E DE STEM IDERLANDER ONTWERPT VOOR BMW IN MUNCHEN OP REPARATII REPARATIES LEVENSLANG GEGARANDEEf Uw MERCEOES-DEAUR De Nederlander Harm Lagaay is sinds 19^1'als ontwerper werkzaam in de Duitse autoindustrie. Hij ontwierp onder meer voor Porsche de 924 en momenteel legt hij voor BMW de laatste hand aan de Zl, een open tweezitter. De Stem zocht hem op in de zwaar beveiligde BMW-studio in München. „Autodesigner is ongetwijfeld een artistiek vak, maar je kunt ons moeilijk kunstenaars noemen. Een kunstenaar hoeft nergens rekening mee te houden, die maakt gewoon wat hij wil". jh- o ordacht Dynamisch. VRIJDAG 3 OKTOBER 1986 TERNEUZEN Lange Reksestr. 11 Tel. 01150-20400 OOSTBURG Bredestraat 23 Tel. 01170-2255 Bij beschikking vanl september 1986 heeft 1 ArrondissementsrechJ bank te Middelburg o der curatele gesteld heer Lourus Mar Almekinders, geboiJ op 25 februari 1921 Heinkenszand, verb vende sedert 28 aug tus 1986 met rechte lijke machtiging in Psychiatrisch Ziekèj huis Zeeland, gevesti te 4481 PM Kloetin gemeente Goes, molenweg 101, met 1 noeming tot curator j heer M.L. Almekinde] wonende te 4334 Middelburg aan de 1 sident Kennedylaan tj 8 en tot toeziend cu trice mevrouw S. Alm kinders-Nieuwenhuijl ze, wonende te 4461 Goes in de Ever straat nr. 3. Mr. E.G.M. Smit, procureur. Vadah Autocenter-Slturd BV, $3 R.J. van Lochem CV, Neede. irljf Greve b.v., Emmeloord. Autobedrijf Boseind b.v., Bi ff 'Z* fgh-Maasdam B.VMaasdam. Glerum, Zieri ptie 4 Automobielbedrijf Kamphuls BV, Biddinghulzen. Autobedrijf Dlfofji Bergen op Zoor I Schagen. Haarlemsche Auto Centrale BV, Hl Automobielbedrijf Jan Op 't Root BV, Roermond. I den Noort B.V., Kampen. B.V. Automobielbedrijf H. G Apeldoorn. Van der Kolk Wagenlngen B.V., Wag' a nieuwe dfiè fl|. Rosier 4 Meijer b.v., Arnhem. W.A,.KWijct Automobielbedrijf Jos Bogman B.V., Beek-L. Door Ad Pertijs Rutob.v., Emmen. it rechts 'Ford j'orth, het b.v. Auto Service, Den V3tl de ""ouw van de idoor hi Lagaay. naast de VZ1. Op de f I Timmerman b.v.. Assen. Automobielbedrijf W. ZjfHjjg fgfo »- Purmerend. f Van Bunnlngen I Woerden B.V., Woerden. rten Lagaay iele P.rkg.rj,. b.v, Roosen<bl| werkers Prototypes ideZt. Het is geen Fort Knox, maar er even binnenwandelen is er niet bij. Evenals de rest van de autofabrikanten schermt ook de Bayerische Motor Werke (BMW) in München zijn ontwerpstudio's zo veel mogelijk van de buitenwereld af. De BMW Technik GmbH is een van de kleinste afdelingen binnen het Beierse autoconcern. De 'Advanced Design'-studio is niet ondergebracht in het fraaie hoofdkantoor tegenover het al even fraaie Olympia-stadion. De taxichauffeur levert zijn klant af voor een modern, doch niet al te opvallend pand aan de Hanauerstrasse, een brede weg met talloze kleine industrieën. Via een zijingang en een op een brandtrap gelijkende opgang stuit de bezoeker op de eerste gesloten deur. Er zullen er nog vele volgen. Vanuit dit gebouw verraste BMW vorige maand de Duitse autopers. In lovende bewoordingen werd de voorpresentatie van de Z1 begroet. De aan de Hanauerstrasse uitgedachte open tweezitter (roadster) was voor het blad Auto Motor und Sport zelfs aanleiding de al gereedliggende omslag van nummer 16 weg te gooien en te vervangen. „De richting is goed", luidt het commentaar van het blad dat verder de durf prees om aan een dergelijke wagen te werken. Leider van het ontwerpersteam is een Nederlander: Harm Lagaay. 39 jaar en sinds 1971 werkzaam in de Duitse autoindustrie als ontwerper. Voor De Stem („mijn vrouw komt uit Breda en kent die krant") wilde Lagaay best de stalen deuren van zijn studio open zetten. De BMW Technik GmbH is in 1985 opgericht. Aan Harm Lagaay werd de opdracht gegeven in een voormalig copieerapparatenpand een exclusieve ontwerpstudio op te zetten. Achterliggende gedachte is dat binnen een kleine ontwerpgroep veel eerder risico's genomen kunnen worden. Het is de taak van Lagaay en de zijnen om voorstudies te verrichten, trends vast te stellen en de haalbaarheid van nieuwe projecten te bepalen. De studio van Lagaay omvat drie grote ruimten. In de eerste zijn witte stofjassen druk doende met een stockcar-achtig apparaat. Het technische gedeelte van de nieuwe Z1 wordt daar onder handen genomen. Na weer een stalen deur volgen de andere twee aan elkaar gekoppelde ateliers. Het meest opvallende apparaat In de linkerruimte is een bouwsel dat het zitgedeelte van de auto moet voorstellen. Aan de muur hangen levensgrote tekeningen en schetsen en op een klein podium staat een schaalmodel (1:2%). De andere ruimte wordt gedomineerd door een uit boetseerklei opgetrokken model op ware grootte. De bezoeker mag slechts de zij- en achterkant aanschouwen. De neus van de Z1 wordt toch iets anders dan tijdens de voorpresentatie en dat geheim zag BMW nog liever niet onthuld. Aan het model wordt driftig gewerkt. De voorschermen zijn afgeplakt met een soort folie. De ontwerper kan zo het uiteindelijke effect van de styling bepalen. Dat folie imiteert de glanzende laklaag. De roodbruine klei geeft het model inderdaad niets dynamisch. In klei wordt ook gewerkt aan het ontwerp van de middenconsole, de buitenspiegels en de velgen. In het kantoor van Harm Lagaay wordt de bezoeker geconfronteerd met de volgende veiligheidsmaatregel. 'Herr' Lagaay mag de buitenwereld slechts toespreken in het bijzijn van' perstunctionaris. Lagaay woont en werkt al vijftien jaar in Duitsland. Zijn Nederlands heeft er nauwelijks onder geleden. Omwille van 'Technik-Kommunikations'-func tion aris Christoph Huss wordt Duits echter de voertaal. De vriendelijke BMW-man neemt actief deel aan het gesprek. Na drie uur kijkt hij onopvallend op zijn horloge om de ongetwijfeld dure tijd van Herr Lagaay in de gaten te houden. Ingrijpen doet hij echter niet. TALENT Het verhaal van Harm Lagaay begint op 28 december 1946 in Den Haag. Kort na zijn geboorte verlaat Lagaay zijn geboorteland al. Lagaay: „In een korfje. Mijn vader werkte als geograaf voor Shell. Het was zijn vak olie op te sporen. Zodoende verhuisden wij frequent. New York, Curacao, Venezuela, Bogota en Sarawak op Borneo zijn enkele van zijn werkplaatsen geweest. Het tekentalent heb ik denk ik van mijn vader. Ik herinner me schitterend getekende landkaarten van hem. Mijn zuster heeft zijn talent ook geërfd. Ze is in de mode terecht gekomen. Na steeds op internationale scholen gezeten te hebben ben ik op mijn veertiende naar Nederland teruggegaan om er de HBS te volgen. Omdat ik van kinds af aan al graag auto's tekende, was een opleiding aan de autoschool in Driebergen het logische vervolg". Na die school ging Lagaay als journalist/illustrator aan de slag bij de bekende autoboekenschrijver en illustrator Piet Olyslager. Lagaay wilde echter meer dan het in tekening brengen van auto-delen. Lagaay: „Ik wilde meer dan illustreren. Ik wilde zelf auto's ontwerpen. Anderhalf jaar ben ik bij Olyslager gebleven. Opleidingen voor auto-ontwerper waren er toen nauwelijks. Over de hele wereld twee, in Londen en Californië". Christoph Huss merkt bewonderd op dat je het ontwerpersvak niet kunt leren. „Je bent het gewoon", aldus de Duitser. „Toch ben ik een ndering", zegt Say. „Ik ben een van de weinige autodidacten. In mijn vakanties ging ik op de bonne fooi naar de 'carrosserias' in Turijn. Ghia gaf me een kans. Omdat ik als buitenlander geen werkvergunning kreeg, was het wel zwartwerk. In 1971 kreeg ik bij Porsche mijn eerste vaste baan. Ik ben er zes jaar gebleven. Het basismodel van de 924 is van mij. Let wel, als ik spreek over mijn ontwerp dan bedoel ik niet de hele auto. Auto's stylen is teamwerk. Niemand kan ik zijn eentje een hele auto ontwerpen. In elke autostudio maakt een groot aantal designers een 'hot shot'. In het geval van de 924 werd het mijne gekozen en werkte het team de rest uit. Die 924 was overigens oorspronkelijk een duidelijke VW-opdracht. Die fabriek wilde een sportwagen in het programma. Toen ze het uiteindelijk niet aandurfden is het model naar Porsche gegaan. De 924 is overigens een echte Porsche. Niet zo vreemd, want het is gemaakt door mensen van Porsche". ADRENALINE Van Stuttgart verhuisde Lagaay naar Keulen, naar Ford dus. Ford had net een punt gezet achter modellen als Taunus en Granada en toen Lagaay binnenkwam was de nieuwe Escort al geboren. De Nederlander had wel het nodige van doen met de Sierra en Scorpio en leidde de ombouw van de Sierra tot RS Cosworth. Van het oorspronkelijke model bleef weinig heel om te komen tot een 200 pk sterke sportuitvoering. „Ik ben zelf actief in historische races. Ik ben van mening dat iedere ontwerper zich bezig moet houden in de autosport. Autoracen is autorijden in optima forma. De adrenaline moet zo nu en dan door je bloed stromen. Ik heb ook gemerkt dat binnen een autoconcern niets zo motiverend werkt als resultaten op sportgebied". Lagaay betitelt zichzelf als 'advanced designer', iemand die de uiteindelijke ontwikkeling van een model voor moet zijn. Zijn werk is dan ook het maken van voorstudies oDtepemaat, S5P-L r--& Sik-;i op het gebied van styling. „De directie komt met een opdracht. Die opdracht gaat vergezeld van een 'lastenheft', een eisenpakket. Daarin is vastgelegd wat de prijs moet worden, welke doelgroep men voor ogen heeft, wat voor type het moet worden, wat het als project in zijn geheel mag kosten en nog meer van die dingen. Zo kun je een bestaand model gaan face-liften of een compleet nieuw model ontwerpen". BLOKKADE De ontwerpers pakken eerst het concept aan. In vaktermen het maken van een 'package'. Vragen als waar komt de motor, waar de zitplaatsen (en hoeveel), waar de kofferbak en desnoods waar de wielen worden als eerste beantwoord. Het ontwerpersteam slaat nu driftig aan het schetsen. Al naar gelang de financiële mogelijkheden komen een of meerdere ontwerpen in aanmerking voor een nadere uitwerking. Met een zitbok worden zithoogte, instap, stuurwielpositie en dergelijke bepaald en het model wordt op ware grootte uitgetekend. Vanaf deze rendrings wordt een schaalmodel gemaakt(1:2y2). Lagaay: „Een leek kan zich vanaf dat model en die tekeningen moeilijk een voorstelling maken van de uiteindelijk auto. Een designer moet dat wel kunnen". Er is nu een half jaar verstreken en de ontwerpen worden aan de directie voorgelegd. Na nog eens een halfjaar is het ontwerp als geheel klaar. Tussen het prototype en 'Job One' (de dag dat de produktie begint) liggen nog eens vier jaren. Een belangrijke ontwikkeling heet in vakkringen de 'feasibility'. Een goed Nederlands woord is moeilijk te vinden voor een fase waarin alle geledingen van het bedrijf met elkaar in overleg treden om het model m produktie-rijp te maken. Voor de ontwerper vaak een lastige tijd. Van alle kanten worden met allerlei motieven aanvallen ondernomen op zijn model. De fabriek moet het kunnen maken, de onderdelen moeten op tijd leverbaar zijn, het dealernet moet de wagen kunnen onderhouden, de verkoper wil een gangbaar produkt in handen en alles moet binnen de gestelde kosten blijven. Grote vraag voor de designer: 'wat blijft er over van mijn model'. SCHROEFJE Lagaay: „Tijdens de voorstudie heb je nog de meeste vrijheid van handelen, daarna moetje rekening gaan houden met allerlei factoren. Autodesigner is ongetwijfeld een artistiek vak, maar je kunt ons moeilijk kunstenaars noemen. Een kunstenaar hoeft nergens rekening mee te houden, die maakt gewoon wat hij wil. Wij willen wat we maken". Lagaay last een rustpauze in om de essentie van het ontwerpersvak te laten doordringen. „Als designer weet je echter dat je niet zo maar je gang kunt gaan. Natuurlijk tracht je in elk model iets totaal eigens te leggen, maar over het algemeen moet je je vrijheden en creativiteit zoeken binnen de gestelde opdracht. In deze afdeling heb ik meer vrijheden dan een doorsnee ontwerper. Neem het verschijnsel carry-over. Onderdelen van bestaande wagens die toegepast worden in nieuwe modellen. Dat drukt de kosten enorm. Wie aan een carterpan slechts een schoefje wil veraderen krijgt in de 'feasibility' te horen of het niet zonder dat nieuwe schroefje kan. Bij BMW praten ze daar niet over. Hier beseffen ze dat een ontwerper vooruit moet. Beperkt hij zich tot face-lifts dan hol je steeds achter de ontwikkelingen aan". De persoonlijke inbreng van de ontwerper komt bij de Z1 vooral tot uiting in de portierkeuze. Om voldoende stijfheid te behouden („altijd het probleem bij cabrio's en vijfdeurs-wagens") heeft de wagen een erg hoge dorpel. Bijna de helft van een normale deur. Je bestijgt dus een Z1Lagaay demonstreert op de zitbok dat ook gerokte dames graciéus naar binnen kunnen klimmen. De deur zelf wordt uit de dorpel omhoog getrokken. Buiten het gebouw liggen de onderdelen voor een te bouwen windtunnel, tegenwoordig een must bij iedere grote firma. „In de ontwerpfase kun je dingen als stijfheid aardig berekenen, een ander deel is voorspelbaar door ervaring. Een goede ontwerper kleunt niet vaak mis. Aërodynamica is echter moeilijk te beredeneren. Daarvoor heb je een windtunnel nodig". De aërodynamica staat bij de onderzoeken van Lagaays afdeling al lang niet meer In het teken van de energiebesparing. En dat heeft volgens de Nederlander niets van doen met de recente prijsdalingen. „Op dat soort sterk wisselende factoren kunnen wij niet bouwen. De nieuwe trend heet comfort. Het wordt niet langer meer geaccepteerd dat het streven naar een zo laag mogelijke Cw-waarde ten koste gaat van zaken als comfort, ruimte en prijs. Aërodynamica gaat een andere rol spelen, met het comfort als uitgangspunt. Neem bijvoorbeeld de achterbank van een doorsnee auto. Dat klopt toch niet. Wat daar is ingeleverd ten behoeve van de Cw- waarde kan niet langer. Windtunnels zullen dan ook voornamelijk aangewend worden om elementen als wegligging, akoestiek en temperatuurbeheersing binnen de wagen te verbeteren Een schaalmodel van de BMW Z1 met op de achtergrond een werkmodel. z O 33 m O O 2 03 O m 2 O m 33 O 33 2 O m 2 O O O O c m Z 03

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13