Gerard Reve boos op Sonja Barend
John Fogerty doet
er schepje bovenop
POT
tPR
OPMARS COMPACT DISC TEN KOSTE VAN ELPEE
SCHRIJVER VROEG 10.000 GULDEN VOOR OPTREDEN IN PRAATSHOW
DINSDAG 30 SEPTEMBER 1986
PAGINA GIDS
o aan
James Brown
Don Johnson
eptember 1986
Ln cr
„Nog steeds zi jn heel wat
j azzmuzikanten huiverig om met een
vrouw samen te spelenZe zijn bang
dat die specifieke mannensfeer
doorbroken wordt
Vera Vingerhoede, saxofoniste
- foto jaap wolterbeek
heb zitten luisteren,
rst voor de kop van 't
9 ik roepen. Daarna
zolder' gegaan om te
me riep. Ik kwam be-
halve meter water in
jk was doorgebroken,
zei tegen m'n zuster:
er droge sokken. M'n
r dachten nog gauw
maar onderweg zijn
en sloot geslagen. Ze
hoor, dat wel.
n het wel gezien. Ze
■jangedacht om zand
de dijk sterker te ma-
en ze toch geen 'lidu-
rdijk is er ook aan ge-
achter zijn 21 mensen
kbenauwd.nee. Je
■acht. Als de wind da-
it het noorden waait,
1 water komt.
rtuurlijk een machtig
het is de Waterstaat
Kijk eens naar dat
3 schuiven bedienen,
elemaal kaal en grijs,
inst een paar schilde-
noeten zetten. Boven-
iar ze mee bezig zijn.
schuiven en je weet
it hoog water is. Van
ist meer op aan.
gaat alles verzanden,
s stond een paar jaar
eter water. Nou kun je
rar de peilschaal lo-
iken dat die mannen
wisten. Dat zeggen ze
o hoor".
Illllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllll
dichte
:m mieras
uit van
projec-
eeft hij
ld men
en dan
vaste
Wester-
heb je
-Vlaan-
ereiken
terstaat
urn van
schelde
iligheid
een vrij
en zijn
j"
z
ijn met
de pij-
Hij is
tornaar
ad niet
list.
'Platen 10-daagse' zal
naam moeten veranderen
Door Tom Smeets
DE PLATEN 10-Daagse staat weer voor de
deur, maar de vraag rijst hoe lang die naam
nog gehandhaafd kan worden.
Over niet al te lange tijd zal er zonder enige twijfel
van de Compact Disc 10-Daagse sprake zijn. Maar zo
ver is het nu nog niet. De langspeelplaat is nog niet
aan stervensbegeleiding toe, al worden de schaduwen
steeds dreigender.
BOBBY Ewing is slechts één jaar
dood geweest. In de nieuwe 'Dal-
las'-reeks keert hij gewoon terug.
De eerste aflevering is te zien ge
weest in Amerika. Acteur Patrick
Duffy verdween vorig jaar uit de
serie toen men niet tegemoet wilde
komen aan zijn financiële eisen.
Het afgelopen seizoen daalden de
kijkcijfers van 'Dallas' zodanig, dat
besloten werd een kunstgreep uit te
halen en Duffy terug te laten ko
men. In de laatste aflevering van
het vorige seizoen werd gezinspeeld
op de terugkeer van Bobby. Zijn
ex-vrouw Pamela trof hem op een
ochtend aan onder de douche.»
- FOTO AP
De opgaande lijn, die zich in
de omzet van geluidsdragers
in Nederland in 1984 voorzich
ting aandiende, zette zich in
1985 sterk door. De procentuele
stijging in 1985 ten opzichte
van het jaar er voor was ruim
elf procent. Ook de eerste helft
van dit jaar geeft volgens nog
niet gepubliceerde cijfers een
stijging van vijf procent te
zien, waarbij de verwachting
is dat over heel 1986 van een
stijging van tien procent
sprake zal zijn.
Dat alles heeft maar één
oorzaak: de compact disc. Het
aantal verkochte cd-spelers
zal eind dit jaar verdubbeld
zijn ten opzichte van 1984 en
dat betekent 200.000 stuks. Na
tuurlijk is dat relatief gezien
nog altijd een gering aantal.
Slechts vier op de honderd ge
zinnen is nu in het bezit van
een cd-speler, terwijl er statis
tisch gezien in ieder gezin een
platenspeler is en zelfs meer
dan één cassette-speler.
Een uiterst plezierig detail
voor de industrie is echter dat
cd-bezitters buitengewoon fa
natiek met hun nieuwe aan
winst omgaan.
De cijfers wijzen uit dat ze
in het eerste jaar zo'n twintig
cd's kopen en dat betekent een
aanschaf van rond de duizend
gulden. In het tweede jaar
loopt de koopdrift iets terug,
maar wordt er toch nog altijd
voor ƒ850 aan cd's gekocht. Vo
rig jaar werden er 1,4 miljoen
cd's verkocht, dit jaar zullen
het er vermoedelijk 2,7 miljoen
zijn.
De opmerkelijke belangstel
ling voor cd's gaat vooral ten
koste van de langspeelplaat.
De lp-verkoop vertoont dan
ook een dalingstendens. Dat
geldt met name de klassieke
platen. Daar is al bijna van
een 50/50 situatie sprake. Al
leen wat pop betreft blijft de
verkoop momenteel op het
zelfde niveau. De musicas-
sette-omzet toont nog wel een
groei.
Nog geen stervensbegelei
ding dus, maar gek lang zal
het niet meer duren. De ver
wachting is dat de lp binnen
vijf tien jaar definitief het
veld zal moeten ruimen. Dan
zullen er, met andere woorden,
geen nieuwe lp's meer uitko
men.
Een pikant detail is dat de
industrie in feite met de han
den in de haren zit over het
onverwacht grote succes van
deed.
Tina Turner, de ster op het Platen 10-Daagse-gala dat de
TROS op 10 oktober op het scherm brengt. Ze houdt de gratis
lp 'Warm aanbevolen 1986' in de hand. - foto archief de stem
De explosieve groei over de maak en zuigt daardoor een
hele wereld veroorzaakt leve
ringsproblemen en die kunnen
op korte termijn niet worden
opgelost. Het aantal verkoop
punten stijgt nog steeds, maar
de toevoer blijft beperkt.
Niemand had verwacht dat
de cd ook in de Verenigde Sta
ten zo'n succes zou zijn. Bijna
alle cd-fabrieken staan in
Europa en Japan. Amerika
heeft zelf nauwelijks aan
belangrijk deel van het cd-
aanbod uit Japan en Europa
weg. In Amerika worden nu in
snel tempo cd-fabrieken ge
bouwd, evenals in Europa. De
eerste Nederlandse - in Weesp
- is bijna in gebruik, de tweede
komt er aan.
Een en ander betekent ook
dat de prijs van de cd zeker de
eerst komende twee jaar nog
niet omlaag zal gaan.
Door onze RTV-redactie
[AMSTERDAM - Wel Freek de
longe - die dan ook meteen de
show naar zijn hand zette -
naar niet Gerard Reve. Sonja
Barend had voor de eerste
praatshow van het nieuwe sei-
loen zowel de cabaretier als de
ichrijver in haar programma
villen hebben. Maar slechts de
lelft van haar wens ging in
vervulling.
Het was ook niet te ver-
vachten dat Gerard Reve
ianwezig zou zijn, want de
schrijver is woest op de VA-
IA Dat heeft te maken met
iet feit dat de redactie van
Sonja op Maandag' zaterdag
n de Volkskrant een adver-
mtie plaatste, waarin de
ichrijver nogal in de maling
verd genomen.
Wat is het geval? De redac-
ie van het programma van
ionja Barend wilde Gerard
leve graag in de eerste uit-
zending van het nieuwe sei
zoen hebben. Opzet was hem
aan de tand te voelen over en
kele nogal discriminerende
uitspraken.
De zich volksschrijver noe
mende auteur liet de VARA
weten best te willen komen,
maar vroeg tegelijkertijd een
honorarium van 10.000, het
geen hij zelf voor „een wereld-
act niet veel vond. Nog afge
zien van de bezuinigingen, de
VARA was geen moment van
plan het geld op tafel te leg
gen. Het zou voor een optreden
van enkele minuten ook een
absurd hoge gage zijn.
Sonja's redactie besloot ech
ter de zaak nog niet af te slui
ten en verzon een ludiek ver
volg. Zaterdag werd in de
Volkskrant een advertentie
geplaatst. Onder het kopje
'Reve bij Sonja?' werd uit de
brief van Gerard Reve deze
zin geciteerd: „De VARA is
arm, maar wie kan daar iets
aan? Het is een arbeidersom-
roep en arbeiders behoren arm
te zijn, anders werken ze niet."
Daaraan werd toegevoegd:
„De VARA kan en wil de ge
vraagde 10.000 voor het op
treden van de volksschrijver
in het programma niet beta
len. Wil zijn volk Reve op de
'Verrekijk'? Stort u bijdrage
op giro
Naar aanleiding van deze
advertentie wil de schrijver
niets meer met de VARA te
maken hebben. In het NOS-
radioprogramma 'Met het oog
op morgen', zei hij zelfs voor
een half miljoen niet meer aan
een Vara-programma te wil
len meewerken. Toch laat hij
ook weten: „Er kan geen
sprake zijn van kwade wil,
want daar is die omroep te
dom voor." Hij vindt de ont
hulling echter onfatsoenlijk en
in strijd met de wet.
Volgens Ellen Blazer, de
eindredactrice van het pro
gramma van Sonja Barend, is
de advertentie niet alleen
maar een grap, maar ook be
doeld om te kijken of de
schrijver zo alsnog in de VA-
RA-talkshow is te krijgen. Ze
zegt: „Gerard Reve schrijft
artikelen en boeken waarvan
je je soms ook kunt afvragen
of hij het wel echt meent. Met
die advertentie hadden wij de
zelfde intentie als hij. Maar
zijn gevoel voor huumor ligt
kennelijk toch op een ander
gebied.
Wij willen wel eens
zien of iemand die zich volks
schrijver noemt, ook bij het
volk geliefd is."
Volgens VARA-perschef
Maria Meijer is het nog te
vroeg om al te kunnen consta
teren of er mensen zijn die
geld hebben overgemaakt.
„Mocht er geld binnenkomen,
dan sparen we dat op. Per slot
van rekening staan we pas
aan het begin van het seizoen.
Dat duurt tot eind mei volgend
jaar. Mocht er genoeg geld
binnenkomen, misschien dat
we hem tegen die tijd alsnog
kunnen paaien. Komt het geld
niet bij elkaar, dan krijgt
iedereen zijn geld weer terug."
Gerard Reve
Desondanks wordt er toch
weer gesproken van een Pla
ten 10-Daagse. Die is van 8 tot
18 oktober.
Traditiegetrouw is er ook
weer een cadeautje voor de
koper. Wie voor ƒ27,50 be
steedt, krijgt de lp of cassette
'Warm aanbevolen 1986' voor
niets. Vorig jaar gingen er
405.000 van deze lp's over de
toonbank, de verwachting is
dat het er nu 475.000 zullen
zijn.
Op deze verzamelaar staat
recent hitwerk van Gerard Jo
ling, Basia, Don Williams,
Billy Ocean, Astrud Gilberto,
Frank Ashton, Cock Robin,
James Last, Simply Red, René
Shuman, Nadieh, Chris Rea,
Willie Nelson, Mariene Ricci
en Maarten Peters. En volgens
hoes-schrijver Willem Duys is
dit 'een historisch overzicht
van het beste dat de lichte mu
ziek de afgelopen seizoenen
heeft geboden en in de nabije
toekomst nog zal bieden'.
Enkele van deze namen zul
len ook prijken op het Platen
10-Daagse Gala, een van de
middelen van de industrie om
de plaat extra onder de aan
dacht te brengen van het pu
bliek.
Daarbij wordt vooral ge
mikt op de consument van 25
jaar en ouder. Na vijf jaar bij
de AVRO onderdak te hebben
gehad, gaat men nu met de
TROS in zee.
Deze omroep is van plan de
zaken groots aan te pakken in
een poging de Grand Gala du
Disque-dagen van weleer te
laten herleven. Of, zoals orga
nisator Jan Gaasterland het
zegt: „Het mag glitteren. We
zullen de consument van de
straat houden met een pro
gramma dat z'n weerga niet
kent." De TROS heeft al laten
weten 'aan een samenwerking
voor lange jaren' te denken.
Het Gala is op vrijdagavond
10 oktober in de RAI in Am
sterdam. Die avond zal de
TROS een bijna anderhalf uur
durende, rechtstreekse uitzen
ding verzorgen. De rest van de
avond wordt op band vastge
legd en daarvan is op donder
dag 16 oktober nog eens drie
kwartier te zien.
De artiesten die komen zijn
Astrud Gilberto, The Commo
dores, Rob de Nijs, Laurens
van Rooyen, The Dame, René
Shuman, Spandau Ballet, Ro
ger Whittaker, Chris Rea, Ju-
liane Werding, Paul Young,
Jaap van Zweden, Nadie en
als klap op de vuurpijl Tina
Turner. Het grote orkest van
James Last zal een aantal ar
tiesten begeleiden, terwijl Ron
Brandsteder als ceremonie
meester zal fungeren.
TOEN John Fogerty be
gin vorig jaar met de el
pee 'Centerfield' terug
kwam van jaren wegge
weest, was een ieder het
over één ding roerend
eens: John Fogerty is
een begenadigd compo
nist, muzikant en vooral
zanger.
Bovendien zorgde 'Center-
field' ook voor een terechte
herwaardering van het vroe
gere Creedence-materiaal.
Wie naar platen van Cree-
dence Clearwater Revival
luistert, hoort dat die groep
destijds voor unieke en on
verwoestbare hitparademu-
ziek zorgde. Fogerty zelf liet
al voor zijn retraite uit de
popscene op solo-platen ho
ren ook in zijn eentje voor
schitterende muziek te kun
nen zorgen.
'Centrefield' was een ijzer-
sterke comeback, maar Fo-
gertys nieuwste elpee 'Eye of
the zombie' is nog eens stuk
ken beter. 'Eye of the zombie'
is een ruige, emotionele plaat
waarin John Fogerty hart en
ziel heeft gelegd. Kreeg je bij
'Centerfield' nog even het
idee dat het om een bedacht
zame terugkeer ging in een
wereld, waar Fogerty een
tijdje uit was geweest, 'Eye of
the zombie' is alle-remmen-
los. Het is net of Fogerty er
een schepje bovenop heeft
gedaan en zich nog eens ex
tra heeft ingespannen om het
geheel nog overweldigender
te laten klinken. De muziek
lijkt zich in een hogere ver
snelling te voltrekken dan op
'Centerfield' en de intensiteit
en zeggingskracht is stukken
hoger.
Gevolg daarvan is dat 'Eye
of the zombie' voor het groot
ste deel vol staat met bij vla
gen onheilspellende swamp-
rock en vooral veel opzwe
pende rhythm and blues in
de John Fogerty-opvatting.
Bij de vertolking van die
R B krijgt John herhaalde
lijk vocale steun van Willie
Green Jr. en Bobby King, de
vaste koorzangers van Ry
Cooder. Er zijn dan ook wel
wat overeenkomsten met Ry
Cooders benadering van
rhythm and blues. Grootste
verschil is echter dat Fogerty
zelf zijn materiaal schrijft,
terwijl Cooder andermans
werk op zijn manier inter
preteert Fogerty is emotio
neel, waar Ry Cooder relati
veert.
'Eye of the zombie' is wat
de teksten betreft geen vro
lijke plaat. Maatschappijkri
tiek overheerst, maar Fo
gerty is eerlijk genoeg om
ook zijn eigen zwakheden te
laten zien en zijn hang naar
geborgenheid te tonen.
'Eye of the zombie' kent
vier merkwaardige stukken.
Aan begin van beide plaat
kanten staat instrumentale
muziek. Op kant 1 wordt met
gitaar en keyboards een
haast gewijde sfeer opgeroe
pen. Dat doet zo vreemd aan
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
dat je even denkt een elpee
van Andreas Vollenweider in
een verkeerde hoes te hebben
gestoken. De eerste tonen
van kant twee doen je zelfs
even aan sitars denken.
Tamelijk vreemd is ook
'Soda pop'. Daarin laat John
Fogerty streetfunk la Nile
Rodgers of Prince horen. Het
is in ieder geval wel een
nummer met een enorme
aantrekkingskracht. Heb je
het een paar keer gehoord,
dan blijft het door je kop spo
ken. Al even raar, maar ze
ker niet misplaatst, is 'Sail
away'. Dat is een song in een
soort Paul Simon-stijl over
een (ruimte)schip dat komt
om Fogerty te verlossen.
Ondanks die ongewone
elementen of misschien wel
juist daardoor is 'Eye of the
zombie' een uitermate
boeiende plaat geworden, die
voortdurend verrast en die in
zijn rauwheid vaak heel aan
grijpend is. John Fogerty be
wijst er eens te meer zijn ab
solute klasse mee.
EEN van de beste concer
ten van dit jaar was dat dat
James Brown en band dit
voorjaar in de Rotterdamse
Ahoy gaven. Nog afgezien
van de legendarische aspec
ten die bij een concert van de
'Godfather of soul' om de
hoek komen kijken, liet dat
concert duidelijk zien en ho
ren dat James Brown nog
steeds voor zinderend spek
takel kan zorgen.
Dergelijk spektakel is ook
volop te horen op 'Gravity' de
nieuwe James Brown-elpee.
Bekende trekker op die plaat
is 'Living in America', dat we
al kenden van de hitparade
en de sountrack van 'Rocky
IV'. Was het op die elpee heel
opmerkelijk op 'Gravity' is
het eigenlijk het zwakste
nummer. De rest van de
songs is veel meer op de per
soon van James Brown ge
schreven en vormt een
hechte eenheid.
Verantwoordelijke man
achter 'Gravity' is Dan Hart
man. Hij produceerde de
plaat en schreef bovendien
alle nummers, inclusief 'Li
ving in America'. Bij dat
schrijven is Hartman er in
geslaagd zich goed in te leven
in de persoon van James
Brown. Het titelnummer en
vooral stukken als 'Let's get
personal' en "Turn me loose,
i'm Dr. Feelgood' laten James
Brown volledig tot zijn recht
komen. Het gaat hier om op
windende funk, die vooral
laat horen dat James Brown
nog lang niet is afgeschreven.
De paar ballads op de plaat
staan op de juiste plek. Ze
zorgen voor een rustpuntje
op elke plaatkant. Echt
boeiend zijn ze echter niet.
Don 'Sonny
Johnson.
Hartmans kwaliteiten als
componist liggen duidelijk
niet op dat terrein.
'Gravity' is al met al een
uitstekende plaat met op
merkelijke bijdragen. Stevie
Ray Vaughan is als gitarist
te horen in 'Living in Ameri
ca', Steve Winwood verfraait
op synthesizer 'How do you
stop' en Allison Moyet gaat
met James Brown een duet
aan in 'Let's get personal'.
Opvallendste figuur naast
James Brown is echter saxo
fonist Maceo Parker die de
muziek op 'Gravity' vaak on
gemeen ruig laat swingen.
HET is de laatste jaren een
beetje een trend dat popster
ren de overstap naar het
witte doek maken. David Bo
wie, Grace Jones en Ma
donna zijn bekende voorbeel
den. De tv-serie 'Miami Vice'
maakt er een gewoonte van
muzikanten rollen te laten
spelen in de diverse afleve
ringen. Glenn Frey, Miles
Davis, Eartha Kitt en Ted
Nugent zijn namen die al de
titelrol sierden.
Don Johnson, Sonny Croc
kett in 'Miami Vice', heeft nu
de gang in omgekeerde rich
ting gemaakt. De acteur
werd zanger en de elpee
'Heartbeat' moet laten horen
hoe goed Don/Sonny is.
Nou, dat valt niet tegen.
'Heartbeat' is een degelijke
Amerikaanse 'adult orienta
ted rock'-elpee. Don Johnson
koos een aantal sterke songs
uit, waaronder werk van
Tom Petty en Bob Seger. Bo
vendien liet hij, naast een
vast groepje begeleiders, een
aantal opmerkelijke muzi
kanten mee doen. Ron Wood,
Willie Nelson, Bonnie Raitt,
Dickey ;tts, Stevie Ray
Vaughan en Frank Zappas
zoon Dweezil zijn van de
partij.
Don Johnson is geen op
merkelijk zanger, maar hij
heeft wel het vermogen zich
goed in te leven in de songs
en daardoor klinkt hij bij
Curtis Mayfield is op 18
oktober te zien in Noorder-
ligt in Tilburg. - foto anp
vlagen zeer gedreven. Zo nu
en dan doet hij een beetje aan
Jackson Browne denken.
'Heartbeat' is een aardige
plaat, die misschien vooral
laat horen dat je met lef, de
juiste mensen en poen al snel
iets imponerends kunt ma
ken. Of je de elpee al dan niet
goed vindt, heeft wellicht ook
te maken met het feit of je
Don/Sonny al dan niet aar
dig vindt als acteur. Want als
je iemands kop niet uit kunt
staan, dan kun je in dit vi
deo-tijdperk ook heel moei
lijk zijn muziek waarderen.
De agenda voor de komende weken
ziet er als volgt uit:
Stevie Ray Vaughan, 5 oktober in
Utrecht (Vredenburg)
Jackson Browne, 7 oktober in Rot
terdam (Ahoy)
Van Morrison, 30 september in
Utrecht (Vredenburg)
Chris de Burgh, 10 oktober in Rot
terdam (Ahoy)
ZZ Top, 13 oktober in Arnhem
(Rijnhal)
Robert Cray Band, 13 oktober in
Utrecht (Vredenburg)
Nick Cave, 6 oktober in Utrecht
(Vredenburg)
Eurythmics, 15 en 16 oktober in
Rotterdam (Ahoy)
Sapho, 2 oktober in Tilburg (Noor-
derligt)
Slickaphonics, 17 oktober in Til
burg (Noorderligt)
Curtis Mayfield, 18 oktober in Til
burg (Noorderligt)
Matia Bazar, 25 oktober in Tilburg
(Noorderligt)
Residents, 26 oktober in Tilburg
(Noorderligt)
Huey Lends and the News, 2 no
vember in Den Haag (Congresge
bouw)
Metallica, Anthrax en Slayer, 26
oktober in Zwolle (IJsselhal)
Saxon en Loudness, 1 november in
Amsterdam (Edenhal)
Status Quo en Waysted, 9 novem
ber in Den Bosch (De Maaspoort)
Iron Maiden en WASP, 23 novem
ber in Leiden (Groenoordhal)
Al Jarreau en Chaka Khan, 13 ok
tober in Rotterdam (Ahoy)
Whitney Houston, 22 oktober in
Rotterdam (Ahoy)
Giant Sand, 10 oktober in Goes ('t
Beest)
Het voor 3 oktober aangekondigde
concert van Youssou n'Dour in
Noorderligt in Tilburg gaat niet
door.
POT
SPR