Navajo-indianen worden van hun grond verjaagd 'ER WORDT NIET MEER RAAR Vara bezig aan snel financieel herstel jkt illusie »AGINA ZEELANDj .WOENSDAG 24 SEPTEMBER 1986 VANAVOND DOCUMENTAIRE IN 'ACHTER HET NIEUWS' TOPPERS GEHANDHAAFD IN W1NTERAANBOD Optreden Theodorakis in Israël verstoord RO Theater brengt6Pravda nd omt met zijn vtouw felici ties aanbieden. Namens de emeente Arnemuiden, de laats waar de jarige is ge- Kjrer en getogen, zijn de urgtmeester met echtgeno- tvee wethouders en de emesntesecretaris aanwe- ig. De stichting Verpleeg- n Rusthuizen Zeeland, vaar,oe Der Boede behoort, aat ach vertegenwoordigen loor de algemeen directeur n eer bestuurslid. nt in Tilbvg is ziedend. - FOTO RtEN SIERS MAAI eerste-jaar), maar juist één die nieuwe vegen is ingesla gen door di studenten voor andere funties dan het le raarschap o te leiden. „De beste facultlt in het geheel, een stuk venieuwing wordt teruggedraaï". Bij dat al s nog volstrekt onduidelijk he de CD A-mi nister de uitvering van zijn maatregelen enkt te rege len. „We wetei nog niet eens of de studento hun studie hier mogen afraken of dat ze tussentijds mogen over stappen". Als de voorekenen niet bedriegen, is ntussen al volop een Brabatse lobby in de maak om heionheil af te wenden. Het cobge van be stuur van de HJB is van plan de hulp vn werkge vers, vakbondei en Bra bantse politici irte roepen om Den Haag teivertuigen van de 'onredelij k behande ling' van de Tilbrgse uni versiteit en Brahnt, laat prof De Moor wete. Daarbij komt het niet sleet uit dat Van Agt, behalve emmissa- ris van de Koningii ook nog lid is van dat besuur. „Ik ben ervan overtuigt dat hij ons verzet zal steunn", z de rector-magnificui Dat klopt. Ondenijs-ge- deputeerde J. van de Hart liet gisteren tenminte al weten dat er wat hm be treft best bezuinigd mag worden, maar 'niet o dit moment en op deze plats'. Van der Hart: „Nit in Tilburg. Een universitit in ontwikkeling zou zijn gok mogelijkheden worden ont nomen. Dit voorstel kunen wij niet als een aanvard- bare oplossing zien. Ik dnk dat het Brabantse provine- bestuur, het bedrijfsleverrn de universiteit de koppenP korte termijn bij elksr moeten steken voor een g- zamenlijke reactie". De argumenten waarm' Brabant bij de Kamer aa zal komen zullen wel ru< veel verschillen van die va. andere provincies, instell>n gen en lobbies. Toch meen Van der Hart dat zijn paP1.®' ren zo slecht nog niet Kern daarvan: Brabant e de Brabanders, toch al n>®, riant bedeeld wat betreft n® wetenschappelijk onderwD kunnen de bestaande voor zieningen in Tilburg Eindhoven en hun uitstt' ling over de hele provin® niet missen. Een van de tienduizend Indianen die door de wet ge dwongen worden om te verhuizen van zijn land waar hij en zijn voorouders altijd geleefd hebben. Door Jan Koesen HILVERSUM - Een oud en tragisch lied wordt vanavond weer gezongen ih 'Achter Het Nieuws'. De met een Oscar beloonde Amerikaanse docu mentaire 'Broken Rainbow' beschrijft de op stapel staande vernietiging van de Navajo-Indianen. De overheid wil 10.000 Na vajo's dwingen om te ver huizen, zogenaamd omdat ze in onmin leven met een an dere Indianenstam, de Ho- pi's. De werkelijke reden voor de afgedwongen volks verhuizing is het feit dat op de aanvankelijk als waarde loos beschouwde grond van het reservaat belangrijke mineralen worden gevon den, zoals kolen, koper en uranium. De film kiest duidelijk partij voor de Indianen. De ongevoelige blanke man, die in de vorige eeuw nog India nen afschoot als waren het kleiduiven, die blanke man die hen van land, kudde, ziel en trots beroofde, heeft weer toegeslagen. Nu gaat hij met prikkeldraad en gelegen heidswetgeving te keer om de belangen van mijn-maat schappijen zeker te stellen. De blanke heeft hierbij geen enkel begrip voor de Navajo, die zijn kop moet houden als hij met koelkas ten, kleuren-tv's en elektri sche tandenborstels wordt volgestouwd. Dat de kwestie niet alleen om materie gaat, maar dat het wezen van de Indiaanse ziel en cultuur in het geding is, wordt niet be grepen. Geen ruzie De Hopi's en de Navajo's hebben, Washinghton ten spijt, geen ruzie met elkaar. Ze kunnen best samen op het land leven. Het begrip grond-eigendom heeft voor hen geen betekenis. Maar als ze van hun geboortegrond verjaagd worden, waarop ook hun voorouders hebben geleefd, verliezen ze ook hun ziel en hun eeuwigheid. Dan is er geen verleden meer, geen cultuur en geen ver wachting. Dan is er alleen oen zwart gat. President Ford onderte kende in 1974 de Wet die de ontruiming bepaalde. Boze genius achter het plan was de ultra-reactionaire sena tor Barry Goldwater die een keer vergeefs een gooi naar het presidentsschap heeft gedaan. Een van de ongevoeligste daden van de blanke is het afgraven van de Heilige Berg geweest. Dit is in In dianen-ogen een heilig schennis te vergelijken met het afbreken van de St.Pie- ter te Rome om zodoende aan marmer te komen. Deze daad heeft veel verzet opge roepen. Honderden Navajo's hebben daarop de berg be zet. In juli was de overheid van plan om met geweld deze 'kraakaktie' te beëindi gen, maar door de reusach tige publiciteit werden deze plannen wijselijk uitgesteld. De zaak is de Oceaan overgevlogen. Volgende maand zal het Europese Parlement vermoedelijk een resolutie aannemen waarin de Amerikaanse autoritei ten wordt verzocht om de gewraakte wet ongedaan te maken. Of Washington zich hiervan iets zal aantrekken, is de vraag. Geen weerwoord De documentaire is sober gemaakt. De twee maak sters, Maria Florio en Victo ria Mudd hebben zich zo met het lot van de Indianen ver eenzelvigd dat hun film het weerwoord mist. Goldwater heeft geweigerd zich in een interview te verantwoorden, maar er zijn nog genoeg an dere wegen om de andere kant van de medalje te be lichten. We krijgen vrijwel uitsluitend gebroken India nen te horen en zien. Dat is natuurlijk zielig en aangrij pend, maar weinig effectief. Wie een aanklacht formu leert, moet ook de aange klaagde een kans op verde diging geven. Dat is elemen taire journalistiek. En als de beschuldigde in de verdedi ging faalt, is de aanklacht des te geloofwaardiger. De film is integer. Hij is aangrijpend. Maar nu kijk je hoofdschuddend toe over zoveel ellende in de wereld en ga je over tot de orde van de dag. 'Broken Rainbow' duurt 50 minuten. Het straattoneel floreert Het bestaat al sinds mensenheugnis. Straattheater. „Het is nooit weggeweest", zegt Hein Ceelen van het Brabants Centrum voor het Amateurtoneel. Lang stond het op een laag pitje, maar de laatste jaren heeft het straattheater een enorme vlucht genomen. Het straattheater leeft als nooit tevoren. „Hoeveel groepen er in Brabant zijn?" herhaalt Hein Ceelen de vraag. „Geen idee. Ik kan er zo honderd opnoemen". Door Romain van Damme IEDER ZICH respecterend comité dat een braderie, snuffelmarkt, rommelmarkt en meer van die evenementen in elkaar zet, kan er in feite niet meer om heen. Op de begroting hoort ruimte gemaakt te worden voor een straattheatergroep. Men hoeft niet bang te zijn met lege handen te zitten. Want het aanbod is gi gantisch groot. Veelal tot vermaak van het publiek dat de acts best kan waarderen. „Ik ken alleen de situatie in Brabant", meldt Hein Ceelen vooraf, „al weet ik dat er el ders in het land eveneens een groeiende belangstelling voor het straattheater is. Het straattheater is inderdaad nooit weggeweest. Zeker niet in Noord-Brabant. Een nogal traditiegevoelige provincie. Ook het carnavalsgebeuren heeft er wat mee te maken. Het spelen op straat. Drie da gen lang je op een bepaalde manier uitdossen. Je beeldt wat uit." Ongeveer vijftien jaar gele den kreeg het BCA in Heeze waar de 'Langste Nacht van Brabant' gehouden werd, een ondersteunende functie. Vijf jaar later dook het BCA op bij het bloemencorso in Zundert. „Dat heeft tot gevolg gehad dat het BCA zich meer ging bemoeien met het straatthea ter. Het BCA kreeg een soort doorverwijsfunctie. Er werden studiedagen ingericht. Een soort trainen op de gespeciali seerde aspecten van het straattoneel. Omdat de doel stellingen in Heeze niet meer helemaal spoorden met onze doelstellingen, hebben we dat later los gelaten. We kwamen in Hilvarenbeek terecht. Daar werd een festival gehouden. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een roulerend festival. In Eersel, Ravenstein en Oir- schot. Ieder jaar wordt er in een van die drie plaatsen het festival gehouden. Dat heet het Interland Totaal Theater Festival. Een heel weekend met meer dan honderd voor stellingen. Het is echt een fes tival voor het toneel. De men sen, de acteurs en actrices be kijken eikaars stukken. Ze brengen elkaar op ideeën." Meer interesse Dat festival heeft een grote bekendheid. Niet alleen in de omgeving van voornoemde ge meentes. Maar ook in België en ver boven de grote rivieren. Jaarlijks treden er veertig tot vijftig groepen op. „Door die festivals", gaat Hein Ceelen verder, „is de belangstelling gegroeid. In Amsterdam heb je het festival of Fools. In Edin burgh, in Avignon, daar heb je geweldig grote festivals. In Parijs, het Centre Pompidou, daar wordt heel het jaar straattheater gespeeld. Dat ziet men, men vindt het leuk en zo rolt die bal verder". Dat is een van de redenen dat het straattheater aan po pulariteit gewonnen heeft. Re den twee ligt voor de hand. „De groepen speelden in het verleden alleen in de winter. Een paar stukken in de zalen en toen was het weer wachten op de volgende winter. De groepen zeiden daarom, we liggen een paar maanden stil, toch jammer. Met het beoefe nen van straattheater kunnen we het gehele jaar spelen." De derde reden doet de lo gica vervolgens ook geen ge weld aan. „Zo'n vijftien jaar geleden veranderde er in de binnensteden veel. De voet gangersdomeinen kwamen te voorschijn. En er werden steeds vaker activiteiten naar buiten verplaatst. De brade- „Je moet kunnen improviseren. Dat is heel belangrijk, want op straat gebeurt er van alles. - FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN „In Zundert leverde het straattoneel aanvankelijk nogal wat agressieve reacties op. Dat draaide langzaam maar zeker bij. Een kwestie van gewenning. Je moet een soort goodwill kweken. Nu wordt er niet meer raar opgekeken. De straat muzikanten hebben wat dat betreft veel baanbrekend werk verricht." riën onder meer. Daar is vrij wel iedereen aan gewend. Om de aandacht vast te blijven houden, moet dat geheel aan gekleed worden. Door muziek, door drumbands en de laatste jaren ook door straattoneel. Neem nou die actie rond de bi bliotheek in Breda. Een aantal groepen gaven daar acte de présence. Vijf jaar geleden was dat ondenkbaar". Welwillend Het publiek. Onmisbaar bij toneel. Toneel spelen is leuk, maar als er geen publiek is, gaat het toch wat vervelen. Op straat is er altijd publiek. Winkelende mensen, flane rende mensen, 'terrasjesmen sen' en ga zo maar door. Dat moest als het ware opgevoed worden. „Dat publiek is wel willender geworden", zegt Hein Ceelen, „neem Zundert. Daar komen tienduizenden mensen kijken naar dat bloe mencorso. Die komen dus op de eerste plaats voor de praal wagens. Heel vroeg naar Zun dert, klapstoeltje mee, ge smeerde broodjes in de tas. Maar eer die wagens komen, dat duurt lang. Daarom is be gonnen met dat straattoneel. Maar dat leverde aanvanke lijk nogal wat agressieve reac ties op. Zo van, daar komen we niet voor. En straks komt de optocht en zijn die gasten nog niet weg. Zien we mooi niets. Dat draaide langzaam maar zeker bij. Een kwestie van ge wenning. Je moet een soort goodwill kweken. Nu wordt er niet meer raar opgekeken. De straatmuzikanten hebben wat dat betreft veel baanbrekend werk verricht." Veel straattheatergroepen worden bemand door acteurs en actrices die het niet voor hun dagelijks brood doen. Pure amateurs derhalve. „Ge lukkig maar", zegt Hein Cee len die er onmiddellijk aan toevoegt niets tegen profs te hebben, „ik heb het gevoel dat de amateurs het lastige op de straat beter accepteren. Ze doen het echt voor hun lol. Neem 'Zuiver Scheerwol' uit Dongen. Die bellen dan op en zeggen, Hein, kunnen we daar spelen. Ik bekijk dat dan, zeg, nou het gaat wel maar er zit niet zoveel aan vast. Dat deert hen absoluut niet. Ze komen desnoods voor niets. Omdat ze graag spelen. Ja, ik heb de in druk dat er steeds meer men sen zijn die zich bezighouden met toneel. Toneel spelen dus. Bij ons zijn 350 verenigingen aangesloten. En ik vermoed dat het de helft is van wat er aan toneelverenigingen is. Nee, ik heb niet de indruk dat er meer mensen naar de schouwburg gaan. Integen deel. Het straattoneel zorgt er niet voor dat er in de winter meer mensen de schouwburg intrekken. Dat is ook totaal anders." Eigen stukken Hein Ceelen gaf het al aan. Spelen op straat is lastiger dan in de zaal. Het verschil is groot. „Heel groot", weet Hein Ceelen uit eigen ervaring, „op de eerste plaats de tijd. Je hebt aangepaste stukken nodig. In het begin, toen het straatto neel zo opkwam, werden er vaak middeleeuwse stukken gespeeld. Dat is veranderd. Vaak spelen de groepen eigen stukken. Hebben ze een eigen repertoire. Je hebt in ieder ge val compacte stukken nodig. De speelstijl moet wat aange dikt worden. Op straat wordt je nou eenmaal sneller afge leid. Je moet het publiek kun nen boeien. Het moet pakkend zijn. Je spraaktechniek is be langrijk. Op straat is het ru moerig. De structuur van het stuk moet niet te ingewikkeld zijn. Een lijn die herkenbaar is en dan de plot. Als je toevallig langs komt, moet je binnen een minuut weten waar het over gaat. Je moet kunnen im proviseren. Dat is heel belang rijk, want op straat gebeurt er van alles. Je moet erg op het publiek spelen. De aandacht vast houden. In de schouw burg is dat totaal anders. Het is donker. Licht op het po dium. Daar moet je wel naar kijken. Op straat kun je overal naar kijken. Nee, het is niet zo gemakkelijk. Er zijn inder daad een heleboel groepen, maar het niveau is niet altijd even hoog. Logisch natuurlijk, organiseer maar eens een pop festival. Dan zijn er minder goede, betere en uitstekende bands. Zo werkt dat in het straattheater ook." Karin Bloemen gaat bij de Vara de kwis 'Weten is winnen' presenteren. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - „De VARA is bezig aan een snel financieel herstel. Veel sneller dan oorspronkelijk voor mo gelijk werd gehouden." Aldus voor zitter Marcel van Dam. „Vorig jaar," zegt Van Dam, „verkeerde de VARA in een diepe crisis, financieel, organi satorisch en bestuurlijk." Het getij is nu zichtbaar aan het keren, hoewel de socialistische om roep er nog lang niet is. In de woor den van Van Dam: „Het proces van sanering is nog lang niet afgelopen. Ook de Radiodienst zal net als de TV moeten afslanken." Volgend jaar moet, waarschuwt de voorzitter, de VARA nog heel voor zichtig zijn, „maar geld van externe financiers hebben we niet meer no dig en aan het einde van het jaar staan we er in principe net zo voor als andere omroepen." Toch dreigen er nog donkere wolken aan de om- roep-hemel. Zo ziet de VARA toch met angst de komst van het derde net (over een jaar) tegemoet. De VARA krijgt dan op het eerste net net als de KRO en de NCRV twee vaste avon den, een van zes en een van vier uur. „Zoals de stand van zaken nu is, betekent dit dat de middagtelevisie zou vervallen, evenals de nacht films," aldus Van Dam die met zijn omroep uiterlijk 1 december wil we ten wat er straks wel en wat niet van de minister mag. „En als dat niet het geval is, moet het derde net worden opgeschort. De omroepen hebben minstens tien maanden voorberei ding nodig." Overigens is de Vara blij met de nieuwe zender-indeling omdat de omroepen nu de kans krij gen hun eigen gezicht te tonen. Sonja Sonja Barend keert terug naar de maandag en De Brakke Grond. Uit de formule is de 'week' verdwenen. 'Adrenaline' is een nieuw jongeren programma, te presenteren door Adeline van Lier. Iedere uitzending ontvangt ze op een middelbare school drie gasten. Gerard Joling is als eer- ste de ster van een nieuw tv-pro- gramma 'Superfan'. De ster laat zich interviewen en thuis bekijken en geeft tot slot een show weg. Karin Bloemen presenteert 'Weten is win nen', een quiz waarin uitspraken van bekende Nederlanders centraal staan. Adelheid Roosen gaat mee werken aan een 'Nachtshow'. Tijdens de feestdagen aan het einde van het jaar zendt de VARA 'De zoon van Louis Davids' uit, alsmede de rock opera 'Ik, Ja Cremer' en 'Jenny Arean.' 'Het programma'geeft speels in structies over de computer. Vrouwen komen bij de Vara in het nieuwe sei zoen heel aardig aan de bak. Marjo lein Uitzinger, Ati Dijckmeester en Dieuwertje Blok presenteren tesa- men 'Drie vrouwen', luchtige infor matie met een politiek tintje. Ook nieuw is 'Een wereld van verschil' waarin de voor- en tegens van een stelling worden uitgediept. 'De nieuwe buren' is een achtdelige feuilleton. Toppers als Zeg 'ns AAA, Buch, Ome Willem en de Konsumentenman blijven gehandhaafd. TEL AVIV (RTR) Leden van de extremistische partij Kach van de anti-Arabische rabbijn Meir Kahane hebben zondag avond met kreten, vuurwerk en stinkbommen een optreden in de Mann-gehoorzaal van Tel Aviv verstoord van de Griekse communistische zanger en componist Mikis Theodorakis. De politie verwijderde de ordeverstoorders en nam drie van hen mee. „Ik ben voor de vrijheid van het volk van Israël. Daarom ben ik ook voor de vrijheid van het Palestijnse volk", had Theodora kis in het Frans gezegd - om te worden onthaald op applaus en hoon. Leden van de rechtse partij Heroet stonden op en zongen het Israëlische volkslied. De 60-jarige Theodorakis werd beroemd als de componist van de filmmuziek voor 'Zorba the Greek' met Antony Quinn. ROTTERDAM (ANP) - 'Pravda', de onthutsende ko medie over de wereld van de journalistiek, van de En gelse schrijvers David Hare en Howard Brenton in de regie van Jos Thie is vanaf 26 september te zien in Hal 4 op het terrein Utopia in Rot terdam. Het toneelstuk gaat op 3 oktober officieel in premiè re. De meer dan veertig rol len worden door 28 acteurs en actrices vertolkt. Het stuk beleefde vorig jaar in Londen zijn wereld première, werd bejubeld en gelauwerd en prijkt nog op het repertoire van The Na tional Theatre. Het RO Theater, tot de heropening van de Rotterdamse Schouwburg gehuisvest op het terrein van het voorma lige Drinkwaterleidingbe- drijf, brengt 'Pravada' al leen in Hal 4 uit. De serie loopt tot 16 november. Hayden Griffin en Rory Dempster, die betrokken waren bij de Engelse versie, ontwierpen voor Rotterdam decors en licht, waarbij vol ledig rekening is gehouden met de speciale mogelijkhe den van Hal 4. Het stuk is gebaseerd op de turbulente ontwikkelin gen in de Engelse kranten- industrie. De provinciale krant De Stem van het Zui den wordt verkocht voor een renpaard aan een blanke Zuidafrikaan die ook de kwaliteitskrant De Wereld in handen krijgt door geld, brutaliteit en relaties. De beroepsethiek van de suc cesvolle hoofdredacteur komt onder hevige druk te staan. Wat stelt verder het morele peil voor van het links-liberale blad De Vrij heid? Daarmee geeft RO Theater het kijkje door, dat Hare en Brenton bieden in de keuken van de moderne zakenman.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 17