?olk City: ruwhouten )odium voor )eginnende sterren Vandaag in Boerderi' IN DE KLEINE DIE HET DOEI kunnen bij een oudere huid de jaren uitgewist worden? 'Dagje naar het strandeen verfilmde roman IQUE E Fred Emmer terug bij NOS - journaal DE OOGST VAN'86 AFGESTUDEERDEN VAN KUNSTACADEMIES PRESENTEREN WERK Financiën stopt met voorlichting via Radio 5 iïSPEDIMEIïEN tTJE 'e geschiedenis van het centrum van de 'folk music Kaai 24 SLUIS 01178-12421 dors Brinkman: Meer doelgroepen nodig voor gesproken boeken Uitgever Bur da overleden tien minutenprogram- !'s werden nauwelijks be- isterd. Effecten van de voor- iting waren onmeetbaar, programma's kunnen zo de jorlichtende taak van de iAKT ONS ZO BEKENDlterheid geen invulling geven kenpoort" beseft als geen ander, nt met alléén gastvrijheid en een Waar dat dat extra beetje zorg, leten of de koffie even belangrijk en hebben daarmee geen zin meer, aldus een mededeling van het ministerie dinsdag. Het ministerie van Financiën blijft overigens wel deelnemen De vrijgekomen zendtijd zal niet automatisch terugkeren naar de omroep. Het departe ment sluit niet uit dat de zend tijd wellicht zinvol kan zijn voor het bereiken van speci fieke doelgroepen. Daarom is het zendtijd-aandeel van Fi nanciën nu in eerste instantie aangeboden aan het ministerie van Landbouw. erecht voor-. f een kopje koffie. Ons adres is: Jfijk 4, St. Jan in Eremo (België) vial Itervlietdorp aan de apotheek af-l pg 3 km. Voor reservering 09/| 09/3291798273. Graag tot ziensl esloten )rie folksterren van het eerste uur ontmoeten elkaar weer (1984), v.l.n.r. Joaz Baez, Judy llins en Mimi Farina, de zus van Joan Baez. - foto ap Door Dirk Vellenga 1983 1977 t/m 1984 I i978t/mi985 opmUZIEK is zo oud geworden dat geschiedschrijving nodig blijkt. erschillende genres zijn al onderzocht, nu is het de beurt aan de 'folk usic'. ..1980 t/m 1982 ..1976 t/m 1984 .1978 t/m 1981 1981 1983 1984 1982 1983 ideren vanaf 1925 ENS tel: 01172-1473/1639 JRG tel: 01170-2660/2343 Een belangrijk folk- intrum is Greenwich Ulage, een wijk in Man- ittan, tussen het win- ilgebied en het zaken- intrum (Wall Street). Op hoek van Mercer en est 4th bevindt zich de ïb Gerdes Folk City en arover heeft Robbie Oliver het boek 'Brin- ig it all back home' ge- Jireven. Woliver is jour list en sinds 1980 mede- ;enaar van de club. let boek is opgebouwd uit interviewflarden en int aan dat vanaf 1960 be ende artiesten Folk City springplank hebben ge pikt naar glanzende carriè- In Folk City begon het le- a voor Bob Dylan, Joan lez, Roger McGuinn, John bastian, John Phillips, Steve jrbert, Billy Joel, Suzanne en vele anderen. Ireenwich Village kreeg iral in de vroege jaren zes- in brede kring de reputatie nieuwe Bohemia te zijn, lustoord voor vrijdenkers, stiekelingen en randfigu- i. Maar de faam gaat veel 'der terug. Op het eind vn vorige eeuw verkozen men- i als Mark Twain, Henry mes en Edith Wharton 'The llage' als werkplaats. Na de reede Wereldoorlog was het i 'gewone' stadswijk gewor- a vol hardwerkende men- grotendeels van Italiaanse tomst. Rondtrekkende zan- 's ais Pete Seeger, Leadbel- Cisco Houston en Woody ithrie vonden er een goed- op onderkomen en traden in de koffiehuizen. Suzanne Vega: het sym bool van een nieuwe Folk City-generatie, -fotopolydor ruimte voor folk-musici onder de naam Folk City. Daar speelden de oude rotten en kwamen allerlei jonge figuren binnen lopen die wat wilden laten horen. Intellectuelen die waren ge raakt door Kerouac en de Beat-beweging hielden aan vankelijk meer van jazz dan van folk, maar langzamer hand vervaagden de grenzen. Dave Van Ronk was een jazz- freak, maar werd een een ware folk-activist (hij komt in dit boek veel aan het woord). Bob Dylan Verlamming lEAMvan CLINIQUE is dé n zwarte t stamboom. Ruijterhuis. 66. 'e Italiaanse immigrant ike Porco kocht in 1952 een taurant van William Ger- Hij handhaafde de naam Tdes en maakte er een goed- Pe, populaire eettent van. >n het eind van de jaren ftig veranderde de sfeer in wijk, in heel Amerika trou- ms. Zwarte lijsten en een nde jacht op mensen met Itse ideeën hadden voor een Jte verlamming gezorgd, 'ar rond 1960 leek er weer 1 alles mogelijk. Pete See- kon na zijn boycot weer i optreden gaan denken en gold een beetje als de vader h een nieuwe alternatieve leratie. Folk-music, gebaseerd op WIJ verzoeken adverte ders, die adverteren i> brieven onder nummer toezeggen: „foto's retourneren en/of altijd zullen antwoorden" h ginele volksliedjes en vaak toezeggingen ook dal lakend op maatschappelijke ■- -standen, gedijde uitstekend een tijd van demonstraties >en rassendiscriminatie en atoombom. Mike Porco inde in 1960 in zijn zaak een werkelijk na te komen. N DE STEM, DAARMEE HEB JE 'T VOOR 'T ZE Hoyt Axton, Judy Collins, Eric Andersen, de zusjes Carly en Lucy Simon doken gretig de duistere spelonken van de ruwhouten club binnen. En natuurlijk was daar Bob Dy lan. Aan zijn entree is een lang hoofdstuk gewijd. Mike Porco van Folk City was niet zo on der de indruk van de jongen die Woody Guthrie en Ram- blin' Jack Elliott imiteerde en eiste een bewijs dat hij inder daad zo oud was als hij be weerde. Dylan gedroeg zich zeer bescheiden, stond aan de kant 'als een kleine weesjon gen', maar nam het publiek snel voor zich in. Hij werd na 1961 een belangrijke kracht in de club, als muzikant, maar ook als discussiant met een dodelijke tong. Keurige, gestroomlijnde groepen als het Kingston Trio en Peter, Paul and Mary brachten het folk-genre op de hitparade. Een nieuwe impuls kwam uit Engeland. De mu ziek van de Beatles maakte de 'folkies. geestdriftig. Er wer den bands gevormd in de stijl van de Engelse groepen. Roger McGuinn riep, na een paar maanden de Beatles geïmi teerd te hebben, enthousiast dat hij naar Californië ging. I Daar richtte hij de Byrds op. John Sebastian had jaren in de Village rondgelopen met een reeks mondharmonica's om zijn middel en had met iedereen meegespeeld. Nu richtte hij met vrienden de Lovin' Spoonful op. John Phil lips vormde de Mama's and Papa's en Jesse Colin Young de Youngbloods. Talent De ene generatie vertrok, de volgende kwam binnen. Folk City bleef jong talent trekken. Terwijl Dylan en de zijnen su persterren waren, klauterden op het podium mensen als Joni Mitchell, Jackson Browne, Linda Ronstadt, Kris Kristof- ferson, Janis Joplin, Jimi Hen- drix, Paul Siebel, Townes Van Zandt en Emmylou Harris. Straten als Bleecker, MacDou- gal en Third behielden een magische klank. Billy Joel, Joey Ramone (van de Ramo- nes), David Johansen (New York Dolls), Bette Midler, Phoebe Snow, Loudon Wainwright, ze bleven komen. De lijst met namen is in drukwekkend en het is handig dat achterin het boek een soort 'Wie is wie' is opgenomen. Voorin staat een kaart van Greenwich Village, getekend door Susan Rotolo, eens de vriendin van Bob Dylan. De ware liefhebbers weten nog dat ze op de hoes staat van 'The Freewheelin' Bob Dylan', arm in arm met de ster. In dit boek staat een foto uit 1985 van Susan: twintig jaren heb ben de magie en de jeugd weg genomen. Rond 1975 drukte de belab berde financiële situatie van de stad New York ook een stempel op het vrolijke Bohe mia van de Village. De Rolling Thunder Revue van Bob Dy lan zorgde weer voor wat ex tra toeloop, maar gevaren ble ven dreigen. Inmiddels is een deel van Greenwich Village tegen de vlakte gegaan. De New York University moet uitbreiden. Gerdes Folk City verhuist dit jaar naar een nieuw adres op West Third Street. Auteur Robbie Woliver en andere folkies blijven optimis tisch, dat is nu eenmaal hun aard. Juist nu de technologie de muziekbusiness beheerst, is er behoefte aan een podium waar mensen van de straat met hun gitaartje terecht kun nen. Kijk maar naar de Blas ters en naar Suzanne Vega. Het zou best eens waar kun nen zijn. Robbie Woliver: 'Bringing it all back home; 25 years of American Music at Folk City'. Uitg. Pantheon Books. Impor teur: Van Ditmar, porijs 46,95. Van onze filmredactie De jonge Nederlandse filmer Theo van Gogh werd in 1982 naar aanlei ding van zijn speelfilmdebuut 'Lüger' geprezen en verguisd. De Raad voor de Kunst vond de film fascistisch en filmhuizen wei gerden hem te vertonen. Toch kreeg de film, op instigatie van Jan Vrij man, van de jury van de Nederlandse Filmdagen een eervolle vermelding. 'Een nieuwe Fassbinder was opge staan'. Met zijn tweede film, 'Een dagje naar het strand' laat Van Gogh zich echter nauwelijks als een nieuwe Fassbinder gelden. Het is een brave film, die de gelijknamige roman van Heere Heeresma op de voet volgt. Voor het belangrijkste deel wordt hij gedragen door Werktheateracteur Cas Enklaar, die de hoofdrol van een gescheiden, alcoholische man met een gehandicapte dochter erg goed speelt. De film doet verslag van het uit stapje dat deze man, Bernd, met zijn dochtertje Walijne maakt. Het kind woont bij haar moeder, die een maat schappelijk geslaagdere man verkoos boven de verloederde Bernd. Tussen vader en dochter bestaat echter een onuitgesproken begrip en diepe gene genheid, die niet echt op de proef wordt gesteld door Bernds overma tige drankgebruik. Het kind wacht steeds geduldig af als haar vader zich weer eens vol moet laden. Naarmate diens alcoholpercentage stijgt, wordt hij cynischer. Tenslotte is Bernds be hoefte aan een roes groter dan het in casseringsvermogen van het kind. Aan het slot ontwaakt hij alleen op het verlaten strand. Schreeuwend zoekt hij zijn dochter, zijn enige vriendin, tussen de strandstoelen. De weemoed en wanhoop worden versterkt door de verlaten omgeving van een verregend en winderig strand, dat door Willem Verboom sfeervol werd geregistreerd. Toch komt deze film niet veel verder dan verfilmd 'toneel' en blijkt de intrige nogal pover. 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh draait van 2 tot en met 8 oktober in Filmhuis Concordia in Breda (om 22.00 uur). Door Henk Egbers APELDOORN 'Stomme verbazing', zegt Marieke van Diemen, als ze kort ervoor uit de handen van prinses Mar griet de Centraal Beheerprijs heeft ontvangen. Ook Bastienne Kra mer, die onlangs met Marieke op de Bredase academie St. Joost af studeerde en een 'eer volle vermelding' kreeg, spreekt van 'verbazing'. Ondanks het feit dat de zestien kunstacademies van Nederland meedongen bij de nationale Start-manifesta tie in Centraal Beheer te Apeldoorn relativeren deze beide 'St. Joost-gediplo- meerden' hun officiële schouderklop. 'Start' is een gebeuren, dat een springplankfunctie wil vervuilen voor juist afgestu deerden aan de Nederlandse academies. Vier jaar geleden is dit initiatief genomen door Centraal Beheer en Ta- lena in Apeldoorn. Van de zestien academies voor beel dende kunsten waren ruim 600 kunstobjecten inge stuurd. Tijdens de openings manifestatie waren er ook 45 podiumoptredens van juist afgestudeerden aan toneel- en kleinkunstacademies, alsmede van conservatoria en de dansacademie. Ook daarbij zaten jury's. De overgang van de vei lige beslotenheid der acade mies naar het harde en za kelijke kunstleven is voor de meeste afgestudeerden niet gemakkelijk. Op academies wordt tegenwoordig wel ge probeerd de studenten les te geven in alles wat ligt tussen management en boekhou den, maar daarvoor is wei nig belangstelling. 'Start' is zoiets als een eerste open bare presentatie van de juist afgestudeerden in het open bare kunstleven. Het Kafka-achtige com puter-slot in Apeldoorn we melde van academie-men sen en aanverwanten, maar 'de markt' (schouwburgdi recteuren, galeriehouders, impressariaten en subsidië rende ambtenaren buiten Den Haag) miste je nog te veel. Marieke van Diemen, die met haar object in fineer en vilt de hoogste eer opeis- Twee St. Joosters in de prijzen bij Centraal Beheer Object (2.00x0.80x0.60 cm) waarmee Marieke van Diemen de Centraal Beheerprijs w te, via een deskundige jury onder leiding van Frans Haks, heeft overigens hele maal niet het gevoel na haar academietijd in een gat te zijn gevallen. „Het ligt aan jezelf", zegt ze. „Als je maar een idee hebt van wat je kunt, ga je contacten leg gen." Dat kunnen werd ont wikkeld door leraren Harrie Bogers en Robert O'Brien. „Zo'n prijs is wel een aan moediging, maar op de eer ste plaats een goede reclame voor Centraal Beheer." Spanning De jury, die over de totale inzending overigens geen hoge pet op had, zegt over het object van Marieke: „De jury was unaniem van oor deel dat zij met haar object deze prijs verdient. Zij blijkt in staat ongewone materia len te combineren bij een vormgeving die zowel aan design als sculptuur grenst. Daarmee bereikt zij een in- definieerbare spanning." Marieke herkent zich in dat oordeel. „Ja, vanuit de vrije richting kun je veel leren van de toegepaste kunst. De afdeling sculptuur van St. Joost is erg goed. O'Brien heeft met name ons de rela tie met de maatschappelijke context laten zien". „Voor mij ligt bij dit ob ject het accent op de vorm. Het enige wat vooraf vast stond was het materiaal: fi neer en vilt. Ik heb een zwak voor deze materialen. Ik ben daarmee twee jaar geleden begonnen als materialen voor oppervlakte behande ling. Nu ontwerp ik met deze materialen meer van bin nenuit. Het gaat daarbij niet alleen om 'het mooie', ook vertel ik er geen verhaal bij. De associatie van de kijker is erg belangrijk. Voorlopig ga ik door met deze sculptu ren voor binnen. Als ik het voor het zeggen had, vind ik, dat mijn bekroonde object past in het nieuwe Casino van Breda", aldus Marieke van Diemen. Maar zij gaat, net als Bas tienne Kramer, binnenkort toch weg uit Breda. Naar Amsterdam. Beiden, respec tievelijk afkomstig uit La ren NH en Baarn vinden dat het culturele klimaat van de hoofdstad toch méér en bre der aanknopingspunten biedt voor het bouwen aan een toekomst van Breda. Gezellig Hoe gezellig - niet door kunst, maar wel door kroe gen - ook! Ook Bastienne voelt zich na de academie niet in het bekende gat ge vallen. Zij vindt dat ze op St. Joost van Johan van Loon en Anne Ausloos een goede basis heeft gekregen voor haar on-Nederlandse ma nier van keramiekbehande- Iing. Ze maakte een op klas sieke motieven geïnspi reerde 'vaas'/sculptuur, die architectonische karakter trekken heeft. „Ik vind het belangrijk als mensen erom kunnen la chen", zegt ze. Ze reist veel (onder meer in het midden oosten en Zuid-Amerika) en dat beïnvloedt haar manier van werken. Ze heeft nog geen opdrachten; streeft naar exposities en heeft een steunstipendium aange vraagd. Wellicht is zo'n Cen- traal-Beheer schou derklopje daarbij een rugge steun. Bastienne weet dat ze over nog weinig geld be schikt om te investeren, daarom werkt ze met het goedkopere beton en voorge bakken tegels. Verder hoopt ze bij anderen, die al wel over een oven beschikken, te kunnen stoken. Er waren nog meer prij zen. Allemaal van 3000,-. Bram Faber van Minerva Groningen kreeg de Talens- prijs. Zijn werk was onlangs te zien op de Germinations in Breda. De Centraal be heer Designprijs ging naar Ellen van Oorschot van de Academie Industriële Vormgeving Eindhoven voor haar niet-conventio- nele haardroger. En voor het eerst werd de prijs van de Beroepsvereniging Neder landse Interieurarchitecten toegekend. Deze ging naar Evelien van Veen van de Rotterdamse academie. Zij maakte een binnenhuisont- werp voor het representatie- centrum van het World Trade Centre dat momenteel in Rotterdam bovenop de Beurs wordt gezet. Met overtuiging licht Eve lien ons haar opzet toe. De inrichting moet gezien wor den als een soort replica van het culturele leven van Rot terdams binnenstad. Niet al leen tref je daarin de daarbij horende ruimten (als expo sitie, theater, vergaderen, handel, e.d.) aan, maar ze heeft ook de materialen van de daarbij horende gebou wen (bv. stadhuis en Bijen korf) laten weerspiegelen in deze binnenruimten voor een wereldhandel. Een idee waarom de officiële archi tecten van dit Center (Groosman cs) nauwelijks heenkunnen, willen ze zich niet schuldig maken aan of ficiële negatie. De tentoonstelling van de werken van juist erkende artisten van zestien Neder landse kunstacademies is gedurende de hele maand oktober nog te zien in Cen traal Beheer te Apeldoorn, tijdens de geijkte kantoor uren. Op zondag 12 oktober is er een open dag. Ga kij ken, want de toekomst van het Nederlands artistiek ge beuren heeft hier een vinger in de kunstpap. HILVERSUM (ANP) - Fred Emmer keert per 1 november terug naar het NOS-journaal. Emmer heeft gedurende een jaar soort gelijk werk gedaan bij Europa-tv. Tussen de NOS en Europa-tv zijn afspraken gemaakt die het in bepaalde gevallen mogelijk maken NOS-medewerkers gedu rende een jaar uit te lenen aan de satellietzender. Volgens een woordvoerder van de NOS is er nog overleg gaande of Emmer zijn oude functie als nieuwslezer weer zal oppakken. Arend Langenberg, nieuwslezer bij de radionieuwsdienst, wordt met ingang van 1 december gedetacheerd bij Europa-tv. Hij zal daar buiten beeld het nieuws lezen van de nieuwe actua liteitenrubriek van de Europese satellietzender. Fred Emmer - foto ger dijkstra GRAVE (ANP) - Blindenbi bliotheken moeten voor hun gesproken boeken en tijd schriften meer doelgroepen zoeken. Daarbij valt met name te denken aan geestelijk en li chamelijk gehandicapten en aan ouderen. Dat zei minis ter Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur gistermorgen in Grave bij de opening van een nieuw onderkomen van het Cen trum voor Gesproken Lek- tuur HGW. Een proef van dit centrum met een gesproken periodiek voor verstandelijk gehandi capte jongeren is geslaagd, aldus Brinkman. Hij kon digde aan dat het centrum met ingang van volgend jaar extra subsidie krijgt om de uitgave te blijven verzorgen. Brinkman liet tevens we ten binnenkort te zullen ko men met een notitie over de door hem gewenste ontwik kelingen binnen de Neder landse blindenbibliotheken. Brinkman: „Er zal een goede public relations moe ten worden bedreven. Voor de verspreiding van gespro ken boeken zouden de nor male openbare bibliotheken ingeschakeld kunnen wor den". Offenburg (DPA) - De Westduitse uitgever Frans Burda is gis teren op 83-jarige leeftijd overleden in Offenburg. Dit werd meegedeeld door zijn familie. Burda breidde het bedrijfje van zijn vader uit tot een van de grootste drukkerijen en uitgeverijen in de Bondsrepubliek. Hij trouwde in 1931 met zijn vrouw Anne. D^ze richtte in 1949 met 'Burda Moden' haar eigen uitgeverij op. Dit is thans de grootste mode-uitgeverij ter wereld. (ADVERTENTIE) Bon Noteer mij vooreen abonnement op Boerderi) (169,75 p.j.) metVeehouderij ot D Akkerbouw of Varkenshouderij Tevens neem ik tot 1-3-1987 een gratis proefabonnement op BoerderijKrant Naam: Adres: Postcode In open envelop zonder postzegel erop zenden aan Uitgeversmaatschappij C Misset BV, Aid AAA, Antwoordnr 10, 7000 VB Poctinchcm[j Woonplaats:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19