Cyndi Lauper bewijst klasse L Amsterdam een jaar lang culturele hoofdstad Europa Rijksaankopen tentoongesteld Het Raadsel van de Wadden als tv-serie Agenda -DINSDAG 7 OKTOBER 1986 JSDAG 7 OKTOBER 198 NEDERLAND 1 4Een gevoel van meer' Eerste thrillel van Aad van den Heul NEDERLAND 2 ke en Wiske: De REM EBTG Byrds niet naar Oss ibont „Ik rook nietdrink niet en ga vroeg naar| bed, vaker dan me lief is alleen" Tlna Turner, zangeret 1 T2 PAGINA GIDS Schrijver waarschuwde Londen voor Duitse invasie vanuit Wadden Door Jan Koesen HILVERSUM - 'Het Raadsel van de Wadden' is een tien delige Duitse spionage-serie waarmee de AVRO van avond start (Nederland 1, 22.50 uur). Basis van de produktie is de in 1903 verschenen roman van de Britse schrijver Erskine Childers. Twee Britten zeilen met een hou ten bootje langs de Noordduitse Wadden. Door een storm ge dwongen zetten ze voet aan wal. Een van de twee zeilers heeft er balen van en verdwijnt en de overblijvende schipper nodigt een vriendje uit die nu diplomaat is om de reis voort te zetten. Het contrast tussen de twee is groot. De schipper is ruig, een puik zeeman, geneigd het gevaar op te zoeken. Zijn vriend is een dandy en diplomaat, een hunkeraar naar de vleespotten. De twee zien elkaar eerst niet zitten, maar hun vriendschap wordt hecht door gedeelde beproevingen. Dan verzeilt dit duo in de makabere wereld van spionage. Op het Wadden-eiland waren verdachte figu ren rond. We schrijven het jaar 1902. Engeland en Duitsland hebben geen beste verstandhouding. En het verhaal begint dan pas echt te draaien. Achter volgingen op de Wadden, een schip ver gaat maar liefde boeit op en uiteindelijk gaat het om een aanval op Engeland. De Duitsers houden zich schuil achter de Wadden-eilanden en kunnen vanaf daar snel en veilig als dat moet opruk ken met een kleine vloot naar Good Old England dat natuurlijk niets in de gaten heeft. Het zeilende tweetal wil het moe derland waarschuwen. Maar in Londen aangekomen blijkt alles weer anders te zijn dan het tweetal dacht. En zo hoort het in een thriller. Het bijzondere aan de (Duitse) serie is de Engelse schrijver Erskine Childers. Zijn boek was niet in eerste instantie als fictie bedoeld, om te amuseren dus, maar als een waarschuwing dat Enge land door Duitsland vanuit de Wadden bedreigd kon zijn. Vergeet niet, het was rond 1900 toen goede communicatie technieken nog niet bestonden. Childers is een merkkwaardig man geweest. Niemand minder dan Winston Chur chill constateerde dat Childers een in tense haat jegens Engeland koesterde. Toch heeft diezelfde Childers zich mili tair voor zijn land onderscheiden. Uit eindelijk werd hij voor het Britse vuur peloton gezet omdat hij met de Ierse op standelingen had samengewerkt. Toen de geweren op hem gericht werden, riep Childers in stijl uit: „Kom maar een paar stappen naar voren, jongens. Dan gaat het gemakkeijker." Childers werd in 1870 geboren. Hij was van hoge komaf. 'The Riddle of the Sands' is zijn eerste en enige boek ge weest. Zeilen was zijn passie. De door hem beschreven Wadden heeft hij meerdere malen zelf bevaren en deze achtergrondkennis maakt het boek en de serie authentiek. Hij deed als vrij williger mee aan de Boeren-oorlog in Zuid-Afrika, waar hij militaire en com mando-tactieken leerde. Hij ging an ders denken over zijn eigen land wiens rol in de wereldpolitiek ook niet zo fraai was en kreeg zodoende ook meer begrip voor de ellendige toestand van de door De Britse schrijver Erskine Chil ders, hier in uniform afgebeeld, wilde meer bereiken met zijn boek 'Het Raadsel van de Wadden' dan ont spanningslectuur. Het was vooral een waarschuwing voor zijn land dat Duitsland van achter de Wadden in korte tijd met een vloot Engeland kon bereiken. - foto archief de stem Engeland onderdrukte Ieren. Uitein- deljk kreeg Childers zelfs een hoge re geringspost in Ierland waar hij de pro tégé van sterke man De Valera werd. AMSTERDAM (ANP) - Vele honderden (internationale) uitvoeringen op het gebied van muziek, dans en toneel, tentoonstellingen, lezingen, congressen, film- en videopre sentaties en nog veel meer staan tot dusver op het pro gramma van Amsterdam Cul turele Hoofdstad van Europa 1987. Een groot aantal kunste naars, gezelschappen, schrij vers en deskundigen uit onder meer België, West-Duitsland en de DDR, Denemarken, En geland, Frankrijk, Grieken land, Hongarije, Ierland, Ita lië, Joegoslavië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Por tugal, Roemenië, Spanje, Tsje- choslowakije, Verenigde Sta ten en Zweden zullen aan dit evenement deelnemen. In Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa 1987, die de ondertitel 'Een Toe komst voor Ideeën' heeft mee gekregen, werken momenteel 70 Nederlandse en buiten landse instellingen en organi saties samen. Daarmee wordt het volgens de organisatoren de grootste samenhangende kunstmanifestatie die ooit in Nederland is gehouden. De ministers van Cultuur van de EG-landen besloten in 1983 Amsterdam na Athene (1985) en Florence (1986) het ko mende jaar als culturele hoofdstad uit te roepen. Een van de eerste activitei- Günther Grass: congres over Europa, cultuur en toekomst. - foto ap ten is een grote tentoonstelling in de Koopmansbeurs (15 ja nuari tot 29 maartrond de ar chitect H.P. Berlage onder de titel 'Een nieuwe werkelijk heid'. Een belangrijke plaats is in geruimd voor bespiegelende activiteiten als congressen, symposia en lezingen. Het zwaartepunt daarvan het najaar. Rond het 'Europa, Cultuur, Toel wordt een aantal lezing congressen gehouden, vi; kopstukken uit Europj| Westduitse schrijver Gi Grass en de Franse ex-i ter van Cultuur Jack aanwezig zullen zijn. Aanvankelijk hing manifestatie een prijsl van 20 miljoen gulden, ter Brinkman (cultuur) dat te duur en keurde hel daarom af. Na enig touw ken kwam een nieuw be op tafel: 14 miljoen Rijk en gemeente Amsl zullen daarvan 4,5 voor hun rekening nemi rest hopen de organise binnen te krijgen van Europese hoofdsteden, nationale en nationale sen, sponsoring en eigs komsten uit onder mea| treegelden. Veel aandacht is er vrj beeldende kunst, zoals toonstelling van de be] Bauhaus-kunstenaar Schlemmer (15 februari met 13 april) en de desig toonstelling 'Holland i (eind juni tot medio ber) met begeleidend (beide in het Stedelijkl seum), de KunstRAI (10* met 14 juni) en 'Jonge uit Oost-Europa' (vieri in het najaar). Dudley Moore in 'Arthur' (Nedet Arthur fomiek Dudley Moore is de ersoon waar alles om raait in 'Arthur'. Playboy- jonair Arthur brengt zijn jd door met het drinken in wijn, het veroveren van juwen en het spelen met lintjes. Zijn vader is dit ig gedrag beu. Hij geeft thur te verstaan, dat hij straffe van onterving loet trouwen met de vrouw, ie de familie voor hem >ft uitgekozen. 22.50 Raadsel van de Wadden Première Sol Film: Van onze filmredactie Sol Film Produkties geeft op 17 oktober in Grand Theater in Breda (om 22.00 uur) de pre mière van de ruim een uur du rende speelfilm, 'Een gevoel van meer". Op 20 oktober wordt in het Amsterdams Filmhuis eveneens een pre sentatie van deze nieuwe pro duktie gehouden. Sol Films heeft opnieuw met een groep scholieren samenge werkt in deze film, die handelt over de vraag waarom iemand zich, gebaseerd op uiterlijk, afkomst, huidskleur etc, meer voelt dan een ander. 'Een ge voel van meer' is het verhaal van zes blanke jongens en meisjes en twee zwarte jon gens, die samen een fietsen stalling runnen. Als op een dag een geldkistje wordt ge stolen, is dat aanleiding voor een confrontatie, waarbij vooroordelen en verhuld ra cisme onverhuld naar voren komen. De dader blijkt name lijk een van de eens zo leuke groep te zijn. Anneke Hopmans en Bob Entrop schreven het scenario, terwijl Entrop ook de regie voerde. De fotografie is van de bekende cameraman Mare Felperlaan. In de hoofdrollen: Noud Heyna, Lisette van Gel- drop (uit 'Het feest en de grote leugen'), Juan Levenswaard, Edwin Verkooyen, Patrick Muller, Jessica Mous, Anne- Marie van As en Ralph Kame- na. Behalve een aantal lokale en regionale overheden be taalden aan deze produktie ook de NOS-televisie mee. Van onze kunstredactie DEN HAAG - Van 18 okto- ber tot en met 16 november is in het Logement van de Heren van Amsterdam aan het Plein in Den Haag de tentoonstelling Rijksaan kopen 1985, werk van he dendaagse beeldende kun stenaars te zien; dagelijks (behalve maandags) van 11.00-17.00 uur. Met deze jaarlijks terugkerende tentoonstelling, die nu voor de tweede maal wordt ge houden, legt de Rijksdienst Beeldende Kunst verant woording af over het door haar gevoerde aankoopbe leid in 1985. De Rijksdienst beschikt over een jaarlijks aan koopbudget van één mil joen gulden. Met de beste ding van dit bedrag aan aankopen van eigentijdse beeldende kunst van le vende Nederlandse of in Nederland werkzame kun stenaars wordt uitvoering gegeven aan een belang rijk onderdeel van het kunstbeleid van het minis terie van WVC. Zoals dat ook in 1984 het geval was, is in 1985 een belangrijk deel van het be schikbare budget besteed aan schilderkunst, beeld houwkunst, tekeningen en grafiek. Daarnaast zijn speciaal in het afgelopen jaar substantiële delen van de gelden gebruikt om op deelgebieden te verzame len. Die wat specialisti- scher verzamelgebieden zijn geweest de fotografie, de videokunst, de vormge ving en de toegepaste kunst, waaronder kera miek, glas, sieraden, meu bels, textiel en lampen en dan zowel unieke als in se rie vervaardigde objecten. In totaal is aangekocht van ongeveer 300 kunstenaars, vormgevers en fotografen die met elkaar zijn verte genwoordigd met ongeveer 700 werken. Voor zover de ruimte in het gebouw aan het Plein het toeliet, zijn alle werken geëxposeerd. Overigens zal het de laatste keer zijn dat de rijksaankopententoon- stelling daar wordt gehou den, omdat het pand in de loop van 1987 in gebruik zal worden genomen als vestigingsplaats van de Rijksdienst Beeldende Kunst. In de catalogus 35) die de tentoonstelling bege leidt, zijn alle aankopen uitputtend gedocumen teerd en waar nodig en mogelijk toegelicht en af gebeeld in kleur of zwart/ wit. De catalogus bevat verder inleidingen op het gebied van de vormgeving en de fotografie. Van een onzer uersUiggq HILVERSUM - De KIt(J sentator Aad van den (i begeeft zich op het scht spad. Binnenkort kom eerste detective 'De ning van Vincent Veldj bij de Arbeiderspers i markt. De thriller speelt zich hoe kan het ook anda| journalistieke milieu oudere journalist, Vj Veldkamp, verdwijnt loos van de aardboden, nasporingen hebben gi ces. Veldkamp blijft baar. Na enige tijd int de in rook opgegane jon een jongere collega, Duitse spionageserie las Rëtsel der Sandbank' bgint in 1904, wanneer be lde gebeurtenissen reeds schaduw vooruit wer- op de Eerste Wereldoor- De twee zeilvrienden ivies en Morrison zijn op et Duitse deel van de Wad- aan het varen en ko en in een helse storm te lt Morrison heeft de ik te pakken. Hij laat ivies in de steek, waarna op zoek gaat naar een euwe reisgenoot Davies lekt een foto van zijn le schoolvriend Carru- een diplomaat van het eign Office. In d liaai die vera denl kum doei eeuv zegd liggt ving actii reld vloe van oudi ging een Twi het plaa les tere sone Gooi Veer 1926 tect lish piazz trop: wen. daar prog zond de ledei lijke plaal Voor niks gaat de zon op consumentenrubriek van NOS begint het nieuwe n met een aflevering, ■rin de kosten van een I worden berekend. Deze gaat op zoek aai||*orgaans is het besluit om leren te nemen geen 'estie van een optelsom, ih realiseren de mensen vroegere compaan. Volgens Van den geeft het verdwijnen! Veldkamp de gevoelens] die bij veel van zijn wordende collega's levs een leven van intei meestal niet, wat de fi- iciële gevolgen zijn van leren krijgen. Het Natlo- Instituut voor Budget- veelvuldig over versch irUchting heeft het alle- al haarfijn uitgerekend. Tijdperk van renaissance onderwerpen, soms vlakkig, geschreven teh stort Veldkamp zich zaak waar hij iets aam ij jg mee wil doen. Het boek is op een vj wijze tot stand gekou*NOS start vanavond een den Heuvel had een k Melige serie van de klaar scenario voor een mse televisie over de re- film liggen. Maar bij ssance, het tijdperk, dat aan belangstelling vande nadagen van de mld- centen heeft hij er uiteii eeuwen rond 1450 begon, een boekversie van ven. Van den Heuvel 1* smaak te pakken en is moment druk bezig tweede thriller, die i Nieuw-Guinea zal afspe CYNDI Lauper scoorde met haar debuutelpee 'She's so unusual' twee dikke hits: 'Time after ti me' en 'Girls just want to have fun'. De elpee zelf liet horen dat Cyndi een opmerkelijke zangeres is met een behoorlijke dosis persoonlij kheid. In Amerika is Cyndi se dert haar eerste elpee uitge groeid tot een nationale tv- ster. Die status heeft ze vooral te danken aan haar aanwezigheid bij tv-wor- stel wedstrijden. Met haar oranje haar en haar opzich tige kleren bleef ze veel kij kers bij. Wie Sky Channel op de kabel heeft, heeft haar bij die worstelwedstrijden aan het werk kunnen zien en heeft zich wellicht net als ik afgevraagd waar het alle maal in godsnaam op sloeg. Hoe ket ook zij, Cyndi heeft tijdgevonden om een tweede elpee te maken. 'True colors' heet die plaat en de gelijknamige single is inmiddels een wereldhit-in- wording. De elpee 'True co lors' is een sterke plaat met de nodige sterke momenten en een tweetal gedurfde covers. Die covers zijn 'What's going on' van wijlen Marvin Gaye, dat een gloed volle hedendaagse uitwer king krijgt, en 'Iko iko', het aloude sterk ritmische num mer van de Dixie Cups dat op deze 'True colors' als het ware uit de groeven knalt. 'True colors' is een over tuigende tweede elpee van Cyndi Lauper. Ze bewijst ermee geen eendagsvlieg te zijn, maar een uitstekende zangeres die met Whitney Houston tot de toonaange vende dames van nu en straks behoort. REM is een van die Ame rikaanse bands die met graagte teruggrijpen op de muziek van de jaren zestig. De ietwat ijle muziek van REM doet sterk denken aan vooral The Byrds, een beetje aan Buffalo Springfield en hier en daar aan Pearls Be fore Swine. REM is echter allerminst een revival- groep. De muziek van de band is wel degelijk heden daags en bij vlagen wordt baanbrekend werk verricht. Dat baanbrekende zit 'm dan vooral in de manier waarop muzikaal onver- Cyndi Lauper: geen eendagsvlieg. foto cbs bloemd gekozen wordt voor puurheid en oprechtheid. Dat is een keuze waar om je in deze tijd van zakelijkheid en oppervlakkigheid nog wel eens wordt uitgelachen. Met REM valt echter niet te spotten. De vorige elpee 'Fables of the reconstruc tion/Reconstruction of the fables' was, hoewel hier en daar wat vaag en onver staanbaar, een voortreffe lijke plaat met een onont koombare indringendheid. De recente elpee 'Lifes rich pageant' is nog beter. REM laat een voor zijn doen kristalhelder geluid horen en als je er naar luistert, word je onwillekeurig ge boeid door de spelvreugde en vooral door de rijkdom op de plaat. 'Lifes rich pageant' is een plaat die beetje bij beetje zijn geheimen prijsgeeft. Je wordt bij elke keer draaien weer verbaasd en verrast door de nieuwe lagen die je als luisteraar in deze plaat lijkt aan te boren. TRACY Thorn en Ben Watt zorgen als Everything But The Girl al een paar jaar voor verstilde momen ten in de Britse popmuziek. De elpees 'Eden' en 'Love not money' lieten relaxte jazzy pop horen, waarbij het lek ker wegdromen was. Daar bij had de groep zoiets als een boodschap, tenminste in diverse teksten werd stevige en relevante kritiek gele verd op mistoestanden in het enge land van Margaret Thatcher. De onlangs verschenen el pee 'Baby, the stars shine bright' borduurt voort op het stramien van zijn voor gangers. Enig verschil is dat er zo nu en dan een compleet orkest aan te pas komt om de dromerige muziek vorm te geven. Heel goed pakt dat uit in op de helaas geflopte single 'Come on home', maar op andere momenten is het net iets te dik aangezet en pathetisch. P«P SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Everything But The Girl bevestigt met 'Baby, the stars shine bright' zijn repu tatie, maar van een opmer kelijke muzikale groei is geen sprake. De groep lijkt stil te staan in zijn ontwik keling. Opwinding straalt van de muziek niet af en de stem van Tracy Thorn is lang niet altijd sterk genoeg om een hele elpee lang te blijven boeien. Hier en daar is er net iets te veel arrogan tie en pose. Wie de eerste twee platen van Everything But The Girl kent, weet het inmiddels wel. Voor de aan de muziek van Everything But The Girl verslingerde fan zal het allemaal geen probleem zijn. Die fan vindt op 'Baby, the stars shine bright' alles wat van Ben Watt en Tracy Thorn ver wacht mocht worden. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Jackson Browne, 7 oktober in Rotterdam (Ahoy) Chris de Burgh, 10 oktober in Rotterdam (Ahoy) ZZ Top, 13 oktober in Arnhem (Rijnhal) Robert Cray Band, 13 oktober in Utrecht (Vredenburg) Carmel, 14 oktober in Rotter dam (Lantaren) Eurythmics, 15 en 16 oktober in Rotterdam (Ahoy) en 21 no vember in Brussel (Vorst Na tionaal) Slickaphonics, 17 oktober in Tilburg (Noorderligt) Curtis Mayfield, 18 oktober in Tilburg (Noorderligt) Matia Bazar, 25 oktober in Til burg (Noorderligt) Residents, 26 oktober in Til- HET concert dat de heropge richte Byrds op zaterdag 12 oktober in de Maasland sporthal in Oss zouden ge ven, gaat niet door. Als re den wordt namens de Byrds opgegeven een schouder breuk van Gene Clark. Clark en Chris Hillman vor men de spil van de 'nieuwe' Byrds. Roger McGuinn is wel in Nederland, maar als solo-artiest en niet als lid van de Byrds. burg (Noorderligt) Huey Lewis and the Net Bruce Hornsby and the n 1 november in Deinze d poort) en 2 november in Haag (Congresgebouw) Metallica, Anthrax en 26 oktober in Zwolle (IJs# Saxon en Loudness, 1 n°' Wl ber in Amsterdam (Eden: Status Quo en Waysted,' vember in Den Bosch unnessi Maaspoort) Iron Maiden en WASP»* vember in Leiden (Groent hal) Al Jarreau en Chaka oktober in Rotterdam (Ah; Whitney Houston, 22 okl Rotterdam (Ahoy) Giant Sand, 10 oktober i#| ft Beest) Judas Priest en Warlock; tober in Brussel (Vorst Everything But The 0' oktober in Utrecht (V< burg) Lone Justice, 24 oktober -j terdam (Lantaren) George Benson, 1 novel Den Haag (Congresgebon Stranglers, 6 novetf' Utrecht (Vredenburg) Patti LaBelle, 11 novem1 Rotterdam (Doelen) Elvis Costello, 11 en 13" ber in Utrecht (VrederA er VOOR A-Ha, 25 november in? (J In/fz i dam (Doelen) Chris Rea, 26 november terdam (Ahoy) Kool the Gang, 26 noV in Rotterdam (Ahoy) Nina Hagen en Lene DJ november in Utrecht 0 burg) Ik houd nujmm tempo, Uism, i ruet nu er ion K 'EMAffb WEG, EEN-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14