UITBLAZEN
'Afstaan Ruding aan IMF is meer een verplichting!
De mythe van de Nederlandse vrijhaven voor vluchtelingel
even.
jchte groei
GEHEIM RA Pi
Duitse
mesthopen
Managing-director IMF spin in monetaire we
DE STEM COMME
Nieuwe klappen
WIM KOCK
DONDERDAG 16 OKTOBER 1986
ACHTERGROND
PAGI
OUD-IMF-DIRECTEUR EN- MINISTER VAN FINANCIËN DR. H. J. WITTEVEEN:
■mnERQAG 16 OKTOBER 1!
VOORSPELLING EG-\
[00 min voor
jascholing
ran leraren
ONTMOEDIGINGSBELEID HEEFT AANTAL ERKENDE VLUCHTELINGEN STERK VERMINDERD
Vluchtelingenbeleid
in West-Europa
Italianen
opgelicht met
superbaantje
DEN H|
van Vc
de hoog
gers.
EEN beetje Schwar-
zwald-dorp probeert
zich te afficheren als
Kurort. Dat moet een ern
stige zaak zijn, waarmee
de Duitse overheid zich
bemoeit. Ik maak dat op
uit de nadruk waarmee die
dorpen en stadjes in de
toeristische literatuur laten ver
melden dat ze door de staat
worden erkent. Staatserkend
heet dat vaak in germanistisch
Nederlands en voor de zoveel
ste keer vraag ik me af waarom
zoveel Duitse instanties nalaten
een echte Nederlander in te hu
ren om hun brochures te verta
len.
„Naar uitgebreide wandelin
gen op uitstekend gebaude wan
delwegen smaakt de heerlijke
Elblingwijn bij een flinke brood-
tijd voortreffelijk" meldt de bro
chure van „de vreemdelingen
verkeer- en ontspanningsoord
Nittel" aan de boven-Moezel.
Jawohl Sir.
Nederland is Duitslands be
langrijkste leverancier van toe
risten, blijkt uit een markton
derzoek dat de Deutsche Zen-
trale für Tourismus (DZT) pas
nog in Nederland heeft laten
houden. Logisch dus dat er
overal Nederlandstalige gidsjes
en brochures liggen. Om de Ne
derlander in staat te stellen in
één oogopslag kennis te nemen
van het gerieflijke feit dat de
brochure een Nederlandse tekst
bevat, heeft het wijndorp Nittel
er een Frans vlaggetje bij afge
drukt. Dat is per slot van reke
ning óók rood-wit-blauw.
„Machtige kalksteenmuren
vormen het begin van de wijnber
gen, die tot in het dal doorlopen,
en de bezoeker rust en ontspan
ning geeft." orakelt het 'wij
noord' Nittel verder. Een beetje
Nederlander begrijpt wel wat
er wordt bedoeld: hij moet een
fles Elbling bestellen. Wij ne
men koffie, in kannetjes, en een
punt kruisbessentaart. Of de
wijnbergen inderdaad 'tot in
het dal doorlopen' kunnen we
niet controleren. Het regent als
we in Nittel zijn en het is mistig
zodat de hoge Luxemburgse
oever van de Moezel slechts uit
vage, grijze contouren lijkt te
bestaan.
Ik had het over kuurplaat-
sen, niet over wijndorpen. De
Duitsers moeten ware hypo
chonders zijn, een volk chro
nisch geteisterd door inge
beelde ziekten. Anders kan ik
het overstelpende aantal kuur-
plaatsen niet verklaren. Bezit
een stad of dorp geen bronnen
met geneeskrachtig water dan
wordt de gezonde lucht aange
wend als verkoopargument.
Kell-am-See aan de Hunsrück
en Gersbach in het diepe zui
den van het Zwarte Woud zijn
zulke bescheiden, Luftkurörter.
Voor de gezonde Luft zorgen er
de boeren met hun mesthopen
langs de dorpsstraat. Boven
dien is het giertijd en daveren
tractoren met giertanks door de
straten, op weg naar de akkers
waarover het leven en groei
brengende spul wordt uitge-
waaierd. §f
We hebben eens Engelse j§
gasten gehad die, voor ze bij
ons kwamen logeren, een week
op het Duitse platteland, in de
buurt van Trier, hadden geze-
ten. In Keil en later ook in Ij
llllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIllllllll
Gersbach werd ik weer herin
nerd aan de opgewonden, niet
aflatende hilariteit die de
Duitse mesthopen bij hen had
den opgeroepen. „Stel je voor",
gniffelden ze tegen iedereen
aan wie ze hun Duitse avontu
ren vertelden, „ze hebben daar
de mesthopen aan de straat lig
gen, midden in het dorp." Ik
ken de Engelsen zo'n beetje en
dus ook de tot overdrijving ver
leidende opwinding waaraan ze
ten prooi kunnen vallen wan
neer ze in den vreemde iets op
merken dat ze thuis niet ken
nen, vooral als ze dat vreemde
in hun insulaire argeloosheid
ook nog als een beetje achterlijk
menen te mogen beschouwen.
Zelf heb ik, om mijn Engelse
gasten te kalmeren, ooit onze
vlakspoeltoiletten met hun
'presenteerbladen' laten ver
vangen door diepspoelers.
Nu moet ik toegeven dat het
licht verbazingwekkend is dat
een volk dat al eeuwen lang zo
gestreng leeft met een Rein-
heitsgebot voor bier en bij de
Nederlandse toeristen, blijkens
het al eerder genoemde DZT-
marktonderzoek, hoog scoort
voor 'properheid' en 'hygiëne',
de koemest nog langs de dorps
straten deponeert.
Na ons eerste avondmaal in
Zur Post te Kell-am-See maken
mijn vrouw en ik nog een korte
wandeling om het dorp alvast
te verkennen. Bij de super
markt, waar wat kisten met
aardappelen buiten staan hangt
een landelijke geur. 'Zeker de
aardappelen', denk ik, 'geraapt
van oververzadigde grond mis
schien.' Maar dan komen we
langs een betonnen muur en
zien we de bron van de lande
lijke geur. Ik vraag me even af
of mijn Engelse gasten van des
tijds wellicht ook in Keil had
den gelogeerd. Zij hadden het
erover gehad dat ze, telkens als
ze een paar deuren verder naar
een winkel gingen, langs een
mesthoop moesten.
De stalmest komt boven de
betonrand uit en reikt precies
tot neushoogte. De volgende
dag, rijdend door de stille, wel
varende dorpen van het
Schwarzwalder Hochwald, ten
zuiden van Trier, houden we al
gauw op elkaar te wijzen op
'weer zo'n mesthoop aan de
straat.' Niet enkel omdat we
besefen dat opgewonden Engel
sen dat ook zouden doen, maar
voornamelijk omdat ze in dit
deel van de wereld net zo ge
woon zijn als straatlantaarns.
Trouwen: praktisch is het wel
want de dorpsstraat is per slot
van rekening ook de weg van
en naar de akker.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand: 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
T5
Door Pieter Eggen
AMSTERDAM/ DEN
HAAG - „Het is geen
functie waar je als Ne
derlander zit. Je mag en
kunt ook niet het Ne
derlandse belang die
nen. Dat wordt gedaan
door het Nederlandse
lid van de executive
board. Je kunt dus zeg
gen dat er geen direct
Nederlands belang is
gediend als Onno Ru-
ding managing-director
van het IMF wordt".
Dr. H. J. Witteveen (65),
oud-WD-minister van Fi
nanciën en voormalig hoog
ste baas van het Internatio
nale Monetaire Fonds (IMF),
weegt het belang dat Neder
land moet hechten aan een
eventuele benoeming ko
mende week van minister
Ruding tot topdirecteur van
het zeer prestigieuze fonds.
Witteveen, gezeten achter
een gedempt verlicht bureau
in het zeer voorname hoof-
kantoor van de Amro-bank
aan de Herengracht in Am
sterdam, legt de handen
kalm op het bureau en slaat
de ogen bijna verlegen neer.
Vriendelijk, maar beslist do
ceert deze speciale adviseur
van de Raad van Bestuur
van de Amro-bank - op ver
zoek - over het IMF, de kan
sen van Ruding en het aan
zien van Nederland. Sinds
Ruding een meer dan goede
kans maakt van dit instituut
de hoogste baas te worden
staat het IMF weer volop in
de Nederlandse belangstel
ling.
Witteveen wil de speciale
betekenis voor ons land van
de topfunctie niet overdrij
ven. Die inhoud is niet natio
naal, zo houdt Witteveen
staande: „Het is natuurlijk
wel een positie met groot
prestige en het geeft glans
aan het land waar je van
daan komt. Maar dat belang
is haast eerder geestelijk
dan concreet. Het gaat er in
feite om of je als land bereid
bent een goede kandidaat die
je hebt beschikbaar te stel
len. Het is meer een ver
plichting".
Witteveen hoort bij die
mensen die vinden dat Ru
ding voor Nederland meer
kan betekenen door aan te
blijven als minister van Fi
nanciën, maar die deson
danks menen dat de be
windsman een eventuele be
noeming in Washington ze
ker moet aanvaarden. Hij
HET Internationale Monetaire Fonds (IMF)
werd in het voorlaatste jaar van de Tweede
Wereldoorlog in het amerikaanse plaatsje
Bretton Woods opgericht. De geallieerde ini
tiatiefnemers wilden met het fonds na de
oorlog een herhaling van de economische cri
sis van de beginjaren dertig voorkomen. Het
fonds moest daartoe als monetaire waakhond
gaan fungeren. In betalingsbalansmoeilijk
heden verkerende landen moeten een beroep
kunnen doen op de middelen van het fonds.
Inmiddels is het in Washington zetelende
IMF tot een van de allerbelangrijkste mone
taire instituten uitgegroeid met bijna 150
landen-leden. De VS zijn de belangrijkste
geldschieters en hebben anar verhouding de
meeste stemmen binnen het IMF, maar ook
de EG-landen en Japan zijn grote deelne
mers. Daarnaast is natuurlijk de derde we
reld van groot belang.
Dankzij doortastend ingrijpen kon het
'fonds in 1982 een wereldwijde financiële cri
sis afwenden. Een aantal Zuidamerikaanse
landen dreigden aan de gevolgen van hun
buitenlandse schulden te bezwijken. Dat zou
een golf van faillissementen van Ameri
kaanse banken tot gevolg hebben gehad en
mogelijk het ineenstorten van beurzen en het
hele wereld-monetaire systeem.
De spil van het fonds is het uitvoerende be
stuur (de executive board), waarin de mana
ging-director weer het middelpunt is. Dr.
H.J. Witteveen heeft vijf jaar dat ambt be
kleed en weet dus wat het is. Hij omschrijft
de rol van de managing-director als a»™»
iemand die de gulden middenweg moetl rocent <*eg®n J' p
„,v Dat staat in het jaar-
RL'SSEL (ANP) - Nederland
I volgend jaar een economi
se groei doormaken van 1,8
nen bewandelen. „Hij moet de conclusie
muieren die volgen uit de discussies j
board. Naar mate hij de consensus beter
board. Naar mate hn de consensus beter
te formuleren, is de kans dat hij eft ,t gisteren m Brussel werd
werkt het grootste. Het uitgangspunt bi» tpresenteeru.
de board dat er consensus moet zijn t;
uitstekend te werken. Omdat er geen
miteit hoeft te zijn, weten de deelnemers
de discussie ook dat ze met onredelijke v
stellen de besluitvorming niet kunne»
houden. Er wordt dan ook zelden of nooit
stemd".
Een tweede, en zeer belangrijke taak
de managing-director is het voeren va»,
derhandelingen met landen die aanklop
om steun. De directeur formeert - als Ij
van de staf van het IMF - de teams dieft
derhandelingen voeren en hij brengt nip
delijk de voorstellen voor steunverlen©
de board. Naar mate hij zelf een betere
derhandelaar is, of meer gezag geniet,
kans dat zijn voorstellen door de board
den aangenomen weer groter.
„Het is bij mijn weten nog nooit
dat een voorstel van de managing-dft
voor kredietverlening aan een in ft
niet werd goedgekeurd", aldus Witten
Een laatste taak is dat de hoogste baas
jaarlijks een evenwichtige visie op de
reldeconomie geeft. Daar wordt zeker i
wereld van de haute finance met
ling naar gekeken.
Ambt
Dr. H. J. Witteveen.
tekent Rudings carrière
bijna proevend uit. „Hij
heeft uitstekende papieren".
Ruding studeerde economie
in Rotterdam (volgens eco
nomen die in Rotterdam
hebben gestudeerd als Wit
teveen en Ruding de beste
kweekvijver voor talent,
PE.).
„Daarna heb ik hem naar
het ministerie van Financiën
gehaald, vervolgens was hij
voor Nederland lid van het
executive board van het
IMF, daarna bankier en tot
slot was hij een krachtig mi
nister van Financiën. Vooral
dat laatste is gunstig voor
hem. Het heeft hem ook poli
tieke ervaring gebracht; ook
als voorzitter van het Inte
rim Comité van het IMF".
Dat laatste college is de club
van ministers van Financiën
die de leden-landen van het
IMF vertegenwoordigen.
Enkele weken geleden
kondigde de zittende topdi-
- FOTO ANP
recteur van het IMF, de
Fransman Jacques de Laro-
sière, zijn voortijdige ver
trek aan. Niet pas in 1988,
maar al per 1 januari wil de
Fransman ermee ophouden.
Minister Ruding, die eerder
al had laten blijken - en dat
ook informeel met Lubbers
regelde - tussentijds het zit
tende kabinet voor een ho
gere post te willen verlaten,
raakte in verlegenheid. Zo
kort na de installatie van
Lubbers-II dreigt Ruding als
een van de belangrijkste pij
lers onder het beleid weg te
vallen. 1
Rudings nieuwe baan leek
in kannen en kruiken. Zo
zeer zelfs dat premier Lub
bers hem dacht tot 1 mei vol
gend jaar in het kabinet te
kunnen houden, zodat hij
eerst de begroting zou afma
ken. Pas als dat karwei was
geklaard mocht Ruding naar
Washington afreizen. Witte
veen: „Dat was niet erg rea
listisch". Daar was Lubbers
binnen enkele dagen ook
achter.
De Fransen stelden
plotsklaps de president van
de centrale bank Michel
Camdessus als tegenkandi
daat. Lubbers spoedde zich
en Ruding mocht nu per 1 ja
nuari al weg. Anders was
Rudings kandidatuur kans
loos, zo begrijpen we ook van
dr. Witteveen. Als een van
de Nederlandse monetaire
zwaargewichten bezocht
Witteveen de IMF-vergade-
ring van verleden week. Hij
lobbyde er mee voor Rudings
kandidatuur. Het woord be
valt Witteveen niet zo erg.
Hij trekt een grimas die af
keer verraad. „Naar mijn
gevoel moet er niet te veel
gelobbiëd worden. Het feit
dat de hele zaak zo in de bin
nenlands politieke discussie
is getrokken vergroot de
kansen toch al niet".
Toch heeft ook Witteveen
wel met de vele mensen ge
sproken die hij in IMF-krin-
gen nog kent en die wat te
betekenen hebben. „Je
spreekt wel wat met mensen.
Argumenten gaan een rol
spelen als: het is niet erg
reeël als er weer een Frans
man komt. De Larosière
heeft anderhalve periode
erop zitten en Schweitzer,
die ook Frapsman was, heeft
er twee gedaan".
Witteveen geeft aan dat de
belangrijkste voorwaarden
om gekozen te worden zijn:
Europese overeenstemming
en vervolgens steun van de
Amerikanen en van zoveel
mogelijk ontwikkelingslan
den. Het is regel dat Europa
de kandidaat stelt. Het pro
bleem is dat Europa op dit
moment twee kandidaten
heeft. Witteveen: „Het is ook
nog helemaal geen uitge
maakte zaak dat Ruding de
nieuwe managing director
wordt. De Fransen hebben
ook een zeer goede kandi
daat naar voren geschoven.
Het is zelfs mogelijk dat er
nog een totaal andere kandi
daat uitrolt".
Witteveen durft geen
voorspelling aan, hoe groot
de kansen zijn. Van hem
geen percentages of gokjes.
Het zijn, zo stelt Witteveen,
uitzonderlijke tijden. „Voor
zover ik weet is er nog nooit
gestemd over een kandidaat.
Het was er altijd één. Zeker
bij mijn benoeming heeft dit
helemaal niet gespeeld".
Witteveen was tussen 1973
en 1978 managing-director
van het IMF, na eerder mi
nister van Financiën
geweest onder Marijnen
'65) en bij Den Jong
Hij begrijpt dat Rudingv
voor deze nieuwe baan
eigen ondervinding: „Hel
een heel moeilijke ij
maar het heeft ook een;
tere reikwijdte. Je hebt
de hele wereldeconomii
maken, terwijl je als
ter van Financiën toch
één land bezig bent. Dj
ook heel interessant, ca
je je in alle departema
moet verdiepen, maar
functie bij het IMF ij
toch meer dimensie",
herinnering aan een ail
gende tijd is Witteveen
het gezicht te lezen alshi;
zegt.
Hij vindt - anders dan
oppositie in de Tweede
mer korte tijd volhield-
Ruding het wel kan mal
om, zo kort na het optrea
van het nieuwe kabinet
keuze voor een andere te
te maken. „Als hij nut!
maal nieuw was.
heeft al een hele periode
minister achter de rug.
bovendien heeft hij den»
lijke begroting voor
voorbereid. Het is heel
past als het Nederlandse!
binet hem afstaat".
Dat
economische
rapport
de Europese Commissie
Volgens de jongste ramin-
van de Commissie zal de
economisd
Gemeensq
procent
met 2,5
Italiaanse
hardst grl
3,6 procent
publiek va
sie een grq
Volgen
len de c<
0ETERMEER (ANP) - In de
amende vijf jaar gaan de mi-
isteries van Onderwijs en
conomische Zaken 95 miljoen
ulden steken in nascholing
an leraren in het beroepson-
erwijs. Het gaat er daarbij
m hun kennis en kimde van
jeuwe technologieën op peil
brengen.
Door Frank van Ooijen
DE HOGE Commissaris
voor de Vluchtelingen
waarschuwde de West-
europese landen vorige
week voor het voeren
van een 'afschrikkings-
politiek' voor asielzoe
kers. Is Nederland na de
affaire met de Tamils
ook overgegaan op een
ontmoedigingspolitiek
voor vluchtelingen?
„Absoluut niet", zegt
woordvoerder Holtes van
staatsecretaris Korte-van
Hemel (Justitie). „Er is hele
maal géén sprake van een
verscherpt beleid ten aan
zien van asielzoekers. De cri
teria voor erkenning en toe
lating van vluchtelingen in
Nederland zijn niet veran
derd. Wij houden ons nog
steeds aan het vluchtelin
genverdrag van Genève uit
1951. Nee, de uitspraak van
Jean-Pierre Hockè moet ze
ker bedoeld zijn voor landen
als Denemarken en Zwitser
land die hun grenzen voor
vluchtelingen grotendeels
gesloten hebben".
Maar de keiharde cijfers
wijzen anders uit. Werd er in
1982 nog meer dan de helft
van de asielaanvragen in
Nederland erkend, in 1985 is
dat aantal erkenningen te
ruggelopen tot nog geen 20
procent. Vluchtelingenwerk
Nederland, dat opkomt voor
de rechten van asielzoekers,
zegt dat de Nederlandse
overheid wel degelijk zwaar
dere criteria aan de dag legt
en bovendien de asielzoekers
afschrikt door de voorzienin
gen voor opvang tot een mi
nimum terug te brengen.
Eerst de opvang.
Voordat de stroom Tamils
in '83/'84 op gang kwam,
konden individuele asielzoe
kers met een enigszins ge
loofwaardig verhaal makke
lijk Nederland binnenko
men. Zij vielen tijdens de
aanvraagperiode bij Justitie
voor erkenning als vluchte
ling (duur van de procedure
is 1 tot 1,5 jaar) onder de bij
standswet, vestigden zich er
gens in een gemeente en wa
ren verplicht om zich regel-
Jonge Iraniërs die niet in aanmerking komen voor de
vluchtelingenstatus stribbelen tevergeefs tegen als zij op
Schiphol door de Nederlandse marechaussee naar het
vliegtuig worden gebracht en naar het buitenland uitge
zet. - FOTO ANP
matig bij de politie te mel
den.
Maar met de komst van de
Tamils verandert de opvang
in 1985 in een bed-, bad en
broodregeling 'om de aanzui
gende werking' van nieuwe
asielzoekers zoveel mogelijk
tegen te gaan. Als iemand
zich nu op Schiphol aan
meldt als asielzoeker en zegt
in zijn land vervolgd te wor
den op grond van zijn ras,
godsdienst, nationaliteit, po
litieke overtuiging of lid
maatschap van een maat
schappelijke groep, dan
wordt hij tijdelijk onderge
bracht in een speciaal op
vangcentrum op het vlieg
veld. Het internationaal
recht verbiedt het zonder
meer terugsturen van
iemand die zich als vluchte
ling aanmeldt (z.g. verbod
van refoulement). Het zoe
ken van asiel, van en vlucht-
plaats, is een van de elemen
taire mensenrechten. En als
zodanig opgenomen in de
Universele Verklaring van
de Rechten van de Mens.
Ondertussen wordt er door
de autoriteiten bekeken of de
persoon wel voor de proce
dure voor erkenning van de
vluchtelingenstatus in aan
merking komt. Is dat niet het
geval dan wordt de asielzoe
ker weer op het vliegtuig ge
zet richting land van her
komst. Heeft hij overtui
gende bewijzen voor vervol
ging, dan mag de vluchteling
de behandeling van zijn zaak
in een Nederlandse gemeente
afwachten. Hij krijgt dan
niet meer een bijstandsuit-
miB
kering zoals voorheen, maar
een kleiner bedrag. Een deel
van het geld dat voor zijn op
vang uitgetrokken is, wordt
direct naar de gemeente
overgemaakt ter dekking
van de woonkosten.
Nu de criteria. Nederland
houdt zich nog steeds aan de
regels van het Vluchtelin
genverdrag. Aan dat uit
gangspunt valt niet te tor
nen. In de toetsing van een
individueel geval aan de cri
teria voor de vluchtelingen
status zit echter meer speel
ruimte. De verscherping van
het beleid blijkt volgens
Vluchtelingenwerk bijvoor
beeld uit een strakkere in
terpretatie van het begrip
'land van eerste opvang'
(land waar men eerst heen is
gevlucht). Vroeger was het
voor de Nederlandse rege
ring geen bezwaar dat een
asielzoeker op doorreis naar
ons land tijdelijk verbleef in
een ander land. Nu wordt dat
verblijf vaak aangegrepen
als een argument om iemand
te weigeren en terug te stu
ren.
De conclusie lijkt gerecht
vaardigd dat in Nederland
de eerste stappen zijn gezet
op een beleid van ontmoedi
ging voor vluchtelingen. En
met succes blijkbaar, want
de piek in de vluchtelingen
stroom van bijvoorbeeld Ta
mils zijn we allang gepas
seerd.
Nederland heeft naast de
individuele asielzoekers die
zich aan de grenzen of op
vliegvelden aanmelden, ook
te maken met enkele honder
den vluchtelingen die door
ons land zijn uitgenodigd.
Zoals de Vietnamese boot
vluchtelingen. Deze groep
valt onder een speciale en
Individuele asielverlening 1982,1983,1984 en 1985
igg
75
50
25
0
62.1%
1154
BronMinisterie ran Justitie.
royale opvangregeling. Zij
krijgen alle steun op het ge
bied van huisvesting, het
vinden van werk, taalles etc.
In overleg met de Hoge Com
missaris voor de Vluchtelin
gen is besloten om het aantal
uitgenodigde vluchtelingen
in Nederland dit jaar te ver
dubbelen tot 500 asielzoekers
en hun familieleden.
Nederland heeft altijd te
boek gestaan als een vrijha
ven voor vervolgden. De
hoge mate van tolerantie van
andersdenkenden en gast
vrijheid voor vluchtelingen
zou te maken hebben met
onze religieuze historie en
met het ontbreken van enig
gevoel van nationalisme in
ons land. Wij namen immers
een uitzonderlijke positie in
met twee grote religieuze ge
meenschappen binnen onze
landsgrenzen. Hugenoten,
Joden, Oosteuropese vluch
telingen. Iedereen was en is
welkom. Dat geldt volgens de
onderzoekers Jan Lucassen
en Rinus Penninx in hun
boek 'Nieuwkomers' toch
voornamelijk voor het verre
verleden. En daarbij lieten
we ons liet in de laatste
plaats leiden door economi
sche motieven. In tijden van
economische neergang werd
ook in het verleden het toela
tingsbeleid voor vluchtelin
gen verscherpt. Niets nieuws
onder de zon dus.
Is Nederland wel zo gast
vrij? Soms ontstaat de in
druk dat Nederland een ver
gaarbak is van vluchtelingen
uit de hele wereld. Vergt
ken we echter het percentjj
vluchtelingen dat in In
land woont met het pff>
tage dat in onze buurlaw
is gevestigd dan blijkt
toch een mythe te zijn. I
België en Frankrijk w»
relatief drie maal J
vluchtelingen dan in Ne»
land. Wij scoren ver act
al onze buren zoals W]
land, West-Duitsland en-y
nemarken. Op ruim M
joen Nederlanders wonTJ
in Nederland in totaal
vluchtelingen. Deze
vormt 0,1 procent van o
volking. Het valt düs
mee met de gastvrpelt|
Nederland.
West-Europa kan f
lossing aandragen voor1!
vluchtelingenprobleem
wereld. Dat zou een i"
zijn. Wat kunnen de iM
ropese landen dan welc'
volgens de Stichting
telingenwerk?
Op de eerste plaats
'loyale' uitvoering geve°,j
het Vluchtelingenvef"
van Genève en het
van een afschrikkin
'tiek. Er moet bovendie1
Europees vluchteling®!
leid komen met unffljf
toetsingsprocedures,
aan de willekeur in 'J
kenning van de vluchw f
eenstatus een einde koft
(Dit is de laatste aflet®
in deze serie. Vorige ad
len werden geplaatst op-
13,14 en 15 oktober).
AMSTERDAM (ANP) -
De politie van Amster
dam is geconfronteerd
met 52 ernstig gedu
peerde Italianen, die na
een oplichtingsaffaire in
Amsterdam zijn ge
strand.
Zij zijn het slachtoffer
geworden van een man
die hen met 'fraaie maar
waardeloze contracten'
voor een baan op een
cruise-schip in totaal on
geveer dertigduizend
dollar afhandig had ge
maakt. Een woordvoer
der van de Amsterdamse
politie heeft dat gisteren,
nadat de Italianen 'en
masse' aangifte van op
lichting hadden gedaan,
meegedeeld.
Het gezelschap bestond
uit mannen en vrouwen
die gewoonlij k gedurende
de zomermaanden in de
horeca in Venetië werk
zaam zijn. Aan het eind
van dit seizoen verscheen
in de Italiaanse kranten
een advertentie, waarin
personeel werd gevraagd
voor cruise-schepen. Veel
Venetiaanse seizoens
werkers reflecteerden.
Via de post ontvingen
zij brochures over de
werkzaamheden. De ba
nen zouden zeer goed be
taald worden. Daar stond
dan echter wel tegenover
dat de Italianen vijfhon
derd dollar moesten be
talen voor de overtocht
naar Amerika en een kel
nersuniform moesten
aanschaffen. De afhan
deling en verscheping
zou vanuit Amsterdam
gebeuren. Bij aankomst
in Amsterdam bleek het
kantoor van de betref
fende werkgever per uur
gehuurd te kunnen wor
den. De vogel was gevlo
gen.
Ook I
'herenak
werkersl
bouwgeg
Dat sti
rapport
bureau
Dit bureafl
minister
landse Zd
ABP door
De conq
port zijn
premier
Van Dijk|
ken), Kor
en staa1|
(Volkshu
len besprol
Het All
Pensioenff
weerd dat
ven van si
woningen f
bestond
van VoJ
Ruimtelijk
Volgens j
Snijders
len, corresj
gen van
ABP-arch
het najaaï
ambtenarq
het minisj
gemaakt,
tingskostel
ren, dat hq
tra subsid
MinisteiJ
tot nu toe I
Dijker enl
ALi
extra b<
bouw h«
kantonrec
k-ijn.se w<
activisten
(Burgerli,
heid en h
oordeeld t
Er was
ken voorv
nisstraf
geëist,
achtte het
lokaalvrei
rechtelijk
Beide
zich op
Bonk-ledf
liaal var
Heymans
Heymans
bij de
Woensdre
Twee jaar geleden lieten de Kamerleden D
Proefballonnetje op over mogelijke bezuinig
neidszorg. Het tweetal handelde op verzoek
Jie vervolgens de plannenmakers openlijk -
3kde ziekenfondsen radicaal tegen waren.
Voormalig staatssecretaris Joop van der
ae man die de gemoederen in beroering br<
perrasje in Rome' zijn visie op de sanering in
anceren. Politiek Den Haag haastte zie
I w|!de plannen' afstand te nemen.
Ue ziekenfondspatiënten in Nederland he
niet veel te vrezen, zo zou men op het ee
-oncluderen. Uit de voorlopige studie van et
ciekenfondsraad blijkt echter dat de als opril
I aeeen van Dees, Lansink en Van der Reyde
aeerd waren. Men hoeft er het pakket van v
vo maar °P na s'aan om to1 de conclus
t^t vee' 'ijken op de indertijd heel voor
''gebrachte bezuinigingsmaatregelen.
?j S:pmerkelijk is dat een meerderheid in
en akkoord heeft verklaard met de advie
,:aar staatssecretaris Dees kunnen worden
in dezelfde vertegenwoordigers van de ziel
Ita 9e'eden de voorstellen van Dees en Lans
la Vr?n de hand wezen. Het toendertijd geb
nam L)ezuin'9in9en n'et °P te bren9en z<
'laan eiaarclen, uitkeringsgerechtigden e
van T ln die tussenliggende perioc
L?eze groepen -die vaak gebruik moeter
mppr 9"er alleen maar op achteruit g
°m het onaanvaardbaar uit te spreken,
ie '8|?uSsant is het ook om de voorgestelde
lüaa? dsz°r9 'e bezien in het kader va
Krone ,Werd vastgesteld dat de minima er vi
net v 'n koopkracht op vooruitgaan. Het
banie0r9estelde Pakket maatregelen weinic
belenrfh plannen- Kortom. de zwaarste last
Pen vali de 9roeP die a' jarenlang in een h(