VOLOP lEER! I 'PechvoBe jaren voor Lubbers breken aan' [STEM Aanhang van kabinet is tevreden NENNOTA ECONOMENDEBAT TROONREDE Leden van de Staten- Generaal fAN ACTIEF HET ECONOMENDEBAT EN HET NIEUWE PLAN-SCHOUTEN lassers (alle cat.)] 1e pijpf-, c.v.- I mont., luchtkan. mont., ijzerw. plafondmonteurj medewerker Mt WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1986 paar, want dat voorkomt i goede, bekende ok geen cent kost. En, |ri|dt gratis voor en Lange Brugstraat 4 Breda Tel. 224844 Is SEPTEMBER 1938 191: tisii V- opge- het |l Ituo aillltalra erstraat -auto en raks aan n achter deel vaa la «laan wachten i ouwepet: |k U het i'UI leder- de Jubel !Dam dan Koningin ertoop roorv daar- itie-afxet- Ikomen In over twee Conlgln In RhelL vooröttor, en eenlge innen be- tlguurtje bloemen ZD la ge- aagt reeda »tJn ommlaaarU chef van itateert dat tfw achting. la-emplace- wUser» van oD het lang rede perron enden vcr- kUhJe sul- gebeuren, fdrie. De ïebben alch I Met spoed gevr.: Las- en consrtuctiebedriji Helcon B.V. 01807-20884/21002 vra- L gen naar Dhr. A. Kooimanl HUISHOUDELIJKE ~u| gevr. Tel. 076-610034. Gevraagd ervaren en timmerlieden. Goede verdiensten. DireJ werk. Tel. 076-145535 Jonge gevraagd in tomatentw bij J. Jansen, Oude AnW Postb. 82 Hoeven. door Frans van Mourik 'OP Prinsjesdag ko men de scherpste ana lyses en krachtigste commentaren op de regeringsplannen niet vanaf het Binnenhof maar vanuit Tilburg'. Zo stond het eigenwijs in de aankondiging van het economendebat dins dagmiddag vond in de aula van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. Daar botsten de geesten van prof. dr. J. Ritzen, architect van het banenplan van Den Uyl, drs. H. Wijffels, nieuwe Rabo-topman en werkgevers onderhandelaar en prof. dr. D. Schouten, de grand old man van de 'Tilburgse school'. En Schouten, die ooit Wijf fels de kneepjes van het eco- nomenvak bij bracht zou Schouten niet geweest zijn als hij de gelegenheid niet te baat zou hebben genomen om een •nieuw plan Schouten' te lan ceren. De componenten deze zo veelste creatieve brainwave van de Tilburgse econoom zijn als volgt: uitgangspunt is nadruk op loonmatiging de komende ja ren, want, zo zegt Schouten, als je in tijden van hoge aard- gasprijzen hoge lonen uitbe taalt, moet je bij lagere aard- gasprijzen relatief lagere lo nen betalen. Afschaffen van de WIR- premies aan bedrijven (net als in het buitenland). Dat levert 5 miljard op voor de begroting. Afschaffen van de (netto) overheidskredieten aan be drijven. Opbrengst 6 miljard voor de schatkist. Integratie van de twee grote overheidspensioenfondsen ABP en PGGM in de rijksbe groting. Levert voor 1987 13 miljard op. Samengeteld een voordeel van 24 miljard, dat af te trek ken is van het totale financie ringstekort en dus kan volgens Schouten minister Ruding zijn Prof. dr. B. Schouten rekensommetjes opnieuw gaan maken. Dat nieuwe plan vloeide lo gisch voort uit het inleidend debat van Schouten, die daarin constateerde dat het kabinet Lubbers de afgelopen jaren 'gezwijnd' heeft in zijn beleid en dan met name in het verkiezingsjaar 1986. Schouten was daar blij mee 'als CDA'er,' dus lang leve het CDA', maar liet tegelijk de betrekkelijk heid daarvan zien. Lubbers heeft het geluk ge had dat - mede dank zij de vakbonden - de lonen werden gematigd en dat door het in storten van de olieprijzen de internationale conjunctuur in zakte zoals algemeen voor dit jaar werd verwacht. Maar, zegt Schouten, zonder die loonmatiging blijf je ner gens en het volgend zal er ze ker sprake zijn van een neer- waatse spiraal voor wat be treft de internationale con junctuur. En dus, zo voor speldde hij, zullen voor Lub bers nu de pechvolle jaren aanbreken. Prof. dr. J. Ritzen Drs. H. F. Wijffels FOTO DE STEM DICK DE BOER - FOTO DE STEM DICK DE BOER Met als extra kritiekpunt dat de lastendruk bij dit beleid niet zal dalen, maar zal stijgen en de oppervlakkige beschou wer van deze begroting gefopt wordt als hij echt meent dat de lastendruk verminderd wordt. Want, zo zegt Schouten, de voordelen worden weggemas seerd door verhoging van be lastingen en premies. Boven dien vindt Schouten de ombui gingen in deze begroting te hoog. Dat vond zijn opponent van PvdA-huize Ritzen dus niet. Die sprak van een 'betrekke lijk evenwichtige Miljoenen nota', waarin met 11 miljard niet teveel wordt omgebogen. Ritzen, die op een gegeven mo ment besmuikt constateerde dat 'het erop leek of hij een CDA-begroting stond te ver dedigen', was het overigens dens met de uitgangspunten van Schouten. Wijffels bleek het eens met de constatering dat er door de bedrijven nauwelijks voordeel is gehaald uit de lagere ener gieprijzen en dat er geen sprake is van een een lasten- daling, maar van een stijging, die de voordelen van de lagere energieprijzen weer afroomt. Maar hij was weer wat opti mistischer over het conjunc tuurbeeld, dat hij als 'op zijn, best relatief gematigd' om schreef. En Wijffels vond bo vendien dat het kabinet tot een redelijke afweging is ge komen in deze begroting, ook al omdat 'de marges om het helemaal anders te doen ont breken'. Wijffels en Ritzen en Schouten vonden elkaar in de stelling dat de lonen gematigd moeten worden, maar over de verdere onderdelen van het plan waren ze het volstrekt oneens. Ritzen is tegen inte gratie van de pensioenfondsen in de begroting 'want daar hadden ze in Zweden slechte ervaringen mee', ook al had Schouten benadrukt dat het in West-Duitsland juist geslaagd was. Wijffels zat niet zo met die integratie, maar was als een ware werkgeversverte genwoordiger mordicus tegen afschaffen van premie- en subsidieregelingen voor be drijven. En toen beging Teerling' Wijffels tegenover zijn oude leermeester Schouten de on voorzichtigheid om puttend uit zijn 'ervaring in de Sociaal Economische Raad (SER)' in de jaren zeventig een door Schouten bepleit centraal loonakkoord af te wijzen. Dat lukt niet, zei Wijffels, en hij betoogde dat het beter is ak koorden per bedrijfstak af te sluiten. Want anders fungeert zo'n centraal akkoord alleen maar als basis voor het verder opschroeven van de eisen op latere onderhandelingsni veaus. En dat had Wijffels dus niet moeten zeggen. Want Schou ten, die al eerder zijn afkeer van 'micro-economen en boek houders' had geventileerd, zette zijn vroegere leerling on middellijk in de hoek. Hij had tenslotte een wat langere er varing in de SER, die terug ging tot 1952, het iaar van de - FOTO DE STEM DICK DE BOER Korea-crisis. En die werd, zo stelde Schouten fijntjes vast, dank zij centrale afspraken in een jaar opgelost. En diezelfde centrale af spraken waren er in de jaren zestig debet aan, dat het be drijfsleven bloeide als nooit tevoren. Schouten onder schreef dat het in de SER-ja- ren van Wijffels niet gelukt was. Maar hij friste diens her innering opnieuw op met erop te wijzen dat toen de FNV 'loonmatiging' aanbood in ruil voor een centraal akkoord, het de onderhandelaar van de werkgevers - Wijffels dus - was, die de vakbondseisen kei hard afwees. En dan moet je je niet verbazen, zo hield Schou ten zijn opponent voor, dat er alsnog looneisen komen. En zo liep het debat naar zijn einde met als uitkomst: twee redelijk tevreden econo men over de Miljoenennota van CDA- (Wijffels) en PvdA- huize (Ritzen) en een ontevre den, maar trotse CDA'er (Schouten). En kom daar maar eens om in de politiek. Lubbers - FOTO ARCHIEF DE STEM Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - Van de CDA- en VVD-kiezers menen zeven op elke tien dat premier Lubbers zijn karwei goed zal afma ken. De PvdA-kiezers denken daar anders over, zoals blijkt uit een enquête van het Nipo. In totaal 38 procent van de ondervraagden gelooft dat Lubbers het de komende vier jaar goed zal doen. Onder de CDA-kiezers denkt 70 procent er zo over en onder de VVD- kiezers 69 procent. Slechts 9 procent van de PvdA-aanhang gelooft in een goede afloop voor dit kabinet. Bij D66 vindt 20 procent dat. Van alle ondervraagden vindt ruim een kwart, 34 procent, dat het kabinet-Lubbers de komende jaren een matige pres tatie zal leveren. Bij de CDA- en VVD-kiezers is dat percen tage respectievelijk 24 en 22 procent en bij de PvdA-kiezers houdt 39 procent het erop dat Lubbers het matig zal doen. Bij de aanhang van D66 is bijna de helft daarvan overtuigd. Dat Lubbers het slecht gaat doen gelooft een kwart van alle ondervraagden. Bij CDA- en VVD-kiezers is slechts 4 procent daar bang voor. Bij de PvdA-kiezers gelooft bijna de helft (49 procent) dat Lubbers een slecht beleid voert en bij de kiezers van D66 vindt 29 procent dat. DIT JAAR wordt in tal van landen de 450ste sterf dag van Eramus herdacht. Als christen en huma nist pleitte Erasmus voor verdraagzaamheid. Hij deed dat nadrukkelijk als Europeaan in een tijds- getoricht waarin heel veel in beweging was en tmrin onze natie ontstond. Dit is niet alleen ge schiedenis, er is ook een historisch perspectief in het werk van vandaag. De regering hecht grote waarde aan de voortgang van de Europese integratie. De Europese Akte zal een stimulans zijn voor snellere besluitvorming, vooral gericht op de totstandkoming van de Interne Markt Elk der afzonderlijke lidstaten is te klein aan schaal om de technologische en industriële uit daging aan te kunnen. Bij de aanpak van ernstige Draagstukken, zoals werkloosheid en leefmilieu, dient de Europese samenwerking evenzeer een grote rol te spelen. Terwille van een harmonische ont wikkeling van de Europese Gemeenschap wordt een verhoging van de eigen middelen per 1 januari 1988 overwogen; dan zullen evenwel de uitgaven, in het bijzonder in de sector landbouw, beter moeten worden beheerst De gehele westerse wereld kampt wat betreft een aantal belangrijke agrarische produkten met struc turele overschotten. Dat noopt internationaal tot afremmen van deze produktie, opdat een open markt gehandhaafd blijft en in de Derde Wereld de ontwikkeling van eigen landbouw niet geschaad y**dt In onze landen breekt het besef door dat de beteugeling van de produktie mede ten goede kan komen aan natuur en landschap. Het herstel van de wereldeconomie heeft voor vele ontwikkelingslanden niet tot verlichting van pro blemen geleid. Afrika ten zuiden van de Sahara gaat gebukt onder hongersnoden. Tal van ontwik kelingslanden kampen nog steeds met de gevolgen van hun hoge schuldenlast, met lage prijzen voor hnn grondstoffen en met te weinig afzetmogelijk heden voor hun exportprodukten. Momenteel vindt 'n Uruguay een ministeriële bijeenkomst plaats om ae regels voor het internationaal handelsverkeer te verbeteren en tegenwicht te bieden aan de druk om grenzen te sluiten voor de concurrentie van ande- jen. Dat is belangrijk, ook voor de ontwikkelings paden waar nu nog zoveel mogelijkheden om wel- vaart te scheppen onbenut blijven. evenzeer wil de regering haar bijdrage leveren aan ae internationale monetaire politiek. Daarbij gaat "et om een betere beleidscoördinatie tussen de leden va» het Internationale Monetaire Fonds, mede met he' oog op de nog steeds bedreigende schuldenpro blematiek. Wat de eigen financiële inspanning voor ae ontwikkelingslanden betreft, stelt de regering "oor de hulpverlening te handhaven op 1,5 procent van het netto nationaal inkomen en te blijven stre ven naar het vergroten van de effectiviteit van de hulpverlening. Zo zal ons land zich op een breed ™it inzetten voor de ontwikkelingslanden, emse Koninkrijkspartners, de Nederlandse Antillen ^ruba, zien zich geplaatst voor ernstige proble- men van jinancieel-economische aard die ingrij- F™e gevolgen hebben. Beide landen dragen aller- cstzelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen Et Problemen. Daarbij moeten alle drie de ™aen wel inhoud blijven geven aan één van de grondgedachten van het Statuut voor het Konink- j^vamelijk 4at de landen elkaar helpen en bij- Bi) alle verdeeldheid over het vraagstuk van de i-J^ vchtwapens heeft de doelstelling van het acs- en veiligheidsbeleid, namelijk het voorko- van oorlog, nooit ter discussie gestaan. De "«genootschappelijke verbondenheid heeft er naars 3eleid de Sovjet-Unie is teruggekeerd van s mn toapenbeheersing en vermindering ae spanning tussen Oost en West. Het gaat er nu nnr aan vipeterco leant nr> eon vprnntwanrdp uhjze op in te gaan. De nieuwe topbijeenkomst, die nu in voorbereiding is, zat dienstbaar moeten wor den gemaakt aan de overbrugging van de aanzien lijke tegenstellingen over de wijze waarop veiliger en meer stabiele verhoudingen tot stand kunnen worden gebracht. De regering zal zich in bondgenootschappelijk en in ander overleg blijven uitspreken en inzetten voor spoedige en tastbare resultaten in de vorm van bindende en verifieerbare akkoorden. Tegen die achtergrond en in dat perspectief wil de regering voor de defensie-uitgaven een bescheiden groei handhaven. Behoud van vrijheid moet ons dat waard zijn. Zo moeten wapenbeheersing en een toe reikende defensie-inspanning onze veiligheid en die van andere volken blijven waarborgen. Vrij heid en vrede; laten wij in dit Jaar van de Vrede; binnen de Verenigde Naties bijzonder verbonden zijn in bezinning daarop. De ernstige situatie in Zuid-Afrika vraagt om bij zondere aandacht. Teneinde de afschaffing van de apartheid door een proces van onderhandelingen naderbij te brengen, acht de regering voortgaande druk onontbeerlijk. Zeer actueel is thans de nood zaak om op korte termijn in Europees verband tot verdere effectieve maatregelen tegen Zuid-Ajrika te komen. Te zei/der tijd zal worden voortgegaan met steunverlening aan particuliere organisaties in dat land die langs vreedzame weg pogen te komen tot afschaffing van de apartheid. Problemen elders, hoe ernstig ook, kunnen ons de ogen niet doen sluiten voor grote vraagstukken in eigen land. Het pas aangetreden kabinet heeft zich ten doel gesteld de werkloosheid verder terug te dringen. De taakstelling die Stichting van de Ar beid en kabinet hebben aanvaard is werk bieden aan de 250.000 mannen en vrouwen waarmee in de komende vier jaar het aanbod op de arbeidsmarkt groeit. Daarenboven zal de bestaande werkloosheid met 200.000 in vier jaar - dus met 50.000 per jaar - verminderd moeten worden. Hoewel er zich als re sultaat van de inspanningen uit het verleden reeds een daling van de werkloosheid aftekent, zal de pas versneld moeten worden om al in 1987 deze vermin dering te bereiken. Kernpunt daarbij is om, nu de economie aantrekt, meer kansen te geven aan hen die reeds langere tijd werkloos zijn. Daarbij hoort ook de bereidheid om werklozen met nu nog onvoldoende bekwaamheid in bedrijf of in stelling verder op te leiden en te oefenen. Het komt nu aan op kansen bieden en kansen benutten. Vol gens het Stichtingsakkoord zullen de deelname van werkenden en werklozen aan scholingsprogram ma's; jeugdwerkplannen en andere mogelijkheden onderwerp van arbeidsvoorwaardenoverleg zijn. Op het terrein van de arbeidsvoorziening willen overheid, werkgevers en werknemers voortaan meer gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen. Tot dit doel zal een nieuwe arbeidsvoorzieningen- wet worden voorgesteld. Het initiatief van enigen van Uw leden tot vrijstel ling van werkgeverspremies bij indienstnemen van langdurig werklozen wordt door de regering ge steund. Verder zal aan het jeugdwerkgarantieplan en aan de versterking van de scholingsinspannin gen voor werkenden en werklozen nader inhoud worden gegeven. Waar het op aan komt is de vaste wil resultaten te boeken en in het licht daarvan een bereidheid bij alle betrokkenen - overheid, organi saties en de bedrijven zelf - om meer te doen en nieuwe wegen in te slaan. Deze gerichte inspannin gen zullen, in samenhang met economische groei en herverdeling van arbeid, gaan zorgen voor meer werk en minder werkloosheid. Met het oog op dit gezamenlijke doel mag opnieuw een beheerste arbeidsvoorwaardenontwikkeling worden verwacht. Deze is noodzakelijk en ook mo gelijk omdat, door de daling van de prijzen, bij voortgaande loonmatiging toch al koopkrachtver betering optreedt Om dezelfde reden wordt in het komende jaar voor het overgrote deel van de inko mens in de collectieve sector, ondanks de voorge stelde bevriezing, koopkrachtverbetering verwacht. De bij lage prijzen toch aantrekkende binnenlandse hpttpdinnpn hpbben ook nn hot midden - on Irlpjnbe drijf een gunstig effect. Het spiegelbeeld van de gunstiger ontwikkeling voor burgers zoals zich die nu aftekent zien we bij de overheid. Daar vindt in 1987 een daling van de aardgasbaten plaats van meer dan 12 miljard gul den Dat is 8 procent van de inkomsten van het Rijk. Zulk een terugloop in één jaar heeft zich nog niet eerder voorgedaan. Het opvangen van deze klap - het gaat hier bovendien in belangrijke mate om een blijvende vermindering - heeft de regering voor buitengewoon moeilijke afwegingen ge plaatst. Zeker, een beperkt deel van het probleem lost zichzelf op, omdat de wat hogere economische groei vanzelf leidt tot meer belastinginkomsten. Maar toch zou het tekort van het Rijk, als er geen maatregelen worden getroffen, volgend jaar toene men tot meer dan 11 procent van het nationaal in komen. Dat zou onveranderd zijn. Daarom wordt slechts een stijging van het tekort tot hoogstens 8 procent aanvaard en dat alleen voor één jaar. Om dit te bereiken is het nodig de uitga ven te beperken. Daarnaast wordt een verhoging van indirecte belastingen voorgesteld: meer accijns in de sector energie, met doorwerking in de aard- gasprijzen en een verhoging van de BTW. Deze on vermijdelijke lastenverzwaringen maken overigens het voordeel dat de burger toevalt, als gevolg van de prijsdaling van vooral energie en grondstoffen, al leen maar iets kleiner. De prijzen dalen slechts minder. Vanwege de gunstige ontwikkeling van de koop kracht behoeft het volgende jaar slechts in beperkte mate een uitkering ineens krachtens de echte mini ma-regeling te worden verleend. Beperking van overheidsuitgaven is nog steeds no dig. Beseft moet worden dat de aardgasbaten nu in eens terug lopen tot een niveau van meer dan 10 jaar geleden, maar dat het tegendeel het geval is voor tal van uitgaven van de overheid. Het Rijk moet nu zeer veel rente betalen over schulden die in het ver leden zijn aangegaan; liefst circa 50 miljoen gulden per dag! Daar komt bij dat de uitgaven in verband met de werkloosheid nog steeds erg hoog zijn. Ten slotte zijn er uitgaven die nu zelfs nog toenemen. Zo blijft, ondanks de verbeterde economische situatie, het aantal personen dat een beroep op de bijstand doet groeien. Bij dit alles heeft het geen zin de las ten naar de toekomst te verschuiven. Intussen hliift het een zware onaave de overheidsfi nanciën op verantwoorde wijze in evenwicht te brengen; temeer omdat de regering zich bij de ver mindering van de uitgaven en verhoging van de inkomsten bewust grenzen oplegt, zodat in 1987 de burger in het algemeen, ten minste op koopkracht- behoud en in de meeste gevallen op koopkrachtver betering kan rekenen. Dit uitganspunt versmalt echter roei het terrein waarop vermindering van uitgaven plaats kan vinden; en dit in een situatie waarin zoveel begrotingsposten een vast gegeven zijn of zelfè hogere bedragen vergen. Hierdoor wordt de overheid tot forse bezuinigingen gedwon gen, daar waar het wél kan. Het blijft dus passen en meten ener is veel inzet en vindingrijkheid nodig om èn de werkloosheid omlaag te brengen èn de koopkracht te behouden èn de tekorten van de overheid geleidelijk ondercontrole te krijgen. De moeilijke afwegingen tussen overheidsuitgaven en bezuinigingen maken de inspanningen op het gebied van het tegengaan van misbruik en fraude des te belangrijker. De a/gelopen jaren is al veel in gang gezet en de resultaten daarvan worden zicht baar. In de komende maanden zal grondig nage gaan worden door welke maatregelen ter bestrij ding van misbruik en fraude de overeengekomen taakstelling van 2 miljard gulden in 1990 zal wor den bereikt. Tegelijkertijd zal worden gewerkt aan de vereenvoudiging van de loon- en inkomstenbe lasting. Hoe dit langs de hoofdlijnen van het rap port van de commissie Oort gerealiseerd kan wor den zal de regering dit najaar aan U voorleggen Naast het algemeen sociaal-economisch beleid blij ven bijzondere inspanningen nodig om achter standposities van groepen burgers weg te werken. Op het terrein van de emancipatie zal door de in stelling van een ministeriële commissie het wegne men van ongerechtvaardigde verschillen in behan deling tussen vrouwen en mannen meer systema tisch aan de orde komen. De bevordering van eco nomische zelfstandigheid vooral voor de jongere generatie zal daarbij een centrale plaats blijven in nemen. Waar wij zoveel spreken over solidariteit met an dere volkeren, dienen wij ook in eigen land achter standen van minderheden weg te werken. Ook hier zal een accent moeten liggen op de jongere genera tie. Deze zal zich in onze samenleving moeten kun nen ontplooien. Dat betekent scholing, maar ook de bereidheid hen in dienst te willen nemen. De cijfers - en wij kunnen nu eenmaal niet zonder - mogen ons niet doen vergeten, dat het gaat om de mens en zijn welzijn. Daarop is het geheel van inspanningen gericht. Wat daar bereikt wordt is uiteindelijk de toetssteen van het beleid. Het duurzaam waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de samenleving vereist inzet en zorg vuldigheid. Dat geldt ook voor de inrichting en het behoud van de kwaliteit van ons land. Een globaal toekomstbeeld van de ruimtelijke inrichting zal in de vierde nota ruimtelijke ordening worden neer gelegd. De ernst van een aantal milieuproblemen noopt tot ingrijpende maatregelen. Voor natuur- en landschapsbehoud is belangrijk dat voortzetting van het huidige beleid is veilig gesteld. Voor bo demsanering is meer geld uitgetrokken. Voorts zal - indien de Europese Commissie dit toestaat - een mi lieutoeslag in het kader van de wet investeringsre kening in aangepaste vorm worden voortgezet. De stads- en dorpsvernieuwing gaan door. In de volkshuisvesting zal er bij een dalend nieuwbouw- programma vergrote aandacht zijn voor de in standhouding en verbetering van de woningvoor raad. Voldoende huisvesting, ook voor de lagere in komensgroepen, blijft daarbij de inzet. De trend matige huurverhoging is teruggebracht tot 2 pro cent. Op 4 oktober zal een hoogtepunt worden bereikt in de afronding van de Deltawerken. De Ooster- schelde-stormvloedkering zal dan officieel in ge bruik worden gesteld. De veiligheid van Zeeland is menselijkerwijs gewaarborgd. Voor de Noordzee zal één kustwachtorganisatie worden ingesteld, waarin de meest betrokken de partementen zullen samenwerken. Om de knelpun ten op de rijkswegen versneld aan te kunnen pak ken wordt aan het Rijkswegenfonds 100 miljoen gulden per jaar toegevoegd. Deze bedragen worden gefinancierd uit de verhoging van de accijns op benzine. De verbetering van de verkeersveiligheid wordt planmatig voortgezet om zo te komen tot een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers met 25 procent in het jaar 2000. De snelle onttwikkeling op technologisch gebied vergroot de noodzaak voor bedrijven en onderzoek instellingen om hun krachten te bundelen. Daarom vindt ook vanuit de overheid een intensivering plaats van het technologiebeleid. Dit gebeurt zowel door herschikking van middelen als door reorgani satie van de uitvoering van het beleid, waarbij het op te richten technologie-instituut een belangrijke impuls zal geven. De regering wil de tijd nemen om zich te bezinnen op de situatie die door het ongeluk in Tsjernoby! op het terrein van de kernenergie is ontstaan. Het is van belang spoedig te komen tot een betere organi satie van de elektriciteitsproduktie; hiertoe is een voorstel van wet ingediend. De regering is zich bewust van de grote verandering die zich de komende jaren zal voltrekken in de leef tijdsopbouw van de bevolking. Er komen meer be jaarden en vooral meer hoogbejaarden. Die veran deringen zullen extra inspanningen vergen, zowel op financieel terrein als ten aanzien van de solida riteit tussen burgers onderling. Mensen, die niet of niet gemakkelijk voor zichzelf kunnen zorgen heb ben er recht op dat zij kunnen blijven terugvallen op redelijke voorzieningen. Dit feit, te zamen met het thans opnieuw ontzien van de uitkeringen aan oorlogs- en verzetsslachtoffers en het op peil hou den van de uitgaven ten behoeve van de kunst, dwong - gegeven de noodzakelijke bezuinigingen op het gebied van welzijn en cultuur - intussen wel tot het voorstel een relatief zware ingreep te doen in het sociaal-cultureel werk Om tot zorgvuldige beheersing van de kosten in de gezondheidszorg te komen is een onafhankelijke commissie ingesteld. Een onderwijs- en onderzoeks- bestel van hoge kwaliteit kan in een moderne sa menleving niet worden gemist. De noodzakelijke ombuigingen zijn daarom zo gekozen dat zij erop gericht zijn de doelmatigheid te vergroten teneinde de kwaliteit en de wezenlijke taken van het onder wijs onverlet te laten. Tegelijk gaat grote aandacht uit naar versterking van het beroepsgerichte onderwijs en naar het fun damenteel onderzoek. De vorming van sectorscho- len in het middelbaar beroepsonderwijs en extra investeringen in moderne apparatuur voor het on derwijs en onderzoek maken deel uit van die ver sterking. De kwaliteit in het hoger onderwijs kan bevorderd worden door versterking van de voorop leiding in het voortgezet onderwijs Daarom zal het examenpakket in het HAVO en het VWO worden verbreed en zal de vakkenkeuze worden verbeterd De studie- en beroepskeuze van meisjes krijgt daar bij een extra stimulans. In het hoger onderwijs zul len in enkele sectoren de opleidingen geconcen treerd worden om het evenwicht met de maat schappelijke behoeften te bewaren. Zo kan boven dien het hoogwaardig onderzoek op peil blijven. Het is een voorrecht te leven in een land dat zich een rechtsstaat mag noemen. Het vertrouwen van de burger daarin moet behouden blijven. Daarom zal aan het voorkomen en bestrijden van misdaad veel aandacht worden gegeven. De uitvoering van het plan 'Samenleving en Criminaliteit' wordt dan ook voortgezet. Hulpverlening aan slachtoffers van misdrijven dient daarnaast te worden bevorderd Een goede en snelle rechtsgang is in een rechtsstaat onmisbaar. Onverminderd zal er daarom naar wor den gestreefd de rechterlijke macht in staat te stel len haar taak naar behoren te vervullen. Uitbrei ding van de capaciteit in het gevangeniswezen moet het mogelijk maken dat rechterlijke bevelen snel ten uitvoer worden gelegd. Doeltreffende criminaliteitsbestrijding vergt nau were samenwerking tussen de verschillende poli tiekorpsen. Daarnaast zal de integratie van de poli- tie-opleidingen voortgaan. Om het tij van de toene mende criminaliteit te keren wordt van een ieder een grote inspanning verwacht, ook van de samen leving zelf. Bij de gemeenten gaat het met name om de uitvoering van de programma's ter bestrijding van de criminaliteit. In het binnenlands bestuur blijft de regering zich richten op vergroting van de beleidsvrijheid van lagere overheden. De regering hoopt op korte ter mijn bestuursakkoorden te kunnen affluiten. Na dere voorstellen tot gemeentelijke herindeling zul len zo snel mogelijk gedaan worden, opdat onzekere situaties voor betrokken lagere overheden niet lan ger dan strikt noodzakelijk duren. Het voorstel tot algehele herziening van de Kieswet zal u in de tweede helft van 1987 worden aangebo den. Teneinde stap voor stap vorm te geven aan een klei nere maar beter functionerende Rijksdienst wordt in 1987 voortgegaan met vermindering van het per soneel met 2 procent in een aantal dienstonderde len. Dit zal nu echter ook gaan gelden voor het bur gerpersoneel van Defensie en het Algemeen Bur gerlijk Pensioenfonds. Daarenboven zal een alge mene efficiency-korting van I procent gelden. Daar waar de vermindering niet geheel door natuurlijk verloop kan worden opgevangen, wordt herplaat sing bevorderd. Bij de beoordeling van de ontwikkeling op langere termijn van de omvang van de Rijksdienst moet er op gewezen worden dat bij de verminderingen over een breed front soms ook uitbreidingen onvermij delijk zijn. Bovendien betekent de voortgezette in spanning met betrekking tot de verdeling van het werk, waarover met de bonden voor de komende ja ren nog afspraken gemaakt moeten worden, dat herbezetting en uitbreiding het effect van de af slanking ten dele zullen compenseren. Leden van de Staten-Generaal De begroting die vandaag wordt ingediend en het overzicht van beleidsvoornemens dat u wordt aan geboden, maken duidelijk voor welke zware opgave regering en volksvertegenwoordiging samen staan. Vele eigentijdse problemen vragen om een in ge meen overleg te bepalen krachtdadige aanpak. Daarbij kan de politiek het zeker niet alleen. De po litiek kan wel de verdraagzaamheid, die Erasmus al zo vurig bepleitte, levend houden. Op u, volksverte genwoordigers, rust een zware verantwoordelijk heid bij de vele taken die u zijn toevertrouwd. Van harte wens ik u toe, dat Gods zegen op uw werk rust j> -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 9