\X: MURDER BY ILLUSION Terugblik op werk van fïlmpionier Luis Bunuel fog vijf avonden Brabantse Films NIEUW OP VIDEO Mexicaans filmduo naar Breda met 'Frida' SPEELFILMS OP TV VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 ONZICHTBARE moordenaar dringt een chic restaurant binnen naait alles en iedereen neer, de aquaria met forel en kreeft vallen in ^elementen en de paniek is groot. FILMHUIS BREDA xueus tot te zit, dsriemen board. t,kankie- entrale ingsbak, aard. )elAscona IN FILMHUIS CONCORDIA IN BREDA T2 PAGINA GIDS 1 frucage-man raakt moord- [omplot verstrikt Door Marjan Mes |en later blijkt het om nen voor een film te Niets aan de hand fwat er zo vreselijk et, is natuurlijk alle- 1 trucage oftewel [iale effecten', zoals iegenwoordig heet. In geval is deze ope- jscène van de film JMurder by Illusion' kngewoon effectief. Iman, die verantwoorde- L voor die effecten, Rollie I, raakt betrokken in een lrikkeld moordcomplot, k een genie in het maken hummies (op mensen lij— e poppen) voor griezel- I Daarom wordt hij door tfia uitgekozen om de po- tp een verkeerd spoor te len bij een van haar sme- laakjes. Een Mafia-bons luit de weg worden ge il en Tyler zal door mid- pn vermomming en tru- deze moord moeten ple- Overigens doet zijn op- Itgever zich voor als pd van de politie met de smoes, dat belangrijke Mafia- leden kunnen worden opge rold als hij zijn bijzondere me dewerking verleent. Dat is ook de reden dat Rol lie op het vreemde verzoek in gaat. Al snel zal hij merken dat er toch iets niet in de haak is. Hijzelf wordt na de aanslag het doelwit van dezelfde man, die beweerde van de politie te zijn. Bijna wordt hij ver moord, terwijl zijn vriendin wordt neergeschoten. Vervol gens krijgt hij als verdachte van moord de politie achter zich aan. Gebruikmakend van zijn trucenarsenaal slaat hij op de vlucht voor politie en gangsters. Hij vermomt zich als zwerver en tijdens een achtervolging laat hij zijn vrouwelijke assistente film trucs toepassen, waardoor beide groepen worden misleid. Hij is de politie dermate slim af dat de inspecteur, die het onderzoek leidt, zelfs wordt ontslagen. Aan het slot be vindt Rollie zich overigens plotseling met deze politieman in Zwitserland, waar beiden zich kennelijk, na hun ontslag hebben teruggetrokken. Het scenario is niet hele maal overtuigend en je zit ook niet op het puntje van je stoel van spanning, maar toch is 'FX' een redelijk goede thril ler. De titel slaat op de naam van de filmmaatschappij waarvoor Rollie werkt, de aanvulling van de titel 'Mur der by Illusion' op het feit dat het om een trucagemoord gaat, want achteraf blijkt de Mafia- boss - dank zij de trucs - toch nog in leven. De hoofdrol wordt goed gespeeld door de inmiddels bekende Australi sche acteur Bryan Brown, die inmiddels via de Amerikaanse televisie 'Doornvogels' we reldwijde bekendheid kreeg. 'FX' werd geregisseerd door Robert Mandel, die vorig jaar 'Independence Day' maakte met Kathleen Quinlan als een in haar huwelijk onderdrukte vrouw, die uiteindelijk zelf moord pleegt. Ook dit huwe lijksdrama was niet volledig geslaagd, maar hield wel be loften in voor de toekomst. 'FX: Murder by Illusion' van Robert Mandel draalt in Casino 1 in Breda en Odeon 3 in Antwerpen. Bryan Brown als speciale effecten-man Rollie Tyler vermomt een gangster in de thriller 'FX'. - FOTO ORION PICTURES I Van ome filmredactte IDA - De Franse ci- it Paul Leduc en de icaanse actrice Ofetta bezoeken op dins- 7 oktober Theater iterom in Breda. Daar om 20.15 uur hun Him Ida, Naturaleze Viva' Borden vertoond. Zij zijn doorreis naar het Film- tlval van Gent, waar film uitkomt, ifelia Medina speelt in film de meermalen 'oonde rol van de Me- tanse schilderes Frida lo, die van 1910 tot 1954 Mexico-stad leefde. Zij het middelpunt van groep kunstenaars en 'olutionairen. Haar stormachtige leven was nauw verbonden met dat van de verbannen Russi sche bolsjewistenleider Trotsky en nog meer dat van de befaamde Mexi caanse schilder Diego Ri vera. Met hem was ze twee keer getrouwd. Frida Kahlo kreeg polio en moest pijnlijke amputaties on dergaan. De Franse sur realist André Breton noemde haar 'een explo sieve bom, verpakt in vloeipapier met gekleurd lint er omheen gewikkeld'. De film is een Mexicaanse produktie, die al op meer dere festivals is vertoond. Na de vertoning in Ach terom kan het publiek pra ten met de twee filmma kers. Vanaf 37 november zal •Frida, Naturaleze Viva' minimaal twee weken in Filmhuis Concordia Breda draaien. Fr zal dan tevens een Mexicaanse foto-expo sitie te zien zijn. Van onze filmredactie 1 BREDASE Filmhuis Concordia vertoont i bekend) in samenwerking met de andere huizen in Brabant een programma van ^antse Films'. Telkens worden deze korte i voorafgegaan door een animatiefilmpje de Bredanaar Ties Poeth. na vond is de docurqentaire 'Naar kerk en t was hunne gang' over het leerlooiersdorp i van de Bredanaars Joost Seelen en Ar- Vogel nog te zien. Op 4 en 6 oktober omvat programma 'Carane barbare' van Ties 'De eerste prijs' van Michel Kapteijns en van Jan Ketelaars en Paul van den Wil- erg. 'Caravane barbare' heeft twee mu- ukken van Daan Manneke als uitgangs- en werd opgenomen tijdens het Bredase ■val. Aanleiding was de ontmoeting met b itenlander die in Breda carnaval kwam pi en graag gefilmd wilde worden. Zijn ge- t is echter niet te zien. 1 eerste prijs' is een amusante korte film ïisverstanden en vooroordelen die weder zijds leven bij jongeren en ouderen. 'Stad' duurt drie kwartier en gaat registrerend op zoek naar het karakter van Tilburg, een normaal gespro- Jcen weinig tot de verbeelding sprekende stad. Op 7 en 8 oktober begint het programma met het animatiefilmpje 'Jaco' van Ties Poeth. Hierin wordt met silhouettenkartons een schimmenspel in een oerwoud uitgebeeld waar het krioelt van de insecten. Daarna volgt 'De beers komt...' van Erik Willems. Over de geschiedenis van de rivier de Maas in het Maasland, dat 's winters over stroomde voordat de Maas in de jaren dertig door werklozen werd gekanaliseerd. 'Manden' van Jan Beekmans is een documen taire over het manden maken, een oud Bra bants ambacht. Het complete werkproces wordt in een poëtische beeldtaal gemonteerd. Even eens van Beekmans is 'Vlas', een eveneens sub jectieve documentaire over de groei en verwer king van dit gewas. Alle voorstellingen begin nen om 19.30 uur. Om 22.00 uur draait in Film huis Concordia 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh. Breakfast Club'. Film i John Hughes over vijf hers die een lange zater- I Jn de schoolbibliotheek •den opgesloten om tot fjzelf te komen. Geen tie- f°l. maar een spannende irtocht naar de ware ka ters van de scholieren, •peelde stoerheid, proble- j met ouders, onzeker- 1 en veel gekheid. Prima len van o.a. Emilio Este- fc en Molly Ringwald. American Ninja'. htfilm van Sam Firsten- *8ht'. Griezelfilm Tom Holland. Is de nan een vampier? •Jagged Edge'. Thriller van Richard Marquand. Jeff Bridges wordt beschuldigd van moord op zijn rijke vrouw en het dienstmeisje en vrijgesproken. Maar de twijfel blijft. The Greatest'. Mohammed Ali (Cassius Clay) in film over zijn eigen boksleven. 'Sans toi ni lol'. Sandrine Bonnaire als vrouw die ab solute vrijheid zoekt in de laatste winter van haar le ven. Ze vindt honger, drank en wanhoop. Regie: Agnes Varda. Xa Terraza'. Een terras vol discussiërende mensen. Marcello Mastroianni en Jean-Louis Trintignant in film van Ettore Scola. Tiudwig'. De onverkorte versie van de film van Lu- chino Visconti over de Beierse koning, met Helmut Berger en Romy Schneider. •WK '74' en 'WK '78'. Hoogte punten van de wereldkam pioenschappen voetbal. Door Marjan Mes HET BREDASE Filmhuis Concordia begint op 9 oktober aan een terugblik op het werk van de in 1983 overleden Spaanse filmregisseur Luis Bunuel. Opvallend hierbij is, dat niet zijn grote publieks trekkers als 'Dagboek van een kamermeisje' en 'Belle de jour1 (met Cathérine Deneuve) wor den vertoond, maar minder bekende films als 'Nazarin' en 'Los Olvidados'. Het Bunuel-retrospectief eindigt op 22 oktober zelfs met twee korte films, waardoor de maestro op het eind van de ja ren twintig beroemd en ver guisd werd: de surrealistische collages: 'Un chien andalou' en 'L'Age d'Or'. De 83 jaar oud geworden Bunuel was een filmpionier, die begon in de tijd van de stomme film. In die jaren rond 1925 was hij bevriend met pre- surrealistische kunstenaars als Garcia Lorca, Salvador Dali en Ortega y Gasset. Na dat de Spaanse dictator Primo Rivera in 1925 aan het bewind was gekomen, moest hij naar Parijs uitwijken. Daar sloot hij zich aan bij een groep van surrealistische kunstenaars, die de associatieve en 'auto matische' methode aangingen, waardoor er ogenschijnlijk weinig logica in htm werk zat. In 1929 maakte hij met 2500 gulden van zijn moeder zijn eerste cinematografische ex periment: 'Un chien andalou', waarin droomelementen zich op de onbewuste gevoelens van de toeschouwers richten. Kijkers met een puriteinse moraal werden hard aange pakt. En het schokeffect, o.a. van een oog dat wordt doorge sneden, werd niet geschuwd. Salvador Dali werkte mee aan deze associatieve beelden reeks, waarvan het de bedoe ling was om te rebelleren te gen een ingeslapen maat schappij. Ook later bleef Bu nuel een rebel, die zijn inspi ratie putte uit zijn jeugd in het bergdorpje Calanda bij Sara- Hij kreeg daar een strikt re ligieuze opvoeding binnen de normen van de 19e eeuw. Zijn kinderjaren voltrokken zich in een middeleeuwse sfeer en zijn twee hoofdthema's, ero tiek en religie, waren steeds weer terug te voeren naar die jeugd. De meest fundamentele gevoelens, die hij als jongen Luis Bunuel, een van de grote filmregisseurs van deze eeuw. - FOTO ARCHIEF DE STEM kende, waren een intens be leefde erotiek, die eerst nog werd gesublimeerd door een groot geloof, en een volledig bewustzijn van de dood. Op 16-jarige leeftijd begon hij de denigrerende discipline van de jezuïeten, bij wie hij school ging, als een aanval op zijn in tegriteit als man te ervaren. Zijn leraren gaven hem een gevoel van seksuele en maat schappelijke onderdrukking, wat leidde tot verzet. Door zijn hele oeuvre heen bekritiseerde hij, hoewel met begrip voor zijn personages en hun verdorvenheden, de zaken die het erfdeel van zijn jeugd vormden. Toen de Spaanse Burgeroorlog uitbrak, bete kende dat voor Bunuel het einde van de wereld. In 1938 werd hij door de republikei nen, waar hij zich bij had aan gesloten, op een diplomatieke missie naar Hollywood ge stuurd en kreeg hij de super visie over twee films, die over de Spaanse republiek gemaakt zouden worden. Maar toen de oorlog plotseling eindigde, kreeg hij een baan bij het mu seum of Modern Art in New York. Hij werd daar op initia tief van kardinaal Spellman echter ontslagen wegens zijn als godslasterlijk beschouwde 'L'Age d'Or' uit 1930. Hij emigreerde vervolgens naar Mexico waar hij een groot aantal films draaide, waaronder in 1950 'Los Olvi dados' over jonge straatbendes in Mexico-stad en 'Nazarin' over een wereldvreemde priester, wiens goede daden op een catastrofe uitlopen. Pas in 1960 kon hij weer terugkeren naar zijn vaderland om daar 'Viridiana' te maken, dat evenwel in Spanje werd ver boden omdat er een parodie op het Laatste Avondmaal in voorkwam. Daarna zocht Bu nuel zijn toevlucht in Frank rijk en wederom in Mexico. Hij bleef zich beroepen op de veelzijdige, associatieve moge- lijkheden van het surrealisme, dat zo sterk hoort bij de Spaanstalige cultuur. In 1963 kwam eindelijk de grote door braak met 'Dagboek van een kamermeisje' met Jeanne Mo- reau in de hoofdrol van een kamermeisje dat genadeloos gebruik maakt van de per verse en gefrustreerde erotiek van haar rijke werkgever. 'Belle de jour' met Catherine Deneuve als een schijnbaar gelukkig getrouwde vrouw uit de society, die zich als hoer verkoopt, werd een groot com mercieel succes. Bunuel's sur realistische beeldtaal, waarin verbeelding en werkelijkheid raadselachtig werden ver mengd, zou heel wat latere ci neasten, onder wie vooral Car los Saura ('Carmen') blijvend beïnvloeden. Voor 'Le charme discret de la bourgeoisie' ontving Bunuel in 1973 een Oscar. Met zijn laatste twee films, 'Le fantöme de la liberté' en 'Cet obscur ob- jet du désir' baarde hij even eens opzien in de Verenigde Staten. Ook hierin stond het thema centraal, dat mense lijke vrijheid - politiek, sociaal en seksueel - een illusie is, zo lang de mens zichzelf op deze gebieden beperkingen oplegt en zijn belangrijkste drijfve ren institutionaliseert. Bunuel werd op oudere leeftijd steeds somberder over het lot van de armen en de machtsuitoefe ning van degenen, die hen re geerden. Hij trok zich in Me xico terug om daar 'rustig en zonder angst op de dood te wachten'. Hij overleed er in 1983 op 83-jarige leeftijd, een oeuvre nalatend, dat nog steeds stof tot discussie geeft. Filmhuis Concordia in Bre da: Bunuel Retrospectief, 9 tot en met 22 oktober. Op 9 okto ber draait 'Susana' uit 1950; een melodrama over de mar telgang van een zogenaamde fatale vrouw, waarachter so ciale kritiek schuilgaan en ook surrealistische scènes, al lijkt de film één groot cliché. Op 10 oktober: 'Nazarin'. Cinesol 1 in Breda brengt de vorige week met twee Gou den Kalveren bekroonde film 'Abel' van Alex van Warmerdam weer terug. Een heel apart vormgege ven, tragi-komisch familie verhaal, waarin een 31-ja- rige zoon kind wenst te blij ven. Prachtig om te zien met vervreemdende tekst- en beeldgrappen, maar met een nogal magere inhoud. De muziek van Vincent van Warmerdam ontving de Zil veren Lessenaar. 'De Wisselwachter' van Jos Stelling is geprolongeerd in Cinesol 3 in Breda. Deze bijzondere, bijna zwijgende film ontving tijdens de Ne derlandse Filmdagen de ju ryprijs, terwijl John Kraay- kamp, die een kleine bijrol heeft, een Gouden Kalf kreeg (mede voor zijn sterke rol in 'De Aanslag'). Een femme fatale (Stéphane Ex- cofffier) brengt het hoofd op hol van een eenzame, kin derlijke wissel wachter (Jim van der Woude). Hoewel er weinig gebeurt, zit er een grote spanning in de prach tige beelden. Grand Theater in Breda, City 2 in Roosendaal, Cine- m'actueel 2 in Bergen op Zoom en De Koning van En geland in hulst brengen The Color Purple', ondanks zijn rommeligheid en sentimen taliteit een meeslepend drama over de emancipatie van een zwarte, lelijke vrouw (Whoopie Goldberg) van Steven Spielberg. The Karate Kid 2' draait thans in Mignon in Breda. 'Out of Africa' gaat alweer door in Cinésol 2 in Breda, De Nobelaer in Etten-Leur en Ledel in Oostburg. No- belskoop presenteert in Et- ten 'Maccheron!' van Ettore Scola met Jack Lemmon en Marcello Mastroianni. 'Haunted Honeymoon', de griezelkomedie van en met Mel Brooks, gaat verder in Casino 2 in Breda. Leuke ja ren dertigsfeer, maar flauwe grappen en dikopge- legde griezeleffecten. *Top- gun' is thans nog te zien in Casino 3 in Breda en Cine- m'actueel 1 in Bergen op Zoom. In Theater Achterom in Breda draait op donderdag 9 oktober 'Die Marquise von O.', schitterende verfilming door Eric Rohmer van de ge lijknamige novelle van Heinrich von Kleist. De ro mantische pathos van het onwaarschijnlijk lijkende verhaal krijgt een geloof waardige artistieke vorm met prachtig spel van de ac teurs van de Berlijnse Schaubühne, met Edith Cle ver in de titelrol. In Antwerpen draaien 'Down and out in Beverly Hills' van Paul Mazursky met Bette Midler en Richard Dreyfus (Sinjoor) en 'Big trouble in Little China', de nieuwe John Carpenter met Kurt Russell. Scene uit 'The Color Purple'. - FOTOARCHIEF DE STEM ZATERDAG Royal Flash (USA 1975, Ned. 1,23.55 uur). Malcolm McDowell in degenkomedie van Richard Lester. Ook: Alan Bates en Oliver Reed. The Poseidon Adventure (USA 1972, Ned. 2, 20.00 uur). Ram penfilm over een groot passagiersschip. Met Gene Hackman en Shelley Winters. II caso Mattei (Italië 1972, Did. 1, 00.15 uur). Speurtocht van Francesco Rosi naar de dood van Enrico Mattei, directeur van een Italiaanse oliemaatschappij. Elvis (USA 1978, Did. 2, 20.15 uur). Het levensverhaal van El- vis Presley (Kurt Russell) naverteld door John Carnenter. Breakhart Pass (USA 1975, Did. 2, 23.15 uur). Vreemde onge lukken in legertrein in avonturenfilm naar Alistair Ma- cLean. Met Charles Bronson en Richard Crenna. The restless breed (USA 1957, Did. 3 WDF, 22.45 uur). Wes tern met Scott Brady in de rol van een advocaat, die de dood van zijn vader wil wreken. Champion (USA 1949, België 1,16.00 uur). Film over een bok ser, die niet alleen met zijn vuisten carrière maakt. Met van Kirk Douglas. ZONDAG Los chicos de la guerra (Argentinië 1984, Ned. 2, 21.47 uur). Eerste van een serie Argentijnse speelfilms. Drie vrienden groeien onder het generaalsbewind op en ontmoeten elkaar weer in de Falkland-oorlog. The wild bunch (USA 1969, België 1,20.35 uur). Bekende wes ter van Sam Peckinpah. Met o.a. William Holden en Robert Ryan. MAANDAG Jeux interdits (Frankrijk 1951, Ned. 1, 14.30 uur). Twee kin deren belevende oorlog op hun eigen manier. Klassiek werk van René Clement. Giuletta degli spirit! (Italië 1965, Did. 1,23.00 uur). Film van Felini over een bedrogen vrouw, die gekweld wordt door al lerlei dromen. DINSDAG Arthur (USA 1981, Ned. 1, 20,28 uur). Komedie met Dudley Moore als rijke erfgenaam, die zijn tijd weinig zinnig door brengt. The big black pill (USA 1981, Did. 2, 20.15 uur). Eerste van drie detectivefilms met Robert Blake als de speurder Joe Dancer. Naeste stop paradies (Denemarken 1980, Did. 2, 23.15 uur). Bejaarde vrouw wordt tegen haar zin naar een tehuis ge stuurd. WOENSDAG The postman always ring twice (USA 1981, Ned. 1,22.05 uur). Jessica Lange en Jack Nicholson als hartstochtelijk liefdes paar. De dream (Ned. 1985, Ned. 2,20.20 uur). Friese film van Pieter Verhoeff over de geruchtmakende zaak Hogerhuis. Met Pe ter Tuinman. Zabriskie Point (USA 1969, Did. 2,22.50 uur). Antonioni's stu die van Amerikaanse radicale dropouts in de jaren zestig. The looters (USA 1955, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Overlevenden van een vliegtuigongeluk ontdekken een buit aan boord. Les bonnes causes (Frankrijk 1963, België 2, 20.25 uur). Vrouw vermoordt haar zieke echtgenoot in thriller van Christian-Jaque. DONDERDAG L'homme fragile (Frankrijk 1981, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Film van Claire Clouzot over gescheiden mensen, die bang zijn nieuwe relaties aan te gaan. Stranger than paradise (USA 1984, België 2, 20.25 uur). Be kroonde debuutfilm van Jim Jarmusch over moderne jeugd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19