Portretschilders in Nederland Toneelgroep Theater neemt stuk van repertoire Jacqueline Picasso dood gevonden VN boos over 'paranoïde' Amerikaans tv-programma VAN 8 TM 18 OKTOBER mmiOimsE ONDERDAG 16 OKTOBER 1986 in pui DT\J obl PAGINA GIDS 1 TERNEUZEN Hon! en leher EXCLUSIEVE DAMESCONFECTIEI t voor uitkomen naak hebt. Herdenking Hugo Metsers EL, i gebruik van Ja- i dj vfrv'oeiende takver- fet ri„e, 1 als het ware over La5,kUet stromen en die, L hL^1 de toevallig heden Procédé knap wist te Innerlijk Ongebonden EXPOSITIES Chaffard en De Pauw nr d „Het verleden werkt ook krachtig door in het leven van hen die het niet meegemaakt hebben" Willem Jan Otten, schrijver Van onze kunstredactie ARNHEM - Toneelgroep Theater heeft de voorstelling 'Rien ne va plus' van het repertoire genomen. Het gewenste resul taat is volgens het gezelschap niet be reikt. Doel was om een pakkend stuk voor een groot publiek te maken. Het werkproces tussen regisseur (Hel- mert Woudenberg), vormgevers en ac teurs, dat een nieuwe vorm - met inte gratie van audiovisuele middelen - had moeten opleveren, is mislukt. Inmiddels hebben negatieve reacties van pers en publiek het Arnhemse gezelschap doen besluiten om 'Rien ne va plus' van de En gelse schrijver Stephen Poliakoff niet verder te spelen. Vorige week in Breda, waar het stuk werd opgevoerd, conclu deerde onze toneelrecensente al, dat 'Rien ne va plus' een regie-visie miste. Van het weinige publiek, dat daar aanwezig was, vertrokken ook nog velen in de pauze. Vrijdag en zondag niet populair bij tv-kijker ilD VEELZIJDIG Noordstraat 84-86 IS ANGELES (UPI) - De irikaanse komiek en ac- jrKeenan Wynn is dinsdag ilJ-jarige leeftijd overleden, heeft zijn familie bekend- laakt. Wynn leed aan kan- De laatste prominente rol de besnorde acteur was jan Digger Barnes, de va- van 'Cliff en 'Pamela', in Amerikaanse televisieserie ,aUai'. Hij speelde ook in de [.serie 'Call to Glory', die (ge jaren geleden op de Ne- ■rlandse tv is uitgezonden. Wynn, de zoon van de in (Saverleden filmkomiek Ed |jnn, speelde in een groot ntal films waaronder 'Doc- Strangelove', 'Nashville' en :Love Bug'. Zijn loopbaan film- en televisieacteur jde54jaar. [De in New York geboren |ynn wilde aanvankelijk :genier worden, maar toen mislukte, koos hij voor het sater. Voor de Tweede We ioorlog trad Wynn op in oot aantal theaterproduk- s en radioshows. In 1942 am hij onder contract bij de maatschappij MGM en buteerde hij in de film „So- iwhere I'll find you". Wynn publiceerde in 1960 n autobiografie met de titel it leven met mijn vader', der en zoon traden in 1959 nen op in de film 'Requiem a Heavyweight'. HILVERSUM (ANP) - De vrijdagavond en de zondagavond zijn het minst populair bij televisiekijkend Nederland. Dat blijkt uit een evaluatie van de dienst Kijk- en Luisteronder zoek van de NOS over de cijfers van het derde kwartaal van dit jaar. De kijkdichtheid op de vaste uitzendavond van een omroep is niet alleen afhan kelijk van de populariteit van de organisatie maar ook van de dag van uitzending, aldus de dienst. De AVRO heeft dat sterk kunnen mer ken met een kijkdichtheid op de vaste vrijdagavond die bij 8 procent bleef steken, terwijl TROS en Veronica respectievelijk 20 procent op de maandagavond en 15 pro cent op de zaterdagavond I haalden. De TROS die te vens het hoogste kijkdicht- heidspercentage van alle omroepen haalde, zit overi gens nu op de vrijdagavond. Cijfers daarvan zijn nog niet bekend. De kijkdichtheid van de andere omroepen bedroeg in deze periode 13 procent voor de NCRV, 11 procent VARA, 10 procent KRO (zondag avond) en 4 procent voor de EO en de VPRO. Een ander opvallend ver schijnsel is volgens de dienst het verschil in kijkdichtheid tussen de beide zenders Ne derland 1 en 2. Tussen 18.30 uur 24.00 uur bedroeg de ge middelde kijkdichtheid (het percentage televisiekijkers van 12 jaar en ouder) over beide zenders 20 procent (circa 2,4 miljoen mensen). Tussen 20.00 en 22.30 uur, als de kij kdichtheid zijn hoogste waarde bereikt (24 procent), bleek dat in dat derde kwar taal twee keer zoveel men sen naar het eerste net ke ken als naar het tweede net. Gemeten naar program masoort blijft amusement met een kijkdichtheid van 14 procent de grootste pu bliekstrekker, gevolgd door sport - met name voetbal - met 12 procent, drama 11 procent, informatie 9 pro cent, jeugdprogramma's 5 procent en ten slotte kunst met 3 procent. De hoogste kijkdichtheid in het derde kwartaal werd gemeten bij het TROS-pro- gramma 'Te land ter zee en in de lucht' (42 procent) ge volgd door het NOS-jour- naal met 39 procent en de Story of BZN van Veronica met 38 procent. Dat laatste programma kreeg ook nog een hoge waardering: 7.5, terwijl 'Te land' het met 7.0 moest doen. Hoog scoorden ook de serie 'Hollywood Wi ves', de film 'The Bravados', Jacqueline Picasso (rechts), gefotografeerd bij de begrafenis van haar man in 1973. - fotoap CANNES (AP) - Jacqueline Picasso, de tweede echtgenote van de schilder Pablo Picasso, is gisterochtend in haar villa in Mougins, aan de Franse Ri viera, dood aangetroffen met een schotwond in het hoofd. Zij was 59 jaar oud. De politie zei na een eerste onderzoek dat er geen aanwij zingen waren voor een mis drijf. Mevrouw Picasso zou al geruime tijd ziek zijn. Over de aard van haar ziekte werd niets gezegd. Picasso trouwde in 1961 met Jacqueline Roque, toen hij 79 jaar oud was. Hij overleed op 8 april 1973. NEW YORK (AFP) - Een Amerikaanse televisieserie over de verovering van de Verenigde Staten door de Sov jetunie heeft de woede gewekt van de Verenigde Naties. In de (ADVERTENTIE) mm BESTEDING VAN t 27.50 AAN PLATEN, NIUSICASSETTES EN COMPACT-DISCS INKLUSIEF PRIJSVRAAG METALS HOOFDPRIJS EEN GLOEDNIEUWE AUDI 80 EN EEN SONY HI-FI SET film, die in februari door de televisiemaatschappij ABC zal worden uitgezonden, wor den de Verenigde Staten door Sovjettroepen met de steun van de VN-vredesmacht onder de voet gelopen. De 12 uur durende serie 'Amerika' speelt zich af in 1996. De Verenigde Staten zijn dan omgedoopt tot 'De Ameri kaanse Sovjet-republiek van de Verenigde Naties'. De vlag van de bezettende macht, die naast de Sovjetvlag en de van zijn sterren ontdane Ameri kaanse driekleur wappert, vertoont onmiskenbaar veel gelijkenis met de VN-vlag. De befaamnde 'blauwhel men' van de VN-vredestroe pen zijn in de televisieserie 'withelmen' geworden, die moordend en plunderend door het land trekken en het Capi- tool in brand steken. Een woordvoerder van de VN betitelde de serie, die ABC 32 miljoen dollar heeft gekost, als 'volstrekt paranoïde'. Se cretaris-generaal Javier Perez de Cuellar van de VN heeft de leiding van ABC in een per soonlijk schrijven deelgenoot gemaakt van zijn 'bezorgd heid' over de strekking van de serie, terwijl een van zijn as sistenten juridische stappen tegen ABC aankondigde. NIEUW TE AXEL: André Courrèges - Armani - Basile - Claude Rap - Valentino Carisma (grote maten t/m 52) - Eicke Hasselbach Loraine - Dagmar Schuberth esign ani - Krizia - Nina Ricci 39 - 4571 GC AXEL 1155-4356 n 10 uur tot 18 uur, vrij. van 10 na. vanaf 13.30 uur. \T 3 - 4524 CT SLUIS 1178-1506 r tot 18 uur, zondag van 14 uur insdag gesloten. Herdenkingsexpositie Hugo Metsers, galerie De Geyt, Hulst. Open: werkdagen van 9-12 en van 14-18 uur, zater dag tot 17 uur, zondag van H-18 uur. Tot 27 oktober. Ter herdenking van diens tende sterfdag (1976) richtte boekhandel/galerie Van Geyt te Hulst een kleine keuze-expositie in van het werk van de bekende Hul- tee kunstschilder Hugo Metsers. Hulsters is maar ten dele waar, want Metsers was een in 1902 te Sint laas geboren Vlaming, samen met zijn ouders, 11919 zijn tenten opsloeg te Hulst. Helemkal waar is dat hij "an dat ogenblik af een fer- Wte Hulstenaar was en jW toen hij zijn vader in °™s textielfabriek op- 'olgde en als kreatief kun- «naar niet alleen deelnam fan, maar ook belangrijke nitiatieven nam voor het uturele en artistieke leven zijn woonplaats. Ook al pon hij zich eerst vanaf zijn ptigste jaar uitsluitend fan zijn grote hartstocht, 1 schilderen wijden, toch 'as Hugo Metsers al lang wrdien heel wat meer dan amateurschilder in de lebnukelijke zin van het Poord. Als autodidakt be- I™1® en begeleid door en- le Vlaamse schilders, die TO vrienden waren, be- hij al betrekkelijk ocmekVer 6611 geac^eveer^e zijn visie betreft, K.werd nog in 1947 be- L door het werk van de L, ge Laethemers zoals uit "«egste doek op deze Posits blijkt. Er spreekt F ujn gevoel voorkleur en ]oorv!ng Dat gevcel fcrf ur' voor de mate /ie L a'3 zodanig en wat iren VP5nee kan doen heeft li ,5s, niet verlaten toen fn 53tr®e'<s de zestiger ja- "a flirtations met ku- ea surrealisme gaan- zijn eigen stijl vond. eiri r5n meer werd hij ge- 5° door wat hij zelf Helode oervormen, zoals Car~e hij mikroskopische L ?ernmg kan ontdekken. 9aaw!zt-Sestalte te geven beheersen een reeks van zijn beste doeken tot resultaat kadden, waarvan men er hier verscheidene kan be wonderen. In zijn laatste jaren was Metsers uitzonderlijk ge boeid door de ruimtevaart en alles wat daarmee sa menhangt en poogde hij iets van het indrukwekkende en geheimzinnige van de kos mos in zijn werk te vangen, ook dit vaak met opmerke lijke resultaten. In het ge heel gezien is Hugo Metsers er in zijn schilderscarrière in geslaagd een eigen wereld op te roepen die van bewon dering en huiver voor al het geschapene getuigt. De con frontatie daarmee zal voor de bezoeker van deze expo sitie een innerlijke verrij king betekenen. Te bezichti gen tot 27 oktober aanstaan de. Willem Enzinck Door Henk Egbers Wie laat er nog een portret schilderen? De 'gewone man' heeft daarvoor geen geld meer (over). Regenten en beroemde persoonlijkheden worden in verf 'vereeuwigd' en hier en daar Is er nog een particuliere opdrachtgever. Portretop drachten lijken echter de laatste tijd weer wat aan te trek ken. Met het oog op een nieuwe markt werd een catalogise rend boekwerk samengesteld, waarin informatie verstrekt wordt over nederlandse kunstenaars die momenteel actief bezig zijn met portretten in verf, grafiek of klei/brons. Inner Depth, schilderijen van Brit Houtkamp, Galerie De Hemel, Moeregrepstraat, Bergen op Zoom, open dins dag tot en met vrijdag van 17.00-02.00 uur, zaterdag en zondag van 14.00-02.00 uur, maandag gesloten, tot en met 12 november. Het zou te ver gaan om te beweren dat de schilderijen van Brit Houtkamp anekdo tisch waren, maar een ver halend element is wel dege lijk aanwezig. Brit schildert het theatergebeuren waar van ze in vroeger jaren deel uitmaakte. Voor de toe schouwer zjjn het tekenach tige schematische beelden die op het eerste gezicht als maskers gezien zouden kun nen worden. Maar voor Brit zelf kan zo'n kop net zo goed de verbeelding van een dra matisch hoogtepunt in haar huidige leven zijn als van een herinnering aan de blik van een arme zwerver of ja loerse collega uit de tijd dat ze zelf nog op de planken stond. Het is een tamelijk com mercieel boek, gericht op het verkrijgen van opdrachten. Initiatiefneemster was Ria Meyer - De Weijer van de Bossche galerie Hüsstege. Zij trok Margriet van Boven van het Noord Brabants Museum, Emke Kruimel van het Singer Museum en de publicist Hans Redeker aan om dit karwei te klaren. De kunstenaars moesten letter lijk ook een duit in de zak doen voor twee pagina's (een met afbeelding en een met tekst) en WVC steunde de onderneming verder finan- ciëel. De 'commissie' legt geen verantwoording af van de criteria die de keuze van de 150 bepaalden. Redeker zegt wel dat dit boek niet de pretentie heeft ook maar enige bijdrage te leveren aan de kunstgeschiedenis of analyse van de hedend- saagse kunst... Natuurlijk is het wel een historische documentatie geworden, al is er geen sprake van volledigheid. Kritisch is het allerminst. Redeker lijkt niet meer ge daan te hebben dan de door de kunstenaars zelf ver leende informatie parafra seren. Ook is er geen sprake van bijvoorbeeld een studie over de portretkunst in de kunsthistorie of over de psy chologie van het portret; et cetera. Er zitten nogal wat gemiste kansen in dit boek. Het genre blijkt over het algemeen nogal behoudend en in artistieke opzicht veel platgetreden paden te be vatten. Er zijn enkele uit schieters in positieve en in negatieve zin. Verder gaat het om het grootst gemiddel de. Waarschijnlijk is dat ook heel realistisch, want niet iedereen kan een Schroder, Verwey of Wilink zijn, zoals WVC tegenwoordig schijnt te eisen met zijn top-kunste- naars-politiek. De gemid delden mogen van 'Den Haag' niet meer bestaan. Je vraagt je af wat je dan met gemiddelde ministers van cultuur etc. moet beginnen. Ook is er niets op tegen om via zo'n boek (en op andere wijzen) commercieel met kunst om te gaan. De angst om kunst van de 'smetten' der commercie vrij te hou den is - met name ook bij de media - uit den boze. Kun stenaars moeten ook leven; dus verkopen. Maar dat be tekent niet dat je tamelijk kritiekloos alles moet onder schrijven wat zich aandient. En die schijn laadt dit boek wel een beetje op zich. Achter in het boek is een naamregister der kunste naars, met vermelding van woonplaats opgenomen (waarom niet volledige Marte Roling: koningin Beatrix. adres?). Daaruit blijkt dat uit deze regio betrekkelijk weinig artisten worden ge meld (terwijl er wel meer zijn die portretten maken). Uit Zeeland zelfs niet een! Het gaat om Jan Asselbergs, Waspik; Martien Hoeve- naars, Dongen; Joop Liesker en Riky van Deursen, Til burg Jacques van der Smissen, Lepelstraat en Thijs Overmans, Woudri- chem.. Deze portrettengalerie be vat bijvoorbeeld schilderijen e.d. van Gerard den Braban der (Freek vd Berg), Drees (Han Bayens), Charlotte van Pallandt (Agnes van den Brandeler), Miles (Piet Klaasse), Gunther Grass (Frank Letterie), Sandberg (Nel van Lith en Jan Sier huis), Luns (Bep Sturm-van den Bergh) etc. Maar de meeste beeldingen gaan over Carine, Isabella, Roos je, Jeroen, Maarten, mijn vader, punk, kermisbaas, zelfportretten etc. Er is veel te zien in dit aardig ogende boek. Hans Redeker e.a.: 'Heden daagse Portretkunst in Ne derland'. Uitg. J.H. Gottmer, prijs 79,50 gebonden en 59,50, paperback. De emoties die deze vluchtige maar intense con tacten bij Brit teweeg bren gen, schildert ze uit op een zeer expressieve en ner veuze manier. Al het ge toonde werk is van dit jaar. Deze 'portretten van een in nerlijke staat', zoals ze inge volge de titel van de ten toonstelling genoemd kun nen worden, zijn in twee se ries onder te verdelen. Een dramatische, met zwaar aangezette figuren waarin veel zwart is ge bruikt en het hele blad be volkt is met grote en kleine koppen en andere figuren en een humoristische waarin meer schetsmatig en met meer kleur is gewerkt op een lichtvoetige, open ma- mer- Bij deze laatste serie, de meest recente, is het blad niet meer alleen middel om te bewerken, maar speelt het wit een beeldende rol. Het hoofdthema de kop blijft centraal aanwezig maar de nu dun opgezette kleurve- gen vormen iedere keer weer een andere verras sende combinatie met elk aar. Hierdoor wordt in te genstelling met het zwaar opgezette werk, de techniek expressiever en het werk frisser en ruimtelij ker. L.R. Textiel schilderijen, Cobie Visschers. De Kaardebol, Baronielaan 223 Breda, open donderdag, vrijdag en zater dag van 14.00-17.00 uur, tot en met 31 oktober. In overwegend lichte tinten heeft Cobie Visschers haar visie op een aantal zaken des levens weergegeven. Ze doet dat op een zeer ongebonden manier. Gebruikt verschil lende technieken als appli- ceren, machinaal borduren en schilderen op zeer uiteen lopende formaten, die ze naargelang de beeldvorming t wel of niet voorziet van een kader. Cobie Visschers, af komstig uit Beek, woont sinds '74 in Breda, waar ze een parttime opleiding in textiel volgde waarna ze bij textiele kunstenaars nog meer lessen volgde. Cobie zit duidelijk in een fase waarin ze op zoek is naar een bepaalde richting. Het werk dat ze op haar eer ste eenvrouwstentoonstel- ling toont, is geen complete serie. Ze gebruikt verschil lende stijlen. Er is een deel met sterke decoratieve ken merken en een deel met een herkenbare thematische achtergrond. Beiden bevat ten zowel figuurlijke als ab stracte elementen. Er zijn mooie maar wat zoetige doekjes, zoals een witte vrouwengedaante in een lichtblauw-roze land schap, wat overigens com positorisch knap van op bouw is, maar er is ook een drieluik getiteld: 'Vrijheid onvrijheid'. Hiervan geeft het strakke grijs van het vensterraam in combinatie met de glansend witte ach tergrond een dramatisch ef fect, ook al is de beeldtaal van de wegvliegende vogel misschien wat erg voor de hand liggend. De opvallend grote zorg aan afwerking en details komt in ieder doek sterk naar voren. Een spektakelstuk is het grote roze doek, het enige wandkleed dat jammer ge noeg niet is opgespannen. Daarin heeft deze veelbelo vende textiel kunstenares het veilig terrein van het uitsluitend werken in aan verwante tinten verlaten en gewerkt met flinke contras ten als hardroze, smaragd groen en zwart. Deze met de overwegend roze kleuren vormen een organisch ge heel van bloemen, vogels en mensen, dat het effect heeft van een zomerse uitbarsting van levenslust. Lia Roose Erika Chaffard, keramiek en Claudine de Pauw, schil derijen. De Griffioen, Hei ken 23, St. Leenaerts, Brecht, België, open vrijdag van 17- 19 uur, zaterdag en zondag van 14-20 uur, tot en met 1 november. De keramiste Erica Chaf fard studeerde in Antwer pen aan de Koninklijke Aca demie waar ze nu les geeft. Ze won een aantal prijzen en exposeert regelmatig in Ne derland en België. Haar werk heeft een uitgesproken karakter, wat ze heel knap met summiere middelen be reikt. Ze boetseert koppen, geen individuele portretten maar een visie op de mens, waarin onbereiklbaarheid en eenzaamheid prevaleren. Ze maakt spaarzaam ge bruik van glazuren. De in zichzelf gekeerde figuren dragen vaak draperieën, waarvan de verhullende functie niets geforceerds heeft, maar als een natuur lijke toevoeging ervaren wordt, zoals bij het prach tige bedoeïenkopje, waarvan het eierschaal-dunne hoofd deksel hier en daar van wit naar lichtblauw verkleurt. Alhoewel de verstilde, wat tragische figuren, waaronder twee heroïsche clowns, de hoofdmoot van deze serie bepalen, houdt Chaffard ook van een grap je, getuige de schaterende kikkers, heel fijn van vorm en fraai geglazuurd, en het goedmoedige nijlpaard, waarvan een afgietsel voor weinig geld te koop is. De schilderijtjes van Erica Chaffard gaan over zwem men en hebben hetzelfde ka rakter als haar keramiek. In een weinig gebruikte tech niek van olieverf op caffei ne, die een waterverfachtig effect heeft, zet ze haar beel den op, die alleen het meest essentiële bevatten en een rijkdom aan expressie in zich dragen. Claudine de Pauw is met haar schilderijen volkomen geabsorbeerd door de wereld van het technisch tastbare. Natuurkrachten, goden, nimfen en saters bevolken haar uitbundige decoratieve schilderijen. Claudine is een zeer kundig tekenares, die door het gemengde gebruik van tekenstift, olie- en wa terverf op één paneel een fantastische, zowel in tech nisch als inhoudelijk opzicht bedoelde wereld, weet te scheppen. Ondanks de veel heid aan details en de grote kleurenrijkdom, worden haar schilderijen, die een sterk illustratief karakter dragen, nooit bont. In een opzicht faalt Claudine: door de overdaad aan beelden en details blijft er niets meer te raden in deze weergave van een wereld vol vraagtekens en raadsels. L.R. >3 4531 GBTerneuzen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 27