J s Spaanse Pyreneeën hebben alles voor wintersporters amse ver akantie LJ DE STEM TOERTOCHT-RIJDEN GROEIT UIT TOT MASSASPORT GEGEVENS Een wintersport-vakantie in verre, besneeuwde oorden. Skieën, langlaufen en Schnapps: het hoort er voor veel Nederlanders bij als regen bij het Hollandse klimaat. Maar al te vlug wordt vergeten dat wanneer het redelijk vriest -zoals nu al twee winters het geval is- ook binnenslands er een prima èn betaalbare wintersportmogelijkheid is: het aloude schaatsen. Een persoonlijk verslag, van veel afzien en nog meer genieten. Wie Spanje zegt denkt daarbij in het algemeen aan zon, zeer veel zon, warmte, zee en strand. Minder bekend in onze Lage Landen is dat ook de wintersport in Spanje vaste voet aan de grond heeft gekregen. Want in de Spaanse Pyreneeën doen zich wintersportmogelijkheden voor die kunnen wedijveren met die in de meer bekende gebieden van Europa. Er ligt net zoveel sneeuw als in de Alpen en er is meer zon. Onderwijs is volgende week vrijdag het thema van de bijlage De Stem Specifiek. Daarin komt onder meer de relatie tussen hoger beroepsonderwijs en bedrijfsleven ruimschoots aan bod. VRIJDAG 17 OKTOBER 1986 AG 17 OKTOBER 1 aa] ld iüJJkii De Dolomlelem zoens Oostenrijkse 1 m). sfeer en skin Italiaanse agen prijzen. n:Ure ngzes 3 n van sen (ptm. wordtin M-Happ '86 die zich sot n deze winter inden aan sren. Het zijn itsland, slavië, k. Polen, and. iijna twintig Franse «ending van ngrijkdateen lordt is een (erictit, waar eurs hun de •niging, de izenende aanwezig ids en »nder andere lies wordt veel n modeshows laaronder Schaatsen is plezier voor twee Door Frans Boogaard k| et is nog maar een 1 kilometer of acht. I Als je een beetje op je tanden bijt, ben je over twintig minuten binnen. En vlieg niet uit de bocht!" Het is alweer dik een half jaar geleden dat ik -in Polsbroek of Polsbroekerdam, daar wil ik af zijn- in een veel te gezellig cafeetje dit advies kreeg. Het was de laatste stempelpost voor Haastrecht. Ik was door mijn enkel gegaan, doodop, aan het eind van mijn krachten; de man met de hamer -zo heet dat bij de sportcollegae- lag achter elke knotwilg op de loer. Voor de afstand die ik erop had zitten, 32 kilometer, draait een beetje toerrijder zijn voet niet om. Maar voor iemand die zijn eerste 'seizoen' op Noren staat en het ongezonde, jachtige, door shag en drank beheerste leven leidt dat journalisten eigen schijnt te (moeten) zijn, is het een prestatie van formaat. Een medaille waard, vonden ze achteraf ook in Haastrecht, waar ik vijf minuten voor sluitingstijd binnenkwam. Waar niettemin de kachel hoog stond en de Berenburg klaar. En waar alle straten, tot het kleinste steegje toe, versierd waren met ballonnen, vlaggen en spandoeken, om aldus Hein Vergeer en een andere beroemde schaatszoon uit die streek te eren. Afgelopen winter schoven op door de 750 lokale KNSB-clubs uitgezette routes in totaal 1,3 miljoen amateur schaatsers over het ijs. Voor tochten van tien (een vaantje) tot tweehonderd kilometer. Liefhebbers die met elkaar gemeen hebben dat ze hun neus ophalen voor de geijkte ovaaltjes op de kunstijsbaan en die zweren bij tien-kilometer-rondes op plassen of langere tochten over vaarten en meren. DOOI Zelf reed ik er acht uit. In het Westland, op de Nieuwkoopse plassen, boven Leiden over de Kaag, in het plassengebied rond Ter Aar, op de Rottemeren, de Reeuwijkse plassen en -om vlak voor de invallende dooi ook nog een echte international op mijn naam te zetten de in Zeeuwsch- Vlaanderen zeer bekende toertocht Sluis-Brugge- Sluis. Wat elke tocht opvalt is het gigantische enthousiasme van al die honderden, van heel jong tot heel oud, die over het ijs krabbelen, rijden of vliegen, al naar gelang hun training. Wat nóg meer opvalt is hoe mooi Nederland er vanaf bevroren poldersloten, vaarten en plassen uit kan zien. De Reeuwijkse plassen, normaal voorbehouden aan bezitters van kapitale jachten -de VVD heeft er, getuige de talrijke affiches in die tijd vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen, een bloeiende afdeling- zijn in bevroren toestand voor iederéén bereikbaar. De zwanen, ganzen, eenden, ooievaars zelfs (in Haastrecht worden ze gekweekt) voor iederéén even mooi. Klunen wordt plotseling een begrip dat niet alléén met de Friese Elfsteden te maken heeft; 'afzien' een avontuur dat inhoud krijgt. En op al die bevroren, keurig schoongeveegde banen, in al die oergezellige, druk-beklante clublokalen heersen een lotsverbondenheid en enthousiasme die veel ellende van de wereld, dagelijks geëtaleerd op de voorpagina van elke krant, op zijn minst voor een paar uur doen vergeten. Wie een winterseizoen lang dagelijks de via het ANP verspreide schaatskalender bekijkt -alle toertochten staan erop, inclusief de afstanden en vertrektijden- krijgt makkelijk de indruk dat het schaatsen, of beter het rijden van toertochten, aan het boven de grote rivieren van Nederland wonende deel van Nederland is voorbehouden. De noordelijke en oostelijke provincies, Utrecht, Noord- en Zuid- Holland -de molentocht van Kinderdijk!- allemaal hebben ze hun eigen toertocht. Soms leidend over Can danchu fealpine- s van alles 'den. I ^eglauters en I "Adelaars ftnhun ien. Door Rein van der Helm De Spaanse wintersportplaatsen groeien in aantal, hierin gestimuleerd door de overheid die wintersport als een nieuwe peiler onder het Spaanse toerisme ziet. In 1973, toen het inmiddels bekende Baqueira Berest werd geopend, voorspelde de toenmalige Spaanse minister van Sportzaken dat Spanje na het kusttoerisme nu ook eens grondig de bergen zou aanpakken. Hij voorzag tien jaar later propvolle chartervliegtuigen vol wintersporters naar de Spaanse sneeuw. De oliecrisis gooide roet in het eten, maar inmiddels is men in Spanje wel zover dat er zelfs in de Sierras (bij Madrid en Granada) wintersport bedreven kan worden. Voor de Nederlandse wintersporter zijn echter de Spaanse Pyreneeën al ver genoeg. Vanaf dit seizoen is het mogelijk te boeken voor de bestemmingen Andorra, Masella (provincie Gerona) en Candanchu (provincie Huesca), waarbij de Pyreneeën Express van het Belgische Railtour het vervoermiddel is. BERGTROEPEN Masella, waar sport voorop staat en de après-ski minder uitbundig is dan elders, kent tal van pistes die voeren door prachtige bossen. Tot ruim 2100 meter hoogte staan bossen met sparren en zwarte dennen waardoor die banen zijn aangelegd. Met verhoogde bochten en breed genoeg om zonder gevaar een smalle poldersloten, verstopt tussen weilanden en braakliggend bouwland; door labyrinthen van riet, aan de rand van een groot merengebied (Nieuwkoop); over eindeloze ijsvlaktes (de Gouwzee) of door een combinatie van al dat schoons (Kaag en omgeving). Volgens KNSB-directeur Osinga, leider van de tien man tellende nationale KNSB-staf, is het juist dat vooral boven de rivieren het toer- en de laatste tijd ook marathonrijden ■SIM afdaling te maken. De pistes beslaan een totale lengte van 70 kilometer en twaalf liften zorgen ervoor dat men zo snel mogelijk weer bovenkomt. Wie ooit van Candanchu heeft gehoord, mag zijn vinger opsteken. Het is een ski-station in opkomst, een kleine vlek, zo'n twee kilometer over de Franse grens, in een ongerepte natuur nabij de Aspe (2.643 meter) en de Tuca Blanca (2.400 meter). Vanuit het Zuidfranse Pau (waar de Pyreneeën Express zijn eindhalte heeft) is het een kleine twee uur met de bus, dwars door de ■ruige Pyreneeën. Candanchu heeft de alpine-skiërs van alles te bieden. Langlaufers en wandelaars komen minder aan hun trekken. Er liggen 33 kilometer goed onderhouden pistes, er is een uitstekende skischool en een goede kinderopvang. Een aparte attractie vormt de dagelijkse trainingen van de Spaanse bergtroepen. En onder de vaste alpine-skiërs zit regelmatig een prominent; koning Juan Carlos van Spanje. Zonder poespas en onherkenbaar in zijn ski-uitrusting wacht hij dan rustig zijn beurt bij de skilift af. Eenvoudig, net als Candanchu. Masella: hoogte 1600-2500 meter, gelegen aan de noordzijde van de Tossa (2.535 meter). Negen skiliften, drie zetelliften, abonnement (ski a go-go) 132 gulden. Skischool vijf dagen (vier uur per dag) ongeveer 110 gulden. Huur ski's, schoenen, stokken per week: ongeveer 65 gulden. Candanchu: hoogte 1560-2400 meter, gelegen aan de voet van Aspe en de Tuca Blanca (2.400 meter). Achttien skiliften, drie zetelliften, abonnement: laagseizoen ongeveer 105 gulden, midden-seizoen 125 gulden, hoogseizoen ongeveer 160 gulden. Langlauf: 5 kilometer. Skischool zes dagen (2 uur per dag) ongeveer 75 gulden. Kindersneeuwterrein voor kinderen tot 5 jaar zes dagen (2,5 uur per dag) ongeveer 100 gulden. Huur ski's, stokken en schoenen: zes dagen ongeveer 85 gulden. een enorme vlucht neemt. „Maar dat wil niet zeggen dat in het zuiden niet wordt geschaatst. Alleen is daar meer belangstelling voor het kunstrijden. Dat er nauwelijks toertochten zijn heeft denk ik maar één oorzaak: de afwezigheid van geschikt water". SCHEEPVAART Secretaris Brouwer van het KNSB- gewest Brabant-Limburg bevestigt dat. „We doen er alles aan om ook U' hier het enthousiasme voor de schaatssport te bevorderen. Lessen in groepsverband voor de jeugd, toertochten ook. In Zeeland loopt het niet, er is daar zelfs geen zelfstandig gewest meer. Maar in Brabant hebben we drie toertochten: bij Heusden, meer zuidelijk in de Biesbosch en op de IJzeren Man bij Vught. In West-Brabant zou misschien nog wat meer mogelijk zijn, maar daar moet het bij blijven. Tussen Eindhoven en Den Bosch is ook best geschikt water, maar te veel scheepvaart. Schaatsen kun je daar nooit. En als je dan naar het noorden kijkt: als het daar twee nachten vriest, kun je al een tocht uitzetten". Osinga en Brouwer -„we hebben het 's zomers nét zo druk als 's winters"- zijn alweer druk bezig met de schaatskalender voor komende winter, want of het vriest of niet, de voorbereidingen worden getroffen. Wie komende winter geen zin heeft in of geld voor een verre wintersportvakantie, kan dus (opnieuw) in eigen land terecht. Tenminste, als het weer even meewerkt, natuurlijk. Klunen en afzien tijdens het toer- schaatsen. FOTO'S ARCHIEF DE STEM Skibak- De Jetbag skibak uit West-Duitsland heeft op de wereldmarkt een toonaangevende plaats veroverd eri hoort tot de meest verkochte ter wereld. In de nieuwe Eco-lijn dakkoffers (in prijs tussen 499 en 699) zijn twee modellen geschikt voor vervoer van drie paar ski uitrustingen. In de Jetbag- serie (prijsoplopend naar gelang de uitvoering van 629 tot 1475) zijn nu modellen voor vier ski uitrustingen, voor vijf paar ski's en zelfs voor zeven tot acht paar ski's met toebehoren. Ook een algemene bagagebak met een lengte van 1,40 meter en een inhoud van 470 kubieke meter zit in het nieuwe programma. Tot de verbeteringen van de bestaande Jetbags horen dit jaar onder andere sluiting met één hand; twee rode veiligheidsknoppen die bij gesloten toestand in uitsparingen springen, waardoor men kan zien dat alles goed op slot zit; twee gasdrukveren voor gemakkelijk openen en sluiten en door gebruik te maken van een nieuw profiel van het afdichtingsrubber, zijn de skibakken water- en stofdicht. De sleutels hebben tevens een grotere grip gekregen waardoor ze ook met skihandschoenen aan te gebruiken zijn. De Jetbag, waarvoor een garantie geldt van twee jaar, past op alle courante dakdragers. DeJetbag- skibak. Slingerketting - De slingerketting voor auto's is door de firma RUD verder ontwikkeld tot Rotomat, een ruimtebesparend elektrosysteem. De slingerketting, die met een druk op de knop kan worden ingeschakeld bij rijden op sneeuw of ijzel, is een aanvulling op sneeuwkettingen. De kettingstrengen worden door middelpuntvliedende kracht onder de gehele breedte van de autoband geslingerd. Op sneeuwvrije stukken kan het systeem worden uitgeschakeld, zonder te stoppen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 17