Stropdas belangrijker dan inhoud MFm Schielandhuis weer open 'Publiek schold winnaars uit voor bedriegers' ijn gelei SUMATRA CUM LAUDE rERNIETIGEND OORDEEL OVER INFORMATIE OP TELEVISIE Gezins- viering in kerk Eede VGINA ZEELAND|nQNPERPAG 9 OKTOBER J985 Vardenburg Eede Oostburg FINALE 'GOLDRUSH' WAS EEN CHAOS Zelf tellen S ENEN Vermeersch Henk Alders Hoe Moluks? jit The Academie ot krtin in the Fields een ering verzorgt De g Jengt liederen van Coj Irgolesi, Rossini en ft Iwski. Kaarten ƒ12,50 te' pllen bij het multi-tunc el centrum Den Hoekzat istburg. Voor vervoer na: v i de liefhebbers zelf zor^ maal gaat er geen Iiar de voorstelling. 't Nut bezoekt begin volg ar, 28 januari, de voots tig 'Boefjes' door de stichJ ëderlands Volkstheater! tt Zuidlandtheater te uzen. Kaarten ƒ25,- i te bestellen bij de sej kresse. ,Ik ben als componist net een voetballer, ik denk niet na bij wat Ik doehet gaat vanzelf" Jean-MIchei Jarre, componist T2 PAGINA GIDS 1 Plaatselijk nieuws luseumcommissie - De le gemeenteraard bent* nuseumcommissie heelt jestuurstaken verdeeld, roorzitter is A. Keijmel-C lier gekozen, wethouder urele zaken. J. Paridaenv< fungeert als secretaris, overige leden zijn H. Trc W. Westphaal en H. Bakker Gaalbilling - De Grensboi hield de eerste clubbolling laere, 3. R. Verwulst-A naert-R. de Vriend. Koor - Het West-I Vlaams Gregoriaans luistert zondag 12 oktol eucharistieviering van uur op in de parochiekerk| de H.-Eligius. Door Henk Vos jE TELEVISIE heeft een grote verantwoordelij k- jd voor jongere generaties in verslaglegging en htergrond-informatie. Het medium maakt die ak verre van waar. De jeugd wordt opgevoed met in vorm van televisie zoals het niet moet. De ieuwsvoorziening is oppervlakkig en de beelden jn voorspelbaar. De achtergrond-informatie is ivolledig. De verantwoordelijke televisie-bazen voorzitter en w Dia joien er met de pet naar. In alle westerse landen jeft een zendtijd-uitbreiding geleid tot een pro- ntuele verschraling van informatie. De zendtijd [et amusement is tientallen keren sneller gegroeid an de tijd die aan nieuwsbulletins en achter- ■ond-informatie wordt besteed. Vorm en inhoud GaaiboUing - De Grensboijlan informatie leiden ertoe dat de kloof tussen de hield een bolling bij mevti et-geïnformeerden en de al geïnformeerde elite De Geeter. Uitslag: 1. E. geds groter Wordt." Rie-R. Goethals-A. Minm 2. J. de Vreeze-W. de Thai pat is het voorlopige oordeel van de zes professoren W. Pauwels, 3. H. Marclé-i Wens de CERCOM-conferentie. Vriend-E. Blauw. mi «m Een verdere conclusie is dat vele landen de directe of in- 1uc1u uc ccaöt/c uuuuvuui^i 1 yww dit seizoen. De opkomst recte censuur toeneemt om goed. Uitslag: 1. P. Marten it er een groeiende inmen- Rodts-G. Dhoore, 2. P. 1 ng bestaat van de politiek in daen-P. van Maele-A. Dd omroep, voor zover de poli- Van onze correspondente EEDE - De Eedese lltij groep houdt naar aar van de zestigste Weri siedag zaterdag een gei ring in de plaatselijke rkl aanvang 19.00 uur. Geduf deze viering wordt eenj rie over Malawi v Deze dienst ten beho het derde wereldland 1 wordt 18 oktober herb Sluis. het al niet voor het zeggen t bij staatsomroepen zoals in Frankrijk en Italië, aldus aolo Baldi. Connell illustreert dat met voorbeeld: „De Britse re- g voelde tot voor enkele niets voor de aanleg van [telnetten. Tijdens de Falk- id-oorlog werd echter aan- toond hoe manipuleerbaar —formatie is door de overheid. Deregering-Thatcher gaat het ■Verenigd Koninkrijk nu beka- len. Het beheer van de kabel ardt in handen van de poli- ïitgekleed VIJF medla-deskundlgen van verschillende universi teiten, maken zich ernstig zorgen over de wijze waarop de televisie in westerse lan den het nieuws en de daarbij behorende achtergrond-In formatie verzorgt ZIJ hebben samen een werkgroep ge vormd. Dat gezelschap bestaat uit Paolo Baldi, hoogleraar aan de universiteit van Genève (voorzitter); I an Connell van de universiteit van Coventry (Engeland); Pater Dahlgren van de universiteit In Stock holm; Pierre Deaaulnlera van de universiteit In Montreal; Todd Gltlln van de universi teit van Berkeley (VS) en Emlllo Prado van de univer siteit In Barcelona. De groep doet onderzoek in de volgende landen: Frankrijk, Groot-Brlttanië, Nederland, Italië, Spanje, Zwitserland, de Verenigde Staten en Canada. Elk Jaar loopt tijdens de Prix Italia een zogenaamde CIRCOM-conferentie waarbij een aspect van de publieke omroep aan bod komt. Dit Jaar was 'de club van zes' uitgenodigd om vast een tipje van de aluler op te llch- lonnell vervolgt: „De in- ud en de vorm van journa- tieke programma's wordt s meer bepaald door niet- stieke motieven van agers. De tv-journalistiek t zich twee essentiële za- laten aanleunen. De ac- liteiten-rubrieken zijn fi- ncieel uitgekleed en in alle opese landen verschoven ir tijden op de late avond arop de werkende mens in 1 ligt. Steeds meer worden rubrieken gepresenteerd lor goed-ogende dames en ■en die geen journalist zijn. i mooie jurk of het dragen l een stropdas lijkt belang eer te zijn geworden dan de loud van de boodschap." "■eter Dahlgren legt de vin ger op de spectaculaire uit breiding van het aantal praat shows. „Deze als informatie bedoelde tv-programma's hebben zich als een besmette lijke ziekte over de wereld uit gebreid. In de meeste shows wordt de mening van het pu bliek over een onderwerp tot maatstaf verheven. Een slech tere vorm van journalistiek is niet denkbaar. Je ziet dat mensen totaal onvoorbereid een microfoon onder hun neus geduwd krijgen en of niets te zeggen hebben of een mening ventileren die met geen enkel argument is onderbouwd. Goede journalistiek berust in de eerste plaats op goede se lectie en voorbereiding. Vooral de praatshows hebben in grote mate bijgedragen tot een ver dergaande verloedering van de televisie-journalistiek om dat amusement wordt gepre senteerd met de pretentie in formatieve waarde te hebben. In Zweden is een begin ge maakt met opleiding van tv- journalisten. Daar worden sinds twee jaar jonge journa listen begeleid door mentoren van de school voor journalis tiek. Dat begint vruchten af te werpen, vooral omdat die mentoren geen binding heb ben met de omroep." De Canadees Pierre Desaul- niers constateert dat de elek tronica de mogelijkheden biedt om de burgers sneller, en beter te informeren via radio en televisie dan de gedrukte pers dat kan. „Vooral de tele visie heeft de boot gemist. Praatshows zorgen voor verdere verloedering van de tv- journalistiek, volgens media-deskundige Peter Dahlgren. - foto kippa door journaals wordt onder nomen om de mogelijkheden van het medium creatief te ge bruiken. „Zo zijn bijvoorbeeld de beelden bij een officieel be zoek van een staatshoofd of een belangrijke persconferen tie, saai, volstrekt voorspel baar en daarom eigenlijk overbodig. Het nieuws kan dan beter alleen gelezen wor den." Baldi: „De tv-journalistiek aanvaardt een verklaring van een autoriteit of deskundige te snel en te kritiekloos als de enige waarheid. Sprekend voorbeeld daarvan zijn de kernwapens. De menselijke onaanvaardbaarheid daarvan kwam pas goed in het nieuws door de activiteit van vredes bewegingen. Het onderzoek dat de vredesbewegingen heb ben gedaan had op het pad van de journalistiek gelegen. De traagheid van de elektro nische media wordt verder ge accentueerd doordat groot nieuws meestal wordt aange kaart door dagbladen." Baldi breekt tot slot een lans voor geëngageerde journalis tiek, desnoods gekleurd. „De kijker stelt intuïtief feilloos vast of de journalist zich be trokken heeft gevoeld bij het onderwerp. Is die betrokken heid afwezig, hetgeen te vaak het geval is, dan wordt dat al tijd slechte televisie." Kranten en tijdschriften zijn lang bevreesd geweest voor de concurrentie van de elektroni sche media. Die vrees is onte recht gebleken. De krant is nog steeds een betere bron van informatie. Kranten blijven zich bovendien vernieuwen terwijl de televisie, vijftig jaar oud, zich gedraagt als een be jaarde zonder enige geeste lijke souplesse. De televisie heeft zich neergelegd bij de formule dat een plaafje met daarachter een praalje het hoogst haalbare is terwijl juist de combinatie van beeld en geluld een onuitputtelijke bron van inspiratie en ver nieuwing zou moeten zijn." Het onderzoek heeft voorlo pig uitgewezen dat de televisie te weinig en met teveel vertra ging aandacht besteedt aan 'current affairs' (lopende za ken). „De maatschappij is zo ingewikkeld geworden dat het harde nieuws, wil het berijpe- lijk zijn, door interviews en achtergrond-informatie in een juiste politieke of maatschap pelijk context moet worden geplaatst. Die bezigheid wordt te snel als iets controversieels gezien omdat er partij-politiek engagement in wordt ver moed", aldus Ian Connell. Todd Gitlin is teleurgesteld over de geringe moeite die |>ft in ld. bis nt. in. ter ik je 'feg ld. len ïog te- ro- bij lie- ijn hij erd er- Dat zou cht. hij io.... Na de eucharistieviei van zaterdag 11 en zont oktober kunnen de Eed' in de basisschool St.-Jo; tentoonstelling van va pen uit de Derde Wen zichtigen. De spullen ook verkocht en de opt' is bestemd voar de to meenschap van Mala'j Sluis wordt na de mis' oktober een soortgelijk' koopactie gehouden. De actie is opgezet liturgriegroep. Hoofdd' deze groep is meer pa nen te betrekken bij hej chiegebeuren. MomenWf de groep het accent opi zinsvieringen, waarbij mee voorgaan. Naast W reldmissiedag houdt del giegroep straks ook ey ciale kerstviering in 1 werking met de bastes' het ligt ook in de bede» een speciale mis te hou het eind van het schooOT Van een onzer verslaggever.s GEERTRUIDENBERG - Niet alleen televisiedirecteur Wibo van de Linde van de AVRO is ontevreden over de finale van Goldrush. Ook de heer M. Rovers uit Geertruldenberg, die aan de finale op het Sche- venlngse strand heeft meege daan, is er allerminst over te spreken, maar zijn verhaal is wat anders dan dat van de AVRO» Naar de mening van de Ber- genaar heeft de afgelasting niets te maken met slechte beeldkwaliteit. „De beelden waren prima, ik heb ze op de monitor gezien na afloop. De finale was gewoon slecht geor ganiseerd en dat was te zien en te horen. Het publiek, dat zeer ontevreden was, heeft constant staan joelen". De heer Rovers heeft de AVRO een brief gestuurd waarin hij zijn klachten te berde brengt. Hij had met ple zier meegedaan aan de quiz in de wintermaanden, een echt intelligentiespel: „Wie schetst onze verbazing toen we op 2 september muntjes moesten gaan scheppen op het Scheve- ningse strand. Een kinderach tig spelletje". „Ieder team kreeg een stuk grond toegewezen, maar er waren ploegen die overal doorheen sjouwden. Daar werd totaal niet op gelet". Volgens de Geertruidenber- genaar was er praktisch geen controle bij het zoeken naar en het tellen van de hoeveelheid muntjes. „Iedereen moest na afloop van het zoeken zelf zijn muntjes tellen. De winnende ploegen hadden rond de 500 muntjes weten te vergaren door van andere groepen muntjes te krijgen of te kopen. Ik heb dit met mijn eigen ogen gezien en met mij nog vele an deren. Het publiek jouwde de winnaars dan ook uit voor 'be driegers', zeker toen dat team met het verhaal kwam over een bevriende paragnost". Tot de ploegen die op grond van het aantal gevonden muntjes doordrongen tot de laatste ronde behoorden Kees en Jan Hermans uit Etten- Leur en Jan Oomen uit Breda. Dit drietal mocht in de eind ronde graven naar de kist met de drie goudstaven met een waarde van 100.000 gulden. De hoofdprijs ging net aan hun neus voorbij en het is extra spijtig voor de drie Braban ders dat nu ook nog de tv-uit- zending morgen niet doorgaat In een antwoord aan de ver ongelijkte deelnemer Rovers schrijft het bestuur van de AVRO dat het de omroep een aardig alternatief leek om de finalisten, nadat al het spit- werk in naslagwerken geen winnaar had opgeleverd, om een graafwedstrijd te houden. „Het is bijzonder te betreuren dat bij de voorbereidingen voor dit evenement niet alle problemen zijn onderkend, die zich bij het verloop daarvan zouden kunnen voordoen. Zo hebben zich helaas situaties voorgedaan, die niet passen bij het karakter van de AVRO". (ADVERTENTIE Vrouw en sigaar? Ik ben redactrice van een magazine voor mannen. Misschien dat het daardoor kwam. Een soort accessoire? Nee. Een soort lekkernij waar de meeste vrouwen geen idee van hebben. Nog een voorkeur? De elegante La Donna, van dat fabriekje in Kampen. Van cigarillos tot grote coronas, in cederhouten kistjes en in dozen. OUD KAMPEN iller- slijke wor- ander ngen, komt nneer niet shou- hand n, wat •mand itgave «ld er nodig ne en aenten lats in •ntrum urg en •te bij- 7 okto- De tweede cursus nieuw gaan leren' el ook in Den Hoekzak I telt acht lessen woensdag 5 novern^, uur. De cursus is be®* diegene die graag n°» willen leren, maar n1®] weten wat. Het is dar zogenaamde orients' De deelnemers kunn^J maken met bij voor!" grafie, creatieve i werken met muziek0 ten. Het Beraad pro' menteel ook een 'OP op te zetten. De P'8 voor zijn ij een ver stadium. Bij zo'n kunnen mensen terf wat voor reden da^ algemene kennis bijspijkeren. 1 Historisch Rotterdam. I Schlelandhuis, Korte Hoog- I straat. Open: dagelijks (be- j halve ma) 10 (zo 13>-17 uur. Entree: 240, maar 1748 en 119 oktober zijn gratis open dagen. I Donderdag 16 oktober hero- I Pent minister-president F RLubbers een uiterst merk- I waardig museum in Rotter- I dam. Dit 17e eeuwse monu- Iraent (1665), ontworpen door fle bekende Pieter Post, ligt |2U Ü1? vr^mde eend in |de bijt in de schaduw van *°e eeuwse glazen torenflats |(oa. dicht bij het nieuwe ^orld trade center). Rotter dam heeft maar weinig achtbare verbindingen met net verleden. Dit -paleis in wtterdam' met een in ver hullende opzichten ken- 'erkende historische collec- pe voegt aan deze stad weer cultureel monument toe minstens nationale allu- {~,e vorige maand ging Q.meuwe museum voor oucenkunde open, nu het "•melandhuis en de vol- e maand zijn 'buur- JJ® het nieuwe maritiem puseum. Dan nog de bouw L 6611 architectuurmu- j"~n en optimisten dromen n een 'Kunsthalle'...De wtürele visitekaartjes, die ELP°litici aanspreken, stamntW™r 1111 de Sr°nd «tampt. Maar de exploita- wasten worden steeds ver- „Ükortwiekt. zodat het roivH>aard ackter de wagen Cf gespannen. Ook hier taar l?" zorgwekkend Far het runnen van dit jaaie complex. lu®1 Schlelandhuis heeft Mede>? h 6t nog 11164 zolang R D,,K^0pend6 "tuseum 1st Zakt6 I Palmboom en F Zakkendragershuisje in Të^ven onder zijn hoe- ïw m 1841 door de Yan het hoog- fcadschaP Schieland pocht voor de kunstcoUec- Boymans, die in 1935 ^bracht werd naar^ htuseum. Tijdens het bombardement van Rotter dam in mei 1940 bleef het Schielandhuis als een van de weinige gebouwen in het stadscentrum overeind. In 1953 wordt het weer het His torische Museum (eerder van 1867-1935). Wegens bouwvalligheid moest het gebouw in 1975 gesloten worden. In 1981 wordt de restauratie begonnen op ba sis van de 17e eeuwse archi tectuur. Oude delen van het gebouw kwamen daarbij weer te voorschijn. Reke ning werd ook gehouden met enkele 19e eeuwse toe gevoegde elementen. Het museum bevat drie etages en een souterain. Op zolder met omloop wordt rond het thema van een zichtbare levenstrap het da gelijkse leven in de loop der laatste eeuwen geïllus treerd. Een oude winkel, ba bykledingstukken, rouw en trouw, mode via een kos tuumcollectie etc. Aan de zijkanten zijn door het pu bliek te bedienen kasten aangebracht, waarin het zelf bepaalde onderwerpen nog verder kan uitdiepen. De eerste verdieping bevat de stadsgeschiedenis, waarbij het bombardement van 1940 een belangrijk accent krijgt. Bestuur, gilden, kerkge schiedenis e.d. komen aan de orde. Opvallend is de 43 por tretten tellende regentenga lerij. Op de bei-etage bevin den zich drie uit de stad af komstige stijlkamers. Ver der is er aandacht voor Rot terdamse schilders als Adriaen van der Werft, Sorgh, Ochtervelt, Musscher en de Van Nijmegens. In het souterain bevinden zich twee expositiezalen met rot- terdams majolica. Tegen het oude gebouw is - met dezelfde instelling als nu het amsterdams Concert- Oud en nieuw in het hart van Rotterdam: het Schie landhuis trots overeind gebleven en gemaakt in een hoekje tussen Coolsingel en Blaak. - foto tom kroeze gebouw wordt uitgebreid - een mooie tuingalerij ge bouwd, waarin sculptuur wordt ondergebracht. Ver der is er een openbare bi bliotheek, een dia-projectie zaal en een museumwinkel om het publiek van dienst te zijn. Tenslotte is er nog een museumrestaurant, De Pap- pegay, ingericht, dat ook buiten de museumuren zal functioneren. Het merk waardige gebouw (ten ge volge van zijn ligging) trekt al veel bekijks. Ook het inte rieur verdient straks aan dacht HE. José Vermeersch, beelden en schilderijen. Kasteel I)ussen. Open: de komende drie weekenden za. en zo. 14.00-17.00 u. Tot en met 26 oktober. Vermeersch is vanuit Vlaanderen pas op latere leeftijd doorgedrongen tot een internationale erken ning. Méér door zijn merk waardige keramische beel den dan zijn schilderwerk. Op deze bijzondere expositie in Dussen is het een ander te zien van zijn karakteristieke manier van werken. Vooral zijn keramische beelden to nen een grote eigenzinnig heid bij de behandeling van de materie en de vormge ving. Wat hij met klei doet is technisch knap. Daarbij lapt hij wat kan en niet kan/mag aan zijn laars. Vermeersch is geobse deerd door de menselijke fi guur, maar dan vanuit een speciale optie. De vaak bijna levensgrote beelden tonen niet de klassiek geïdeali seerde figuren maar wat meewarig uitgezakte lijven. Daarbij hebben ze iets van onze voorouders uit de oer- periode; althans zoals de beeldvorming daaromtrent is. De kinderfiguren doen denken aan oude mensjes; de oude mensen aan kinde ren. Geen beelden van de Olympus maar van het ne- derlandse strand! Daarbij functioneert soms een hond, die in dat verbeeldingsspel betrokken wordt Merk waardig goed. De kleinsculptuur in raku gestookte klei, brons en por selein heeft niet die merk waardige spanning. Het zijn andersoortige 'speeltjes', die soms een voorontwerp lijken voor iets groters in een ge heel andere stijl dan hierbo ven genoemd. Heel wissel vallig. Ook het schilderwerk heeft niet de kracht van de grote keramische beelden. De menselijke figuren daarop hebben wel iets van doen met die beelden, maar missen in hun behandeling innerlijke kracht. H.E. Henk Alders, schilderijen en sculpturen. Galeriedee, Elft- weg 2 Raamsdonksveer, open: dinsdag tot en met zondag van 12.00-18.00 uur, tot en met 31 oktober. Henk Alders is een man met een uitgesproken visie. Voor hem zijn de vragen die het leven oproept en het pro ces dat door het zoeken naar de oplossing op gang wordt gebracht, de drijfveren van zijn bestaan. „Het proces is doel", zegt hij zelf en het op gang houden van dat proces is een soort ritueel dat mede door het maken van kunst vorm krijgt. Alders voelt zich een modern alchemist. Het magische element speelt voor hem evenwel geen rol, wat voor een twintigste eeu- wer wat gemakkelijker is om te beslissen dan voor een alchemist uit de 15e eeuw. Het 'eeuwige zoeken' kan evenwel ook zonder magie en vormt zo de grote over eenkomst tussen Alders en zijn historische confraters. Zij vragen zijn elemen tair. Dus komt dat ook tot uitdrukking in zijn werk dat onderdeel van het zoeken is. Objects Trouvees zijn voor hem geliefde uitgangspun ten. Van een oude deur krabt hij de verf af zodat deze een paneel wordt Oude verf- en bewerkingssporen mogen hun rol spelen in de schildering, die bestaat uit een samenstel van eenvou dige, tot geometrische vor men te herleiden. Tekens, vooral driehoeken in enkele kleuren. Geen harde con trasten, waardoor het werk iets terughoudends krijgt In zijn beelden komen za ken aan de orde van mate riële en inhoudelijke aard. De beelden zijn opgebouwd uit hout (ook weer van be staande vormen) en ijzer. Als het symbool van het sa mengaan tussen natuur en cultuur, het groeiende en het gevormde. Er zijn onder meer een olifant, een vis, een paard en een ooievaar. Het zorgzame hak- en bindwerk voor vorm en constructie ge ven deze beelden iets ont roerends, de vormgeving is humoristisch en krachtig in zijn primitiviteit De vraag hoe maak ik een expressief beeld heeft Alders, wellicht ondanks zichzelf, in ieder geval beantwoord. Lia Roose •Boetje Pattirane en Juan- Pedro Sul tela. Galerie Esprit, Gravenstraat 99, Clinge. Open: wo. t/m zo. van 1340-1740 u. Ma. en dt gesloten. Tot 5 november aa De jonge actieve Galerie Esprit te Clinge, op drie km van Hulst, doet zoals het een levendig tentoonstellingsbe- leid ook betaamt, graag ont dekkingen. Het blijkt uit de stock, die de laatste maan den werd aangevuld met werk van Patty Aalbergs- bergh, een zojuist aan de Haagse kunstacademie af gestudeerde Zuidafrikaanse, die In verfijnde grijzen mo numentale thema's aanpakt, van Frédéric Bootz met zijn landschappen en zeegezich ten van nu eens expressio nistische dan weer Japanse- verfijnde makelij en van de jonge Haagse grafica Manon Bronwasser, alle kunste naars van wie we zeker nog meer zullen horen en zien. Met de thans lopende ten toonstelling exploreert Esprit eveneens nieuw ter rein, want de beide kunste naars aan wie zij gewijd is, Boetje Pattirane en Juan- Pedro Suitela zijn Molukse kunstenaars van de tweede generatie; beide aangesloten bij de Werkgroep Molukse Beeldende Kunstenaars. De stof voor zijn werk put Pat tirane uit de overleveringen van zijn volk en de daarach ter liggende mystiek. Hij toont hier een aantal uiterst knap op papier gebrachte zeefdrukken in primaire vrolijke kleuren, die ook zonder dat men van zijn geestelijke preoccupatie op de hoogte is, als boeiende zelfstandige beeldende crea ties te appreciëren zijn. Hoewel de stof Moluks is, verraadt zijn vormgeving de invloed van de Cobra-kun stenaars. Dat geldt in min dere mate voor zijn olieverf- schilderingen op papier en groter formaat, die waar schijnlijk van later datum zijn en een gedempter, meer genuanceerd palet vertonen. De figuraties op deze schil derijen zijn nog wat slap; duidelijk is ook dat de kun stenaar in de behandeling van de materie olieverf nog zijn draai moet vinden. Van belang is echter dat men voelt dat zijn werk, dat ook bestaat uit projecten en per formances, dié men op vi deoclip kan volgen, in voort durende bewegingis naar geest en techniek. Het be kende spreekwoord: wie zoekt zal vinden is ongetwij feld op het werk van Boetje Pattirane van toepassing. De elf jaar oudere Juan- Pedro Suitela maakt in zijn werk de indruk een meer gerijpte persoonlijkheid te zijn. De exploratie van de ruimte is zijn thema: op een meest monochrome achter grond brengt hij in collage techniek tekens aan, die op het eerste gezicht aan een tot het uiterste herleide Miro doen denken. Anderen in terpreteren ze als magische tekens uit de Molukse oer- cultuur. Hoe dan ook, ze zijn boeiend, zij het dat men een voorbehoud maakt voor de rode onmiddellijk als zoda nig te herkennen merkstic- kertjes, waarvan hij ook ge bruik maakt In het alge meen geldt: hoe minder te kens, hoe geslaagder het werkstuk.... Hoe Suitela zich verder op de door hem inge slagen weg ontwikkelen zal is een vraag die men met het hier getoonde werk voor ogen met enig vertrouwen beantwoorden kan. Een tentoonstelling kortom die als geheel alleen al van betekenis is, omdat zij de aandacht vestigt op de artistieke activiteiten van een minderheidsgroep in onze samenleving. Willem Enzinck

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 17