Onduidelijkheid over nieuwe
gezicht van Michael Jackson
LAATSTE KUIF JE-AL BUM VERSCHENEN
'Een groep mag nooit tussen de song en het publiek in staan'
1
Mpf
r{
nu
emeu
GEHEIMZINIGE PREMIERE VAN KORTE FILM
Dansfestival Breda
met zes
groepen uit de VS
DINSDAG 14 OKTOBER 1986
OPEN DANSDAG WEER GRATIS
NEIL FINN MET CROWDED HOUSE OP EIGEN BENEN
1
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
uske en Wiske: „De g
lamb
one
„Als je eens ziet hoe moeilijk sommige man
nen het vinden als je zegt: nee, ik ben het
niet met je eens"
Caroline Kaart, zangeres
LSPAG 14 OKTOBER 198
Door W.J. Weatherby
NEW YORK - Men
zoekt hem hier, men
zoekt hem daar, men
zoekt hem overal. Het
gaat hier niet over de
Scarlet Pimpernel, die
tijdens de Franse Revo
lutie onvindbaar was
voor de Fransen, maar
over Michael Jackson.
Een heel legioen van
Amerikaanse fans pro
beert de meest ongrijp
bare van de alle super
sterren op te sporen. De
laatste keer dat hij in
het openbaar verscheen,
droeg hij een masker
om, naar men beweert,
de kosmetische chirur
gie aan zijn kin te ver
bergen. Het blijft echter
een vraag of hij aanwe
zig was bij de première
van zijn nieuwe film,
'Captain Eo', in New
York, met of zonder
masker.
Hij was er in ieder geval
niet officieel met de regisseur
van zijn film, Francis Coppola,
en de producent, George Lu-
kas, die ook de speciale effec
ten verzorgde. Het gerucht
doet de ronde dat hij zich on
der het publiek bevond; som
migen zeggen dat hij ver
momd was als een oud
vrouwtje, anderen hebben
hem verkleed gezien als één
van de rorbotfiguren uit Cap
tain Eo.
De meest recente foto's van
Michael Jackson in Ameri
kaanse kranten tonen hem
zonder vermomming - als hij
het tenminste echt is, want hij
lijkt wel groter en steviger
dan anders - terwijl hij ligt te
slapen in een hogedruk-ka-
mer. Onlangs vertelde iemand
van de persoonlijke staf van
Michael Jackson in een televi
sie-interview dat hij hem had
afgeraden zo'n kamer thuis te
gebruiken.
De film Captain Eo, die
slechts zeventien minuten
duurt wordt uitsluitend ver
toond in de twee Disneypar-
ken, Disneyland in Californië
en Disney World in Florida.
Om te kunnen genieten van de
speciale effecten moet het pu
bliek een daartoe bestemde
driedimensionale bril opzet
ten.
Anjelica Huston vervult in
de film een belangrijke rol,
waarvoor ze zeven uur bezig
was met het opbrengen van
haar make-up. Zij beschreef
op de première de ontbre
kende hoofdrolspeler als 'een
schatje'. Coppola zei dat het
dikke pret was om met Mi
chael Jackson samen te wer
ken, omdat het 'net een kind'
was.
De 28-jarige Michael Jack
son praat er al jaren over om
de hoofdrol te spelen in een
nieuwe Peter Pan film, die
Steven Spielberg zou moeten
regisseren. Het zal niemand
verbazen dat Michael diep in
zijn hart een Peter Pan is, een
jongetje dat nooit volwassen is
geworden. Vanaf zijn tiener
jaren leidt de multimiljonair
een heel beschermd en geïso
leerd leven; zijn contacten met
andere mensen worden
meestal gescheiden door voet
lichten en spots.
De film Captain Eo weer-
Michael Jackson in ja
nuari van dit jaar, toen hij
met Elizabeth Taylor de uit
reiking van de American
Music Awards bijwoonde.
- foto ap
spiegelt als het ware Michael's
fantasiewereld. Het is een mu
zikaal ruimtevaart-sprookje
vol reusachtige speelgoeddie
ren en robots. Michael laat
zich weer van zijn beste kant
zien en zingt en danst in zijn
bekende Thriller-stijltje.
Om eerlijk te zijn valt Cap
tain Eo een beetje tegen. Van
een jonge artist die zich zo in
zet voor een wereld zonder
leed en armoe hadden we toch
wel wat meer verwacht. De in
de film geprojecteerde mense
lijke strijd tussen goed en
kwaad wordt vaak overscha
duwd door een overmatig ge
bruik van laserstralen en
filmtrucs. De stijl van de film
lijkt soms wat op de krankzin
nige dromenwereld van veel
videoclips, waar de technolo
gie ook vaak een belangrijkere
rol wordt toebedeeld dan het
verhaal.
De film verklaart enigszins
waarom Michael Jackson niet
op de première verscheen, of
in ieder geval niet als zichzelf.
Captain Eo toont maar één
kant van hem: de Peter Pan
kant.
Wil de échte Michael Jack
son opstaan?
(Copyright The Guardian -
De Stem)
Van onze kunstredactie
BREDA - Met de traditio
nele 'open dansdag' start op
zondag 9 november het zesde
Dansfestival Breda, dat tot
en met zondag 16 november
dagelijks professioneel bal
let en dans presenteert.
Workshops, drie tentoonstel
lingen en twee dansfilms be
geleiden dit jaarlijkse eve
nement, dat wordt gehouden
in de schouwburg en de
kleine zaal (Theater Achter
om).
De open dansdag staat dit
maal in het teken van 'Dan
cing America', aangezien de
Bredase schouwburg dit sei
zoen deelneemt aan deze
manifestatie van zes Ameri
kaanse dansgezelschappen.
De gratis toegankelijke
dansdag is gewijd aan aller
lei soorten Amerikaanse
dansvormen, van tapdans
tot en met de clogging-dance
(een soort klompendans) uit
North-Carolina. Een en an
der wordt uitgevoerd door
Nederlandse professionals
en amateurs. Om 12.00 udr
gaan de deuren van Concor
dia open.
Op maandag 10 november
begint het festival met een
optreden van een van de
Dancing America-gezel-
schappen: het Bucket Dance
Theatre uit New York.
Daarna volgen optreden
van: de Japanse Butóh-
groep Ariadone no kai, de
moderne Nederlandse groep
Reflex, Scapino Ballet met
een kindermatinee en een
avond-programma met
werk van Hans van Manen,
Jazz Extension Dance Thea
ter en tenslotte het Koninlijk
Ballet van Vlaanderen met
'Assepoester'. Al deze voor
stellingen worden in de grote
zaal gehouden.
In Theater Achterom tre
den op: Tamara Huilmand
met de première van een
nieuw stuk (Chihuahua),
Het New Yorkse Bucket Dance Theatre opent het
Dansfestival Breda op maandag 10 november. Hier een
scène uit 'Sojourn'. - foto david l. rosenbloom
Nachtglas en Glashart. De
Nieuwe Danserije brengt de
première van een kinderbal
let (Van de hak op de tak) en
verder zijn er meerdere kin
dervoorstellingen, waaron
der een première van Dinin,
van Scapino en een mee-
dansprogramma van Mat-
this Mohr op de open dans
dag.
In Filmhuis Concordia
draaien van 6 tot en met 12
november de films 'Top Hat',
een dansclassic met F:
Astaire en Ginger Rogers,
'The Cotton Club' van Frsi
cis Coppola. Op 15 en 16 m
vember worden in de Bn
dase Gemini Studio's wot)
shops gehouden op het.
bied van o.a. klassieke dar
Afrikaans, moderne dat
jazzdans, tango, Sf
dans en Salza. Tijdens It
Dansfestival zijn in het Co»
cordia-complex exposities:
zien Van Marjolein van
Adel (krijt-aquarellen nt
dansonderwerpen) en
van Peter Hilz, gemaakt tj
dens het vorige Bra
Amateur Dansfestival. Bt
vendien wordt in de Grol
Kerk van 1 tot en met 23 is
vember de tentoonstel
'Dans te kijk' gehouda
Deze expo geeft een ove:
zicht van de ontwikkel
van De Nederlandse
vanaf 1945.
BRUSSEL (ANP) - Er is een nieuw
Kuifje-album uit. Het is een onvol
tooid werk van de in 1983 overleden,
wereldbekende Belgische stripteke
naar Hergé en is door diens weduwe,
mevrouw Fanny Remi, gepresenteerd.
De titel is "Tintin et l'Alph-art'. De Ne
derlandse versie ervan, die 'Kuifje en
de Alpha-kunst' gaat heten, zal op 20
november gereed zijn.
Mevrouw Remi, de enige erfgename
van Hergé, die sinds de dood van haar
man de Hergé-studio's in Brussel
leidt, zei bij de presentatie van het
nieuwe album lang te hebben nage
dacht over het geven van toestemming
voor de uitgave ervan. 'Kuifje en de
Alpha-kunst' is volgens mevrouw
Remi geen klassiek Kuifje-album,
„maar ook geen echt archief- of verza-
melstuk". „Het is een levendig en dy
namisch verhaal dat integraal deel
uitmaakt van het gehele oeuvre van
Hergé", zo zei ze.
Dit 24-ste en laatste avontuur van
Kuifje is uitgegeven in de vorm
waarin de auteur het nagelaten heeft.
Dat wil zeggen dat het 42 pagina's
schetsen, samen met kanttekeningen
en teksten omvat. „Die benadering
was naar mijn oordeel de eerlijkste.
Ze brengt respect op voor de auteur en
ze levert het beste bewijs van liefde en
trouw, die we aan Hergé konden ge
ven", aldus mevrouw Remi.
De Nederlandse versie, die dus pas
van 20 november af in de boekhandel
zal komen, zal volgens de uitgever een
gebonden uitgave zijn die bestaat uit
104 pagina's. Op de rechterpagina's
van die uitgave zullen de schetsen van
Hergé verschijnen. De linkerpagina's
zullen teksten bevatten. De Neder
landstalige uitgave zal de basis gaan
vormen voor uitgaven in andere talen,
aldus de uitgever.
Hergé, de schepper van
Kuifje, die in 1983 is overle
den. - foto ap
Door Wim van Leest
SPLIT ENZ zal de popge
schiedenis ingaan als een
van de meest miskende pop
groepen aller tijden. On
danks een reeks uitmun
tende elpees slaagde de groep
er niet in door te breken in
andere landen dan het thuis
land Nieuw-Zeeland en
Australië. In ons land deed
Split Enz het nog redelijk.
Een paar hitsingles ('I hope i
never' en 'Message to my
girl') en een redelijke hoe
veelheid fans zorgden ervoor
dat de groep een aantal ma
len met succes ons land aan
kon doen en er zelfs enige
tijd kon wonen.
Merkwaardig genoeg
boekte Split Enz-voorman
Tim Finn met zijn eerste
solo-elpee wel een enorm
succes in ons land. De toch a
la Split Enz klinkende single
'Fraction too much friction'
werd een dikke top-tien-hit
en ook andere singles deden
het goed.
Nu lijkt er succes in het
verschiet te liggen voor Tims
broer, Neil Finn. Neil is
voorman van het trio Crow
ded House en wat hij en zijn
makkers op de titelloze de
buutelpee laten horen, is
ronduit voortreffelijk.
Crowded House bestaat
verder uit bassist Nick Sey
mour en drummer Paul Hes
ter. Laatstgenoemde maakte
nog even deel uit van Split
Enz en beleefde zo de defini
tieve splitsing van de groep.
Crowded House is een
veelbelovende groep en de
platenmaatschappij heeft
dat gelukkig in de gaten.
Vandaar dat de groep vorige
week in ons land was voor
promotie. Hoe goed de groep
live is, bleek bij een bezoek
aan de Vara-radio. Daar
werden uit de losse hand vijf
nummers live gespeeld en
dat klonk voortreffelijk.
Neil Finn is in ieder geval
blij met de vele aandacht, die
zijn nieuwe band krijgt. Dat
heeft ook te maken met het
feit dat vanuit Australië
opererende groepen vaak als
handicap hebben dat hun
platen elders in de wereld
maanden of zelfs een jaar la
ter uitkomen dan in Austra
lië zelf.
Neil Finn: „Dat op ver
schillende tijdstippen uitko
men van een elpee was een
syndroom, dat we wilden
vermijden. Met Split Enz
werd je voortgang als groep
verlamd werd, doordat je in
Amerika of Europa succes
had met een elpee die alweer
een jaar oud was. Een derge
lijk succes moet je als groep
natuurlijk niet negeren,
maar eigenlijk zou je in de
studio moeten zitten om een
nieuwe plaat te maken. We
hebben er met Crowded
House naar gestreefd de
plaat overal gelijktijdig uit
te brengen, zodat we die kant
van de zaak onder controle
hebben."
Crowded House nam zijn
elpee op in Los Angeles. Het
lijkt me daar heel anders
werken dan in een Australi
sche studio.
Neil Finn: „Ja er zijn nog
al wat verschillen. De in
tieme sfeer van Australië
was er niet, maar daar staat
tegenover dat ze in Amerika
erg goed georganiseerd en
geoutilleerd zijn. Dat maakte
bepaalde dingen stukken ge
makkelijker. Als we bijvoor
beeld een blazerssectie wil
den hebben, dan was dat
geen enkel probleem. Je
hoefde maar even te bellen
en je had meteen de beste
blazers die er voor handen
zijn. Dat zou in Australië
niet kunnen. We moesten in
LA wel opletten dat onze
eigen ideeën niet onderge
sneeuwd werden door men
sen die het beter meenden te
weten. Er zit veel van onszelf
in de plaat, maar er zitten
ook Amerikaanse invloeden
in. Onze producer Mitchell
Froom is daar verantwoor
delijk voor. Hij is weg van
traditionele Amerikaanse
popmuziek en hij wist dat in
onze muziek te infiltreren.
Gelukkig is het resultaat uit
stekend."
Neil Finn speelt in Crow
ded House gitaar en piano.
Crowded House met van links naar rechts Neil Finn, Nick Seymour en Paul Hester.
Bovendien is hij de zanger
van de groep en is hij ver
antwoordelijk voor alle
songs. In hoeverre is er
sprake van Neil Finn met
een paar begeleiders
Neil Finn: „Crowded
House is een echte band. Er
zijn zoveel popgroepen met
een enkele songwriter. Dat
betekent niet noodzakelij
kerwijs dat hij de leider is en
dat de rest er maar bij hangt.
Bovendien zijn er in een
groep naast het componeren
andere zaken die belangrijk
zijn. Als het op het arrange
ren en structuren van num
mers aankomt, dan ben je als
band bezig. Daarnaast zijn
er andere terreinen zoals de
presentatie, de hoezen, de vi
deo-clips. Dat zijn tegen
woordig belangrijke zaken,
wil je platen verkocht krij
gen. Er is in Crowded House
een rol voor iedereen. De
muzikale interactie tussen de
groepsleden is voor mij be
langrijk. Je hebt als band
meer kans op een origineel
geluid dan in je eentje. Mo
menteel zijn we een trio, ter
wijl er op de elpee met Mit
chell Froom erbij min of
meer sprake is van een vier-
mansgroep. Ik denk dat we
in de naaste toekomst er een
bandlid bij zullen nemen.
Dat maakt het geheel toch
completer."
Je hebt dus niet overwo
gen om als solo-artiest ver
der te gaan
Neil Finn: „Ik geloof dat
een band meer mogelijkhe
den heeft om speciaal te zijn
dan een solo-artiest. Mijn fa
voriete muziek komt van
groepen met als uitzondering
David Bowie. Neem bijvoor
beeld Talking Heads. Dat is
een band met een specifieke
songwriter, David Byrne,
maar toch heb je bij hen
steeds het gevoel dat je een
band hoort. Het zijn bijna de
beperkingen die een groep zo
krachtig kunnen maken. In
dividueel zijn de Talking
Heads-leden misschien niet
zo geweldig, -Tina Wey
mouth is bij voorbeeld niet de
beste bassist ter wereld -,
maar samen passen ze uit
stekend in het concept. Er
komt meer uit dan je op
grond van de afzonderlijke
delen zou vermoeden. Als je
in een groep zit krijg je soms
ideeën aangereikt waar je
zelf nog niet aan gedacht had
en die echt van pas blijken te
komen. En ook onderlinge
spanning of een conflictsi
tuatie kan een creatief effect
hebben."
Crowded House heeft een
bijzonder geluid dat hier en
daar sterk aan Split Enz her
innert. De songs zijn eigen
zinnig, wondermooi en laten
een volwassen kijk op het le
ven horen.
Neil Finn: „Dat het aan
Split Enz herinnert komt na
tuurlijk omdat ik in die
groep ook zong en nummers
schreef. Er is wel een lijn te
trekken naar die groep. Voor
mij is dat een lijn waaruit
consistente kwaliteit blijkt.
Onze muziek klinkt volwas
sen. Ik heb met Enz veel el
pees gemaakt en ik er ge
leerd hoe je songs moet ma
ken en hoe je ze moet struc
tureren. Ik denk datje als in
teger artiest steeds beter
wordt. Ik ben geen aanhan
ger van de theorie dat je tus
sen 18 en 24 moet zijn om
goede popmuziek te maken.
Dat is een domme mythe. Al
les wat je doet, moet in het
teken van je ontwikkeling
staan. Klassieke componis
ten schreven hun beste werk
op latere leeftijd. Ik zie niet
in waarom dat in popmuziek
niet net zo zou kunnen zijn.
De drie-minuten-popsong is
misschien niet het meest ge
schikte middel, maar tegelij
kertijd is die beperking een
uitdaging. Ik vind het dom
op een bepaalde leeftijds
groep te mikken. Dat riekt
naar compromissen. Er is
niets tragischer dan iemand
van een jaar of 35 met zijn
kont te zien draaien als een
teenager om een jeugdig pu
bliek te behagen en de jonge
ster uit te hangen. Dat is
eigenlijk heel triest. Het is
een gebrek aan waardig
heid."
Wat brengt een groepje uit
Australië ertoe om met zijn
muziek de wijde wereld in te
trekken
Neil Finn: „Het gaat er ons
niet om om de wereld te ver
overen. Ik ben al blij als ik
her en der vaste voet onder
de grond kan krijgen. Kijk,
je schrijft nummers, omdat
je denkt dat er een publiek
voor is. Je gelooft in je mu
ziek en je denkt dat er men
sen zijn die het goed zullen
vinden en die mensen wil je
bereiken. Voor mij is dat het
minimum, als je daarbij de
wereld verovert dan is dat
prima. Het spreekt me aan
een carrière te hebben die
zich over een lange periode
uitstrekt en die hoeft niet per
se gelardeerd te zijn bij een
aantal tophits. Als er maar
constante kwaliteit en hoor
bare ontwikkeling is, muziek
waarmee je een eigen pu
bliek aan je bindt."
Waar haal je je inspiratie
vandaan om die constante
kwaliteit te waarborgen
Neil Finn: „Ik ben opge
groeid met de radio, het hit
parade-werk. Bij ons in
Nieuw-Zeeland was dat in
het begin vooral Engelse mu
ziek. De Beatles en de Kinks
vond ik goed. In de jaren '70
vond ik Led Zeppelin en Neil
Young goed en later Talking
Heads en David Bowie. Ik
heb altijd gehouden van
mensen die songs schreven
die op zichzelf konden staan.
Ik heb nooit zo gelet op de
uiterlijke dingen. Mijn vader
was een jazz-fanaat en ook
dat heeft me beïnvloed. Niet
dat er jazz te horen is bij
Crowded House, maar de
manier van met de melodie
omgaan lijkt een beetje op
jazz. Ik laat me in mijn mu
ziek niet te bewust beïnvloe
den. Ik heb geen held die ik
nadoe, dan zou ik mijn muzi
kale horizon te zeer beper
ken."
Neil Finn heeft op platen
van Split Enz een paar dozijn
voortreffelijke songs laten
horen. De Crowded House-
elpee laat weer tien prach
tige nummers horen. Wat
zijn voor Neil Finn de crite
ria voor goede songs
Neil Finn: „Ik moet zo'n
nummer in mijn eenlje op
een akoestische gitaar kun
nen spelen en dan nog moet
het in al zijn hevigheid over
komen. Er zijn songs die ik
waardeer om hun goede tek-
EINDREDACTIE WIM VAN LEES!
PAGINA GipJ
ml.
jk
ïesBouwman presenteert 'In de
1, 20.28 uur).
reeds
worde
bekijk
tieke
Bonds
zich i
0Weens Gala-
bal 1986
Van het Weens Galabal, dat
eind september voor de
derde maal in Nijmegen
werd gehouden, is vanavond
een gedeelte te zien in een
reportage van de AVRO. Dit
operetteconcert wordt geor
ganiseerd naar het voor
beeld van het jaarlijkse de
butantenbal van de Weense
Operï. De bekende sopraan
Marjon Lambriks verzorgt
de presentatie en zingt zelf
ook mee, soms alleen, soms
met Peter Minich, tenor aan
de Weense Staatsopera en
Jaeco Renesse van de
Hoofdstad Operette. Als
tweede vrouwelijke solist
treedt de Hongaarse so
praan Marcella Cerno Pos-
pichal op.
23.0
19.12 Tamar
In de serie jeugddrama's
van de IKON is vanavond
spel te zien, dat door
Wim Hofman in overleg met
mkje Bos werd geschre
ven. 'Tamar' gaat over een
loeilijke vader-dochter-re-
latie en wil aangeven,,
aarom jongeren van huis
kunnen weglopen. Tamar
woont bij haar vader, een
egoïstische man, die weinig
rekening met haar houdt.
Dat brengt Tamar dikwijls
in moeilijkheden. Ze speelt
trompet in een band, maar
haar vader verplicht haar
na een optreden meteen
naar huis te komen. Boven
dien moet ze soms onver
wacht voor een optreden af
zeggen. Dit leidt tot slaande
ruzies.
In d<
'Branc
Robert
jonge
echter
men.
voor c
minna
gela e
peloos.
vlucht
houdin
langt
liefde'.
geving
men.
met Ji
Roberi
brand
haar r
la's ai
zen bi
verhoi
en de
beelde
22.0
21.00
Panoramiek
Afgelopen zondag zijn in de
deelstaten Beieren en Ham
burg verkiezingen gehou
den. Als graadmeter voor de
landelijke verkiezingen van
de Bondsrepubliek in ja
nuari aanstaande kunnen
Het 2
met e<
land:
sichtk;
waari)
schapi
overbi
Griissi
belicht
persoo
het
Nina
laat v
gen vt
weer
boorte
Ander
ze in c
der hu
het
doorri
bovenf
een w
scheid
de vee
dere a
sten, maar bij mijn
werk moet er altijd
goede melodie inzitten. B
goede song moet helend
uitgekleed kunnen word®
Het geluid van een
mag nooit tussen de song®
het publiek in staan."
Carmel, 14 oktober in Rotterdam (U*
taren)
Eurythmics, 15 en 16 oktober in
dam (Ahoy) en 21 november in
(Vorst Nationaal)
Slickaphonics, 17 oktober in TflM
(Noorderligt)
Curtis Mayfield, 18 oktober in TilW
(Noorderligt)
Matia Bazar, 25 oktober in Tiiw
(Noorderligt)
Residents, 26 oktober in Tilburg P*10
derl'Et' «si
Huey Lewis and the News en
Horns by and the Range, 1 noverrun
Deinze (Brielpoort) en 2 novemt# -
Den Haag (Congresgebouw)
Metallica, Anthrax en Slayer, 26 w1
ber in Zwolle (IJsselhal)
Saxon en Loudness, 1 noveim#
Amsterdam (Edenhal)
Status Quo en Waysted, 9 novem^
Den Bosch (De Maaspoort)
Iron Maiden en WASP, 23 novem^
Leiden (Groenoordhal)
Whitney Houston, 22 oktober in
terdam (Ahoy) f,.
Judas Priest en Warlock, 18 oktobe
Brussel (Vorst Nationaal)
Everything But The Girl, 18 oktob^
Utrecht (Vredenburg) n*
Lone Justice, 24 oktober in Rotten^
(Lantaren)
George Benson, 1 november m
Haag (Congresgebouw)
Stranglers, 6 november in
(Vredenburg)
Patti LaBelle, 11 november in
dam (Doelen) r
Elvis Costello, 11 en 13 noveim#
Utrecht (Vredenburg)
A-Ha, 25 november in
(Doelen)
Chris Rea, 26 november in Rotted
(Ahoy)
Kool the Gang, 26 november
terdam (Ahoy)
Nina Hagen en Lene Lovicn, 11
vember in Utrecht (Vredenburg)
THEe MA/fnDerf
nee, IK beM
\/esr
0»
_i