Cyndi Lauper
bewijst klasse
L
Amsterdam een jaar
lang culturele
hoofdstad Europa
Rijksaankopen
tentoongesteld
Het Raadsel van de Wadden als tv-serie
Agenda
-DINSDAG 7 OKTOBER 1986
JSDAG 7 OKTOBER 198
NEDERLAND 1
4Een gevoel
van meer'
Eerste thrillel
van Aad
van den Heul
NEDERLAND 2
ke en Wiske: De
REM
EBTG
Byrds niet
naar Oss
ibont
„Ik rook nietdrink niet en ga vroeg naar|
bed, vaker dan me lief is alleen"
Tlna Turner, zangeret 1
T2 PAGINA GIDS
Schrijver waarschuwde
Londen voor Duitse
invasie vanuit Wadden
Door Jan Koesen
HILVERSUM - 'Het Raadsel
van de Wadden' is een tien
delige Duitse spionage-serie
waarmee de AVRO van
avond start (Nederland 1,
22.50 uur).
Basis van de produktie is de in
1903 verschenen roman van de
Britse schrijver Erskine Childers.
Twee Britten zeilen met een hou
ten bootje langs de Noordduitse
Wadden. Door een storm ge
dwongen zetten ze voet aan wal.
Een van de twee zeilers heeft er balen
van en verdwijnt en de overblijvende
schipper nodigt een vriendje uit die nu
diplomaat is om de reis voort te zetten.
Het contrast tussen de twee is groot.
De schipper is ruig, een puik zeeman,
geneigd het gevaar op te zoeken. Zijn
vriend is een dandy en diplomaat, een
hunkeraar naar de vleespotten. De twee
zien elkaar eerst niet zitten, maar hun
vriendschap wordt hecht door gedeelde
beproevingen. Dan verzeilt dit duo in de
makabere wereld van spionage. Op het
Wadden-eiland waren verdachte figu
ren rond. We schrijven het jaar 1902.
Engeland en Duitsland hebben geen
beste verstandhouding. En het verhaal
begint dan pas echt te draaien. Achter
volgingen op de Wadden, een schip ver
gaat maar liefde boeit op en uiteindelijk
gaat het om een aanval op Engeland.
De Duitsers houden zich schuil achter
de Wadden-eilanden en kunnen vanaf
daar snel en veilig als dat moet opruk
ken met een kleine vloot naar Good Old
England dat natuurlijk niets in de gaten
heeft. Het zeilende tweetal wil het moe
derland waarschuwen. Maar in Londen
aangekomen blijkt alles weer anders te
zijn dan het tweetal dacht. En zo hoort
het in een thriller.
Het bijzondere aan de (Duitse) serie is
de Engelse schrijver Erskine Childers.
Zijn boek was niet in eerste instantie
als fictie bedoeld, om te amuseren dus,
maar als een waarschuwing dat Enge
land door Duitsland vanuit de Wadden
bedreigd kon zijn. Vergeet niet, het was
rond 1900 toen goede communicatie
technieken nog niet bestonden. Childers
is een merkkwaardig man geweest.
Niemand minder dan Winston Chur
chill constateerde dat Childers een in
tense haat jegens Engeland koesterde.
Toch heeft diezelfde Childers zich mili
tair voor zijn land onderscheiden. Uit
eindelijk werd hij voor het Britse vuur
peloton gezet omdat hij met de Ierse op
standelingen had samengewerkt. Toen
de geweren op hem gericht werden, riep
Childers in stijl uit: „Kom maar een
paar stappen naar voren, jongens. Dan
gaat het gemakkeijker."
Childers werd in 1870 geboren. Hij
was van hoge komaf. 'The Riddle of the
Sands' is zijn eerste en enige boek ge
weest. Zeilen was zijn passie. De door
hem beschreven Wadden heeft hij
meerdere malen zelf bevaren en deze
achtergrondkennis maakt het boek en
de serie authentiek. Hij deed als vrij
williger mee aan de Boeren-oorlog in
Zuid-Afrika, waar hij militaire en com
mando-tactieken leerde. Hij ging an
ders denken over zijn eigen land wiens
rol in de wereldpolitiek ook niet zo fraai
was en kreeg zodoende ook meer begrip
voor de ellendige toestand van de door
De Britse schrijver Erskine Chil
ders, hier in uniform afgebeeld, wilde
meer bereiken met zijn boek 'Het
Raadsel van de Wadden' dan ont
spanningslectuur. Het was vooral een
waarschuwing voor zijn land dat
Duitsland van achter de Wadden in
korte tijd met een vloot Engeland kon
bereiken. - foto archief de stem
Engeland onderdrukte Ieren. Uitein-
deljk kreeg Childers zelfs een hoge re
geringspost in Ierland waar hij de pro
tégé van sterke man De Valera werd.
AMSTERDAM (ANP) - Vele
honderden (internationale)
uitvoeringen op het gebied
van muziek, dans en toneel,
tentoonstellingen, lezingen,
congressen, film- en videopre
sentaties en nog veel meer
staan tot dusver op het pro
gramma van Amsterdam Cul
turele Hoofdstad van Europa
1987.
Een groot aantal kunste
naars, gezelschappen, schrij
vers en deskundigen uit onder
meer België, West-Duitsland
en de DDR, Denemarken, En
geland, Frankrijk, Grieken
land, Hongarije, Ierland, Ita
lië, Joegoslavië, Nederland,
Noorwegen, Oostenrijk, Por
tugal, Roemenië, Spanje, Tsje-
choslowakije, Verenigde Sta
ten en Zweden zullen aan dit
evenement deelnemen.
In Amsterdam Culturele
Hoofdstad van Europa 1987,
die de ondertitel 'Een Toe
komst voor Ideeën' heeft mee
gekregen, werken momenteel
70 Nederlandse en buiten
landse instellingen en organi
saties samen. Daarmee wordt
het volgens de organisatoren
de grootste samenhangende
kunstmanifestatie die ooit in
Nederland is gehouden. De
ministers van Cultuur van de
EG-landen besloten in 1983
Amsterdam na Athene (1985)
en Florence (1986) het ko
mende jaar als culturele
hoofdstad uit te roepen.
Een van de eerste activitei-
Günther Grass: congres over Europa, cultuur en toekomst.
- foto ap
ten is een grote tentoonstelling
in de Koopmansbeurs (15 ja
nuari tot 29 maartrond de ar
chitect H.P. Berlage onder de
titel 'Een nieuwe werkelijk
heid'.
Een belangrijke plaats is in
geruimd voor bespiegelende
activiteiten als congressen,
symposia en lezingen. Het
zwaartepunt daarvan
het najaar. Rond het
'Europa, Cultuur, Toel
wordt een aantal lezing
congressen gehouden, vi;
kopstukken uit Europj|
Westduitse schrijver Gi
Grass en de Franse ex-i
ter van Cultuur Jack
aanwezig zullen zijn.
Aanvankelijk hing
manifestatie een prijsl
van 20 miljoen gulden,
ter Brinkman (cultuur)
dat te duur en keurde hel
daarom af. Na enig touw
ken kwam een nieuw be
op tafel: 14 miljoen
Rijk en gemeente Amsl
zullen daarvan 4,5
voor hun rekening nemi
rest hopen de organise
binnen te krijgen van
Europese hoofdsteden,
nationale en nationale
sen, sponsoring en eigs
komsten uit onder mea|
treegelden.
Veel aandacht is er vrj
beeldende kunst, zoals
toonstelling van de be]
Bauhaus-kunstenaar
Schlemmer (15 februari
met 13 april) en de desig
toonstelling 'Holland i
(eind juni tot medio
ber) met begeleidend
(beide in het Stedelijkl
seum), de KunstRAI (10*
met 14 juni) en 'Jonge
uit Oost-Europa' (vieri
in het najaar).
Dudley Moore in 'Arthur' (Nedet
Arthur
fomiek Dudley Moore is de
ersoon waar alles om
raait in 'Arthur'. Playboy-
jonair Arthur brengt zijn
jd door met het drinken
in wijn, het veroveren van
juwen en het spelen met
lintjes. Zijn vader is dit
ig gedrag beu. Hij geeft
thur te verstaan, dat hij
straffe van onterving
loet trouwen met de vrouw,
ie de familie voor hem
>ft uitgekozen.
22.50
Raadsel van
de Wadden
Première Sol Film:
Van onze filmredactie
Sol Film Produkties geeft op
17 oktober in Grand Theater
in Breda (om 22.00 uur) de pre
mière van de ruim een uur du
rende speelfilm, 'Een gevoel
van meer". Op 20 oktober
wordt in het Amsterdams
Filmhuis eveneens een pre
sentatie van deze nieuwe pro
duktie gehouden.
Sol Films heeft opnieuw met
een groep scholieren samenge
werkt in deze film, die handelt
over de vraag waarom iemand
zich, gebaseerd op uiterlijk,
afkomst, huidskleur etc, meer
voelt dan een ander. 'Een ge
voel van meer' is het verhaal
van zes blanke jongens en
meisjes en twee zwarte jon
gens, die samen een fietsen
stalling runnen. Als op een
dag een geldkistje wordt ge
stolen, is dat aanleiding voor
een confrontatie, waarbij
vooroordelen en verhuld ra
cisme onverhuld naar voren
komen. De dader blijkt name
lijk een van de eens zo leuke
groep te zijn.
Anneke Hopmans en Bob
Entrop schreven het scenario,
terwijl Entrop ook de regie
voerde. De fotografie is van de
bekende cameraman Mare
Felperlaan. In de hoofdrollen:
Noud Heyna, Lisette van Gel-
drop (uit 'Het feest en de grote
leugen'), Juan Levenswaard,
Edwin Verkooyen, Patrick
Muller, Jessica Mous, Anne-
Marie van As en Ralph Kame-
na. Behalve een aantal lokale
en regionale overheden be
taalden aan deze produktie
ook de NOS-televisie mee.
Van onze kunstredactie
DEN HAAG - Van 18 okto-
ber tot en met 16 november
is in het Logement van de
Heren van Amsterdam aan
het Plein in Den Haag de
tentoonstelling Rijksaan
kopen 1985, werk van he
dendaagse beeldende kun
stenaars te zien; dagelijks
(behalve maandags) van
11.00-17.00 uur. Met deze
jaarlijks terugkerende
tentoonstelling, die nu voor
de tweede maal wordt ge
houden, legt de Rijksdienst
Beeldende Kunst verant
woording af over het door
haar gevoerde aankoopbe
leid in 1985.
De Rijksdienst beschikt
over een jaarlijks aan
koopbudget van één mil
joen gulden. Met de beste
ding van dit bedrag aan
aankopen van eigentijdse
beeldende kunst van le
vende Nederlandse of in
Nederland werkzame kun
stenaars wordt uitvoering
gegeven aan een belang
rijk onderdeel van het
kunstbeleid van het minis
terie van WVC.
Zoals dat ook in 1984 het
geval was, is in 1985 een
belangrijk deel van het be
schikbare budget besteed
aan schilderkunst, beeld
houwkunst, tekeningen en
grafiek. Daarnaast zijn
speciaal in het afgelopen
jaar substantiële delen van
de gelden gebruikt om op
deelgebieden te verzame
len. Die wat specialisti-
scher verzamelgebieden
zijn geweest de fotografie,
de videokunst, de vormge
ving en de toegepaste
kunst, waaronder kera
miek, glas, sieraden, meu
bels, textiel en lampen en
dan zowel unieke als in se
rie vervaardigde objecten.
In totaal is aangekocht van
ongeveer 300 kunstenaars,
vormgevers en fotografen
die met elkaar zijn verte
genwoordigd met ongeveer
700 werken.
Voor zover de ruimte in
het gebouw aan het Plein
het toeliet, zijn alle werken
geëxposeerd. Overigens zal
het de laatste keer zijn dat
de rijksaankopententoon-
stelling daar wordt gehou
den, omdat het pand in de
loop van 1987 in gebruik
zal worden genomen als
vestigingsplaats van de
Rijksdienst Beeldende
Kunst.
In de catalogus 35) die
de tentoonstelling bege
leidt, zijn alle aankopen
uitputtend gedocumen
teerd en waar nodig en
mogelijk toegelicht en af
gebeeld in kleur of zwart/
wit. De catalogus bevat
verder inleidingen op het
gebied van de vormgeving
en de fotografie.
Van een onzer uersUiggq
HILVERSUM - De KIt(J
sentator Aad van den (i
begeeft zich op het scht
spad. Binnenkort kom
eerste detective 'De
ning van Vincent Veldj
bij de Arbeiderspers i
markt.
De thriller speelt zich
hoe kan het ook anda|
journalistieke milieu
oudere journalist, Vj
Veldkamp, verdwijnt
loos van de aardboden,
nasporingen hebben gi
ces. Veldkamp blijft
baar. Na enige tijd int
de in rook opgegane jon
een jongere collega,
Duitse spionageserie
las Rëtsel der Sandbank'
bgint in 1904, wanneer be
lde gebeurtenissen reeds
schaduw vooruit wer-
op de Eerste Wereldoor-
De twee zeilvrienden
ivies en Morrison zijn op
et Duitse deel van de Wad-
aan het varen en ko
en in een helse storm te
lt Morrison heeft de
ik te pakken. Hij laat
ivies in de steek, waarna
op zoek gaat naar een
euwe reisgenoot Davies
lekt een foto van zijn
le schoolvriend Carru-
een diplomaat van het
eign Office.
In d
liaai
die
vera
denl
kum
doei
eeuv
zegd
liggt
ving
actii
reld
vloe
van
oudi
ging
een
Twi
het
plaa
les
tere
sone
Gooi
Veer
1926
tect
lish
piazz
trop:
wen.
daar
prog
zond
de
ledei
lijke
plaal
Voor niks gaat
de zon op
consumentenrubriek van
NOS begint het nieuwe
n met een aflevering,
■rin de kosten van een
I worden berekend.
Deze gaat op zoek aai||*orgaans is het besluit om
leren te nemen geen
'estie van een optelsom,
ih realiseren de mensen
vroegere compaan.
Volgens Van den
geeft het verdwijnen!
Veldkamp de gevoelens]
die bij veel van zijn
wordende collega's levs
een leven van intei
meestal niet, wat de fi-
iciële gevolgen zijn van
leren krijgen. Het Natlo-
Instituut voor Budget-
veelvuldig over versch irUchting heeft het alle-
al haarfijn uitgerekend.
Tijdperk van
renaissance
onderwerpen, soms
vlakkig, geschreven teh
stort Veldkamp zich
zaak waar hij iets aam ij jg
mee wil doen.
Het boek is op een vj
wijze tot stand gekou*NOS start vanavond een
den Heuvel had een k Melige serie van de
klaar scenario voor een mse televisie over de re-
film liggen. Maar bij ssance, het tijdperk, dat
aan belangstelling vande nadagen van de mld-
centen heeft hij er uiteii eeuwen rond 1450 begon,
een boekversie van
ven. Van den Heuvel 1*
smaak te pakken en is
moment druk bezig
tweede thriller, die i
Nieuw-Guinea zal afspe
CYNDI Lauper scoorde
met haar debuutelpee
'She's so unusual' twee
dikke hits: 'Time after ti
me' en 'Girls just want to
have fun'. De elpee zelf
liet horen dat Cyndi een
opmerkelijke zangeres is
met een behoorlijke dosis
persoonlij kheid.
In Amerika is Cyndi se
dert haar eerste elpee uitge
groeid tot een nationale tv-
ster. Die status heeft ze
vooral te danken aan haar
aanwezigheid bij tv-wor-
stel wedstrijden. Met haar
oranje haar en haar opzich
tige kleren bleef ze veel kij
kers bij. Wie Sky Channel
op de kabel heeft, heeft haar
bij die worstelwedstrijden
aan het werk kunnen zien
en heeft zich wellicht net als
ik afgevraagd waar het alle
maal in godsnaam op sloeg.
Hoe ket ook zij, Cyndi
heeft tijdgevonden om een
tweede elpee te maken.
'True colors' heet die plaat
en de gelijknamige single is
inmiddels een wereldhit-in-
wording. De elpee 'True co
lors' is een sterke plaat met
de nodige sterke momenten
en een tweetal gedurfde
covers. Die covers zijn
'What's going on' van wijlen
Marvin Gaye, dat een gloed
volle hedendaagse uitwer
king krijgt, en 'Iko iko', het
aloude sterk ritmische num
mer van de Dixie Cups dat
op deze 'True colors' als het
ware uit de groeven knalt.
'True colors' is een over
tuigende tweede elpee van
Cyndi Lauper. Ze bewijst
ermee geen eendagsvlieg te
zijn, maar een uitstekende
zangeres die met Whitney
Houston tot de toonaange
vende dames van nu en
straks behoort.
REM is een van die Ame
rikaanse bands die met
graagte teruggrijpen op de
muziek van de jaren zestig.
De ietwat ijle muziek van
REM doet sterk denken aan
vooral The Byrds, een beetje
aan Buffalo Springfield en
hier en daar aan Pearls Be
fore Swine. REM is echter
allerminst een revival-
groep. De muziek van de
band is wel degelijk heden
daags en bij vlagen wordt
baanbrekend werk verricht.
Dat baanbrekende zit 'm
dan vooral in de manier
waarop muzikaal onver-
Cyndi Lauper: geen eendagsvlieg.
foto cbs
bloemd gekozen wordt voor
puurheid en oprechtheid.
Dat is een keuze waar om je
in deze tijd van zakelijkheid
en oppervlakkigheid nog
wel eens wordt uitgelachen.
Met REM valt echter niet
te spotten. De vorige elpee
'Fables of the reconstruc
tion/Reconstruction of the
fables' was, hoewel hier en
daar wat vaag en onver
staanbaar, een voortreffe
lijke plaat met een onont
koombare indringendheid.
De recente elpee 'Lifes rich
pageant' is nog beter. REM
laat een voor zijn doen
kristalhelder geluid horen
en als je er naar luistert,
word je onwillekeurig ge
boeid door de spelvreugde
en vooral door de rijkdom op
de plaat.
'Lifes rich pageant' is een
plaat die beetje bij beetje
zijn geheimen prijsgeeft. Je
wordt bij elke keer draaien
weer verbaasd en verrast
door de nieuwe lagen die je
als luisteraar in deze plaat
lijkt aan te boren.
TRACY Thorn en Ben
Watt zorgen als Everything
But The Girl al een paar
jaar voor verstilde momen
ten in de Britse popmuziek.
De elpees 'Eden' en 'Love not
money' lieten relaxte jazzy
pop horen, waarbij het lek
ker wegdromen was. Daar
bij had de groep zoiets als
een boodschap, tenminste in
diverse teksten werd stevige
en relevante kritiek gele
verd op mistoestanden in het
enge land van Margaret
Thatcher.
De onlangs verschenen el
pee 'Baby, the stars shine
bright' borduurt voort op
het stramien van zijn voor
gangers. Enig verschil is dat
er zo nu en dan een compleet
orkest aan te pas komt om
de dromerige muziek vorm
te geven. Heel goed pakt dat
uit in op de helaas geflopte
single 'Come on home', maar
op andere momenten is het
net iets te dik aangezet en
pathetisch.
P«P
SPI
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
Everything But The Girl
bevestigt met 'Baby, the
stars shine bright' zijn repu
tatie, maar van een opmer
kelijke muzikale groei is
geen sprake. De groep lijkt
stil te staan in zijn ontwik
keling. Opwinding straalt
van de muziek niet af en de
stem van Tracy Thorn is
lang niet altijd sterk genoeg
om een hele elpee lang te
blijven boeien. Hier en daar
is er net iets te veel arrogan
tie en pose. Wie de eerste
twee platen van Everything
But The Girl kent, weet het
inmiddels wel. Voor de aan
de muziek van Everything
But The Girl verslingerde
fan zal het allemaal geen
probleem zijn. Die fan vindt
op 'Baby, the stars shine
bright' alles wat van Ben
Watt en Tracy Thorn ver
wacht mocht worden.
De agenda voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Jackson Browne, 7 oktober in
Rotterdam (Ahoy)
Chris de Burgh, 10 oktober in
Rotterdam (Ahoy)
ZZ Top, 13 oktober in Arnhem
(Rijnhal)
Robert Cray Band, 13 oktober
in Utrecht (Vredenburg)
Carmel, 14 oktober in Rotter
dam (Lantaren)
Eurythmics, 15 en 16 oktober in
Rotterdam (Ahoy) en 21 no
vember in Brussel (Vorst Na
tionaal)
Slickaphonics, 17 oktober in
Tilburg (Noorderligt)
Curtis Mayfield, 18 oktober in
Tilburg (Noorderligt)
Matia Bazar, 25 oktober in Til
burg (Noorderligt)
Residents, 26 oktober in Til-
HET concert dat de heropge
richte Byrds op zaterdag 12
oktober in de Maasland
sporthal in Oss zouden ge
ven, gaat niet door. Als re
den wordt namens de Byrds
opgegeven een schouder
breuk van Gene Clark.
Clark en Chris Hillman vor
men de spil van de 'nieuwe'
Byrds. Roger McGuinn is
wel in Nederland, maar als
solo-artiest en niet als lid
van de Byrds.
burg (Noorderligt)
Huey Lewis and the Net
Bruce Hornsby and the n
1 november in Deinze d
poort) en 2 november in
Haag (Congresgebouw)
Metallica, Anthrax en
26 oktober in Zwolle (IJs#
Saxon en Loudness, 1 n°' Wl
ber in Amsterdam (Eden:
Status Quo en Waysted,'
vember in Den Bosch unnessi
Maaspoort)
Iron Maiden en WASP»*
vember in Leiden (Groent
hal)
Al Jarreau en Chaka
oktober in Rotterdam (Ah;
Whitney Houston, 22 okl
Rotterdam (Ahoy)
Giant Sand, 10 oktober i#|
ft Beest)
Judas Priest en Warlock;
tober in Brussel (Vorst
Everything But The 0'
oktober in Utrecht (V<
burg)
Lone Justice, 24 oktober -j
terdam (Lantaren)
George Benson, 1 novel
Den Haag (Congresgebon
Stranglers, 6 novetf'
Utrecht (Vredenburg)
Patti LaBelle, 11 novem1
Rotterdam (Doelen)
Elvis Costello, 11 en 13"
ber in Utrecht (VrederA er VOOR
A-Ha, 25 november in? (J In/fz i
dam (Doelen)
Chris Rea, 26 november
terdam (Ahoy)
Kool the Gang, 26 noV
in Rotterdam (Ahoy)
Nina Hagen en Lene DJ
november in Utrecht 0
burg)
Ik houd nujmm
tempo, Uism, i
ruet nu er ion
K 'EMAffb WEG,
EEN-