UITBLAZEN 'Afstaan Ruding aan IMF is meer een verplichting! De mythe van de Nederlandse vrijhaven voor vluchtelingel even. jchte groei GEHEIM RA Pi Duitse mesthopen Managing-director IMF spin in monetaire we DE STEM COMME Nieuwe klappen WIM KOCK DONDERDAG 16 OKTOBER 1986 ACHTERGROND PAGI OUD-IMF-DIRECTEUR EN- MINISTER VAN FINANCIËN DR. H. J. WITTEVEEN: ■mnERQAG 16 OKTOBER 1! VOORSPELLING EG-\ [00 min voor jascholing ran leraren ONTMOEDIGINGSBELEID HEEFT AANTAL ERKENDE VLUCHTELINGEN STERK VERMINDERD Vluchtelingenbeleid in West-Europa Italianen opgelicht met superbaantje DEN H| van Vc de hoog gers. EEN beetje Schwar- zwald-dorp probeert zich te afficheren als Kurort. Dat moet een ern stige zaak zijn, waarmee de Duitse overheid zich bemoeit. Ik maak dat op uit de nadruk waarmee die dorpen en stadjes in de toeristische literatuur laten ver melden dat ze door de staat worden erkent. Staatserkend heet dat vaak in germanistisch Nederlands en voor de zoveel ste keer vraag ik me af waarom zoveel Duitse instanties nalaten een echte Nederlander in te hu ren om hun brochures te verta len. „Naar uitgebreide wandelin gen op uitstekend gebaude wan delwegen smaakt de heerlijke Elblingwijn bij een flinke brood- tijd voortreffelijk" meldt de bro chure van „de vreemdelingen verkeer- en ontspanningsoord Nittel" aan de boven-Moezel. Jawohl Sir. Nederland is Duitslands be langrijkste leverancier van toe risten, blijkt uit een markton derzoek dat de Deutsche Zen- trale für Tourismus (DZT) pas nog in Nederland heeft laten houden. Logisch dus dat er overal Nederlandstalige gidsjes en brochures liggen. Om de Ne derlander in staat te stellen in één oogopslag kennis te nemen van het gerieflijke feit dat de brochure een Nederlandse tekst bevat, heeft het wijndorp Nittel er een Frans vlaggetje bij afge drukt. Dat is per slot van reke ning óók rood-wit-blauw. „Machtige kalksteenmuren vormen het begin van de wijnber gen, die tot in het dal doorlopen, en de bezoeker rust en ontspan ning geeft." orakelt het 'wij noord' Nittel verder. Een beetje Nederlander begrijpt wel wat er wordt bedoeld: hij moet een fles Elbling bestellen. Wij ne men koffie, in kannetjes, en een punt kruisbessentaart. Of de wijnbergen inderdaad 'tot in het dal doorlopen' kunnen we niet controleren. Het regent als we in Nittel zijn en het is mistig zodat de hoge Luxemburgse oever van de Moezel slechts uit vage, grijze contouren lijkt te bestaan. Ik had het over kuurplaat- sen, niet over wijndorpen. De Duitsers moeten ware hypo chonders zijn, een volk chro nisch geteisterd door inge beelde ziekten. Anders kan ik het overstelpende aantal kuur- plaatsen niet verklaren. Bezit een stad of dorp geen bronnen met geneeskrachtig water dan wordt de gezonde lucht aange wend als verkoopargument. Kell-am-See aan de Hunsrück en Gersbach in het diepe zui den van het Zwarte Woud zijn zulke bescheiden, Luftkurörter. Voor de gezonde Luft zorgen er de boeren met hun mesthopen langs de dorpsstraat. Boven dien is het giertijd en daveren tractoren met giertanks door de straten, op weg naar de akkers waarover het leven en groei brengende spul wordt uitge- waaierd. §f We hebben eens Engelse j§ gasten gehad die, voor ze bij ons kwamen logeren, een week op het Duitse platteland, in de buurt van Trier, hadden geze- ten. In Keil en later ook in Ij llllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIllllllll Gersbach werd ik weer herin nerd aan de opgewonden, niet aflatende hilariteit die de Duitse mesthopen bij hen had den opgeroepen. „Stel je voor", gniffelden ze tegen iedereen aan wie ze hun Duitse avontu ren vertelden, „ze hebben daar de mesthopen aan de straat lig gen, midden in het dorp." Ik ken de Engelsen zo'n beetje en dus ook de tot overdrijving ver leidende opwinding waaraan ze ten prooi kunnen vallen wan neer ze in den vreemde iets op merken dat ze thuis niet ken nen, vooral als ze dat vreemde in hun insulaire argeloosheid ook nog als een beetje achterlijk menen te mogen beschouwen. Zelf heb ik, om mijn Engelse gasten te kalmeren, ooit onze vlakspoeltoiletten met hun 'presenteerbladen' laten ver vangen door diepspoelers. Nu moet ik toegeven dat het licht verbazingwekkend is dat een volk dat al eeuwen lang zo gestreng leeft met een Rein- heitsgebot voor bier en bij de Nederlandse toeristen, blijkens het al eerder genoemde DZT- marktonderzoek, hoog scoort voor 'properheid' en 'hygiëne', de koemest nog langs de dorps straten deponeert. Na ons eerste avondmaal in Zur Post te Kell-am-See maken mijn vrouw en ik nog een korte wandeling om het dorp alvast te verkennen. Bij de super markt, waar wat kisten met aardappelen buiten staan hangt een landelijke geur. 'Zeker de aardappelen', denk ik, 'geraapt van oververzadigde grond mis schien.' Maar dan komen we langs een betonnen muur en zien we de bron van de lande lijke geur. Ik vraag me even af of mijn Engelse gasten van des tijds wellicht ook in Keil had den gelogeerd. Zij hadden het erover gehad dat ze, telkens als ze een paar deuren verder naar een winkel gingen, langs een mesthoop moesten. De stalmest komt boven de betonrand uit en reikt precies tot neushoogte. De volgende dag, rijdend door de stille, wel varende dorpen van het Schwarzwalder Hochwald, ten zuiden van Trier, houden we al gauw op elkaar te wijzen op 'weer zo'n mesthoop aan de straat.' Niet enkel omdat we besefen dat opgewonden Engel sen dat ook zouden doen, maar voornamelijk omdat ze in dit deel van de wereld net zo ge woon zijn als straatlantaarns. Trouwen: praktisch is het wel want de dorpsstraat is per slot van rekening ook de weg van en naar de akker. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand: 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Pieter Eggen AMSTERDAM/ DEN HAAG - „Het is geen functie waar je als Ne derlander zit. Je mag en kunt ook niet het Ne derlandse belang die nen. Dat wordt gedaan door het Nederlandse lid van de executive board. Je kunt dus zeg gen dat er geen direct Nederlands belang is gediend als Onno Ru- ding managing-director van het IMF wordt". Dr. H. J. Witteveen (65), oud-WD-minister van Fi nanciën en voormalig hoog ste baas van het Internatio nale Monetaire Fonds (IMF), weegt het belang dat Neder land moet hechten aan een eventuele benoeming ko mende week van minister Ruding tot topdirecteur van het zeer prestigieuze fonds. Witteveen, gezeten achter een gedempt verlicht bureau in het zeer voorname hoof- kantoor van de Amro-bank aan de Herengracht in Am sterdam, legt de handen kalm op het bureau en slaat de ogen bijna verlegen neer. Vriendelijk, maar beslist do ceert deze speciale adviseur van de Raad van Bestuur van de Amro-bank - op ver zoek - over het IMF, de kan sen van Ruding en het aan zien van Nederland. Sinds Ruding een meer dan goede kans maakt van dit instituut de hoogste baas te worden staat het IMF weer volop in de Nederlandse belangstel ling. Witteveen wil de speciale betekenis voor ons land van de topfunctie niet overdrij ven. Die inhoud is niet natio naal, zo houdt Witteveen staande: „Het is natuurlijk wel een positie met groot prestige en het geeft glans aan het land waar je van daan komt. Maar dat belang is haast eerder geestelijk dan concreet. Het gaat er in feite om of je als land bereid bent een goede kandidaat die je hebt beschikbaar te stel len. Het is meer een ver plichting". Witteveen hoort bij die mensen die vinden dat Ru ding voor Nederland meer kan betekenen door aan te blijven als minister van Fi nanciën, maar die deson danks menen dat de be windsman een eventuele be noeming in Washington ze ker moet aanvaarden. Hij HET Internationale Monetaire Fonds (IMF) werd in het voorlaatste jaar van de Tweede Wereldoorlog in het amerikaanse plaatsje Bretton Woods opgericht. De geallieerde ini tiatiefnemers wilden met het fonds na de oorlog een herhaling van de economische cri sis van de beginjaren dertig voorkomen. Het fonds moest daartoe als monetaire waakhond gaan fungeren. In betalingsbalansmoeilijk heden verkerende landen moeten een beroep kunnen doen op de middelen van het fonds. Inmiddels is het in Washington zetelende IMF tot een van de allerbelangrijkste mone taire instituten uitgegroeid met bijna 150 landen-leden. De VS zijn de belangrijkste geldschieters en hebben anar verhouding de meeste stemmen binnen het IMF, maar ook de EG-landen en Japan zijn grote deelne mers. Daarnaast is natuurlijk de derde we reld van groot belang. Dankzij doortastend ingrijpen kon het 'fonds in 1982 een wereldwijde financiële cri sis afwenden. Een aantal Zuidamerikaanse landen dreigden aan de gevolgen van hun buitenlandse schulden te bezwijken. Dat zou een golf van faillissementen van Ameri kaanse banken tot gevolg hebben gehad en mogelijk het ineenstorten van beurzen en het hele wereld-monetaire systeem. De spil van het fonds is het uitvoerende be stuur (de executive board), waarin de mana ging-director weer het middelpunt is. Dr. H.J. Witteveen heeft vijf jaar dat ambt be kleed en weet dus wat het is. Hij omschrijft de rol van de managing-director als a»™» iemand die de gulden middenweg moetl rocent <*eg®n J' p „,v Dat staat in het jaar- RL'SSEL (ANP) - Nederland I volgend jaar een economi se groei doormaken van 1,8 nen bewandelen. „Hij moet de conclusie muieren die volgen uit de discussies j board. Naar mate hij de consensus beter board. Naar mate hn de consensus beter te formuleren, is de kans dat hij eft ,t gisteren m Brussel werd werkt het grootste. Het uitgangspunt bi» tpresenteeru. de board dat er consensus moet zijn t; uitstekend te werken. Omdat er geen miteit hoeft te zijn, weten de deelnemers de discussie ook dat ze met onredelijke v stellen de besluitvorming niet kunne» houden. Er wordt dan ook zelden of nooit stemd". Een tweede, en zeer belangrijke taak de managing-director is het voeren va», derhandelingen met landen die aanklop om steun. De directeur formeert - als Ij van de staf van het IMF - de teams dieft derhandelingen voeren en hij brengt nip delijk de voorstellen voor steunverlen© de board. Naar mate hij zelf een betere derhandelaar is, of meer gezag geniet, kans dat zijn voorstellen door de board den aangenomen weer groter. „Het is bij mijn weten nog nooit dat een voorstel van de managing-dft voor kredietverlening aan een in ft niet werd goedgekeurd", aldus Witten Een laatste taak is dat de hoogste baas jaarlijks een evenwichtige visie op de reldeconomie geeft. Daar wordt zeker i wereld van de haute finance met ling naar gekeken. Ambt Dr. H. J. Witteveen. tekent Rudings carrière bijna proevend uit. „Hij heeft uitstekende papieren". Ruding studeerde economie in Rotterdam (volgens eco nomen die in Rotterdam hebben gestudeerd als Wit teveen en Ruding de beste kweekvijver voor talent, PE.). „Daarna heb ik hem naar het ministerie van Financiën gehaald, vervolgens was hij voor Nederland lid van het executive board van het IMF, daarna bankier en tot slot was hij een krachtig mi nister van Financiën. Vooral dat laatste is gunstig voor hem. Het heeft hem ook poli tieke ervaring gebracht; ook als voorzitter van het Inte rim Comité van het IMF". Dat laatste college is de club van ministers van Financiën die de leden-landen van het IMF vertegenwoordigen. Enkele weken geleden kondigde de zittende topdi- - FOTO ANP recteur van het IMF, de Fransman Jacques de Laro- sière, zijn voortijdige ver trek aan. Niet pas in 1988, maar al per 1 januari wil de Fransman ermee ophouden. Minister Ruding, die eerder al had laten blijken - en dat ook informeel met Lubbers regelde - tussentijds het zit tende kabinet voor een ho gere post te willen verlaten, raakte in verlegenheid. Zo kort na de installatie van Lubbers-II dreigt Ruding als een van de belangrijkste pij lers onder het beleid weg te vallen. 1 Rudings nieuwe baan leek in kannen en kruiken. Zo zeer zelfs dat premier Lub bers hem dacht tot 1 mei vol gend jaar in het kabinet te kunnen houden, zodat hij eerst de begroting zou afma ken. Pas als dat karwei was geklaard mocht Ruding naar Washington afreizen. Witte veen: „Dat was niet erg rea listisch". Daar was Lubbers binnen enkele dagen ook achter. De Fransen stelden plotsklaps de president van de centrale bank Michel Camdessus als tegenkandi daat. Lubbers spoedde zich en Ruding mocht nu per 1 ja nuari al weg. Anders was Rudings kandidatuur kans loos, zo begrijpen we ook van dr. Witteveen. Als een van de Nederlandse monetaire zwaargewichten bezocht Witteveen de IMF-vergade- ring van verleden week. Hij lobbyde er mee voor Rudings kandidatuur. Het woord be valt Witteveen niet zo erg. Hij trekt een grimas die af keer verraad. „Naar mijn gevoel moet er niet te veel gelobbiëd worden. Het feit dat de hele zaak zo in de bin nenlands politieke discussie is getrokken vergroot de kansen toch al niet". Toch heeft ook Witteveen wel met de vele mensen ge sproken die hij in IMF-krin- gen nog kent en die wat te betekenen hebben. „Je spreekt wel wat met mensen. Argumenten gaan een rol spelen als: het is niet erg reeël als er weer een Frans man komt. De Larosière heeft anderhalve periode erop zitten en Schweitzer, die ook Frapsman was, heeft er twee gedaan". Witteveen geeft aan dat de belangrijkste voorwaarden om gekozen te worden zijn: Europese overeenstemming en vervolgens steun van de Amerikanen en van zoveel mogelijk ontwikkelingslan den. Het is regel dat Europa de kandidaat stelt. Het pro bleem is dat Europa op dit moment twee kandidaten heeft. Witteveen: „Het is ook nog helemaal geen uitge maakte zaak dat Ruding de nieuwe managing director wordt. De Fransen hebben ook een zeer goede kandi daat naar voren geschoven. Het is zelfs mogelijk dat er nog een totaal andere kandi daat uitrolt". Witteveen durft geen voorspelling aan, hoe groot de kansen zijn. Van hem geen percentages of gokjes. Het zijn, zo stelt Witteveen, uitzonderlijke tijden. „Voor zover ik weet is er nog nooit gestemd over een kandidaat. Het was er altijd één. Zeker bij mijn benoeming heeft dit helemaal niet gespeeld". Witteveen was tussen 1973 en 1978 managing-director van het IMF, na eerder mi nister van Financiën geweest onder Marijnen '65) en bij Den Jong Hij begrijpt dat Rudingv voor deze nieuwe baan eigen ondervinding: „Hel een heel moeilijke ij maar het heeft ook een; tere reikwijdte. Je hebt de hele wereldeconomii maken, terwijl je als ter van Financiën toch één land bezig bent. Dj ook heel interessant, ca je je in alle departema moet verdiepen, maar functie bij het IMF ij toch meer dimensie", herinnering aan een ail gende tijd is Witteveen het gezicht te lezen alshi; zegt. Hij vindt - anders dan oppositie in de Tweede mer korte tijd volhield- Ruding het wel kan mal om, zo kort na het optrea van het nieuwe kabinet keuze voor een andere te te maken. „Als hij nut! maal nieuw was. heeft al een hele periode minister achter de rug. bovendien heeft hij den» lijke begroting voor voorbereid. Het is heel past als het Nederlandse! binet hem afstaat". Dat economische rapport de Europese Commissie Volgens de jongste ramin- van de Commissie zal de economisd Gemeensq procent met 2,5 Italiaanse hardst grl 3,6 procent publiek va sie een grq Volgen len de c< 0ETERMEER (ANP) - In de amende vijf jaar gaan de mi- isteries van Onderwijs en conomische Zaken 95 miljoen ulden steken in nascholing an leraren in het beroepson- erwijs. Het gaat er daarbij m hun kennis en kimde van jeuwe technologieën op peil brengen. Door Frank van Ooijen DE HOGE Commissaris voor de Vluchtelingen waarschuwde de West- europese landen vorige week voor het voeren van een 'afschrikkings- politiek' voor asielzoe kers. Is Nederland na de affaire met de Tamils ook overgegaan op een ontmoedigingspolitiek voor vluchtelingen? „Absoluut niet", zegt woordvoerder Holtes van staatsecretaris Korte-van Hemel (Justitie). „Er is hele maal géén sprake van een verscherpt beleid ten aan zien van asielzoekers. De cri teria voor erkenning en toe lating van vluchtelingen in Nederland zijn niet veran derd. Wij houden ons nog steeds aan het vluchtelin genverdrag van Genève uit 1951. Nee, de uitspraak van Jean-Pierre Hockè moet ze ker bedoeld zijn voor landen als Denemarken en Zwitser land die hun grenzen voor vluchtelingen grotendeels gesloten hebben". Maar de keiharde cijfers wijzen anders uit. Werd er in 1982 nog meer dan de helft van de asielaanvragen in Nederland erkend, in 1985 is dat aantal erkenningen te ruggelopen tot nog geen 20 procent. Vluchtelingenwerk Nederland, dat opkomt voor de rechten van asielzoekers, zegt dat de Nederlandse overheid wel degelijk zwaar dere criteria aan de dag legt en bovendien de asielzoekers afschrikt door de voorzienin gen voor opvang tot een mi nimum terug te brengen. Eerst de opvang. Voordat de stroom Tamils in '83/'84 op gang kwam, konden individuele asielzoe kers met een enigszins ge loofwaardig verhaal makke lijk Nederland binnenko men. Zij vielen tijdens de aanvraagperiode bij Justitie voor erkenning als vluchte ling (duur van de procedure is 1 tot 1,5 jaar) onder de bij standswet, vestigden zich er gens in een gemeente en wa ren verplicht om zich regel- Jonge Iraniërs die niet in aanmerking komen voor de vluchtelingenstatus stribbelen tevergeefs tegen als zij op Schiphol door de Nederlandse marechaussee naar het vliegtuig worden gebracht en naar het buitenland uitge zet. - FOTO ANP matig bij de politie te mel den. Maar met de komst van de Tamils verandert de opvang in 1985 in een bed-, bad en broodregeling 'om de aanzui gende werking' van nieuwe asielzoekers zoveel mogelijk tegen te gaan. Als iemand zich nu op Schiphol aan meldt als asielzoeker en zegt in zijn land vervolgd te wor den op grond van zijn ras, godsdienst, nationaliteit, po litieke overtuiging of lid maatschap van een maat schappelijke groep, dan wordt hij tijdelijk onderge bracht in een speciaal op vangcentrum op het vlieg veld. Het internationaal recht verbiedt het zonder meer terugsturen van iemand die zich als vluchte ling aanmeldt (z.g. verbod van refoulement). Het zoe ken van asiel, van en vlucht- plaats, is een van de elemen taire mensenrechten. En als zodanig opgenomen in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Ondertussen wordt er door de autoriteiten bekeken of de persoon wel voor de proce dure voor erkenning van de vluchtelingenstatus in aan merking komt. Is dat niet het geval dan wordt de asielzoe ker weer op het vliegtuig ge zet richting land van her komst. Heeft hij overtui gende bewijzen voor vervol ging, dan mag de vluchteling de behandeling van zijn zaak in een Nederlandse gemeente afwachten. Hij krijgt dan niet meer een bijstandsuit- miB kering zoals voorheen, maar een kleiner bedrag. Een deel van het geld dat voor zijn op vang uitgetrokken is, wordt direct naar de gemeente overgemaakt ter dekking van de woonkosten. Nu de criteria. Nederland houdt zich nog steeds aan de regels van het Vluchtelin genverdrag. Aan dat uit gangspunt valt niet te tor nen. In de toetsing van een individueel geval aan de cri teria voor de vluchtelingen status zit echter meer speel ruimte. De verscherping van het beleid blijkt volgens Vluchtelingenwerk bijvoor beeld uit een strakkere in terpretatie van het begrip 'land van eerste opvang' (land waar men eerst heen is gevlucht). Vroeger was het voor de Nederlandse rege ring geen bezwaar dat een asielzoeker op doorreis naar ons land tijdelijk verbleef in een ander land. Nu wordt dat verblijf vaak aangegrepen als een argument om iemand te weigeren en terug te stu ren. De conclusie lijkt gerecht vaardigd dat in Nederland de eerste stappen zijn gezet op een beleid van ontmoedi ging voor vluchtelingen. En met succes blijkbaar, want de piek in de vluchtelingen stroom van bijvoorbeeld Ta mils zijn we allang gepas seerd. Nederland heeft naast de individuele asielzoekers die zich aan de grenzen of op vliegvelden aanmelden, ook te maken met enkele honder den vluchtelingen die door ons land zijn uitgenodigd. Zoals de Vietnamese boot vluchtelingen. Deze groep valt onder een speciale en Individuele asielverlening 1982,1983,1984 en 1985 igg 75 50 25 0 62.1% 1154 BronMinisterie ran Justitie. royale opvangregeling. Zij krijgen alle steun op het ge bied van huisvesting, het vinden van werk, taalles etc. In overleg met de Hoge Com missaris voor de Vluchtelin gen is besloten om het aantal uitgenodigde vluchtelingen in Nederland dit jaar te ver dubbelen tot 500 asielzoekers en hun familieleden. Nederland heeft altijd te boek gestaan als een vrijha ven voor vervolgden. De hoge mate van tolerantie van andersdenkenden en gast vrijheid voor vluchtelingen zou te maken hebben met onze religieuze historie en met het ontbreken van enig gevoel van nationalisme in ons land. Wij namen immers een uitzonderlijke positie in met twee grote religieuze ge meenschappen binnen onze landsgrenzen. Hugenoten, Joden, Oosteuropese vluch telingen. Iedereen was en is welkom. Dat geldt volgens de onderzoekers Jan Lucassen en Rinus Penninx in hun boek 'Nieuwkomers' toch voornamelijk voor het verre verleden. En daarbij lieten we ons liet in de laatste plaats leiden door economi sche motieven. In tijden van economische neergang werd ook in het verleden het toela tingsbeleid voor vluchtelin gen verscherpt. Niets nieuws onder de zon dus. Is Nederland wel zo gast vrij? Soms ontstaat de in druk dat Nederland een ver gaarbak is van vluchtelingen uit de hele wereld. Vergt ken we echter het percentjj vluchtelingen dat in In land woont met het pff> tage dat in onze buurlaw is gevestigd dan blijkt toch een mythe te zijn. I België en Frankrijk w» relatief drie maal J vluchtelingen dan in Ne» land. Wij scoren ver act al onze buren zoals W] land, West-Duitsland en-y nemarken. Op ruim M joen Nederlanders wonTJ in Nederland in totaal vluchtelingen. Deze vormt 0,1 procent van o volking. Het valt düs mee met de gastvrpelt| Nederland. West-Europa kan f lossing aandragen voor1! vluchtelingenprobleem wereld. Dat zou een i" zijn. Wat kunnen de iM ropese landen dan welc' volgens de Stichting telingenwerk? Op de eerste plaats 'loyale' uitvoering geve°,j het Vluchtelingenvef" van Genève en het van een afschrikkin 'tiek. Er moet bovendie1 Europees vluchteling®! leid komen met unffljf toetsingsprocedures, aan de willekeur in 'J kenning van de vluchw f eenstatus een einde koft (Dit is de laatste aflet® in deze serie. Vorige ad len werden geplaatst op- 13,14 en 15 oktober). AMSTERDAM (ANP) - De politie van Amster dam is geconfronteerd met 52 ernstig gedu peerde Italianen, die na een oplichtingsaffaire in Amsterdam zijn ge strand. Zij zijn het slachtoffer geworden van een man die hen met 'fraaie maar waardeloze contracten' voor een baan op een cruise-schip in totaal on geveer dertigduizend dollar afhandig had ge maakt. Een woordvoer der van de Amsterdamse politie heeft dat gisteren, nadat de Italianen 'en masse' aangifte van op lichting hadden gedaan, meegedeeld. Het gezelschap bestond uit mannen en vrouwen die gewoonlij k gedurende de zomermaanden in de horeca in Venetië werk zaam zijn. Aan het eind van dit seizoen verscheen in de Italiaanse kranten een advertentie, waarin personeel werd gevraagd voor cruise-schepen. Veel Venetiaanse seizoens werkers reflecteerden. Via de post ontvingen zij brochures over de werkzaamheden. De ba nen zouden zeer goed be taald worden. Daar stond dan echter wel tegenover dat de Italianen vijfhon derd dollar moesten be talen voor de overtocht naar Amerika en een kel nersuniform moesten aanschaffen. De afhan deling en verscheping zou vanuit Amsterdam gebeuren. Bij aankomst in Amsterdam bleek het kantoor van de betref fende werkgever per uur gehuurd te kunnen wor den. De vogel was gevlo gen. Ook I 'herenak werkersl bouwgeg Dat sti rapport bureau Dit bureafl minister landse Zd ABP door De conq port zijn premier Van Dijk| ken), Kor en staa1| (Volkshu len besprol Het All Pensioenff weerd dat ven van si woningen f bestond van VoJ Ruimtelijk Volgens j Snijders len, corresj gen van ABP-arch het najaaï ambtenarq het minisj gemaakt, tingskostel ren, dat hq tra subsid MinisteiJ tot nu toe I Dijker enl ALi extra b< bouw h« kantonrec k-ijn.se w< activisten (Burgerli, heid en h oordeeld t Er was ken voorv nisstraf geëist, achtte het lokaalvrei rechtelijk Beide zich op Bonk-ledf liaal var Heymans Heymans bij de Woensdre Twee jaar geleden lieten de Kamerleden D Proefballonnetje op over mogelijke bezuinig neidszorg. Het tweetal handelde op verzoek Jie vervolgens de plannenmakers openlijk - 3kde ziekenfondsen radicaal tegen waren. Voormalig staatssecretaris Joop van der ae man die de gemoederen in beroering br< perrasje in Rome' zijn visie op de sanering in anceren. Politiek Den Haag haastte zie I w|!de plannen' afstand te nemen. Ue ziekenfondspatiënten in Nederland he niet veel te vrezen, zo zou men op het ee -oncluderen. Uit de voorlopige studie van et ciekenfondsraad blijkt echter dat de als opril I aeeen van Dees, Lansink en Van der Reyde aeerd waren. Men hoeft er het pakket van v vo maar °P na s'aan om to1 de conclus t^t vee' 'ijken op de indertijd heel voor ''gebrachte bezuinigingsmaatregelen. ?j S:pmerkelijk is dat een meerderheid in en akkoord heeft verklaard met de advie ,:aar staatssecretaris Dees kunnen worden in dezelfde vertegenwoordigers van de ziel Ita 9e'eden de voorstellen van Dees en Lans la Vr?n de hand wezen. Het toendertijd geb nam L)ezuin'9in9en n'et °P te bren9en z< 'laan eiaarclen, uitkeringsgerechtigden e van T ln die tussenliggende perioc L?eze groepen -die vaak gebruik moeter mppr 9"er alleen maar op achteruit g °m het onaanvaardbaar uit te spreken, ie '8|?uSsant is het ook om de voorgestelde lüaa? dsz°r9 'e bezien in het kader va Krone ,Werd vastgesteld dat de minima er vi net v 'n koopkracht op vooruitgaan. Het banie0r9estelde Pakket maatregelen weinic belenrfh plannen- Kortom. de zwaarste last Pen vali de 9roeP die a' jarenlang in een h(

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2