C I 'Aan vraag voldoen binnen grenzen van wet en geweten' IANNY iiQyorm AS WIS B II VI m f nto OSTBURG AM)-UJ/|| DESTEM Bont Instituut gaat discussie uit de weg Zwitsers horloge revolutionair gemoderniseerd dealer „Bont", zegt het persbericht, „staat weer in het brandpunt van de mode. Bont is één van de meest fascinerende materialen en kent een bijzonder rijke historie waarin het de mens heeft beschermd tegen kou en op waardige wijze heeft gekleed". „Bont", zegt het persbericht, „blijkt steeds aantrekkelijker voor jonge vrouwen. Het nieuwe beeld van bont is aantrekkelijk jong. Geen ander materiaal toont zich zo veelzijdig en past zo goed in het huidige modebeeld met het brede scala van stjlen: van sportief tot gedistingeerd". JJ ;r- singer -singer [ir enz. enz. URNITUREN T VOOR NIETS 2064 Heelt u nog geen Swatch? Haast u dan naar de winkel, want anders hoort u er niet bij. U loopt achter en bent niet meer bij de tijd. Want Swatch is een 'life-style' geworden. Wie 'trendy' gekleed door het leven wil gaan, moet er minstens een om de pols hebben. Maar twee of meer wordt een rage. Volgende week vrijdag verschijnt de bijlage De Stem Specifiek Thuis. Dan onder meer aandacht voor het schrijnend fenomeen van de gedwongen verkoop van een eigen huis. Lederwaren - Koffers nestr. 4 Hulst -»*•> VRIJDAG 19 SEPTEMBER 198f 01140-12621 twee dagen klaar. H Door Jan Hanff et Nederlands Bont Instituut begon vorig jaar door middel van een advertentiecampagne een tegenaanval op de acties van het Anti Bont Comité en het Dierenbevrijdingsfront. Maar maakt in zijn nieuwe campagne geen woord meer vuil aan de vorig jaar zo hoog oplopende en mooi voer voor Sonja leverende discussie. Waarom eigenlijk niet? En waarop baseert het Bont Instituut zijn mededeling dat bont weer in het brandpunt van de mode staat? Is de wens de vader van de gedachte dat de jonge dochters zo worden aangetrokken door de pelzen van nerts en vos en bisam? Het antwoord komt van secretaris H. Bekker, zetelend in het Confectiecentrum in Amsterdam: het persbericht zwijgt over de affaire omdat het jaarlijks uitsluitend ingaat op de mode-ontwikkelingen. Een puur modeverhaal dus, waaraan de mode-journalisten al jarenlang gewend zijn. Daar horen geen kwesties over de aanvaardbaarheid van het dragen van dierenvachten in thuis. En wat betreft de aantrekkelijkheid van bont voor jonge dames: „Dat is een internationale tendens. Dat zien we op modebeurzen en in modecentra. In Parijs en Milaan richtten de belangrijkste ontwerpers zich met bontcreaties op de groeiende belangstelling van het jonge publiek". Niet dat die vraag gemeten is. „We hebben geen kwantitatieve gegevens daarover. Maar we krijgen, internationaal, die signalen uit de detailhandel. Tot nu toe komen die krachtiger uit andere landen, maar hopen dat Nederland niet zal achterblijven". AFBOUWEN Bont Instituut en de anti-bont- beweging zijn nog nooit samen rond de tafel gaan zitten om eens te praten. Bekker: „Dat wil de andere partij niet, behalve dan over de vraag hoe snel we onze handel willen en kunnen afbouwen. Nou, daar beginnen wij, met onze branche die 4000 mensen werk biedt, natuurlijk niet aan". De secretaris zegt niet te weten hoe groot de klap is geweest die de bonthandel door de acties al heeft geïncasseerd. „Ik schat dat er in ons land 250 speciaalzaken waren en dat er wel wat zullen zijn opgehouden te bestaan. Ik heb daar geen statistisch materiaal over. Feit is dat tussen 1980 en 1985 de totale verkoop van kledingstukken is teruggelopen. En dat geldt natuurlijk ook voor bont. Daar zijn economische oorzaken voor en ook klimatologische: het waren milde winters. De actiegroepen zeggen dat we tachtig procent hebben verloren, maar cijfers heb ik dus niet. Er zijn trouwens ook bontzaken die er iets anders, leer of suède, bij zijn gaan verkopen. Leer is erg in, de laatste tijd. En andere winkels zijn weer in bont gaan doen. Hoeveel dat er allemaal zijn, dat weet ik niet. Maar wel dat het in de kledingbranche nu weer wat beter gaat. We wachten met spanning af". Durven vrouwen nog wel bont te dragen? Bekker: „Ja, toen bij Sonja, dat was typisch iets om te proberen angst op te roepen. Dat is moeilijk tegen te gaan. In Nederland is er nog geen bontjas besmeurd of verknipt, behalve voor die in scène gezette actie voor de televisie. Als er zoiets was gebeurd zouden we het in de handel hebben gemerkt. Dan zouden gedupeerde vrouwen naar de bontzaak zijn gekomen om de schade te laten herstellen, de verf eruit te laten halen. ELEGANT Nog eens het persbericht: „De nieuwe bontmode biedt zeer veel variatie aan kwaliteiten, kleuren en modellen. Zo zijn er elegant lange of korte, weelderige mantels van langharig bont met prachtig verbrede schouders die uitstekend passen in de modieuze herwaardering van de mode uit de jaren dertig en vijftig die het beeld van dit najaar en de komende winterseizoenen zal beheersen. In combinatie met de nieuwe slanke jurken benadrukken ze de verleidelijke, vrouwelijke sfeer die het actuele modebeeld uitstraalt. Maar, bont is een veelzijdig materiaal, een karaktertrek waardoor dezelfde soepele bontjassen ook heel goed tot hun recht komen als ze over sportieve kleding worden gedragen. Voor de vrouw die de contrasten in de nieuwe najaarsmode vol variatie weet te waarderen levert nu zelfs blue jeans met bont een spannende combinatie op". Jan van der Lee is woordvoerder van het Anti Bont Comité (ABC) in Leeuwarden. Hij zegt: „Het is natuurlijk onzin dat het Bont Instituut niet weet hoe slecht het gaat in de bonthandel. Ze hoeven daar hun eigen vakliteratuur maar te raadplegen. Ze moeten exact weten hoeveel leden ze verloren hebben. Op de laatste grote bontbeurs in Frankfurt heerste alom somberheid. In Utrecht is het aantal bontzaken meer dan gehalveerd. In Gouda waren er zeven, is er nu nog één. In het grootwinkelbedrijf alleen al is het indexcijfer van de verkoop de laatste zes jaar van honderd naar twintig teruggelopen. V&D en C&A en Neckerman zijn er na de kaartenactie van vorig jaar helemaal mee gestopt. (Het ABC verspreidde kaarten die het publiek naar winkels kon sturen met de tekst: 'Zolang u nog dierenleed-jassen verkoopt koop ik niet langer uw artikelen'. Van der Lee: „En de hele bontverwerking heeft jarenlang met verliezen gezeten. Er zijn een heleboel van die bedrijven failliet gegaan. Alleen door nevenactiviteiten aan te trekken heeft de rest het nog net kunnen redden". WEGGEHOOND Het Bont Instituut heeft de wetenschap ingeschakeld om aan te tonen dat nertsen en vossen het helemaal niet zo slecht hebben in de fokkerijbedrijven. Het ABC daarover: „Dat onderzoek werd gedaan door een man die voor vijftig procent werd betaald door de overheid en voor 50 procent door de pelsdierfokkers. Hij kwam in 1985 na een jaar tot de conclusie dat het niet zo slecht gaat met de nertsen en de vossen. Hij werd door collega-wetenschappers weggehoond. Ze zeiden dat als je het welzijn van die dieren wilt onderzoeken je daarvoor minstens vijfjaar moet uittrekken. En, los daarvan, hoe kun je dat objectief doen als je voor de helft door de fokkers zelf wordt betaald? Bovendien, dat onderzoek was helemaal niet nodig. Niemand heeft bont nodig. Er is geen behoefte aan vossen en nertsen. Ze leveren geen voedsel, alleen maar mest, overlast voor het milieu". Het Bont Instituut kijkt daar vanzelfsprekend anders tegen aan. „Zolang er mensen zijn die bont willen dragen zal geprobeerd worden aan die vraag te voldoen, strikt binnen de grenzen van wet en geweten". En een vroegere voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Fokkers van Edelpelsdieren zei het, geëmotioneerd, zo: „Indien men mij met wetenschappelijk bewijsmateriaal kan aantonen dat ik op mijn bedrijf mijn dieren mishandel of kwel zal ik nog hetzelfde jaar mijn bedrijf beëindigen. Ik zou het nooit met mijn geweten in overeenstemming kunnen brengen om met die dierenkwelling door te gaan". SWATCH VEROVERT WERELD S Door Hans Veldhuis watch. Samenstelling van de woorden Swiss Watch, Zwitsers horloge. En wie Zwitserland zegt denkt aan een brokje degelijkheid van de wereldbekende horloge-industrie. Althans, de niet meer zo piepjonge consumenten. Want sinds het Verre Oosten met al of niet weggooi- uurwerkjes de wereld begon te veroveren, raakte Zwitserland als uurwerkland nummer een uit het beeld. Met als gevolg dat dit land, dat twaalf jaar geleden nog zeventig procent van de wereldmarkt beheerste, haar aandeel tot 28 procent zag dalen. Totdat de Swatch geboren werd. Waarvoor we terug moeten naar 1982. De noodlijdende Zwitserse horloge-industrie zoekt koortsachtig naar een oplossing voor de dreigende ondergang als gevolg van het nog jaarlijks toenemende geweld uit het Verre Oosten. Al enkele jaren worden er vele miljoenen verloren en een keer ten goede is nog niet in zicht. De consument is uitgekeken op het relatief dure Zwiterse uurwerk-voor-het-leven en kiest voor de moderne en vooral goedkope mini-elektronica uit Japan en Hong Kong. De wereld denkt digitaal. Totdat het publiek ontdekt dat het Japanse elektronicageweld ook nadelen had. Zoals de dure grap om regelmatig de batterijen te moeten laten verwisselen. Om over reparatie maar helemaal niet te praten. Bovendien besloten de Zwitsers een geheim wapen in te zetten in de vorm van dr. Ernst Thomke. Deze keiharde zakenman haalde de bezem door de vastgeroeste horloge-industrie en enkele prominente merken verdwenen al snel van de markt. Nadat vervolgens twee jonge ingenieurs het dunste horloge ter wereld maakten (0,98 millimeter, waarmee ze de Japanse industrie, die niet verder dan twee millimeter was gekomen, een aardig lesje leerden) kregen zij van Thomke de opdracht een modern klokje voor de gewone man te maken dat niet meer dan vijftig Zwitserse francs mocht kosten. REVOLUTIE „In feite slaagden zij er toen in een technisch wonder te maken", aldus marketing manager John van Olffen van de in Maastricht zetelende Nederlandse importeur van Swatch, Ed. Maassen bv. „Want terwijl elk ander horloge los wordt gemaakt en dan in een kast wordt geplaatst bouwden zij het horloge op vanuit een daarvoor speciaal ontworpen kunststof kast, wat een complete revolutie betekende in het industriële denken". Zij slaagden er voorts in het gebruikelijke aantal onderdelen tot de helft terug te brengen en vereenvoudigden de fabricage zodanig dat er vrijwel geen mensenhand meer aan te pas hoefde te komen: robots namen het werk over, al moeten de onderdelen uiteraard wel door de toeleverende uurwerkindustrie worden gemaakt. Bovendien werd de levensduur van de batterijen door het beperkte aantal te trekken onderdelen tot drie jaar verlengd. En tenslotte kon de consument deze zelf vernieuwen. Het succes bleef niet lang uit. Ondanks het feit dat het volledig in kunststof gegoten en minder dan twintig gram wegende klokje aanvankelijk nog slechts als het ideale tweede uurwerkje voor vrije tijd en sport werd aangeprezen. Een niet overdreven stelling, want het is uiteraard volledig waterdicht omdat zelfs het glas een geheel met de rest vormt en de schokvastheid toont mijn zegsman door er als een hamer mee op zijn bureau te timmeren. MANKEMENT Om de Japanse industrie een hak te zetten werd aanvankelijk twee jaar garantie gegeven. Nu is dat nog een jaar. Al zegt dat nog niets, want duurproeven hebben aangetoond dat de levensduur ongeveer twintig jaar bedraagt. Veel kans dat men een beroep op die garantie hoeft te doen is er dus niet. Maar mocht zich enig mankement voordoen -een robot is ook maar een mens- wordt gelijk een nieuwe gegeven. Want omdat ze geheel zijn gegoten, zijn de uurwerkjes niet te repareren. De angst voor de hete adem van de Japanners zat bij de Zwitsers echter zo diep dat ze opnieuw een slimme zet deden: de mode. Want het modebeeld verandert zo vaak, dat namaak geen zin heeft. Als dat al zou kunnen, want op het geheel rust een wereldwijd patent. De modewereld werd -en wordt nog steeds, tweemaal per jaar- uitgenodigd ontwerpen in te sturen voor wijzerplaat, wijzers, kleurencombinaties etcetera waaruit via de computer uiteindelijk 24 modellen werden en worden geselecteerd -twaalf kleine en twaalf grote (van dameshorloges wordt niet meer gesproken). LEVENSSTIJL Het werd een schot in de roos en de vraag steeg naar ongekende hoogten. Gokte men aanvankelijk op 500.000 stuks per jaar, vorig jaar werden dat er tien miljoen en dit jaar verwacht men een produktie van 14,7 miljoen stuks. Waarbij nog lang niet de hele wereld is veroverd. Begonnen in eigen land verdrong Swatch Japan van de eerste plaats in achtereenvolgens Duitsland, Engeland, de VS en de Benelux en Frankrijk. Vorig jaar kwam Spanje erbij en dit jaar is de Italiaanse modewereld aan de beurt. In Nederland beheerst Swatch nu 25% van de markt. De rest is onderverdeeld in honderden (veelal oosterse) merken. Van mode-accessoire -als slogan wordt de veelzeggende tekst 'U krijgt de tijd erbij cadeau' gebruikt- is Swatch nu bezig een 'levensstijl' te worden. „Bij de jongeren is het zelfs zo, dat het gelijk opvalt als je niet minstens een van de laatste modellen draagt", aldus John van Olffen. „En in de VS kijkt niemand er meer van op als er om de pols twee tot drie swatches worden gedragen. Een rage die naar hier komt overwaaien. En het gekke is dat niemand meer praat over kwaliteit. Daarvan wordt als vanouds weer uitgegaan". VUILNISBAK De concurrentie heeft het nakijken. Hoewel de Japanners daar weinig over loslaten is er echter al sprake van duizenden ontslagen en een omzetvermindering met een kwart. Want als men in het Verre Oosten het als een diep geheim bewaarde nieuwe model eindelijk in handen heeft -de najaarsswatch '86 werd pas begin deze maand gelanceerd- staat in Zwitserland de opvolger al weer op stapel. En bovendien hebben de Japanners een heel andere smaak dan de westerse consument. En zelfs voor wie niet steeds met de laatste modetrend wil of kan meegaan (hoewel de prijs van 87,50 daarbij nauwelijks een rol zal spelen) heeft Swatch een oplossing klaar: verwisselbare bandjes. Ook in de laatste modekleurtjes. Weliswaar is de wijzerplaat dan niet helemaal up to date, maar het geheel kan er dan toch nog mee door. Al is het maar voor een doordeweekse dag. En uiteindelijk verdwijnen ze gewoon in de vuilnisbak. Goed voor twintig il

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19