BOEKEN 11 n m m Het heen en weer tussen stad en het platteland Het geluk (ligt) in een prentenboek KlMjllPiPlU DICK MATENA KRIJGT STRIPSCHAPSPRIJS Pluim voor een uitgever die niet op veilig speelt Verhandelingen van een vredesaktivist LIEVEN TAVERNIER OVER GENT Onhandelbare hondebezitter Duizend bomme Fantastische verhalen van Cortazar ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1986 Ga Slapen Techniek Absurd Boekenfeestje Suske en Wiske: Enfant terrible te laat beloond Door Hans Kuitert IN 1981 HAD de jury die jaarlijks de Stripschaps- prijs toekent een gouden kans laten liggen. Dick Matena was in dat jaar als eerste Nederlandse stripte kenaar doorgebroken in de Verenigde Staten. Een unicum dat tot verbijstering van de te kenaar zelf slechts afgunst op wekte. De jury besloot diep in de oude doos te tasten en Jean Dulieu te belonen voor zijn Paulus de Boskabouter. Matena, niet gehinderd door enige bescheidenheid, was fu rieus. En gelijk had hij, want Dulieu's belang voor de strip is te verwaarlozen, terwijl Ma tena juist toen bezig was baan brekende wegen in te slaan. Nu ja, in 1982 dan? Toen koos men Marten Toonder. In 1983 was Peter van Straaten aan de beurt en Matena kon digde aan dat het voor hem al lemaal niet meer zo hoefde. Een mening die hij in 1984 (Piet Wijn) en in 1985 (Peter de Smet) herhaalde. Maar nu, vijf jaar te laat, heeft een jury dan toch besloten de tekenaar te belonen. Als excuus voor de late er kenning geeft de jury een stukje proza ten beste: „Weini gen in dit vak vernieuwen. Weinigen in dit vak vernieu wen hun talent. Dick Matena deed beide". Het klinkt aardig en Matena heeft de prijs dan ook niet willen weigeren, al was het maar om zijn rancune extra dimensie te geven. In zijn dankwoord bij de uitrei king van de prijs, dit weekend in Breda, valt nog enige bits heid te verwachten. Dick Matena: explosief en omstreden. - FOTO ARCHIEF DE STEM Is Matena dan zo bijzonder dat hij al jaren geleden de on derscheiding had moeten krij gen? De prijs wordt jaarlijks gegeven aan een stripmaker die een bijzondere betekenis heeft voor de Nederlandse strip. In die zin hebben de ju ryleden sinds 1981 zitten sla pen. Maar in een ander opzicht waren ze klaar wakker. Mate- na's werk was even baanbre kend als ornstreden en de scherpe kantjes van de kritiek zijn in de afgelopen vijf jaar wat gesleten. In 1981 had de toekenning aan Matena best voor veel opschudding kunnen zorgen. Nu, in 1986, zullen er weinigen echt van wakker lig gen. Maar het had de jury ge sierd als men de moed had ge had Matena in 1981, of anders in 1982 in de bloemetjes te zet ten. Dick Matena (43) heeft een aparte plaats veroverd in de stripwereld, vooral door zijn opvallende opvattingen over het medium. Hij begon heel 'netjes' bij Toonders studio's als tekenaar van Panda en Tom Poes. Daar leerde hij het vak. In 1968 kwam hij bij het inmiddels verdwenen strip weekblad Pep, waar hij al snel populair werd met strips als 'De Argonautjes', 'Ridder Roodhart' en 'Grote Pyr'. Een herkenbare, groteske eigen stijl, maar nog volgens het vaste patroon en dus leuk en verstrooiend en vooral zonder het inslaan van nieuwe grafi sche wegen. Matena tekent ook voor Donald Duck Weekblad verhalen van Broer Konijn, Mickey Mouse en de Grote Boze Wolf. Gewoon, omdat een striptekenaar ook moet leven en voor een routinier derge lijke strips gemakkelijk te ma- door Hans Kuitert Hans van den Boom houdt van subtiele humor. Hij is de drijvende kracht achter twee uitgeverijen: Arboris (dat is latijn voor Van den Boom) en Dendros (Grieks voor 's mans naam). Met de stripschapspen- ning die Van den Boom dit weekeinde in Breda mag ontvangen, krijgt hij een pluim voor zijn lef in stri- puitgevend Nederland. Want strips uitgeven is in het Nederlandse taalge bied nu eenmaal geen sine cure. Veel uitgevers spelen op 'veilig'. Brengen door gaans alleen bekende se ries van bekende teke naars met bekende stripfi guren uit. Of zij specialise ren zich op een segment van de markt door bijvoor beeld detective-strips uit te geven of bijzondere en peperdure boeken. Van den Boom is uit een ander hout gesneden. Hij geeft fraai verzorgde al bums uit van auteurs die normaal gesproken niet zo snel tot de Nederlandse markt zouden doordrin gen. Grafische kunste naars als Renard, Schui ten, Corben en Eisner bij voorbeeld. Ook tamelijk nieuw werk uit het Franse taalgebied geeft hij uit, zo als dat van de gebroeders Varenne. Doorgaans wachten Nederlandse uit gevers tot dergelijk werk in Frankrijk tot bloei is ge komen. Men brandt zich niet graag de vingers. sf/fpi Titanic, hét blad dat door Van den Boom van de ondergang werd gered. En daarbij heeft Van den Boom, ooit bladmana ger bij uitgeversgigant en VNU-dochter Oberon, een hang naar Nederlands, nostalgisch werk. Hij geeft al enige jaren een prijzens waardige reeks uit van de strips die ooit in de studio's van Martin Toonder gebo ren werden. Niet eigen werk van de Ierse heer, maar dat van zijn meester knechten. Zijn grootste verdienste is evenwel de redding van 's lands enige stripblad voor volwassenen, Titanic. Het blad dreigde in 1984, net als de oceaanreus te- nonder te gaan. Van den Boom benutte zijn uitgeve rij Dendros om de kolos drijvende te houden. Het maandblad beleeft in Breda zijn 23e editie. In het blad biedt Van den Boom als enige Nederlandse uit gever ruimte aan Neder landse stripmakers die zich willen richten op een volwassen publiek. Een andere stripschap- spenning gaat naar de bij Casterman verschijnende Franse striptekenaar Fra- ngois Boucq (31). Hij krijgt de prijs voor het beste bui tenlandse album, 'In de binnenlanden van het al lerdaagse', een zwartgal lige visie op de kleinbur gerlijkheid. Met zijn bij" zondere absurde humor laat Boucq in dit album een spoor van verbijste ring achter, want de ken nelijke waarheden van ons normale bestaan blijken omhulsels waaronder zich onze ware meedogenloze samenleving verschuilt. Boucq werd in januari van dit jaar beloond met de prijs voor het beste al bum op het stripfestival in het Franse Angoulême. 1 ken zijn. De ware Dick Matena staat in 1980 op. Hij zoekt, geïnspi reerd door de ontwikkelingen van de strip in Frankrijk, nieuwe mogelijkheden. Niet alleen in de verhalen, maar vooraleerst in de techniek. Paul Gillon, een van de ver nieuwers uit die tijd in Frank rijk, dient aanvankelijk als leermeester. Een studie van de anatomie blijkt nodig om zijn figuren te kunnen vervolma ken. Matena's strips worden in Nederland niet begrepen, maar wel in de Verenigde Sta ten, in Frankrijk en in Spanje. Hij keert Nederland tijdelijk de rug toe en vestigt zich in Barcelona, maar inmiddels ze telt hij in het Belgische Turn hout. Matena is een man van uitersten in zijn werk, maar ook in zijn gedragingen. Voor Donald Duck en Eppo tekent hij braaf in een karikaturale stijl beestjes en luchtige ver haaltjes. Voor de volwassen le zer produceert hij realistische strips, waarvan sommigen ware meesterwerkjes zijn. Die 'realistische' Matena werkt in strakke grafische pa tronen en maakt verhalen, die bestemd zijn voor volwassen lezers. Heel zijn werk ademt een sterk erotische sfeer. 'Alles is seksueel bepaald,' zo meent Matena. 'In het bestaan gaat het in de eerste plaats om de uiterlijkheden, dus om de sek sualiteit, en pas daarna maken we ons druk om de innerlijke waarde van de mens.' Al zijn verhalen zijn bovendien een sterke integratie van beeld en woord, maar het geweld, dat zo'n rol speelt in zijn strips, wordt zelden in de plaatjes ge toond en blijkt vooral uit de teksten of de totale sfeer van een verhaal. Toch zijn er veel mensen die zich aan Matena's werk storen, vooral vanwege het erotische, het cynische misschien ook. In zijn bekenste bundel van der gelijke verhalen 'Mythen' uit 1984 wordt de wereld van de artistiek vrije Matena zeer duidelijk. Hij speelt met be- Bob Dylan en Hitler in de strip Mythen van Dick Mate na. kende persoonlijkheden in een zeer absurde wereld waarin de chaos ondanks alles logisch en consequent is. Verhalen die zeer ironisch spelen met Al fred Hitchchock, John Lennon, Hitler en Bob Dylan. 'Mythen' leverde Matena uit de mond van zijn oude leermeester Marten Toonder de kwalifica tie 'wonderkind' op. Over 'Mythen' wagen weini gen iets negatiefs te zeggen. Anders ligt dat met 'De predi ker' waarin-Matena het thema pedofilie behandelt. Juist dat verhaal, waarvoor de basis al in 1981 was gelegd, maakt Ma tena omstreden. Maar ook dit album past in het totale pa troon dat hij volgt. Het is geen uitspatting, maar een nadere uiting van zijn explosieve ka rakter, waarin opvliegerig- heid, naivitelt en zelftucht hand in hand gaan. Berucht zijn zijn dronke mansvertoningen tijdens bij eenkomsten met stripcollega's. Weinigen in de stripwereld hebben geen daverende ruzie of een even uitbundig zoenge- lag met hem meegemaakt. Zo wel zijn optreden in als buiten de strippagina heeft Matena het stempel van enfant terrible bezorgd. Maar juist de queru lant zorgt voor het zout in de pap. Hij zet collega's aan tot nadenken over hun eigen werk en stimuleert jongeren andere patronen te volgen. Hij is nu beloond voor zijn eigenzinnig heid. Te laat, vindt hij zelf. Maar ook in die visie staat hij waarschijnlijk alleen. Dick Matena krijgt de prijs vanmiddag om 13 uur uitge reikt tijdens de Stripdrie- daagse in Het Turfschip in Breda die vandaag van 9 tot 17 uur en morgen van 10 tot 18 uur geopend is. Gerrit van der Ent: 'Ver trouwen in de draak'. Uitg. Argus, Nieuwe Binnenweg 115a in Rotterdam. Gerrit van der Ent, vredes- aktivist, schreef vorig jaar over wat hem ertoe bewo gen had in het vredesak- tiekamp in Woensdrecht te gaan wonen. Dat was inte ressant doordat over de uiteenlopende drijfveren van de bewoners van dat kamp tot dan weinig be kend was. Met dat relaas begint nu een bundel met drie ver handelingen die Van der Ent onder de titel 'Ver- trouwen in de draak' heeft geschreven. In het tweede schrijft hijmeer bewerend dan bewijzend, dat we worden bedreigd door een op macht belust christen dom, door een liberalisme dat meer met winst dan met vrijheid te maken heeft en door een in een crisis verkerend socialis me. Hij stelt daar tegen over, dat mensen kunnen kiezen voor het goede en S kunnen zien van strevei naar macht. Het derde geschrift gaa over problemen met rela tievorming en seksualitei, waaruit volgens Van de Ent veel van het negatiev. voortkomt dat hij in zij i omgeving beluistert. Helder formuleren er soepel schrijven zijn niet zijn sterkste kanten. Hij verstopt zijn gedachten vaak in moeilijke beeld spraak. Het is de vraag of lij met dit boekje 'het volk' aanspreekt, dat hij ermee wil inspireren voor de vre- desstrijd. T.K. Door Henk Egbers DE GENTENAAR Lieven Tavernier (onder meer recensent van de krant De Morgen) heeft een no velle over zijn stad ge schreven, waarvoor hij de prijs voor literatuur van de stad Gent kreeg. Heel begrijpelijk, omdat het door en door een Gents boek is. Maar deze goed geschreven novelle bevat een stadoverstij- gende thematiek: De platte- landseuforie der zestiger- en zeventiger jaren die de stad in het algemeen zijn kop kostte. Tavernier schrijft niet uit te leurstelling maar met een re lativerende ironie, zodat dit kleine historische cultuurdo cument door velen genoten kan worden. De novelle is tamelijk anec- dotisch geschreven; opgehan gen aan een aantal karaktersi- tieke personen. Maar die illu streren het klimaat van een stad in genoemde periode. De stad is verpest. De kapitalisti sche technocratie heeft er bezit van genomen en onder meer zijn grachten dichtgegooid. De stad is gesanneerd vanuit ma terialistisch oogpunt en niet met het oog op leefbaarheid. De artistiekelingen en de den kers, de gevoelige zielen trok ken hun conclusies en ont vluchtten de stad. In deze novelle zijn dat on der meer Lieve Meester, die Lieven Tavernier. zijn gezondheid tevergeefs in Zwitserland veilig probeert te stellen (Gent is enkel angst en dood); Clea die met Paul naar Zwartland (derde wereld) gaat; de verteller die intrekt bij een wegterende freule op een kasteel etc. „We droomden van oude landhuizen in Itaië of Frankrijk, ons nooit gevonden schrijvershuis, waar we ver weg van alle lawaai, van elk uitzicht op mensen, zouden schrijven...Het was of ze alle eenmaal weg van het water, vrijer ademen konden en de 'Gentse doem' konden bezwe- De verteller, gefrustreerd door een rooms kostschoolop voeding en broodschrijverij voor de kasteelroman-indu strie, gaat echter op het buiten Door Willem Reijn HET HONDENBEZIT in Ne derland neemt met de jaren, de groeiende eenzaamheid en de stijgende criminaliteit toe. In een groot aantal gevallen leven mens en hond niet zo harmonieus samen als bij het aangaan van het concubinaat was gehoopt. In Engeland heeft de 'Re form School' voor een nieuwe benadering van het onaange paste hondegedrag gekozen. „Wij menen dat niet alleen de honden maar ook hun baas en vrouw moeten worden gecorrigeerd. En dat is dik wijls moeilijker voor de 'ouders' van de hond (baas of vrouw) dan voor de honden zelf omdat mensen maar on gaarne kennelijke fouten toe geven", schrijft Tony Wilkin son in het boek 'Ongehoor zame honden, hoe corrigeeer ik de slechte manieren van mijn hond?' Volgens Wilkinson is juist de baas veelal schuldig aan het onbehoorlijke gedrag van de hond. „U moet er zich op voorbereiden al uw bevoor oordeelde opvattingen dat Uw hond als een kwaadaardig, of debiel, of Uniformbijtend Dier geboren zou zijn, te laten va ren. Vrijwel altijd zal er een oorzaak zijn aan te wijzen voor een ontoelaatbaar honds gedrag en die oorzaak bent in de meeste gevallen U!". Wilkinson bewijst het gelijk van deze benadering met een proef, die de Reform School samen met de BBC-televisie in Manchester heeft genomen. Van twaalf geselecteerde on mogelijke honden kwamen er elf als voortreffelijk handel bare dieren terug. Een bewijs dat overigens niet zoveel zegt, want je weet maar nooit op welke criteria deze beesten en hun eigenaren zijn uitverko ren. Toch lijkt er in de redene ring van de Reform School wel wat te zitten. Een hond wil een leider van de roedel boven zich hebben. Als de baas zijn of haar gezag niet laat gelden, zal het beest zelf de hoogste trede van de hiërarchie willen bestijgen en dan wordt de hond de baas in huis. In het boek worden twaalf praktij kge*allen gehandeld Vervolgenswordt een inven tarisatie vai de verschillend honderassei en het kenmer kend gedrig gegeven. AL' goede keuzs worden onder meer de Aistralische Silk; Terriër, Bissethond, Kinf Charles Spaiiel en - wie hai dat van die keffertjes dacht- versciillende poedels aangqeven. De opsomning in het boel is echter niet erg compleet# hier en daar herwarrend om dat NederlanGe honden ont breken (de Erentse hond) en bij (e vertaling het Engels wunig rekeninj met de Nederlaidse benamii)) is gehouden. Ie 'Langharig Collie' kennen we hier bi voorbeeld bete als Schot1 Collie. De vertaler isoverigens hs en der in anglicsmen blijven steken. 'Deze hord is meer po pulair dan...' mot natuurlij' 'populairder' zij ^Niettemin* 'Ongehoorzame ronden' aardig werkje, i/aarin wat nuttige tips ian de l staande) hondebeitter den verstrekt. Tony Wilkinson: 'Ongehoor zame honden'. Utg. Mi* BV Baarn, prijs 2,50. Door Muriel Boll Max Velthuijs krijgt dit jaar de Gouden Penseel voor zijn schitterende prentenboek 'Klein- Mannetje vindt het ge luk'; aan de buitenkant zie je al dat de binnen kant ook mooi is. Het is een gaaf afgerond verhaal over geluk en dat is maar net wat je er zelf van maakt. Op een goede dag vindt Klein-Mannetje een klavertje vier. Ook al vinden de andere dieren dat drie of vier blaadjes niets uitmaakt, klaver is klaver. Hij heeft het geluk in handen. Zijn dag kan dus niet meer stuk, ook al valt Klein-Mannetje juist door dt geluksklavertje op zijn neus, in het water en krijgt hij bijna een stekelige kastanje op zijn kop. Zonder zijn klavertje zou het alle maal vast veel erger zijn ge weest. De plaatjes zijn eigenlijk heel rustige schilderijtjes met weinig, maar precies ge noeg, tekst. De achtereenvol gende gebeurtenissen vor men een herhalingselement en dat vinden kleuters vaak leuk. Na het eerste voorval voelen ze de tweede keer wel wat er gaat gebeuren. Velthuijs tekent omlijnde voorstellingen in het platte vlak, net als kinderen teke nen. Dergelijke tekeningen worden in een boek gauw een beetje zwaar, maar bij Velt huijs zijn ze toch ruim en luchtig doordat de lijnen niet zo zwart en dik zijn als bij voorbeeld in 'Het goedige monster en de rovers', waar voor hij in 1977 een Gouden Penseel kreeg. Hij gebruikt heldere kleuren die niet in elkaar overlopen zodat je makkelijk kunt zien wat het tafereel voorstelt. Een heel mooi sfeervol prentenboek dat zo eindigt: Hij ging zitten en keek naar zijn klavertje. Het hing helemaal slap. Klein-Mannetje moest er een beetje om huilen. Nu is het voorbij, dacht hij treurig. Maar het was een mooie dag. Heel erg mooi. Wat laas ik gelukkig met mijn klavertje vier! Tevreden viel Klein-Man netje in slaap en droomde van een wereld vol geluk. Als dat geen mooi einde is! 'Floriaan en Max de tractor' van Binette Schroeder is qua sfeer verwant aan Klein- Mannetje. Het boek is al zo'n vijftien jaar oud maar is nu opnieuw uitgegeven door De Vier Windstreken. Floriaan wordt vervangen door Max de tractor. Het oude witte paard mag voor taan lekker in de wei blijven gras eten. Max is jong en sterk en ploegen is voor hem een peuleschil. Floriaan be wondert hem erg en hij vindt het dan ook vreselijk dat Max niets van hem wil we ten. Dan, op een natte dag, blijft Max in de modder ste ken. Steeds dieper zakt hij weg maar dan is Floriaan er om hem los te trekken. Zo worden ze toch vrienden en voortaan staan ze naast elk aar op stal. De platen met veel landelijkheid zijn groot, soms over twee pagina's. Ze zijn fijn geschilderd in warme kleuren en doen naïef aan. Met de uitstekende tekst ontstaat er een heel beeldend verhaal waarin tegelijkertijd alle seizoenen van het jaar te zien zijn. Heel anders is Geel Roze van William Steig. Op een mooie zomerse dag, de koeien staan in de wei en de kippen scharrelen in het rond, lagen twee houten poppen in het gras te zonnen. De ene was dik en roze, de andere mager en geel. Allebei lagen ze zich af te vragen hoe het toch kon dat ze er waren en wie hen gemaakt zou hebben. Ze zijn zomaar gebeurd, vindt Geel. In de loop van miljoenen ja ren kunnen er een hoop rare dingen gebeuren, dus waarom zijn iet? In een- boeiend verhaal legt Geel uit hoe het volgens hem gegaan is, maar Roze kan het toch niet allemaal geloven. Het is een subtiel humoris tisch verteld verhaal, waar kinderen zich om verkneuke len. Zij weten wel beter dan die domme poppen. Een heer lijk boek dat een wat ouder wetse indruk maakt. Niet omdat de taal ouderwets zou zijn of zo, maar waarschijn lijk komt het door de licht beige gekleurde bladzijden en de eenvoudige zwart-grijs tekeningen. De wel ge kleurde Geel en Roze sprin gen zo direct in het oog. Voor alledrie de prentenboeken geldt dat de taal net zo goed is als de illustraties. Max Velthuijs: Klein-Mannetje vindt het geluk Uitg. De Vier Windstreken ƒ17.90 Binette Schroeder: floriaan en Max de tractor Uitg. De Vier Windstreken ƒ19.90 beide vanaf 5 jaar William Steig: Geel Roze Uitg. Querido ƒ18.50 vanaf 6 jaar - FOTO HADEWUOl van defreule nog verder zichzellen zijn omgeving on derdoor En ook de andere: gaan kroot aan heimwee na(i de stad.Tavenier, spelend me' gegeven uit de literatuur-gf schieders, gaat ongedwonge: om met deze processen. Niet betogenc maar met een gevoe lige objetivering van de fa- ten. Het thema 'afscheid-ne- men' kont daarbij beeldeiji aan de ode. "Ik heb alle din gen in mjn leven liefgewoj nen en litfgehad door het i scheid en üet door de ontmoe ting, door en losruking en niet door een verstrengeling, niet voor het even, maar tot de dood"...Tatérnier schreef mooie novile. Lieven Tavernier: 'Over Wi- ter'. Uitg. Hadewijch, prijs 17,50. MAAR niet alleen bommen en granaten zullen je de ko mende week om de oren vliegen. In de vredesweek wordt er over allerlei wa pens en oorlogszuchtige be denksels gepraat. Behalve praten is het toch ook handig als je wéét waar je over praat en daarom is er ook dit jaar weer een jonge- renvredeskrant. Daarin staat o.a. het 'vredesduiven- spel' waarmee je je eigen vredelievendheid kunt tes ten. Je moet vragen beant woorden en daarvoor kun je uit vier antwoorden kiezen. Als je de krant goed leest, vind je daarin de oplossin gen. Je geschiedenisleraar draagt al weken een IKV- button. Wat vind je ervan 1. je accepteert het niet, zo'n leraar geeft éénzijdig les, je volgt zijn lessen niet meer 2. je gaat naar de direkteur en dient een klacht in 3. het kan je niets schelen, iedereen moet zelf weten wat hij doet 4. elke les probeer je met de leraar een diskussie te be ginnen over zijn duidelijk symbool De meeste punten (4) val len op no. 4. Als je een hekel aan geschiedenis hebt, kan het een manier zijn om dat uit te stellen, maar dat is niet de bedoeling. Hoeveel dienstweigeraars zijn er ongeveer per jaar in Nederland? 1. tussen 100 en 200 2. tussen 1.000 en 2.000 ER zijn vijf nieuwe kinder boeken verschenen, o.a. een van Guus Kuijer, en daarom gaf uitg. Querido een feesije. Het jeugdtoneelgezelschap De blauwe Zebra speelde een heel erg mooi toneelstuk waarin veel werd gezongen. Daarna gaf de schrijfster Joke van Leeuwen de schrij - vers een eerste exemplaar van hun boek kado. Een beetje onzin, vond ze, want dat zijn de enige die het boek al kennen. Een kadootje van niks, want ze hadden het ook zelf gemaakt. Konden ze be ter weggeven en dat deden ze braaf, er werd om geloot. Diezelfde middag kregen de winnaars van de kinder- boekenkalenderpuzzel hun prijs. Enorme pakken met gekleurde linten eromheen met boeken erin gingen van de hand. De hoofdprijs was voor Petra Hoff (11) uit Zoe- termeer. Ze had de prijs vraag opgelost maar ook de winnende slagzin bedacht: 'Wil je innemende uitgever van prachtige boeken dan moet je het echt bij Querido zoeken.' Voor dat compli mentje mocht Petra voor duizend gulden boeken uit zoeken, Querido-boeken na tuurlijk. Julio Cortüzar: 'Geheme W' pens'. Uitg. Meulenhtff, 29AO. Meulenhoff leeft twee andere verhaleibun<W van de Argentijnse s;hrijve' Julio Cortazar een nieiwe mengesteld onder de tiel heime Wapens'. De buidel i* teert uit 1959 en vestigletif faam als vernieuwer tan Spaanstalige proza. Intt" del liet Cortazar de leztr flj het eerst kennismaket zijn unieke absurdiiti#'1 verbeeldingswereld in w' natie met een vorm val W tastisch realisme. De bundel heeft ui grote invloed gehad op ante* Latijnsamerikaanse i™ vers. In dit boek o ju de vetl<' len 'De Achtervolger* (een w haal over de wereldberoetf saxofonist Charlie 'Bird' ker), 'Brieven van ma»«' 'Het kwijlen van de dui' het verhaal dat Michel Antonióni inspireerde tot film Blow Up. De Co: fans mogen dit boek niet sen, ook al zitten er 'oude' verhalen in.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 34