rendeels monumentale doe ken van Van Tuerenhouts ontwikkeling van het Vlaams expressionisme naar het magisch of liever metaphysisch realisme, waarin hij het meesterschap bereikte. Met Paul Delvaux en Oc tave Landuyt behoort hij hier tot de top en wel op een onmiskenbaar eigen wijze. Reeds in zijn eerste expres sionistisch gekleurde werk met zijn gesloten vormen is duidelijk dat hij zich bij uit stek zou uitdrukken in de menselijke figuur. Die men selijke figuur beperkt zich in de loop der jaren tot de vrouw en tenslotte tot één vrouw, een exotisch uitziend idool met hiaratische blik, voorzien van allerlei hoofd tooi, uitgerust met aller hande geheimzinnige atti- buten, waarin de schilder uitdrukking geeft aan de ge heimzinnige oerkrachten van het leven. Steeds ook ondergaat deze vrouw, die ofwel alleen of in gezelschap van evenzo uitziende zusters optreedt, de meest verras sende gedaanteverwisselin gen, maar zij blijft de ikoon waarom alles draait In zoverre zou men Jef van Tuerenhout een modern ikonenschilder kunnen noe men en zijn werk, vaak ge schilderd in de prachtigste transparante blauwen groe nen, zwarten en roden, straalt ook de stilte van iko nen uit. De tijd waarin en de concentratie waarmee het tot stand kwam, vormt een wezenlijk element in zijn doeken. Dit alles maakt deze expositie, die tot de be langwekkendste behoort die men op het ogenblik in het gebied beneden onze rivie ren kan zien, tot een onver getelijke belevenis. Ze wordt begeleid door een katalogus die uitgroeide tot een boek werk van meer dan twee honderd bladzijden dat aan de hand van meerdere be schouwingen en een over vloed van kleurenreproduk- ties een inzicht in en een overzicht geeft van het zo wel technisch magistrale als spiritueel boeiende werk van Jef van Tuerenhout. Willem Enzinck Vier Zeeuwse beeldende kunstenaars in museum Terneuzen. Open: ma. 13-17 uur, di t/m vrij 9.30-12 en 13- 17 uur. Za. 9.30-12 uur, tot 31 oktober. De jongste expositie in het museum van Terneuzen is gewijd aan vier Zeeuwse kunstenaars. Het zijn Henny Huser uit Middelburg en Luc Ingels, Theo Jordans en Jenneke Weijland, de laatste drie allen woonachtig in Zeeuwsch-Vlaanderen. In volgorde van opsomming vertegenwoordigen zij de li nosnede, de plastiek, de li thografie en de tekening, zo dat alleen daardoor reed de expositie een levendig en ge varieerd karakter vertoont Henny Huser, die in de li nosnede haar uitdrukkings middel bij uitstek heeft ge vonden en daaraan door de jaren trouw bleef, vindt haar inspiratie telkens weer in de wereld van bloemen en planten. De perfekt afge drukte kleurenlino's van grassen, bladen en aller hande vruchten, die zij hier toont legt andrmaal getuige nis af van haar fijn gevoel voor het wezenlijke van haar onderwerpen en de rake uitbuiting van de gra fische mogelijkheden daar van. Beeldhouwer Luc Ingels toont een aantal plastieken in verschilende materialen en lijkt wat deze laatste én wat zijn visie betreft nog op *1 zoek naar de eigen identiteit. Zeer fraai zijn enkele mar merplastieken, waarvan de knappe afwerking verraadt dat hij een leerling was van de helaas veel te vroeg ge storven beeldhouwer J.P. Mouws. Interessant is ook zijn staalplastiek Bos. In elk geval presenteert zich hier een talent in beweging waarvan het de moeite waard is het in zijn ontwik keling te volgen. Theo Jordans blijkt in zijn lithografieën, die zonder uit- - zondering het landschap van zijn geboorteprovincie Gro ningen in beeld brengen, een lyrisch expressionist, die in knap gedoseerde zwart-wit- ten zowel tedere als drama tische effecten weet te berei- ken en daarmee een sfeer weet op te roepen, die de be schouwer aanspreekt Vergeleken bij de zware» tonen, die Jordans aanslaat, zijn de tekeningen van Jen-* neke Weijland blond, licht en zwevend. Enerzijds weet zij in werkstukken als Openbartsen de Vorm en Zeem de realiteit knap recht t te doen wedervaren, ander zijds die realiteit ver achter zich te laten en haar op de vleugels van fantasie en droom in licht surreële ver- schijnings vormen te ver vreemden, zoals blijkt uit enkele titelloze tekeningen waarop papierbladen zich tussen wolken bewegen en een wezen, ontstaan uit ver smelting van een rog, een vrouw en een vogel, zich door het hemelruim voort beweegt. Een tentoonstelling die, zoals uit het bovenstaande moge blijken, opvalt door een uistekend totaal-niveau, door harmonie èn contrast en die daarom veel te genie ten geeft W.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21