S 73" SALON DE L'AUTC DE STEM MILJARDENTRANSACTIE REDT SPAANSE AUTO-INDUSTRIE MOGF VOOF ET DE LA MOTO octobre De Spaanse overheid heeft er wat voor over gehad om het voortbestaan van de nationale auto industrie te waarborgen. Om een overname van Seat door het Westduitse VAG-concern (Volkswagen-Audi) mogelijk te maken, nam de Spaanse regering in juni de schulden van het concern over die 1,2 miljard ofwel 3,3 miljard beliepen. Zelden heeft een autotentoonstelling het publiek zoveel nieuws te bieden als de 73 ste Salon de l'Auto, die tot en met 12 oktober in Parijs wordt gehouden. Het nieuws bestrijkt ditmaal het totale aanbod op de automarkt. voitures particulières 1986 véhicules utilitaires motos PARIS Ze zijn er v verkeersfil augustus 09.00 uur n De files wc aan het va bekende s A52 VRIJDAG 3 OKTOBER E C I Gonzalez de kiezers. Volkswagen de kopers Door Willem Reijn Het politiek belang van de socialistische regering onder aanvoering van Felipe Gonzalez was al net zo groot als het sociaal-economisch belang van het land. De regering voerde de besprekingen in de periode van de Spaanse verkiezingen en wist dat het behoud van 21.500 banen direct en meer dan het tweevoud daarvan indirect op het spel stond. Bovendien is de auto-industrie voor Spanje een van de belangrijkste middelen van bestaan: Spanje is na West-Duitsland, Frankrijk en Italië (en vóór landen als het Verenigd Koninkrijk en Zweden) met 1.230.000 wagens de vierde auto-producent van Europa. Met een thuismarkt van 550.000 auto's wordt ongeveer twee derde van de produktie uitgevoerd en is de auto-export na toerisme en de agrarische sector van groot gewicht op de Spaanse handelsbalans. De omvang van de Spaanse auto industrie is door historische ontwikkelingen bepaald. Onder Franco trok Spanje zich (weer) terug in het isolement van de autarkie, met de Pyreneeën als muur tussen het bevrijde West-Europa en het Iberisch schiereiland, waar het vooroorlogse fascisme als vergeten onkruid tegen de Zuideuropese zoom bleef bloeien. In 1950 werd Seat opgericht. Gestimuleerd door de hoge tolmuren volgde een reeks van toeleverende bedrijven, een complete infrastructuur voor de Spaanse auto industrie vormend. Die infrastructuur maakte het voor andere fabrikanten eveneens mogelijk zich in Spanje te vestigen. In eerste instantie produceerden zij voor de Spaanse markt. Later, toen de lonen in de democratische landen snel omhoog gingen maar in Spanje nauwelijks stegen, werd het lage-loonland ook steeds aantrekkelijker om voor de Westeuropese markt aan de slag te gaan. Zo kwamen British Leyland, Peugeot - Talbot, Citroën, Renault, Opel en Volkswagen naar Spanje. Schattingen wijzen erop dat momenteel zeker tweehonderdduizend mensen direct of indirect hun werk vinden in of bij de auto-industrie. Op 18 juni, vier dagen voor de verkiezingen, werd 51 procent van de aandelen aan VW overgedragen. Het bedrijf betaalde daarvoor DM 650 miljoen, met de belofte dat Seat als zelfstandig automerk zou blijven bestaan en dat voor 1990 de rest van de aandelen zouden worden gekocht. Vier dagen later werden de verkiezingen gehouden: Gonzalez won overtuigend. Met de forse financiële injectie redden Gonzalez en zijn ministers het bedrijf, dat de uitkomsten van de jaarrekeningen al jaren in het rood schreef. In 1985 bedroeg het verlies van Seat 212 miljoen (toen 350 miljoen) en daarmee schaarde de Spaanse autofabrikant zich in de kringen van staatsbedrijven als Renault en British Leyland. ERFENIS Een groot deel van het verlies was toe te schrijven aan de Fiat-erfenis. De Italiaanse vakbonden dwongen Fiat in 1981 haar aandeel in de Seat- fabrieken af te stoten. De bonden waren bereid de noodzakelijke reorganisatie van de Fiat-fabrieken, waarbij twintigduizend arbeidsplaatsen verloren zouden gaan, te accepteren maar als voorwaarde werd gesteld dat de werkgelegenheid allereerst in Italië in stand gehouden zou worden. Het overheidsbedrijf INI, dat met investeringen in de industriële sector het stimuleren van de werkgelegenheid tot doel heeft en aan de wieg van Seat heeft gestaan, nam daarop alle aandelen van Fiat over. Echter, Seat was kort daarvoor Autosalon leidt nieuw autojaar in Rot veri begonnen met een uitvoerig investeringsprogramma voor nieuwe Fiat-modellen en had zo zware financiële lasten op de nek gehaald. Het waren vooral die lasten die tot het grote verlies leidden. De produktie zélf was wel kostendekkend, zo zeggen vertegenwoordigers van Seat. De scheiding tussen Fiat en Seat is niet geheel in volle harmonie verlopen. Fiat eiste van Seat dat binnen afzienbare tijd geen produktie van Fiat-modellen meer voor export zou plaatsvinden. Seat zou slechts bestaande modellen mogen blijven exporteren, op voorwaarde dat die produkten genoeg zouden afwijken van de Fiat modellen. Duidelijk was dat Seat geheel van nul af aan moest beginnen. Tot 1981 werden op aanwijzing van Fiat voorgeschreven modellen geassembleerd, weliswaar met een bescheiden eigen inbreng zoals de zelfstandige produktie van versnellingsbakken en het scheppen van aangepaste modellen voor de Spaanse markt, maar de distributie was geheel in handen van de Italianen. Allereerst moesten de Fiat-modellen worden aangepast, zodat de export in ieder geval kon doorgaan. Seat lanceerde de Ronda, onmiskenbaar een Fiat Ritmo met een andere gril en aangepaste koplampen. „Een andere auto", meende Seat. „Een Ritmo", stelde Fiat en spande een proces aan. Seat boekte een nipte overwinning bij het Europees hof, maar besefte tegelijkertijd dat het snel een eigen model zou gaan moeten produceren. ONDOENLIJK Daarvoor werd contact gezocht met buitenlanders'kennis-leveranciers': Porsche voor het ontwerp van een nieuwe motor, Giugiaro voor de tekening van de wagen en Karmann Tijdens de laatste dagen van de Autosalon zal de nieuwe Jaguar XJ6 worden binnen gereden. voor het bouwen van de carrosserie. „We hadden haast, dus we moesten wel inkopen", zegt de heer D. G. de Rooij, vertegenwoordiger van Seat in Nederland. Afgezien van haast: voor een relatief kleine autofabrikant is het financieel welhaast ondoenlijk zelf nieuwe modellen te ontwerpen. Zelfs grote fabrikanten als Fiat en Peugeot zoeken samenwerking om de onderzoekskosten te kunnen drukken. Daarom moest Seat op zoek naar een partner, waarmee in de toekomst een hecht samenwerkingsverband kon worden aangegaan. Volkswagen was al snel een voor de hand liggende compagnon. In de afgelopen jaren werd een deel van de produktiecapaciteit al ingevuld met het produceren van Volkswagens (Polo, Passat en Santana), niet alleen voor de Spaanse markt maar ook voor de export. Op dit moment worden in de Seatfabrieken ongeveer 160.000 Seats en 220.000 Volkswagens gemaakt. Volkswagen lijkt grote plannen met Seat te hebben. De Westduitse auto gigant heeft zwart op wit moeten garanderen dat Seat een echte Spaanse autofabrikant zal blijven en niet, zoals bijvoorbeeld met Chrysler Europe is gebeurd, na enkele jaren door de opkoper wordt opgeslokt en slechts als assemblagebedrijf verder kan. Dit punt heeft voor de Spaanse overheid zeer zwaar gewogen en naar verluidt is het reden geweest voor Nissan om de onderhandelingen die de Japanners al eerder met Seat voerden, af te breken. VERTROUWEN Tot 1990 zal Volkswagen nog eens DM 660 miljoen voor de restende 49 procent van de aandelen betalen. Maar bovenal heeft Volkswagen een indrukwekkend investeringsprogramma opgesteld, Door Jack Arentsen In het hogere prijssegment is dè) nieuwe BMW 7-serie een van de belangrijkste trekpleisters, terwijl in de wat duurdere middenklasse de Opel Omega (opvolger van de Rekord), de Austin Rover 800 en de Audi 80 voor het eerst voor het publiek in het volle licht van de schijnwerpers staan. De Franse fabrikanten laten zich natuurlijk in eigen land niet onbetuigd. Citroën zorgt met de AX voor de meest opvallende wereldprimeur. Renault voert een aantal wijzigingen door aan de Renault 9 en de Renault 11terwijl ook de stationwagen versie van de R 21de Nevada, nu klaar is voor produktie. Bij Peugeot zoekt men het voornamelijk in het vernieuwen van het motorenprogramma. In Parijs wordt het succesvolle 205- programma aangevuld met een GTI die eel 130 pk/95,7 kW vierpitter onder de motorkap heeft. Deze 'krachtpatser', met een topsnelheid van boven de 205 km/u, komt tijdens de Amsterdamse RAI (begin volgend jaar) naar Nederland. Deze 1.9 liter vormt niet het enige nieuws bij Peugeot. Nu de produktie van de 604-serie is gestaakt, moet de nieuwe 505 V6 met een 2849 cc zes cilinder injectiemotor de 'schuit' in de luxe klasse trekken. De 505 GTD Turbo is in het 'Pare des Expositions' bij Porte de Versailles nog altijd het vlaggeschip bij Peugeot. Door de bekende turbomotor van een intercooler te voorzien, zijn de prestaties aanzienlijk beter geworden: topsnelheid 178 km/u en acceleratie van 0 naar 100 km u in 13 seconden De 505 Turbo Injection en de 505 V6 worden standaard geleverd met anti- blokkeerremsysteem en variabele stuurbekrachtiging. Als eerste Peugeots beschikken beide wagens ook over een volledig elektronische ontsteking. Evenals de diesel-versie in de 309-serie zijn de nieuwe 505's al deze maand in Nederland leverbaar. Opvallend mag genoemd worden dat Ford en Jaguar de Parijse Salon niet hebben uitgekozen om nieuws te lanceren. De Sierra's met een gewijzigde voorkant (Scorpio-achtig) en een achterpartij die veel overeenkomsten heeft met de 'kont' van de Mercedes 190, zijn al regelmatig op de wegen rond Keulen te zien. Ook de Sierra met kofferbak moet klaar zijn voor de serie- produktie. De later deze maand plaats vindende autoshow krijgt net als Parijs deze Ford-primeurs niet te zien. Ford heeft gekozen voor de introductie begin volgend jaar en dat zal er toeleiden dat de RAI zeker wereldprimeurs zal brengen. Jaguar heeft wel Birmingham waarmee tot 1995 DM 6,6 miljard is gemoeid. Kortom, VW moet een vrijwel onbegrensd vertrouwen in de mogelijkheden van Seat hebben. Doel lijkt om diep te penetreren in het marktsegment van de Frans- Mediterrane merken Peugeot, Renault en Fiat. Het gaat daarbij vooral om kleinere 'speelse' auto's. In dat segment is Volkswagen met de Polo slechts karig vertegenwoordigd. In het VAG- concern kan op die wijze een logische vertegenwoordiging via de drie poten worden bereikt. Van onder naar boven: Seat in de kleine klasse, VW in de middenklasse en Audi in de topklasse. Dat vertrouwen zal niet blind zijn, uitgaande van de Duitse mentaliteit van grondigheid. Met name op het gebied van kwaliteitsbewaking ligt er nog een taak voor de Duitsers. De Ibiza is een leuk autootje, maar het krachtigste verkoopargument ligt vooralsnog toch in de lage prijs. Hoewel Seat schermt met de aanwezigheid van Duitse kwaliteitsbewakers in haar fabrieken en in reclames de naam van Porsche als ontwerper van motoren hoog in het vaandel schrijft, is van Duitse kwaliteit nog geen sprake. KNIPOOG Dat wordt door De Rooij grif toegegeven. Maar hij wijst liever op de vooruitgang die Seat de laatste jaren heeft geboekt en stelt dat de produktkwaliteit niet onder doet voor andere mediterrane fabrikanten, met een knipoog naar Fiat. Wat Seat echter nog kan opbreken is dat die situatie misschien wel op dit moment zo is, maar bij de introductie van de eerste echte Seat, de Ibiza, bepaald niet. De kritiek op de afwerking van het wagentje was ongebruikelijk groot voor een nieuwe auto. En ondanks het gescherm met de 'Porsche'-motor bleek de Ibiza met koude motor niet mooi rond te lopen en was het brandstofgebruik hoog vergeleken met de concurrentie. De druk om te produceren, een absolute noodzaak in het moederland, kan zo wel eens de weerslag hebben op de verkopen in de toekomst. Begrip is niettemin op de plaats. Want het lanceren van een nieuw model is op zich al moeilijk (Fiat probeert de eerste series dan ook altijd in eigen land uit, zodat de kinderziektes eruit gehaald kunnen worden voordat men met export begint), bij Seat moest alles tegelijk worden geleerd. Zo was Seat gewend om voor voorraad te produceren, niet voor rechtstreekse afzet. Gewoon een serie van vijfduizend blauwe Mirafiori's in elkaar steken en geen gezeur. Maar nu moeten flexibel in kleine series verschillende kleuren wagens worden gemaakt. „In het begin kregen we witte wagens binnen als we rode bestelden. Een leerproces", zegt De Rooij. Naast de distributie van auto's moest tevens de distributie van onderdelen worden opgezet en ook dat gaf problemen. „We hebben hier in het begin wel auto's moeten kannibaliseren, nieuwe auto's compleet uit elkaar moeten halen, omdat er geen onderdelen binnenkwamen. Maar ook dat is voorbij". Om het gezicht van Seat op te halen wil het VAG-concern tot 1995 het lieve sommetje van 7 miljard investeren in de Seat-fabrieken. Een groot deel van dat geld zal worden gestoken in automatisering van de bestaande fabrieken, hetgeen de kwaliteit ten goede zal komen. Terecht voelen de Spanjaarden zich daardoor gevleid, want als een gerenommeerde kwaliteitsfabrikant de dure marken met bakken naar het Iberisch schiereiland durft te brengen, is vertrouwen in de toekomst op de plaats. Het VAG- concer bereikt de overna, van Sea een verlegt woordli vla drie poten It autonw Van llni naar ret Seat Int kleine klasse. Inde mlddei klasse Audi Ink pare des expositions de la porte de Versailles gekozen als de plaats waar de nieuwe XJ6 voor het eerst officieel op een tentoonstelling verschijnt. COMPROMIS Aan de belangrijkheid van de Parijse tentoonstelling wil men toch niet helemaal voorbij gaan en dat heeft bij de Engelsen tot het volgende compromis geleid: alleen tijdens de laatste drie dagen van de Autosalon is de Jaguar XJ6 in de Franse lichtstad te zien. Aan de buitenkant is de wagen niet ingrijpend gewijzigd, maar motorisch en rond het onderstel zijn zoveel verbeteringen aangebracht, dat toch over een heel nieuwe 'Jag' gesproken kan worden. Tevergeefs zal men in Parijs zoeken naar de nieuwe Alfa Romeo die op basis van het concept van de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma wordt gebouwd. Ook Seat is nog niet klaar met de al veel eerder aangekondigde Marbella: een Fiat Panda-achtige wagen in de lagere prijsklassen. Bij Seat staat in Parijs wel voor het eerst een 5-deurs uitvoering van de Ibiza. Aan de verlate komst van de nieuwe modellen bij Alfa Romeo en Seat liggen ongetwijfeld belangrijke interne veranderingen ten grondslag. Ford, een van de belangrijkste kandidaten voor de uiteindelijke overname van Alfa Romeo, wil al een duidelijke vinger in de pap hebben als het gaat om modellen voor de komende vijf jaar. PERIKELEN Daardoor zou de produktie (omdat eerst nog een aantal grondige testen moeten worden uitgevoerd naar maatstaven van Ford), uitgesteld kunnen zijn. Door de perikelen bij de Spaanse fabrikant, waarover elders op deze pagina uitvoerig wordt bericht, is de produktie van de al klaar staande Marbella naar een later tijdstip (eerste maanden volgend jaar) verschoven. Daardoor is het zo goed als zeker dat de RAI, na de modelwijzigingen en aanvullingen in de Ford Sierra-serie, ook wereldprimeurs te zien zal geven van de Spaanse fabrikant Seat. Door Dick Lan M aangekomen oo langer. En we hi moeilijk mee. Ki niks tegen doen overheid heeft p een paar zeer gi heffen door de wegen daar te vi ongelijksvloerse soepele en cap: te construeren, alleen op papier regering is ook voor verkeersas bestemde heffin brandstof accijn het wegenfonds gebruiken voor Zelfs in zo'n gro hoognodige ver die voorgenome toekomst versch worden. Dat houdt ook ir in reeds verbete doorgaande roi van het verkeer weg kan nooit n verwerken dan punt in zestig m Langs die weg v zal dus geen sn het fileprobleen Een andere mo< verbetering van verkeersdoorsti kunnen worden verkeersregelini verkeerswetgei zestig. Toen sti in een woonwij! de verkeersafwil langs wegen mi rijbanen, waaro| calamiteiten no{ ontstond. In dii onverbiddelijke opgenomen. D op frontale bo Maar na de ope| autowegen met I Garantie -1 haar fabriek^ jaar uitgebre hoofdonderd versnellingsl de garantiei jaar of maxir De robotiserl constante ky geleverd, sta van deze aar garantie-uitt elektronischj in de persor Mitsubishi d4 garantierege Alfa - Drie j£ introductie vl Romeo 33 isl motorenprotf uitgebreid i liter 'boxer' i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14