Stropdas belangrijker dan inhoud
MFm
Schielandhuis weer open
'Publiek schold winnaars
uit voor bedriegers'
ijn gelei
SUMATRA CUM LAUDE
rERNIETIGEND OORDEEL OVER INFORMATIE OP TELEVISIE
Gezins-
viering
in
kerk Eede
VGINA ZEELAND|nQNPERPAG 9 OKTOBER J985
Vardenburg
Eede
Oostburg
FINALE 'GOLDRUSH' WAS EEN CHAOS
Zelf tellen
S ENEN
Vermeersch
Henk Alders
Hoe Moluks?
jit The Academie ot
krtin in the Fields een
ering verzorgt De g
Jengt liederen van Coj
Irgolesi, Rossini en ft
Iwski. Kaarten ƒ12,50 te'
pllen bij het multi-tunc
el centrum Den Hoekzat
istburg. Voor vervoer na: v
i de liefhebbers zelf zor^
maal gaat er geen
Iiar de voorstelling.
't Nut bezoekt begin volg
ar, 28 januari, de voots
tig 'Boefjes' door de stichJ
ëderlands Volkstheater!
tt Zuidlandtheater te
uzen. Kaarten ƒ25,-
i te bestellen bij de sej
kresse.
,Ik ben als componist net een
voetballer, ik denk niet na bij wat
Ik doehet gaat vanzelf"
Jean-MIchei Jarre, componist
T2 PAGINA GIDS 1
Plaatselijk nieuws
luseumcommissie - De
le gemeenteraard bent*
nuseumcommissie heelt
jestuurstaken verdeeld,
roorzitter is A. Keijmel-C
lier gekozen, wethouder
urele zaken. J. Paridaenv<
fungeert als secretaris,
overige leden zijn H. Trc
W. Westphaal en H. Bakker
Gaalbilling - De Grensboi
hield de eerste clubbolling
laere, 3. R. Verwulst-A
naert-R. de Vriend.
Koor - Het West-I
Vlaams Gregoriaans
luistert zondag 12 oktol
eucharistieviering van
uur op in de parochiekerk|
de H.-Eligius.
Door Henk Vos
jE TELEVISIE heeft een grote verantwoordelij k-
jd voor jongere generaties in verslaglegging en
htergrond-informatie. Het medium maakt die
ak verre van waar. De jeugd wordt opgevoed met
in vorm van televisie zoals het niet moet. De
ieuwsvoorziening is oppervlakkig en de beelden
jn voorspelbaar. De achtergrond-informatie is
ivolledig. De verantwoordelijke televisie-bazen
voorzitter en w Dia joien er met de pet naar. In alle westerse landen
jeft een zendtijd-uitbreiding geleid tot een pro-
ntuele verschraling van informatie. De zendtijd
[et amusement is tientallen keren sneller gegroeid
an de tijd die aan nieuwsbulletins en achter-
■ond-informatie wordt besteed. Vorm en inhoud
GaaiboUing - De Grensboijlan informatie leiden ertoe dat de kloof tussen de
hield een bolling bij mevti et-geïnformeerden en de al geïnformeerde elite
De Geeter. Uitslag: 1. E. geds groter Wordt."
Rie-R. Goethals-A. Minm
2. J. de Vreeze-W. de Thai pat is het voorlopige oordeel van de zes professoren
W. Pauwels, 3. H. Marclé-i Wens de CERCOM-conferentie.
Vriend-E. Blauw.
mi
«m
Een verdere conclusie is dat
vele landen de directe of in-
1uc1u uc ccaöt/c uuuuvuui^i 1 yww
dit seizoen. De opkomst recte censuur toeneemt om
goed. Uitslag: 1. P. Marten it er een groeiende inmen-
Rodts-G. Dhoore, 2. P. 1 ng bestaat van de politiek in
daen-P. van Maele-A. Dd omroep, voor zover de poli-
Van onze
correspondente
EEDE - De Eedese lltij
groep houdt naar aar
van de zestigste Weri
siedag zaterdag een gei
ring in de plaatselijke rkl
aanvang 19.00 uur. Geduf
deze viering wordt eenj
rie over Malawi v
Deze dienst ten beho
het derde wereldland 1
wordt 18 oktober herb
Sluis.
het al niet voor het zeggen
t bij staatsomroepen zoals
in Frankrijk en Italië, aldus
aolo Baldi.
Connell illustreert dat met
voorbeeld: „De Britse re-
g voelde tot voor enkele
niets voor de aanleg van
[telnetten. Tijdens de Falk-
id-oorlog werd echter aan-
toond hoe manipuleerbaar
—formatie is door de overheid.
Deregering-Thatcher gaat het
■Verenigd Koninkrijk nu beka-
len. Het beheer van de kabel
ardt in handen van de poli-
ïitgekleed
VIJF medla-deskundlgen
van verschillende universi
teiten, maken zich ernstig
zorgen over de wijze waarop
de televisie in westerse lan
den het nieuws en de daarbij
behorende achtergrond-In
formatie verzorgt ZIJ hebben
samen een werkgroep ge
vormd.
Dat gezelschap bestaat uit
Paolo Baldi, hoogleraar aan
de universiteit van Genève
(voorzitter); I an Connell van
de universiteit van Coventry
(Engeland); Pater Dahlgren
van de universiteit In Stock
holm; Pierre Deaaulnlera van
de universiteit In Montreal;
Todd Gltlln van de universi
teit van Berkeley (VS) en
Emlllo Prado van de univer
siteit In Barcelona.
De groep doet onderzoek
in de volgende landen:
Frankrijk, Groot-Brlttanië,
Nederland, Italië, Spanje,
Zwitserland, de Verenigde
Staten en Canada.
Elk Jaar loopt tijdens de
Prix Italia een zogenaamde
CIRCOM-conferentie waarbij
een aspect van de publieke
omroep aan bod komt. Dit
Jaar was 'de club van zes'
uitgenodigd om vast een
tipje van de aluler op te llch-
lonnell vervolgt: „De in-
ud en de vorm van journa-
tieke programma's wordt
s meer bepaald door niet-
stieke motieven van
agers. De tv-journalistiek
t zich twee essentiële za-
laten aanleunen. De ac-
liteiten-rubrieken zijn fi-
ncieel uitgekleed en in alle
opese landen verschoven
ir tijden op de late avond
arop de werkende mens in
1 ligt. Steeds meer worden
rubrieken gepresenteerd
lor goed-ogende dames en
■en die geen journalist zijn.
i mooie jurk of het dragen
l een stropdas lijkt belang
eer te zijn geworden dan de
loud van de boodschap."
"■eter Dahlgren legt de vin
ger op de spectaculaire uit
breiding van het aantal praat
shows. „Deze als informatie
bedoelde tv-programma's
hebben zich als een besmette
lijke ziekte over de wereld uit
gebreid. In de meeste shows
wordt de mening van het pu
bliek over een onderwerp tot
maatstaf verheven. Een slech
tere vorm van journalistiek is
niet denkbaar. Je ziet dat
mensen totaal onvoorbereid
een microfoon onder hun neus
geduwd krijgen en of niets te
zeggen hebben of een mening
ventileren die met geen enkel
argument is onderbouwd.
Goede journalistiek berust in
de eerste plaats op goede se
lectie en voorbereiding. Vooral
de praatshows hebben in grote
mate bijgedragen tot een ver
dergaande verloedering van
de televisie-journalistiek om
dat amusement wordt gepre
senteerd met de pretentie in
formatieve waarde te hebben.
In Zweden is een begin ge
maakt met opleiding van tv-
journalisten. Daar worden
sinds twee jaar jonge journa
listen begeleid door mentoren
van de school voor journalis
tiek. Dat begint vruchten af te
werpen, vooral omdat die
mentoren geen binding heb
ben met de omroep."
De Canadees Pierre Desaul-
niers constateert dat de elek
tronica de mogelijkheden
biedt om de burgers sneller, en
beter te informeren via radio
en televisie dan de gedrukte
pers dat kan. „Vooral de tele
visie heeft de boot gemist.
Praatshows zorgen voor verdere verloedering van de tv-
journalistiek, volgens media-deskundige Peter Dahlgren.
- foto kippa
door journaals wordt onder
nomen om de mogelijkheden
van het medium creatief te ge
bruiken. „Zo zijn bijvoorbeeld
de beelden bij een officieel be
zoek van een staatshoofd of
een belangrijke persconferen
tie, saai, volstrekt voorspel
baar en daarom eigenlijk
overbodig. Het nieuws kan
dan beter alleen gelezen wor
den."
Baldi: „De tv-journalistiek
aanvaardt een verklaring van
een autoriteit of deskundige te
snel en te kritiekloos als de
enige waarheid. Sprekend
voorbeeld daarvan zijn de
kernwapens. De menselijke
onaanvaardbaarheid daarvan
kwam pas goed in het nieuws
door de activiteit van vredes
bewegingen. Het onderzoek
dat de vredesbewegingen heb
ben gedaan had op het pad
van de journalistiek gelegen.
De traagheid van de elektro
nische media wordt verder ge
accentueerd doordat groot
nieuws meestal wordt aange
kaart door dagbladen."
Baldi breekt tot slot een lans
voor geëngageerde journalis
tiek, desnoods gekleurd. „De
kijker stelt intuïtief feilloos
vast of de journalist zich be
trokken heeft gevoeld bij het
onderwerp. Is die betrokken
heid afwezig, hetgeen te vaak
het geval is, dan wordt dat al
tijd slechte televisie."
Kranten en tijdschriften zijn
lang bevreesd geweest voor de
concurrentie van de elektroni
sche media. Die vrees is onte
recht gebleken. De krant is
nog steeds een betere bron van
informatie. Kranten blijven
zich bovendien vernieuwen
terwijl de televisie, vijftig jaar
oud, zich gedraagt als een be
jaarde zonder enige geeste
lijke souplesse. De televisie
heeft zich neergelegd bij de
formule dat een plaafje met
daarachter een praalje het
hoogst haalbare is terwijl juist
de combinatie van beeld en
geluld een onuitputtelijke
bron van inspiratie en ver
nieuwing zou moeten zijn."
Het onderzoek heeft voorlo
pig uitgewezen dat de televisie
te weinig en met teveel vertra
ging aandacht besteedt aan
'current affairs' (lopende za
ken). „De maatschappij is zo
ingewikkeld geworden dat het
harde nieuws, wil het berijpe-
lijk zijn, door interviews en
achtergrond-informatie in een
juiste politieke of maatschap
pelijk context moet worden
geplaatst. Die bezigheid wordt
te snel als iets controversieels
gezien omdat er partij-politiek
engagement in wordt ver
moed", aldus Ian Connell.
Todd Gitlin is teleurgesteld
over de geringe moeite die
|>ft
in
ld.
bis
nt.
in.
ter
ik
je
'feg
ld.
len
ïog
te-
ro-
bij
lie-
ijn
hij
erd
er-
Dat
zou
cht.
hij
io....
Na de eucharistieviei
van zaterdag 11 en zont
oktober kunnen de Eed'
in de basisschool St.-Jo;
tentoonstelling van va
pen uit de Derde Wen
zichtigen. De spullen
ook verkocht en de opt'
is bestemd voar de to
meenschap van Mala'j
Sluis wordt na de mis'
oktober een soortgelijk'
koopactie gehouden.
De actie is opgezet
liturgriegroep. Hoofdd'
deze groep is meer pa
nen te betrekken bij hej
chiegebeuren. MomenWf
de groep het accent opi
zinsvieringen, waarbij
mee voorgaan. Naast W
reldmissiedag houdt del
giegroep straks ook ey
ciale kerstviering in 1
werking met de bastes'
het ligt ook in de bede»
een speciale mis te hou
het eind van het schooOT
Van een onzer verslaggever.s
GEERTRUIDENBERG - Niet
alleen televisiedirecteur Wibo
van de Linde van de AVRO is
ontevreden over de finale van
Goldrush. Ook de heer M.
Rovers uit Geertruldenberg,
die aan de finale op het Sche-
venlngse strand heeft meege
daan, is er allerminst over te
spreken, maar zijn verhaal is
wat anders dan dat van de
AVRO»
Naar de mening van de Ber-
genaar heeft de afgelasting
niets te maken met slechte
beeldkwaliteit. „De beelden
waren prima, ik heb ze op de
monitor gezien na afloop. De
finale was gewoon slecht geor
ganiseerd en dat was te zien
en te horen. Het publiek, dat
zeer ontevreden was, heeft
constant staan joelen".
De heer Rovers heeft de
AVRO een brief gestuurd
waarin hij zijn klachten te
berde brengt. Hij had met ple
zier meegedaan aan de quiz in
de wintermaanden, een echt
intelligentiespel: „Wie schetst
onze verbazing toen we op 2
september muntjes moesten
gaan scheppen op het Scheve-
ningse strand. Een kinderach
tig spelletje".
„Ieder team kreeg een stuk
grond toegewezen, maar er
waren ploegen die overal
doorheen sjouwden. Daar
werd totaal niet op gelet".
Volgens de Geertruidenber-
genaar was er praktisch geen
controle bij het zoeken naar en
het tellen van de hoeveelheid
muntjes. „Iedereen moest na
afloop van het zoeken zelf zijn
muntjes tellen. De winnende
ploegen hadden rond de 500
muntjes weten te vergaren
door van andere groepen
muntjes te krijgen of te kopen.
Ik heb dit met mijn eigen ogen
gezien en met mij nog vele an
deren. Het publiek jouwde de
winnaars dan ook uit voor 'be
driegers', zeker toen dat team
met het verhaal kwam over
een bevriende paragnost".
Tot de ploegen die op grond
van het aantal gevonden
muntjes doordrongen tot de
laatste ronde behoorden Kees
en Jan Hermans uit Etten-
Leur en Jan Oomen uit Breda.
Dit drietal mocht in de eind
ronde graven naar de kist met
de drie goudstaven met een
waarde van 100.000 gulden. De
hoofdprijs ging net aan hun
neus voorbij en het is extra
spijtig voor de drie Braban
ders dat nu ook nog de tv-uit-
zending morgen niet doorgaat
In een antwoord aan de ver
ongelijkte deelnemer Rovers
schrijft het bestuur van de
AVRO dat het de omroep een
aardig alternatief leek om de
finalisten, nadat al het spit-
werk in naslagwerken geen
winnaar had opgeleverd, om
een graafwedstrijd te houden.
„Het is bijzonder te betreuren
dat bij de voorbereidingen
voor dit evenement niet alle
problemen zijn onderkend, die
zich bij het verloop daarvan
zouden kunnen voordoen. Zo
hebben zich helaas situaties
voorgedaan, die niet passen bij
het karakter van de AVRO".
(ADVERTENTIE
Vrouw en sigaar?
Ik ben redactrice van een
magazine voor mannen.
Misschien dat het daardoor
kwam.
Een soort accessoire?
Nee. Een soort lekkernij
waar de meeste vrouwen
geen idee van hebben.
Nog een voorkeur?
De elegante La Donna, van
dat fabriekje in Kampen.
Van cigarillos tot grote coronas, in cederhouten kistjes en in dozen.
OUD KAMPEN
iller-
slijke
wor-
ander
ngen,
komt
nneer
niet
shou-
hand
n, wat
•mand
itgave
«ld er
nodig
ne en
aenten
lats in
•ntrum
urg en
•te bij-
7 okto-
De tweede cursus
nieuw gaan leren' el
ook in Den Hoekzak I
telt acht lessen
woensdag 5 novern^,
uur. De cursus is be®*
diegene die graag n°»
willen leren, maar n1®]
weten wat. Het is dar
zogenaamde orients'
De deelnemers kunn^J
maken met bij voor!"
grafie, creatieve i
werken met muziek0
ten.
Het Beraad pro'
menteel ook een 'OP
op te zetten. De P'8
voor zijn ij een ver
stadium. Bij zo'n
kunnen mensen terf
wat voor reden da^
algemene kennis
bijspijkeren.
1 Historisch Rotterdam.
I Schlelandhuis, Korte Hoog-
I straat. Open: dagelijks (be-
j halve ma) 10 (zo 13>-17 uur.
Entree: 240, maar 1748 en
119 oktober zijn gratis open
dagen.
I Donderdag 16 oktober hero-
I Pent minister-president
F RLubbers een uiterst merk-
I waardig museum in Rotter-
I dam. Dit 17e eeuwse monu-
Iraent (1665), ontworpen door
fle bekende Pieter Post, ligt
|2U Ü1? vr^mde eend in
|de bijt in de schaduw van
*°e eeuwse glazen torenflats
|(oa. dicht bij het nieuwe
^orld trade center). Rotter
dam heeft maar weinig
achtbare verbindingen met
net verleden. Dit -paleis in
wtterdam' met een in ver
hullende opzichten ken-
'erkende historische collec-
pe voegt aan deze stad weer
cultureel monument toe
minstens nationale allu-
{~,e vorige maand ging
Q.meuwe museum voor
oucenkunde open, nu het
"•melandhuis en de vol-
e maand zijn 'buur-
JJ® het nieuwe maritiem
puseum. Dan nog de bouw
L 6611 architectuurmu-
j"~n en optimisten dromen
n een 'Kunsthalle'...De
wtürele visitekaartjes, die
ELP°litici aanspreken,
stamntW™r 1111 de Sr°nd
«tampt. Maar de exploita-
wasten worden steeds ver-
„Ükortwiekt. zodat het
roivH>aard ackter de wagen
Cf gespannen. Ook hier
taar l?" zorgwekkend
Far het runnen van dit
jaaie complex.
lu®1 Schlelandhuis heeft
Mede>? h 6t nog 11164 zolang
R D,,K^0pend6 "tuseum
1st Zakt6 I Palmboom en
F Zakkendragershuisje in
Të^ven onder zijn hoe-
ïw m 1841 door de
Yan het hoog-
fcadschaP Schieland
pocht voor de kunstcoUec-
Boymans, die in 1935
^bracht werd naar^
htuseum. Tijdens het
bombardement van Rotter
dam in mei 1940 bleef het
Schielandhuis als een van de
weinige gebouwen in het
stadscentrum overeind. In
1953 wordt het weer het His
torische Museum (eerder
van 1867-1935). Wegens
bouwvalligheid moest het
gebouw in 1975 gesloten
worden. In 1981 wordt de
restauratie begonnen op ba
sis van de 17e eeuwse archi
tectuur. Oude delen van het
gebouw kwamen daarbij
weer te voorschijn. Reke
ning werd ook gehouden
met enkele 19e eeuwse toe
gevoegde elementen.
Het museum bevat drie
etages en een souterain. Op
zolder met omloop wordt
rond het thema van een
zichtbare levenstrap het da
gelijkse leven in de loop der
laatste eeuwen geïllus
treerd. Een oude winkel, ba
bykledingstukken, rouw en
trouw, mode via een kos
tuumcollectie etc. Aan de
zijkanten zijn door het pu
bliek te bedienen kasten
aangebracht, waarin het zelf
bepaalde onderwerpen nog
verder kan uitdiepen. De
eerste verdieping bevat de
stadsgeschiedenis, waarbij
het bombardement van 1940
een belangrijk accent krijgt.
Bestuur, gilden, kerkge
schiedenis e.d. komen aan de
orde. Opvallend is de 43 por
tretten tellende regentenga
lerij. Op de bei-etage bevin
den zich drie uit de stad af
komstige stijlkamers. Ver
der is er aandacht voor Rot
terdamse schilders als
Adriaen van der Werft,
Sorgh, Ochtervelt, Musscher
en de Van Nijmegens. In het
souterain bevinden zich
twee expositiezalen met rot-
terdams majolica.
Tegen het oude gebouw is
- met dezelfde instelling als
nu het amsterdams Concert-
Oud en nieuw in het hart van Rotterdam: het Schie
landhuis trots overeind gebleven en gemaakt in een
hoekje tussen Coolsingel en Blaak. - foto tom kroeze
gebouw wordt uitgebreid -
een mooie tuingalerij ge
bouwd, waarin sculptuur
wordt ondergebracht. Ver
der is er een openbare bi
bliotheek, een dia-projectie
zaal en een museumwinkel
om het publiek van dienst te
zijn. Tenslotte is er nog een
museumrestaurant, De Pap-
pegay, ingericht, dat ook
buiten de museumuren zal
functioneren. Het merk
waardige gebouw (ten ge
volge van zijn ligging) trekt
al veel bekijks. Ook het inte
rieur verdient straks aan
dacht
HE.
José Vermeersch, beelden
en schilderijen. Kasteel
I)ussen. Open: de komende
drie weekenden za. en zo.
14.00-17.00 u. Tot en met 26
oktober.
Vermeersch is vanuit
Vlaanderen pas op latere
leeftijd doorgedrongen tot
een internationale erken
ning. Méér door zijn merk
waardige keramische beel
den dan zijn schilderwerk.
Op deze bijzondere expositie
in Dussen is het een ander te
zien van zijn karakteristieke
manier van werken. Vooral
zijn keramische beelden to
nen een grote eigenzinnig
heid bij de behandeling van
de materie en de vormge
ving. Wat hij met klei doet is
technisch knap. Daarbij lapt
hij wat kan en niet kan/mag
aan zijn laars.
Vermeersch is geobse
deerd door de menselijke fi
guur, maar dan vanuit een
speciale optie. De vaak bijna
levensgrote beelden tonen
niet de klassiek geïdeali
seerde figuren maar wat
meewarig uitgezakte lijven.
Daarbij hebben ze iets van
onze voorouders uit de oer-
periode; althans zoals de
beeldvorming daaromtrent
is. De kinderfiguren doen
denken aan oude mensjes;
de oude mensen aan kinde
ren. Geen beelden van de
Olympus maar van het ne-
derlandse strand! Daarbij
functioneert soms een hond,
die in dat verbeeldingsspel
betrokken wordt Merk
waardig goed.
De kleinsculptuur in raku
gestookte klei, brons en por
selein heeft niet die merk
waardige spanning. Het zijn
andersoortige 'speeltjes', die
soms een voorontwerp lijken
voor iets groters in een ge
heel andere stijl dan hierbo
ven genoemd. Heel wissel
vallig. Ook het schilderwerk
heeft niet de kracht van de
grote keramische beelden.
De menselijke figuren
daarop hebben wel iets van
doen met die beelden, maar
missen in hun behandeling
innerlijke kracht.
H.E.
Henk Alders, schilderijen en
sculpturen. Galeriedee, Elft-
weg 2 Raamsdonksveer,
open: dinsdag tot en met
zondag van 12.00-18.00 uur,
tot en met 31 oktober.
Henk Alders is een man
met een uitgesproken visie.
Voor hem zijn de vragen die
het leven oproept en het pro
ces dat door het zoeken naar
de oplossing op gang wordt
gebracht, de drijfveren van
zijn bestaan. „Het proces is
doel", zegt hij zelf en het op
gang houden van dat proces
is een soort ritueel dat mede
door het maken van kunst
vorm krijgt. Alders voelt
zich een modern alchemist.
Het magische element speelt
voor hem evenwel geen rol,
wat voor een twintigste eeu-
wer wat gemakkelijker is
om te beslissen dan voor een
alchemist uit de 15e eeuw.
Het 'eeuwige zoeken' kan
evenwel ook zonder magie
en vormt zo de grote over
eenkomst tussen Alders en
zijn historische confraters.
Zij vragen zijn elemen
tair. Dus komt dat ook tot
uitdrukking in zijn werk dat
onderdeel van het zoeken is.
Objects Trouvees zijn voor
hem geliefde uitgangspun
ten. Van een oude deur
krabt hij de verf af zodat
deze een paneel wordt Oude
verf- en bewerkingssporen
mogen hun rol spelen in de
schildering, die bestaat uit
een samenstel van eenvou
dige, tot geometrische vor
men te herleiden. Tekens,
vooral driehoeken in enkele
kleuren. Geen harde con
trasten, waardoor het werk
iets terughoudends krijgt
In zijn beelden komen za
ken aan de orde van mate
riële en inhoudelijke aard.
De beelden zijn opgebouwd
uit hout (ook weer van be
staande vormen) en ijzer.
Als het symbool van het sa
mengaan tussen natuur en
cultuur, het groeiende en het
gevormde. Er zijn onder
meer een olifant, een vis, een
paard en een ooievaar. Het
zorgzame hak- en bindwerk
voor vorm en constructie ge
ven deze beelden iets ont
roerends, de vormgeving is
humoristisch en krachtig in
zijn primitiviteit De vraag
hoe maak ik een expressief
beeld heeft Alders, wellicht
ondanks zichzelf, in ieder
geval beantwoord.
Lia Roose
•Boetje Pattirane en Juan-
Pedro Sul tela. Galerie
Esprit, Gravenstraat 99,
Clinge. Open: wo. t/m zo.
van 1340-1740 u. Ma. en dt
gesloten. Tot 5 november aa
De jonge actieve Galerie
Esprit te Clinge, op drie km
van Hulst, doet zoals het een
levendig tentoonstellingsbe-
leid ook betaamt, graag ont
dekkingen. Het blijkt uit de
stock, die de laatste maan
den werd aangevuld met
werk van Patty Aalbergs-
bergh, een zojuist aan de
Haagse kunstacademie af
gestudeerde Zuidafrikaanse,
die In verfijnde grijzen mo
numentale thema's aanpakt,
van Frédéric Bootz met zijn
landschappen en zeegezich
ten van nu eens expressio
nistische dan weer Japanse-
verfijnde makelij en van de
jonge Haagse grafica Manon
Bronwasser, alle kunste
naars van wie we zeker nog
meer zullen horen en zien.
Met de thans lopende ten
toonstelling exploreert
Esprit eveneens nieuw ter
rein, want de beide kunste
naars aan wie zij gewijd is,
Boetje Pattirane en Juan-
Pedro Suitela zijn Molukse
kunstenaars van de tweede
generatie; beide aangesloten
bij de Werkgroep Molukse
Beeldende Kunstenaars. De
stof voor zijn werk put Pat
tirane uit de overleveringen
van zijn volk en de daarach
ter liggende mystiek. Hij
toont hier een aantal uiterst
knap op papier gebrachte
zeefdrukken in primaire
vrolijke kleuren, die ook
zonder dat men van zijn
geestelijke preoccupatie op
de hoogte is, als boeiende
zelfstandige beeldende crea
ties te appreciëren zijn.
Hoewel de stof Moluks is,
verraadt zijn vormgeving de
invloed van de Cobra-kun
stenaars. Dat geldt in min
dere mate voor zijn olieverf-
schilderingen op papier en
groter formaat, die waar
schijnlijk van later datum
zijn en een gedempter, meer
genuanceerd palet vertonen.
De figuraties op deze schil
derijen zijn nog wat slap;
duidelijk is ook dat de kun
stenaar in de behandeling
van de materie olieverf nog
zijn draai moet vinden. Van
belang is echter dat men
voelt dat zijn werk, dat ook
bestaat uit projecten en per
formances, dié men op vi
deoclip kan volgen, in voort
durende bewegingis naar
geest en techniek. Het be
kende spreekwoord: wie
zoekt zal vinden is ongetwij
feld op het werk van Boetje
Pattirane van toepassing.
De elf jaar oudere Juan-
Pedro Suitela maakt in zijn
werk de indruk een meer
gerijpte persoonlijkheid te
zijn. De exploratie van de
ruimte is zijn thema: op een
meest monochrome achter
grond brengt hij in collage
techniek tekens aan, die op
het eerste gezicht aan een tot
het uiterste herleide Miro
doen denken. Anderen in
terpreteren ze als magische
tekens uit de Molukse oer-
cultuur. Hoe dan ook, ze zijn
boeiend, zij het dat men een
voorbehoud maakt voor de
rode onmiddellijk als zoda
nig te herkennen merkstic-
kertjes, waarvan hij ook ge
bruik maakt In het alge
meen geldt: hoe minder te
kens, hoe geslaagder het
werkstuk.... Hoe Suitela zich
verder op de door hem inge
slagen weg ontwikkelen zal
is een vraag die men met het
hier getoonde werk voor
ogen met enig vertrouwen
beantwoorden kan.
Een tentoonstelling
kortom die als geheel alleen
al van betekenis is, omdat zij
de aandacht vestigt op de
artistieke activiteiten van
een minderheidsgroep in
onze samenleving.
Willem Enzinck