Modern Jazz Breda brengt Chet Baker José en de kunst in Zevenbergen DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1986 TV-programma Onvolledig Serieus Verkeerd Wandkleden Materialistisch Zeeuws 3x vrouw Brabantse schilderkunst Door Hans Kuitert BREDA - Als er dit weekend op de Strip driedaagse in Breda een prijs voor 'ironie' toege kend had mogen wor den, dan had Henny Wesseling, de voorzitter van het organiserende Stripschap, die in ont vangst mogen nemen. Op de zogeheten boeken- Ijeurs hebben de 'planologen' van het Stripschap Han Pee- Keis Wordt Vervolgd Club een stevige plek gegeven recht te genover de stand van een zich voor de betere strip beijve rende club onder de naam 'De negende kunst'. De baas van je stripimitatie tegenover de genen die de strip graag opge nomen willen zien bij de beel dende kunst. Ironie? Het Stripschap zal het wel niet zo bedoeld heb ben, maar onbewust heeft men daarmee het onderhuidse thema van deze Stripdrie- daagse 1986 aangegeven. Offi cieel mag het dan om 'de strip maatschappij' gaan - de in vloed van de strip op ons da gelijks leven - in de slag om de consument gaat het wel dege lijk om andere zaken. Han Peekei heeft bij de AVRO een wekelijks tv-pro- gramma over strips. Slordige kijkdichtheid van drie mil joen, meest jongere kijkers. Wie de afgelopen jaren de in bezoekersaantal gestaag groeiende stripmanifestatie in Breda heeft bezocht, zal be grijpen dat Peekei in de roos heeft geschoten. Er komen nu ongelooflijk veel kinderen naar de Driedaagse. Ze komen voor Sjors en Sjimmie, Donald Duck, Gilles de Geus, Suske en Wiske, Robbedoes en noem al die striphelden en -heldinnen maar op die kinderharten ver warmen. Op die groep stripliefhebers gokt Peekei. Zijn Wordt Ver volgd Club doet exact hetzelf de. Door het hele land komen kinderen naar de clubdagen om er tekenfilmfiguurtjes te imiteren. Schattig geregi streerd door Peekels camera's en vervolgens vertederend de huiskamer ingeslingerd. Net als dat beroemde meisje dat op Dorus' knie een liedje mocht zingen. Dus ook in Breda zal er weer lustig geïmiteerd wor den. Het 'miep miep' 'zzzzzzzzoefffff', 'huhuhuhu- huhuhuhuhuhu' en wat al niet meer zal door de bijgebouwde expo-tent galmen. De Negende Stripdriedaagse: 'miep miep' en negende muze Hon Peekei en zijn medewerkers: steeds grote invloed. - FOTO KIPPA Kunst zal amechtig naar adem moeten happen. Zo'n 20.000 leden telt de Wordt Vervolgd Club inmid dels en het einde is nog lang niet in zicht. Door Peekels club en al datv koddige geïmiteer wordt er bij de kijker en de le zer een onvolledig beeld opge roepen van de strip. De strips die Peekei propageert zijn er. Ze hebben bestaansrecht en dat is een goede zaak. Maar het lijkt erop alsof er alleen maar leuke, aardige, stoere, stompzinnige, irritante strip helden bestaan. En wie het voor zijn informatie over de strip alleen van Peekei moet hebben, moet haast wel den ken dat er sinds Suske en Wis ke, Robbedoes en Kuifje niet veel is veranderd. En dat is wel het geval. Alleen die andere stripma kers, die andere uitgevers hebben toevallig geen omroep achter zich staan. En dus blijft de strip iets onbenulligs waar je alleen maar 'miep miep' te gen kunt zeggen. Op de Drie daagse echter wordt het be wijs geleverd dat er ook an- derg stromingen zijn binnen de strip. Dat er ook ware kun stenaars strips maken, dat er ook echt zinvolle, zeg maar ge makshalve literaire verhalen in stripvorm worden verteld. Dat er meer is onder de zon. Want de mensen die dit weekeinde prijzen in ont vangst mogen nemen zijn be paald geen lolbroeken. Zo'n Dick Matena wordt geprezen om zijn veelzijdig talent dat ook nog eens baanbrekend werk verrichtte. En die Franse tekenaar Boucq blijkt zelfs een intrigerende satire in stripvorm te kunnen maken. Om nog maar te zwijgen van die meneer Van den Boom die met zijn uitgeverij Arboris ook al.grenzen aan het verleg gen is. Niks Donald Duck naboot sen. Nieuwe wegen zoeken. Serieus bezig zijn. Er lopen op zo'n evenement waar heel de stripwereld bijeen zit, meer somber ogende, pijplurkende lieden rond, dan bourgondiërs met geoefende lachspieren. Er is bijvoorbeeld een meneer Hans Matla die het tot zijn le venstaak heeft gemaakt het complete werk van Hans Kresse uit te geven. Hele gene raties hebben genoten van de strips van Eric de Noorman. Helaas is deze kloeke held niet te imiteren. Het is deze discrepantie die dit weekeinde het Turfschip in Breda zal beheersen, zonder dat iemand beseft dat het in herent is aan de strip. Want wat is nou eigenlijk een strip? Ruwweg is dat een verhaal dat in plaatjes wordt verteld, waarbij er een sterke samen hang is tussen beeld en tekst. Een 'gewoon' boek bestaat uit een aaneenschakeling van woorden en zinnen, al dan niet opgeluisterd met een foto of tekening, een grafiekje soms. Niemand zal het in zijn hoofd halen een beurs te houden waarin alle boeken op één hoop worden geveegd. Ook in de strip zijn er gen res, net als bij het gewone boek. Keukenmeidenromans, geïllustreerde - oh zo educa tieve boeken, detectives, thril lers, spionageromans, kolde rieke boeken, gedichten, es says en literaire romans. Al die soorten zijn er ook in de strip. Peekei is de baas van de lol broeken en de keukenmeiden strips. Hans Matla en Hans van den Boom en nog een hoop anderen doen in literaire ro mans, gedichten. En daar tus senin zijn er ook nog een hoop te vinden die weer andere genres hebben geadopteerd. Door het samengaan van beeld en tekst alleen als basis te ne men ontstaat er een verkeerd beeld van de strip. Dan is de meest komische of de meest spannende strip natuurlijk het belangrijkste. Op tv is Han Peekei wat dat aangaat bepaald niet de even knie van Boudewijn Buch. Wie in Breda zijn minachting voor strips wil voeden moet even bij Peekei langs. Wie het tegenovergestelde wil kan el ders in het Turfschip terecht. Maar in beide gevallen hoor en zie je slechts de halve waarheid. Want met strips is het net als met kaas. Er zijn duizenden soorten. Uiteinde lijk zal iedereen in Breda toch kunnen smullen. De Stripdriedaagse speelt zich dit weekend af in Het Turfschip in Breda. Openings tijden: vrijdag 12 tot 21 uur, zaterdag 9 tot 17 uur en zondag 10 tot 18 uur. (ADVERTENTIE) HIJ vindt dat meer mensen moeten weten wie HIJ eigenlijk is, hoe HIJ denkt over moHe en over kwaliteit. En HlJ vindt dat u dit moet lezen, want DE POLO DIE OOK PULLOVER IS. Zo'n ruimval- lende trui in polo-model draag je over een shirt en is warm, soepel en behaaglijk. Die polopull van 100% zuiver lambswool is verkrijgbaar in vele kleuren. En HIJ vraagt daarvoor geen BO,-maar tijdelijk slechts I Prijs geldig te/m 27 september a.s. Van een onzer verslaggevers BREDA - Het nieuwe seizoen van de stichting Modern Jazz Breda, dat za terdagavond 20 september officieel van start gaat met een optreden van het Piet Noordijk Kwartet, geeft een uitermate aantrekkelijk programma te zien. Voorlopig hoogtepunt wordt onge twijfeld het optreden van de ver maarde Amerikaanse trompettist en vocalist Chet Baker. Baker, een van de grondleggers en grootmeesters van de zogenaamde 'cool jazz', is gestrikt voor zondag 5 oktober in het vaste MJB-onderko- men, café Het Hijgend Hert, Pasbaan 7, Breda (aanvang 15.00 uur). De stichting MJB is in de loop der jaren uitgegroeid tot een der belang rijkste platforms in Nederland, en is zeker in Zuid-West-Nederland het eerste podium voor moderne jazz in de brede zin: bebop, hard bop, cool jazz en latin, salsa en .geïmprovi seerde muziek, vooral van Neder landse bodem. De activiteiten van MJB spelen zich met ingang van dit seizoen af op meer dan een plaats. Behalve ge noemde vaste stek zijn dat de Bredase Stadsschouwburg Concordia (waar op dinsdag 7 oktober een optreden plaatsvindt van het Willem Breuker Kollektief) en de Werkplaats Beel dende Kunst, Dokaal 01. Verder wordt voortaan afgeweken van de vaste zondagmiddag voor de concerten. Er kan nu ook regelmatig op zaterdagavond naar moderne jazz worden geluisterd. Om te beginnen dus aanstaande zaterdag, vanaf 21.00 uur, in Het Hijgend Hert. Dan is er ook gelegenheid zich in te schrijven voor een van de vele work shops die MJB organiseert, in samen werking met de Stedelijke Muziek school. De animo voor de workshops onder professionele leiding wordt ieder jaar groter. Er zijn groepen voor beginners, gevorderden, kinderen en een speciale vrouwengroep. lieze advertentie kunt open, behalve de ■(jfertjes bil staan. Die kopen in AH winkels rs op de deur staat, van donderdag ptember a.s. d strekt. Open atelier. Sculptuur en grafiek in voormalige gym zaal, dr Ariënslaan 60a, Ze venbergen. Open: ma-za 14- 17 uur. Tot en met 27 septem ber. Zevenbergen is, als het op beeldende kunst aankomt, een uit de kluiten gewassen boerendorp dat nog moet wennen aan mogelijkheden op dat gebied voor verhoging van de leefbaarheid. José van de Valk is daar, vrij eenzaam bezig om, met rug gesteun van de goedwillende wethouder van cultuur, iets °P gang te brengen. Ze had er enige tijd een galerie; be gon er samen met nog enkele andere beeldende kunste naars lessen in creativiteit te geven en heeft nu in een voormalige gymzaal een heel behoorlijke expositie inge richt. Ze heeft daartoe een aantal professionele kunste naars kunnen bewegen, zo dat er nu interessante, prik kelende of discutabele kunstobjecten te zien zijn in deze opkomende leefge meenschap. José vertelt dat onver wacht veel mensen er komen kijken en leuk reageren. Er blijkt behoefte te bestaan. Ruimtelijk wel, maar artis- uek allesbehalve geschikt is deze zaal een voorlopige Prikkel totHet is te hopen dat het gemeentebestuur van Zevenbergen dit soort "initiatieven en eigen ideeën °P dit gebied in zijn beleid gaat opnemen; er geld voor "it gaat trekken in het besef dat Zevenbergen bezig is te groeien naar een culturele volwassenheid. Een mens leeft niet van ollie alleen. Predy Wolf-Wubben, die r met enkele van haar taal/bronzen objecten te- ganstelingen en dwingende daainning oproept, is niet zo maar de eerste beste artist. J* landschappelijke situa- es met grint, stof, glas, me al ets- van Renée Jansen, José van der Valk (1948) bij haar expositie (en eigen plastiek) in de Zevenbergse gymzaal. mogen iets modieus hebben, de sterke metaalplastieken van Renate Liske (vlinder- achtigen) zullen velen aan spreken. Dat zal ook wel het geval zijn met de zeefdruk ken en gemengde technieken van Noor van de Bunt, al is haar veelkleurige werk iets te veel opgehangen aan het gemakkelijke effect dat creatieve centra zijn cliënten vaak bezorgen. Ook de eigen regio is vertegenwoordigd met Claus Bertram uit Wil lemstad. Fijne rationele geo metrische vormen geëtst of in zink plastisch uitgevoerd. Zeer bedacht. En de Zeven bergse José zelf blijkt de laatste jaren monumentaal gegroeid van keramische fi guren tot materiaalgevoelige (marmer/ijzer) plastieken. Heel verdienstelijk. Op deze expositie heeft zij bovendien een gevariëerd beeld bijeen gebracht van artist-'eke uit- i» drukkingsvormen, die bij de tijd zijn. HE. Wandkleden Lydia Gonza lez, Raadhuis van Terneu- zen. Open: alle dagen tijdens kantooruren. Tot 10 oktober. In de hall van het Terneu- zense raadhuis is momenteel een expositie te zien van wandkleden vervaardigd door de Spaanse kunstenares Lydia Gonzalez, die, na eerst de schilderkunst beoefend te hebben, tot de textiel kwam. Vanaf 1971 hield zij verschil lende tentoonstellingen in haar vaderland en drong zij ook tot een galerie in Rijs wijk door (1985), doch haar werk maakt niet de indruk representatief te zijn voor de stand en het peil van de he dendaagse textielkunst in Spanje. De negentien hier aanwe- - FOTO DE STEM BEN STEFFEN zige werkstukken, vervaar digd uit wegwerpmateriaal als touw, tubes, katoen, jute, riet, wol en wat al niet meer vertonen vrijwel zonder uit zondering dezelfde vorm: met lussen aan een stok op gehangen, stromen zij in een driedeling waarvan het mid delste deel het langst is, langs de wand omlaag. In dit middendeel is dan vaak enige beweging aangebracht in de vorm van uitstekende of inspringende phallische en vaginale symbolen of an dere relief gevende vormen maar alles schijnt volgens hetzelfde recept gemaakt, waaruit duidelijk blijkt dat de kreatieve fantasie tekort schiet. Het geheel van de ten toonstelling wordt dan ook gekenmerkt door een mono tonie die men grauw zou kunnen noemen, ware het niet dat alle werkstukken een veelheid van heldere kleuren vertonen. Bert van Etten, schilderij en, tekeningen en plastieken. Etcetera, Markiezenhof, Ber gen op Zoom. Open: di-zo 14- 17 uur. Tot 6 oktober Van Etten is zeer mate riaal-gevoelig. Hij speelt er mee op een verbluffende ma nier. Het enige 'gevaar' is dat hij zo goed weet wat mate riaal kan doen dat hij in theater blijft steken. Zijn ge ëxposeerde stukken zijn al len even 'mooi'...Zijn mate rialistische structuurschilde rijen met marmergruis, zand, latex, teer etc stralen een grote beheersing van materie, opbouw en kleurge bruik (zwart, bruin, pink) uit. Zijn betrokkenheid op de japanse beeldende kunst (cq leefsfeer) is daaraan letter lijk (beeldend) en figuurlijk (sfeer) niet vreemd. Zijn werk heeft daarbij iets beto- gends. Bijvoorbeeld 'Black South Africa' (een realistisch venster al even realistisch afgesloten met bamboestok ken) is daarvan een speci men. Bert van Etten, hoe ro mantisch ook, denkt daarbij tamelijk rechtlijnig in lad ders en luiken, in stoelen en andere vertikalen. Zijn mooie plastische stoelen (sorry; ze doen me nogal aan Thijs van Kimmenade den ken) rondt hij af door ze mannelijk of vrouwelijk te noemen. Is het niet wat ge zocht? Maar zijn schilderijen rond ladders, ovalen, bergen, water, japanse elementen et cetera zijn van een esthetice- rende allure dat ze ongetwij - feld aanslaan. Ga eens kij ken. HE. Landschappen en stillevens uit het Zeeuwsvlaamse land. Galerie van Geyt te Hulst. Open: werkdagen 9-12 en van 14-18 uur. Dinsdag ge sloten, zaterdag open tot 17 uur. Zondag van 14-18 uur. Tot 30 september. Vwee Hongaarse schilders, die door familiale banden met Zeeuws-Vlaanderen verbonden zijn, geven bij Galerie Van Geyt in schilde rij en pastel hun visie op het landschap aldaar. Het zijn vader (Janos) en dochter Zsuzsa Szikra. Janos Szikra werd in 1921 geboren en ves tigde zich na zijn studie aan de akademie van schone kunsten te Budapest aan het Balatonmeer (Plattensee) waarop zijn atelier uitzicht heeft en dat voor hem een voortdurende bron van in spiratie vormt; dochter Szuzsa, jaargang 1951, werkt voornamelijk te Budapest in Hulst. Evenals haar vader beoefent zij het landschap en het stilleven, maar boven dien het portret. Wat beiden, ondanks het verschil in jaren, gemeen hebben is een post-impres sionistische schilderwijze die niettemin de zichtbare wer kelijkheid met de nodige vrijheid behandelt. Bij Janos Szikra bemerkt men dat vooral in een hier ook aan wezig gezicht op het Bala- kronmeer dat bijna een ab- strakt schilderij werd, bij Szusza aan de wijze waarop zij haar stillevens de dingen iets aetherisch en transpa rants poogt te geven. Het palet van de vader vertoont doorgaans krach tige kleuren, dat van de dochter heeft de neiging tot meer lichte toonwaarden. De molen van Kuitaart, de Ar dennen, de grote markt te Hulst, de basiliek en het stadhuis aldaar, de achter tuinen in de stad en de mo len. Lamswaarde zijn enkele van de onderwerpen die elk van beide kunstenaars naar hun eigen aard en visie kon terfeitten. Met een sympa thie voor Zeeuws-Vlaande- ren, even groot als hun 'joie de peindre'. Dat blijkt uit deze expositie (waarin het Hongaarse landschap na tuurlijk ook niet ontbreekt). Magriet de Bruin schilde rijen, Pien Storm-van Leeu wen textiel. Coco Kemper keramiek in Galerie de Ver- In het Markiezenhof te Bergen op Zoomis nu, tot en met 2 november, de tentoonstelling 'Schilderkunst in Noord-Bra bant na 1945 - periode 1960-1975 - gearriveerd. Bij de eerste presentatie ervan te Oss hebben we tamelijk uitvoerig en in positieve zin aandacht besteed aan dit seriële initiatief van de Nieuwe Brabantse kunststichting (NBKS) te Oirschot. Van een dozijn kunstenaars uit Brabant, die in genoemde periode van invloed waren op het beeldend leven in deze provincie, zijn vier schilderijen gekozen. De 'Roaring Sixties'. Hans van Zummeren over die periode (in de fraaie catalogus): „De grootste fout die ik gemaakt heb was, dat ik op een gegeven moment ben gaan denken dat engagement gevaarlijk was". Behalve van Van Zummeren is op deze ten toonstelling werk te zien van Willem Adams, Geertrui Charpentier, Pieter Elzinga, Jaak Frenken, JCJ van der Heyden, Theo Kuypers, Johan Lennarts, Guido Lippens, Har Sanders, Jacques Siegers en Ad Snijders. Behalve op maan dag dagelijks te zien tussen 14-17 uur. beelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Hertog, open dinsdag t/m zondag van 13.30-17.00 uur, t/m 5 oktober. Drie vrouwen die op vol komen van elkaar afwij kende manieren hun kijk op het leven tonen in niet rea listische beelden. Margriet de Bruin uit Maastricht, waar ze ook studeerde, schil dert om te schilderen, welis waar gebruik makend van aan de werkelijkheid ont leende beelden, maar niet als serieus onderwerp maar meer als aanleiding, als uit gangspunt om schilderend in blad te kunnen vullen. De onderwerpen zijn zeer uit eenlopend met titels als 'Naar de markt' en 'Nacht merrie in rood landschap'. Omdat het in de eerste plaats gaat om vlakken vullen met heftig contrasterende kleu ren met grote licht-donker effecten en op de scheidslijn van de vlakken een teken achtige figuratie aanbrengen is dat niet belangrijk. Ieder blad heeft zijn eigen sfeer. Het ene luchtig het andere dramatisch. Maar de heftige intense manier van schilde ren, met een nog enigszins herkenbare Jan van Eyck- signatuur, met overtuigings kracht en souplesse is -op- vallend genoeg- overal aan wezig. Pien Storm-Van Leeuwen uit Chaam schildert met draadjes en lapjes een niet bestaande wereld. Hopend op betere tijden componeert ze miniatuur landschapjes waarin alleen harmonie be staat. Er is geen enkele dis sonant te bespeuren in de ragfijne polletjes en boompjes in pastelkleurige omgevingen. Mooi, dat wel, esthetisch wel haast vol maakt en in technisch op zicht een bewonderswaardig knap en geraffineerd ge bruik van schilder- appli- ceer- en borduurtechniek. Maar dure esthetiek is niet blijvend boeiend. Coco Kempers' fantasti sche schepsel krijgen steeds groteskere vormen. Deze be kende Antwerpse keramiste werkt in geel bakkende klei waarvan ze wat onbeholpen in het vel zittende dames op- kneet met zeiltjes als armen en benen, ongeveer als bij antieke porseleinen poppen, klauw-achtige vingers en te nen en kopjes als kale bol letjes met dik opgelegde zoenlippen. Haar wat grim lachende kijk op de vrouw is rijk aan vormentaal die door de zachte kleuren van de krullige decoratie iets deca dents krijgt. Echt interessant is haar spel met twee en drie dimensies in een object: een geschilderd lijf op een pla quette waar als vreemde uit steeksels armen en benen in aan zijn gebracht. LR.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21