11 fi 11i experimenteel filmer ties poeth: (ACTIE CENTRUM :t team Verrassend Latijns-Amerikaans repertoire 89f VE OM iAI IKON levert weer veel eigen drama Nationale Hitparade op TROS-tv TV-vrije week goed bevallen T2 PAGINA GIDS 1 en beeldende kunst liggen voor de jonge ülase experimenteel en- animatiefilmer Poeth in eikaars verlengde. Hij heeft een al filmpjes op zijn naam staan, waarin chillende beeldende technieken gebruikt den. .Straat 4 oostburó ION 01170 - 2042 adverteren helpt u op weg, reisleider. E INRUILPREMlé VAN SAMBA TOT ZAMBA VAN ENSEMBLE DIARIO 'EEN SPANNEND BESTAAN' VANAF VRIJDAG ^De uitdrukking 'de kar trekken' die ook door wetenschappers veel f gebruikt wordtwekt de indruk alsof er gewerkt wordt als paarden" F.W.M. Boekema (proefschrift) ËifJe moet nooit verliefd worden lp je eigen mooie decorstukken' pump met opvallend mooie ide- èn prijsbewuste Ir-merk Door Marjan Mes lige bevatten komische cartoonachtige ele- n, andere bestaan uit een abstract grafisch ,n'Spel bij muziek. Drie van deze korte films Jen momenteel in de Brabantse filmhuizen ver- iind telkens als opening van een programma van rte films van Brabantse filmers. Js deze lichtgewicht bootie in sofl j 'ofielzool en llsterde instap. In passen. - Dames- en heren -apsalon ilM VERDUIN Ichtmgen: De Stem. 076-236911 NGER-SINGER-SINGEf 170-2064 INES 1 binnen _i etage in een groot, oud laas huis staat en hangt net filmapparatuur, maar net eigen schilderijen, uit geknipte silhouetten, Ige keramiek en elpees e muziek die hem inspi- Jtot sommige grafische ■Zijn wonderlijke creati- lkomt zelfs tot uitdruk- i een 'poezentunnel', een liemzelf gemaakte door- Ivoor zijn twee katten let ene vertrek naar het verpakt in een doos - net verhuisd - zit een 'berenwagen' van ke- bestaande uit veertien op wieletjes. Die wil hij eens gebruiken voor mpje met carnavalswa- -ant eigenlijk is het een alswagens. Een tradi- 11 carnavalsfilmpje zal il niet worden, want Ties experimenteert het iet kleuren en vormen, tekent en schildert hij kleurde vormen recht op het celluloid, zoals nquillizer' bij muziek 3)an Akkerman en Kaz paalde klankkleuren igezet in echte kleur; in blauw bijvoorbeeld of achts een gele vlek. ir aanleiding van 'Tran- :r' (duur: 4,5 minuut) van de VPRO-televi- iracht gekregen om een te maken bij het pro- ia Het Lab; een inlei- grafisch filmpje. „Dat haastwerk", zegt Ties „maar ik heb een basis- Je met gekleurd film- iaal waar ik gebruik in maken". Hij laat in- celde tabellen zien, arop de punten waarop ld en geluid synchroon eten vallen, staan uitgete ld. Het lijkt op een parti- irlln zo'n kort, abstract [e zit maanden aan ar- 'at bij elkaar zetten van ichroonpunten is overi- xik niet Poeth's lieve- rerk. „Dat vind ik maar iudersgezeik", zegt hij. ilfde geldt voor het iren van een film en lamelen van het beno- Jgeld. Hij is blij, dat Ed it van de Kritiese Filmers iort hem die zorg uit zal nemen. Tot nog toe nog nauwelijks iets id met zijn werk. Voor toning in de Brabantse lizen ontvangt hij in to- 150 gulden, op een buiten- jBestival kreeg hij 36 gul per vertoning. „Maar dan et een eer, dat je er bij mag - È[l Vlnc^ hij. De slechte pusten staan ook niet in Bding tot de grote kans, [i filmkopie beschadigd ,—en er een nieuwe van (aakt moet worden. P°eth werd in Limburg oren een periode waar- 1 hij 'niets te melden heeft', "tb pas echt plezier in iven gekregen toen ik in rdam op de Rijksacade- tdeling film) zat". Niet- ~it hij als jongen al te "en en maakte hij hout- ■k. In 1977 ging hij dan de Bredase kunst- ie St. Joost, waar hij irde in grafiek, volgde de filmoplei- Amsterdam. ■ky, de grondlegger abstracte schilder een van zijn grote in- ibronnen, ook voor zijn lentele films. Waarom hij eigenlijk niet? dat toch een verou- ihniek is. Zelfs wat ik it inkleuren van film- is alweer verouderd. Ik zou ik met een com- roeten gaan werken, 'en gebeurt dat ook nog rs. Alleen krijg je met rputer nooit zo'n mooie verfhuid". Het grootste compliment dat Ties Poeth ooit kreeg, is vol gens zijn zeggen de spontane opwelling van een kind, dat naar 'Tranquillizer' zat te kij ken. 'Ja ja', riep het, in de ban van het beeld, 'nou komt er blauw'. Dat klopte precies. Dat had dat jochie helemaal goed aangevoeld. Zelf werk ik hele maal gevoelsmatig, ik heb geen theorie over kleur, zoals Kandinsky. Natuurlijk heb ik op de academie wel kleuren leer gehad, maar daar maak ik geen gebruik van. De tijdsfac tor bij film, de beweging, werkt nu eenmaal heel anders dan een statisch schilderij. Als ik bepaalde muziek hoor, die mij wat te zeggen heeft, zoals muziek van Daan Manneke, dan ontstaat er een sfeer die met kleur te maken heeft, in mijn gevoel'. Van heel andere aard is het zes minuten durende 'Jacob'. Daarvoor maakte Poeth sa men met de grafica Dorine Suijkerbuijk zwarte silhouet ten uit karton, herkenbare beesten en planten, die door middel van scharnieren be weegbaar zijn. Voor ieder beeldje in deze 'oerwoud'-film werden deze objecten in een andere stand gebracht. Eigen lijk zijn het platte marionet ten. Toch is ook dit filmpje voor een deel abstract en een echt verhaal wordt niet ver teld. Wel wordt Poeth aange trokken door de mogelijkheid om, ook met abstracte vormen, humoristische effecten te ver krijgen. Zo heeft hij het negatief van opnamen met een wei vol koeien zo vervormd met verf, dat er onherkenbare, bewe gende bolvormen zijn ont staan, die onmiskenbaar ko misch werken (het filmpje 'Schilderstukken'). En met Marjolijn van Dijk wil hij een cartoonachtige film maken, waarvoor zij al de tekeningen heeft geleverd. Een collage van verschillende technieken, zoals animatie-, teken- en tra ditionele film, behoort ook tot de mogelijkheden, die hij in de toekomst nog wil benutten. Dat hij af en toe dingen maakt, zoals die 'berenwagen', heeft te maken met zijn be- De Bredase experimenteel filmer Ties Poeth tijdens een vernissage. - foto ties poeth Fragmentje uit de animatiefilm 'Jaco' van Ties Poeth. De spinnen zijn uit zwart karton ge knipt en hebben bewegende scharnieren. hoefte om 'meteen iets tast baars neer te kunnen zetten'. Is het niet zonde om zoveel energie te steken in een decor stuk, dat misschien maar een seconde in beeld is? „Nou nee", vindt Poeth. "Je moet natuurlijk nooit verliefd worden op je eigen decors, want dan krijg je een slechte film. Daar heb ik me vroeger wel aan bezondigd. Dan vond je wat je geknutseld had zo mooi, dat je het veel te lang in beeld liet. Net als amateurfil mers vakantie". Vorig jaar was Ties Poeth een van de kunstenaars die meewerkten aan de beschildering van de grote schutting rond het te verbouwen Concertgebouw in Amsterdam. Dit naar aanlei ding van het feit, dat directeur Martijn Sanders zijn filmpje 'Jaco' had gezien. Zo integreert hij allerlei beeldende technieken in zijn creatieve bestaan, waarin hij niet voor één gat te vangen is. Maar voorlopig gaat zijn eer ste aandacht uit naar kleur. „Filmen is voor mij op het ogenblik spelen met kleur". Door Frans Baljeu ONDER het op het eerste gezicht mis schien niet meer dan een grappig woor denspel lijkende motto 'van samba tot zamba' verscheen onlangs een grammo foonplaat van het ensemble Diario waarop klassieke en folkloristische mu ziek uit Latijns Amerika is te beluisteren. De titel van de plaat geeft echter het grote muzikale veld aan waarvan op de plaat fraaie voorbeelden zijn opgenomen. Zo staat de naam samba voor de sterk Afrikaanse gekleurde muziek uit Brazi lië, terwijl in de zamba veel meer de Spaans-Indiaanse invloeden zijn ver werkt die hun uitdrukking vinden in de muziek van landen als Argentinië en Bo livia. De verschillende stijlen worden echter als het ware overkoepeld door een ge meenschappelijke, bron; de bron die wei eens de 'triestheid met een glimlach' wordt genoemd. Deze melancholie ver mengd en afgewisseld met uitgelaten dansen en ritmes vormt de ziel van de echte, niet door amusementsinvloeden gepolijste, Latijns-Amerikaanse muziek. Het is dus best pretentieus wanneer je als 'nuchtere Nederlanders' denkt de vaak zo paradoxale aard van de Latijns-Ameri kaanse ziel te kunnen vertolken. Jarenlange gedegen studie, groot mu zikaal vakmanschap en het 'gewoon gek' zijn van deze muziek zorgen er echter voor dat de vertolkingen door Lia Lig- thart (mezzo sopraan), Tom Burmanje (gitaar), Jaap van de Hoek (gitaar/accor- Ensemble Diario. - FOTOCEES TIMMERS deon) en de als gast meespelende percus sionist Roberto Chantuni niet tot een goed bedoeld initiatief beperkt blijven. Mijn positieve indruk, die je met even zo veel recht de beoordeling van een door het sfeertje ingepakte 'nuchtere Neder lander' zou kunnen noemen, werd beves tigd door de enthousiaste reacties van de' Latijns-Amerikanen die aanwezig waren bij de officiële presentatie van de plaat tijdens een concert in het volkenkundig museum Tilburg op 16 september jongst leden. Sommigen van hen gingen zelfs zover met hun complimenten dat zij de zang van Lia Ligthart op één lijn stelden met die van Mercedes Sosa, het onbe twiste autochtone fenomeen van deze muziek. Deze reactie gold vooral het intens me lancholiek gezongen lied 'Alfonsina y el mar' van Ramirez. In de twee opgenomen Indiaanse klaagliederen wordt.door de haast 'mannelijke' intonatie van de laagte en de sobere doeltreffende begelei ding een indringende desolate sfeer opge roepen. Daartegenover staat ais afwisse ling-bijvoorbeeld het vrouwelijk lieflijke timbre in het wiegeliedje Duerme negri- to. Andere smaakvolle afwisselingen wor den gevormd door instrumentale werken als Powel's Berimbau en Ginastera's. Ar gentijnse dansen waarin de uitgekiende timing van de gitaristen Tom Burmanje en Jaap Hoek gecombineerd met de fijn geciseleerde percussietoevoegingen van Roberto Chartuni tot tintelende interpre taties leiden. Deze elpee die een behoor lijk breed publiek kan aanspreken is in Breda voor 29,95 te koop bij muziekhan del Spronk. Men koopt voor dat bedrag een klankbeeld dat wellicht het best ge typeerd wordt door de Chileense dichter Neruda wanneer hij zegt: ik kom niets oplossen ik kom om te zingen en dat je zingt met mij. Door onze rtv-redactie HILVERSUM - De Natio nale Hitparade zal voortaan door de TROS-televisie worden uitgezonden. De door Buma/Stemra samen gestelde hitlijst werd de af gelopen seizoenen door AVRO's Toppop' op het scherm gebracht. De TROS gaat de Natio nale Hitparade wekelijks op vrijdagmiddag van 16.45 tot 17.25 uur op Nederland 1 uit zenden. Het door Linda de Mol en Jeroen Soer gepre senteerde programma krijgt als titel 'TROS Popformule presenteert de Nationale Hitparade'. Dezelfde single-hitparade blijft uitgangspunt voor de eveneens wekelijkse radio uitzending op Radio 3, op donderdagmiddag van drie tot zes. Ook daarvan is de ex VARA-cij Jeroen Soer de mede-presentator. Op de ra dio doet hij het samen met Ferry Maat. De TROS zendt nog meer hitlijsten van Buma/Stemra uit: de Nederlands-talige top 10; de 'single-hitparade nationaal produkt'; de 'pop cd hitparade', de klassieke lp top 10 en de klassieke cd top 15. Met ingang van 1 oktober is Buma/Stemra begonnen met de publicatie van de 'nationale totale top 100', een compilatie van lp, muziek- cassette en cd-releases. De Patty Brard: naar de BRT. TROS overweegt ook deze hitlijst te gaan uitzenden. De nieuwe lijst is geba seerd op de door de detail handel verkochte aantallen 'langspeelgeluidsdragers' en geeft per titel in percentages aan hoeveel lp's, mc's en cd's er zijn verkocht. Ook de Belgische tv heeft sinds kort en eigen hitpara de. Patty Brard en Bart Pee- ters presenteren elke vrij dag om 18.15 (afwisselend) het programma 'Bingo!'. 'Bingo!' (met het uitroepte ken willén de makers aan geven dat pop geen lauwe bedoening is) wordt ge maakt door dezelfde ploeg die jarenlang het veertien daagse en kwalitatief uitste kende 'Villa Tempo' op de buis bracht. De leeftijds groep die nu aangesproken wordt is ruimer en ligt tus sen de 12 en 25 jaar. 'Bingo!' start steeds met een nieuwe videoclip, ge volgd door de wekelijkse top 20, het optreden van een groep in de studio, een infor matie-item en tenslotte een videoclip met een prijs vraag. Het belangrijkste on derdeel vormt de internatio nale top 20 waaruit steeds enkele videoclips worden vertoond. Met 'Bingo!' heeft de BRT in feite voor het eerst een echt popprogramma voor de jeugd. Videoclips werden tot nog toe onregelmatig tussen vaste programma's ge plaatst. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Een van de sterkste troeven waarmee de IKON de winter ingaat, is de zevendelige docu-drama-serie 'Een spannend bestaan' (start: vrijdag 10 oktober, 22.45 uur op Nederland 2). Dit is iets nieuws op televisie en een prima antwoord op de familie Ewing en Carrington uit Ame rika. Het is een kruising tus sen de reportage en een fami lie-verhaal. Violet Falkenburg doet hiermee haar debuut op de buis. Ze is onder meer bekdn van het radioprogramma 'Ra tel'. Zij is een interviewster die met camera en microfoon een poos de belevenissen van de gefingeerde familie Lievense uit Eindhoven volgt. Pa en Ma zijn straks 45 jaar getrouwd en de familie (zes kinderen plus kleinkinderen) maakt zich op dit feest te vieren. Zelfs zoon Frits komt hiervoor uit Australië. Frits is een tikkeltje louche. Hij charmeert zijn vader om een tweede hypotheek te ne men waarmee hij een zaak wil financieren. Ma en de andere kinderen zijn het hier niet mee eens. We zitten gewoon bij een fa milie op schoot. De illusie van realiteit is zo groot dat we ogenschijnlijk eetl reportage zien. De familieleden zijn af wisselend aardig en hatelijk tegen elkaar, er wordt gela chen, geweend, geïintrigeerd, partijen gaan zich vormen: kortom, een'gewone familie. De gelijkenis met'het ware leven is zo zeer dat er ogen blikken komen dat je je als kijker geneert om te. kijken of dat je je afvraagt hoe een fa milie er toe kan komen zich zo publiekelijk te laten bezien. Het is allemaal schijn. Mary Michon heeft de levens van wel tien families gebundeld tot dip van een. De 'familiele den' zijn amateur-toneelspe- lers die mogen improviseren en die van de gegevens zijn voorzien. 'Een spannend be staan' is hierdoor wezenlijk spannend. In andere afleve ringen komen er andere the ma's bij de familie Lievense aan de orde, zoals rouwver werking, seksualiteit, span ning over rol-patronen enzo voort. Het zou me niets vefba- zen als straks een heleboel kij kers in de telefoongids van Eindhoven gaan bladeren om contact met de Lievenses te krijgen. Duurste Ondanks krappe tijden en onmogelijke uren slaagt de IKON er in om heel veel eigen drama te brengen en daar mag rustig de hoed voor afgenomen worden. Want eigen drama is het duurste, maar ook het moeilijkste bij televisiemaken. Het is tevens de sector waar mee men alle andere pro gramma-soorten mee te lijf kan gaan. Vanaf vrijdagavond brengt de IKON 'Een spannend be staan', een docu-drajna over een familie. Violet Falkenburg maakt hierin haar televisie-debuut. - fotogerdijkstra Jeugddrama heeft bij de IKON altijd een hoofdplaats ingenomen. Ook nu weer liefst vier nieuwe series. De eerste, 'Vreemde eend in de bijt' gaat over een jong meisje dat in een pleeggezin woont en is dinsdag van start gegaan. Alles gaat redelijk goed, totdat de biolo gische pa verschijnt. 'Tamar' leeft met haar vader samen. Hij heefVechter weinig begrip voor haar, vooral als ze trom pet speelt. 'Misdaad op wielen' gaat over de rolstoelpatiënt Martijn bij wié ingebroken wordt. „Je geld of. je leven" gaat over een jongen die van kranteverkoper miljonair wordt. Elke maand, op woensdag, brengt de IKON een thema in beeld. In december komt 'Snuiters' terug. 'De familie Wijntak' wordt herhaald. Erik Jurgens blijft 'Daar sta ik voor', een intellectuele talk show, presenteren. Ook her denkt de IKON haar vier ver slaggevers die in El Salvador werden vermoord. De IKON-radio (op Radio 5) streeft paar eenzelfde opzet als bij de televisie waar straks de NOS plus de andere omroe pen zonder leden Nederland 3 gaqn bezetten. Zoiets moet 5 ook worden, zegt radio-direc teur Barend de Ronden. Er moet op 5 veei horizontaal ge- progammeerd worden, d.w.z.op vaste uren verge lijkbare programma's, on geacht wie de ether vult. Daardoor weet de luisteraar eindelijk waar hij aan toe is. Volgens de IKON zijn de ove rige omroepen niet erg serieus met Radio 5 bezig. Wil de zen der volwaardig worden, (en als dat niet gebeurt, verdwijnt hij) dan moet er snel iets met- Radio 5 gebeuren. Een van dé ernstige handicaps is dat geen mens Radio 5 schijnt te kun nen vinden. Bovendien begint hij pas om 9 uur 's .ochtends. De ervaring leert dat een zen der die des morgens is aange zet, niet door een andere wordt vervangen. Ondanks alle pro blemen blijft de IKON in Ra dio 5 geloven. PENZBERG (IDEA) - In goede samenwerking tussen de plaat selijke gemeente van de Evangelische Kerk en de rooms-katho- lieke parochie is in Penzberg in Beieren een proef genomen wat het voor het kerkelijke leven betekent, als gemeenteleden eens een week vrijwillig afzien van televisiekijken. De resultaten waren zeer bemoedigend. De gemeenteleden de den mee aan allerlei activiteiten en voelden zich veel meer ont spannen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21