E K
Belgische Spoor
wegen nu ook op
Nederlandse markt
Rotterdamse
beurs over
wintervakantie
DE STEM
'OOSTENRIJKSE SFEER EN ITALIAANSE PRIJZEN'
MEER WINTERSPORTERS PER TREIN
Met één ski-pas (kosten ruim 200 gulden) 4571iften
tot je beschikking hebben die leiden tot ruim
duizend kilometer skipi stes. Dat is alleen mogelijk
in de Italiaanse Dolomieten, met name in de
provincie Zuid -Tirol.
De afgelopen twee jaar is het aantal
wintersportgangers dat met de trein naar de
plaats van bestemming reist flink toegenomen.
Vervoerde de Bergland Express in het seizoen
1984-1985 zo'n 16.000 mensen naar de sneeuw,
vorig seizoen steeg dit tot niet minder dan 21.690.
Een stijging van 28 procent.
VRIJDAG 17 OKTOBER 1,
JüÉü
Sleetje rijden
In Zuld-Tlrol.
Door Rein van der Helm
Onderlinge
samenwerking van de
tien regionale
toeristische organisaties hebben dit
mogelijk gemaakt. De ervaren skiër,
die elke dag wat anders wil, kan hier
dus zijn hart ophalen. De
beginnende skiërs op hun beurt
vinden er skischolen te kust en te
keur.
In datzelfde Zuid-Tirol liggen ook
honderden kilometers loipen, zodat
de liefhebbers van langlaufen er ook
stevig aan hun trekken komen. En
wie tijdens zijn wintervakantie alleen
de bergschoenen aandoet kan al
wandelend van de omringende, zeer
gevarieerde natuur genieten.
Voeg daarbij de accommodatie in
alle soorten: hotels in alle (vooral
betaalbare) prijsklassen, moderne
appartementen of bescheiden, maar
gezellige en gastvrije pensions. Het
is er allemaal. De taal behoeft in
Zuid-Tirol ook geen probleem te zijn,
want de Duitstalige Zuidtirolers zijn
er nog steeds een meerderheid.
Zuid-Tirol, na de eerste
wereldoorlog als bufferzone door het
verliezende Oostenrijk
noodgedwongen afgestaan aan
Italië, is in naam dan Italiaans, maar
de Oostenrijkse mentaliteit is daar
nog steeds doorslaggevend. Dat
betekent dat het gebied wat sfeer,
eten, drinken en levenswijze betreft
niet verschilt van het 'gemütllche'
Oostenrijk.
SAUNA
Wat wel van het voormalige
moederland verschilt zijn de prijzen
die de wintersporter moet betalen
om zijn sport te beoefenen. Het is er
een stuk goedkoper. „Wij hebben
een Oostenrijkse sfeer, maar
Italiaanse prijzen", zo zegt een
hotelier in het kleine Welsberg
(Monguolfo) in het Pustertal.
Overigens neemt hij wel regelmatig
een kijkje in Oostenrijk om de
ontwikkelingen op toeristisch gebied
nauwlettend te volgen. „Daar
kunnen we altijd wel wat van leren,
tenslotte zijn wij vrij laat als
vakantiegebied ontdekt". Voordeel
van die late ontwikkeling is dat naast
de eigenlijke wintersport allerlei
andere activiteiten bedreven kunnen
worden, variërend van zwemmen in
een verwarmd zwembad tot sauna
en tennis.
In de jaren vijftig waren het de
Nederlanders die Zuid-Tirol als
'goedkoop' wintersportgebied
ontdekt hebben. Sindsdien is in de
Dolomieten een aaneengesloten
skigebied ontstaan van honderden
kilometers. „Het grootste ter
wereld", melden trots de diverse
folders.
Een voorbeeld van de
ontwikkelingen in Zuid-Tirol, waar
vorig jaar ruim 150.000
wintersporters 'onderdak' vonden, is
het samenwerkingsverband dat tien
kleine gemeenten in het hartje van
het Pustertal hebben aangegaan.
HOUT
Uitgangspunt voor de
wintersportactiviteiten is de al van
vroeger bekende Kronplatz, waar
van december tot eind april geskied
kan worden. De tien dorpjes
(Bruneck, Sankt Vigil, Olang, Sankt
Lorenzen, Kiens, Percha, Pfalzen,
Rasen/Antholz, Terenten en
Welsberg/Taisen) treden naar
buiten als Werbegemeinschap
Crontour.
Bij de ontwikkeling van het Pustertal
tot modern vakantieoord, met
opmerkelijk lage hotelprijzen
Zuid-Tirol grootste
skigebied ter wereld
(halfpension 45-65 gulden per
persoon per dag), is er angstvallig
voor gezorgd het karakter van de
streek niet aan te tasten. Grote
hotels en flatgebouwen zijn er niet te
vinden. Er is gebouwd in de trant van
de streek met gebruik van veel hout.
In alle dorpjes kan er geskied
worden, vooral ideaal voor de
beginners. De Kronplatz, waar
omheen de dorpjes zijn
gegroepeerd, is echter hèt
skigebied. Daarom dat vanuit al die
plaatsjes (Welsberg met zeven
kilometer zo ongeveer het verst
gelegen) dagelijks gratis skibussen
rijden naar de Kronplatz. Overigens
mag elke vakantieganger van de bus
gebruik maken, ook als hij niet gaat
skiën. Op de Kronplatz liggen 75
kilometer skipistes in alle klassen,
van zeer moeilijk tot gemakkelijk.
In het Pustertal zijn ook honderden
kilometers loipes uitgezet. In elke
dorpje is er wel een loipe van twintig
tot 25 kilometer. Enkele van die
loipes zijn samengevoegd tot een
Marathon-loipe van zestig kilometer.
Wie die heeft afgelegd weet dat hij
heeft gelanglaufd.
Kronplatz: Hoogste vertrekpunt
2.275 m. Pistes In elke categorie.
Een tetekabine, twintig skiliften,
twaalf zetelliften. Kinderen tot 6
Jaar: halve prijs, kinderen 7-14
jaar: 30 procent korting.
Abonnement: zes dagen
hoogseizoen: Ure 133.900 (plm.
232 gulden), laagseizoen: Lire
100.300 (plm. 174 gulden).
Skischolen Kronplatz:
Groepscursus van 14 uur per
week: hoogseizoen Lire 65.000
(plm. 113 gulden), laagseizoen;
Lire 60.000 (plm 105 gulden).
Huur ski-materiaal (kan ook In
de diverse dorpjes); Zes dagen
ski's, stokken en schoenen: Ure
54,000 (plm. 94 gulden).
Complete LanglaufultrustEngzes
dagen: Lire 36,000 (plm. 63
gulden),
Skl-'kieuterkias' zes dagen van
6.30-16,30 Inclusief ski-les en
middageten: Lire 140.000 (ptm,
243 gulden),
DeDolomd
Oostenrijk
sfeer en
Italiaanse
prijzen.
Door Rein van der Helm
Volgens het hoofd extra
vervoer van de
Biljettencentrale,
dochteronderneming van de
Nederlandse Spoorwegen, die de
bezetting van de Bergland Express
coördineert, is de piek nog niet
bereikt. „Wij rekenen voor dit
seizoen op een stijging van vijftien
procent. Volgens ons moet het
aantal van 25.000 passagiers
haalbaar zijn", aldus J. van Halem.
Als daarnaast rekening wordt
gehouden met het feit dat sinds kort
ook het Belgische Railtour,
dochteronderneming van de
Belgische Spoorwegen, op de
Nederlandse markt opereert, zal het
aantal treinreizigers vanuit
Nederland zelfs op rond 27.000
kunnen komen, is de verwachting
van een ingewijde.
Voornaamste reden voor de stijging
van het aantal treinreizigers vloeit
voort uit de omstandigheden dat
sinds twee jaar de wintersporttreinen
op vrijdagavond vertrekken. „Men
komt nu op de zaterdagmorgen op
de plaats van bestemming aan en
dat is meestal ook de dag dat van
appartement of hotelkamers wordt
gewisseld", aldus Van Halem.
Directeur A. Detroetsel van Railtour
verklaart de toegenomen
belangstelling voor het reizen per
trein enerzijds uit het feit dat de trein
de laatste jaren niet spectaculair
duurder is geworden.
FRIS
„Anderzijds is het zo dat
vakantiegangers die de trein
'ontdekt' hebben, dit vooral 's
winters een ideaal vervoermiddel
vinden. Geen urenlange en
vermoeiende autotochten. Je stapt
vrijdagavond in de trein met alle
bagage die je nodig hebt en je
arriveert in de loop van
zaterdagmorgen in je
wintersportplaats. Uitgerust, letwel.
Wantje kunt 's nachts in de trein
slapen. Daarom kun je op
zaterdagmiddag al fris en vrolijk op
de ski's staan".
Regelt de Biljettencentrale de
reserveringen op de treinen, een
andere dochteronderneming van de
Nederlandse Spoorwegen, Trans
Vakanties in Amersfoort, fungeert als
reisbureau. En het is Trans dat
komend winterseizoen voor het eerst
in zee gaat met het Belgische
Railtour. Het aantal bestemmingen
waarvan reis (met de trein) en verblijf
georganiseerd is, is daardoor
gestegen. Bedient de Bergland
Express bestemmingen in Oostenrijk
en Zwitserland, met de Railtour-
treinen, die vrijdagavond vanuit
Brussel-Zuid vertrekken, zijn ook
bestemmingen in Spanje, Andorra,
Italië (Zuid-Tirol) en Wallis
(Zwitserland) bereikbaar.
Diverse touroperators hebben trein-
vakantiereizen in hun pakket, zoals
Hotelplan, Neckermann en Arke. Wie
zelf zijn reservering in de
wintersportplaats maakt, kan ook
met de trein naar zijn bestemming
reizen. Via een reisbureau kan dan
een treinticket besteld worden bij de
Biljettencentrale.
Een couchette in de trein is een rijdende zespersoons slaapkamer
in de trein kan een gewone zitplaats
worden gereserveerd, maar ook een
couchette (zes personen) of
slaapcabine (twee of drie personen)
besteld worden. De toeslag voor een
couchette is rond de zestig gulden
per persoon. Wie comfortabeler wil
slapen (2- of 3-persoons) betaalt
voor zijn privacy aanmerkelijk meer.
Voor de inwendige mens wordt
tijdens een dergelijke treinreis, die
tussen twaalf en zeventien uur duurt
al naar gelang de bestemming, goed
gezorgd. Natje en droogje zijn er te
kust en te keur. En voor de echte
nachtbrakers is er een heuse
rijdende disco, ondergebracht in een
26 meter lang speciaal rijtuig.
De opstapplaatsen voor de Bergland
Express zijn Den Haag CS, Utrecht
CS (met vijftien minuten stoptijd),
Eindhoven en Venlo. De
opstapplaats voor de Alpino Express
en Pyreneeën Express (Railtour) is
Brussel-Zuid. Indien een Railtour-
bestemming in Nederland wordt
gereserveerd reist men gratis
(tweede klas) van elke plaats in
Nederland naar Brussel. Eventueel
kan men ook in Namen of Luik
instappen. Vooral voor
wintersporters uit Zeeuwsch-
Vlaanderen en West-Brabant kan
reizen met Railtour via Brussel een
aanmerkelijke tijdwinst betekenen.
Tot en met 19 oktober wordt In
Ahoy In Rotterdam de
Wirrtervakanöebeurs Ski-Happ '86
gehouden. Bezoekers die zich
willen oriënteren omtrent
vakantiebestemmingen deze winter
tretfen meer dan tien landen aan
die hun attracties etaleren. Het zijn
Andorra, Bulgarije, Duitsland,
Frankrijk, Italië, Joegoslavië,
Noorwegen, Oostenrijk, Polen,
Roemenië en Zwitserland.
Frankrijk presenteert bijna twintig
skistations die de hele Franse
Alpen bestrijken. De inzending van
Oostenrijk is zo omvangrijk dat een
aparte hal van Ahoy wordt
Ingenomen, aldus de
organisatoren.
Centraal op de beurs is een
paviljoen 'Ski Alm' ingericht, waar
fabrikanten en importeurs
informatie geven over hun
produkten. De ANWB, de
Nederlandse Ski Vereniging, de
NS, Trans Vakantiereizen en de
Bergland Express zijn aanwezig
met voorlichtingsstands en
touroperators tonen onder andere
hun nieuwste generaties
siaapbussen. Verder wordt veel
aandacht besteed aan modeshows
en nieuwe sporten, waaronder
helikopterskiën.