Gerard Reve boos op Sonja Barend John Fogerty doet er schepje bovenop POT tPR OPMARS COMPACT DISC TEN KOSTE VAN ELPEE SCHRIJVER VROEG 10.000 GULDEN VOOR OPTREDEN IN PRAATSHOW DINSDAG 30 SEPTEMBER 1986 PAGINA GIDS o aan James Brown Don Johnson eptember 1986 Ln cr „Nog steeds zi jn heel wat j azzmuzikanten huiverig om met een vrouw samen te spelenZe zijn bang dat die specifieke mannensfeer doorbroken wordt Vera Vingerhoede, saxofoniste - foto jaap wolterbeek heb zitten luisteren, rst voor de kop van 't 9 ik roepen. Daarna zolder' gegaan om te me riep. Ik kwam be- halve meter water in jk was doorgebroken, zei tegen m'n zuster: er droge sokken. M'n r dachten nog gauw maar onderweg zijn en sloot geslagen. Ze hoor, dat wel. n het wel gezien. Ze ■jangedacht om zand de dijk sterker te ma- en ze toch geen 'lidu- rdijk is er ook aan ge- achter zijn 21 mensen kbenauwd.nee. Je ■acht. Als de wind da- it het noorden waait, 1 water komt. rtuurlijk een machtig het is de Waterstaat Kijk eens naar dat 3 schuiven bedienen, elemaal kaal en grijs, inst een paar schilde- noeten zetten. Boven- iar ze mee bezig zijn. schuiven en je weet it hoog water is. Van ist meer op aan. gaat alles verzanden, s stond een paar jaar eter water. Nou kun je rar de peilschaal lo- iken dat die mannen wisten. Dat zeggen ze o hoor". Illllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllll dichte :m mieras uit van projec- eeft hij ld men en dan vaste Wester- heb je -Vlaan- ereiken terstaat urn van schelde iligheid een vrij en zijn j" z ijn met de pij- Hij is tornaar ad niet list. 'Platen 10-daagse' zal naam moeten veranderen Door Tom Smeets DE PLATEN 10-Daagse staat weer voor de deur, maar de vraag rijst hoe lang die naam nog gehandhaafd kan worden. Over niet al te lange tijd zal er zonder enige twijfel van de Compact Disc 10-Daagse sprake zijn. Maar zo ver is het nu nog niet. De langspeelplaat is nog niet aan stervensbegeleiding toe, al worden de schaduwen steeds dreigender. BOBBY Ewing is slechts één jaar dood geweest. In de nieuwe 'Dal- las'-reeks keert hij gewoon terug. De eerste aflevering is te zien ge weest in Amerika. Acteur Patrick Duffy verdween vorig jaar uit de serie toen men niet tegemoet wilde komen aan zijn financiële eisen. Het afgelopen seizoen daalden de kijkcijfers van 'Dallas' zodanig, dat besloten werd een kunstgreep uit te halen en Duffy terug te laten ko men. In de laatste aflevering van het vorige seizoen werd gezinspeeld op de terugkeer van Bobby. Zijn ex-vrouw Pamela trof hem op een ochtend aan onder de douche.» - FOTO AP De opgaande lijn, die zich in de omzet van geluidsdragers in Nederland in 1984 voorzich ting aandiende, zette zich in 1985 sterk door. De procentuele stijging in 1985 ten opzichte van het jaar er voor was ruim elf procent. Ook de eerste helft van dit jaar geeft volgens nog niet gepubliceerde cijfers een stijging van vijf procent te zien, waarbij de verwachting is dat over heel 1986 van een stijging van tien procent sprake zal zijn. Dat alles heeft maar één oorzaak: de compact disc. Het aantal verkochte cd-spelers zal eind dit jaar verdubbeld zijn ten opzichte van 1984 en dat betekent 200.000 stuks. Na tuurlijk is dat relatief gezien nog altijd een gering aantal. Slechts vier op de honderd ge zinnen is nu in het bezit van een cd-speler, terwijl er statis tisch gezien in ieder gezin een platenspeler is en zelfs meer dan één cassette-speler. Een uiterst plezierig detail voor de industrie is echter dat cd-bezitters buitengewoon fa natiek met hun nieuwe aan winst omgaan. De cijfers wijzen uit dat ze in het eerste jaar zo'n twintig cd's kopen en dat betekent een aanschaf van rond de duizend gulden. In het tweede jaar loopt de koopdrift iets terug, maar wordt er toch nog altijd voor ƒ850 aan cd's gekocht. Vo rig jaar werden er 1,4 miljoen cd's verkocht, dit jaar zullen het er vermoedelijk 2,7 miljoen zijn. De opmerkelijke belangstel ling voor cd's gaat vooral ten koste van de langspeelplaat. De lp-verkoop vertoont dan ook een dalingstendens. Dat geldt met name de klassieke platen. Daar is al bijna van een 50/50 situatie sprake. Al leen wat pop betreft blijft de verkoop momenteel op het zelfde niveau. De musicas- sette-omzet toont nog wel een groei. Nog geen stervensbegelei ding dus, maar gek lang zal het niet meer duren. De ver wachting is dat de lp binnen vijf tien jaar definitief het veld zal moeten ruimen. Dan zullen er, met andere woorden, geen nieuwe lp's meer uitko men. Een pikant detail is dat de industrie in feite met de han den in de haren zit over het onverwacht grote succes van deed. Tina Turner, de ster op het Platen 10-Daagse-gala dat de TROS op 10 oktober op het scherm brengt. Ze houdt de gratis lp 'Warm aanbevolen 1986' in de hand. - foto archief de stem De explosieve groei over de maak en zuigt daardoor een hele wereld veroorzaakt leve ringsproblemen en die kunnen op korte termijn niet worden opgelost. Het aantal verkoop punten stijgt nog steeds, maar de toevoer blijft beperkt. Niemand had verwacht dat de cd ook in de Verenigde Sta ten zo'n succes zou zijn. Bijna alle cd-fabrieken staan in Europa en Japan. Amerika heeft zelf nauwelijks aan belangrijk deel van het cd- aanbod uit Japan en Europa weg. In Amerika worden nu in snel tempo cd-fabrieken ge bouwd, evenals in Europa. De eerste Nederlandse - in Weesp - is bijna in gebruik, de tweede komt er aan. Een en ander betekent ook dat de prijs van de cd zeker de eerst komende twee jaar nog niet omlaag zal gaan. Door onze RTV-redactie [AMSTERDAM - Wel Freek de longe - die dan ook meteen de show naar zijn hand zette - naar niet Gerard Reve. Sonja Barend had voor de eerste praatshow van het nieuwe sei- loen zowel de cabaretier als de ichrijver in haar programma villen hebben. Maar slechts de lelft van haar wens ging in vervulling. Het was ook niet te ver- vachten dat Gerard Reve ianwezig zou zijn, want de schrijver is woest op de VA- IA Dat heeft te maken met iet feit dat de redactie van Sonja op Maandag' zaterdag n de Volkskrant een adver- mtie plaatste, waarin de ichrijver nogal in de maling verd genomen. Wat is het geval? De redac- ie van het programma van ionja Barend wilde Gerard leve graag in de eerste uit- zending van het nieuwe sei zoen hebben. Opzet was hem aan de tand te voelen over en kele nogal discriminerende uitspraken. De zich volksschrijver noe mende auteur liet de VARA weten best te willen komen, maar vroeg tegelijkertijd een honorarium van 10.000, het geen hij zelf voor „een wereld- act niet veel vond. Nog afge zien van de bezuinigingen, de VARA was geen moment van plan het geld op tafel te leg gen. Het zou voor een optreden van enkele minuten ook een absurd hoge gage zijn. Sonja's redactie besloot ech ter de zaak nog niet af te slui ten en verzon een ludiek ver volg. Zaterdag werd in de Volkskrant een advertentie geplaatst. Onder het kopje 'Reve bij Sonja?' werd uit de brief van Gerard Reve deze zin geciteerd: „De VARA is arm, maar wie kan daar iets aan? Het is een arbeidersom- roep en arbeiders behoren arm te zijn, anders werken ze niet." Daaraan werd toegevoegd: „De VARA kan en wil de ge vraagde 10.000 voor het op treden van de volksschrijver in het programma niet beta len. Wil zijn volk Reve op de 'Verrekijk'? Stort u bijdrage op giro Naar aanleiding van deze advertentie wil de schrijver niets meer met de VARA te maken hebben. In het NOS- radioprogramma 'Met het oog op morgen', zei hij zelfs voor een half miljoen niet meer aan een Vara-programma te wil len meewerken. Toch laat hij ook weten: „Er kan geen sprake zijn van kwade wil, want daar is die omroep te dom voor." Hij vindt de ont hulling echter onfatsoenlijk en in strijd met de wet. Volgens Ellen Blazer, de eindredactrice van het pro gramma van Sonja Barend, is de advertentie niet alleen maar een grap, maar ook be doeld om te kijken of de schrijver zo alsnog in de VA- RA-talkshow is te krijgen. Ze zegt: „Gerard Reve schrijft artikelen en boeken waarvan je je soms ook kunt afvragen of hij het wel echt meent. Met die advertentie hadden wij de zelfde intentie als hij. Maar zijn gevoel voor huumor ligt kennelijk toch op een ander gebied. Wij willen wel eens zien of iemand die zich volks schrijver noemt, ook bij het volk geliefd is." Volgens VARA-perschef Maria Meijer is het nog te vroeg om al te kunnen consta teren of er mensen zijn die geld hebben overgemaakt. „Mocht er geld binnenkomen, dan sparen we dat op. Per slot van rekening staan we pas aan het begin van het seizoen. Dat duurt tot eind mei volgend jaar. Mocht er genoeg geld binnenkomen, misschien dat we hem tegen die tijd alsnog kunnen paaien. Komt het geld niet bij elkaar, dan krijgt iedereen zijn geld weer terug." Gerard Reve Desondanks wordt er toch weer gesproken van een Pla ten 10-Daagse. Die is van 8 tot 18 oktober. Traditiegetrouw is er ook weer een cadeautje voor de koper. Wie voor ƒ27,50 be steedt, krijgt de lp of cassette 'Warm aanbevolen 1986' voor niets. Vorig jaar gingen er 405.000 van deze lp's over de toonbank, de verwachting is dat het er nu 475.000 zullen zijn. Op deze verzamelaar staat recent hitwerk van Gerard Jo ling, Basia, Don Williams, Billy Ocean, Astrud Gilberto, Frank Ashton, Cock Robin, James Last, Simply Red, René Shuman, Nadieh, Chris Rea, Willie Nelson, Mariene Ricci en Maarten Peters. En volgens hoes-schrijver Willem Duys is dit 'een historisch overzicht van het beste dat de lichte mu ziek de afgelopen seizoenen heeft geboden en in de nabije toekomst nog zal bieden'. Enkele van deze namen zul len ook prijken op het Platen 10-Daagse Gala, een van de middelen van de industrie om de plaat extra onder de aan dacht te brengen van het pu bliek. Daarbij wordt vooral ge mikt op de consument van 25 jaar en ouder. Na vijf jaar bij de AVRO onderdak te hebben gehad, gaat men nu met de TROS in zee. Deze omroep is van plan de zaken groots aan te pakken in een poging de Grand Gala du Disque-dagen van weleer te laten herleven. Of, zoals orga nisator Jan Gaasterland het zegt: „Het mag glitteren. We zullen de consument van de straat houden met een pro gramma dat z'n weerga niet kent." De TROS heeft al laten weten 'aan een samenwerking voor lange jaren' te denken. Het Gala is op vrijdagavond 10 oktober in de RAI in Am sterdam. Die avond zal de TROS een bijna anderhalf uur durende, rechtstreekse uitzen ding verzorgen. De rest van de avond wordt op band vastge legd en daarvan is op donder dag 16 oktober nog eens drie kwartier te zien. De artiesten die komen zijn Astrud Gilberto, The Commo dores, Rob de Nijs, Laurens van Rooyen, The Dame, René Shuman, Spandau Ballet, Ro ger Whittaker, Chris Rea, Ju- liane Werding, Paul Young, Jaap van Zweden, Nadie en als klap op de vuurpijl Tina Turner. Het grote orkest van James Last zal een aantal ar tiesten begeleiden, terwijl Ron Brandsteder als ceremonie meester zal fungeren. TOEN John Fogerty be gin vorig jaar met de el pee 'Centerfield' terug kwam van jaren wegge weest, was een ieder het over één ding roerend eens: John Fogerty is een begenadigd compo nist, muzikant en vooral zanger. Bovendien zorgde 'Center- field' ook voor een terechte herwaardering van het vroe gere Creedence-materiaal. Wie naar platen van Cree- dence Clearwater Revival luistert, hoort dat die groep destijds voor unieke en on verwoestbare hitparademu- ziek zorgde. Fogerty zelf liet al voor zijn retraite uit de popscene op solo-platen ho ren ook in zijn eentje voor schitterende muziek te kun nen zorgen. 'Centrefield' was een ijzer- sterke comeback, maar Fo- gertys nieuwste elpee 'Eye of the zombie' is nog eens stuk ken beter. 'Eye of the zombie' is een ruige, emotionele plaat waarin John Fogerty hart en ziel heeft gelegd. Kreeg je bij 'Centerfield' nog even het idee dat het om een bedacht zame terugkeer ging in een wereld, waar Fogerty een tijdje uit was geweest, 'Eye of the zombie' is alle-remmen- los. Het is net of Fogerty er een schepje bovenop heeft gedaan en zich nog eens ex tra heeft ingespannen om het geheel nog overweldigender te laten klinken. De muziek lijkt zich in een hogere ver snelling te voltrekken dan op 'Centerfield' en de intensiteit en zeggingskracht is stukken hoger. Gevolg daarvan is dat 'Eye of the zombie' voor het groot ste deel vol staat met bij vla gen onheilspellende swamp- rock en vooral veel opzwe pende rhythm and blues in de John Fogerty-opvatting. Bij de vertolking van die R B krijgt John herhaalde lijk vocale steun van Willie Green Jr. en Bobby King, de vaste koorzangers van Ry Cooder. Er zijn dan ook wel wat overeenkomsten met Ry Cooders benadering van rhythm and blues. Grootste verschil is echter dat Fogerty zelf zijn materiaal schrijft, terwijl Cooder andermans werk op zijn manier inter preteert Fogerty is emotio neel, waar Ry Cooder relati veert. 'Eye of the zombie' is wat de teksten betreft geen vro lijke plaat. Maatschappijkri tiek overheerst, maar Fo gerty is eerlijk genoeg om ook zijn eigen zwakheden te laten zien en zijn hang naar geborgenheid te tonen. 'Eye of the zombie' kent vier merkwaardige stukken. Aan begin van beide plaat kanten staat instrumentale muziek. Op kant 1 wordt met gitaar en keyboards een haast gewijde sfeer opgeroe pen. Dat doet zo vreemd aan AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST dat je even denkt een elpee van Andreas Vollenweider in een verkeerde hoes te hebben gestoken. De eerste tonen van kant twee doen je zelfs even aan sitars denken. Tamelijk vreemd is ook 'Soda pop'. Daarin laat John Fogerty streetfunk la Nile Rodgers of Prince horen. Het is in ieder geval wel een nummer met een enorme aantrekkingskracht. Heb je het een paar keer gehoord, dan blijft het door je kop spo ken. Al even raar, maar ze ker niet misplaatst, is 'Sail away'. Dat is een song in een soort Paul Simon-stijl over een (ruimte)schip dat komt om Fogerty te verlossen. Ondanks die ongewone elementen of misschien wel juist daardoor is 'Eye of the zombie' een uitermate boeiende plaat geworden, die voortdurend verrast en die in zijn rauwheid vaak heel aan grijpend is. John Fogerty be wijst er eens te meer zijn ab solute klasse mee. EEN van de beste concer ten van dit jaar was dat dat James Brown en band dit voorjaar in de Rotterdamse Ahoy gaven. Nog afgezien van de legendarische aspec ten die bij een concert van de 'Godfather of soul' om de hoek komen kijken, liet dat concert duidelijk zien en ho ren dat James Brown nog steeds voor zinderend spek takel kan zorgen. Dergelijk spektakel is ook volop te horen op 'Gravity' de nieuwe James Brown-elpee. Bekende trekker op die plaat is 'Living in America', dat we al kenden van de hitparade en de sountrack van 'Rocky IV'. Was het op die elpee heel opmerkelijk op 'Gravity' is het eigenlijk het zwakste nummer. De rest van de songs is veel meer op de per soon van James Brown ge schreven en vormt een hechte eenheid. Verantwoordelijke man achter 'Gravity' is Dan Hart man. Hij produceerde de plaat en schreef bovendien alle nummers, inclusief 'Li ving in America'. Bij dat schrijven is Hartman er in geslaagd zich goed in te leven in de persoon van James Brown. Het titelnummer en vooral stukken als 'Let's get personal' en "Turn me loose, i'm Dr. Feelgood' laten James Brown volledig tot zijn recht komen. Het gaat hier om op windende funk, die vooral laat horen dat James Brown nog lang niet is afgeschreven. De paar ballads op de plaat staan op de juiste plek. Ze zorgen voor een rustpuntje op elke plaatkant. Echt boeiend zijn ze echter niet. Don 'Sonny Johnson. Hartmans kwaliteiten als componist liggen duidelijk niet op dat terrein. 'Gravity' is al met al een uitstekende plaat met op merkelijke bijdragen. Stevie Ray Vaughan is als gitarist te horen in 'Living in Ameri ca', Steve Winwood verfraait op synthesizer 'How do you stop' en Allison Moyet gaat met James Brown een duet aan in 'Let's get personal'. Opvallendste figuur naast James Brown is echter saxo fonist Maceo Parker die de muziek op 'Gravity' vaak on gemeen ruig laat swingen. HET is de laatste jaren een beetje een trend dat popster ren de overstap naar het witte doek maken. David Bo wie, Grace Jones en Ma donna zijn bekende voorbeel den. De tv-serie 'Miami Vice' maakt er een gewoonte van muzikanten rollen te laten spelen in de diverse afleve ringen. Glenn Frey, Miles Davis, Eartha Kitt en Ted Nugent zijn namen die al de titelrol sierden. Don Johnson, Sonny Croc kett in 'Miami Vice', heeft nu de gang in omgekeerde rich ting gemaakt. De acteur werd zanger en de elpee 'Heartbeat' moet laten horen hoe goed Don/Sonny is. Nou, dat valt niet tegen. 'Heartbeat' is een degelijke Amerikaanse 'adult orienta ted rock'-elpee. Don Johnson koos een aantal sterke songs uit, waaronder werk van Tom Petty en Bob Seger. Bo vendien liet hij, naast een vast groepje begeleiders, een aantal opmerkelijke muzi kanten mee doen. Ron Wood, Willie Nelson, Bonnie Raitt, Dickey ;tts, Stevie Ray Vaughan en Frank Zappas zoon Dweezil zijn van de partij. Don Johnson is geen op merkelijk zanger, maar hij heeft wel het vermogen zich goed in te leven in de songs en daardoor klinkt hij bij Curtis Mayfield is op 18 oktober te zien in Noorder- ligt in Tilburg. - foto anp vlagen zeer gedreven. Zo nu en dan doet hij een beetje aan Jackson Browne denken. 'Heartbeat' is een aardige plaat, die misschien vooral laat horen dat je met lef, de juiste mensen en poen al snel iets imponerends kunt ma ken. Of je de elpee al dan niet goed vindt, heeft wellicht ook te maken met het feit of je Don/Sonny al dan niet aar dig vindt als acteur. Want als je iemands kop niet uit kunt staan, dan kun je in dit vi deo-tijdperk ook heel moei lijk zijn muziek waarderen. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Stevie Ray Vaughan, 5 oktober in Utrecht (Vredenburg) Jackson Browne, 7 oktober in Rot terdam (Ahoy) Van Morrison, 30 september in Utrecht (Vredenburg) Chris de Burgh, 10 oktober in Rot terdam (Ahoy) ZZ Top, 13 oktober in Arnhem (Rijnhal) Robert Cray Band, 13 oktober in Utrecht (Vredenburg) Nick Cave, 6 oktober in Utrecht (Vredenburg) Eurythmics, 15 en 16 oktober in Rotterdam (Ahoy) Sapho, 2 oktober in Tilburg (Noor- derligt) Slickaphonics, 17 oktober in Til burg (Noorderligt) Curtis Mayfield, 18 oktober in Til burg (Noorderligt) Matia Bazar, 25 oktober in Tilburg (Noorderligt) Residents, 26 oktober in Tilburg (Noorderligt) Huey Lends and the News, 2 no vember in Den Haag (Congresge bouw) Metallica, Anthrax en Slayer, 26 oktober in Zwolle (IJsselhal) Saxon en Loudness, 1 november in Amsterdam (Edenhal) Status Quo en Waysted, 9 novem ber in Den Bosch (De Maaspoort) Iron Maiden en WASP, 23 novem ber in Leiden (Groenoordhal) Al Jarreau en Chaka Khan, 13 ok tober in Rotterdam (Ahoy) Whitney Houston, 22 oktober in Rotterdam (Ahoy) Giant Sand, 10 oktober in Goes ('t Beest) Het voor 3 oktober aangekondigde concert van Youssou n'Dour in Noorderligt in Tilburg gaat niet door. POT SPR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23