?olk City: ruwhouten
)odium voor
)eginnende sterren
Vandaag in
Boerderi'
IN DE KLEINE
DIE HET DOEI
kunnen
bij een
oudere
huid
de
jaren
uitgewist
worden?
'Dagje naar het strandeen verfilmde roman
IQUE
E
Fred Emmer terug
bij NOS - journaal
DE
OOGST
VAN'86
AFGESTUDEERDEN VAN KUNSTACADEMIES PRESENTEREN WERK
Financiën
stopt met
voorlichting
via Radio 5
iïSPEDIMEIïEN
tTJE
'e geschiedenis van het centrum van de 'folk music
Kaai 24
SLUIS
01178-12421
dors
Brinkman: Meer doelgroepen nodig voor gesproken boeken
Uitgever Bur da overleden
tien minutenprogram-
!'s werden nauwelijks be-
isterd. Effecten van de voor-
iting waren onmeetbaar,
programma's kunnen zo de
jorlichtende taak van de
iAKT ONS ZO BEKENDlterheid geen invulling geven
kenpoort" beseft als geen ander,
nt met alléén gastvrijheid en een
Waar dat dat extra beetje zorg,
leten of de koffie even belangrijk
en hebben daarmee geen zin
meer, aldus een mededeling
van het ministerie dinsdag.
Het ministerie van Financiën
blijft overigens wel deelnemen
De vrijgekomen zendtijd zal
niet automatisch terugkeren
naar de omroep. Het departe
ment sluit niet uit dat de zend
tijd wellicht zinvol kan zijn
voor het bereiken van speci
fieke doelgroepen. Daarom is
het zendtijd-aandeel van Fi
nanciën nu in eerste instantie
aangeboden aan het ministerie
van Landbouw.
erecht voor-.
f een kopje koffie. Ons adres is:
Jfijk 4, St. Jan in Eremo (België) vial
Itervlietdorp aan de apotheek af-l
pg 3 km. Voor reservering 09/|
09/3291798273.
Graag tot ziensl
esloten
)rie folksterren van het eerste uur ontmoeten elkaar weer (1984), v.l.n.r. Joaz Baez, Judy
llins en Mimi Farina, de zus van Joan Baez. - foto ap
Door Dirk Vellenga
1983
1977 t/m 1984 I
i978t/mi985 opmUZIEK is zo oud geworden dat geschiedschrijving nodig blijkt.
erschillende genres zijn al onderzocht, nu is het de beurt aan de 'folk
usic'.
..1980 t/m 1982
..1976 t/m 1984
.1978 t/m 1981
1981
1983
1984
1982
1983
ideren vanaf 1925
ENS tel: 01172-1473/1639
JRG tel: 01170-2660/2343
Een belangrijk folk-
intrum is Greenwich
Ulage, een wijk in Man-
ittan, tussen het win-
ilgebied en het zaken-
intrum (Wall Street). Op
hoek van Mercer en
est 4th bevindt zich de
ïb Gerdes Folk City en
arover heeft Robbie
Oliver het boek 'Brin-
ig it all back home' ge-
Jireven. Woliver is jour
list en sinds 1980 mede-
;enaar van de club.
let boek is opgebouwd uit
interviewflarden en
int aan dat vanaf 1960 be
ende artiesten Folk City
springplank hebben ge
pikt naar glanzende carriè-
In Folk City begon het le-
a voor Bob Dylan, Joan
lez, Roger McGuinn, John
bastian, John Phillips, Steve
jrbert, Billy Joel, Suzanne
en vele anderen.
Ireenwich Village kreeg
iral in de vroege jaren zes-
in brede kring de reputatie
nieuwe Bohemia te zijn,
lustoord voor vrijdenkers,
stiekelingen en randfigu-
i. Maar de faam gaat veel
'der terug. Op het eind vn
vorige eeuw verkozen men-
i als Mark Twain, Henry
mes en Edith Wharton 'The
llage' als werkplaats. Na de
reede Wereldoorlog was het
i 'gewone' stadswijk gewor-
a vol hardwerkende men-
grotendeels van Italiaanse
tomst. Rondtrekkende zan-
's ais Pete Seeger, Leadbel-
Cisco Houston en Woody
ithrie vonden er een goed-
op onderkomen en traden
in de koffiehuizen.
Suzanne Vega: het sym
bool van een nieuwe Folk
City-generatie, -fotopolydor
ruimte voor folk-musici onder
de naam Folk City. Daar
speelden de oude rotten en
kwamen allerlei jonge figuren
binnen lopen die wat wilden
laten horen.
Intellectuelen die waren ge
raakt door Kerouac en de
Beat-beweging hielden aan
vankelijk meer van jazz dan
van folk, maar langzamer
hand vervaagden de grenzen.
Dave Van Ronk was een jazz-
freak, maar werd een een
ware folk-activist (hij komt in
dit boek veel aan het woord).
Bob Dylan
Verlamming
lEAMvan CLINIQUE is dé
n zwarte
t stamboom.
Ruijterhuis.
66.
'e Italiaanse immigrant
ike Porco kocht in 1952 een
taurant van William Ger-
Hij handhaafde de naam
Tdes en maakte er een goed-
Pe, populaire eettent van.
>n het eind van de jaren
ftig veranderde de sfeer in
wijk, in heel Amerika trou-
ms. Zwarte lijsten en een
nde jacht op mensen met
Itse ideeën hadden voor een
Jte verlamming gezorgd,
'ar rond 1960 leek er weer
1 alles mogelijk. Pete See-
kon na zijn boycot weer
i optreden gaan denken en
gold een beetje als de vader
h een nieuwe alternatieve
leratie.
Folk-music, gebaseerd op
WIJ verzoeken adverte
ders, die adverteren i>
brieven onder nummer
toezeggen: „foto's
retourneren en/of altijd
zullen antwoorden" h ginele volksliedjes en vaak
toezeggingen ook dal lakend op maatschappelijke
■- -standen, gedijde uitstekend
een tijd van demonstraties
>en rassendiscriminatie en
atoombom. Mike Porco
inde in 1960 in zijn zaak een
werkelijk na te komen.
N DE STEM, DAARMEE HEB JE 'T VOOR 'T ZE
Hoyt Axton, Judy Collins,
Eric Andersen, de zusjes Carly
en Lucy Simon doken gretig
de duistere spelonken van de
ruwhouten club binnen. En
natuurlijk was daar Bob Dy
lan. Aan zijn entree is een lang
hoofdstuk gewijd. Mike Porco
van Folk City was niet zo on
der de indruk van de jongen
die Woody Guthrie en Ram-
blin' Jack Elliott imiteerde en
eiste een bewijs dat hij inder
daad zo oud was als hij be
weerde. Dylan gedroeg zich
zeer bescheiden, stond aan de
kant 'als een kleine weesjon
gen', maar nam het publiek
snel voor zich in. Hij werd na
1961 een belangrijke kracht in
de club, als muzikant, maar
ook als discussiant met een
dodelijke tong.
Keurige, gestroomlijnde
groepen als het Kingston Trio
en Peter, Paul and Mary
brachten het folk-genre op de
hitparade. Een nieuwe impuls
kwam uit Engeland. De mu
ziek van de Beatles maakte de
'folkies. geestdriftig. Er wer
den bands gevormd in de stijl
van de Engelse groepen. Roger
McGuinn riep, na een paar
maanden de Beatles geïmi
teerd te hebben, enthousiast
dat hij naar Californië ging.
I
Daar richtte hij de Byrds op.
John Sebastian had jaren in
de Village rondgelopen met
een reeks mondharmonica's
om zijn middel en had met
iedereen meegespeeld. Nu
richtte hij met vrienden de
Lovin' Spoonful op. John Phil
lips vormde de Mama's and
Papa's en Jesse Colin Young
de Youngbloods.
Talent
De ene generatie vertrok, de
volgende kwam binnen. Folk
City bleef jong talent trekken.
Terwijl Dylan en de zijnen su
persterren waren, klauterden
op het podium mensen als Joni
Mitchell, Jackson Browne,
Linda Ronstadt, Kris Kristof-
ferson, Janis Joplin, Jimi Hen-
drix, Paul Siebel, Townes Van
Zandt en Emmylou Harris.
Straten als Bleecker, MacDou-
gal en Third behielden een
magische klank. Billy Joel,
Joey Ramone (van de Ramo-
nes), David Johansen (New
York Dolls), Bette Midler,
Phoebe Snow, Loudon
Wainwright, ze bleven komen.
De lijst met namen is in
drukwekkend en het is handig
dat achterin het boek een soort
'Wie is wie' is opgenomen.
Voorin staat een kaart van
Greenwich Village, getekend
door Susan Rotolo, eens de
vriendin van Bob Dylan. De
ware liefhebbers weten nog
dat ze op de hoes staat van
'The Freewheelin' Bob Dylan',
arm in arm met de ster. In dit
boek staat een foto uit 1985
van Susan: twintig jaren heb
ben de magie en de jeugd weg
genomen.
Rond 1975 drukte de belab
berde financiële situatie van
de stad New York ook een
stempel op het vrolijke Bohe
mia van de Village. De Rolling
Thunder Revue van Bob Dy
lan zorgde weer voor wat ex
tra toeloop, maar gevaren ble
ven dreigen. Inmiddels is een
deel van Greenwich Village
tegen de vlakte gegaan. De
New York University moet
uitbreiden. Gerdes Folk City
verhuist dit jaar naar een
nieuw adres op West Third
Street.
Auteur Robbie Woliver en
andere folkies blijven optimis
tisch, dat is nu eenmaal hun
aard. Juist nu de technologie
de muziekbusiness beheerst, is
er behoefte aan een podium
waar mensen van de straat
met hun gitaartje terecht kun
nen. Kijk maar naar de Blas
ters en naar Suzanne Vega.
Het zou best eens waar kun
nen zijn.
Robbie Woliver: 'Bringing it
all back home; 25 years of
American Music at Folk City'.
Uitg. Pantheon Books. Impor
teur: Van Ditmar, porijs
46,95.
Van onze filmredactie
De jonge Nederlandse filmer Theo
van Gogh werd in 1982 naar aanlei
ding van zijn speelfilmdebuut 'Lüger'
geprezen en verguisd.
De Raad voor de Kunst vond de
film fascistisch en filmhuizen wei
gerden hem te vertonen. Toch kreeg
de film, op instigatie van Jan Vrij
man, van de jury van de Nederlandse
Filmdagen een eervolle vermelding.
'Een nieuwe Fassbinder was opge
staan'.
Met zijn tweede film, 'Een dagje
naar het strand' laat Van Gogh zich
echter nauwelijks als een nieuwe
Fassbinder gelden. Het is een brave
film, die de gelijknamige roman van
Heere Heeresma op de voet volgt.
Voor het belangrijkste deel wordt hij
gedragen door Werktheateracteur
Cas Enklaar, die de hoofdrol van een
gescheiden, alcoholische man met een
gehandicapte dochter erg goed speelt.
De film doet verslag van het uit
stapje dat deze man, Bernd, met zijn
dochtertje Walijne maakt. Het kind
woont bij haar moeder, die een maat
schappelijk geslaagdere man verkoos
boven de verloederde Bernd. Tussen
vader en dochter bestaat echter een
onuitgesproken begrip en diepe gene
genheid, die niet echt op de proef
wordt gesteld door Bernds overma
tige drankgebruik. Het kind wacht
steeds geduldig af als haar vader zich
weer eens vol moet laden. Naarmate
diens alcoholpercentage stijgt, wordt
hij cynischer. Tenslotte is Bernds be
hoefte aan een roes groter dan het in
casseringsvermogen van het kind.
Aan het slot ontwaakt hij alleen op
het verlaten strand. Schreeuwend
zoekt hij zijn dochter, zijn enige
vriendin, tussen de strandstoelen.
De weemoed en wanhoop worden
versterkt door de verlaten omgeving
van een verregend en winderig
strand, dat door Willem Verboom
sfeervol werd geregistreerd. Toch
komt deze film niet veel verder dan
verfilmd 'toneel' en blijkt de intrige
nogal pover.
'Een dagje naar het strand' van Theo
van Gogh draait van 2 tot en met 8
oktober in Filmhuis Concordia in
Breda (om 22.00 uur).
Door Henk Egbers
APELDOORN
'Stomme verbazing',
zegt Marieke van
Diemen, als ze kort
ervoor uit de handen
van prinses Mar
griet de Centraal
Beheerprijs heeft
ontvangen.
Ook Bastienne Kra
mer, die onlangs met
Marieke op de Bredase
academie St. Joost af
studeerde en een 'eer
volle vermelding' kreeg,
spreekt van 'verbazing'.
Ondanks het feit dat de
zestien kunstacademies van
Nederland meedongen bij de
nationale Start-manifesta
tie in Centraal Beheer te
Apeldoorn relativeren deze
beide 'St. Joost-gediplo-
meerden' hun officiële
schouderklop.
'Start' is een gebeuren, dat
een springplankfunctie wil
vervuilen voor juist afgestu
deerden aan de Nederlandse
academies. Vier jaar geleden
is dit initiatief genomen
door Centraal Beheer en Ta-
lena in Apeldoorn. Van de
zestien academies voor beel
dende kunsten waren ruim
600 kunstobjecten inge
stuurd. Tijdens de openings
manifestatie waren er ook 45
podiumoptredens van juist
afgestudeerden aan toneel-
en kleinkunstacademies,
alsmede van conservatoria
en de dansacademie. Ook
daarbij zaten jury's.
De overgang van de vei
lige beslotenheid der acade
mies naar het harde en za
kelijke kunstleven is voor de
meeste afgestudeerden niet
gemakkelijk. Op academies
wordt tegenwoordig wel ge
probeerd de studenten les te
geven in alles wat ligt tussen
management en boekhou
den, maar daarvoor is wei
nig belangstelling. 'Start' is
zoiets als een eerste open
bare presentatie van de juist
afgestudeerden in het open
bare kunstleven.
Het Kafka-achtige com
puter-slot in Apeldoorn we
melde van academie-men
sen en aanverwanten, maar
'de markt' (schouwburgdi
recteuren, galeriehouders,
impressariaten en subsidië
rende ambtenaren buiten
Den Haag) miste je nog te
veel. Marieke van Diemen,
die met haar object in fineer
en vilt de hoogste eer opeis-
Twee St. Joosters
in de prijzen bij
Centraal Beheer
Object (2.00x0.80x0.60 cm) waarmee Marieke van Diemen de Centraal Beheerprijs w
te, via een deskundige jury
onder leiding van Frans
Haks, heeft overigens hele
maal niet het gevoel na haar
academietijd in een gat te
zijn gevallen. „Het ligt aan
jezelf", zegt ze. „Als je maar
een idee hebt van wat je
kunt, ga je contacten leg
gen." Dat kunnen werd ont
wikkeld door leraren Harrie
Bogers en Robert O'Brien.
„Zo'n prijs is wel een aan
moediging, maar op de eer
ste plaats een goede reclame
voor Centraal Beheer."
Spanning
De jury, die over de totale
inzending overigens geen
hoge pet op had, zegt over
het object van Marieke: „De
jury was unaniem van oor
deel dat zij met haar object
deze prijs verdient. Zij blijkt
in staat ongewone materia
len te combineren bij een
vormgeving die zowel aan
design als sculptuur grenst.
Daarmee bereikt zij een in-
definieerbare spanning."
Marieke herkent zich in dat
oordeel. „Ja, vanuit de vrije
richting kun je veel leren
van de toegepaste kunst.
De afdeling sculptuur van
St. Joost is erg goed. O'Brien
heeft met name ons de rela
tie met de maatschappelijke
context laten zien".
„Voor mij ligt bij dit ob
ject het accent op de vorm.
Het enige wat vooraf vast
stond was het materiaal: fi
neer en vilt. Ik heb een zwak
voor deze materialen. Ik ben
daarmee twee jaar geleden
begonnen als materialen
voor oppervlakte behande
ling. Nu ontwerp ik met deze
materialen meer van bin
nenuit. Het gaat daarbij niet
alleen om 'het mooie', ook
vertel ik er geen verhaal bij.
De associatie van de kijker
is erg belangrijk. Voorlopig
ga ik door met deze sculptu
ren voor binnen. Als ik het
voor het zeggen had, vind ik,
dat mijn bekroonde object
past in het nieuwe Casino
van Breda", aldus Marieke
van Diemen.
Maar zij gaat, net als Bas
tienne Kramer, binnenkort
toch weg uit Breda. Naar
Amsterdam. Beiden, respec
tievelijk afkomstig uit La
ren NH en Baarn vinden dat
het culturele klimaat van de
hoofdstad toch méér en bre
der aanknopingspunten
biedt voor het bouwen aan
een toekomst van Breda.
Gezellig
Hoe gezellig - niet door
kunst, maar wel door kroe
gen - ook! Ook Bastienne
voelt zich na de academie
niet in het bekende gat ge
vallen. Zij vindt dat ze op St.
Joost van Johan van Loon
en Anne Ausloos een goede
basis heeft gekregen voor
haar on-Nederlandse ma
nier van keramiekbehande-
Iing. Ze maakte een op klas
sieke motieven geïnspi
reerde 'vaas'/sculptuur, die
architectonische karakter
trekken heeft.
„Ik vind het belangrijk als
mensen erom kunnen la
chen", zegt ze. Ze reist veel
(onder meer in het midden
oosten en Zuid-Amerika) en
dat beïnvloedt haar manier
van werken. Ze heeft nog
geen opdrachten; streeft
naar exposities en heeft een
steunstipendium aange
vraagd. Wellicht is zo'n Cen-
traal-Beheer schou
derklopje daarbij een rugge
steun. Bastienne weet dat ze
over nog weinig geld be
schikt om te investeren,
daarom werkt ze met het
goedkopere beton en voorge
bakken tegels. Verder hoopt
ze bij anderen, die al wel
over een oven beschikken, te
kunnen stoken.
Er waren nog meer prij
zen. Allemaal van 3000,-.
Bram Faber van Minerva
Groningen kreeg de Talens-
prijs. Zijn werk was onlangs
te zien op de Germinations
in Breda. De Centraal be
heer Designprijs ging naar
Ellen van Oorschot van de
Academie Industriële
Vormgeving Eindhoven
voor haar niet-conventio-
nele haardroger. En voor het
eerst werd de prijs van de
Beroepsvereniging Neder
landse Interieurarchitecten
toegekend. Deze ging naar
Evelien van Veen van de
Rotterdamse academie. Zij
maakte een binnenhuisont-
werp voor het representatie-
centrum van het World
Trade Centre dat momenteel
in Rotterdam bovenop de
Beurs wordt gezet.
Met overtuiging licht Eve
lien ons haar opzet toe. De
inrichting moet gezien wor
den als een soort replica van
het culturele leven van Rot
terdams binnenstad. Niet al
leen tref je daarin de daarbij
horende ruimten (als expo
sitie, theater, vergaderen,
handel, e.d.) aan, maar ze
heeft ook de materialen van
de daarbij horende gebou
wen (bv. stadhuis en Bijen
korf) laten weerspiegelen in
deze binnenruimten voor
een wereldhandel. Een idee
waarom de officiële archi
tecten van dit Center
(Groosman cs) nauwelijks
heenkunnen, willen ze zich
niet schuldig maken aan of
ficiële negatie.
De tentoonstelling van de
werken van juist erkende
artisten van zestien Neder
landse kunstacademies is
gedurende de hele maand
oktober nog te zien in Cen
traal Beheer te Apeldoorn,
tijdens de geijkte kantoor
uren. Op zondag 12 oktober
is er een open dag. Ga kij
ken, want de toekomst van
het Nederlands artistiek ge
beuren heeft hier een vinger
in de kunstpap.
HILVERSUM (ANP) - Fred Emmer keert per 1 november terug
naar het NOS-journaal. Emmer heeft gedurende een jaar soort
gelijk werk gedaan bij Europa-tv.
Tussen de NOS en Europa-tv zijn afspraken gemaakt die het
in bepaalde gevallen mogelijk maken NOS-medewerkers gedu
rende een jaar uit te lenen aan de satellietzender. Volgens een
woordvoerder van de NOS is er nog overleg gaande of Emmer
zijn oude functie als nieuwslezer weer zal oppakken.
Arend Langenberg, nieuwslezer bij de radionieuwsdienst,
wordt met ingang van 1 december gedetacheerd bij Europa-tv.
Hij zal daar buiten beeld het nieuws lezen van de nieuwe actua
liteitenrubriek van de Europese satellietzender.
Fred Emmer
- foto ger dijkstra
GRAVE (ANP) - Blindenbi
bliotheken moeten voor hun
gesproken boeken en tijd
schriften meer doelgroepen
zoeken.
Daarbij valt met name te
denken aan geestelijk en li
chamelijk gehandicapten en
aan ouderen. Dat zei minis
ter Brinkman van welzijn,
volksgezondheid en cultuur
gistermorgen in Grave bij
de opening van een nieuw
onderkomen van het Cen
trum voor Gesproken Lek-
tuur HGW.
Een proef van dit centrum
met een gesproken periodiek
voor verstandelijk gehandi
capte jongeren is geslaagd,
aldus Brinkman. Hij kon
digde aan dat het centrum
met ingang van volgend jaar
extra subsidie krijgt om de
uitgave te blijven verzorgen.
Brinkman liet tevens we
ten binnenkort te zullen ko
men met een notitie over de
door hem gewenste ontwik
kelingen binnen de Neder
landse blindenbibliotheken.
Brinkman: „Er zal een
goede public relations moe
ten worden bedreven. Voor
de verspreiding van gespro
ken boeken zouden de nor
male openbare bibliotheken
ingeschakeld kunnen wor
den".
Offenburg (DPA) - De Westduitse uitgever Frans Burda is gis
teren op 83-jarige leeftijd overleden in Offenburg. Dit werd
meegedeeld door zijn familie.
Burda breidde het bedrijfje van zijn vader uit tot een van de
grootste drukkerijen en uitgeverijen in de Bondsrepubliek. Hij
trouwde in 1931 met zijn vrouw Anne. D^ze richtte in 1949 met
'Burda Moden' haar eigen uitgeverij op. Dit is thans de grootste
mode-uitgeverij ter wereld.
(ADVERTENTIE)
Bon Noteer mij vooreen abonnement op Boerderi) (169,75 p.j.)
metVeehouderij ot D Akkerbouw of Varkenshouderij
Tevens neem ik tot 1-3-1987 een gratis proefabonnement op BoerderijKrant
Naam:
Adres:
Postcode
In open envelop zonder postzegel erop zenden aan Uitgeversmaatschappij
C Misset BV, Aid AAA, Antwoordnr 10, 7000 VB Poctinchcm[j
Woonplaats: