E K Belgische Spoor wegen nu ook op Nederlandse markt Rotterdamse beurs over wintervakantie DE STEM 'OOSTENRIJKSE SFEER EN ITALIAANSE PRIJZEN' MEER WINTERSPORTERS PER TREIN Met één ski-pas (kosten ruim 200 gulden) 4571iften tot je beschikking hebben die leiden tot ruim duizend kilometer skipi stes. Dat is alleen mogelijk in de Italiaanse Dolomieten, met name in de provincie Zuid -Tirol. De afgelopen twee jaar is het aantal wintersportgangers dat met de trein naar de plaats van bestemming reist flink toegenomen. Vervoerde de Bergland Express in het seizoen 1984-1985 zo'n 16.000 mensen naar de sneeuw, vorig seizoen steeg dit tot niet minder dan 21.690. Een stijging van 28 procent. VRIJDAG 17 OKTOBER 1, JüÉü Sleetje rijden In Zuld-Tlrol. Door Rein van der Helm Onderlinge samenwerking van de tien regionale toeristische organisaties hebben dit mogelijk gemaakt. De ervaren skiër, die elke dag wat anders wil, kan hier dus zijn hart ophalen. De beginnende skiërs op hun beurt vinden er skischolen te kust en te keur. In datzelfde Zuid-Tirol liggen ook honderden kilometers loipen, zodat de liefhebbers van langlaufen er ook stevig aan hun trekken komen. En wie tijdens zijn wintervakantie alleen de bergschoenen aandoet kan al wandelend van de omringende, zeer gevarieerde natuur genieten. Voeg daarbij de accommodatie in alle soorten: hotels in alle (vooral betaalbare) prijsklassen, moderne appartementen of bescheiden, maar gezellige en gastvrije pensions. Het is er allemaal. De taal behoeft in Zuid-Tirol ook geen probleem te zijn, want de Duitstalige Zuidtirolers zijn er nog steeds een meerderheid. Zuid-Tirol, na de eerste wereldoorlog als bufferzone door het verliezende Oostenrijk noodgedwongen afgestaan aan Italië, is in naam dan Italiaans, maar de Oostenrijkse mentaliteit is daar nog steeds doorslaggevend. Dat betekent dat het gebied wat sfeer, eten, drinken en levenswijze betreft niet verschilt van het 'gemütllche' Oostenrijk. SAUNA Wat wel van het voormalige moederland verschilt zijn de prijzen die de wintersporter moet betalen om zijn sport te beoefenen. Het is er een stuk goedkoper. „Wij hebben een Oostenrijkse sfeer, maar Italiaanse prijzen", zo zegt een hotelier in het kleine Welsberg (Monguolfo) in het Pustertal. Overigens neemt hij wel regelmatig een kijkje in Oostenrijk om de ontwikkelingen op toeristisch gebied nauwlettend te volgen. „Daar kunnen we altijd wel wat van leren, tenslotte zijn wij vrij laat als vakantiegebied ontdekt". Voordeel van die late ontwikkeling is dat naast de eigenlijke wintersport allerlei andere activiteiten bedreven kunnen worden, variërend van zwemmen in een verwarmd zwembad tot sauna en tennis. In de jaren vijftig waren het de Nederlanders die Zuid-Tirol als 'goedkoop' wintersportgebied ontdekt hebben. Sindsdien is in de Dolomieten een aaneengesloten skigebied ontstaan van honderden kilometers. „Het grootste ter wereld", melden trots de diverse folders. Een voorbeeld van de ontwikkelingen in Zuid-Tirol, waar vorig jaar ruim 150.000 wintersporters 'onderdak' vonden, is het samenwerkingsverband dat tien kleine gemeenten in het hartje van het Pustertal hebben aangegaan. HOUT Uitgangspunt voor de wintersportactiviteiten is de al van vroeger bekende Kronplatz, waar van december tot eind april geskied kan worden. De tien dorpjes (Bruneck, Sankt Vigil, Olang, Sankt Lorenzen, Kiens, Percha, Pfalzen, Rasen/Antholz, Terenten en Welsberg/Taisen) treden naar buiten als Werbegemeinschap Crontour. Bij de ontwikkeling van het Pustertal tot modern vakantieoord, met opmerkelijk lage hotelprijzen Zuid-Tirol grootste skigebied ter wereld (halfpension 45-65 gulden per persoon per dag), is er angstvallig voor gezorgd het karakter van de streek niet aan te tasten. Grote hotels en flatgebouwen zijn er niet te vinden. Er is gebouwd in de trant van de streek met gebruik van veel hout. In alle dorpjes kan er geskied worden, vooral ideaal voor de beginners. De Kronplatz, waar omheen de dorpjes zijn gegroepeerd, is echter hèt skigebied. Daarom dat vanuit al die plaatsjes (Welsberg met zeven kilometer zo ongeveer het verst gelegen) dagelijks gratis skibussen rijden naar de Kronplatz. Overigens mag elke vakantieganger van de bus gebruik maken, ook als hij niet gaat skiën. Op de Kronplatz liggen 75 kilometer skipistes in alle klassen, van zeer moeilijk tot gemakkelijk. In het Pustertal zijn ook honderden kilometers loipes uitgezet. In elke dorpje is er wel een loipe van twintig tot 25 kilometer. Enkele van die loipes zijn samengevoegd tot een Marathon-loipe van zestig kilometer. Wie die heeft afgelegd weet dat hij heeft gelanglaufd. Kronplatz: Hoogste vertrekpunt 2.275 m. Pistes In elke categorie. Een tetekabine, twintig skiliften, twaalf zetelliften. Kinderen tot 6 Jaar: halve prijs, kinderen 7-14 jaar: 30 procent korting. Abonnement: zes dagen hoogseizoen: Ure 133.900 (plm. 232 gulden), laagseizoen: Lire 100.300 (plm. 174 gulden). Skischolen Kronplatz: Groepscursus van 14 uur per week: hoogseizoen Lire 65.000 (plm. 113 gulden), laagseizoen; Lire 60.000 (plm 105 gulden). Huur ski-materiaal (kan ook In de diverse dorpjes); Zes dagen ski's, stokken en schoenen: Ure 54,000 (plm. 94 gulden). Complete LanglaufultrustEngzes dagen: Lire 36,000 (plm. 63 gulden), Skl-'kieuterkias' zes dagen van 6.30-16,30 Inclusief ski-les en middageten: Lire 140.000 (ptm, 243 gulden), DeDolomd Oostenrijk sfeer en Italiaanse prijzen. Door Rein van der Helm Volgens het hoofd extra vervoer van de Biljettencentrale, dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, die de bezetting van de Bergland Express coördineert, is de piek nog niet bereikt. „Wij rekenen voor dit seizoen op een stijging van vijftien procent. Volgens ons moet het aantal van 25.000 passagiers haalbaar zijn", aldus J. van Halem. Als daarnaast rekening wordt gehouden met het feit dat sinds kort ook het Belgische Railtour, dochteronderneming van de Belgische Spoorwegen, op de Nederlandse markt opereert, zal het aantal treinreizigers vanuit Nederland zelfs op rond 27.000 kunnen komen, is de verwachting van een ingewijde. Voornaamste reden voor de stijging van het aantal treinreizigers vloeit voort uit de omstandigheden dat sinds twee jaar de wintersporttreinen op vrijdagavond vertrekken. „Men komt nu op de zaterdagmorgen op de plaats van bestemming aan en dat is meestal ook de dag dat van appartement of hotelkamers wordt gewisseld", aldus Van Halem. Directeur A. Detroetsel van Railtour verklaart de toegenomen belangstelling voor het reizen per trein enerzijds uit het feit dat de trein de laatste jaren niet spectaculair duurder is geworden. FRIS „Anderzijds is het zo dat vakantiegangers die de trein 'ontdekt' hebben, dit vooral 's winters een ideaal vervoermiddel vinden. Geen urenlange en vermoeiende autotochten. Je stapt vrijdagavond in de trein met alle bagage die je nodig hebt en je arriveert in de loop van zaterdagmorgen in je wintersportplaats. Uitgerust, letwel. Wantje kunt 's nachts in de trein slapen. Daarom kun je op zaterdagmiddag al fris en vrolijk op de ski's staan". Regelt de Biljettencentrale de reserveringen op de treinen, een andere dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, Trans Vakanties in Amersfoort, fungeert als reisbureau. En het is Trans dat komend winterseizoen voor het eerst in zee gaat met het Belgische Railtour. Het aantal bestemmingen waarvan reis (met de trein) en verblijf georganiseerd is, is daardoor gestegen. Bedient de Bergland Express bestemmingen in Oostenrijk en Zwitserland, met de Railtour- treinen, die vrijdagavond vanuit Brussel-Zuid vertrekken, zijn ook bestemmingen in Spanje, Andorra, Italië (Zuid-Tirol) en Wallis (Zwitserland) bereikbaar. Diverse touroperators hebben trein- vakantiereizen in hun pakket, zoals Hotelplan, Neckermann en Arke. Wie zelf zijn reservering in de wintersportplaats maakt, kan ook met de trein naar zijn bestemming reizen. Via een reisbureau kan dan een treinticket besteld worden bij de Biljettencentrale. Een couchette in de trein is een rijdende zespersoons slaapkamer in de trein kan een gewone zitplaats worden gereserveerd, maar ook een couchette (zes personen) of slaapcabine (twee of drie personen) besteld worden. De toeslag voor een couchette is rond de zestig gulden per persoon. Wie comfortabeler wil slapen (2- of 3-persoons) betaalt voor zijn privacy aanmerkelijk meer. Voor de inwendige mens wordt tijdens een dergelijke treinreis, die tussen twaalf en zeventien uur duurt al naar gelang de bestemming, goed gezorgd. Natje en droogje zijn er te kust en te keur. En voor de echte nachtbrakers is er een heuse rijdende disco, ondergebracht in een 26 meter lang speciaal rijtuig. De opstapplaatsen voor de Bergland Express zijn Den Haag CS, Utrecht CS (met vijftien minuten stoptijd), Eindhoven en Venlo. De opstapplaats voor de Alpino Express en Pyreneeën Express (Railtour) is Brussel-Zuid. Indien een Railtour- bestemming in Nederland wordt gereserveerd reist men gratis (tweede klas) van elke plaats in Nederland naar Brussel. Eventueel kan men ook in Namen of Luik instappen. Vooral voor wintersporters uit Zeeuwsch- Vlaanderen en West-Brabant kan reizen met Railtour via Brussel een aanmerkelijke tijdwinst betekenen. Tot en met 19 oktober wordt In Ahoy In Rotterdam de Wirrtervakanöebeurs Ski-Happ '86 gehouden. Bezoekers die zich willen oriënteren omtrent vakantiebestemmingen deze winter tretfen meer dan tien landen aan die hun attracties etaleren. Het zijn Andorra, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Italië, Joegoslavië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië en Zwitserland. Frankrijk presenteert bijna twintig skistations die de hele Franse Alpen bestrijken. De inzending van Oostenrijk is zo omvangrijk dat een aparte hal van Ahoy wordt Ingenomen, aldus de organisatoren. Centraal op de beurs is een paviljoen 'Ski Alm' ingericht, waar fabrikanten en importeurs informatie geven over hun produkten. De ANWB, de Nederlandse Ski Vereniging, de NS, Trans Vakantiereizen en de Bergland Express zijn aanwezig met voorlichtingsstands en touroperators tonen onder andere hun nieuwste generaties siaapbussen. Verder wordt veel aandacht besteed aan modeshows en nieuwe sporten, waaronder helikopterskiën.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16