S
73" SALON DE L'AUTC
DE STEM
MILJARDENTRANSACTIE REDT SPAANSE AUTO-INDUSTRIE
MOGF
VOOF
ET DE LA MOTO octobre
De Spaanse overheid heeft er wat voor over
gehad om het voortbestaan van de nationale auto
industrie te waarborgen. Om een overname van
Seat door het Westduitse VAG-concern
(Volkswagen-Audi) mogelijk te maken, nam de
Spaanse regering in juni de schulden van het
concern over die 1,2 miljard ofwel 3,3 miljard
beliepen.
Zelden heeft een autotentoonstelling het publiek
zoveel nieuws te bieden als de 73 ste Salon de
l'Auto, die tot en met 12 oktober in Parijs wordt
gehouden. Het nieuws bestrijkt ditmaal het totale
aanbod op de automarkt.
voitures particulières 1986
véhicules utilitaires
motos
PARIS
Ze zijn er v
verkeersfil
augustus
09.00 uur n
De files wc
aan het va
bekende s
A52
VRIJDAG 3 OKTOBER
E
C I
Gonzalez de kiezers.
Volkswagen de kopers
Door Willem Reijn
Het politiek belang van de
socialistische regering
onder aanvoering van
Felipe Gonzalez was al net zo groot
als het sociaal-economisch belang
van het land. De regering voerde de
besprekingen in de periode van de
Spaanse verkiezingen en wist dat het
behoud van 21.500 banen direct en
meer dan het tweevoud daarvan
indirect op het spel stond.
Bovendien is de auto-industrie voor
Spanje een van de belangrijkste
middelen van bestaan: Spanje is na
West-Duitsland, Frankrijk en Italië
(en vóór landen als het Verenigd
Koninkrijk en Zweden) met 1.230.000
wagens de vierde auto-producent
van Europa. Met een thuismarkt van
550.000 auto's wordt ongeveer twee
derde van de produktie uitgevoerd
en is de auto-export na toerisme en
de agrarische sector van groot
gewicht op de Spaanse
handelsbalans.
De omvang van de Spaanse auto
industrie is door historische
ontwikkelingen bepaald. Onder
Franco trok Spanje zich (weer) terug
in het isolement van de autarkie, met
de Pyreneeën als muur tussen het
bevrijde West-Europa en het Iberisch
schiereiland, waar het vooroorlogse
fascisme als vergeten onkruid tegen
de Zuideuropese zoom bleef
bloeien.
In 1950 werd Seat opgericht.
Gestimuleerd door de hoge tolmuren
volgde een reeks van toeleverende
bedrijven, een complete
infrastructuur voor de Spaanse auto
industrie vormend. Die infrastructuur
maakte het voor andere fabrikanten
eveneens mogelijk zich in Spanje te
vestigen. In eerste instantie
produceerden zij voor de Spaanse
markt. Later, toen de lonen in de
democratische landen snel omhoog
gingen maar in Spanje nauwelijks
stegen, werd het lage-loonland ook
steeds aantrekkelijker om voor de
Westeuropese markt aan de slag te
gaan. Zo kwamen British Leyland,
Peugeot - Talbot, Citroën, Renault,
Opel en Volkswagen naar Spanje.
Schattingen wijzen erop dat
momenteel zeker
tweehonderdduizend mensen direct
of indirect hun werk vinden in of bij
de auto-industrie.
Op 18 juni, vier dagen voor de
verkiezingen, werd 51 procent van
de aandelen aan VW overgedragen.
Het bedrijf betaalde daarvoor DM
650 miljoen, met de belofte dat Seat
als zelfstandig automerk zou blijven
bestaan en dat voor 1990 de rest van
de aandelen zouden worden
gekocht. Vier dagen later werden de
verkiezingen gehouden: Gonzalez
won overtuigend.
Met de forse financiële injectie
redden Gonzalez en zijn ministers
het bedrijf, dat de uitkomsten van de
jaarrekeningen al jaren in het rood
schreef. In 1985 bedroeg het verlies
van Seat 212 miljoen (toen 350
miljoen) en daarmee schaarde de
Spaanse autofabrikant zich in de
kringen van staatsbedrijven als
Renault en British Leyland.
ERFENIS
Een groot deel van het verlies was
toe te schrijven aan de Fiat-erfenis.
De Italiaanse vakbonden dwongen
Fiat in 1981 haar aandeel in de Seat-
fabrieken af te stoten. De bonden
waren bereid de noodzakelijke
reorganisatie van de Fiat-fabrieken,
waarbij twintigduizend
arbeidsplaatsen verloren zouden
gaan, te accepteren maar als
voorwaarde werd gesteld dat de
werkgelegenheid allereerst in Italië
in stand gehouden zou worden.
Het overheidsbedrijf INI, dat met
investeringen in de industriële sector
het stimuleren van de
werkgelegenheid tot doel heeft en
aan de wieg van Seat heeft gestaan,
nam daarop alle aandelen van Fiat
over. Echter, Seat was kort daarvoor
Autosalon
leidt nieuw
autojaar in
Rot
veri
begonnen met een uitvoerig
investeringsprogramma voor nieuwe
Fiat-modellen en had zo zware
financiële lasten op de nek gehaald.
Het waren vooral die lasten die tot
het grote verlies leidden. De
produktie zélf was wel
kostendekkend, zo zeggen
vertegenwoordigers van Seat.
De scheiding tussen Fiat en Seat is
niet geheel in volle harmonie
verlopen. Fiat eiste van Seat dat
binnen afzienbare tijd geen
produktie van Fiat-modellen meer
voor export zou plaatsvinden. Seat
zou slechts bestaande modellen
mogen blijven exporteren, op
voorwaarde dat die produkten
genoeg zouden afwijken van de Fiat
modellen.
Duidelijk was dat Seat geheel van
nul af aan moest beginnen. Tot 1981
werden op aanwijzing van Fiat
voorgeschreven modellen
geassembleerd, weliswaar met een
bescheiden eigen inbreng zoals de
zelfstandige produktie van
versnellingsbakken en het scheppen
van aangepaste modellen voor de
Spaanse markt, maar de distributie
was geheel in handen van de
Italianen.
Allereerst moesten de Fiat-modellen
worden aangepast, zodat de export
in ieder geval kon doorgaan. Seat
lanceerde de Ronda, onmiskenbaar
een Fiat Ritmo met een andere gril
en aangepaste koplampen. „Een
andere auto", meende Seat. „Een
Ritmo", stelde Fiat en spande een
proces aan. Seat boekte een nipte
overwinning bij het Europees hof,
maar besefte tegelijkertijd dat het
snel een eigen model zou gaan
moeten produceren.
ONDOENLIJK
Daarvoor werd contact gezocht met
buitenlanders'kennis-leveranciers':
Porsche voor het ontwerp van een
nieuwe motor, Giugiaro voor de
tekening van de wagen en Karmann
Tijdens de laatste dagen van de Autosalon zal de nieuwe Jaguar XJ6 worden binnen gereden.
voor het bouwen van de carrosserie.
„We hadden haast, dus we moesten
wel inkopen", zegt de heer D. G. de
Rooij, vertegenwoordiger van Seat in
Nederland. Afgezien van haast: voor
een relatief kleine autofabrikant is
het financieel welhaast ondoenlijk
zelf nieuwe modellen te ontwerpen.
Zelfs grote fabrikanten als Fiat en
Peugeot zoeken samenwerking om
de onderzoekskosten te kunnen
drukken.
Daarom moest Seat op zoek naar
een partner, waarmee in de toekomst
een hecht samenwerkingsverband
kon worden aangegaan. Volkswagen
was al snel een voor de hand
liggende compagnon. In de
afgelopen jaren werd een deel van
de produktiecapaciteit al ingevuld
met het produceren van
Volkswagens (Polo, Passat en
Santana), niet alleen voor de
Spaanse markt maar ook voor de
export. Op dit moment worden in de
Seatfabrieken ongeveer 160.000
Seats en 220.000 Volkswagens
gemaakt.
Volkswagen lijkt grote plannen met
Seat te hebben. De Westduitse auto
gigant heeft zwart op wit moeten
garanderen dat Seat een echte
Spaanse autofabrikant zal blijven en
niet, zoals bijvoorbeeld met Chrysler
Europe is gebeurd, na enkele jaren
door de opkoper wordt opgeslokt en
slechts als assemblagebedrijf verder
kan. Dit punt heeft voor de Spaanse
overheid zeer zwaar gewogen en
naar verluidt is het reden geweest
voor Nissan om de
onderhandelingen die de Japanners
al eerder met Seat voerden, af te
breken.
VERTROUWEN
Tot 1990 zal Volkswagen nog eens
DM 660 miljoen voor de restende 49
procent van de aandelen betalen.
Maar bovenal heeft Volkswagen een
indrukwekkend
investeringsprogramma opgesteld,
Door Jack Arentsen
In het hogere prijssegment is dè)
nieuwe BMW 7-serie een van
de belangrijkste trekpleisters,
terwijl in de wat duurdere
middenklasse de Opel Omega
(opvolger van de Rekord), de Austin
Rover 800 en de Audi 80 voor het
eerst voor het publiek in het volle
licht van de schijnwerpers staan.
De Franse fabrikanten laten zich
natuurlijk in eigen land niet
onbetuigd. Citroën zorgt met de AX
voor de meest opvallende
wereldprimeur. Renault voert een
aantal wijzigingen door aan de
Renault 9 en de Renault 11terwijl
ook de stationwagen versie van de R
21de Nevada, nu klaar is voor
produktie.
Bij Peugeot zoekt men het
voornamelijk in het vernieuwen van
het motorenprogramma. In Parijs
wordt het succesvolle 205-
programma aangevuld met een GTI
die eel 130 pk/95,7 kW vierpitter
onder de motorkap heeft. Deze
'krachtpatser', met een topsnelheid
van boven de 205 km/u, komt tijdens
de Amsterdamse RAI (begin volgend
jaar) naar Nederland. Deze 1.9 liter
vormt niet het enige nieuws bij
Peugeot. Nu de produktie van de
604-serie is gestaakt, moet de
nieuwe 505 V6 met een 2849 cc zes
cilinder injectiemotor de 'schuit' in
de luxe klasse trekken. De 505 GTD
Turbo is in het 'Pare des
Expositions' bij Porte de Versailles
nog altijd het vlaggeschip bij
Peugeot. Door de bekende
turbomotor van een intercooler te
voorzien, zijn de prestaties
aanzienlijk beter geworden:
topsnelheid 178 km/u en acceleratie
van 0 naar 100 km u in 13 seconden
De 505 Turbo Injection en de 505 V6
worden standaard geleverd met anti-
blokkeerremsysteem en variabele
stuurbekrachtiging. Als eerste
Peugeots beschikken beide wagens
ook over een volledig elektronische
ontsteking. Evenals de diesel-versie
in de 309-serie zijn de nieuwe 505's
al deze maand in Nederland
leverbaar.
Opvallend mag genoemd worden dat
Ford en Jaguar de Parijse Salon niet
hebben uitgekozen om nieuws te
lanceren. De Sierra's met een
gewijzigde voorkant (Scorpio-achtig)
en een achterpartij die veel
overeenkomsten heeft met de 'kont'
van de Mercedes 190, zijn al
regelmatig op de wegen rond Keulen
te zien. Ook de Sierra met kofferbak
moet klaar zijn voor de serie-
produktie. De later deze maand
plaats vindende autoshow krijgt net
als Parijs deze Ford-primeurs niet te
zien. Ford heeft gekozen voor de
introductie begin volgend jaar en dat
zal er toeleiden dat de RAI zeker
wereldprimeurs zal brengen.
Jaguar heeft wel Birmingham
waarmee tot 1995 DM 6,6 miljard is
gemoeid. Kortom, VW moet een
vrijwel onbegrensd vertrouwen in de
mogelijkheden van Seat hebben.
Doel lijkt om diep te penetreren in
het marktsegment van de Frans-
Mediterrane merken Peugeot,
Renault en Fiat. Het gaat daarbij
vooral om kleinere 'speelse' auto's.
In dat segment is Volkswagen met de
Polo slechts karig
vertegenwoordigd. In het VAG-
concern kan op die wijze een
logische vertegenwoordiging via de
drie poten worden bereikt. Van
onder naar boven: Seat in de kleine
klasse, VW in de middenklasse en
Audi in de topklasse.
Dat vertrouwen zal niet blind zijn,
uitgaande van de Duitse mentaliteit
van grondigheid. Met name op het
gebied van kwaliteitsbewaking ligt er
nog een taak voor de Duitsers. De
Ibiza is een leuk autootje, maar het
krachtigste verkoopargument ligt
vooralsnog toch in de lage prijs.
Hoewel Seat schermt met de
aanwezigheid van Duitse
kwaliteitsbewakers in haar fabrieken
en in reclames de naam van Porsche
als ontwerper van motoren hoog in
het vaandel schrijft, is van Duitse
kwaliteit nog geen sprake.
KNIPOOG
Dat wordt door De Rooij grif
toegegeven. Maar hij wijst liever op
de vooruitgang die Seat de laatste
jaren heeft geboekt en stelt dat de
produktkwaliteit niet onder doet voor
andere mediterrane fabrikanten, met
een knipoog naar Fiat. Wat Seat
echter nog kan opbreken is dat die
situatie misschien wel op dit moment
zo is, maar bij de introductie van de
eerste echte Seat, de Ibiza, bepaald
niet. De kritiek op de afwerking van
het wagentje was ongebruikelijk
groot voor een nieuwe auto. En
ondanks het gescherm met de
'Porsche'-motor bleek de Ibiza met
koude motor niet mooi rond te lopen
en was het brandstofgebruik hoog
vergeleken met de concurrentie. De
druk om te produceren, een absolute
noodzaak in het moederland, kan zo
wel eens de weerslag hebben op de
verkopen in de toekomst.
Begrip is niettemin op de plaats.
Want het lanceren van een nieuw
model is op zich al moeilijk (Fiat
probeert de eerste series dan ook
altijd in eigen land uit, zodat de
kinderziektes eruit gehaald kunnen
worden voordat men met export
begint), bij Seat moest alles tegelijk
worden geleerd. Zo was Seat
gewend om voor voorraad te
produceren, niet voor rechtstreekse
afzet. Gewoon een serie van
vijfduizend blauwe Mirafiori's in
elkaar steken en geen gezeur. Maar
nu moeten flexibel in kleine series
verschillende kleuren wagens
worden gemaakt. „In het begin
kregen we witte wagens binnen als
we rode bestelden. Een leerproces",
zegt De Rooij.
Naast de distributie van auto's moest
tevens de distributie van onderdelen
worden opgezet en ook dat gaf
problemen. „We hebben hier in het
begin wel auto's moeten
kannibaliseren, nieuwe auto's
compleet uit elkaar moeten halen,
omdat er geen onderdelen
binnenkwamen. Maar ook dat is
voorbij".
Om het gezicht van Seat op te halen
wil het VAG-concern tot 1995 het
lieve sommetje van 7 miljard
investeren in de Seat-fabrieken. Een
groot deel van dat geld zal worden
gestoken in automatisering van de
bestaande fabrieken, hetgeen de
kwaliteit ten goede zal komen.
Terecht voelen de Spanjaarden zich
daardoor gevleid, want als een
gerenommeerde kwaliteitsfabrikant
de dure marken met bakken naar het
Iberisch schiereiland durft te
brengen, is vertrouwen in de
toekomst op de plaats.
Het
VAG-
concer
bereikt
de
overna,
van Sea
een
verlegt
woordli
vla drie
poten It
autonw
Van llni
naar ret
Seat Int
kleine
klasse.
Inde
mlddei
klasse
Audi Ink
pare des expositions
de la porte de Versailles
gekozen als de plaats waar de
nieuwe XJ6 voor het eerst officieel
op een tentoonstelling verschijnt.
COMPROMIS
Aan de belangrijkheid van de Parijse
tentoonstelling wil men toch niet
helemaal voorbij gaan en dat heeft
bij de Engelsen tot het volgende
compromis geleid: alleen tijdens de
laatste drie dagen van de Autosalon
is de Jaguar XJ6 in de Franse
lichtstad te zien. Aan de buitenkant
is de wagen niet ingrijpend
gewijzigd, maar motorisch en rond
het onderstel zijn zoveel
verbeteringen aangebracht, dat toch
over een heel nieuwe 'Jag'
gesproken kan worden.
Tevergeefs zal men in Parijs zoeken
naar de nieuwe Alfa Romeo die op
basis van het concept van de Saab
9000, de Lancia Thema en de Fiat
Croma wordt gebouwd. Ook Seat is
nog niet klaar met de al veel eerder
aangekondigde Marbella: een Fiat
Panda-achtige wagen in de lagere
prijsklassen. Bij Seat staat in Parijs
wel voor het eerst een 5-deurs
uitvoering van de Ibiza.
Aan de verlate komst van de nieuwe
modellen bij Alfa Romeo en Seat
liggen ongetwijfeld belangrijke
interne veranderingen ten
grondslag. Ford, een van de
belangrijkste kandidaten voor de
uiteindelijke overname van Alfa
Romeo, wil al een duidelijke vinger in
de pap hebben als het gaat om
modellen voor de komende vijf jaar.
PERIKELEN
Daardoor zou de produktie (omdat
eerst nog een aantal grondige testen
moeten worden uitgevoerd naar
maatstaven van Ford), uitgesteld
kunnen zijn.
Door de perikelen bij de Spaanse
fabrikant, waarover elders op deze
pagina uitvoerig wordt bericht, is de
produktie van de al klaar staande
Marbella naar een later tijdstip
(eerste maanden volgend jaar)
verschoven. Daardoor is het zo goed
als zeker dat de RAI, na de
modelwijzigingen en aanvullingen in
de Ford Sierra-serie, ook
wereldprimeurs te zien zal geven van
de Spaanse fabrikant Seat.
Door Dick Lan
M
aangekomen oo
langer. En we hi
moeilijk mee. Ki
niks tegen doen
overheid heeft p
een paar zeer gi
heffen door de
wegen daar te vi
ongelijksvloerse
soepele en cap:
te construeren,
alleen op papier
regering is ook
voor verkeersas
bestemde heffin
brandstof accijn
het wegenfonds
gebruiken voor
Zelfs in zo'n gro
hoognodige ver
die voorgenome
toekomst versch
worden.
Dat houdt ook ir
in reeds verbete
doorgaande roi
van het verkeer
weg kan nooit n
verwerken dan
punt in zestig m
Langs die weg v
zal dus geen sn
het fileprobleen
Een andere mo<
verbetering van
verkeersdoorsti
kunnen worden
verkeersregelini
verkeerswetgei
zestig. Toen sti
in een woonwij!
de verkeersafwil
langs wegen mi
rijbanen, waaro|
calamiteiten no{
ontstond. In dii
onverbiddelijke
opgenomen. D
op frontale bo
Maar na de ope|
autowegen met
I
Garantie -1
haar fabriek^
jaar uitgebre
hoofdonderd
versnellingsl
de garantiei
jaar of maxir
De robotiserl
constante ky
geleverd, sta
van deze aar
garantie-uitt
elektronischj
in de persor
Mitsubishi d4
garantierege
Alfa - Drie j£
introductie vl
Romeo 33 isl
motorenprotf
uitgebreid i
liter 'boxer' i