P E C iRTING DESTEM IV TOP-COUTURIER FRANK GOVERS: O MODE trneuzen fen najaars- en tot en met 52. i - PULLOVERS PORTING Elf KLASSIEK OF KOKET Hij is een open boek, zelfverzekerd en ijdel. Hij zegt evenveel talent te hebben als Yves Saint Laurent of Ungaro. Hij trekt zich niets aan van kritiek. Het doen van concessies is hem vreemd als het gaat om de perfectie van zijn collectie. En hij verbeeldt zich dat iedereen weet wie hij is. Frank Govers. Hij is een van de grootste couturiers van Nederland. Hij heeft die reputatie in dik twintig jaar gekregen door een duidelijke boodschap. Vooral door zijn specificieke visie op mode, maar ook door wat hij zegt: Hollandse mode, die bestaat niet en dat komt door onze Hollandse kneuterigheid. APONNEN EUX-PIECES aten 38 t/m 52 in 179.- nu in 198.- VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1986 niet Er zijn door Frank Govers meer trips naar Den Haag gemaakt die zonder resultaat bleven. Govers: „Een aantal jaar geleden stond Neel - minister Neelie Smit-Kroes van het ministerie van Verkeer en Waterstaat - hier ineens op de stoep. Was naar aanleiding van een interview in Elsevier. Aangezien je haast geen Nederlandse vrouw meer kunt krijgen die bereid is om nog goed ouderwets handwerk te leveren, had ik het idee gelanceerd om units te maken van Turkse en Marokkaanse vrouwen. Die vrouwen zijn van huis uit gewend om piekfijn handwerk te leveren. En dat is wat de mode nodig heeft. Neel zag er wel wat in, ben nog drie keer naar Den Haag geweest om er over te praten. Het heeft niets uitgehaald. En weet je hoe dat komt? Door die Den Uyl. Die uitgetreden dorpspastoor. Hij heeft in Nederland zoveel kapot gemaakt. Ik haat die man". TEVREDEN Rijk is Frank Govers niet. Welgesteld? „Geld interesseert me niet. Ik kan me veroorloven af en toe wat leuks te kopen. En als ik net als Karei Lagerfeld - op het moment een van de bekendste en succesvolste ontwerpers in Parijs - een inkomen zou hebben van acht miljoen per jaar, dan zou ik meer mooie dingen kunnen kopen. Ach, ik ben tevreden". Toch zou Frank Govers een rijk modeman kunnen zijn. Naast zijn eigen collectie ontwerpt hij ook wel stoffen, brillen en sjaals, maakt hij de filmkleding voor Blonde Dolly, maar een echte zakenman is hij niet. „Ik ben een slechte verkoper. Als een klant iets past, waarvan ik vind dat het niet staat, dan zeg ik trek maar uit. Geen gezicht". Toch heeft Frank Govers een kern van tweehonderd vaste klanten die dat pikken. Ze vertrouwen hem blindelings wanneer het gaat om hun kleding. Onder die klanten onder meer Liesbeth List, Emmy Verhey, Jasperina de Jong, Conny Stuart. Ze betalen grif, ook al liegen zijn prijzen er niet om. Die vaste klanten komen met hun agenda naar Frank en aan de hand daarvan vertelt hij wel wat ze bij een bepaalde gelegenheid het beste kunnen dragen. Doublures komen zelden of nooit voor. Van ieder ontwerp worden hoogsten twee, soms drie stuks gemaakt. Meer kan niet, want zoveel stof heeft Govers niet in huis. Bovendien heeft hij met zijn klanten een persoonlijke binding, soms al meerdere generaties. Daarom zal het ook nooit gebeuren dat twee vrouwen elkaar in dezelfde 'FG' tegen zullen komen op bijvoorbeeld een receptie, congres of gala-avond. SPAREN Het zijn niet enkel mensen met veel geld, die bij Govers kopen. „Sommigen sparen er hard voor en kopen dan een of twee goede dingen en bouwen daar de rest van hun garderobe een beetje omheen met eigen spullen. Haute couture lijkt duur, maar is het niet, want je hebt een goed stuk dat vaak gedragen kan worden. Ik haat die wegwerp- mode, die mentaliteit van dat heb ik aan gehad, dat kan ik nu beslist niet meer dragen. Kleding moet niet gedateerd zijn. Wat heb je nu in godsnaam aan kleding die je maar één seizoen kunt dragen, omdat je er anders mee voor gek loopt". Toch worden vrouwen die vaak dezelfde dure jurk dragen met scheve, haast meelijwekkende ogen bekeken, in de trant van 'daar heb je ze weer in die jurk, ze heeft zeker niks anders'. „Mensen die dat doen, die hebben geen oog, geen gevoel voor de waarde van echte, goede mode. Derhalve moet je daar boven staan. Een vrouw met persoonlijkheid doet dat ook". En kennelijk zijn er van die vrouwen, want de klantenkring wordt wel groter. Frank Govers zelf doet er weinig aan. Zijn fans doen dat voor hem. „Ik loop niet met mezelf te leuren. Ze moeten me maar vragen". De toernees die hij op verzoek heeft gemaakt, onder meer naar de States, hebben hem wel niet rijk gemaakt, het heeft hem tot nu toe ook geen windeieren gelegd. Hij heeft in de States al een aardige klantenkring opgebouwd onder Nederlandse vrouwen die er wonen of werken. En nog niet zo lang geleden werd aan de Antwerpse Comedieplaats Frank Govers Internationaal geopend. Van die Belgische vestiging wordt veel verwacht, want zo zegt Frank Govers: „Belgische vrouwen onderscheiden zich hierin van de Nederlandse dat zij tenminste kleding durven dragen waaraan de status van hun man af te lezen valt". Dat Is de keuze die de damesmode biedt voor de komende herfst en winter. Enerzijds Is de stijl van jurken, mantels en pakjes wat sober en rechtlijnig, met een nadrukkelijk warm klassiek accent. Aan de andere kant valt een zeer levendige, veelkleurige kokette stijl te zien, die zich met name op de zich jong voelende vrouw richt 01170-3668 Hollandse mode bestaat Frank Govers wordt In de bloemetjes Door Marlise de Jong Hij zetelt aan de Keizersgracht 500 in Amsterdam. Op de gevel van het grachtenpand vlak bij de Leidsestraat staat Studio Go. Het 'vers' ontbreekt. En dat gaat ook op voor hetgeen half augustus nog te zien is in zijn etalage. Want ook de grote Nederlandse modekoning houdt uitverkoop. Het is wel niet veel, maar toch. Een eenvoudig, maar wel stijlvol zwart-wit middagjurkje kan meegenomen worden voor het 'zachte prijsje' van 950. Geen geld. Aan het begin van het zomerseizoen moest er nog 2850 voor worden neergeteld. Keizersgracht 500 is geen 'heiligdom' waar een bezoek aangekondigd moet zijn om binnen te kunnen komen. Zelf aanbellen is overbodig om door de dringen tot een van de mooiste haute couture collecties van Nederland. De deur staat gewoon open en niet vanwege de hitte, ledereen kan bij Frank Govers binnen lopen. Of iedereen zich ook een 'FG' kan veroorloven is een andere zaak. De salon van Frank Govers ziet er, in tegenstelling tot zijn grote en vooral uitbundige collectie, sober uit. Het is een grote rechthoekige ruimte, waarin het muisgrijs alleen onderbroken wordt door een levengrote spiegel, een grote wit lederen sofa en een eenvoudige half ronde witte bali. Langs de wanden staan dóódsimpele rekken met daarin de 'juweeltjes' van Frank Govers. Het zijn vooral avondrobes. De meeste blijken al verkocht te zijn, zo blijkt uit de kaartjes. Aan mensen woonachtig in het zuiden des lands. „Frank is ontzettend bekend in het zuiden. Daar zitten de meest poenerige mensen", zegt medewerkster Ellen. En inderhaast voegt ze daar aan toe: „Ik bedoel dat in de goede zin hoor. We houden daarom ook altijd een show in het zuiden. Eerst was dat in Chalet Royal in Den Bosch, maar nadat Maison de Boer dit heeft overgenomen, zijn we uitgeweken naar Röterisserie den Hoppenhof in Geldrop". Nadat ze aangekondigd heeft dat er voor Frank bezoek is uit het Brabantse zuiden, werkt ze met een engelengeduld verder aan het een voor een aanbrengen van pailletjes op de schouderpartij van een avondrobe. In het bakje liggen nog wel een paar duizend van die inds zijn jeugd heeft Frank Govers een individuele smaak en interesse voor mooie dingen die zich door kwaliteit en vorm onderscheiden. Deze exclusiviteit heeft zijn werk altijd behouden. De praktijk heeft hem gevormd en niet een mode-academie, hoewel hij een jaar op een kunstacademie heeft gezeten. Hij is ais etaleur begonnen en maakte mode-etalges die vermaard waren. „Als ik etalges gemaakt had voor Krausde en Vogelenzang hier in Amsterdam, kwamen andere zaken kijken om te zien hoe ik het precies deed. Ik was een van de beste etaleurs van Nederland. Het klinkt arrogant, maar Ik had het echt in me". Govers maakte ook mode-etalges voor Frits van der Ven In Den Bosch. Hij kende de Van der Ven-jongens van het internaat de Ruwenberg In St. Michielsgestel. „Ben daar begonnnen met etalages en later als volontair. Deed de inkoop mee en heb ook geholpen met de opzet van hun boetiek Tik Tak, die nu wel Tic Tac zal heten. Met een 'k' is zo gewoon". Na deze 'etalage-periode' stapte Govers over op mode en ook dat had hij echt in zich, want het ging snel bergopwaarts. In 1959 was de eerste officiële haute couture presentatie in samenwerking met Frank Kamphuls. Daarna werkte hij als stylist jaren in Hongkong voor de firma Bröcker en Bröcker, die het confectielabel Nickl Trend hadden. De 'klap' kwam in 1969. Govers presenteerde toen zijn eerste, zelfstandige haute couture collectie. Vanaf 1973 werd tweemaal per jaar de collectie in eigen huls getoond. Daarnaast waren er gastshows in onder andere New York, Parijs, Londen, Singapore, Antwerpen. Verder Is er kleding van hem te zien In het Historische Kostuum Museum In Utrecht, het Nederlands Kleedmuseum in Den Haag en het Nationaal Costuum Museum in het Japanse Nagasaki. piepkleine glinsterende dingetjes. Ze zegt: „Ik doe het met liefde hoor, zelfs in de avonduren thuis tot ik er schele hoofdpijn van krijg. Ik doe het voor Frank. Hij is een goede baas, ook al eist hij driehonderd procent van je. Ze kan het weten. Ze werkt al acht jaar voor hem. Ze kent de klanten en hun achtergrond net zo goed als haar baas. Die baas heeft zich even losgemaakt uit de hectische toestanden, die zich op de eerste verdieping van het pand Keizergracht 500 afspelen. Over drie weken gaat de nieuwe wintercollectie in het Amsterdamse Plaza Park aan het Rokin in première. Hij kan het zich permitteren, want dertig vakbekwame mensen bekommeren zich er om dat de ontwerpen, zoals Frank ze gemaakt heeft, tot in de kleinste details perfect worden uitgevoerd. KUNSTSCHATTEN „Ik weet precies wat ik wil en zoals ik het wil wordt het ook uitgevoerd", zegt de ondanks zijn 53 jaar nog jeugdige ogende ontwerper met een uiterst beleefde, vriendelijke glimlach. Hij is zoals altijd gekleed in een leren pantalon en draagt daarop een veelkleurige zijden blouse. Zelf ontworpen? „Ach, daar valt nu werkelijk niets aan te ontwerpen". Voor zijn collecties ligt dat even iets anders. „In feite ben ik het hele jaar door bezig. De grote lijnen voor mijn Twee ontwerpen uit de nieuwe collectie van Govers. nieuwe wintercollectie heb ik tijdens mijn vakantie op Ibiza gemaakt. Om precies te zijn in de buurt van Las Salinas. Rustig en dus zalig is het daar. Het zag er allemaal wat Russisch uit, maar het is beslist geen Russian Look en het is ook niet echt folkoristisch. Die stijlen behoren beslist tot het verleden". Toch lijkt het of Frank Govers zich heeft laten inspireren door de kunstschatten van de wereldberoemde Hermitage in Leningrad, die vorig jaar te zien waren in Rotterdam. „De kleuren die domineren in mijn collectie zijn gelijk aan die van een beukenbos en daarnaast gebruik ik de zogenaamde coca-cola-kleur. En natuurlijk groen. Ik vind groen zalig. Helemaal niet burgerlijk, zoals veel mensen zeggen. Het is m'n lievelingskleur". Govers ziet mini voorlopig niet terugkomen, zeker niet in de haute couture. „Mijn rokken zijn wel iets korter dan in de laatste collectie, maar decent. En evenals bij de Parijse ontwerpers liggen ook bij mij de accenten op de taille en in wat mindere mate dan voorheen op de schouders". Ook de hoed speelt in zijn collectie zoals altijd weer een grote rol. „Hoeden worden weer erg belangrijk. Net zoals vroeger. Mijn moeder droeg nog wel een hoed als ze drie deuren verder een boodschap moest doen. Zelfs in de crisistijd van de jaren dertig kochten mensen een hoed. Het is een statussymbool. Het dragen van een hoed past ook helemaal in de veranderingen die gaande zijn op modegebied. De tijd van laat maar hangen en waaien is voorbij. Het kwaliteitsbesef komt terug. Nog even en iedereen ziet er weer op zijn paasbest uit. En zo hoort het ook. Mode is geen dictatuur. Mode heeft ais functie iemands persoonlijkheid te onderstrepen. Het gebeurt alleen te weinig in Nederland". FAILLIET Frank Govers vindt dat er wel meer mis is met de mode. „Hollandse mode bestaat sowieso al niet. En dat is verdomd jammer. Er wordt van overheidswege ook totaal niets aan gedaan. Vroeger, zo'n twintig jaar geleden, stikten we van de mode waarop stond 'Made in Holland'. En die mode was overal te vinden en werd gekocht, was geliefd. Kennelijk is dat niet belangrijk meer. In Frankrijk zal zoiets niet gebeuren. Madame Grès is drie keer failliet gegaan en drie keer sprong de staat bij. Hoef je in Nederland niet op te rekenen. Heb daarover een keertje in Den Haag gesproken met Bolkestein - in het vorige kabinet Lubbers staatssecretaris op het ministerie van Economische Zaken - maar die man zit er nu niet meer. Kun je weer van voren af aan beginnen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 17