K c L'AUTl DE STEM MOGELIJKE OPLOSSINGEN VOOR VERKEERSCHAOS: Ze zijn er weer. En volop. De dagelijkse verkeersfiles in het woon-werk-verkeer. In augustus waren ze even weg. De radio kon om 09.00 uur nog nauwelijks ergens een rijtje melden. De files waren -samen met veel Nederlanders- aan het vakantie houden. Ze traden op bij alle bekende streken waar zon en zee verkocht worden. kbre De bijlage De Stem Specifiek staat volgende week in het teken van welzijn. Dan wordt onder meer verslag gedaan van de levendige handel in kilo's: afslankmethoden. VRIJDAG 3 OKTOBER! A53 VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 mm WmmmMm |m fcbruik hoog purrentie. De een absolute Irland, kan zo (ebben op de st. tie plaats, ■een nieuw pilijk (Fiat es dan ook kodat de laald kunnen pet export I alles tegelijk ks Seat laad te (rechtstreekse lie van rafiori's in lgezeur. Maar Kleine series ■wagens Tet begin jis binnen als In leerproces", in auto's moest lan onderdelen pk dat gaf len hier in het ■en |e auto's oeten halen, [leien r ook dat is leat op te halen (tot 1995 het 17 miljard l-fabrieken. Een lid zal worden (sering van de 1 hetgeen de al komen, panjaarden zich Int als een (liteitsfabrikant bakken naar het J durft te pen in de Het VAG- concern bereikt r, de overnam van Seal een woordlgl vla drie poten lm automat! Van llnki naar red Seat In i kleine klasse, Inde midden klasse Audi In i topklassi Rotondes en verplicht in een rijbaan blijven Door Dick Lammers ist van de nieuwe omeo en Seat belangrijke gen ten en van de daten voor de ame van Alfa duidelijke vinger in het gaat om (omende vijf jaar. roduktie (omdat tal grondige testen tgevoerd naar 3rd), uitgesteld bij de Spaanse er elders op deze ordt bericht, is de al klaar staande later tijdstip i/olgend jaar) door is het zo goed Al, na de en aanvullingen in -ie, ook zien zal geven van ant Seat. Maar nu zijn ze terug en op veel plaatsen zijn ze nog aangekomen ook. Dikker en vooral langer. En we hadden het er al zo moeilijk mee. Kunnen we daar nou niks tegen doen? Nauwelijks. De overheid heeft prachtige plannen om een paar zeer grote knelpunten op te heffen door de capaciteit van de wegen daar te vergroten en ongelijksvloerse kruisingen met soepele en capabele op- en afritten te construeren. Voorlopig vaak alleen op papier, want dezelfde regering is ook bezig om eigenlijk voor verkeersaanpassingen bestemde heffingen, als brandstofaccijns, wegenbelasting en het wegenfonds, op grote schaal te gebruiken voor andere doeleinden. Zelfs in zo'n grote mate dat de zo hoognodige verkeersaanpassingen, die voorgenomen waren, naar de toekomst verschoven moeten worden. Dat houdt ook in dat smalle schakels in reeds verbeterde en verruimde doorgaande routes de doorstroming van het verkeer blijven bepalen. Een weg kan nooit meer auto's per uur verwerken dan er op het smalste punt in zestig minuten door kunnen. Langs die weg via overheidsbijdrage zal dus geen snelle oplossing van het fileprobleem komen. Een andere mogelijkheid tot verbetering van de verkeersdoorstroming zou gevonden kunnen worden in de verkeersregeling. Onze verkeerswetgeving stamt uit de jaren zestig. Toen stonden er hier en daar in een woonwijk een paar auto's en de verkeersafwikkeling vond plaats langs wegen met twee, soms smalle, rijbanen, waarop zelfs na calamiteiten nog nauwelijks een file ontstond. In die wetgeving is ook het onverbiddelijke 'rechts houden' opgenomen. Dat dient om de kans op frontale botsingen te vermijden. Maar na de openstelling van autowegen met twee en soms drie rijbanen in van elkaar gescheiden rijrichtingen ligt dat anders. De Amsterdamse verkeersschout D. Hoogstraten heeft daarover in een interview in het blad Autovisie opmerkelijke punten aan de orde gesteld. Hij pleit voor het invoeren van verplicht rijbaan houden, een systeem dat in Amerika en enkele Europese landen voor autowegen wordt gehanteerd. In dat systeem is het rechts houden niet meer absoluut verplicht en is ook het rechts inhalen toegestaan. Momenteel is het zo dat een weg met drie rijstroken in een richting maar voor twee derde benut kan worden als een automobilist op de middelste baan blijft 'hangen'. Het wordt een weg met slechts twee bruikbare banen. Immers, wie sneller gaat dan de hangende automobilist, moet naar de geheel linkse rijbaan opschuiven om te passeren. BRUIKBAAR In het door Hoogstraten voorgestane stelsel, het 'keep-your-lane-system' (vrij vertaald: blijf-in-je-straatje- systeem) kiest de weggebruiker een rijstrook waarop met een voor hem aangename snelheid wordt gereden. In de praktijk kan hij daarop blijven rijden tot hij bij zijn doel aangekomen is. Met dat systeem wordt ook de rechterrijstrook weer geheel bruikbaar voor de verkeersdeelnemers. De verkeersschout tekent daarbij wel aan dat rijstrooksignalering noodzakelijk wordt als zo'n verandering in de verkeerswetgeving plaats zou vinden. Als voordelen noemt hij: Veranderen van rijstrook wordt dan een bijzondere manoeuvre, die veel oplettendheid vereist. Te snel rijden wordt moeilijker, omdat op de snelste rijstrook meestal het toegestane maximum (of de hogere snelheid die men 'denkt' te mogen rijden) reeds bereikt zal zijn. Regels zijn eenvoudig te begrijpen en toe te passen. Zigzaggende slalom-rijders krijgen ook geen (legale) kansen meer. De gehele oppervlakte van de snelweg wordt echt benut. Maar aan het zo echt Nederlandse 'Ik maak zelf wel uit wat ik verantwoord en veilig vind', komt met zo'n rijstrook-verplichting een eind. We moeten goed afwegen: geheel onafhankelijk je rijgedrag bepalen - met alle eventuele buitenwettelijke uitstapjes- met meer risico's, of minder actief rijden binnen voorschriften, maar dan ook met minder ongevalsrisico. Maar wel met het voordeel dat met een gekozen hogere snelheid langer onafgebroken in de snelste verkeersstroom gereden kan worden. Op die afweging komen we straks nog even terug. ROTORDE Maar eerst nog een andere, niet al te kostbare technische verkeersverbetering: rotondes in plaats van verkeerslichten. Maar dan wèl voorrang voor alle verkeer op die rotonde. Zonder die aanvulling - overigens in het buitenland al lang gangbaar- zou een rotonde alleen filevormend werken in plaats van - oplossend. Prachtig Nederlands voorbeeld: het kruispunt Deil, bij alle Brabant- Holland-reizigers goed bekend. Tot jaren na de tweede wereldoorlog een kruispunt in twee verkeerswegen met één rijbaan in elke richting. Geen bomen, geen bebouwing op kilometers van het kruispuntvlak. Overzichtelijk dus? Ja, maar dat voorkwam niet dat hier haast wekelijks zware aanrijdingen plaatsvonden. Rechts gaat voor en Nederlanders - links en rechts- staan op hun recht en daardoor stil op een verkeersrotonde. Zo is dat. Rijkswaterstaat vond de oplossing: verkeerslichten op de rotonde en dat hielp, maar alleen zolang nog niet iedereen kleurenblind leek en oranje licht voor groen aanzag. Door te lang oprijden bij drukte liep het verkeer dan toch weer vast. Pas nu in de laatste twee jaar wordt dit knelpunt door 'flyers' (kruising in etages) verbeterd. Die ervaring gaf duidelijk aan dat een rotonde met voorrang van rechts allerwegen alléén maar vertragend werkte. En misschien, als we vijf commissies en vier uitvoerige rapporten verder zijn, zal de overheid gaan overwegen of voorrang op rotonden niet beter zou werken. De wetgeving volgt dan nog een paar jaar later. Geen onberaden stappen, ook al kostten de files onze gemeenschap in 1985 al zo'n slordige 700 miljoen gulden, volgens berekening van de Stichting Weg. MACHT Willen we dat bedrag omlaag brengen en ons zelf een plezier doen door de tijd in de files te verkorten, dan zullen we ons eigen rijgedrag ook eens kritisch moeten bekijken. Dat gedrag speelt bij ontstaan en oplossen van de file een grote rol. Het besturen van een motorvoertuig geeft velen een gevoel van macht en vrijheid om die naar eigen inzicht te gebruiken. Het 'ego' (ik) krijgt een oppepper en het egoïsme (zelfzucht) groeit mee. Met een stuk blik, een flinke motor en voldoende zelfoverschatting kun je anderen je wil opleggen. Als je iemand fors 'snijdt' met de auto moet hij wel remmen. Het slachtoffer wordt geïrriteerd en pompt de eigen zelfzucht meestal op. Zo van: dat overkomt me niet meer, of, dat zet ik 'm wel betaald. En op dat moment zijn ook zijn afwegingen bij het rijden niet behoorlijk overwogen. Tolerantie wordt overboord gezet en alle voorwaarden voor kleine (of grote) aanrijdingen en voor filevorming door het hinderen van anderen zijn aanwezig. „Laat anderen maar dociel wachten in hun rijtje, ik kan er nog best even vóór komen". En dan ontstaat even later een dubbele file. Wat hij kan, kan ik ook en we laten ons niet kisten. Op z'n tijd doen we er allemaal aan mee. SLAGVELDEN Maar laten we wel bedenken dat negentig procent van de verkeersongelukken te wijten is aan menselijke fouten. In Europa vielen in 1985 ruim 65.000 doden en bijna twee miljoen gewonden in het verkeer, veel meer dan op de slagvelden van eigentijdse oorlogjes. Dat dringen we maar even vér naar de achtergrond van onze gedachten. Een file lost op. Eén auto van de éne baan, dan een van de andere baan. Als een ritssluiting. Beide rijstroken komen op gang. Totdat er iemand vindt dat hij nog best even voor iemand anders kan invoegen. Remmen in de andere rij en weer stilstand. Irritatie alom en opnieuw beginnen. Het oplossen van de dubbele file vergt door dit soort incidenten aan de lopende band veel meer tijd dan nodig is. Lekker zelfstandig beslissen, flitsend, actief rijden. Wat meer riskant, dat wel, maar ja. Iemand doodschieten of -steken wordt niet geaccepteerd in onze maatschappij, maar duizenden doden door onverantwoorde verkeersbeslissingen wel. Onze rij opleiding leert wat wel en niet mag van wetgevers. Maar over verantwoordelijkheid en het beslissen over andermans risico's wordt niet, of nauwelijks gesproken. En zolang we onze mentaliteit niet eens goed onder handen nemen, ook in de rij-opleiding en het dagelijks gedrag, zolang zullen de aantallen verkeersdoden duizelingwekkend hoog blijven en zullen de files langer worden en langzamer oplossen. Heleinde van het verschijnsel file Is nog niet In zicht FOTO DE STEM BENSTEFFEN Garantie - Mitsubishi heeft haar fabrieksgarantie van een jaar uitgebreid. Op hoofdonderdelen als motor, versnellingsbak en cardan is de garantie verlengd tot drie jaar of maximaal 100.000 km. De robotisering, waardoor constante kwaliteit wordt geleverd, staat aan de basis van deze aanzienlijke garantie-uitbreiding. Voor de elektronische componenten in de personenauto's geldt bij Mitsubishi dezelfde garantieregeling. Alfa - Drie jaar na de introductie van de Alfa Romeo 33 is het motorenprogramma uitgebreid met een nieuwe 1.7 liter 'boxer' en een diesel. Naast de bekende 1.3 en 1.5 liter vierpitters en de nieuwe 1721 cc benzinemotor (vermogen 118 pk/84 kW), heeft Alfa nu ook een 3- cilinder turbodiesel voor de 33-serie in Italië op het programma staan. De diesel komt voorlopig niet naar ons land omdat de Italiaanse prijsstelling voor de Nederlandse markt veel te ongunstig is. Met de komst van de 1.7 Quadrifoglio Verde, die een prijs heeft van 28.520, worden niet alleen gelijktijdig een aantal veranderingen aan de alle types doorgevoerd, maar wordt voorlopig ook het 33- programma aan de top afgesloten. De prijs van de goedkoopste Alfa 33 ligt net onder de 20.000. Supra - Eerder dan verwacht is de nieuwe Toyota Supra naar Europa gekomen. Deze sportwagen is in prijs en presaties een rechtstreekse concurrent voor onder meer de Porsche 944 en de Nissan ZX. De nieuwe 3 liter 6- cilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder, levert over een breed toerengebied veel vermogen. Bij de Supra kan gekozen worden voor een vijfversnellingsbak of een vierversnelings automatische transmissie met elektronische besturing. De Supra 3.0 i heeft een prijs van 71.500. Corolla - De meest verkochte Toyota in Nederland, de Corolla, heeft er een nieuw model bij: de Corolla 1.3 SXL. Deze wagen, die als vierdeurs sedan of vijfdeurs Liftback als goedkoopste uitvoering voor 22995 in de prijslijst is verschenen, heeft ten opzichte de de Corolla 1.3 Gl de volgende extra's aan 'boord': elektrisch schuifdak, toerenteller, aërodynamische wieldoppen, brede kunststof flankbescherming en 175/70 SR 13 banden. Pony - Het Zuidkoreaanse automerk Hyundai probeert met een niet-goed-geld-terug- actie vaste voet aan de grond te krijgen. Bij de aankoop van de nieuwe Pony XP krijgt de consument zwart op wit gegarandeerd dat een ontevreden klant na twee maanden in de nieuwe Pony XP te hebben gereden, deze wagen mag inruilen tegen een auto van elk ander merk van gelijke, of met bijbetaling, van hogere prijs. Voor de gereden kilometers in de proefperiode moet 20 cent per kilometer worden afgerekend. Hyundai geeft op de Pony XP ook een restwaardegarantie. Na twee jaar heeft deze wagen een restwaarde van zeventig procent van de aanschafprijs. De prijzen van de nieuwe Pony XP-serie liggen tussen 16.995 en 23.995. Citroen - Citroën heeft een nieuwe kleine auto gepresenteerd: de AX. De wagen, die wordt gezien als de opvolger van de Lelijke Eeend, wordt begin volgend jaar in Nederland op de markt gebracht. In ons land zullen van de AX zes versies op de markt komen, waarbij keuze zal zijn uit drie benzinemotoren van 954, 1124 en 1360 cc met vermogens van respectievelijk 45, 55 en 65 pk. Het gewicht van de AX bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, niet meer dan 640 tot 695 kg. Voor Nederland wordt de AX op de RAI- tentoonstelling in Amsterdam (februari 1987) geïntroduceerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 15