igst 'Ze mogen niet de cultuur van de streek aantasten 2 r ft Verschil In de roos Meeleven Uittocht en de c B op on o a ct «5 IVIeNSEN die niet in Zeeuwsch-Vlaanderen geboren en getogen zijn kunnen zich niet echt inleven in de problemen die hier spelen". Met deze uitspraak confronteerde de Oostburgse wethouder J. Thomaes eind vorige week, tijdens de raadsvergadering, de PvdA- fractie. Dit tot grote woede van twee leden van deze fractie die zich zwaar beledigd voelden. Het tweetal, J. de Vries en J. Wielakker, is hier niet geboren en voelde zich gediscrimineerd door Thomaes. De twee vroegen zelfs aan burgemeester C. Spijkerboer om in het vervolg de wethouder te verbieden zulke uitspraken te doen. Cor van Leuven: „De Zeeuwsch-Vlamingen, en niet alleen die, willen hun eigen cultuur zo veel mogelijk in stand houden. Er zijn 'vreemden' hier die de ongeschreven omgangsre gels met voeten treden en die zich bovendien laatdunkend uitlaten over de tradities. Zulke mensen worden ervaren als een bedreiging voor de eigen cultuur". - foto wim kooyman De IJzendijkse dierenarts Pol van de Vijver hield destijds een enquête waaruit bleek dat de meerderheid van de streekbewoners tegen de VOW was. - foto de stem/cor j de boer Het Oostburgse raadslid De Vries: „In Aardenburg maakt een Belg deel uit van de raad. In an dere plaatsen zijn Turken raadslid. Niemand zal het toch goedkeuren als zo iemand te horen krijgt dat hij zich over een bepaalde kwestie niet mag uitspreken of stemmen omdat hij zich niet kan inleven in een situatie". - foto de stem/cor j. de boer wmmmm J. Zeeuwsch-Vlamingen iize réén 11 pmerk laten wij kostenbe- jigen ten goede komen aan jruim 130.000 verzeker- |kunnen bij ZHVrekenen telle afhandeling, ger dan 2 weken te wach- ensen en -gegevens dool u ontvangt een offerte nPremie als de Continu- tie over alle keuzemoge- ingen, andere eigen risico- edragen etc. Plus alles om w overstap naar ZHVdoor ns te laten regelen, toen dus! :ktekostenverzekeringen iderlinge Ziektekostenverzekerings- atschappij ZHVu.a., Postbus 16, 60 AA Goes. tel. 01100-39900. Spijkerboer zei daarop dat Thomaes het tweetal niet had beledigd, zodat van een verbod geen sprake kon zijn. Na een schorsing trok de WD-wethouder echter zijn woorden in, om zo de zaak niet op de spits te drijven, maar hij houdt staande dat allochtonen, mensen die van buiten de streek komen, zich niet echt kunnen inleven in de problemen die hier spelen. Een gesprek met de hoofdrolspelers en met C. van Leuven, de directeur van de stichting Gemeenschapswerk te Hulst die uit hoofde van zijn functie regelmatig met het probleem wordt geconfronteerd, over een kwestie die in de hele streek speelt. De Vremden. Lockefeer: vreemden begrijpen bour- gondische levensstijl niet - foto de stem/cor j. de boer Door Emite Calon WANNEER een Zeeuwsch-Vla- ming van iemand zegt dat hij een vrèmde is, is dat absoluut niet posi tief bedoeld. Ruw gezegd gaat het dan om iemand die niet van hier is, meestal een Hollander. Iemand die naar hier is gekomen voor een goed betaald baantje. Het is iemand die geen rekening houdt met de zeden en gewoonten van de autochtonen, de mensen van hier. Oud-burgemeester W. Lockefeer van Aardenburg noemde zelfs het conflict dat rond zijn persoon woedde, een con flict tussen mensen van hier en de im port. Naar zijn zeggen voelden de vreem den de situatie niet aan, hadden geen be grip voor de Bourgondische levensstijl die hier heerst. Hierbij ging hij echter voorbij aan het feit dat het raadslid H. van Rie, iemand die zich ontpopte als een groot tegen stander van de burgemeester, een gebo ren en getogen Zeeuwsch-Vlaming is. Daar komt nog eens bij dat het geval- Lockefeer weinig met een bepaalde le vensstijl te maken had. Het was een bot sing tussen een bestuurder die zich niet voldoende onderwierp aan de democrati sche controle en een groep politici die daartegen in verzet kwam. De import-kwestie speelt niet alleen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Er is waarschijn lijk geen streek in Nederland waar die botsing der culturen niet in meer of min dere mate een rol speelt. Door de geïso leerde ligging van Zeeuwsch-Vlaanderen krijgt die kwestie echter wel eens wat meer nadruk. Dat kwam een tiental jaren geleden goed tot uiting, toen er plannen werden gelanceerd om tussen Perkpolder en Kruiningen een brug-tunnel te bouwen. Een flink deel van de Zeeuws-Vlaamse bevolking kwam in verzet tegen die plan nen. Uit een enquete van de IJzendijkse dierenarts H. van de Vijver bleek zelfs dat de meerderheid van de streekbewo ners tegen de VOW was. De argumenten die toen werden aangehaald waren vooral emotioneel van aard. De streek zou overstroomd worden metvreem den. De eigen cultuur zou het onderspit moeten delven en alle rust zou verdwij nen als mensen uit Rotterdam en andere plaatsen in één ruk de regio konden bin nen vallen. Het afgelopen jaar, toen er weer een nieuw plan voor een oeververbinding werd gelanceerd, kwamen die emotionele argumenten veel minder aan de opper vlakte. Waar dat verschil aan ligt, weet niemand. Wethouder Thomaes wil graag zijn uitspraak verduidelijken. „Het was abso luut niet mijn bedoeling om te beledigen, naar mijn gevoel heb ik dat ook besüst niet gedaan. Ik heb hen er alleen op ge wezen dat er een verschil is tussen ons. Hoe je het ook draait of keert, er blijft een verschil tussen de autochtonen en al lochtonen. Vooral gevoelsmatig. Als ge boren Zeeuwsch-Vlaming weet ik beter wat de eigen inwoners willen van het ge meentebestuur. Nu we moeten korten op het sociaal-cultureel werk weet ik dat de mensen hier niet willen dat we in de but- getten van de muziekverenigingen snij den. Een aderlating voor bijvoorbeeld een vrouwencafé, daar kunnen ze nog in komen". Met deze vergelijking geeft hij niet zo zeer een verschil aan in mentaliteit tus sen allochtonen en autochtonen als wel in politieke opvattingen. Voor een VVD'er, die nu niet direct bekend staat als een aanhanger van het feminisme is Wethouder Thomaes: „Het was absoluut niet mijn bedoeling om te beledigen, naar mijn gevoel heb ik dat ook beslist niet gedaan. Ik heb hen er alleen op gewezen dat er een verschil is tussen ons. Hoe je het ook draait of keert, er blijft een verschil tussen de autochtonen en allochtonen. Vooral gevoelsmatig." - fotodestem/corj de boer dat dan ook niet zo vreemd. De politieke visie moet immers aan de man worden gebracht, zelfs tijdens een gesprek over de 'eigen' bevolking en de 'vreemden'. „De import is niet echt in staat om de behoefte van de bevolking te peilen, ze kunnen niet bij de diepe wortels van de streek komen", zegt hij verder. Volgens hem is iedereen hier van harte welkom. „Maar niet om de wereld te veranderen. Onze cultuur moet intact blijven", vertelt hij- „Met die laatste opmerking schiet hij precies in de roos", aldus Cor van Leu ven, de directeur van de stichting Ge meenschapswerk te Hulst die vindt dat Thomaes gelijk heeft. „De Zeeuwsch- Vlamingen, en niet alleen die, willen hun eigen cultuur, de eigen tradities, zo veel mogelijk in stand houden. Er zijn 'vreem den' hier die de ongeschreven omgangs regels met voeten treden en die zich bo vendien laatdunkend uitlaten over de tradities. Die hun eigen cultuur als voor beeld stellen. Zulke mensen worden er varen als een bedreiging voor de eigen cultuur". De aanleiding voor het Oostburgse conflict stelt, feiteüjk, niet zo veel voor. Thomaes wilde een extra subsidie geven aan de muziekverenigingen van IJzen- dijke en Hoofdplaat terwijl de rest van de raad, minus de WD-fractie, de steun voor de verenigingen gelijk aan de voor gaande jaren wilde houden. Hij werd daar nogal op aangevallen door de PvdA, waarna hij met zijn verweer kwam. „Met mijn uitspraak viel ik De Vries niet aan. Ik zei het alleen, omdat ik vind dat hij, tesamen met zijn fractie, de idea len van de streek niet moet aantasten ten kosten van andere zaken. Ik snap wel dat ze fel reageerden, omdat ze weten dat de bevolking meer geeft om de verenigingen dan om hun 'vreemde' zaken". De Vries, geboren in Friesland, is van mening dat de wethouder met zijn 'rare' betoog kwam, omdat hij geen zakelijke argumenten had om de extra subsidie te verdedigen. „Daarom ook die emotionele argumenten. Dat vind ik slecht van een bestuurder. Een wethouder moet niet op zo'n manier zijn visie verdedigen. Je be klemtoont je ongelijk op die manier, het is een zwakte-bod". Hij kan echter de gevoeligheid wel snappen. „Zeeuwsch-Vlaanderen is eeu wenlang een slagveld geweest. Allerlei mogendheden hebben hier gevochten en de bevolking is daar altijd de dupe van geweest. Daar komt nog eens bij, dat in tijden van vrede, bestuurders uit Hol land, Vlaanderen of een ander gebied, naar hier kwamen, hun zakken vulden en weer vertrokken. Zoiets zet natuurlijk kwaad bloed, wordt niet snel vergeten. Dat blijft generaties lang hangen. Deze streek heeft nooit een eigen autonomie gehad, dat bijvoorbeeld in tegenstelling tot Walcheren, maar daar kijken zo ook nog op tegen de Hollanders". Volgens de PvdA'er was het vorige week donderdag de derde maal in een niet al te lange tijd dat Thomaes met zijn vrèmden-argument naar voren kwam. „Zo lang ik hem al ken, en dat is al meer dan tien jaar, haalt hij zo af en toe dat argument naar voren. Dat is jammer en stom, op zo'n manier kan je geen inhou delijke discussie voeren. Omdat het al de derde keer in korte tijd was, ben ik er fel op in gegaan". Hij wijst er ook nog op dat een burge meester, als voorzitter van de raad, zo'n uitspraak niet mag toestaan. „In Aarden- burg maakt een Belg deel uit van de raad. In andere plaatsen zijn Turken raadslid. Niemand zal het toch goedkeu ren als zo iemand te horen krijgt dat hij zich over een bepaalde kwestie niet mag uitspreken of stemmen omdat hij zich niet kan inleven in een situatie". Van Leuven vindt niet, in tegenstelling tot De Vries, dat het verleden er bij moet worden gehaald. „Daar kan je geen maatschappelijke processen mee verkla ren", zegt hij. Het raadslid blijft er echter bij dat zoiets onbewust een rol büjft spe len. „Zeeuw-Vlaanderen is lange tijd een wingewest geweest, bestuurd van uit Den Haag. De eigen mensen hadden totaal geen eigen inbreng". In allerlei besturen, van schaakclubs tot muziekverenigingen, in Zeeuwsch- Vlaanderen zitten mensen die hier niet geboren en getogen zijn. „Dat is een goede zaak", aldus De Vries. „Op die manier laat men zien dat men meeleeft met de streek, dat die lieden zich willen inzetten voor de belangen van de regio. Daar komt nog eens bij dat het een ty pisch Zeeuws trekje is om niet op de voorgrond te willen treden. Ze vinden het al snel goed als iemand anders wel die ambitie heeft". Weer terug naar het Oostburgse con flict. Spijkerboer: „In dit geval had Tho maes absoluut niet de bedoeling om te beledigen. De uitspraak van hem is type rend voor de West-Zeeuwsch-Vlamingen. Zoiets mag gezegd worden, alhoewel ik het geen sterk argument vind. Tijdens de Oostburgse raadsvergaderingen worden af te toe wel eens betogen gehouden die veel beledigender zijn. Zo wordt er regel matig nogal fors op de persoon gespeeld. Naar mijn mening is dat erger". Hij noemt het een veel voorkomend verschijnsel dat 'import' op de voorgrond treedt, waarmee hij De Vries bijvalt. „Mensen die verhuizen tonen initiatief, ze zullen dan ook vlugger zeggen waar het op staat, vlugger allerlei bestuurlijke posten innemen. De autochtonen, de zit- ten-blijvers, moeten daar büj mee zijn". De burgemeester is geboren op Wal cheren, maar opgegroeid in Gieten (Overijssel). „Toen ik hier burgemeester werd, vertelde ik dat ik een Zeeuw was. Dat maakte echter totaal geen indruk, want mijn wieg stond aan de overkant, dus was en bleef ik import". Spijkerboer haalt een uitspraak van een ex-raadslid aan die zo'n vijf jaar gele den ook op de zelfde manier door Tho maes werd aangevallen. „Ik ben naar hier gekomen, heb hier vier kinderen ge baard en groot gebracht, ik heb mijn sporen hier wel verdiend en wens niet op zo'n manier door de wethouder aange sproken te worden", pareerde ze de uitla ting van Thomaes. „Ik geef dat raadslid gelijk", zegt Spijkerboer. „Niet alleen bij verenigingen, stichtin gen en andere organisaties zit veelal im port op de bestuurlijke posten, ook bij de bedrijven", aldus Cor van Leuven. „Jonge Zeeuws-Vlamingen die die posten later zouden in kunnen nemen, trekken na hun middelbare school weg om ergens anders verder te studeren. Wanneer ze klaar zijn met hun studie hebben ze veelal niet de mogelijkheid of de zin om terug te keren naar hun geboortestreek. Burgemeester Spijkerboer: „In dit geval had Thomaes absoluut niet de bedoeling om te beledigen. De uitspraak van hem is typerend voor de West-Zeeuwsch-Vlamin gen. Zoiets mag gezegd worden, al hoewel ik het geen sterk argument vind - foto de stem/cor j de boer De mensen die hier, na het behalen van hun diploma, wel een baan kunnen krij gen zijn de grote stad met al zijn gemak ken gewend en willen nog een tijd profi teren van de voorzieningen die zo'n stad hun biedt. Daardoor missen we hier een eigen intellectuele bovenlaag". Hij ver klaart dit verschijnsel met de term 'ken- nisvlucht'. „Voor een streek is het zeer vervelend dat het niet in staat is het eigen kader te vormen. Dat in tegenstelling tot bijvoor beeld West-Brabant. Iemand die uit de omgeving van Breda komt, kan na zijn studie altijd terugkeren naar zijn geboor testeek. Waar hij ook gestudeerd heeft, er is wel ergens in de omgeving van Breda emplooi voor hem of haar te vinden", zegt Van Leuven die afkomstig is uit Oost-Brabant. „De intellectuele bovenlaag in Zeeuwsch-Vlaanderen wordt nu gevormd door de mensen die naar hier zijn geko men. Een omgekeerde kennisvlucht dus. Die bezetten de posten die feitelijk voor de eigen bevolking zijn bedoeld. Dat geeft onderhuids wrijving. De vreemden maken hier de dienst uit". „Gelukkig zet een deel van de import zich naar beste kunnen in om snel inge burgerd te zijn en ook om te helpen de streek te besturen, vooruit te helpen. Daarom worden ze üd van een club of vereniging, worden ze actief binnen een partij of een andere organisatie. Omdat ze tot de bovenlaag behoren, bezetten ze al snel een bestuurspost. Als het dan goed gaat worden ze Zeeuw met de Zeeu wen en zal hen slechts af en toe schert send worden toegeworpen dat ze een vrèmde zijn. Het kan echter ook voorko men dat ze proberen een club, partij of stichting om te vormen naar hun eigen visie, zoals ze gewend waren dat een or ganisatie functioneerde in hun eigen ge boortestreek en dat is een kwalijke zaak. Dat is een ontkenning van de Zeeuws- Vlaamse cultuur". Van Leuven noemt het goed dat het conflict 'eigen bevolking-import' zo af en toe eens speelt. „Dat is prima, zo'n con flict kan alleen voorkomen binnen een echte leefgemeenschap. In bijvoorbeeld een slaapstad zal zoiets niet voorkomen. Hier wel en dat betekent dat de mensen opkomen voor hun eigen cultuur. Dat we nog niet vervreemd zijn van elkaar."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25