Onduidelijkheid over nieuwe gezicht van Michael Jackson LAATSTE KUIF JE-AL BUM VERSCHENEN 'Een groep mag nooit tussen de song en het publiek in staan' 1 Mpf r{ nu emeu GEHEIMZINIGE PREMIERE VAN KORTE FILM Dansfestival Breda met zes groepen uit de VS DINSDAG 14 OKTOBER 1986 OPEN DANSDAG WEER GRATIS NEIL FINN MET CROWDED HOUSE OP EIGEN BENEN 1 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 uske en Wiske: „De g lamb one „Als je eens ziet hoe moeilijk sommige man nen het vinden als je zegt: nee, ik ben het niet met je eens" Caroline Kaart, zangeres LSPAG 14 OKTOBER 198 Door W.J. Weatherby NEW YORK - Men zoekt hem hier, men zoekt hem daar, men zoekt hem overal. Het gaat hier niet over de Scarlet Pimpernel, die tijdens de Franse Revo lutie onvindbaar was voor de Fransen, maar over Michael Jackson. Een heel legioen van Amerikaanse fans pro beert de meest ongrijp bare van de alle super sterren op te sporen. De laatste keer dat hij in het openbaar verscheen, droeg hij een masker om, naar men beweert, de kosmetische chirur gie aan zijn kin te ver bergen. Het blijft echter een vraag of hij aanwe zig was bij de première van zijn nieuwe film, 'Captain Eo', in New York, met of zonder masker. Hij was er in ieder geval niet officieel met de regisseur van zijn film, Francis Coppola, en de producent, George Lu- kas, die ook de speciale effec ten verzorgde. Het gerucht doet de ronde dat hij zich on der het publiek bevond; som migen zeggen dat hij ver momd was als een oud vrouwtje, anderen hebben hem verkleed gezien als één van de rorbotfiguren uit Cap tain Eo. De meest recente foto's van Michael Jackson in Ameri kaanse kranten tonen hem zonder vermomming - als hij het tenminste echt is, want hij lijkt wel groter en steviger dan anders - terwijl hij ligt te slapen in een hogedruk-ka- mer. Onlangs vertelde iemand van de persoonlijke staf van Michael Jackson in een televi sie-interview dat hij hem had afgeraden zo'n kamer thuis te gebruiken. De film Captain Eo, die slechts zeventien minuten duurt wordt uitsluitend ver toond in de twee Disneypar- ken, Disneyland in Californië en Disney World in Florida. Om te kunnen genieten van de speciale effecten moet het pu bliek een daartoe bestemde driedimensionale bril opzet ten. Anjelica Huston vervult in de film een belangrijke rol, waarvoor ze zeven uur bezig was met het opbrengen van haar make-up. Zij beschreef op de première de ontbre kende hoofdrolspeler als 'een schatje'. Coppola zei dat het dikke pret was om met Mi chael Jackson samen te wer ken, omdat het 'net een kind' was. De 28-jarige Michael Jack son praat er al jaren over om de hoofdrol te spelen in een nieuwe Peter Pan film, die Steven Spielberg zou moeten regisseren. Het zal niemand verbazen dat Michael diep in zijn hart een Peter Pan is, een jongetje dat nooit volwassen is geworden. Vanaf zijn tiener jaren leidt de multimiljonair een heel beschermd en geïso leerd leven; zijn contacten met andere mensen worden meestal gescheiden door voet lichten en spots. De film Captain Eo weer- Michael Jackson in ja nuari van dit jaar, toen hij met Elizabeth Taylor de uit reiking van de American Music Awards bijwoonde. - foto ap spiegelt als het ware Michael's fantasiewereld. Het is een mu zikaal ruimtevaart-sprookje vol reusachtige speelgoeddie ren en robots. Michael laat zich weer van zijn beste kant zien en zingt en danst in zijn bekende Thriller-stijltje. Om eerlijk te zijn valt Cap tain Eo een beetje tegen. Van een jonge artist die zich zo in zet voor een wereld zonder leed en armoe hadden we toch wel wat meer verwacht. De in de film geprojecteerde mense lijke strijd tussen goed en kwaad wordt vaak overscha duwd door een overmatig ge bruik van laserstralen en filmtrucs. De stijl van de film lijkt soms wat op de krankzin nige dromenwereld van veel videoclips, waar de technolo gie ook vaak een belangrijkere rol wordt toebedeeld dan het verhaal. De film verklaart enigszins waarom Michael Jackson niet op de première verscheen, of in ieder geval niet als zichzelf. Captain Eo toont maar één kant van hem: de Peter Pan kant. Wil de échte Michael Jack son opstaan? (Copyright The Guardian - De Stem) Van onze kunstredactie BREDA - Met de traditio nele 'open dansdag' start op zondag 9 november het zesde Dansfestival Breda, dat tot en met zondag 16 november dagelijks professioneel bal let en dans presenteert. Workshops, drie tentoonstel lingen en twee dansfilms be geleiden dit jaarlijkse eve nement, dat wordt gehouden in de schouwburg en de kleine zaal (Theater Achter om). De open dansdag staat dit maal in het teken van 'Dan cing America', aangezien de Bredase schouwburg dit sei zoen deelneemt aan deze manifestatie van zes Ameri kaanse dansgezelschappen. De gratis toegankelijke dansdag is gewijd aan aller lei soorten Amerikaanse dansvormen, van tapdans tot en met de clogging-dance (een soort klompendans) uit North-Carolina. Een en an der wordt uitgevoerd door Nederlandse professionals en amateurs. Om 12.00 udr gaan de deuren van Concor dia open. Op maandag 10 november begint het festival met een optreden van een van de Dancing America-gezel- schappen: het Bucket Dance Theatre uit New York. Daarna volgen optreden van: de Japanse Butóh- groep Ariadone no kai, de moderne Nederlandse groep Reflex, Scapino Ballet met een kindermatinee en een avond-programma met werk van Hans van Manen, Jazz Extension Dance Thea ter en tenslotte het Koninlijk Ballet van Vlaanderen met 'Assepoester'. Al deze voor stellingen worden in de grote zaal gehouden. In Theater Achterom tre den op: Tamara Huilmand met de première van een nieuw stuk (Chihuahua), Het New Yorkse Bucket Dance Theatre opent het Dansfestival Breda op maandag 10 november. Hier een scène uit 'Sojourn'. - foto david l. rosenbloom Nachtglas en Glashart. De Nieuwe Danserije brengt de première van een kinderbal let (Van de hak op de tak) en verder zijn er meerdere kin dervoorstellingen, waaron der een première van Dinin, van Scapino en een mee- dansprogramma van Mat- this Mohr op de open dans dag. In Filmhuis Concordia draaien van 6 tot en met 12 november de films 'Top Hat', een dansclassic met F: Astaire en Ginger Rogers, 'The Cotton Club' van Frsi cis Coppola. Op 15 en 16 m vember worden in de Bn dase Gemini Studio's wot) shops gehouden op het. bied van o.a. klassieke dar Afrikaans, moderne dat jazzdans, tango, Sf dans en Salza. Tijdens It Dansfestival zijn in het Co» cordia-complex exposities: zien Van Marjolein van Adel (krijt-aquarellen nt dansonderwerpen) en van Peter Hilz, gemaakt tj dens het vorige Bra Amateur Dansfestival. Bt vendien wordt in de Grol Kerk van 1 tot en met 23 is vember de tentoonstel 'Dans te kijk' gehouda Deze expo geeft een ove: zicht van de ontwikkel van De Nederlandse vanaf 1945. BRUSSEL (ANP) - Er is een nieuw Kuifje-album uit. Het is een onvol tooid werk van de in 1983 overleden, wereldbekende Belgische stripteke naar Hergé en is door diens weduwe, mevrouw Fanny Remi, gepresenteerd. De titel is "Tintin et l'Alph-art'. De Ne derlandse versie ervan, die 'Kuifje en de Alpha-kunst' gaat heten, zal op 20 november gereed zijn. Mevrouw Remi, de enige erfgename van Hergé, die sinds de dood van haar man de Hergé-studio's in Brussel leidt, zei bij de presentatie van het nieuwe album lang te hebben nage dacht over het geven van toestemming voor de uitgave ervan. 'Kuifje en de Alpha-kunst' is volgens mevrouw Remi geen klassiek Kuifje-album, „maar ook geen echt archief- of verza- melstuk". „Het is een levendig en dy namisch verhaal dat integraal deel uitmaakt van het gehele oeuvre van Hergé", zo zei ze. Dit 24-ste en laatste avontuur van Kuifje is uitgegeven in de vorm waarin de auteur het nagelaten heeft. Dat wil zeggen dat het 42 pagina's schetsen, samen met kanttekeningen en teksten omvat. „Die benadering was naar mijn oordeel de eerlijkste. Ze brengt respect op voor de auteur en ze levert het beste bewijs van liefde en trouw, die we aan Hergé konden ge ven", aldus mevrouw Remi. De Nederlandse versie, die dus pas van 20 november af in de boekhandel zal komen, zal volgens de uitgever een gebonden uitgave zijn die bestaat uit 104 pagina's. Op de rechterpagina's van die uitgave zullen de schetsen van Hergé verschijnen. De linkerpagina's zullen teksten bevatten. De Neder landstalige uitgave zal de basis gaan vormen voor uitgaven in andere talen, aldus de uitgever. Hergé, de schepper van Kuifje, die in 1983 is overle den. - foto ap Door Wim van Leest SPLIT ENZ zal de popge schiedenis ingaan als een van de meest miskende pop groepen aller tijden. On danks een reeks uitmun tende elpees slaagde de groep er niet in door te breken in andere landen dan het thuis land Nieuw-Zeeland en Australië. In ons land deed Split Enz het nog redelijk. Een paar hitsingles ('I hope i never' en 'Message to my girl') en een redelijke hoe veelheid fans zorgden ervoor dat de groep een aantal ma len met succes ons land aan kon doen en er zelfs enige tijd kon wonen. Merkwaardig genoeg boekte Split Enz-voorman Tim Finn met zijn eerste solo-elpee wel een enorm succes in ons land. De toch a la Split Enz klinkende single 'Fraction too much friction' werd een dikke top-tien-hit en ook andere singles deden het goed. Nu lijkt er succes in het verschiet te liggen voor Tims broer, Neil Finn. Neil is voorman van het trio Crow ded House en wat hij en zijn makkers op de titelloze de buutelpee laten horen, is ronduit voortreffelijk. Crowded House bestaat verder uit bassist Nick Sey mour en drummer Paul Hes ter. Laatstgenoemde maakte nog even deel uit van Split Enz en beleefde zo de defini tieve splitsing van de groep. Crowded House is een veelbelovende groep en de platenmaatschappij heeft dat gelukkig in de gaten. Vandaar dat de groep vorige week in ons land was voor promotie. Hoe goed de groep live is, bleek bij een bezoek aan de Vara-radio. Daar werden uit de losse hand vijf nummers live gespeeld en dat klonk voortreffelijk. Neil Finn is in ieder geval blij met de vele aandacht, die zijn nieuwe band krijgt. Dat heeft ook te maken met het feit dat vanuit Australië opererende groepen vaak als handicap hebben dat hun platen elders in de wereld maanden of zelfs een jaar la ter uitkomen dan in Austra lië zelf. Neil Finn: „Dat op ver schillende tijdstippen uitko men van een elpee was een syndroom, dat we wilden vermijden. Met Split Enz werd je voortgang als groep verlamd werd, doordat je in Amerika of Europa succes had met een elpee die alweer een jaar oud was. Een derge lijk succes moet je als groep natuurlijk niet negeren, maar eigenlijk zou je in de studio moeten zitten om een nieuwe plaat te maken. We hebben er met Crowded House naar gestreefd de plaat overal gelijktijdig uit te brengen, zodat we die kant van de zaak onder controle hebben." Crowded House nam zijn elpee op in Los Angeles. Het lijkt me daar heel anders werken dan in een Australi sche studio. Neil Finn: „Ja er zijn nog al wat verschillen. De in tieme sfeer van Australië was er niet, maar daar staat tegenover dat ze in Amerika erg goed georganiseerd en geoutilleerd zijn. Dat maakte bepaalde dingen stukken ge makkelijker. Als we bijvoor beeld een blazerssectie wil den hebben, dan was dat geen enkel probleem. Je hoefde maar even te bellen en je had meteen de beste blazers die er voor handen zijn. Dat zou in Australië niet kunnen. We moesten in LA wel opletten dat onze eigen ideeën niet onderge sneeuwd werden door men sen die het beter meenden te weten. Er zit veel van onszelf in de plaat, maar er zitten ook Amerikaanse invloeden in. Onze producer Mitchell Froom is daar verantwoor delijk voor. Hij is weg van traditionele Amerikaanse popmuziek en hij wist dat in onze muziek te infiltreren. Gelukkig is het resultaat uit stekend." Neil Finn speelt in Crow ded House gitaar en piano. Crowded House met van links naar rechts Neil Finn, Nick Seymour en Paul Hester. Bovendien is hij de zanger van de groep en is hij ver antwoordelijk voor alle songs. In hoeverre is er sprake van Neil Finn met een paar begeleiders Neil Finn: „Crowded House is een echte band. Er zijn zoveel popgroepen met een enkele songwriter. Dat betekent niet noodzakelij kerwijs dat hij de leider is en dat de rest er maar bij hangt. Bovendien zijn er in een groep naast het componeren andere zaken die belangrijk zijn. Als het op het arrange ren en structuren van num mers aankomt, dan ben je als band bezig. Daarnaast zijn er andere terreinen zoals de presentatie, de hoezen, de vi deo-clips. Dat zijn tegen woordig belangrijke zaken, wil je platen verkocht krij gen. Er is in Crowded House een rol voor iedereen. De muzikale interactie tussen de groepsleden is voor mij be langrijk. Je hebt als band meer kans op een origineel geluid dan in je eentje. Mo menteel zijn we een trio, ter wijl er op de elpee met Mit chell Froom erbij min of meer sprake is van een vier- mansgroep. Ik denk dat we in de naaste toekomst er een bandlid bij zullen nemen. Dat maakt het geheel toch completer." Je hebt dus niet overwo gen om als solo-artiest ver der te gaan Neil Finn: „Ik geloof dat een band meer mogelijkhe den heeft om speciaal te zijn dan een solo-artiest. Mijn fa voriete muziek komt van groepen met als uitzondering David Bowie. Neem bijvoor beeld Talking Heads. Dat is een band met een specifieke songwriter, David Byrne, maar toch heb je bij hen steeds het gevoel dat je een band hoort. Het zijn bijna de beperkingen die een groep zo krachtig kunnen maken. In dividueel zijn de Talking Heads-leden misschien niet zo geweldig, -Tina Wey mouth is bij voorbeeld niet de beste bassist ter wereld -, maar samen passen ze uit stekend in het concept. Er komt meer uit dan je op grond van de afzonderlijke delen zou vermoeden. Als je in een groep zit krijg je soms ideeën aangereikt waar je zelf nog niet aan gedacht had en die echt van pas blijken te komen. En ook onderlinge spanning of een conflictsi tuatie kan een creatief effect hebben." Crowded House heeft een bijzonder geluid dat hier en daar sterk aan Split Enz her innert. De songs zijn eigen zinnig, wondermooi en laten een volwassen kijk op het le ven horen. Neil Finn: „Dat het aan Split Enz herinnert komt na tuurlijk omdat ik in die groep ook zong en nummers schreef. Er is wel een lijn te trekken naar die groep. Voor mij is dat een lijn waaruit consistente kwaliteit blijkt. Onze muziek klinkt volwas sen. Ik heb met Enz veel el pees gemaakt en ik er ge leerd hoe je songs moet ma ken en hoe je ze moet struc tureren. Ik denk datje als in teger artiest steeds beter wordt. Ik ben geen aanhan ger van de theorie dat je tus sen 18 en 24 moet zijn om goede popmuziek te maken. Dat is een domme mythe. Al les wat je doet, moet in het teken van je ontwikkeling staan. Klassieke componis ten schreven hun beste werk op latere leeftijd. Ik zie niet in waarom dat in popmuziek niet net zo zou kunnen zijn. De drie-minuten-popsong is misschien niet het meest ge schikte middel, maar tegelij kertijd is die beperking een uitdaging. Ik vind het dom op een bepaalde leeftijds groep te mikken. Dat riekt naar compromissen. Er is niets tragischer dan iemand van een jaar of 35 met zijn kont te zien draaien als een teenager om een jeugdig pu bliek te behagen en de jonge ster uit te hangen. Dat is eigenlijk heel triest. Het is een gebrek aan waardig heid." Wat brengt een groepje uit Australië ertoe om met zijn muziek de wijde wereld in te trekken Neil Finn: „Het gaat er ons niet om om de wereld te ver overen. Ik ben al blij als ik her en der vaste voet onder de grond kan krijgen. Kijk, je schrijft nummers, omdat je denkt dat er een publiek voor is. Je gelooft in je mu ziek en je denkt dat er men sen zijn die het goed zullen vinden en die mensen wil je bereiken. Voor mij is dat het minimum, als je daarbij de wereld verovert dan is dat prima. Het spreekt me aan een carrière te hebben die zich over een lange periode uitstrekt en die hoeft niet per se gelardeerd te zijn bij een aantal tophits. Als er maar constante kwaliteit en hoor bare ontwikkeling is, muziek waarmee je een eigen pu bliek aan je bindt." Waar haal je je inspiratie vandaan om die constante kwaliteit te waarborgen Neil Finn: „Ik ben opge groeid met de radio, het hit parade-werk. Bij ons in Nieuw-Zeeland was dat in het begin vooral Engelse mu ziek. De Beatles en de Kinks vond ik goed. In de jaren '70 vond ik Led Zeppelin en Neil Young goed en later Talking Heads en David Bowie. Ik heb altijd gehouden van mensen die songs schreven die op zichzelf konden staan. Ik heb nooit zo gelet op de uiterlijke dingen. Mijn vader was een jazz-fanaat en ook dat heeft me beïnvloed. Niet dat er jazz te horen is bij Crowded House, maar de manier van met de melodie omgaan lijkt een beetje op jazz. Ik laat me in mijn mu ziek niet te bewust beïnvloe den. Ik heb geen held die ik nadoe, dan zou ik mijn muzi kale horizon te zeer beper ken." Neil Finn heeft op platen van Split Enz een paar dozijn voortreffelijke songs laten horen. De Crowded House- elpee laat weer tien prach tige nummers horen. Wat zijn voor Neil Finn de crite ria voor goede songs Neil Finn: „Ik moet zo'n nummer in mijn eenlje op een akoestische gitaar kun nen spelen en dan nog moet het in al zijn hevigheid over komen. Er zijn songs die ik waardeer om hun goede tek- EINDREDACTIE WIM VAN LEES! PAGINA GipJ ml. jk ïesBouwman presenteert 'In de 1, 20.28 uur). reeds worde bekijk tieke Bonds zich i 0Weens Gala- bal 1986 Van het Weens Galabal, dat eind september voor de derde maal in Nijmegen werd gehouden, is vanavond een gedeelte te zien in een reportage van de AVRO. Dit operetteconcert wordt geor ganiseerd naar het voor beeld van het jaarlijkse de butantenbal van de Weense Operï. De bekende sopraan Marjon Lambriks verzorgt de presentatie en zingt zelf ook mee, soms alleen, soms met Peter Minich, tenor aan de Weense Staatsopera en Jaeco Renesse van de Hoofdstad Operette. Als tweede vrouwelijke solist treedt de Hongaarse so praan Marcella Cerno Pos- pichal op. 23.0 19.12 Tamar In de serie jeugddrama's van de IKON is vanavond spel te zien, dat door Wim Hofman in overleg met mkje Bos werd geschre ven. 'Tamar' gaat over een loeilijke vader-dochter-re- latie en wil aangeven,, aarom jongeren van huis kunnen weglopen. Tamar woont bij haar vader, een egoïstische man, die weinig rekening met haar houdt. Dat brengt Tamar dikwijls in moeilijkheden. Ze speelt trompet in een band, maar haar vader verplicht haar na een optreden meteen naar huis te komen. Boven dien moet ze soms onver wacht voor een optreden af zeggen. Dit leidt tot slaande ruzies. In d< 'Branc Robert jonge echter men. voor c minna gela e peloos. vlucht houdin langt liefde'. geving men. met Ji Roberi brand haar r la's ai zen bi verhoi en de beelde 22.0 21.00 Panoramiek Afgelopen zondag zijn in de deelstaten Beieren en Ham burg verkiezingen gehou den. Als graadmeter voor de landelijke verkiezingen van de Bondsrepubliek in ja nuari aanstaande kunnen Het 2 met e< land: sichtk; waari) schapi overbi Griissi belicht persoo het Nina laat v gen vt weer boorte Ander ze in c der hu het doorri bovenf een w scheid de vee dere a sten, maar bij mijn werk moet er altijd goede melodie inzitten. B goede song moet helend uitgekleed kunnen word® Het geluid van een mag nooit tussen de song® het publiek in staan." Carmel, 14 oktober in Rotterdam (U* taren) Eurythmics, 15 en 16 oktober in dam (Ahoy) en 21 november in (Vorst Nationaal) Slickaphonics, 17 oktober in TflM (Noorderligt) Curtis Mayfield, 18 oktober in TilW (Noorderligt) Matia Bazar, 25 oktober in Tiiw (Noorderligt) Residents, 26 oktober in Tilburg P*10 derl'Et' «si Huey Lewis and the News en Horns by and the Range, 1 noverrun Deinze (Brielpoort) en 2 novemt# - Den Haag (Congresgebouw) Metallica, Anthrax en Slayer, 26 w1 ber in Zwolle (IJsselhal) Saxon en Loudness, 1 noveim# Amsterdam (Edenhal) Status Quo en Waysted, 9 novem^ Den Bosch (De Maaspoort) Iron Maiden en WASP, 23 novem^ Leiden (Groenoordhal) Whitney Houston, 22 oktober in terdam (Ahoy) f,. Judas Priest en Warlock, 18 oktobe Brussel (Vorst Nationaal) Everything But The Girl, 18 oktob^ Utrecht (Vredenburg) n* Lone Justice, 24 oktober in Rotten^ (Lantaren) George Benson, 1 november m Haag (Congresgebouw) Stranglers, 6 november in (Vredenburg) Patti LaBelle, 11 november in dam (Doelen) r Elvis Costello, 11 en 13 noveim# Utrecht (Vredenburg) A-Ha, 25 november in (Doelen) Chris Rea, 26 november in Rotted (Ahoy) Kool the Gang, 26 november terdam (Ahoy) Nina Hagen en Lene Lovicn, 11 vember in Utrecht (Vredenburg) THEe MA/fnDerf nee, IK beM \/esr 0» _i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16