ÏFFECTE StfKflO! Va Belgen bekostigen 80 procent duur TNO-onderzoek ZATERDAG 11 OKTOBER 1986 Nabootsen 'Aan boord' Grenzen ;n- 'tatus Quo anuit het halfdonker van de brug stuurt Ir. Meulblok het grote se' 'stuurboord, halve kracht vooruit', en het gevaarte zwenkt gehoorzaal Het voorschip wijst bijna recht vooruit naar de Terneuzense westsluis waarvan de zuidelijke brug open staat. Die mag 'loods' Meulblok voo| niet raken Bovenin in het gebouw van TNO in Soesterberg is de maquette van Terneuzen's sluizencomplex nu verlaten. Het 250 maal verkleinde scJii beweegt amper, de loods is een voorzichtig man. Aan het zoemen en klikken van de apparatuur valt de actie beter te bemerken. Vijf video camera's toveren het tafereel verderop in het TNO-complex weer tevoorschijn. In levensecht perspectief. De aanwezigen, Zeeuwse en Vlaamse collega's van Meulblok verdrin zich op de nagemaakte scheepsbrug om te zien of hij het zonder schadevaring fikst. Het beeld van sluis, brug en schip tegen de wand "orden de fans getest^op een beetje licht naar binnen. Een bruusk commando wordt beloond - 1,11 kenms - - - - een voelbaar schokje. Nog vijftig meter. Science fiction in Soesterberg, met Terneuzen als onderwerp? Nee,t( Paay aan Elders in het TNO-complex verschijnt het beeld op een groot scherm: het schip -op de voorgrond- nadert brug en sluis. wetenschappelijk verantwoord onderzoek door het Instituut voor Zintuigfysiologie van TNO. De Belgen willen grotere schepen toelaten het kanaal naar Gent, maar daar moet je eerst de voors en tegens van afwegen. Twee kapotte bruggen, die een half jaar in reparatie moesten, is wel genoeg! Vandaar: een ingenieus maar duur video-spelscheepje schutten in Terneuzen. Door Dirk Vellenga het programma 'Super- laat de VARA idolen en aanbidders op elkaar In de eerste uitzending, ~navond om 19.47 op Ne- Jland 2, onthult Gerard oling zUn privé-leven en ieD de fans getest uD kennis aeen. In december laat Rob jsjijs zich omringen door Terneuzense sluizen op schaal, 250 maal verkleind. FOTO'S DE STEM COfl J. DE SOER Via de video door de Terneuzense sluizen Door Jan Jansen Sluizen en schepen eerst 250 maal verkleinen, van dat stukje 'minia tuur Terneuzen' vervolgens video beelden maken en die weer op le vensechte grootte projecteren op een reuzenscherm, waarop je zicht hebt vanaf een van degelijk hout na- getimmerde brug. Die truc hebben ze bij TNO-instituut in Soesterberg bedacht om uit te zoeken of er zon der schaderisico grotere zeeschepen door de Terneuzense westsluis kun nen worden geloodst. Op verzoek van de Belgen, want die willen steeds groter en zij betalen dan ook tachtig procent van de kosten van het onderzoek: anderhalf miljoen gulden. Het is hen heel wat waard. De grootste schepen die op het ogen blik officieel worden toegelaten door de westsluis, zijn 245 meter lang. Aangezien dat de Gentenaren al lang een doorn in het oog was, maakt Rijkswaterstaat in middels uitzonderingen (desgewenst, en van geval tot geval bekeken) voor sche pen tot 256 meter. „Dit onderzoek moet uitwijzen of we schepen tot 260 meter - 80.000 ton dead weight - kunnen toelaten, zonder dat we daarvoor steeds ontheffing moeten ge ven. Je moet er misschien wel speciale voorwaarden aan verbinden om schade te voorkomen - want dat staat voorop, ook bij het onderzoek -, maar het gaat er om algemeen geldende regels vast te stel len," zegt Ir. A. de Hoop, hoofd van de Een uitgekiende 'computer-configuratie' staat garant voor een levensecht model. afdeling nieuwe werken van Rijkswater staat in Zeeland. Daarom reizen Zeeuwse en Vlaamse loodsen, mannen die ook in de praktijk schepen door het kanaal Gent-Terneuzen loodsen, af en aan. Wat ir. Meulblok, zei ler in z'n vrije uren, doet is maar een be hendigheidsspelletje voor deze gelegen heid, een excursie van Zeeuwen en Vla mingen naar Soesterberg. Daarom ook krijgt Meulblok het hoofd van DGSM in Terneuzen, H. Wolfensberger als assis tent toegewezen. In het echte onderzoek bemannen loodsen de 'brug', tientallen keren onder dezelfde omstandigheden, want wat de computer feilloos registreert moet wel betrouwbaar materiaal opleveren om er verantwoorde conclusies aan te verbin den. De 'simulator' van TNO kan alle omstandigheden nabootsen: klotsende golven, windkracht zeven, een bijstu rende sleepboot, een botsinkje tegen de sluiswand. „Je wordt er gewoon misselijk van," zegt een functionaris die het al meemaakte. Het onderzoek is nu zover dat de betrouwbaarheid ervan is getoetst. „Het model is realistisch genoeg," heet het. De zeer nauwkeurige nabootsing van de Terneuzense werkelijkheid is te dan ken aan een 'computer-figuratie', waar knappe programmeurs van het TNO-in stituut aan te pas kwamen. Het Zeeuws/ Vlaamse gezelschap schaart zich rondom de maquette als drs. J. Boer van TNO uitlegt dat de 'mathematische modelle ring' van het geheel niets te wensen over laat. Hij wijst op het belang van een vaste groep loodsen: anders klopt je ver gelijkingsmateriaal niet meer. De maquette zelf is niet bepaald in drukwekkend, er zijn mooiere te maken van nat Terneuzen. Maar het gaat het nu even niet om de schoonheidsprijs. Het ef fect op de brug, die de mensen van het instituut in de schemer van hetzelfde ge bouw hebben getimmerd, is overtuigend. Het hele gezelschap 'aan boord' stuurt mee met het duo Meulblok/Wolfensber- ger. „We hebben het bij een andere proef een keer gehad dat een loods, toen er was afgemeerd, naar buiten wilde stappen om te kijken of-ie goed lag. Ja, zo echt is het wel," vertelt drs. Boer. Hij beschouwt het als een compüment aan de bedenkers/makers van de simula tor. Zelf is hij ook complimenteus. 'Keu rige correcties' zegt hij als Meulblok een tikje bakboord aanhoudt. De 'loods' op zijn beurt is net gewaarschuwd voor de ernst van de situatie door Terneuzenaar Wolfensberger, die geen zin meer heeft in lange wachtttijden voor een brug, na een schadevaring. „Voorzichtig, we doen net of het een autoschip is. Het eind van het liedje is een manoeu vre die, zo geeft de computer aan, het schip vanuit het kanaal zonder schade in de westsluis brengt. „Bepaald geen slechte invaart," concludeert Boer. Een beantwoorde positieve houding: „Wat wilt u drinkenkoffie?" zegt Wolfens berger prompt en onder gelach. Ze hou den elkaar te vriend. Je weet maar nooit hoe onderzoekers en praktijkmensen elk aar nog nodig kunnen hebben. Het onderzoek van TNO startte zowat een half jaar geleden. Het is een onder deel van de afspraken die Nederland en België maakten over verbeteringen voor de scheepvaart op het kanaal Gent-Ter neuzen. De ruimere onderdoorgangen van de bruggen bij Sluiskil en Sas van Gent zijn er ook een uitvloeisel van. Ver der werd de vorm van de buitenhaven onder de loep genomen, met als uitkomst dat daar geen veranderingen nodig zijn. In het algemeen staat Nederland (Rijkswaterstaat) welwillend tegenover soms vergaande Belgische verlangens. Maar er zijn grenzen. „We hebben geen problemen met de wensen van de Belgen, maar de veiligheid staat voorop," bena drukt ir. De Hoop. Sluizen en bruggen mogen geen schade oplopen. Daarom doen de onderzoekers hun werk omzich tig, stap voor stap. Staand op de ook al nagebootste geeft ir. Meulblok aanwijzingen door aan de man achter de computer. Het onderzoek in Soesterberg is in ver schillende fasen opgesplitst. Eerst lag de bestaande toestand van het sluizencom plex onder de loep, daarna werd de vraag beantwoord of het model realistisch ge noeg is. Ja dus. De laatste fase van hel onderzoek, deze week, draait om het tes ten van verbeteringen, bedoeld om de Belgen tegemoet te komen. Moeten er meer slepers aan de grote schepen gaan hangen, wordt er langs een andere 'aslijn' ingevaren, of - uiterste en duurste consequentie - moet er mis schien wat veranderen aan de infrastruc tuur, dat wil zeggen: vertimmeren de boel? En tenslotte kijken de onderzoe kers of ze de procedure rond het toelaten van bijzondere schepen kunnen verande ren. Bijzondere schepen 'Zeg maat autoschepen', want dat zijn de boosdoe ners die bruggen ruineerden. Het 'varend onderzoek' is bijna klaar. De onderzoekers gaan vervolgens alle door de computer geproduceerde cijfers op een rijtje zetten. Een optelsom van maritieme ervaringen op het droge. Zo hopen ze alle vraagtekens in de komende maanden een voor een uit te wissen. „We verwachten het eindresultaat rond de jaarwisseling," zegt De Hoop. Nikste science-fiction. Het 'miniatuur-Terneu- zen' uit Soesterberg zou in 1987 best wer kelijkheid kunnen worden. beurt pe ware fans verenigen iCh in fanclubs, die in het joor van een ster opbloeien vaak ook weer langzaam is terven. Waarom een ar- est de verering verdient, nnnen de fans meestal niet rg duidelijk maken, maar rat altijd opvalt is hun on- ,rwaardelijke trouw. Een ,club is als een religieuze kte, een afbeelding van ■t idool is goud waard. In herland zijn honderden lubs actief, in avonduren en jkends, en er worden re- ilmatig 'meetings' georga- seerd die uit de verte doen inken aan EO-jongerenda- Fanclubs zijn er in vele jrten. Artiesten die in een ipaalde streek regelmatig itreden in gemeenschaps in en cafézaaltjes krij- :n automatisch een grote •oep trouwe volgelingen. Js die verenigd en gemobi- seerd worden, ontstaan mvangrijke clubs. Dat eldt voor Vlaamse zangers if illy Sommers (6000 geregi- treerde fans) en voor immy Hollyday, wiens fan- iub in Halsteren maar liefst )00 leden zou tellen. De artiest laat zich be enderen en leent zijn ge lat of handtekening aan t- lirts, zeefdrukken, es en koffiekopjes, bms is de artiest zelf de rijvende kracht achter zijn dgen fanclub. Dat geldt bij- oorbeeld voor 'Vrienden an Vader Abraham', de inclub van Pierre Kartner. Jan Levers, Martin Schoen akers en Piet Savelkoul ibben de leiding, maar, oegt de laatste toe: „Pierre irtner en zijn secretaresse ige voeren de supervisie rer het hele gebeuren". Op 1 april 1985 werd de 'ader Abraham-fanclub pgericht en er zijn inmid- els zestig leden. Piet Savel- oul is tevreden: „Ik ben aatst nog bij Pierre ge veest. Hij zegt steeds: pro eer zoveel mogelijk in mijn jn te denken. Als dat niet aat, neem dan even contact net mij op. Tot nu toe ver- oopt het prima. Over het al- emeen stelt hij het mate iaal voor het fanblad be- :hikbaar. De lay-out wordt oor ons verzorgd". Het blad 'Vader Abraham fieuws' verschijnt zes keer ler jaar en bevat elke keer en voorwoord van Kartner elf: „Ik ben een paar keer en beetje ziek geweest, oordat ik teveel had ge- 'erkt en een verkoudheid ad opgelopen. Nu gaat het chter weer prima". Alle optredens van de ster laan vermeld, er is een Va- r Abraham Hitparade Al- >r Tijden (met 'Bedankt eve ouders' vast op de eer- Ie plaats) en verder 'Ditjes n datjes' in de volgende üjl: „Pierre Kartner heeft 'et zijn laatste single 'Oh ernadine' erg veel succes krijgt heel veel positieve 'acties van vooral jonge leasen". Verder wordt mel- mê gemaakt van de fan- utzendingen van de VARA- ..Nodigt de VARA ook 'erre Kartner uit?" Ook de liehebbers van tord rock' slaan graag de espierde knuisten ineen om en fanclub te vormen. De i ends te is de Status Quo anclub, die tien jaar be tond in 1985, juist het jaar Status Quo besloot nooit 'J^RSUM (ANP) - Malafide belegging! ie i,„; Amsterdam In internationale ■ytojgen de naam van 'achterbuurt' b »knu B door achterbuurt voert statfzondagavond (Nederland 2,21. grachtenpanden naar het n. trade Center en een enkele villa in snff8 Rebben zwendelende effecten »fiw ad R* ons land en dit tot droefe rutin Db^Urs en de Vereniging Effet J"mg. die de belangen van beleggers Wpt moabf da ara an mi ooi 16 staat centraal in het VPR 1,rP°Vden Bergen. De strekking x

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 20