'Wij hebben nooit iets leuks met water gedaan' b Neeltje lans wacht prententieuze toekomst voc Verhalen van achter de dijk 'Een consumptie-artikel Tragiek Hollands Van Gasteren heeft grootse plannen met Neeltje Jans Eigentijds Speerpunt Alle vernuft zit alweer onder water verborgen g 3Q. september 1986 26 HEI impo sante pano rama deed destijds even futuristisch als mythisch aan. Alsof ze er al tijd al gestaan hadden en ook nooit meer zou den verdwij nen, rezen de 66 kolossale pijlers, 15 me ter beneden de zeespiegel, elk met een ge wicht van 18.000 ton, uit de bouwputten op het werkei- land Neeltje fans omhoog. Louis van Gas teren wil straks de grootsheid van de reser vepijler onder de aandacht brengen. - FOTO DE STEM/ DICK DE BOER Door Henk Postma HET imposante panorama doet even fu turistisch als mythisch aan. Alsof ze er altijd al gestaan hebben en ook nooit meer zullen verdwijnen, rijzen de 66 ko lossale pijlers, 15 meter beneden de zee spiegel, elk met een gewicht van 18.000 ton, uit de bouwputten op het werkei- land Neeltje Jans omhoog. Honderdduizenden dagjesmensen vergapen zich aan het verschijnsel. Het schetst de con touren van wat geafficheerd staat als het nieuwste wereldwonder. Zo was het een kleine tweeënhalf jaar gele den. Maar sinds de ringdijken om de bouw putten van Neeltje Jans zijn doorgestoken en het hefschip Ostrea de pijlers met wonderlijke precisie op hun plaatsen in de monding van de Oosterschelde heeft gezet, rest van hun my thische verschijningsvorm nog slechts een ont nuchterende herinnering. Met de jongste triomf van Hollandse waterbouwkunde is het gegaan zoals met al die andere: het grootste deel staat onder water. De mastodonte kath- dralen van gisteren manifesteren zich vandaag als knekels in de ruggegraat van een 'gaten- dam', die van alle heroïek ontdaan, nog het meeste weg heeft van een drietal overdreven geproportioneerde sluizen. „Het is de tragiek van Rijkswaterstaat dat alle waterbouwkundige werken, zodra ze zijn gerealiseerd, uit het zicht verdwijnen. Dit land is in het jaar 1000 begonnen met waterhuis houdkundige activiteiten. Daarom zitten jij en ik hier met droge voeten. Maar het enige wat je er nog van kunt zien is anderhalve hefbrug en hier en daar een schuif. In dit merkwaar dige land bestaat een soort géne, een soort schaamte voor wat we zelf nebben gepres teerd. We timmeren niet aan de weg". De Amsterdamse filmer, beeldend kunste naar en ideeënman Louis van Gasteren schudt het hoofd. Zijn vuist treft donderend de tafel. Als hij z'n zin krijgt klaren de neve len rondom Hollands waterhuishoudkundige glorie straks in één ruk op. Dan gaat Neeltje Jans de wereld, maar in het bijzonder ook de Nederlander zelf, vertellen hoe de bewoners van de lage landen bij de zee hun eigen land, hun eigen geschiedenis hebben (groot) ge maakt. De weg voor het ambitieus educatief, re creatief en cultureel project dat Van Gasteren voor Neeltje Jans in petto heeft, werd een paar jaar geleden al geplaveid. Dat was toen Prof. dr. A. van Gent, voorzitter van de Ad viescommissie Toeristisch Nederlands Pro duct, de Zeeuwse bestuurders wakker schudde met een pleidooi voor een 'gigantisch interna tionaal project'. „In Zeeland is iets groots ver richt op het vakgebied van de waterbouwkun de, laten we dat nu ook doen op het nieuwe vakgebied van de vrijetijdskunde", zegt hij tij dens een bijeenkomst van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Hij voegt er meteen een waarschuwing aan toe: „Pas op, geen Torremolinos-ellende Van Gasteren is zich op dat moment nog van geen Neeltje Jans bewust, maar des te meer van de betekenis van de waterbouw kunde voor het bestaansrecht van vrijwel heel Nederland. In de kelders van de Amster damse Stopera werkt hij aan de uitbeelding van Hollands waterhuishoudkundige werk vloer, het NAP. Ondertussen stromen bij het provinciebestuur de studies en plannen bin nen. Maar een totaalvisie ontbreekt. Totdat de Zeeuwse recreatie-gedeputeerde J. Ventevogel zich laat tippen door Shell-top- man Wagner. Met de burgemeester van Veere, mevrouw G. van Montfrans-Hartman, dient de bestuurder zich bij Van Gasteren aan. De Amsterammer laat zich zodanig enthousias meren dat een tweede ideeënleverancier, de Amerikaanse Compagnie van Harrisson Price, op het tweede plan geraakt. Een natio nale adviescommissie onder voorzitterschap van oud-minister T. Westerterp bekeert zich tenslotte tot Van Gasterens 'plan met een dui delijk Hollandse signatuur'. „Als de mens astronauten op de maan kan zetten, als Rijkswaterstaat met eenzelfde pre cisie pijlers in de Oosterschelde kan plaatsen, dan kan de dagrecreant onder mijn paraplu een subtropisch klimaat met palmbomen ver wachten", noteert Van Gasteren in zijn eerste schetsplan. Maar dat, maakt hij nieuwsgieri gen al snel duidelijk, is slechts bijzaak. Be langrijker is de totstandkoming van een wa terhuishoudkundig museum, ondergebracht in één van de 'eischaaldunne' koepels die zich op Neeltje Jans moeten gaan spiegelen aan het firmament boven de zilverblauwe zee. Van Gasteren: „Toen ik een paar iaar gele den met het NAP-project begon, het ik vast gesteld dat ik geen bliksem van de Neder landse waterhuishouding wist. Wij worden ook niet opgevoed met inzicht, respect en ont zag voor het vernuft, de intelligentie en de moed die in dit land sinds het jaar 1000 wordt geëtaleerd. Het is toch te gek dat ik met m'n 63 jaar moet gaan spitten in literatuur, in ar chieven, in de Nederlandse historie, om erach ter te komen hoe de vork hier in de steel zit". „De afsluitdijk is dan nog het enige waar van je kunt zeggen: 'Daar rij ik overheen, daar zie ik links en rechts de zee, allemachtig 40 ki lometer. Dat hebben we dan toch maar even gefikst'. Maar al die andere dingen. Niemand ziet er meer iets van. Alles wordt landschap pelijk verwerkt. Plotseling is er dan een ha ventje met surfers en niemand staat meer er gens bij stil. Die buitenlander denkt alleen: wat is het hier plat. Overal is gras gezaaid, overal ligt meteen een prima autoweg. Nie mand praat hier over waterhuishoudkunde." Van Gasterens waterhuishoudkundig mu seum voert de belangstellende door de eeuwen heen naar het jaar 1000. Het vertelt hem niet alleen over dijkgraven, ingenieurs en aanne mers. Vooral de maatschappelijke aspecten, kortom het hele leven van de Nederlander zo- Louis van Gasteren: „Als de mens astro nauten op de maan kan zetten, als Rijks waterstaat met eenzelfde precisie pijlers in de Oosterschelde kan plaatsen, dan kan de dagrecreant onder mijn paraplu een subtropisch klimaat met palmbomen ver- cr\TO t r\i ne Hij' was waar het landschap veranderde, maar week steeds opnieuw voor de oprukkende gigantitis. Twintig jaar woonde hij aan de Westerschelde. De dijkverzwaring kwam en z'n huis dreigde in het dijklichaam te verdwijnen. Hij ging. Wijken ook moest hij voor een ruilverkaveling. En nu. na negen jaar op de rand van land aan water, aan de Oosterschelde, moet hij opnieuw weg. Een recreatie-project, surfers in plaats van rotganzen. Hij is begin 60, pijprokend kunstenaar en woont in Wemeldinge. Hij heet Joop Dam en is auteur van het Getijdenboek. Joop Dam over 'de constante treurnis' en de nieuwe goudmijn die Oosterschelde heet. Een nuchtere pessimist. als dat aan het water vastzit, verschijnt in beeld. Een daarbij hoort ook de geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). „Wij hebben met de handel dit land ge maakt. Van al dat kapitaal van de VOC, die z'n weerga in de wereld niet kent, verdween het grootste deel in de waterhuishouding, de droogmakerijen, de dijkophogingen. Zo is dit land ontstaan waarvan wij nu - och armoe - zeggen: 'en daar stak Hansje Brinker z'n vin gertje in een dijk'. En dan mag men hier de tulpen en de molens komen bekijken. Maar het hele verhaal grijpt veel eerder terug. Dit is het oudste technologische land van Europa." „Met die benadering van respect, van Ne derlanderschap, van een gepaste trots, wil ik ook die reservepijler droog zetten. Als eerste daad in het hele project. De hemel zij gepre zen dat er een reserve-pijler over is. Dat dat ding niet gebruikt is! Dus al die andere 65 peilers waren oké. Dat is de triomf van alles. Dat is allemaal Neeltje Jans hoor. Het is ont roerend Die pijler is een symbool in een land dat geen grote eigentijdse monumenten heeft." „Wat we ook niet hebben: fonteinen. Wij hebben hier nooit met water gespeeld. Er is hier zorgelijk geleefd met kerken en zwarte kousen, met dijkschouwen, dijkopbouw en pompen. En terecht. Maar wij hebben dus nooit iets leuks met water mogen doen. Er moest hier worden gepompt." „Die hele bemaling in dit land is ook zo'n discrete zaak: van 'jongens, daar praten we niet over. Dat moffelen we even weg onder een dijk'. Daar wordt niet royaal gezegd van 'kijk eens even, hier staan we te pompen en daar zie je het water'. Weet je wat ik wil doen. Als die pijler wordt drooggelegd dan wil ik het water centraal uit dat nieuwe poldertje pompen. Dat gaat dan in een buis omhoog met een high pressure pomp zodat je, waar je ook loopt of rijdt, op de stormvloedkering of over het eiland zelf, een fontein ziet en kan denken: 'Hè, daar wordt een polder leegge pompt'." Minder zeker zijn, wat Van Gasteren be treft, de activiteiten in de tweede koepel. „Oorspronkelijk dachten we: 'daar brengen we de expo onder van zeg maar de Holland BV, de offshore en de waterbouw'. Zo van: 'Kijk dat kunnen ze nou bij Dosbouw'. Daar is even de klad ingekomen door de olie en de dollar." De Zeeuwse bestuurders laten geen gele genheid onbenut om te verzekeren dat ze er niet op uit zijn een 'kermisachtig pretpark' van Neeltje Jans te maken. Toch loopt Van Gasteren de kans dat hij met zijn plannen bij draagt aan een zodanige toename van het massa-toerisme dat het Oosterschelde-milieu en de natuur alsnog beschadigingen oploopt. In het Provinciaal Beleidsplan Recreatie en Toerisme wordt Neeltje Jans omschreven als een 'speerpunt', die kan uitgroeien tot een in ternationale attractie met 'uitstekende aan knopingspunten voor de promotie van Zee land in binnen en buitenland'. Het zijn teksten die minder spreken in ter men van 'erfgoed' of 'Zeeuwse biotoop' dan over Zeeland als 'toeristisch produkt' en het belang daarvan voor de werkgelegenheid. Steeds meer gemeenten zetten de provincie onder druk om meer jachthaventjes, campings en hotels langs de Oosterscheldeboorden toe te laten. En dan is er nog de weg over de stormvloedkering, die een drukbereden scha kel in de verbinding Walcheren-Randstad be looft te worden. Een weekblad schreef al over het schrikbeeld van een 'Long Island in de Oosterschelde'. „Ik wil heel duidelijk stellen: ik zal de laat ste zijn die de Zeeuwen brutaal tegemoet treedt. Ik zie in Zeeland protest, acties, verzet, mensen in de weer die bezig zijn om dingen te beschermen, waarden intact te laten. Nou dan vindt je mij vooraan op de barricaden. Want ik heb ontzettend veel begrip voor het hand haven van een paar fundamentele zaken voor de tijd die ons nog rest. Dan schuift er een verantwoordelijkheid naar binnen die verder strekt dan het stoeDie voor miin huis." Door Paul de Schipper „De gemeenten staan op hun achterste be nen. Allemaal willen ze een deel van de kluif binnenslepen. Ieder dorp een jachtha ven. Overal windsurfers en duikers. Daar moeten natuurlijk voorzieningen voor ko men. Hup weer zoveel honderd meter par- keerstrook langs de dijk. Ik zie het al voor me. Als de mensen hun zin krijgen, hangen er straks nog van die eenpersoonsvliegtuig jes boven de slikken. Iedereen wil wat, maar het is één koor van ellende. Nee, als ik hier op de dijk klim en kijk om heen, dan word ik er niet vrolijker van. De Ooster schelde is een consumptie-artikel gewor den". „Over een tijdsbestek van vijfentwintig jaar heb ik me al bezig gehouden met het landschap, met de getijden. Nooit is er zo veel aandacht geweest voor de natuur als nu. En ondanks al die belangstelling gaat het steeds achteruit. Lees je er kranten op na, dan is het een constante opsomming van treurnis over wat er is misgegaan, wat er misgaat en wat er dreigt mis te gaan". „Aardig is het om er bij stil te staan dat we er allemaal aan meedoen, ik ook. Om de Oosterschelde open te houden hebben we de natuurwaarden geprezen. Het was het mooiste stukje Nederland. Het resultaat is dat iedereen er nu op afkomt.tja". „Die pijlerdam is er gekomen door het gedram van de aannemers. Een van de ar gumenten was dat we onze kennis over wat we bij de bouw leerden aan het buitenland konden verkopen. Er was een keer een symposium in Amsterdam. Ze zeiden daar dat er in de hele wereld nog 200 miljoen hectare kustgebied was zoals de Ooster schelde. Dat kon allemaal ingedijkt wor den. Ze vergeten dat het de meest waarde volle natu urgebieden zijn En wat zie je van die kennis-verkoop Een heleboel materiaal is voor een appel en een ei verkocht op een veiling. De dure vaartuigen hggen te roesten en het restant, daar hebben ze geen emplooi voor. Er kwam nog een kink in de kabel. De Korea- nen en de Japanners bouwen wel water werken, maar ze het zijn geduchte concur renten geworden. Als ze de kennis niet heb ben dan komen ze er wel achter. Mensen hebben ze genoeg en voor het plannen roe pen ze er dan nog een paar Hollanders bij, maar daar verdienen we ook niet aan. Dat is meer een kwestie van goodwill en ont- wikkelingsh ulp „Lange tijd heb ik me aangetrokken ge voeld tot de getijden. Het getijwater is een levenbrengend element in beweging ge bracht door de aantrekkingskracht van zon en maan. De slikken en schorren zijn m'n werkterrein en speelveld geweest en ze zijn het nog. Door die dam komt driekwart voor altijd onder water. Door de pijlerdam wordt het volume van het getij tot 75 procent te ruggebracht. Het landschap verliest zo z'n huidige karakter en is voor vogels ook min der aantrekkelijk. Als je dat ziet, dan ben ik op z'n zachtst gezegd ontevreden „De illusie van een redelijk compromis tussen de menselijke activiteit en de aan wezigheid van, zeg maar de andere schep selen Godser wordt wel over gepraat ja, maar in Zeeland blijkt het moeilijk, zoniet onmogelijk door de steeds toenemende eco nomische druk en het watertoerisme. Het is sjoemelen met de natuur, op de lange baan schuiven, tot er een dag komt dat er niks meer te beschermen en te valt. Dat is waar schijnlijk de ideale toestand voor veel be stuurders. Wat dat betreft denk ik wel eens de schilder Lucebert. Hij zei ooit: „Ik ben het eens met de gelovigen van de zwarte kousenkerk als ze zeggen: De mens is een sekreet". Door Henk Postma Amerikanen wilden er een Disneyland- park van maken, motorsportfanaten pleitten voor een autoracecircuit en mi lieu-adepten zagen wel wat in een ener giepark. Projectontwikkelaars en praatgroepen, vis sers en recreatie-ondernemers, milieu-technici en energie-deskundigen, allemaal maken ze haar het hof. De afgelopen jaren kon het eiland pakweg zo'n zestig projecten en plan netjes aan haar boezem drukken, maar op geen enkele daarvan werd ze op staande voet verliefd. De vrijer die nog de grootste kans maakt is Louis van Gasteren, Amsterdams filmer en beeldend kunstenaar, door de provincie Zee land en de gemeente Veere aangetrokken om Neeltje Jans van een attractieve inrichting te voorzien. Hij ziet in het werkeiland de verper soonlijking van wat al eeuwenlang in de ziel van elke rechtgeaarde Nederlander schuil gaat: de eenvoudige, maar niet te stuiten drang om beide voeten droog te houden. En als het aan Van Gasteren, de provincie Zee land en de gemeente Veere ligt, wordt die ziel de komende jaren blootgelegd met een allure die niet onderdoet voor het technologisch ver nuft dat van de stormvloedkering afstraalt. Van Gasteren heeft zich daartoe omringd met experts van internationale faam: de Duitse architect/constructeur Frei Otto (Olympisch Stadion München), de Oosten rijkse architect Wilhelm Holzbauer (Stopera Amsterdam) en het Engels constructiebureau Ove Arup (Centre Pompidou/Opera van Syd ney) De provincie Zeeland, die samen met het rijk en het pensioenfonds PGGM al bijna een miljoen gulden in het project heeft gestoken, hoopt de bouwrijpe schetsen begin komend jaar aan potentiële investeerders te presente ren. Pas als die toehappen kunnen de plannen worden uitgevoerd. Er is ruim honderd mil joen nodig om de elementaire delen van het prbject van de grond te krijgen. De uitvoering van het complete plan vergt nog één of twee veelvouden van dat bedrag. Drie 'eischaaldunne' aërodynamische koe pels zijn het architectonisch hoogstandje van Neeltje Jcms wordt met gigantische moe ren 'vastgeschroefd'. Want het eiland, door mensenhand ontstaan, mag niet zomaar weg kunnen drijven. het project. Ze moeten 15 ha van het eiland als een 'paraplu' omspannen. Want de tech nologie waarmee de zee bedwongen wordt moet net zo goed in staat zijn om de mens er van te verzekeren dat deze droog staat als het regent. De realisering van klimatologische wensdromen is slechts een onderdeel van het project. In een van de koepels komt het para depaard van Van Gasteren: Nederlandse eer ste waterhuishoudkundig museum. Het zal de bezoeker op imponerende wijze duidelijk ma ken 'bij de gratie waarvan dit land bestaat'. De tweede koepel wordt het domein van aan nemers, ingenieursbureau's en vissers. Zij mo gen, knipogend naar potentiële exportlanden, laten zien wat Nederland aan know-how op het gebied van waterbouw, off-shore en visse rij in huis heeft. In de derde koepel vindt de bezoeker een subtropisch klimaat, waar hij zwemmend tussen de palmen mag recreëren. De reservepijler voor de stormvloedkering, als eenzame getuige achtergebleven in de bouwput Schaar, wordt drooggelegd. Daar mee komt niet alleen een 'kathedraal' boven water die de 'verbijsterende maat- en schaal' van de Oosterschelde-werken laat herleven, maar ontstaat meteen, 18 meter beneden NAP, Nederlands diepste polder. Neeltjé Jans wordt met gigantische moeren 'vastge schroefd'. Want het eiland, door mensenhand ontstaan, mag niet zomaar weg kunnen drij ven. En mochten de moeren ooit losraken, dan ligt achteloos in het zand, een reusach- tigte steeksleutel klaar. 'The Sky is the limit'. Dus steekt door een van de moeren een 'panorama-bout' de lucht in. Belangstellenden kunnen zich in een ca bine langs de bout omhoog laten schroeven. Fantasieën die nog slechts begrensd lijken te kunnen worden door de mate waarin de in vesteerders interesse tonen. Van Gasteren zelf hoeft men niet meer te overtuigen. „Neeltje Jans", zegt hij, „draagt het allemaal zelf aan. Dat is in zich al zo'n fantastisch issue. Jongen, ik durf je te zeggen: echt, dat wordt wereldbe roemd. Dat wordt, onthoudt, het maar, dat wordt Dutch jvindmills, tulips en Nieltje lens" r fc 'Si tl/ "Y.&Wf j u r 'Dam dei de-storm] noemd. splijtzwa lerdam slissing ol te tomen j kering controved Zeeland En de nog intact! eeuw' gek" of het du en moeite j Twee de 'eis van| milieu en voudige' v| ken tot Df koper geis rapporten I lijke oplosl quaat best ker aan maar alva tuurbesche aan het be moment dl „De spa stelde de (verkeer eJ gehoor zall aan bet scf len opro pijler om'l kerde schip niet mete Alleen i kele jarenl eompromil ligheid: ee" in de vijf die kans v 40 eeuwen gesproken 1 werkeilanq ken sowie zee het wa Er zijn] worden dl steld door OosterschJ Dat gebeJ dan hun rl Over komstig Groenla fowraget wi/nteril

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 20