11 fi 11i experimenteel filmer ties poeth:
(ACTIE
CENTRUM
:t team
Verrassend Latijns-Amerikaans repertoire
89f
VE OM
iAI
IKON levert weer veel eigen drama
Nationale
Hitparade
op TROS-tv
TV-vrije week goed bevallen
T2 PAGINA GIDS 1
en beeldende kunst liggen voor de jonge
ülase experimenteel en- animatiefilmer
Poeth in eikaars verlengde. Hij heeft een
al filmpjes op zijn naam staan, waarin
chillende beeldende technieken gebruikt
den.
.Straat 4 oostburó
ION 01170 - 2042
adverteren
helpt u op weg,
reisleider.
E INRUILPREMlé
VAN SAMBA TOT ZAMBA VAN ENSEMBLE DIARIO
'EEN SPANNEND BESTAAN' VANAF VRIJDAG
^De uitdrukking 'de kar trekken'
die ook door wetenschappers veel f
gebruikt wordtwekt de indruk alsof
er gewerkt wordt als paarden"
F.W.M. Boekema (proefschrift)
ËifJe moet nooit verliefd worden
lp je eigen mooie decorstukken'
pump met opvallend mooie
ide- èn prijsbewuste
Ir-merk
Door Marjan Mes
lige bevatten komische cartoonachtige ele-
n, andere bestaan uit een abstract grafisch
,n'Spel bij muziek. Drie van deze korte films
Jen momenteel in de Brabantse filmhuizen ver-
iind telkens als opening van een programma van
rte films van Brabantse filmers.
Js deze lichtgewicht bootie in sofl j
'ofielzool en
llsterde instap.
In passen.
- Dames- en heren
-apsalon
ilM VERDUIN
Ichtmgen: De Stem. 076-236911
NGER-SINGER-SINGEf
170-2064
INES
1 binnen
_i etage in een groot, oud
laas huis staat en hangt
net filmapparatuur, maar
net eigen schilderijen, uit
geknipte silhouetten,
Ige keramiek en elpees
e muziek die hem inspi-
Jtot sommige grafische
■Zijn wonderlijke creati-
lkomt zelfs tot uitdruk-
i een 'poezentunnel', een
liemzelf gemaakte door-
Ivoor zijn twee katten
let ene vertrek naar het
verpakt in een doos -
net verhuisd - zit een
'berenwagen' van ke-
bestaande uit veertien
op wieletjes. Die wil hij
eens gebruiken voor
mpje met carnavalswa-
-ant eigenlijk is het een
alswagens. Een tradi-
11 carnavalsfilmpje zal
il niet worden, want Ties
experimenteert het
iet kleuren en vormen,
tekent en schildert hij
kleurde vormen recht
op het celluloid, zoals
nquillizer' bij muziek
3)an Akkerman en Kaz
paalde klankkleuren
igezet in echte kleur;
in blauw bijvoorbeeld of
achts een gele vlek.
ir aanleiding van 'Tran-
:r' (duur: 4,5 minuut)
van de VPRO-televi-
iracht gekregen om een
te maken bij het pro-
ia Het Lab; een inlei-
grafisch filmpje. „Dat
haastwerk", zegt Ties
„maar ik heb een basis-
Je met gekleurd film-
iaal waar ik gebruik
in maken". Hij laat in-
celde tabellen zien,
arop de punten waarop
ld en geluid synchroon
eten vallen, staan uitgete
ld. Het lijkt op een parti-
irlln zo'n kort, abstract
[e zit maanden aan ar-
'at bij elkaar zetten van
ichroonpunten is overi-
xik niet Poeth's lieve-
rerk. „Dat vind ik maar
iudersgezeik", zegt hij.
ilfde geldt voor het
iren van een film en
lamelen van het beno-
Jgeld. Hij is blij, dat Ed
it van de Kritiese Filmers
iort hem die zorg uit
zal nemen. Tot nog toe
nog nauwelijks iets
id met zijn werk. Voor
toning in de Brabantse
lizen ontvangt hij in to-
150 gulden, op een buiten-
jBestival kreeg hij 36 gul
per vertoning. „Maar dan
et een eer, dat je er bij mag
- È[l Vlnc^ hij. De slechte
pusten staan ook niet in
Bding tot de grote kans,
[i filmkopie beschadigd
,—en er een nieuwe van
(aakt moet worden.
P°eth werd in Limburg
oren een periode waar-
1 hij 'niets te melden heeft',
"tb pas echt plezier in
iven gekregen toen ik in
rdam op de Rijksacade-
tdeling film) zat". Niet-
~it hij als jongen al te
"en en maakte hij hout-
■k. In 1977 ging hij dan
de Bredase kunst-
ie St. Joost, waar hij
irde in grafiek,
volgde de filmoplei-
Amsterdam.
■ky, de grondlegger
abstracte schilder
een van zijn grote in-
ibronnen, ook voor zijn
lentele films. Waarom
hij eigenlijk niet?
dat toch een verou-
ihniek is. Zelfs wat ik
it inkleuren van film-
is alweer verouderd.
Ik zou ik met een com-
roeten gaan werken,
'en gebeurt dat ook nog
rs. Alleen krijg je met
rputer nooit zo'n mooie
verfhuid".
Het grootste compliment dat
Ties Poeth ooit kreeg, is vol
gens zijn zeggen de spontane
opwelling van een kind, dat
naar 'Tranquillizer' zat te kij
ken. 'Ja ja', riep het, in de ban
van het beeld, 'nou komt er
blauw'. Dat klopte precies. Dat
had dat jochie helemaal goed
aangevoeld. Zelf werk ik hele
maal gevoelsmatig, ik heb
geen theorie over kleur, zoals
Kandinsky. Natuurlijk heb ik
op de academie wel kleuren
leer gehad, maar daar maak ik
geen gebruik van. De tijdsfac
tor bij film, de beweging,
werkt nu eenmaal heel anders
dan een statisch schilderij. Als
ik bepaalde muziek hoor, die
mij wat te zeggen heeft, zoals
muziek van Daan Manneke,
dan ontstaat er een sfeer die
met kleur te maken heeft, in
mijn gevoel'.
Van heel andere aard is het
zes minuten durende 'Jacob'.
Daarvoor maakte Poeth sa
men met de grafica Dorine
Suijkerbuijk zwarte silhouet
ten uit karton, herkenbare
beesten en planten, die door
middel van scharnieren be
weegbaar zijn. Voor ieder
beeldje in deze 'oerwoud'-film
werden deze objecten in een
andere stand gebracht. Eigen
lijk zijn het platte marionet
ten. Toch is ook dit filmpje
voor een deel abstract en een
echt verhaal wordt niet ver
teld. Wel wordt Poeth aange
trokken door de mogelijkheid
om, ook met abstracte vormen,
humoristische effecten te ver
krijgen.
Zo heeft hij het negatief van
opnamen met een wei vol
koeien zo vervormd met verf,
dat er onherkenbare, bewe
gende bolvormen zijn ont
staan, die onmiskenbaar ko
misch werken (het filmpje
'Schilderstukken'). En met
Marjolijn van Dijk wil hij een
cartoonachtige film maken,
waarvoor zij al de tekeningen
heeft geleverd. Een collage
van verschillende technieken,
zoals animatie-, teken- en tra
ditionele film, behoort ook tot
de mogelijkheden, die hij in de
toekomst nog wil benutten.
Dat hij af en toe dingen
maakt, zoals die 'berenwagen',
heeft te maken met zijn be-
De Bredase experimenteel filmer Ties Poeth tijdens een vernissage.
- foto ties poeth
Fragmentje uit de animatiefilm 'Jaco' van Ties Poeth. De spinnen zijn uit zwart karton ge
knipt en hebben bewegende scharnieren.
hoefte om 'meteen iets tast
baars neer te kunnen zetten'.
Is het niet zonde om zoveel
energie te steken in een decor
stuk, dat misschien maar een
seconde in beeld is?
„Nou nee", vindt Poeth. "Je
moet natuurlijk nooit verliefd
worden op je eigen decors,
want dan krijg je een slechte
film. Daar heb ik me vroeger
wel aan bezondigd. Dan vond
je wat je geknutseld had zo
mooi, dat je het veel te lang in
beeld liet. Net als amateurfil
mers vakantie". Vorig jaar
was Ties Poeth een van de
kunstenaars die meewerkten
aan de beschildering van de
grote schutting rond het te
verbouwen Concertgebouw in
Amsterdam. Dit naar aanlei
ding van het feit, dat directeur
Martijn Sanders zijn filmpje
'Jaco' had gezien.
Zo integreert hij allerlei
beeldende technieken in zijn
creatieve bestaan, waarin hij
niet voor één gat te vangen is.
Maar voorlopig gaat zijn eer
ste aandacht uit naar kleur.
„Filmen is voor mij op het
ogenblik spelen met kleur".
Door Frans Baljeu
ONDER het op het eerste gezicht mis
schien niet meer dan een grappig woor
denspel lijkende motto 'van samba tot
zamba' verscheen onlangs een grammo
foonplaat van het ensemble Diario
waarop klassieke en folkloristische mu
ziek uit Latijns Amerika is te beluisteren.
De titel van de plaat geeft echter het
grote muzikale veld aan waarvan op de
plaat fraaie voorbeelden zijn opgenomen.
Zo staat de naam samba voor de sterk
Afrikaanse gekleurde muziek uit Brazi
lië, terwijl in de zamba veel meer de
Spaans-Indiaanse invloeden zijn ver
werkt die hun uitdrukking vinden in de
muziek van landen als Argentinië en Bo
livia.
De verschillende stijlen worden echter
als het ware overkoepeld door een ge
meenschappelijke, bron; de bron die wei
eens de 'triestheid met een glimlach'
wordt genoemd. Deze melancholie ver
mengd en afgewisseld met uitgelaten
dansen en ritmes vormt de ziel van de
echte, niet door amusementsinvloeden
gepolijste, Latijns-Amerikaanse muziek.
Het is dus best pretentieus wanneer je als
'nuchtere Nederlanders' denkt de vaak zo
paradoxale aard van de Latijns-Ameri
kaanse ziel te kunnen vertolken.
Jarenlange gedegen studie, groot mu
zikaal vakmanschap en het 'gewoon gek'
zijn van deze muziek zorgen er echter
voor dat de vertolkingen door Lia Lig-
thart (mezzo sopraan), Tom Burmanje
(gitaar), Jaap van de Hoek (gitaar/accor-
Ensemble Diario.
- FOTOCEES TIMMERS
deon) en de als gast meespelende percus
sionist Roberto Chantuni niet tot een
goed bedoeld initiatief beperkt blijven.
Mijn positieve indruk, die je met even zo
veel recht de beoordeling van een door
het sfeertje ingepakte 'nuchtere Neder
lander' zou kunnen noemen, werd beves
tigd door de enthousiaste reacties van de'
Latijns-Amerikanen die aanwezig waren
bij de officiële presentatie van de plaat
tijdens een concert in het volkenkundig
museum Tilburg op 16 september jongst
leden. Sommigen van hen gingen zelfs
zover met hun complimenten dat zij de
zang van Lia Ligthart op één lijn stelden
met die van Mercedes Sosa, het onbe
twiste autochtone fenomeen van deze
muziek.
Deze reactie gold vooral het intens me
lancholiek gezongen lied 'Alfonsina y el
mar' van Ramirez. In de twee opgenomen
Indiaanse klaagliederen wordt.door de
haast 'mannelijke' intonatie van de
laagte en de sobere doeltreffende begelei
ding een indringende desolate sfeer opge
roepen. Daartegenover staat ais afwisse
ling-bijvoorbeeld het vrouwelijk lieflijke
timbre in het wiegeliedje Duerme negri-
to.
Andere smaakvolle afwisselingen wor
den gevormd door instrumentale werken
als Powel's Berimbau en Ginastera's. Ar
gentijnse dansen waarin de uitgekiende
timing van de gitaristen Tom Burmanje
en Jaap Hoek gecombineerd met de fijn
geciseleerde percussietoevoegingen van
Roberto Chartuni tot tintelende interpre
taties leiden. Deze elpee die een behoor
lijk breed publiek kan aanspreken is in
Breda voor 29,95 te koop bij muziekhan
del Spronk. Men koopt voor dat bedrag
een klankbeeld dat wellicht het best ge
typeerd wordt door de Chileense dichter
Neruda wanneer hij zegt: ik kom niets
oplossen ik kom om te zingen en dat je
zingt met mij.
Door onze rtv-redactie
HILVERSUM - De Natio
nale Hitparade zal voortaan
door de TROS-televisie
worden uitgezonden. De
door Buma/Stemra samen
gestelde hitlijst werd de af
gelopen seizoenen door
AVRO's Toppop' op het
scherm gebracht.
De TROS gaat de Natio
nale Hitparade wekelijks op
vrijdagmiddag van 16.45 tot
17.25 uur op Nederland 1 uit
zenden. Het door Linda de
Mol en Jeroen Soer gepre
senteerde programma krijgt
als titel 'TROS Popformule
presenteert de Nationale
Hitparade'.
Dezelfde single-hitparade
blijft uitgangspunt voor de
eveneens wekelijkse radio
uitzending op Radio 3, op
donderdagmiddag van drie
tot zes. Ook daarvan is de ex
VARA-cij Jeroen Soer de
mede-presentator. Op de ra
dio doet hij het samen met
Ferry Maat.
De TROS zendt nog meer
hitlijsten van Buma/Stemra
uit: de Nederlands-talige
top 10; de 'single-hitparade
nationaal produkt'; de 'pop
cd hitparade', de klassieke lp
top 10 en de klassieke cd top
15.
Met ingang van 1 oktober
is Buma/Stemra begonnen
met de publicatie van de
'nationale totale top 100', een
compilatie van lp, muziek-
cassette en cd-releases. De
Patty Brard: naar de BRT.
TROS overweegt ook deze
hitlijst te gaan uitzenden.
De nieuwe lijst is geba
seerd op de door de detail
handel verkochte aantallen
'langspeelgeluidsdragers' en
geeft per titel in percentages
aan hoeveel lp's, mc's en cd's
er zijn verkocht.
Ook de Belgische tv heeft
sinds kort en eigen hitpara
de. Patty Brard en Bart Pee-
ters presenteren elke vrij
dag om 18.15 (afwisselend)
het programma 'Bingo!'.
'Bingo!' (met het uitroepte
ken willén de makers aan
geven dat pop geen lauwe
bedoening is) wordt ge
maakt door dezelfde ploeg
die jarenlang het veertien
daagse en kwalitatief uitste
kende 'Villa Tempo' op de
buis bracht. De leeftijds
groep die nu aangesproken
wordt is ruimer en ligt tus
sen de 12 en 25 jaar.
'Bingo!' start steeds met
een nieuwe videoclip, ge
volgd door de wekelijkse top
20, het optreden van een
groep in de studio, een infor
matie-item en tenslotte een
videoclip met een prijs
vraag. Het belangrijkste on
derdeel vormt de internatio
nale top 20 waaruit steeds
enkele videoclips worden
vertoond.
Met 'Bingo!' heeft de BRT
in feite voor het eerst een
echt popprogramma voor de
jeugd. Videoclips werden tot
nog toe onregelmatig tussen
vaste programma's ge
plaatst.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Een van de
sterkste troeven waarmee de
IKON de winter ingaat, is de
zevendelige docu-drama-serie
'Een spannend bestaan' (start:
vrijdag 10 oktober, 22.45 uur op
Nederland 2). Dit is iets
nieuws op televisie en een
prima antwoord op de familie
Ewing en Carrington uit Ame
rika. Het is een kruising tus
sen de reportage en een fami
lie-verhaal.
Violet Falkenburg doet
hiermee haar debuut op de
buis. Ze is onder meer bekdn
van het radioprogramma 'Ra
tel'. Zij is een interviewster die
met camera en microfoon een
poos de belevenissen van de
gefingeerde familie Lievense
uit Eindhoven volgt. Pa en Ma
zijn straks 45 jaar getrouwd en
de familie (zes kinderen plus
kleinkinderen) maakt zich op
dit feest te vieren. Zelfs zoon
Frits komt hiervoor uit
Australië.
Frits is een tikkeltje louche.
Hij charmeert zijn vader om
een tweede hypotheek te ne
men waarmee hij een zaak wil
financieren. Ma en de andere
kinderen zijn het hier niet mee
eens.
We zitten gewoon bij een fa
milie op schoot. De illusie van
realiteit is zo groot dat we
ogenschijnlijk eetl reportage
zien. De familieleden zijn af
wisselend aardig en hatelijk
tegen elkaar, er wordt gela
chen, geweend, geïintrigeerd,
partijen gaan zich vormen:
kortom, een'gewone familie.
De gelijkenis met'het ware
leven is zo zeer dat er ogen
blikken komen dat je je als
kijker geneert om te. kijken of
dat je je afvraagt hoe een fa
milie er toe kan komen zich zo
publiekelijk te laten bezien.
Het is allemaal schijn. Mary
Michon heeft de levens van
wel tien families gebundeld
tot dip van een. De 'familiele
den' zijn amateur-toneelspe-
lers die mogen improviseren
en die van de gegevens zijn
voorzien. 'Een spannend be
staan' is hierdoor wezenlijk
spannend. In andere afleve
ringen komen er andere the
ma's bij de familie Lievense
aan de orde, zoals rouwver
werking, seksualiteit, span
ning over rol-patronen enzo
voort. Het zou me niets vefba-
zen als straks een heleboel kij
kers in de telefoongids van
Eindhoven gaan bladeren om
contact met de Lievenses te
krijgen.
Duurste
Ondanks krappe tijden en
onmogelijke uren slaagt de
IKON er in om heel veel eigen
drama te brengen en daar mag
rustig de hoed voor afgenomen
worden. Want eigen drama is
het duurste, maar ook het
moeilijkste bij televisiemaken.
Het is tevens de sector waar
mee men alle andere pro
gramma-soorten mee te lijf
kan gaan.
Vanaf vrijdagavond brengt de IKON 'Een spannend be
staan', een docu-drajna over een familie. Violet Falkenburg
maakt hierin haar televisie-debuut. - fotogerdijkstra
Jeugddrama heeft bij de
IKON altijd een hoofdplaats
ingenomen. Ook nu weer liefst
vier nieuwe series. De eerste,
'Vreemde eend in de bijt' gaat
over een jong meisje dat in een
pleeggezin woont en is dinsdag
van start gegaan. Alles gaat
redelijk goed, totdat de biolo
gische pa verschijnt. 'Tamar'
leeft met haar vader samen.
Hij heefVechter weinig begrip
voor haar, vooral als ze trom
pet speelt. 'Misdaad op wielen'
gaat over de rolstoelpatiënt
Martijn bij wié ingebroken
wordt. „Je geld of. je leven"
gaat over een jongen die van
kranteverkoper miljonair
wordt.
Elke maand, op woensdag,
brengt de IKON een thema in
beeld. In december komt
'Snuiters' terug. 'De familie
Wijntak' wordt herhaald. Erik
Jurgens blijft 'Daar sta ik
voor', een intellectuele talk
show, presenteren. Ook her
denkt de IKON haar vier ver
slaggevers die in El Salvador
werden vermoord.
De IKON-radio (op Radio 5)
streeft paar eenzelfde opzet
als bij de televisie waar straks
de NOS plus de andere omroe
pen zonder leden Nederland 3
gaqn bezetten. Zoiets moet 5
ook worden, zegt radio-direc
teur Barend de Ronden. Er
moet op 5 veei horizontaal ge-
progammeerd worden,
d.w.z.op vaste uren verge
lijkbare programma's, on
geacht wie de ether vult.
Daardoor weet de luisteraar
eindelijk waar hij aan toe is.
Volgens de IKON zijn de ove
rige omroepen niet erg serieus
met Radio 5 bezig. Wil de zen
der volwaardig worden, (en
als dat niet gebeurt, verdwijnt
hij) dan moet er snel iets met-
Radio 5 gebeuren. Een van dé
ernstige handicaps is dat geen
mens Radio 5 schijnt te kun
nen vinden. Bovendien begint
hij pas om 9 uur 's .ochtends.
De ervaring leert dat een zen
der die des morgens is aange
zet, niet door een andere wordt
vervangen. Ondanks alle pro
blemen blijft de IKON in Ra
dio 5 geloven.
PENZBERG (IDEA) - In goede samenwerking tussen de plaat
selijke gemeente van de Evangelische Kerk en de rooms-katho-
lieke parochie is in Penzberg in Beieren een proef genomen wat
het voor het kerkelijke leven betekent, als gemeenteleden eens
een week vrijwillig afzien van televisiekijken.
De resultaten waren zeer bemoedigend. De gemeenteleden de
den mee aan allerlei activiteiten en voelden zich veel meer ont
spannen.